Clicky

woensdag 13 november 2024 - 07:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 99

Nieuwe stap in bestrijden criminaliteit Vlissingse haven: slim hekwerk

Foto: Els Swart

VLISSINGEN – Vandaag is een nieuwe stap gezet in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit in de haven van Vlissingen. Burgemeester Bas van den Tillaar onthulde een informatiebord aan het nieuwe hekwerk tussen de Westhofhaven en de Engelandweg. Dit kleine gebaar is een belangrijke stap in de beveiliging van het havengebied van North Sea Port. Het bord maakt effectieve handhaving mogelijk, zonder de bedrijvigheid in de haven te belemmeren.

Drie kilometer ‘slim’ hekwerk is het eerste resultaat van een reeks fysieke beveiligingsmaatregelen die Stichting Veilige Zeehavens Zeeland neemt. Deze stichting werkt samen met overheden, bedrijven en veiligheidsdiensten om de zeehavens van Zeeland weerbaar te maken tegen criminaliteit, met name in de strijd tegen de smokkel van drugs.

Slimme beveiliging: fysiek en virtueel

Het nieuwe hek sluit de haven niet hermetisch af. Een belangrijke functie is dat het de openbare ruimte onderscheidt van het havengebied. Het informatiebord en het hek maken duidelijk waar openbaar gebied eindigt en waar het havengebied begint. Dit maakt het mogelijk om personen die zich zonder goede reden in het havengebied bevinden, te weren en criminele activiteiten aan te pakken.

Handhavers, zoals de politie en douane, kunnen hierdoor strenger optreden tegen personen met kwade bedoelingen. Zo wordt het makkelijker om bijvoorbeeld gebiedsverboden te handhaven. Dit maakt het havengebied veiliger zonder legale bedrijvigheid en logistieke processen te verstoren. In de toekomst wordt het fysieke hekwerk uitgebreid met een gesloten netwerk van camera’s.

Een veilige haven voor medewerkers en bedrijven

Burgemeester van den Tillaar benadrukte het grote belang van het kleine bord tijdens de onthulling: “We maken het criminelen steeds moeilijker. De haven is niet alleen een economische motor voor de regio, maar ook een belangrijke werkplek voor duizenden medewerkers. Dit hekwerk is belangrijk in het waarborgen van hun veiligheid en het beschermen van de bedrijven die hier actief zijn. Criminelen proberen steeds vaker havens te misbruiken voor hun illegale activiteiten en met deze maatregelen verkleinen we die kansen.”

Toekomstige stappen in beveiliging

Het hekwerk is het eerste resultaat uit een pakket aan beveiligingsmaatregelen die de komende jaren worden uitgerold. Het cameratoezicht wordt uitgebreid. In 2025 worden ook bij alle toegangswegen van de haven ANPR-camera’s geplaatst. Deze camera’s herkennen nummerplaten en registreren wie de haven binnenkomt.

Stichting Veilige Zeehavens Zeeland werkt op dit moment aan de beveiliging van het havengebied van Vlissingen/Borsele. In samenwerking met de gemeenten Vlissingen en Borsele, havenbedrijf North Sea Port en ondernemers zet de stichting zich in om het gebied weerbaar te maken tegen ondermijnende criminaliteit. De fysieke beveiligingsmaatregelen worden mede mogelijk gemaakt door Mainport Zeehavens Zeeland – West – Brabant.

Minstens 22 slachtoffers in Barendrechtse zedenzaak, verdachte 90 dagen langer vast

ROTTERDAM – De 45-jarige man uit Barendrecht die wordt verdacht van ontucht met minderjarigen blijft 90 dagen langer vast zitten, meldt het Openbaar Ministerie donderdag.

De man kwam in beeld nadat er aangifte tegen hem was gedaan en hij zichzelf gemeld had bij een politiebureau.

De verdachte verklaarde eerder bij de politie over het misbruik van 19 slachtoffers. Inmiddels is duidelijk dat er nog zeker 3 andere slachtoffers zijn.

Sinds de aanhouding van de 45-jarige verdachte doet een rechercheteam van de politie in opdracht van twee officieren van justitie grootschalig onderzoek naar wat zich heeft afgespeeld. Dat onderzoek is nog in volle gang.

