Clicky

woensdag 2 april 2025 - 09:10 uur
Home Blog

Minister Katz: Israël breidt militaire operatie in Gaza fors uit

JERUZALEM – Israël gaat zijn militaire operatie in Gaza fors uitbreiden. Dat zei minister van Defensie Israel Katz woensdag. Hij zei dat grote oppervlakten van het gebied zullen worden ingenomen en worden toegevoegd aan de veiligheidszones van Israël.

Volgens hem wordt de bevolking van gebieden waar wordt gevochten op grote schaal geëvacueerd. Hij riep Gazanen op om Hamas te elimineren en de Israëlische gijzelaars terug te geven. Het is volgens hem de enige manier om een eind te maken aan de oorlog.

Maandag werd al bekend dat het Israëlische leger de komende twee tot drie weken een kwart van de Gazastrook wil bezetten. De grondoperatie is bedoeld om Hamas maximaal onder druk te zetten om gijzelaars vrij te laten en is al langer bezig. Maandag werden in Rafah in het zuiden van Gaza evacuatiebevelen afgegeven.

Sinds Israël medio maart de grootschalige aanvallen op Gaza heeft hervat, zijn in dat gebied meer dan duizend doden gevallen. Dat maakte het door Hamas geleide ministerie van Gezondheid maandag bekend.

Rabobank: klappen voor Nederlandse toeleveranciers vanwege Amerikaanse autoheffing

UTRECHT – Bepaalde sectoren in Nederland worden hard geraakt door de importheffingen op auto’s en auto-onderdelen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd. Vooral Nederlandse toeleveranciers van auto-onderdelen voor de Amerikaanse markt en bedrijven die onderdelen en grondstoffen verschepen naar onder meer Duitsland krijgen klappen. Dit voorzien economen van RaboResearch.

Bij de toeleveranciers gaat het volgens de economen om de groot-en detailhandel, de chemische industrie, de rubber- en kunststofindustrie, de metaal- en metaalproductenindustrie en de transportsector. Daarnaast exporteert de Duitse autosector, met onder andere Volkswagen en BMW, veel naar de VS. Daardoor zijn Nederlandse sectoren zowel direct als indirect kwetsbaar voor de tarieven, aldus de economen in hun onderzoek.

De Nederlandse auto-industrie leverde in 2019 voor zo’n 600 miljoen dollar aan de Duitse autosector. Dat is volgens de economen nu mogelijk minder omdat VDL Nedcar geen auto’s meer maakt voor BMW.

De economie van Nederland groeit dit en volgend jaar iets minder hard vanwege de verwachte impact, denken de economen. Nederland loopt dit jaar 0,08 procent economische groei mis en volgend jaar 0,07 procent. “Dat zijn weliswaar geen hele omvangrijke effecten, maar omgerekend gaat het toch al snel om respectievelijk 700 miljoen en 1,4 miljard euro aan economische schade”, stellen ze.

De permanente economische schade is volgens hen iets lager, 600 miljoen euro. Dat komt vooral doordat economieën zich geleidelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.

A9 weer open na beschadiging bij Schipholbrug

HAARLEM – De A9 vanaf knooppunt Holendrecht tot aan knooppunt Badhoevedorp is weer open voor verkeer.

De weg ging dicht doordat afgelopen weekend schade ontstond tijdens werkzaamheden bij de Schipholbrug.

De afsluiting leidde tot forse drukte op wegen rond Amsterdam. Maar een oud stuk weg is nu weer in gebruik genomen.

Het oude wegdek van de Schipholbrug, dat werd gebruikt als bouwterrein, is in de nacht van dinsdag op woensdag klaar gemaakt voor verkeer. Er moest bijvoorbeeld belijning worden aangebracht.

Het verkeer kan de komende periode over het oude wegdek blijven rijden. Aan het beschadigde brugdeel, dat nu vrij is gekomen, kunnen herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.

Acteur Val Kilmer op 65-jarige leeftijd overleden

LOS ANGELES – De Amerikaanse acteur Val Kilmer is dinsdag plaatselijke tijd in zijn woonplaats Los Angeles overleden. Dat meldt onder andere The New York Times. Kilmer is 65 geworden.

