Clicky

dinsdag 1 april 2025 - 23:34 uur
Home Blog

Witte Huis: wederkerige heffingen gaan direct in na aankondiging

WASHINGTON – De nieuwe heffingen die de Verenigde Staten willen invoeren, gelden meteen nadat ze zijn aangekondigd. Dat heeft het Witte Huis gezegd.

“Ik begrijp dat de aankondiging over de tarieven morgen komt. Ze zullen onmiddellijk van kracht worden”, zei woordvoerster Karoline Leavitt dinsdag tegen verslaggevers.

Woensdag gaat Trump naar verwachting wederkerige importheffingen aankondigen rond 22.00 uur Nederlandse tijd in de Rozentuin van het Witte Huis. Dat zijn heffingen op landen met tarieven op Amerikaanse producten. De maatregel moet een einde maken aan wat de VS oneerlijke handelspraktijken noemt en geldt voor alle landen en sectoren.

Weinig prijs

Leavitt gaf verder weinig prijs over de omvang van de heffingen, maar ze zei wel dat Trump wil luisteren naar buitenlandse regeringen en het bedrijfsleven als die vragen om lagere tarieven. Ze zei dat veel landen al contact hadden opgenomen over de plannen van de president.

De zegsvrouw sprak ook bagatelliserend over de marktvolatiliteit in aanloop naar de aankondiging. De Amerikaanse beurzen staan al geruime tijd flink onder druk door de onrust rond het handelsbeleid van Trump. Op de financiële markten wordt gevreesd dat de tarieven leiden tot een wereldwijde handelsoorlog. Veel economen waarschuwen voor een hogere inflatie en een mogelijke recessie in de Verenigde Staten. “Net als in zijn eerste termijn zal Wall Street het prima redden”, aldus Leavitt.

Bloomberg: Mercedes overweegt staken verkoop goedkope modellen VS

STUTTGART – Mercedes-Benz overweegt te stoppen met de verkoop van zijn goedkoopste automodellen in de Verenigde Staten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Dit komt doordat de tarieven van de Amerikaanse president Donald Trump op auto’s de verkoop niet langer rendabel zouden maken voor de Duitse autofabrikant.

Mercedes denkt erover na om de verkoop van bepaalde kleinere modellen te schrappen, omdat de toch al dunne marges in verlies kunnen veranderen als ze niet worden doorberekend aan consumenten. Ook kan dit klanten juist aanmoedigen om voor duurdere en grotere auto’s te kiezen. De VS blijven een belangrijke markt voor Mercedes vanwege de grote vraag naar winstgevender en grotere SUV-modellen in het land.

Een definitief besluit hierover is nog niet genomen, benadrukken de bronnen tegen Bloomberg. Deze week moeten importheffingen van 25 procent op auto’s ingaan.

Ook andere autofabrikanten moeten omgaan met de toenemende handelsspanningen die hun verkopen en toeleveringsketens kunnen raken. Zo zijn Aston Martin en Ferrari van plan de prijzen van sommige van hun auto’s in de VS te verhogen. Volkswagen overweegt de lokale productie uit te breiden.

Accountantsbureau Deloitte had al berekend dat de export van Duitse auto’s naar de VS met 29 procent kan dalen als de importheffingen op auto’s er komen. Het bureau stelde ook dat het niet makkelijk is voor Duitse autofabrikanten die eigen fabrieken hebben in de VS om daar veel meer auto’s te gaan bouwen om zo heffingen te ontlopen. Die fabrieken draaien namelijk al op hoge capaciteit en er zouden grote investeringen nodig zijn voor extra productiemogelijkheden.

PLUS boekt meer verlies door fusie met Coop

UTRECHT – Supermarktketen PLUS heeft vorig jaar het verlies vergroot. Dat komt volgens het bedrijf door de kosten vanwege de versnelde fusie met Coop, bijvoorbeeld voor het ombouwen van de Coop-winkels. Ook had PLUS last van het verkoopverbod op tabak in supermarkten sinds 1 juli vorig jaar.

In 2024 zijn zeventien supermarkten van Coop omgebouwd tot PLUS-winkels. Mede hierdoor steeg het nettoverlies naar ruim 53 miljoen euro. In 2023 ging een verlies van ruim 31 miljoen euro in de boeken.