GGD’er werkte vier jaar ongeregistreerd als arts met kinderen

ROOSENDAAL – Een medewerker van de GGD West-Brabant heeft daar bijna vier jaar gewerkt als basisarts voor kinderen terwijl hij niet officieel als dokter geregistreerd was. Hij werkte met kinderen van 4 tot 18 jaar in Roosendaal, Moerdijk en Rucphen. “Er zijn geen signalen bekend dat er sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag door deze medewerker”, benadrukt de GGD in een mededeling over de kwestie. De dienst zegt “enorm geschokt” te zijn.

Het ontbreken van de registratie werd deze week ontdekt. De betreffende medewerker is per direct op non-actief gesteld en ontslagen, meldt de organisatie verder. Ze heeft een onafhankelijk bureau de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar hoe de situatie zich heeft kunnen voordoen. Dat is daarmee al begonnen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Autoriteit Persoonsgegevens zijn geïnformeerd.

De medewerker is waarschijnlijk betrokken geweest bij zo’n 1900 kinderen. Hun ouders en verzorgers worden opgespoord en krijgen een brief met daarin een telefoonnummer dat zij kunnen bellen met vragen of zorgen.

Een basisarts houdt zich bij de GGD vooral bezig met de groei van kinderen, vaccinaties, gezondheidsonderzoeken, het adviseren van ouders over opvoeden en opgroeien en het doorverwijzen van kinderen met medische en ontwikkelproblemen naar andere hulpverleners.

VDL Nedcar zoekt nog altijd naar nieuwe opdrachtgever

BORN – VDL Nedcar praat nog altijd met mogelijke opdrachtgevers die de autoproductie in de fabriek in het Limburgse Born kunnen opstarten, laat een woordvoerder weten.

Daarvoor lijkt momentum, nu Chinese fabrikanten productie naar Europa willen verplaatsen om de hoge Europese invoertarieven op elektrische auto’s te vermijden. Maar vooralsnog is een opvolger voor BMW, voor wie VDL de laatste jaren Mini’s maakte, nog niet gevonden.

BMW heeft het contract voor de Mini-productie per maart opgezegd. VDL moest daardoor duizenden medewerkers ontslag aanzeggen. Op dit moment werken er nog ongeveer 350 mensen. Zij werken voor VDL Nedcar of een van de andere twee onderdelen van VDL in Born.

De autofabriek staat op dit moment op de waakvlam: volgens de zegsman staat de deur nog altijd open voor een partij die opnieuw auto’s wil produceren bij VDL Nedcar. “We zijn een onafhankelijke producent en daarmee een aantrekkelijke springplank voor fabrikanten om voet aan de grond te krijgen in Europa.”

Chinese fabrikanten van elektrische auto’s breiden hun productiefaciliteiten in Europa ondertussen snel uit om de verhoogde importheffingen uit Brussel te ontlopen. Die werden begin juli ingesteld. Chinese fabrikanten zijn daarom op zoek naar Europese partners. Zo worden in Polen auto’s van Leapmotor in elkaar gezet en wil het Chinese Geely, het moederbedrijf van Volvo Car, auto’s in Gent produceren.

Of er al een nieuwe opdrachtgever in beeld is, wil de VDL-woordvoerder niet zeggen. Maar hij is optimistisch, ondanks dat het aantal medewerkers flink is gekrompen. De zegsman verwijst daarbij naar de overname van Nedcar door VDL in 2012, waarna het bedrijf in korte tijd is gegroeid van 1500 medewerkers naar 7200 op het hoogtepunt in 2018. “Het is moeilijk, maar niets is onmogelijk”, stelt hij.

Ambtenaren demonstreren voor 41e keer voor staakt-het-vuren Gaza

DEN HAAG – Voor de 41e keer hebben ambtenaren gedemonstreerd tegen de Nederlandse positie in de oorlog tussen Israël en Hamas. Voor de ingang van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag hielden ongeveer honderd mensen een halfuur lang een stil protest. Ze vinden dat de Nederlandse overheid meer moet doen om een staakt-het-vuren in Gaza te bereiken.

Hoewel het begon als ambtenarenprotest, hebben meer groepen zich inmiddels aangesloten. Zo waren er spandoeken met teksten als “artsen voor Gaza”, “oud-ambassadeurs tegen genocide” en “voormalig BZ’ers voor recht en vrede”. Kitty Jong, vicevoorzitter van vakbond FNV, hield een toespraak. Na de installatie van het kabinet-Schoof is er ook een spandoek bijgekomen gericht aan “Caspar” en “Reinette”, ministers Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) en Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp). “Maak ons niet medeplichtig aan genocide”, staat erop.

