DAF Trucks stelt nieuwe normen op het gebied van brandstofverbruik, veiligheid en chauffeurscomfort. Dat doet het met de introductie van een complete reeks innovaties voor de Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG+ trucks, op de IAA Transportation 2024 in Hannover.
Daarnaast laat DAF zien dat het met zijn volledige serie batterij-elektrische voertuigen voor stedelijk transport, regionaal transport en langeafstandstransport voorop loopt op het vlak van duurzaamheid. Deze e-trucks worden ondersteund door eersteklas PACCAR oplaadfaciliteiten en energieopslagsystemen.
DAF Trucks heeft op de IAA Transportation 2024 in Hannover een prominente plaats in Hal 21. Op de stand presenteert DAF zijn complete aanbod van producten en diensten, die stuk voor stuk bijdragen aan het succes van de klant.
Innovaties maken aanbod DAF XD, XF, XG, XG⁺ nog sterker
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks profiteren van perfecte aerodynamica, zeer efficiënte aandrijflijnen en een reeks geavanceerde ondersteuningssystemen voor de chauffeur. Dat resulteert in een indrukwekkend lager brandstofverbruik van tot wel 10%. Door verbeteringen aan de aandrijflijn en de aerodynamische eigenschappen, is nu nog eens 3% extra efficiëntie mogelijk.
The power of efficiency
De geoptimaliseerde efficiëntie van de aandrijflijn wordt bereikt door toepassing van een nieuwe kleptiming, een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving en een 2-cilinder luchtcompressor met koppeling. Verder zijn de turbo- en EGR-systemen vernieuwd en staan nieuwe brandstofinjectoren voor uitstekende efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur.
Het pignonwiel van de populaire SR1344-achteras kreeg een nieuw design. Dat vergroot niet alleen de sterkte en levensduur nóg verder, maar maakt de SR1344 ook geschikt voor de sterkste (390 kW/530 pk) variant van de PACCAR MX-13 Motor. Daardoor kan ook deze aandrijflijn optimaal profiteren van DAF’s down speeding filosofie. Een nieuwe schakelstrategie van de transmissie in combinatie met de motoroptimalisaties, leidt tot een 7% lager toerental bij kruissnelheid (950 toeren per minuut in plaats van 1.030), afhankelijk van de configuratie.
Dankzij de uitstekende brandstofefficiëntie en navenant lage CO₂-uitstoot, voldoen verschillende Nieuwe Generatie DAF-modellen aan de Maut-klasse 3 eisen. Dat kan transporteurs een besparing opleveren van duizenden euro’s per jaar aan Duitse wegenbelasting.
Om de efficiëntie van de Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG⁺ modellen te optimaliseren, gaat DAF standaard het DAF Digital Vision-camerasysteem (dat de traditionele spiegels vervangt), Predictive Cruise Control en banden met lage rolweerstand op 4×2- en 6×2-uitvoeringen monteren. Dit levert nog eens 6% brandstofbesparing op.
Voor wie deze opties eerder niet bestelde, kan het totale voordeel in brandstofverbruik en CO₂ oplopen tot 9%. In de dagelijkse praktijk kan het brandstofefficiëntievoordeel zelfs nóg groter zijn, omdat ook het aerodynamische pakket vanaf nu standaard wordt geleverd.
Alle Nieuwe Generatie DAF-trucks worden geleverd met een 10-jarig abonnement op PACCAR Connect. Dit nieuwe onlineplatform voor wagenparkbeheer biedt realtime informatie over de prestaties van het volledige wagenpark, individuele voertuigen en van chauffeurs. Dat maakt het mogelijk om de efficiëntie en het rendement te optimaliseren.
Het platform maakt ook efficiënte, draadloze voertuigupdates mogelijk. Een van de belangrijkste voordelen van PACCAR Connect is de eenvoudige integratie met bestaande logistieke applicaties van zogenoemde ‘derde partijen’. Hiermee wordt een nieuwe norm gesteld in wagenparkbeheersystemen.