Dit jaar worden meer dan 40 Coop-supermarkten omgebouwd tot PLUS-winkel. De fusie zal dan ook dit jaar nog drukken op de resultaten en vooral in de eerste helft van 2025, verwacht financieel topman Douwe Snel.

De omzet daalde vorig jaar tot zo’n 4,6 miljard euro, dat was in 2023 nog ongeveer 4,8 miljard euro. Exclusief tabak steeg de omzet licht met 0,5 procent naar bijna 4,5 miljard euro.

Vrachtwagen met groenafval gekanteld op Texel, chauffeur gewond

Foto: RVP Media

DE COCKSDORP -Dinsdagmiddag omstreeks 16.50 uur heeft er op de Hoofdweg een eenzijdig ongeval plaatsgevonden met een vrachtwagen.

De vrachtwagen kantelde door nog onbekende oorzaak en belandde op de weg en het naastgelegen fietspad. De lading groenafval kwam hierbij op het wegdek terecht.

Vanwege het ongeval werden diverse hulpdiensten opgeroepen waaronder de brandweer en ambulancedienst, de brandweer heeft ter plaatse de chauffeur uit zijn vrachtwagen bevrijdt.

De chauffeur is nadat deze door de brandweer uit zijn vrachtwagen is gehaald gecontroleerd door het ambulancepersoneel en daarna meegenomen naar het ziekenhuis op het vasteland.

Vanwege het ongeval is de weg volledig afgesloten voor het verkeer. Een bergingsbedrijf zal de vrachtwagen rechtop gaan zetten en afslepen. Dit zal naar verwachting nog enkele uren gaan duren.

Vrachtwagen geschaard op A32 [+foto’s]

Foto: Rens Hulman fotografie/Arnoud vaartjes

STEENWIJK – Midden in de avondspits is door nog onbekende oorzaak een vrachtwagen geschaard op de A32 ter hoogte van de afrit Steenwijk, in de rijrichting van Heerenveen.

De trekker en oplegger staan dwars over de weg waardoor de volledige rijbaan geblokkeerd is. Het ongeval is precies tussen de af- en oprit gebeurd waardoor verkeer daarlangs kan passeren. Dit zorgt echter wel voor flinke vertraging.

Rijkswaterstaat meldt dat de weg naar verwachting pas rond 20:00 uur weer vrij is.

De vertraging bedraagt momenteel 30 tot 45 minuten. Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Woensdag Kamerdebat over lintjes, mogelijk motie tegen Faber

DEN HAAG – De Tweede Kamer debatteert woensdagochtend over het besluit van asielminister Marjolein Faber (PVV) om niet te tekenen voor lintjes voor vrijwilligers die werken met vluchtelingen. Premier Dick Schoof en minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) willen wél tekenen, maar Faber blijft bij haar standpunt. Oppositiepartijen hekelen de gang van zaken, en vinden dat de eenheid van kabinetsbeleid is gebroken.

Meerdere partijen dreigen al met een motie van wantrouwen tegen Faber. Voor onder meer het CDA en de ChristenUnie ligt ‘de vertrouwensvraag’ op tafel. CDA-leider Henri Bontenbal wil excuses van Faber, of hij zegt het vertrouwen in haar op. Direct na het debat wordt gestemd over een eventuele motie van wantrouwen.

De Kamer gaat met Faber én premier Schoof in debat. Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) wil voorafgaand een brief van hen beiden, waarin zij uitleggen of er nog sprake is van eenheid van kabinetsbeleid. Ook wil hij weten wat er precies is gebeurd in het kabinet.

Het debat kwam er na steun van onder meer coalitiepartijen NSC en BBB.

Trekker verliest trailer in Nijkerk

Foto: Persbureau Heitink

NIJKERK – Een trekker is dinsdagmiddag rond 16:30 uur in Nijkerk zijn trailer verloren.

De brandweer kwam ter plaatse om assistentie te verlenen. Met een kraan van een bedrijf uit de buurt word geprobeerd de trailer weer recht te krijgen.