Het nieuwe kabinet heeft de lijn van het vorige min of meer doorgezet. “Het kabinet onderstreept de noodzaak om te komen tot een onmiddellijk staakt-het-vuren”, zei premier Dick Schoof in het debat na Prinsjesdag. “Ik vind dat nog erg zwakjes”, zegt een ambtenaar van Binnenlandse Zaken die zijn naam niet wil geven. “Er staan geen repercussies tegenover als partijen niet in die richting bewegen.”

Op 10 oktober, iets meer dan een jaar na de terreuraanval van Hamas en de daaropvolgende tegenaanval van Israël in Gaza, willen de ambtenaren een grotere bijeenkomst houden.

Automatisch tol betalen straks ook mogelijk via Flitsmeister

Foto: RDW

RIJSWIJK – Flitsmeister komt binnenkort met een nieuwe functie in hun app die het mogelijk maakt om automatisch tol te betalen voor de A24/Blankenburgverbinding. Op 25 september tekenende Flitsmeister hiervoor een overeenkomst met RDW.

Nieuwe tolweg zonder tolpoortjes

Op 7 december 2024 gaat de A24/Blankenburgverbinding open. Deze nieuwe snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Dit is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (e-TOL) betalen. Dat betekent dat zij gewoon kunnen doorrijden en niet hoeven te stoppen bij tolpoortjes. Met behulp van camera’s wordt je kenteken geregistreerd en wordt het tolbedrag bepaald. Je kunt de ritten automatisch of per tolrit zelf online betalen.

Flitsmeister tweede aanbieder van e-TOL

Kies je voor automatisch betalen via Fitsmeister, dan worden de verschuldigde kosten voor de tolweg automatisch per maand gefactureerd. Deze functie zal vanaf half november 2024 beschikbaar zijn in de Flitsmeister-app. Hiermee kunnen de ruim 3 miljoen gebruikers binnenkort kiezen voor deze efficiënte manier van tolbetaling.

Eerder was het al mogelijk om je bij MOVE-IZI aan te melden voor automatisch betalen. Mogelijk komen er in de toekomst nog meer aanbieders van automatisch tol betalen bij. BeMobile, waar Flitsmeister onderdeel van is, zal begin 2025 in ieder geval de Belgische parkeerapp 4411 toevoegen.

LEES OOK
Nederland voert voor het eerst e-TOL in

Testen voor livegang

De overeenkomst die Flitsmeister tekende bevat alle voorwaarden waaraan een aanbieder van automatisch betalen moeten voldoen. Daarnaast is het ondertekenmoment het startpunt van een traject waarbij Flitsmeister en RDW hun systemen op elkaar aansluiten en de nodige technische testen worden gedaan. Voor de opening van de A24/Blankenburgverbinding volgt nog een controle of alle tests aan de voorwaarden voldoen.

Het gemak van automatisch betalen

Automatisch tol betalen heeft een aantal voordelen:

  • Altijd op tijd met betalen
  • Wanneer je losse ritten betaalt, moet je zelf denken aan op tijd betalen. Met automatisch betalen ben je nooit te laat.
  • Geen herinneringen of boetes
  • Met automatisch betalen ben je nooit te laat met tol betalen. Je ontvangt dan ook geen herinneringen of boetes.
  • Alle ritten terugzien
  • Als je automatisch betaalt, kun je zien hoe vaak en wanneer je over de A24/Blankenburgverbinding bent gereden. Met losse betalingen krijg je hier geen overzicht van.

Kies je niet voor automatisch betalen? Dan moet je elke tolrit zelf online betalen op e-tol.nl. Dat kan maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit. Het tolbedrag voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders is €1,51 per rit. Voor vrachtwagens en andere zware voertuigen is dit €9,13.

Verbeterde bereikbaarheid

De nieuwe A24/Blankenburgverbinding draagt bij aan een verbeterde doorstroming van het verkeer in de Rotterdamse regio. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming. Ook versterkt het de economische positie van de Rotterdamse Haven en Greenport Westland.

Voor de aanleg kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. Daarom is tol nodig om zo een deel van de aanlegkosten terug te verdienen. Weggebruikers kunnen ook altijd kiezen voor alternatieve routes, zonder tol.