The power of safety
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks lopen voorop op het gebied van veiligheid, mede dankzij een compleet aanbod standaard Advanced Driver Assistant Systems. Dit ADAS-pakket omvat onder meer Advanced Emergency Braking System, Drive-off Assist, DAF Side & Turn Assist, Lane Departure Warning en Speed Limit Recognition.
De veiligheidsprestaties worden ook verbeterd door de Event Data Recorder. Deze legt afbeeldingen en gegevens vast wanneer de AEBS-remwaarschuwing wordt geactiveerd. Verder beoordeelt de nieuwe DAF Drowsiness Detection continu de alertheid van de chauffeur.
The power of comfort
De updates van de aandrijflijn zorgen voor nog lagere geluidsniveaus bij constante snelheden en de nieuwe schakelstrategie van de transmissie verbetert de rijeigenschappen dankzij nog soepelere schakelprestaties.
Het nieuwe online wagenparkbeheerplatform PACCAR Connect biedt Connected Truck Navigation. Hiermee kan de thuisbasis direct een volledige routeplanning sturen naar het tweede scherm in de truck. Ook dat draagt bij aan maximaal comfort voor de chauffeur.
Een volledig pakket innovaties verstevigt de positie van de DAF XD, XF, XG en XG⁺ als koplopers op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. De verkoop begint op de IAA-tentoonstelling in Hannover.
DAF toont leiderschap in duurzaamheid
DAF neemt naar de IAA Transportation 2024 zijn volledige serie elektrische trucks mee: de XB, XD en XF Electric voor respectievelijk stedelijke, (boven)regionale en (inter)nationale toepassingen. Daarmee onderstreept DAF zijn leiderschap op het vlak van duurzaamheid. Deze innovatieve trucks zijn voorzien van zeer efficiënte aandrijflijnen en modulaire batterijpakketten voor ‘emissievrije’ ranges tot 500 kilometers op een enkele lading. Alle elektrische trucks van DAF zijn uitgerust met LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat). Deze hebben niet alleen een hoge energiedichtheid, maar onderscheiden zich ook op het vlak van thermische veiligheid, levensduur en het aantal oplaadcycli.
DAF laat op de IAA Transportation 2024 een overzicht zien van zijn huidige en toekomstige duurzame aandrijflijnoplossingen. De efficiënte en betrouwbare PACCAR MX-motoren zijn geschikt voor HVO-biodiesel. HVO vermindert de ‘well-to-wheel’ CO₂-uitstoot met ruim 90%. Uitvoeringen die rijden op B100 Fame-biodiesel zullen begin volgend jaar beschikbaar zijn.
Ook op het gebied van waterstoftechnologie loopt DAF loopt voorop. Het werkt momenteel aan een waterstofverbrandingsmotor die naar verwachting over een paar jaar klaar zal zijn voor marktintroductie.
Op de IAA DAF-stand is ook een e-Axle te zien. Deze wordt momenteel ontwikkeld en bewijst dat DAF voortdurend werkt aan een volledig pakket uiterst efficiënte aandrijflijnoplossingen.
Met een volledig assortiment Battery Electric Vehicles, ondersteund door een uitgebreid speciaal serviceaanbod, demonstreren PACCAR en DAF op de IAA Transportation 2024 hun leiderschap in het ondersteunen van klanten bij hun energietransitie.
‘Klaar voor de toekomst’
“De beste trucks op de markt zijn nog beter geworden”, stelt Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks. “Het resultaat van een reeks innovaties is dat de Nieuwe Generatie DAF modellen XD, XF, XG en XG⁺ wederom de nieuwe norm stellen op het vlak van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Daarnaast bieden we ook een volledig serie batterij elektrische voertuigen aan, met ranges tot 500 kilometer. Tegelijkertijd blijven we vol inzetten op het onderzoeken en ontwikkelen van alternatieve, duurzame technologieën voor het wegtransport. Onze aanwezigheid op de IAA Transportation 2024 laat zien dat DAF klaar is voor de toekomst.”