Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 14:58 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 99

Investeringen krompen met ruim een procent in juli

investeringen

DEN HAAG – In juli 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 1,2 procent kleiner dan een jaar eerder, meldt het CBS. Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen en vliegtuigen. De investeringen in computers waren echter hoger.

De cijfers zijn niet gecorrigeerd voor werkdagen. Juli 2024 heeft twee werkdagen meer dan juli 2023. In de CBS Investeringsradar van september zijn de omstandigheden voor de investeringen minder ongunstig dan in de radar van juli.

Omstandigheden investeringen in september minder ongunstig

Het CBS publiceert elke maand over de omstandigheden voor de investeringen in de investeringsradar. De investeringen hangen onder meer samen met de situatie op de afzetmarkten en met de situatie op de financiële markten.

De indicatoren van de radar hangen vrij goed samen met de investeringen in vaste activa, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een grotere groei of een kleinere krimp van de investeringen.

Verdachte dodelijke steekpartij Rotterdam riep ‘Allahu akbar’ zeggen getuigen tegen politie

ROTTERDAM – Getuigen van het dodelijke incident bij de Erasmusbrug in Rotterdam donderdagavond hebben tegen de politie verklaard dat de verdachte ‘Allahu akbar’ (God is de grootste) riep tijdens het incident. “We nemen dat mee in het onderzoek, maar het is voor nu te vroeg om er een label aan te geven”, aldus een woordvoerder van de politie.

Bij het incident kwam iemand om het leven, een ander raakte zwaargewond. Een slachtoffer werd gestoken in een parkeergarage, de ander er vlakbij, aan de voet van de brug. Het zwaargewonde slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis, het is niet bekendgemaakt of hij in levensgevaar verkeert.

Ook de verdachte is naar het ziekenhuis overgebracht met verwondingen. Die liep hij op toen hij na het incident overmeesterd kon worden door omstanders en toegesnelde agenten.

Willekeurige slachtoffers

De politie zegt verder dat getuigen hebben verklaard dat de verdachte ingestoken heeft op willekeurige mensen. Of dat zo is, wordt onderzocht. De identiteit van de slachtoffers en de dader zijn bekend bij de politie, maar worden op dit moment nog niet naar buiten gebracht.

De Telegraaf meldt op basis van getuigen dat de man twee grote messen bij zich zou hebben gehad.

Onderzoek

De politie doet ter plaatse onderzoek. Mensen die informatie hebben “die kan helpen bij het onderzoek”, worden opgeroepen zich te melden bij de politie. Mensen die getuige waren van het incident worden opgevangen.

Grootschalige Israëlische luchtaanvallen op Libanon gemeld

BEIROET – Israël heeft grootschalige luchtaanvallen uitgevoerd op doelen in Libanon. De Israëlische strijdkrachten melden volgens Israëlische media dat meer dan honderd raketinstallaties van Hezbollah zijn gebombardeerd.

De aanvallen begonnen ‘s middags en zijn in meerdere golven uitgevoerd, bericht nieuwssite Times of Israël. Volgens de Israëlische strijdkrachten stonden de raketinstallaties klaar voor aanvallen op doelen in Israël.

Bronnen in Libanon bevestigen dat sprake was van zware bombardementen. Die aanvallen behoorden tot de hevigste sinds het begin van de Gazaoorlog, zeiden veiligheidsbronnen in het land tegen persbureau Reuters.

Israël en Hezbollah, dat volgens experts beschikt over een groot raketarsenaal, bestoken elkaar al maanden met grote regelmaat. Er waren beschietingen over en weer in het grensgebied en Israël doodde in juli een belangrijke Hezbollahcommandant in Beiroet.

De situatie escaleerde deze week verder toen door Hezbollah gebruikte communicatieapparatuur ontplofte. Dat leidde in Libanon tot tientallen doden en duizenden gewonden. Hezbollah houdt Israël daar verantwoordelijk voor en zegt dat alle rode lijnen zijn overschreden.

De opgelopen spanning leidt internationaal tot grote bezorgdheid. Het Witte Huis zei bezorgd te zijn over mogelijke escalatie en de Britse minister van Buitenlandse Zaken riep op tot een onmiddellijke wapenstilstand. De Franse president Emmanuel Macron zei in een videoboodschap dat er nog een diplomatieke uitweg is en oorlog niet onvermijdelijk is.