Drugs glippen door Antwerpse haven, cocaïne in Duitse Aldi supermarkten

Foto: Polizei Mönchengladbach

MÖNCHENGLADBACH – Op dinsdag 10 september heeft de politie van Mönchengladbach verschillende pakketten cocaïne in beslag genomen in twee filialen van de Aldi in Mönchengladbach. Medewerkers ontdekten de drugs verstopt in bananendozen en deden aangifte bij de politie.

Tijdens het onderzoek werd bekend dat er op dezelfde dag bananendozen met cocaïne werden aangetroffen in Aldi-winkels in de steden Duisburg en Krefeld en Viersen, Heinsberg en Neuss. In totaal heeft de politie op de locaties 95 kilo cocaïne in beslag genomen.

De in beslag genomen drugs hebben een geschatte waarde op de zwarte markt van ruim 7 miljoen euro.

De bananenlevering met de drugs arriveerde blijkbaar in het centrale dc van de discounter en werd van daaruit afgeleverd bij de filialen op de verschillende locaties. De onderzoekers gaan ervan uit dat de Aldi niet de juiste geadresseerde was voor de levering, maar dat zij de goederen met de drugs per ongeluk ontving.

Volgens het onderzoek was de bananenzending afkomstig uit Zuid-Amerika en over zee afgeleverd in de haven van Antwerpen. Van daaruit bereikte een deel van de bananenexport de Aldi. Het onderzoek naar de achtergronden van de cocaïnesmokkel in de bananendozen loopt nog.

Duitse industrie ziet steeds grotere zorgen over economie

BERLIJN – De Duitse industrie ziet steeds grotere zorgen bij het bedrijfsleven over de staat van de economie. Volgens de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) is er zelfs sprake van een “dramatische slechte stemming” bij bedrijven in alle regio’s van Duitsland. De overheid moet dan ook meer doen om de economie te steunen. “Dat moet bovenaan het prioriteitenlijstje staan”, aldus DIHK-president Peter Adrian.

Volgens Adrian zijn de omstandigheden in Duitsland in toenemende mate onaantrekkelijk aan het worden voor bedrijven om investeringen te doen. Hij wijst bijvoorbeeld op de hoge kosten voor onder meer energie en de bureaucratische regeldruk. “Productieverplaatsingen en bedrijfssluitingen nemen toe. Investeringen blijven uit. Er is stilstand in plaats van groei.”

Hij stelt dat er bij bedrijven steeds meer sprake is van ergernis en frustratie over de economie en dat die gevoelens ook duidelijk worden gemaakt aan brancheorganisaties. Volgens Adrian zijn er gezamenlijke inspanningen nodig om voor een goede economische toekomst in Duitsland te zorgen.

Krimp economie

De noodkreet van de DIHK-president valt samen met nieuwe economische ramingen van vooraanstaande onderzoeksinstituten in Duitsland. Volgens een gezamenlijke prognose van die instituten zal de Duitse economie, de grootste van Europa, dit jaar met 0,1 procent krimpen. Eerder werd nog op een kleine plus gerekend. Die onderzoekers zeggen dat Duitsland ook kampt met toenemende concurrentie uit China en de gevolgen van vergrijzing.

Voor volgend jaar wordt door de instituten dan wel weer een groei van 0,8 procent verwacht, maar dat is minder sterk dan de plus van 1,4 procent waarop in het voorjaar nog werd gerekend. In 2026 zou de Duitse economie dan met 1,3 procent moeten groeien.

Problemen bij Volkswagen

Kenmerkend voor de huidige economische malaise in Duitsland is de situatie bij autobouwer Volkswagen, die voor het eerst ooit overweegt om fabrieken in eigen land te sluiten. Ontslag dreigt voor vele duizenden mensen. Bij Duitse toeleveranciers aan de auto-industrie zoals Bosch en Continental worden al duizenden banen geschrapt.

KLM past VR toe bij re-integratie

AMSTELVEEN – KLM heeft een programma ontwikkeld, waarbij cabinecrew door gebruik van virtual reality (VR) kan ervaren hoe het is om weer aan de slag te gaan na een langere periode niet werken. Op deze manier wil KLM de drempel om weer naar het werk te gaan na een langere afwezigheidsperiode, zoals bij ziekte of zwangerschapsverlof, verlagen.