In de bocht van de Beurtschipper met de Touwslager schoot de trailer los. De trailer kwam tegen een lantaarnpaal tot stilstand.

Door het incident moest veel verkeer rond het industrieterrein omrijden.

Start vaarseizoen: vernieuwde bedientijden bruggen Noord-Holland

HAARLEM – 1 april is de officiële start van het vaarseizoen. Vanaf vandaag gelden daarmee ook nieuwe bedientijden voor de bruggen in Noord-Holland. Brugbediening is voor beroeps- en recreatievaartuigen mogelijk tussen 05.30 en 22.00 uur. Brugbediening tussen 22.00 en 05.30 uur is voor beroepsvaart mogelijk wanneer zij dit vooraf aanvragen bij de provincie.

Aangepaste bedientijden

Voor een aantal bruggen geldt dit vaarseizoen een aangepaste bedientijd.

Leeghwaterbrug – Alkmaar

De Leeghwaterbrug wordt niet meer geopend in de spits tussen 06:00 en 08:45 uur en tussen 15:30 en 17:30 uur. Tussen de spitsen in, geldt er een bedienpauze van 20 minuten. Zo kunnen files die door de brugopeningen ontstaan oplossen.

De Leeghwaterbrug ligt in de N242, over het Noordhollandsch Kanaal. Dit stuk van de N242 is onderdeel van de Ring van Alkmaar en met ongeveer 77.000 voertuigen per etmaal één van de drukste provinciale wegen van Nederland. Het stuk Noordhollandsch Kanaal is daarnaast onderdeel van het Basisnet Beroepsvaart en een Staande Mastroute voor recreatievaart. Scheepvaart hoger dan 4,4m is daarom afhankelijk van een brugopening en daarmee de bereikbaarheid over water van Alkmaar, Schagen, Zaanstad en Den Helder. Jaarlijks gaat de brug gemiddeld 2.000 keer open voor 1.500 beroepsvaartuigen en 1.000 recreatievaartuigen.

De provincie heeft de afgelopen jaren mede geïnvesteerd in de haven Boekelermeer met als voorwaarde dat de scheepvaart in de haven moet kunnen keren. Dit scheelt openingen van de Leeghwaterbrug. De brug hoeft nu namelijk niet langer twee keer geopend te worden voor schepen die in Alkmaar moeten keren.

Leimuiderbrug, Bosrandbrug, Aalsmeerderbrug en Schipholdraaibrug

De vier bruggen over de Oostelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder worden tijdens de spits niet apart bediend voor de recreatievaart. Voor de beroepsvaart worden de bruggen in de spits wel geopend. De recreatievaart mag op die momenten wel meeliften. Na een brugopening geldt er in de spits een bedienpauze van 30 minuten. Zo kunnen files die door de brugopeningen ontstaan oplossen.

De Oostelijke Ringvaart hoort bij het Basisnet Beroepsvaart, faciliteert bijzondere transporten en is onderdeel van de landelijke Staande Mastroute voor recreatievaart. De Leimuiderbrug, Bosrandbrug, Aalsmeerderbrug en de Schipholdraaibrug die dit vaartraject kruisen, gaan ongeveer 4.000 keer per jaar open voor 2.000 beroepsvaartuigen en 7.000 recreatievaartuigen.

Ook op het provinciale wegennet dat de ringvaart kruist, is het druk. De provincie ontvangt veel klachten over de bediening van de bruggen. Op basis van de meldingen en klachten, is er een analyse uitgevoerd en het bedienbesluit aangepast.

Blauwe Golf – Digitale vaargids

De provincie werkt samen met 10 andere (vaar)wegbeheerders aan het project Blauwe Golf voor een betere doorstroming op de weg en het water. Door een digitale vaargids te gebruiken kunnen recreatieschippers automatische openingsverzoeken indienen bij meer dan 50 aangesloten bruggen.