Tijdschrift: VW overweegt tot 30.000 Duitse banen te schrappen

WOLFSBURG – Volkswagen overweegt op termijn tot 30.000 banen te schrappen in Duitsland, wat zou neerkomen op bijna een kwart van alle banen in het land. Dat meldt het Duitse tijdschrift Manager Magazin op basis van bronnen. De banenreductie is onderdeel van een kostenbesparingsprogramma van het autoconcern.

Op dit moment zijn 130.000 mensen werkzaam voor Volkswagen in Duitsland, in autofabrieken in onder meer Wolfsburg, Emden en Hannover. Volkswagen maakte onlangs bekend te overwegen voor het eerst fabrieken te sluiten in Duitsland. Aanleiding daarvoor is overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa, vooral van elektrische auto’s. Het sluiten van de fabrieken zou gepaard gaan met banenverlies.

Om de reorganisatie mogelijk te maken, heeft Volkswagen vorige week een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst met de vakbond beëindigd. Daardoor kan het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde doorvoeren. Volkswagen hoopt nieuwe loonakkoorden en andere afspraken met de vakbond en de ondernemingsraad te maken, zodat de opgezegde overeenkomst vervangen kan worden tegen de tijd dat die volgend jaar afloopt.

Vakbond in verzet

Maar vakbondsleiders hebben gezworen fel te strijden tegen eventuele fabriekssluitingen of een ingrijpende inkrimping van het personeelsbestand bij Volkswagen. Volgens Reuters heeft vakbond IG Metall donderdag in een flyer, ingezien door het persbureau, herhaald dat de fabrieken open moeten blijven en dat er een nieuwe banenafspraak moet komen. De gesprekken daarover beginnen op 25 september.

Volkswagen wilde het bericht over het mogelijke banenverlies niet bevestigen, maar zei wel dat het duidelijk is dat in de kosten gesneden moet worden bij de Duitse productielocaties. Hoe het bedrijf dat doel kan bereiken, wordt met de bonden en ondernemingsraad besproken, aldus een woordvoerder van de autobouwer.

Overheidssteun

De Duitse overheid kijkt volgens minister van Economische Zaken Robert Habeck naar manieren om Volkswagen te steunen, omdat het bedrijf van groot belang is voor Duitsland. Habeck brengt vrijdag een bezoek aan een fabriek van Volkswagen in Emden in het noordwesten van Duitsland.

Dode en zwaargewonde door steekincident in Rotterdam

ROTTERDAM – Door een steekincident in Rotterdam is iemand om het leven gekomen, een ander raakte zwaargewond. Dat meldt de politie donderdag. Een man is aangehouden. Ook hij raakte gewond.

Het incident gebeurde in de omgeving van de Erasmusbrug. Het zwaargewonde slachtoffer is naar het ziekenhuis overgebracht, net als de aangehouden man die gewond was geraakt.

De verdachte raakte gewond toen hij na het incident overmeesterd kon worden door omstanders en toegesnelde agenten. De Telegraaf meldt op basis van getuigen dat de man onder de Erasmusbrug wild om zich heen zou hebben gestoken. Een woordvoerder van de politie kan niet zeggen wat er precies is gebeurd en of er sprake is geweest van een conflict als aanleiding voor het incident.

De politie doet ter plaatse onderzoek. Mensen die informatie hebben “die kan helpen bij het onderzoek”, worden opgeroepen zich te melden bij de politie. Mensen die getuige waren van het incident worden opgevangen.

Van Weel: delen van inhoud gelakte stukken gaat brug over

DEN HAAG – Justitieminister David van Weel is verrast door de aankondiging van Dick Schoof om zwartgelakte stukken over de asielnoodwet toch ongelakt aan de Tweede Kamer te verstrekken. “Je gaat wel een brug over als je die stukken niet gaat lakken”, zei de minister tegen de pers. “Maar dat gaan we nu wel doen.”