Na een succesvolle proefperiode gaat KLM de VR-bril vanaf 1 oktober toepassen in het re-integratieprogramma. KLM is hiermee de eerste grote organisatie in Nederland die gebruikmaakt van virtual reality in het re-integratieproces.

In de virtual reality-omgeving begint de medewerker thuis en doorloopt vervolgens stap voor stap een werkdag: van het inleveren van de bagage in het bemanningencentrum tot het daadwerkelijk opstijgen van het vliegtuig, het werk aan boord en de aankomst bij het hotel. Uit de test komt naar voren dat de bril collega’s meer zelfvertrouwen en motivatie geeft om weer aan de slag te gaan. Ook wordt de VR-applicatie ingezet om te onderzoeken of iemand echt weer klaar is om aan het werk te gaan, doordat het inzichtelijk maakt of en waar de collega vastloopt in het re-integratieproces. Dat helpt bij een gerichte behandeling.

“We merken dat sommige collega’s het spannend vinden om weer aan de slag te gaan na een lange tijd niet vliegen. Je kunt op 10.000 voet hoogte namelijk niet zeggen: ‘’het valt tegen, ik ga toch maar wat eerder naar huis.”

“Met de VR-bril verlagen we die drempel, doordat we de vliegende wereld heel realistisch ‘naar de grond halen’. Tegelijkertijd is het ook een diagnostische tool: we kunnen door het gebruik van de bril vaststellen waar collega’s vastlopen in hun re-integratie. Dat maakt dat we samen met de collega gericht naar een oplossing kunnen zoeken om datgene aan te pakken waar de collega tegen aanloopt. Het brengt technologie en de mens op een praktische en verantwoorde manier bij elkaar”, aldus Marion Leguijt, hoofd cabinemedewerkers.

Naast dat de VR-bril helpt om eerder de stap te zetten om weer aan het werk te gaan, blijkt dat het ook bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid. Door het mogelijk maken van een gerichte aanpak en het opdoen van meer zelfvertrouwen, vallen collega’s namelijk minder snel opnieuw uit. Het programma sluit nu aan bij collega’s die in de cabine werken, maar KLM wil het programma uitbreiden om het breder in te kunnen zetten.

“Ik kon voor een langere periode niet werken en merkte dat de drempel om weer aan de slag te gaan steeds hoger werd. Door het gebruik van de VR-bril kwam naar voren dat de aankomst in mijn hotelkamer een struikelblok was voor mij. Voor mij was dat echt het moment waarop ik me alleen voelde en dat maakte me angstig. Samen met de psycholoog heb ik dit aangepakt en heb ik het vertrouwen in mezelf weer teruggevonden”, zegt Bouchra Echtaibi, cabin attendant bij KLM.

KLM is voortdurend bezig met het verbeteren van producten en processen. Het pionieren met de VR-bril bij het re-integratieproces sluit daarom goed aan bij het innovatieve karakter van het bedrijf.

Helft Amsterdammers in enquête: het gaat de verkeerde kant op

AMSTERDAM – De helft van de inwoners van Amsterdam vindt dat het over het algemeen de verkeerde kant opgaat met de stad.

Dat heeft vooral te maken met zorgen over woningnood, criminaliteit, verkeersveiligheid en afval. Dat meldt de gemeente op basis van een onderzoek van de afdeling Onderzoek en Statistiek (O&S). Van de ondervraagden vindt 41 procent dat het de goede kant opgaat, 9 procent weet het niet.

Aan de zogeheten Burgermonitor 2023 deden meer dan 2000 Amsterdammers mee van 25 jaar en ouder. Twee jaar geleden peilde de enquête ook de stemming in de hoofdstad. Toen vond 44 procent dat het de verkeerde kant opging met de stad, tegenover 45 procent die vond dat het de goede kant opging. 11 procent vulde toen ‘weet niet’ in.

Ondanks de zorgen vindt 83 procent van de Amsterdammers het prettig om in Amsterdam te wonen. Dat aandeel is vergelijkbaar met twee jaar geleden (81 procent). Ook voelt driekwart van de inwoners zich verbonden met hun stad. “De verbondenheid met de stad, de eigen buurt en met Nederland is in de afgelopen tien jaar wel gedaald. Bewoners van Nieuw-West en Zuidoost voelen zich gemiddeld minder verbonden met de stad, de eigen buurt en het stadsdeel dan Amsterdammers in andere stadsdelen”, zo meldt de gemeente.