Samenwerking Van Hooft Transport, De Kreek Transport en GS Meppel resulteert in unieke 4-assige laagbouw aanhangwagen

HOEVELAKEN/RIDDERKER/MEPPEL – Twee vooraanstaande transportbedrijven, Van Hooft Transport uit Hoevelaken en De Kreek Transport uit Ridderkerk, hebben samen met GS Meppel een unieke aanhangwagen ontwikkeld. Het resultaat van hun samenwerking is een 4-assige laagbouw aanhangwagen, die dankzij de compacte afmetingen en bijzondere configuratie voldoet aan Nederlandse wet- en regelgeving om tot een combinatiegewicht van 78 ton ingezet te worden.

Maarten Bos van Van Hooft Transport en Marco de Kreek van De Kreek Transport hebben samen met Anton Meurs van GS Meppel hun krachten gebundeld om een technisch perfecte oplossing te bedenken voor inzet in hun dagelijkse werk.

Na intensief tekenwerk, veel denk- en rekenwerk en meerdere bezoeken aan de RDW werd het ontwerp van de aanhangwagen werkelijkheid. Het ontwerp richtte zich op het realiseren van een aanhangwagen die enerzijds compact is om binnen de wettelijke afmetingen te blijven, maar anderzijds over voldoende laadvermogen beschikt voor zware ladingen.

De nieuwe 4-assige laagbouw aanhangwagen mag technisch 40 ton wegen en biedt een totaal combinatiegewicht van maar liefst 78 ton, mits gebruikt achter een trekkend voertuig met de juiste configuratie. De aanhangwagen is uitschuifbaar in de wielbasis en/of aan de achterzijde waardoor deze geschikt is voor diverse toepassingen zoals het vervoer van zware machines of het transport van bouwmaterialen en andere zware ladingen.

Van Hooft Transport B.V. is gevestigd in Hoevelaken en sinds 1967 gespecialiseerd in het vervoeren van zware objecten en hightech apparatuur. Onder leiding van directeur Maarten Bos, die in 2023 het roer overnam, heeft het bedrijf zich gepositioneerd als een vooraanstaande onderneming in de sector. Van Hooft Transport beschikt over een uniek wagenpark waaronder twee Volvo’s FH 10×4 met een Erkin-autolaadkraan van 225 ton/meter, de zwaarste opvouwbare autolaadkraan van Europa. Dit maatwerkvoertuig wordt onder andere ingezet voor specialistisch werk, zoals het plaatsen van transformatorstations ten behoeve van de energietransitie.

De Kreek Transport BV, gevestigd in Ridderkerk, is al ruim 92 jaar een vertrouwde naam in de transportsector. Dit familiebedrijf combineert kwaliteit, vakmanschap en betrouwbaarheid. Het levert goederen en voert hijswerkzaamheden uit door heel de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Met inmiddels de 4e generatie aan het roer is het bedrijf de afgelopen tijd flink gegroeid in het zware segment met o.a. de aanschaf van een Scania R560 10×4 met Palfinger 135 ton/meter en een Volvo FM 10×4 met HMF 95 ton/meter. Beide voertuigen worden voornamelijk ingezet voor het plaatsen van transformatorstations. Het bedrijf staat bekend om zijn flexibele en innovatieve benadering, waarbij maatwerk voor de klant altijd centraal staat. Met een modern wagenpark en een team van toegewijde chauffeurs garandeert De Kreek Transport stipte leveringen en persoonlijke service.

GS Meppel is een gerenommeerde leverancier van op maat gemaakte voertuigen en transportoplossingen. Het bedrijf heeft zich gepositioneerd als een specialist in het ontwerpen en bouwen van innovatieve en veilige transportmiddelen. GS Meppel staat bekend om zijn expertise in het ontwikkelen van hoogtechnologische trailers en voertuigen, met een sterke focus op kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.

Hun samenwerking met Van Hooft Transport en De Kreek Transport bij de ontwikkeling van de 4-assige laagbouw aanhangwagen toont hun innovatieve kracht en toewijding aan het leveren van op maat gemaakte oplossingen voor de transportsector. GS Meppel biedt klanten niet alleen maatwerk, maar ook een hoog niveau van technische ondersteuning en expertise om de meest efficiënte transportoplossingen te realiseren.