Volgens zijn dochter Mercedes is hij overleden aan een longontsteking.

Kilmer speelde onder andere Batman en Jim Morrison van de rockgroep The Doors. Hij debuteerde in 1984 in de komische spionagefilm Top Secret!! In 1986 schitterde hij naast Tom Cruise in Top Gun en hij speelde in True Romance (1993), waarvoor Quentin Tarantino het script schreef. In Alexander (2004), Oliver Stone’s film over Alexander de Grote speelde hij Alexander de Grotes vader.

Kilmer kreeg in 2014 de diagnose keelkanker. Daarvan genas hij.

Schoof niet bij ‘lintjesdebat’, stuurt Faber alleen naar Kamer

DEN HAAG – Minister-president Dick Schoof is woensdag niet bij het Kamerdebat waarin asielminister Marjolein Faber (PVV) zich moet verantwoorden voor het weigeren van haar handtekening onder de voordracht voor een koninklijke onderscheiding van vrijwilligers die zich hebben ingezet voor vluchtelingen. Dat bevestigt een woordvoerder van de premier.

De weigering van Faber, die het werk van deze vrijwilligers in strijd vond met haar eigen beleid, heeft tot grote woede geleid in de Tweede Kamer. Schoof en NSC-minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) besloten uiteindelijk de voordracht zelf te tekenen. Een groot deel van de oppositie wil juist daarom de premier wel bij het debat hebben, omdat de eenheid van zijn kabinet in het geding zou zijn.

Faber toonde dinsdag nog weinig berouw toen zij zich in het vragenuur moest verantwoorden. Zij zei dat zij de voordracht weigerde te tekenen, omdat zij nu eenmaal vindt dat er minder asielzoekers moeten komen. Ook bleef zij herhalen dat zij nog steeds achter die beslissing stond. Een aantal oppositiepartijen liet daarop al weten mogelijk met een motie van wantrouwen te komen.

Na overleg met Schoof en de coalitiepartijen kwam de bewindsvrouw dinsdagavond laat met een kort briefje, mede namens de premier, waarin zij zich alsnog achter de voordrachten schaarde. Daarin erkende zij ook dat zij in het vragenuur te veel de nadruk had gelegd op haar beweegredenen om ze niet zelf te ondertekenen. Ze zei dat te betreuren.

Faber in Kamerbrief: betreur debatoptreden en ‘100 procent achter’ lintjes voor vrijwilligers in asielketen

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber staat “100% achter” het besluit van premier Dick Schoof en minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) om hun handtekeningen onder de voordracht voor lintjes voor vrijwilligers in de vluchtelingensector te zetten, nadat ze dat zelf weigerde. Dat schrijft de PVV-minister in een Kamerbrief na een dag vol onenigheid over haar debatoptreden hierover.

Faber erkent dat ze tijdens dat debat er “te vaak” op heeft gewezen waarom ze haar handtekening niet wilde zetten. “En dat betreur ik.” De PVV’er weigerde te tekenen voor de lintjes omdat ze dat niet vond stroken met het strenge asielbeleid dat ze wil voeren.

Woensdagochtend wordt de minister naar de Kamer geroepen om in een debat verantwoording af te leggen over de gang van zaken. Oppositiepartijen vinden dat de eenheid van kabinetsbeleid ver te zoeken is. In Den Haag wordt dat als een politieke doodzonde gezien. Meerdere oppositiepartijen – waaronder het CDA en de ChristenUnie – hebben gedreigd met een motie van wantrouwen.

Het is “blijkbaar niet voldoende overgekomen” dat Faber de handtekeningen van Uitermark en Schoof onderschrijft, stelt de minister. Ze verzekert dat er “volledige eenheid van kabinetsbeleid is”. Faber vermeldt in haar brief dat ze deze mede namens Schoof heeft opgesteld.

Dinsdagavond was er een overleg tussen de coalitiepartijen en Schoof over de ophef en het aanstaande debat.

Witte Huis: wederkerige heffingen gaan direct in na aankondiging

WASHINGTON – De nieuwe heffingen die de Verenigde Staten willen invoeren, gelden meteen nadat ze zijn aangekondigd. Dat heeft het Witte Huis gezegd.