Israël verwerpt voorstel voor bestand: strijd gaat verder

JERUZALEM – Israël heeft een internationaal voorstel verworpen voor een bestand van 21 dagen in het grensgebied met Libanon. “Er komt geen wapenstilstand in het noorden. We blijven op volle kracht doorvechten tegen terreurorganisatie Hezbollah tot we de overwinning hebben bereikt en alle inwoners van het noorden veilig kunnen terugkeren naar hun huizen”, zei minister van Buitenlandse Zaken Israel Katz op X.

Het voorstel voor een onderbreking van de strijd in Libanon wordt gesteund door westerse landen, Japan en landen in het Midden-Oosten. Premier Benjamin Netanyahu had al laten weten dat hij “niet eens” heeft gereageerd op het plan. Hij sprak in een verklaring van zijn kantoor berichtgeving in Israëlische media tegen. Daar circuleerden onbevestigde berichten dat Netanyahu de krijgsmacht had gevraagd de aanvallen op Hezbollah te beperken. Dat klopt niet, citeert de krant Haaretz uit de verklaring.

Israël heeft de luchtaanvallen op Hezbollah in Libanon de afgelopen dagen geïntensiveerd. De strijdkrachten verklaarden donderdag opnieuw tientallen bombardementen te hebben uitgevoerd. Ook zouden vanuit Libanon weer tientallen raketten zijn afgevuurd richting Israël. De landen die het bestand voorstelden, spraken in een gezamenlijke verklaring over een “onacceptabel risico” dat de situatie verder escaleert en de regio wordt meegesleurd in een groter conflict.

Steun aan Gaza

De Israëlische strijdkrachten en strijders van Hezbollah nemen elkaar al bijna een jaar met grote regelmaat onder vuur in het grensgebied. De Libanese beweging wil met raketaanvallen druk uitoefenen om de Palestijnen in de Gazastrook te steunen, waar Israël probeert de Hamasbeweging uit te schakelen. De onderhandelingen tussen Israël en Hamas slepen zich al maanden voort achter gesloten deuren. Qatar, Egypte en de Verenigde Staten treden op als bemiddelaars.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken van Golfstaat Qatar verklaarde dat er geen direct verband is tussen de onderhandelingen over een bestand in Gaza en de internationale pogingen een wapenstilstand te sluiten tussen Israël en Hezbollah. “Maar er is natuurlijk wel een hoge mate van overlap als je het hebt over grotendeels dezelfde partijen die betrokken zijn”, erkende een woordvoerder van het ministerie. Hij zei dat Qatar zich inzet voor een onmiddellijke wapenstilstand in Libanon en dat onderhandelingen over Gaza ook doorgaan.

Meerdere boetes voor dubbele bestuurderskaart en niet reinigen oplegger veetransport [+foto]

OOSTERHOUT – In de nacht van 24 op 25 september zag de politie rond 02:23 uur een veetransport over de A27 bij Oosterhout rijden die de werklampen nog aan had.

De politie besloot het voertuig te controleren en mee te nemen naar Kalix Berna langs de A27. Na onderzoek aan het voertuig bleek de bestuurder te rijden op de bestuurderskaart van een ander. Vervolgens bleek de chauffeur al ruim 17 uur gewerkt te hebben en al bijna 13 uur gereden te hebben.

De chauffeur wilde zelfs nog twee uur naar het bedrijf rijden. Hij deed dit door gebruik te maken van zijn eigen, maar ook een bestuurderskaart van een ander, dit in een poging om naderhand buiten heterdaad niet ‘gepakt’ te kunnen worden door controlerende instanties.

Bijkomend kwam ook nog dat de chauffeur zijn oplegger niet had gereinigd na het transport van het vee (runderen) en dus nog vol zat met stro en uitwerpselen. Volgens het reinigingsboekje, welke hierboven te zien is, was de laatste reiniging op 6 september.

“Al met al zeer kwalijke overtredingen die zelfs een risico vormen voor de gezondheid van het vee in Nederland”, aldus de politie. “Wij hebben dan ook de NVWA (Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit) in kennis gesteld hiervan.”

Door de politie zullen diverse boeterapporten opgemaakt worden waar een boetebedrag aan hangt van om en nabij de €3000,- euro voor zowel de chauffeur als de werkgever.