Innovatie als sleutel tot succes

De samenwerking tussen Van Hooft Transport, De Kreek Transport en GS Meppel benadrukt het belang van innovatie en samenwerking in de transportsector. Het creëren van op maat gemaakte oplossingen zoals deze 4-assige laagbouw aanhangwagen maakt het mogelijk om aan de steeds complexer wordende eisen van de markt te voldoen. Door het combineren van expertise op het gebied van ontwerp, techniek en transport heeft dit project een belangrijke stap gezet in de richting van nog efficiëntere en duurzamere transportmogelijkheden.

Verdachte steekpartij met vijf slachtoffers in Amsterdam blijft langer vastzitten

AMSTERDAM – De 30-jarige Oekraïense man die verdacht wordt van betrokkenheid bij een steekpartij in Amsterdam op donderdag 27 maart, blijft voorlopig vastzitten, meldt het Openbaar Ministerie. De rechter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam heeft besloten dat de man nog zeker veertien dagen in bewaring blijft.

Bij de gewelddadige steekpartij vielen vijf slachtoffers, waarvan er op dit moment nog vier in het ziekenhuis liggen. Volgens de laatste informatie is hun situatie stabiel.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van vijf pogingen tot moord of doodslag, waarbij sprake zou zijn van een terroristisch oogmerk. Het onderzoek naar de zaak is in volle gang en wordt geleid door twee officieren van justitie.

De verdachte zit momenteel in volledige beperkingen. Dat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat. Om die reden verstrekt het OM voorlopig geen verdere inhoudelijke informatie over het onderzoek.

De politie zette eerder al beelden van de plaats delict en de arrestatie online om duidelijkheid te geven over het incident. Wat de exacte motieven van de verdachte zijn, is nog niet bekendgemaakt.

Motie tegen plan gevangenen Coenradie weggestemd na telfout

DEN HAAG – De motie tegen het plan om gevangenen maximaal veertien dagen eerder vrij te laten, is verworpen. Bij de hoofdelijke stemming werd een tegenstander te veel geteld, waarmee 75 Kamerleden tegen de motie waren en 74 voor. Voor de uitslag maakte dat niet uit. Omdat de stemmen vorige week staakten, zou de BBB-motie bij een gelijkspel ook van tafel zijn gegaan.

Meerdere Kamerleden kwamen naar voren om te zeggen dat er maar 148 Kamerleden in de zaal aanwezig waren, waardoor de uitslag onmogelijk kon kloppen. “Wij hebben een fout gemaakt, dat geven we ruiterlijk toe”, zei Kamervoorzitter Martin Bosma. Een herstemming kan volgens de voorzitter alleen als alle Kamerleden dat willen, daar leek geen sprake van.

Staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) kondigde vorige maand aan dat ze gevangenen met relatief lichte straffen eerder naar huis wil sturen dan de drie dagen die nu al gangbaar zijn. Oorzaak is de nijpende krapte in de gevangenissen. De staatssecretaris vindt het ook een “rotmaatregel”, zei ze meermaals, maar andere opties zijn uitgeput.

PVV, VVD en BBB keerden zich tegen het plan. NSC steunde Coenradie als enige coalitiepartij. De motie van BBB-Kamerlid Marieke Wijen-Nass om de veertien dagen niet door te voeren, biedt volgens Faith Bruyning (NSC) “geen enkele oplossing voor de problemen die voorliggen, waardoor deze alleen nog maar groter zullen worden”.

A9 zeker tot na avondspits afgesloten

HAARLEM – De snelweg A9 blijft zeker tot na de avondspits dicht tussen knooppunt Holendrecht en Aalsmeer, meldt Rijkswaterstaat.

Tijdens werkzaamheden raakte een stuk weg bij de Schipholbrug beschadigd, waardoor de weg uit voorzorg werd afgesloten.

De afsluiting zorgde dinsdag tijdens de ochtendspits voor flinke drukte op meerdere snelwegen en andere wegen rond Amsterdam.

Rijkswaterstaat verwacht de weg voor de ochtendspits van woensdag gerepareerd te hebben, laat een woordvoerder weten.

