HOEVELAKEN/RIDDERKER/MEPPEL – Twee vooraanstaande transportbedrijven, Van Hooft Transport uit Hoevelaken en De Kreek Transport uit Ridderkerk, hebben samen met GS Meppel een unieke aanhangwagen ontwikkeld. Het resultaat van hun samenwerking is een 4-assige laagbouw aanhangwagen, die dankzij de compacte afmetingen en bijzondere configuratie voldoet aan Nederlandse wet- en regelgeving om tot een combinatiegewicht van 78 ton ingezet te worden.
Maarten Bos van Van Hooft Transport en Marco de Kreek van De Kreek Transport hebben samen met Anton Meurs van GS Meppel hun krachten gebundeld om een technisch perfecte oplossing te bedenken voor inzet in hun dagelijkse werk.
Na intensief tekenwerk, veel denk- en rekenwerk en meerdere bezoeken aan de RDW werd het ontwerp van de aanhangwagen werkelijkheid. Het ontwerp richtte zich op het realiseren van een aanhangwagen die enerzijds compact is om binnen de wettelijke afmetingen te blijven, maar anderzijds over voldoende laadvermogen beschikt voor zware ladingen.

De nieuwe 4-assige laagbouw aanhangwagen mag technisch 40 ton wegen en biedt een totaal combinatiegewicht van maar liefst 78 ton, mits gebruikt achter een trekkend voertuig met de juiste configuratie. De aanhangwagen is uitschuifbaar in de wielbasis en/of aan de achterzijde waardoor deze geschikt is voor diverse toepassingen zoals het vervoer van zware machines of het transport van bouwmaterialen en andere zware ladingen.
Van Hooft Transport B.V. is gevestigd in Hoevelaken en sinds 1967 gespecialiseerd in het vervoeren van zware objecten en hightech apparatuur. Onder leiding van directeur Maarten Bos, die in 2023 het roer overnam, heeft het bedrijf zich gepositioneerd als een vooraanstaande onderneming in de sector. Van Hooft Transport beschikt over een uniek wagenpark waaronder twee Volvo’s FH 10×4 met een Erkin-autolaadkraan van 225 ton/meter, de zwaarste opvouwbare autolaadkraan van Europa. Dit maatwerkvoertuig wordt onder andere ingezet voor specialistisch werk, zoals het plaatsen van transformatorstations ten behoeve van de energietransitie.

De Kreek Transport BV, gevestigd in Ridderkerk, is al ruim 92 jaar een vertrouwde naam in de transportsector. Dit familiebedrijf combineert kwaliteit, vakmanschap en betrouwbaarheid. Het levert goederen en voert hijswerkzaamheden uit door heel de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Met inmiddels de 4e generatie aan het roer is het bedrijf de afgelopen tijd flink gegroeid in het zware segment met o.a. de aanschaf van een Scania R560 10×4 met Palfinger 135 ton/meter en een Volvo FM 10×4 met HMF 95 ton/meter. Beide voertuigen worden voornamelijk ingezet voor het plaatsen van transformatorstations. Het bedrijf staat bekend om zijn flexibele en innovatieve benadering, waarbij maatwerk voor de klant altijd centraal staat. Met een modern wagenpark en een team van toegewijde chauffeurs garandeert De Kreek Transport stipte leveringen en persoonlijke service.
GS Meppel is een gerenommeerde leverancier van op maat gemaakte voertuigen en transportoplossingen. Het bedrijf heeft zich gepositioneerd als een specialist in het ontwerpen en bouwen van innovatieve en veilige transportmiddelen. GS Meppel staat bekend om zijn expertise in het ontwikkelen van hoogtechnologische trailers en voertuigen, met een sterke focus op kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.

Hun samenwerking met Van Hooft Transport en De Kreek Transport bij de ontwikkeling van de 4-assige laagbouw aanhangwagen toont hun innovatieve kracht en toewijding aan het leveren van op maat gemaakte oplossingen voor de transportsector. GS Meppel biedt klanten niet alleen maatwerk, maar ook een hoog niveau van technische ondersteuning en expertise om de meest efficiënte transportoplossingen te realiseren.
Innovatie als sleutel tot succes
De samenwerking tussen Van Hooft Transport, De Kreek Transport en GS Meppel benadrukt het belang van innovatie en samenwerking in de transportsector. Het creëren van op maat gemaakte oplossingen zoals deze 4-assige laagbouw aanhangwagen maakt het mogelijk om aan de steeds complexer wordende eisen van de markt te voldoen. Door het combineren van expertise op het gebied van ontwerp, techniek en transport heeft dit project een belangrijke stap gezet in de richting van nog efficiëntere en duurzamere transportmogelijkheden.