HANNOVER – Decarbonisatie van het truckvervoer staat centraal bij de aanwezigheid van MAN Truck & Bus op de IAA Transportation 2024. De trucks met elektrische, waterstof- en ultramoderne dieselmotoren die in hal 12 – stand C20 – worden tentoongesteld, zijn representatief voor de innovatieve en duurzame transportoplossingen van de onderneming. MAN is hiermee koploper op het gebied van duurzaam transport.
Als aanjager van duurzaamheid in de transportsector luidt MAN op de IAA 2024 een nieuw tijdperk in. Onder het motto ‘Simplifying Business’ toont het merk voor het eerst zijn volledige aandrijfrange voor trucks, met elektro-, waterstof- en dieselmotoren. Daarnaast zorgt MAN voor een belangrijke wereldprimeur met de MAN eTGL. Deze elektrisch aangedreven 12-tons truck versterkt het eTruck-portfolio van MAN aan de onderkant met een oplossing voor licht distributietransport. Met de toevoeging van de eTGL biedt MAN zijn klanten nu een compleet portfolio van elektrische vrachtwagens van 12 tot 50 ton – inclusief de bijbehorende consulting en services die ook op de IAA worden gepresenteerd.
De MAN hTGX waterstofverbrandingsmotor vult het nul-emissieportfolio voor speciale toepassingen aan. Vanaf 2025 brengt MAN als eerste Europese truckfabrikant een kleine serie met een waterstofmotor op de markt brengen.
De innovaties op het gebied van conventionele dieselmotoren voor MAN-trekkers vanaf modeljaar 2025 zijn gefocust op het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, met maximaal 4 procent. Dit wordt mogelijk gemaakt door de efficiënte, volledig nieuw ontwikkelde PowerLion-aandrijflijn met de nieuwe D30-motor – gebaseerd op het gedeelde componentenplatform van de TRATON GROUP -, de nieuwe MAN TipMatic 14-versnellingsbak en aerodynamische upgrades.
Elektromobiliteit belangrijkste focuspunt voor MAN Truck & Bus
“Hoewel de overgang naar CO2-vrij goederentransport wordt gekenmerkt door meerdere aandrijftechnologieën, ligt onze focus duidelijk op elektromobiliteit als belangrijkste aandrijftechnologie”, verklaart Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus. “De waterstofmotor kan een nuttige aanvulling zijn voor speciale toepassingen, net als brandstofcelaandrijving, die momenteel nog in ontwikkeling is. Bovendien blijft de dieselmotor een belangrijke rol spelen gedurende het gehele transitieproces. Daarom hebben we ons dieselgamma met de volledig nieuw ontwikkelde PowerLion-aandrijflijn en de nieuwe D30-motor nog efficiënter, zuiniger en CO2-armer gemaakt. Deze krachtbron is gebaseerd op het gezamenlijke motorenplatform van de TRATON GROUP en is het tastbare resultaat van intensieve samenwerking tussen onze ontwikkelingsafdelingen. Bij MAN produceren we trucks met verbrandings- en elektromotoren op dezelfde serieproductielijn, waardoor we flexibel kunnen reageren op de verschuiving van de vraag naar elektrische trucks. Om de aandrijftransitie te laten slagen, moet de uitbreiding van de laadinfrastructuur echter een absolute prioriteit zijn voor politici, infrastructuurbeheerders en fabrikanten.”
Wereldpremière eTGL op IAA
Op de IAA 2024 presenteert MAN Truck & Bus voor het eerst de nieuwe MAN eTGL. Deze elektrisch aangedreven 12-tons truck breidt het eTruck-portfolio van MAN uit naar licht distributietransport. Met een actieradius tot 235 kilometer, snelladen in ongeveer 30 minuten en – afhankelijk van de opbouw – een laadvermogen tot maximaal 6.600 kilogram biedt hij de ideale combinatie voor stil en lokaal CO2-vrij transport in stedelijke goederenlogistiek voor levensmiddelenketens, retailers of de horeca. Samen met de eTGS en eTGX beslaat MAN met de nieuwe eTGL nu een tonnage-range van 12 tot 50 ton volledig elektrisch. Relatief lage actieradiusvereisten, de mogelijkheid van depotladen op logistieke locaties en toenemende geluids- en emissiebeperkingen voor trucks met een verbrandingsmotor in stadscentra maken stedelijk distributietransport tot een belangrijk startsegment voor de overstap naar elektromobiliteit.
MAN’s eTruck-portfolio groeit in rap tempo
De ‘zware’ broers van de eTGL – de MAN eTGX en MAN eTGS – zijn geschikt voor de eisen van alle relevante branches, carrosserieoplossingen en transporttaken. Met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel positioneerbare batterijen bieden de 18- tot 28-tons MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis’ met hun optionele 333, 449 of 544 elektrische pk klanten nog meer flexibiliteit. MAN presenteert op de IAA ook voor het eerst een batterijlay-out met een zevende hoogvoltaccu voor het MAN eTGX 6×2-chassis. Met een capaciteit van 623 kWh (560 kWh netto) vergroot deze zevende batterij de actieradius nog verder. Afhankelijk van de rijstijl resulteert dit in een actieradius van ongeveer 650 km zonder dat er hoeft te worden opgeladen. Het extra batterijvermogen kan natuurlijk ook worden gebruikt om hulpaggregaten te laten werken. De zevende batterij wordt door MAN Individual geïnstalleerd.