Van Weel liep zichtbaar gefrustreerd het ministersvak uit toen het debat werd stilgelegd. “Mijn verbazing zat hem niet in de teksten die nu openbaar worden, maar gewoon het feit dat we nu teksten openbaar maken die juist niet relevant waren voor de discussie”, lichtte hij zijn ergernis toe.

De Tweede Kamer had het kabinet gevraagd de juridische adviezen van ambtenaren over het asielnoodrecht met het parlement te delen. Die stukken zouden eigenlijk veel eerder komen, maar de Kamerbrief namens premier Dick Schoof werd pas rond 15.30 uur gestuurd. Toen bleek ook nog dat het grootste deel van de tekst was zwartgelakt, wat tot woede leidde bij de oppositie.

De teksten die niet waren zwartgelakt, stonden vol argumenten tegen de inzet van het noodrecht. Inzet van het noodrecht zou niet goed te rechtvaardigen zijn bij de huidige stand van zaken, en een spoedwet zou een beter alternatief zijn, schrijven ambtenaren.

Wiersma houdt ondanks BBB-kritiek vast aan mestregels pluimvee

DEN HAAG – Landbouwminister Femke Wiersma (BBB) houdt ondanks kritiek van haar eigen partijleider Caroline van der Plas vast aan strengere mestregels voor varkens- en kippenboeren. Dat blijkt uit antwoorden van premier Dick Schoof op de tweede dag van de Algemene Politieke Beschouwingen.

Er dreigt een crisis in de boerensector omdat boeren minder mest mogen uitrijden. Daardoor blijft er in totaal te veel mest over. Om die crisis af te wenden, worden dierrechten afgeroomd als ze van eigenaar wisselen: zo krimpt de veestapel en wordt er minder mest geproduceerd.

Dat geldt ook voor boeren met varkens en kippen, en daar is Van der Plas boos over. Maar de Europese Unie kijkt naar de totale mestproductie, legde Schoof uit, dus ook varkens- en kippenboeren moeten een aandeel leveren. Boeren met koeien moeten 30 procent van de rechten afromen bij handel in dierrechten. Voor varkensboeren is dat 25 procent en voor kippenboeren 15 procent.

Binnenkort details plannen

“Ik blijf dit oneerlijk vinden voor sectoren die hun mest op orde hebben”, zei Van der Plas. Zij wees er wel op dat later nog een evaluatiemoment komt. Maar Schoof wilde haar geen valse hoop geven, want mogelijk moet er dan juist een tandje bij. “Dat ijkmoment is ook om te kijken of we onze doelen wel halen”, zei de premier daarover.

Pluimveehouders roerden zich al toen de plannen van Wiersma twee weken geleden uitlekten. Zij dreigden toen al met rechtszaken als het kabinet vasthoudt aan de voorgenomen percentages voor afroming. Volgende week komt Wiersma met details over haar plannen.

Kabinet stuurt alsnog stukken asielcrisis ongelakt naar Kamer

DEN HAAG – Het kabinet stuurt alsnog stukken ongelakt naar de Kamer die eerder helemaal zwart aan de volksvertegenwoordigers waren toegestuurd.

De oppositie reageerde woest en premier Dick Schoof beloofde de documenten toch nog ongelakt te sturen, maar noemde de stap wel “zeer ongebruikelijk”.

Het gaat om adviesstukken van het ministerie van Asiel en Migratie over het uitroepen van de asielcrisis.

Uit eveneens vrijgegeven documenten van het ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat ambtenaren het uitroepen van de asielcrisis “democratisch en rechtsstatelijk niet aanvaardbaar” vinden.

Vluchten Lufthansa en Air France op Tel Aviv langer opgeschort

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en Air France hebben besloten hun vluchten van en naar onder meer Tel Aviv langer op te schorten. Eerder deze week kondigden zij aan tijdelijk niet meer naar Israël te vliegen, omdat de “veiligheidssituatie” in het Midden-Oosten is verslechterd.

Het Duitse Lufthansa annuleert tot met dinsdag 24 september alle vluchten op Tel Aviv en de hoofdstad van Iran, Teheran. Air France zegt tot en met vrijdag alle vluchten op Tel Aviv en het Libanese Beiroet te schrappen.