“Ik begrijp dat de aankondiging over de tarieven morgen komt. Ze zullen onmiddellijk van kracht worden”, zei woordvoerster Karoline Leavitt dinsdag tegen verslaggevers.

Woensdag gaat Trump naar verwachting wederkerige importheffingen aankondigen rond 22.00 uur Nederlandse tijd in de Rozentuin van het Witte Huis. Dat zijn heffingen op landen met tarieven op Amerikaanse producten. De maatregel moet een einde maken aan wat de VS oneerlijke handelspraktijken noemt en geldt voor alle landen en sectoren.

Weinig prijs

Leavitt gaf verder weinig prijs over de omvang van de heffingen, maar ze zei wel dat Trump wil luisteren naar buitenlandse regeringen en het bedrijfsleven als die vragen om lagere tarieven. Ze zei dat veel landen al contact hadden opgenomen over de plannen van de president.

De zegsvrouw sprak ook bagatelliserend over de marktvolatiliteit in aanloop naar de aankondiging. De Amerikaanse beurzen staan al geruime tijd flink onder druk door de onrust rond het handelsbeleid van Trump. Op de financiële markten wordt gevreesd dat de tarieven leiden tot een wereldwijde handelsoorlog. Veel economen waarschuwen voor een hogere inflatie en een mogelijke recessie in de Verenigde Staten. “Net als in zijn eerste termijn zal Wall Street het prima redden”, aldus Leavitt.

Bloomberg: Mercedes overweegt staken verkoop goedkope modellen VS

STUTTGART – Mercedes-Benz overweegt te stoppen met de verkoop van zijn goedkoopste automodellen in de Verenigde Staten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Dit komt doordat de tarieven van de Amerikaanse president Donald Trump op auto’s de verkoop niet langer rendabel zouden maken voor de Duitse autofabrikant.

Mercedes denkt erover na om de verkoop van bepaalde kleinere modellen te schrappen, omdat de toch al dunne marges in verlies kunnen veranderen als ze niet worden doorberekend aan consumenten. Ook kan dit klanten juist aanmoedigen om voor duurdere en grotere auto’s te kiezen. De VS blijven een belangrijke markt voor Mercedes vanwege de grote vraag naar winstgevender en grotere SUV-modellen in het land.

Een definitief besluit hierover is nog niet genomen, benadrukken de bronnen tegen Bloomberg. Deze week moeten importheffingen van 25 procent op auto’s ingaan.

Ook andere autofabrikanten moeten omgaan met de toenemende handelsspanningen die hun verkopen en toeleveringsketens kunnen raken. Zo zijn Aston Martin en Ferrari van plan de prijzen van sommige van hun auto’s in de VS te verhogen. Volkswagen overweegt de lokale productie uit te breiden.

Accountantsbureau Deloitte had al berekend dat de export van Duitse auto’s naar de VS met 29 procent kan dalen als de importheffingen op auto’s er komen. Het bureau stelde ook dat het niet makkelijk is voor Duitse autofabrikanten die eigen fabrieken hebben in de VS om daar veel meer auto’s te gaan bouwen om zo heffingen te ontlopen. Die fabrieken draaien namelijk al op hoge capaciteit en er zouden grote investeringen nodig zijn voor extra productiemogelijkheden.

PLUS boekt meer verlies door fusie met Coop

UTRECHT – Supermarktketen PLUS heeft vorig jaar het verlies vergroot. Dat komt volgens het bedrijf door de kosten vanwege de versnelde fusie met Coop, bijvoorbeeld voor het ombouwen van de Coop-winkels. Ook had PLUS last van het verkoopverbod op tabak in supermarkten sinds 1 juli vorig jaar.

In 2024 zijn zeventien supermarkten van Coop omgebouwd tot PLUS-winkels. Mede hierdoor steeg het nettoverlies naar ruim 53 miljoen euro. In 2023 ging een verlies van ruim 31 miljoen euro in de boeken.

Dit jaar worden meer dan 40 Coop-supermarkten omgebouwd tot PLUS-winkel. De fusie zal dan ook dit jaar nog drukken op de resultaten en vooral in de eerste helft van 2025, verwacht financieel topman Douwe Snel.