Faber staat nog steeds achter besluit niet te tekenen voor lintje

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber staat nog steeds achter haar besluit om niet te tekenen voor lintjes die vijf vrijwilligers in de vluchtelingensector zouden krijgen. “Ik ben als minister geen stempelmachine, als ik er niet voor wil tekenen, dan ga ik niet tekenen.” Faber erkent dat ze er een signaal mee heeft willen afgeven. “De aanhoudende asielstroom moet worden gekeerd.”

Zij legt zich erbij neer dat premier Dick Schoof en minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) wel gaan tekenen. “Daar ga ik niet voor liggen.” Volgens Faber (PVV) is hiermee de eenheid van kabinetsbeleid niet gebroken.

Daar denken partijen in de Kamer anders over. Mirjam Bikker (ChristenUnie) wil een brief van Schoof en Faber, waarin zij uitleggen hoe er nu nog sprake is van eenheid van kabinetsbeleid. Voor Henri Bontenbal (CDA) is “de vertrouwensvraag” aan de orde, aangezien Faber geen excuses wil maken. Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) vindt de eenheid van het kabinet “failliet”, en vindt niet dat Schoof dit mag accepteren. Klaver wil hier dinsdagavond nog een debat over.

Ruzie maken

Faber gaf geen antwoord op vragen, maar las steeds hetzelfde antwoord op. “Ik wil dit nog honderd keer beantwoorden, geen enkel probleem”, aldus Faber. Ook op vragen van Joost Eerdmans (JA21) en Marieke Wijen-Nass (BBB) die algemener waren, gaf ze hetzelfde antwoord over dat de asielinstroom naar beneden moet. “Dit is een complete riedel van niks. Dit is helemaal geen antwoord”, aldus Eerdmans. Hij noemde de antwoorden van Faber “onzin”.

Diederik Boomsma (NSC) vroeg Faber of het weigeren van tekenen voor lintjes voor vrijwilligers helpt om de asielinstroom te beperken, wat voor Faber de reden was niet te tekenen. Ook daarop gaf de minister hetzelfde antwoord.

D66-Kamerlid Rob Jetten noemde Faber daarop een antwoordmachine. Hij zei dat Faber alleen maar bezig is met ruzie maken. “U bent een schande voor het ambt van bewindspersoon.” Jetten wil dat Schoof uitleg geeft over het “walgelijke gedrag” van Faber.

Na VVD is ook coalitiepartij NSC voorstander van vuurwerkverbod

DEN HAAG – Coalitiepartij NSC is ook voorstander van een vuurwerkverbod. Dat maakte Tweede Kamerlid Faith Bruyning dinsdag bekend na de fractievergadering. Vorige week ging regeringspartij VVD ook al overstag.

Net als de VVD stelt NSC wel voorwaarden aan het verbod. Zo wil NSC dat het afsteken van vuurwerk mogelijk blijft “in georganiseerde vorm”, zoals een vuurwerkshow. Ook wil NSC meer grenscontroles kunnen uitvoeren, omwille van de handhaafbaarheid.

Bruyning wil nog niet zeggen hoe het moet met compensatie voor vuurwerkverkopers. Zij verwijst naar de VVD, die dat als nadrukkelijke voorwaarde heeft gesteld voor steun. Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland vraagt om 895 miljoen euro compensatie, staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur, PVV), denkt eerder aan 100 tot 150 miljoen euro.

Met de steun van de partij van Pieter Omtzigt is er voldoende steun voor een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren voor een vuurwerkverbod. De Tweede Kamer debatteert donderdag over het voorstel. Regeringspartijen PVV en BBB blijven tegen een verbod.

Vrachtwagen in sloot gekanteld in Zenderen, chauffeur gewond

Foto: News in Beeld

ZENDEREN – Een vrachtwagen is dinsdagochtend door nog onbekende oorzaak van de weg geraakt en in de sloot gekanteld.

De chauffeur raakte gewond en is door de brandweer uit zijn cabine gehaald. Vervolgens is hij met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De aard en de ernst van de verwondingen zijn niet bekend.

Het ongeval gebeurde op de Zeilkerweg na een scherpe bocht.

De vrachtwagen is geladen met cement. Een bergingsdienst is onderweg om de vrachtwagen te takelen.

De Zeilkerweg zal voorlopig gestremd blijven voor het verkeer.

×