De bestuurderskaart waarvan misbruik werd gemaakt is door de politie ingenomen en opgestuurd naar de uitgevende instantie.

Aan de bestuurder werd een staken arbeid opgelegd tot 13.00 uur woensdagmiddag.

Twee nieuwe Scania 25P BEV 4×2 voor VHC ActiFood

OOSTERWOLDE – VHC ActiFood uit Oosterwolde heeft twee Scania 25P BEV 4×2 in gebruik genomen. De volledig elektrische voertuigen, met elektrische koel- en vriesopbouw, worden ingezet voor de bevoorrading van horecaondernemers en grootverbruikers in Groningen en Assen.

Directeur Koenraad Winter: “Het serviceniveau van Scania is dusdanig goed dat het voor ons vanzelfsprekend is om deze stap met Scania te zetten.”

Horeca, scholen, ziekenhuizen; overal waar gegeten en gedronken wordt, komt VHC ActiFood leveren. Veel van hun klanten bevinden zich in zero-emissiezones, waar vanaf begin 2025 alleen nog uitstootvrije auto’s worden toegelaten. Vandaar de keuze om elektrische voertuigen aan te schaffen.

Meest optimale configuratie

Het avontuur begon twee jaar geleden toen Scania een analyse maakte van verschillende routes van de groothandel om tot de meest optimale configuratie te komen. “Het is niet alleen de auto die van A naar B moet rijden. Ook de koel- en vriesmotoren verbruiken stroom en de laadklep moet bediend worden,” zegt Winter, die de komende jaren wil investeren in meer emissievrije trucks.

De analyse resulteerde in de Scania 25P bakwagen met een accupakket met een geïnstalleerde capaciteit tot 300 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 250 kilometer. De elektrische motor levert een continu vermogen van 250 kW (340 pk).

Minder impact in stadscentra

Winter vertelt dat de chauffeurs vanwege het stille en soepele rijgedrag enthousiast zijn over hun nieuwe elektrische trucks. Dat de impact in stedelijke gebieden minder is, vindt hij een groot voordeel. “Niet alleen de uitstoot is nul, ze veroorzaken ook nauwelijks geluidsoverlast. Dat is vooral een groot voordeel tijdens het lossen in stadscentra, naast een vol terras bijvoorbeeld. Met diesel aangedreven koel- en vriesmotoren krijgen de chauffeurs regelmatig commentaar wanneer deze moeten blijven draaien om de lading koel te houden.”

In 2005 werd de eerste Scania in gebruik genomen en sindsdien is dit aantal gegroeid naar veertig. De voertuigen zijn aan de buitenkant identiek aan de andere Scania trucks uit het wagenpark van VHC ActiFood. “Deze ingebruikname is misschien heel bijzonder, maar eigenlijk ook weer niet. Zet ze naast een andere P-cabine en ze zien er exact hetzelfde uit. Er zit alleen geen brandstofmotor in; in plaats daarvan rijden ze op stroom,” aldus de directeur.

Eerste elektrische bakwagens

De nieuwe trucks behoren tot de eerste elektrische Scania P25 bakwagens met een elektrische koelopbouw die in Nederland rondrijden. Scania dealer Rinsma leverde de voertuigen en verzorgt ook het onderhoud. Hiervoor heeft VHC ActiFood een reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. “Een goede relatie met de garage is voor ons belangrijker dan het product,” besluit Winter.

VHC ActiFood levert een breed assortiment aan producten, van droge kruidenierswaren tot vers, inclusief eigen merkconcepten. Naast de levering van eerlijke producten biedt de alles-in-één partner voor de horeca en grootverbruikers ondersteuning op het gebied van verkoop, trainingen, opleidingen, advies en de ontwikkeling van innovatieve concepten. Met een persoonlijke benadering en toegewijde accountmanagers wordt gestreefd naar een langetermijnrelatie. Kortom: Alles voor een slimme zaak!

Van den Bosch viert zestigjarig jubileum en opent museum

Peter van den Bosch en Rico Daandels

ERP – Logistiek dienstverlener Van den Bosch viert in oktober 2024 haar zestigjarig jubileum. De Erpse transportonderneming werd in 1964 opgericht door Ad van den Bosch.