De omzet daalde vorig jaar tot zo’n 4,6 miljard euro, dat was in 2023 nog ongeveer 4,8 miljard euro. Exclusief tabak steeg de omzet licht met 0,5 procent naar bijna 4,5 miljard euro.

Vrachtwagen met groenafval gekanteld op Texel, chauffeur gewond

Foto: RVP Media

DE COCKSDORP -Dinsdagmiddag omstreeks 16.50 uur heeft er op de Hoofdweg een eenzijdig ongeval plaatsgevonden met een vrachtwagen.

De vrachtwagen kantelde door nog onbekende oorzaak en belandde op de weg en het naastgelegen fietspad. De lading groenafval kwam hierbij op het wegdek terecht.

Vanwege het ongeval werden diverse hulpdiensten opgeroepen waaronder de brandweer en ambulancedienst, de brandweer heeft ter plaatse de chauffeur uit zijn vrachtwagen bevrijdt.

De chauffeur is nadat deze door de brandweer uit zijn vrachtwagen is gehaald gecontroleerd door het ambulancepersoneel en daarna meegenomen naar het ziekenhuis op het vasteland.

Vanwege het ongeval is de weg volledig afgesloten voor het verkeer. Een bergingsbedrijf zal de vrachtwagen rechtop gaan zetten en afslepen. Dit zal naar verwachting nog enkele uren gaan duren.

Vrachtwagen geschaard op A32 [+foto’s]

Foto: Rens Hulman fotografie/Arnoud vaartjes

STEENWIJK – Midden in de avondspits is door nog onbekende oorzaak een vrachtwagen geschaard op de A32 ter hoogte van de afrit Steenwijk, in de rijrichting van Heerenveen.

De trekker en oplegger staan dwars over de weg waardoor de volledige rijbaan geblokkeerd is. Het ongeval is precies tussen de af- en oprit gebeurd waardoor verkeer daarlangs kan passeren. Dit zorgt echter wel voor flinke vertraging.

Rijkswaterstaat meldt dat de weg naar verwachting pas rond 20:00 uur weer vrij is.

De vertraging bedraagt momenteel 30 tot 45 minuten. Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Woensdag Kamerdebat over lintjes, mogelijk motie tegen Faber

DEN HAAG – De Tweede Kamer debatteert woensdagochtend over het besluit van asielminister Marjolein Faber (PVV) om niet te tekenen voor lintjes voor vrijwilligers die werken met vluchtelingen. Premier Dick Schoof en minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) willen wél tekenen, maar Faber blijft bij haar standpunt. Oppositiepartijen hekelen de gang van zaken, en vinden dat de eenheid van kabinetsbeleid is gebroken.

Meerdere partijen dreigen al met een motie van wantrouwen tegen Faber. Voor onder meer het CDA en de ChristenUnie ligt ‘de vertrouwensvraag’ op tafel. CDA-leider Henri Bontenbal wil excuses van Faber, of hij zegt het vertrouwen in haar op. Direct na het debat wordt gestemd over een eventuele motie van wantrouwen.

De Kamer gaat met Faber én premier Schoof in debat. Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) wil voorafgaand een brief van hen beiden, waarin zij uitleggen of er nog sprake is van eenheid van kabinetsbeleid. Ook wil hij weten wat er precies is gebeurd in het kabinet.

Het debat kwam er na steun van onder meer coalitiepartijen NSC en BBB.

Trekker verliest trailer in Nijkerk

Foto: Persbureau Heitink

NIJKERK – Een trekker is dinsdagmiddag rond 16:30 uur in Nijkerk zijn trailer verloren.

De brandweer kwam ter plaatse om assistentie te verlenen. Met een kraan van een bedrijf uit de buurt word geprobeerd de trailer weer recht te krijgen.

In de bocht van de Beurtschipper met de Touwslager schoot de trailer los. De trailer kwam tegen een lantaarnpaal tot stilstand.

Door het incident moest veel verkeer rond het industrieterrein omrijden.