Deze week zijn honderden piepers en walkietalkies in Libanon ontploft. Hezbollah, dat wordt gesteund door Iran, gebruikt die apparaten en de Libanese militante beweging houdt Israël verantwoordelijk voor de ontploffingen. Door de explosies zijn deze week al 37 mensen omgekomen en meer dan 2900 mensen gewond geraakt.

KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv tot 26 oktober te schrappen. De Nederlandse tak van Transavia zegt tot en met 3 november niet naar Beiroet te vliegen en vliegt tot en met eind maart volgend jaar niet naar Tel Aviv.

MAN levert ruim 50 Lion’s City E-bussen aan Schiphol

LEUSDEN – Schiphol heeft ruim vijftig elektrisch aangedreven MAN Lion’s City E-bussen besteld. De eerste exemplaren worden medio 2025 in gebruik genomen. Met de inzet van de bussen vergroot de luchthaven de capaciteit, efficiency en betrouwbaarheid van passagiersvervoer tussen vliegtuig en terminal.

De aanschaf is het resultaat van een uitgebreid aanbestedingstraject, waarbij het emissievrije karakter van de Lion’s City E perfect aansluit bij de milieuambities van Schiphol.

Schiphol ziet de nieuwe Lion’s City E als de perfecte oplossing om aan de toenemende vraag naar passagiersvervoer van vliegtuig en terminal (en vice versa) te voldoen. Dat zit hem niet alleen in de inzet van ruim vijftig exemplaren, maar ook in het slimme ruimteconcept van de Lion’s City E. Zo heeft de elektrisch aangedreven bus drie deuren en een lage vloer. Dat vergemakkelijkt én versnelt de instap. Daarbij biedt de Lion’s City E een minimaal aantal zitplaatsen en maximaal aantal staanplaatsen voor passagiers met handbagage.

Milieuambities

Schiphol streeft ernaar om in 2030 energieneutraal te zijn. Dat betekent dat alle eigen activiteiten en grondoperaties op het start- en landingsterrein dan geen uitstoot meer zullen veroorzaken. De inzet van een nieuwe vloot Lion’s City E-bussen van MAN sluit naadloos aan op die ambitie.

Duurzame passagierservaring

Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure Schiphol over de aanschaf van de Lion’s City E-bussen: “Schiphol heeft al tien jaar als één van de eersten in Nederland een volledig elektrische busvloot op Schiphol. Met deze nieuwe generatie bussen kunnen we een stap zetten in passagierscomfort en betrouwbaarheid blijven garanderen. De komende jaren blijft busvervoer erg belangrijk door steeds grotere vliegtuigen en enkele grootschalige verbouwingen. Voortbouwend op deze samenwerking zetten we in op verdere innovatie en duurzaamheid.”

Tillo Smet, Sales Manager Public Transport van MAN Nederland: “Wij zijn trots dat we de samenwerking met Schiphol op het gebied van personenvervoer verder kunnen uitbreiden. Met MAN kunnen we een aanzienlijke bijdrage leveren aan de ambitieuze zero-emissiedoelstellingen van onze nationale luchthaven.”

MAN Lion’s City E

De veelvuldig onderscheiden MAN Lion’s City E is ontwikkeld om emissievrij openbaar vervoer mogelijk te maken zonder daarbij concessies te hoeven doen. Zijn modulaire accuconcept is daarbij de spil, waarbij de bus zo geconfigureerd is dat het accupakket aansluit op het gebruik en de inzet ervan voor Schiphol.

Dankzij de mogelijkheid om één of meer accupakketten te verwijderen, worden de laadtijden korter én ontstaat extra ruimte voor passagiers en hun bagage. De accu’s van de Lion’s City E zijn in 2,5- 5,0 uur te laden.

DHL opent circulaire CityHub in Hendrik-Ido-Ambacht

UTRECHT – DHL eCommerce opende vandaag officieel de nieuwe CityHub in Hendrik-Ido-Ambacht gelegen op bedrijvenpark Ambachtsezoom waar circulaire bouw de norm is. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Leo Platschorre.

Dagelijks worden er door 170 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Hendrik-Ido-Ambacht waarbij ook Zwijndrecht, Heerjansdam en een deel Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam-Zuid hoort. Dat gebeurt veelal met elektrische auto’s.