De MAN eTGX en MAN eTGS worden voorbereid op de komende MCS megawatt laadstandaard met maximaal 1.000 kW, die opladen tijdens de pauze van de bestuurder mogelijk maakt. Dit maakt een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer mogelijk in de configuratie met zes batterijen, wat ook voldoende is voor typische transporttoepassingen voor de lange afstand. Dit is een van de redenen waarom de interesse van klanten nu al groot is: er zijn al ongeveer 2.300 aanvragen en orders ontvangen, waaronder een grote bestelling uit Frankrijk voor 100 trucks.
Investeringen in laadparken en -stations
Naast concurrerende elektrische trucks speelt de laadinfrastructuur een doorslaggevende rol bij de opschaling van elektromobiliteit. Milence, de joint venture voor laadinfrastructuur waarbij MAN als onderdeel van de TRATON GROUP samen met Daimler Truck en Volvo Trucks betrokken is, opende onlangs één van de eerste grote laadparken voor trucks in de haven van Antwerpen. In totaal moeten er de komende jaren op eigen initiatief van de fabrikanten 1.700 laadpunten worden gecreëerd. In totaal zijn er tegen 2030 50.000 nodig voor het continu groeiende aantal elektrische trucks.
Als onderdeel van hun nieuwe partnerschap zetten energiebedrijf E.ON en MAN Truck & Bus ongeveer 170 locaties in heel Europa op met ongeveer 400 laadpunten voor het openbaar opladen van elektrische trucks. De nieuwe laadlocaties worden gebouwd naast het bestaande MAN-servicenetwerk en ook bedrijfsvoertuigen van andere fabrikanten kunnen er openbaar laden. Alleen al in Duitsland zijn ongeveer 125 locaties gepland. Hiermee ontstaat het grootste landelijke openbare laadnetwerk voor zware bedrijfsvoertuigen in het land tot nu toe. E.ON en MAN bouwen aanvullend nog meer locaties in Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Italië, Polen, Tsjechië en Hongarije.
MAN eerste truckfabrikant die waterstofmotoren op de markt brengt
Naast de opschaling van elektromobiliteit werkt MAN aan waterstoftechnologie als aanvullende nul-emissieoplossing voor speciale toepassingen, zoals zwaar transport of voor gebieden waar laadinfrastructuur moeilijk te realiseren is. Op de IAA presenteert MAN het prototype van een truck met waterstofaandrijving, die vanaf 2025 voor het eerst als MAN hTGX in een kleine serie van in eerste instantie 200 voertuigen aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en geselecteerde niet-Europese landen wordt geleverd. Net als zijn elektrische tegenhanger voldoet hij aan de strenge criteria als nul-emissietruck.
Zeer efficiënte dieselmotor voor transitieperiode
Met de nieuwe Power Lion-aandrijflijn brengt MAN een zeer efficiënte motor voor de MAN TGX- en TGS-trekkers op de markt. Daarmee voldoet het merk aan de aanhoudende vraag naar conventionele verbrandingsmotoren in de technologische overgang naar emissievrije aandrijvingen. De motor, speciaal ontwikkeld voor MAN-trucks op basis van de gebundelde technologische expertise van de TRATON GROUP, realiseert met de eveneens nieuwe MAN TipMatic 14-versnellingsbak een aanzienlijke brandstofbesparing en daarmee een CO2-reductie van maximaal 4 procent. Over de gehele levensduur van de truck resulteert dit in een geschatte kostenbesparing van meer dan € 20.000 bij de huidige dieselprijzen en een besparing van maximaal 35 ton CO2. In landen met een CO2-tol kan hij bovendien verdere besparingen op kilometerkosten bieden door deze in zeer gunstige tolcategorieën in te delen.
State-of-the-art veiligheids- en assistentiesystemen
Naast decarbonisatietechnologieën ligt de focus van MAN op de IAA op nieuwe assistentiesystemen. Begin 2024 produceert het merk al het voetgangers- en fietsersdetectiesysteem, de derde generatie van de EBA noodremassistent en het afslagassistentiesysteem ter bescherming van de meest kwetsbare weggebruikers voor zijn trucks. Op de Transpotec-beurs in mei presenteerde het merk tevens de nieuwe versie van de MAN TGE-bestelwagen met een breed scala aan nieuwe veiligheids- en assistentiefuncties. Daartoe behoorde het Cruise Assist Plus-systeem met de Emergency Assist-functie. De noodassistent bewaakt continu de activiteit van de bestuurder. Als dit niet lukt, kan het systeem het voertuig tot stilstand brengen en vervolgens beveiligen (alarmknipperlichten activeren, eCall uitgeven, deuren ontgrendelen).