Start vaarseizoen: vernieuwde bedientijden bruggen Noord-Holland

HAARLEM – 1 april is de officiële start van het vaarseizoen. Vanaf vandaag gelden daarmee ook nieuwe bedientijden voor de bruggen in Noord-Holland. Brugbediening is voor beroeps- en recreatievaartuigen mogelijk tussen 05.30 en 22.00 uur. Brugbediening tussen 22.00 en 05.30 uur is voor beroepsvaart mogelijk wanneer zij dit vooraf aanvragen bij de provincie.

Aangepaste bedientijden

Voor een aantal bruggen geldt dit vaarseizoen een aangepaste bedientijd.

Leeghwaterbrug – Alkmaar

De Leeghwaterbrug wordt niet meer geopend in de spits tussen 06:00 en 08:45 uur en tussen 15:30 en 17:30 uur. Tussen de spitsen in, geldt er een bedienpauze van 20 minuten. Zo kunnen files die door de brugopeningen ontstaan oplossen.

De Leeghwaterbrug ligt in de N242, over het Noordhollandsch Kanaal. Dit stuk van de N242 is onderdeel van de Ring van Alkmaar en met ongeveer 77.000 voertuigen per etmaal één van de drukste provinciale wegen van Nederland. Het stuk Noordhollandsch Kanaal is daarnaast onderdeel van het Basisnet Beroepsvaart en een Staande Mastroute voor recreatievaart. Scheepvaart hoger dan 4,4m is daarom afhankelijk van een brugopening en daarmee de bereikbaarheid over water van Alkmaar, Schagen, Zaanstad en Den Helder. Jaarlijks gaat de brug gemiddeld 2.000 keer open voor 1.500 beroepsvaartuigen en 1.000 recreatievaartuigen.

De provincie heeft de afgelopen jaren mede geïnvesteerd in de haven Boekelermeer met als voorwaarde dat de scheepvaart in de haven moet kunnen keren. Dit scheelt openingen van de Leeghwaterbrug. De brug hoeft nu namelijk niet langer twee keer geopend te worden voor schepen die in Alkmaar moeten keren.

Leimuiderbrug, Bosrandbrug, Aalsmeerderbrug en Schipholdraaibrug

De vier bruggen over de Oostelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder worden tijdens de spits niet apart bediend voor de recreatievaart. Voor de beroepsvaart worden de bruggen in de spits wel geopend. De recreatievaart mag op die momenten wel meeliften. Na een brugopening geldt er in de spits een bedienpauze van 30 minuten. Zo kunnen files die door de brugopeningen ontstaan oplossen.

De Oostelijke Ringvaart hoort bij het Basisnet Beroepsvaart, faciliteert bijzondere transporten en is onderdeel van de landelijke Staande Mastroute voor recreatievaart. De Leimuiderbrug, Bosrandbrug, Aalsmeerderbrug en de Schipholdraaibrug die dit vaartraject kruisen, gaan ongeveer 4.000 keer per jaar open voor 2.000 beroepsvaartuigen en 7.000 recreatievaartuigen.

Ook op het provinciale wegennet dat de ringvaart kruist, is het druk. De provincie ontvangt veel klachten over de bediening van de bruggen. Op basis van de meldingen en klachten, is er een analyse uitgevoerd en het bedienbesluit aangepast.

Blauwe Golf – Digitale vaargids

De provincie werkt samen met 10 andere (vaar)wegbeheerders aan het project Blauwe Golf voor een betere doorstroming op de weg en het water. Door een digitale vaargids te gebruiken kunnen recreatieschippers automatische openingsverzoeken indienen bij meer dan 50 aangesloten bruggen.

Samenwerking Van Hooft Transport, De Kreek Transport en GS Meppel resulteert in unieke 4-assige laagbouw aanhangwagen

HOEVELAKEN/RIDDERKER/MEPPEL – Twee vooraanstaande transportbedrijven, Van Hooft Transport uit Hoevelaken en De Kreek Transport uit Ridderkerk, hebben samen met GS Meppel een unieke aanhangwagen ontwikkeld. Het resultaat van hun samenwerking is een 4-assige laagbouw aanhangwagen, die dankzij de compacte afmetingen en bijzondere configuratie voldoet aan Nederlandse wet- en regelgeving om tot een combinatiegewicht van 78 ton ingezet te worden.