Leo Platschorre, wethouder economie voor de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht: “DHL is een mooie aanwinst voor het circulaire bedrijvenpark Ambachtsezoom. DHL geeft hier een goed voorbeeld voor de logistieke sector door zich te vestigen in een klimaatneutraal gebouw en te bezorgen met elektrische busjes. Ook de werkgelegenheid die hun komst met zich meebrengt is welkom voor onze gemeente en de regio.”

Roelof Hofman, COO van DHL eCommerce Benelux: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis voor duurzame, fossielvrije belevering van huishoudens en bedrijven in de regio. Deze vestiging in Hendrik-Ido-Ambacht is de eerste die volledig circulair gebouwd is. Een enorme uitdaging die ons nieuwe inzichten geeft over duurzaam bouwen. Ook bieden we hiermee een plezierige, veilige en duurzame werkplek aan onze medewerkers die van hieruit de regio beleveren.”

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en gebruikt stroom afkomstig van eigen zonnecollectoren waarmee het dak vol ligt. Het gebouw is circulair wat betekent dat alle grondstoffen en materialen 100% recyclebaar zijn. Niets is gelijmd, gelast of gekit en de vloer is speciaal gecoat zodat alles uit elkaar te halen en opnieuw te gebruiken valt.

De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bestelauto’s optimaliseren duurzaamheid en verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, wordt gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Hendrik-Ido-Ambacht is de zestiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd start de bouw van vergelijkbare CityHubs in onder meer Nieuw-Vennep, Den Haag en Rotterdam-Noord.

Op andere plekken wordt naar grond gezocht. Volop in ontwikkeling is ook de bouw van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL wat in Zwolle komt. In Dordrecht opende twee jaar terug een soortgelijk sorteercentrum. Deze sorteercentra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Hendrik-Ido-Ambacht.

Qatar Airways wordt de officiële luchtvaartpartner van de UEFA Champions League

DOHA – Qatar Airways is trots om zijn samenwerking met de UEFA Champions League aan te kondigen in een overeenkomst die loopt tot 2030. Hiermee verstevigt de luchtvaartmaatschappij haar missie om mensen te verbinden door de kracht van sport. De beste luchtvaartmaatschappij ter wereld, zoals verkozen door Skytrax in 2024, bouwt verder op het succes van de sponsoring van UEFA EURO 2020 en UEFA EURO 2024 in een overeenkomst die ook sponsorrechten omvat voor de UEFA Super Cup, UEFA Youth League en UEFA Futsal Champions League.

Vermaard om zijn spectaculaire competitie en toonbeeld van toptalent, boeit de UEFA Champions League elk seizoen miljoenen voetbalfans wereldwijd. Dit prestigieuze toernooi vertegenwoordigt niet alleen de top van het Europese clubvoetbal, maar belichaamt ook waarden zoals excellentie, doorzettingsvermogen en internationale eenheid, principes die nauw aansluiten bij de missie en waarden van Qatar Airways.

Het nieuwe UEFA Champions League-format omvat een spannende competitie met 36 teams. Dit sluit perfect aan bij Qatar Airways’ connectiviteit met Europa, met meer dan 50 Europese bestemmingen vanuit haar thuisbasis en hub Hamad International Airport in Doha, de beste luchthaven ter wereld in 2024 volgens Skytrax. Deze nieuwe samenwerking benadrukt de toewijding van de luchtvaartmaatschappij om wereldklasse diensten te leveren en onvergetelijke ervaringen te creëren voor voetbalfans in Europa en daarbuiten, waarmee ze haar positie als de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld verder versterkt.

Om de samenwerking te vieren, biedt Qatar Airways Privilege Club kortingen tot 12 procent op tarieven van vliegtickets aan UEFA Champions League-fans, samen met exclusieve ticketpromoties. Fans krijgen ook toegang tot exclusieve promoties en op maat gemaakte reismogelijkheden, zoals UEFA Champions League-reispakketten, speciaal ontworpen om de geest van sport te vieren en onvergetelijke ervaringen te bieden aan voetballiefhebbers wereldwijd.