Met één truck legde hij het fundament voor de huidige organisatie. Zes decennia later is Van den Bosch uitgegroeid tot een wereldspeler in intermodale bulklogistiek met vestigingen in Europa, Afrika en daarbuiten.

Met één vrachtwagen begon de 27-jarige Ad van den Bosch in 1964 voor zichzelf vanuit de Hoogstraat in Erp. Met deze Volvo Titan reed hij elke dag naar Rotterdam om meel op te halen voor de bakkers in Brabant.

Ad van den Bosch begint voor zichzelf

Al snel volgden meerdere wagens en de eerste medewerkers. Ook nam de variatie in lading verder toe. In 1971 opende het bedrijf een kantoor en garage aan het Hoogven in Erp, waar Van den Bosch tot op de dag van vandaag gevestigd is.

Weg, water en spoor

“Van een eenduidige strategie was in de beginjaren nog geen sprake, maar toch groeide de onderneming snel”, vertelt Peter van den Bosch, die de leiding in 1998 van zijn vader overnam.

“Mijn vader greep elke kans op werk aan en groeide met zijn klanten mee.” Vanaf eind jaren tachtig kwam de focus meer en meer op bulktransport. Dit specialisme nam rond de eeuwwisseling een serieuze vlucht. “Sinds 2007 richten we ons volledig op intermodaal bulktransport, waarbij gezocht wordt naar de beste combinatie van weg, water en spoor”, vervolgt Van den Bosch.

“In 2011 werd voor het eerst meer intermodaal dan via de weg vervoerd. Onze vloot telt intussen ruim zesduizend containers en 95 procent van de transporten is intermodaal.”

Vooroplopen

In oktober 2024 bestaat Van den Bosch precies zestig jaar. CEO Rico Daandels is trots op deze bijzondere mijlpaal. “De ontwikkelingen door de jaren heen weerspiegelen de voortdurende drive om voorop te blijven lopen in een veranderende wereld. Van den Bosch is groot geworden door een gedeelde passie voor het vak, ambitie en innovatiekracht. En juist deze kernwaarden, die zo typerend zijn voor Ad en Peter, zie ik nog elke dag terug. Ze zijn verankerd in alles wat we doen en maken ons tot wie we vandaag de dag zijn: The Supply Changer in Bulk. Ik ben er trots op dat ik hier al bijna twintig jaar deel van uit mag maken.”

Van den Bosch-museum

De logistiek dienstverlener laat het zestigjarig jubileum niet onopgemerkt voorbijgaan. Naast een feestavond voor relaties en medewerkers, verrijst per 4 oktober een Van den Bosch-museum aan de Bussele 30 in Erp. In dit museum komt de rijke historie tot leven. Van pionieren in de beginjaren tot de keuze voor bulklogistiek als kernactiviteit en de intermodale groei. Tevens verschijnt in oktober een jubileummagazine over zestig jaar Van den Bosch.

Daandels: “We zijn trots op onze geschiedenis. In het museum en magazine blikken we daarom uitgebreid terug op de afgelopen zes decennia. Dit doen we samen met de mensen die hebben bijgedragen aan onze reis. Want zestig jaar, dat word je niet zómaar.”

Lading oploskoffie uit ladingdiefstal teruggevonden op bedrijfsterrein in Oud-Gastel [+foto]

Foto: Politie Roosendaal

OUD-GASTEL – Afgelopen dinsdag voerde de politie samen met haar ketenpartners (zoals de Douane en gemeente) een integrale controle uit op verschillende bedrijfsterreinen in en rond Roosendaal.

Op een bedrijfsterrein in Oud-Gastel trof de politie in diverse containers een grote hoeveelheid goederen aan waar ‘iets’ mee was. Het ging hierbij om dozen vol met (namaak)kleding, elektronica, paardensportkleding, drank en twintig pallets met oploskoffie. Het ging om een totale hoeveelheid van ruim 2400 kg koffie.

De koffie bleek afkomstig te zijn van ladingdiefstal. Bij ladingdiefstal worden complete trailers door professionele bendes gestolen. Deze bendes hebben zich gespecialiseerd in dit soort diefstallen en trekken vaak in georganiseerd verband heel Europa door. Dit verschijnsel noemt men mobiel banditisme.

Naar aanleiding van het aantreffen van de goederen loopt er momenteel een onderzoek. De politie hoopt snel verdachten aan te kunnen houden.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...