Maarten Bos van Van Hooft Transport en Marco de Kreek van De Kreek Transport hebben samen met Anton Meurs van GS Meppel hun krachten gebundeld om een technisch perfecte oplossing te bedenken voor inzet in hun dagelijkse werk.

Na intensief tekenwerk, veel denk- en rekenwerk en meerdere bezoeken aan de RDW werd het ontwerp van de aanhangwagen werkelijkheid. Het ontwerp richtte zich op het realiseren van een aanhangwagen die enerzijds compact is om binnen de wettelijke afmetingen te blijven, maar anderzijds over voldoende laadvermogen beschikt voor zware ladingen.

De nieuwe 4-assige laagbouw aanhangwagen mag technisch 40 ton wegen en biedt een totaal combinatiegewicht van maar liefst 78 ton, mits gebruikt achter een trekkend voertuig met de juiste configuratie. De aanhangwagen is uitschuifbaar in de wielbasis en/of aan de achterzijde waardoor deze geschikt is voor diverse toepassingen zoals het vervoer van zware machines of het transport van bouwmaterialen en andere zware ladingen.

Van Hooft Transport B.V. is gevestigd in Hoevelaken en sinds 1967 gespecialiseerd in het vervoeren van zware objecten en hightech apparatuur. Onder leiding van directeur Maarten Bos, die in 2023 het roer overnam, heeft het bedrijf zich gepositioneerd als een vooraanstaande onderneming in de sector. Van Hooft Transport beschikt over een uniek wagenpark waaronder twee Volvo’s FH 10×4 met een Erkin-autolaadkraan van 225 ton/meter, de zwaarste opvouwbare autolaadkraan van Europa. Dit maatwerkvoertuig wordt onder andere ingezet voor specialistisch werk, zoals het plaatsen van transformatorstations ten behoeve van de energietransitie.

De Kreek Transport BV, gevestigd in Ridderkerk, is al ruim 92 jaar een vertrouwde naam in de transportsector. Dit familiebedrijf combineert kwaliteit, vakmanschap en betrouwbaarheid. Het levert goederen en voert hijswerkzaamheden uit door heel de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Met inmiddels de 4e generatie aan het roer is het bedrijf de afgelopen tijd flink gegroeid in het zware segment met o.a. de aanschaf van een Scania R560 10×4 met Palfinger 135 ton/meter en een Volvo FM 10×4 met HMF 95 ton/meter. Beide voertuigen worden voornamelijk ingezet voor het plaatsen van transformatorstations. Het bedrijf staat bekend om zijn flexibele en innovatieve benadering, waarbij maatwerk voor de klant altijd centraal staat. Met een modern wagenpark en een team van toegewijde chauffeurs garandeert De Kreek Transport stipte leveringen en persoonlijke service.

GS Meppel is een gerenommeerde leverancier van op maat gemaakte voertuigen en transportoplossingen. Het bedrijf heeft zich gepositioneerd als een specialist in het ontwerpen en bouwen van innovatieve en veilige transportmiddelen. GS Meppel staat bekend om zijn expertise in het ontwikkelen van hoogtechnologische trailers en voertuigen, met een sterke focus op kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.

Hun samenwerking met Van Hooft Transport en De Kreek Transport bij de ontwikkeling van de 4-assige laagbouw aanhangwagen toont hun innovatieve kracht en toewijding aan het leveren van op maat gemaakte oplossingen voor de transportsector. GS Meppel biedt klanten niet alleen maatwerk, maar ook een hoog niveau van technische ondersteuning en expertise om de meest efficiënte transportoplossingen te realiseren.

Innovatie als sleutel tot succes

De samenwerking tussen Van Hooft Transport, De Kreek Transport en GS Meppel benadrukt het belang van innovatie en samenwerking in de transportsector. Het creëren van op maat gemaakte oplossingen zoals deze 4-assige laagbouw aanhangwagen maakt het mogelijk om aan de steeds complexer wordende eisen van de markt te voldoen. Door het combineren van expertise op het gebied van ontwerp, techniek en transport heeft dit project een belangrijke stap gezet in de richting van nog efficiëntere en duurzamere transportmogelijkheden.

×