De CEO van Qatar Airways Group, Engr. Badr Mohammed Al-Meer, zegt: “We zijn verheugd om samen te werken met de UEFA. Als officiële luchtvaartpartner van de UEFA Champions League is Qatar Airways vastbesloten om duizenden fans naar deze prestigieuze competitie te brengen.”

“Onze samenwerking met de UEFA Champions League versterkt niet alleen onze band met Europa, maar sluit ook perfect aan bij onze visie om eenheid te bevorderen en excellentie te vieren. Deze samenwerking benadrukt onze toewijding om mensen wereldwijd te verbinden via ons netwerk van meer dan 170 bestemmingen, terwijl we deze uitzonderlijke competitie ondersteunen.”

UEFA-voorzitter Aleksander Čeferin verklaart: “Qatar Airways en UEFA delen een passie voor sport en wereldwijde zakelijke excellentie. Deze gedeelde toewijding is de basis van onze langdurige samenwerking, terwijl we ernaar streven om voetbalfans wereldwijd uitzonderlijke ervaringen te bieden. We zijn verheugd om onze samenwerking naar een hoger niveau te tillen nu we een nieuw tijdperk ingaan van de UEFA Champions League.”

Om de aankondiging in stijl te vieren, lanceert Qatar Airways een campagnevideo met de Braziliaanse voetballegende Ricardo Kaka in de rol van een piloot die een speciale passagiersaankondiging doet aan boord, met de Engelse voetballegende Rio Ferdinand, die in de bekroonde Business Class ‘Qsuite’ van de luchtvaartmaatschappij zit, en Fabrizio Romano, een van ‘s werelds toonaangevende voetbaljournalisten, die zijn beroemde catchphrase “Here we go!” uitspreekt. De cabinecrew van de luchtvaartmaatschappij voegt een vleugje klasse toe aan de campagne vol sterren, die ook optredens bevat van Paris Saint-Germain Féminines voetbalster Sakina Karchaoui en de beroemde voetbalcontentmaker OussiFooty.

Het sponsorportfolio van Qatar Airways omvat nu de top van zowel nationale team- als clubvoetbalcompetities, met samenwerkingen die FIFA, UEFA en de AFC omvatten. Dit ongeëvenaarde niveau van betrokkenheid toont de inzet van Qatar Airways in de voetbalwereld.

De samenwerking stelt de nationale luchtvaartmaatschappij van de staat Qatar in staat om haar voetafdruk in de Europese regio uit te breiden en haar merk te tonen tijdens UEFA Champions League-wedstrijden gedurende het seizoen. Deze toewijding aan sportfans wordt ook weerspiegeld in haar uitgebreide sportpartnerschapsportfolio. De nationale luchtvaartmaatschappij van Qatar is de officiële luchtvaartpartner van FIFA, AFC, Paris-Saint Germain (PSG), FC Internazionale Milano, The Royal Challengers Bangalore (RCB), CONCACAF, Formule 1®, MotoGP, de IRONMAN Triathlon Series, de United Rugby Championship (URC) en European Professional Club Rugby (EPCR), het Franse rugbyteam – Section Paloise, The British and Irish Lions Tour of Australia 2025, het NBA-team Brooklyn Nets en vele andere disciplines, waaronder Australisch voetbal, paardensport, kitesurfen, motorsport, padel, squash en tennis.

Douane onderschept 300 kilo ketamine tijdens controle op de A1

Bij een reguliere controle op de A1 hebben Douaniers een flinke hoeveelheid ketamine aangetroffen in een busje met Duits kenteken. In dit busje troffen zij vaten met in totaal 300 kilogram ketamine aan. Ketamine heeft een straatwaarde van zo’n 20 tot 40 euro per gram, meldt de Douane donderdag.

Hierna heeft de Douane de zaak overgedragen aan de politie. Deze heeft de verdovende middelen en het busje in beslag genomen en de chauffeur aangehouden. De verdachte zit nog vast.

Ketamine is een verdovend middel dat gebruikt wordt als narcosemiddel voor mensen en dieren. Het heeft een hallucinerend effect en wordt gezien als een zeer verslavende drug. Ketamine valt onder de Geneesmiddelenwet. Je mag dit dus niet zonder vergunning of doktersrecept in bezit hebben, verhandelen of produceren.

De Douane controleert onder andere aan de buitengrenzen van de Europese Unie. Dit doen zij bijvoorbeeld op de luchthaven Schiphol en in de haven van Rotterdam. Ook in het binnenland voeren zij controles ui op bijvoorbeeld bedrijventerreinen, langs snelwegen en in buitengebieden. Ook worden er accijnscontroles uitgevoerd.

Deze controle betrof ook een accijnscontrole. Toen de douaniers geen accijnsgoederen, maar blauwe vaten aantroffen, kregen zij het vermoeden dat er iets niet klopte. Zij hebben verder onderzoek gedaan omdat zij vermoedden dat het hier om verdovende middelen ging. Daarna is de zaak overgedragen aan de politie.

Geen hoge verwachtingen Verstappen in ‘hobbelig’ Singapore

SINGAPORE – Max Verstappen heeft geen al te hoge verwachtingen voor de Grote Prijs van Singapore komend weekeinde. “Onze auto is over het algemeen niet erg goed op hobbels en kerbstones en dat is wat we hier hebben”, zei de drievoudig wereldkampioen van Red Bull in de persconferentie van de FIA.

“We moeten proberen de auto stabieler te maken, maar ik weet zelf niet eens waar we moeten beginnen”, aldus de Nederlander, die weliswaar nog steeds leidt in het kampioenschap, maar de laatste zeven grands prix geen overwinning heeft kunnen vieren. Zijn voorsprong op eerste belager Lando Norris van McLaren is geslonken tot 59 punten. “Ik heb er vertrouwen in dat het beter kan dan vorig jaar, maar de concurrentie is behoorlijk beter geworden.”

Vorig jaar was Verstappen nagenoeg onverslaanbaar. Hij won negentien van de 22 races, eindigde twee keer als tweede en één keer als vijfde. Die slechtste klassering haalde hij op het stratencircuit van Marina Bay in Singapore. Ook toen klaagde hij over gebrek aan grip en balans, onvolkomenheden bij de Red Bull die Verstappen dit seizoen meer dan ooit achtervolgen. “We blijven vechten voor het kampioenschap, maar we moeten de auto betrouwbaarder maken.”

Automakers willen dat Brussel nieuwe uitstootregels afzwakt

BRUSSEL – Europese autofabrikanten roepen Brussel op om strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s, die volgend jaar ingaan, af te zwakken. Zonder ingrijpen riskeren autoproducenten miljarden euro’s aan boetes als zij de gestelde doelen niet halen, waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA).

Donderdag werd bekend dat de verkoop van elektrische voertuigen in Duitsland, de grootste automarkt van Europa, vorige maand met 69 procent is gekelderd. In heel Europa daalde de verkoop van deze voertuigen met 36 procent, waardoor het marktaandeel van volledig elektrische auto’s terugviel naar 14 procent. Een jaar eerder was dit nog 15 procent. Door de gedaalde vraag heroverwegen autofabrikanten hun strategieën en plannen om over te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen.

De gedaalde vraag wordt vooral veroorzaakt door het terugschroeven van financiële prikkels door overheden, waardoor het voor consumenten minder aantrekkelijk is om deze relatief dure elektrische auto’s aan te schaffen.

Op dit moment mogen nieuw verkochte auto’s gemiddeld 116 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf volgend jaar zakt dat plafond naar 94 gram per kilometer. Als de limieten worden overschreden, kan dat leiden tot boetes van 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Dergelijke boetes kunnen voor grote autofabrikanten in de honderden miljoenen euro’s lopen.

De Duitse industrie, vooral de autosector, heeft het al tijden zwaar door een afnemende vraag. Volkswagen, de grootste autofabrikant in Europa, overweegt daarom fabrieken in Duitsland te sluiten. BMW moest onlangs zijn winstverwachting voor het hele jaar naar beneden bijstellen, mede door de zwakke verkoop van elektrische voertuigen.

LAATSTE NIEUWS

Aantal reizigers luchthaven Frankfurt toegenomen

FRANKFURT - De reizigersaantallen op de luchthaven van Frankfurt zijn in de eerste negen maanden van dit jaar toegenomen in vergelijking met dezelfde periode...