Clicky

woensdag 15 januari 2025 - 19:31 uur
Home Blog Pagina 97

dnata is eerste luchtvaartdienstverlener in Europa met IATA IEnvA-keurmerk

dnata
Foto: dnata

AMSTERDAM – dnata, een van ‘s werelds meest toonaangevende luchtvaartdienstverleners, is de eerste grondafhandelaar in Europa die het keurmerk voor milieubeheer van de International Air Transport Association (IATA) heeft verkregen. Deze erkenning onderstreept de inzet van het bedrijf met betrekking tot het implementeren van krachtige maatregelen die duurzaamheid bevorderen.

Onafhankelijke milieucertificering

IATA Environmental Assessment (IEnvA) is een certificeringsprogramma. Onafhankelijk wordt getoetst in hoeverre belanghebbenden bij de luchtvaart, zoals luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, vrachtafhandelaars, vrachtvervoerders en grondafhandelaars, zich inzetten om hun prestaties op het gebied van milieu en duurzaamheid te verbeteren.

In het kader van de uitvoerige evaluatie van IATA werden dnata’s werkmethoden en inspanningen ten aanzien van duurzaamheid in alle lagen van het bedrijf op Amsterdam Schiphol Airport (AMS) onder een vergrootglas gelegd.

Jan van Anrooy, Managing Director, dnata Netherlands, vertelt: “We zijn trots dat we als eerste luchtvaartdienstverlener in Europa het prestigieuze IEnvA-keurmerk hebben bemachtigd. Deze prestatie laat zien hoe ons team zich inzet voor het milieu en hoe wij ons consistent inspannen om de wereldwijde CO2-uitstoot van dnata terug te dringen. Wij zullen onverminderd blijven investeren in het verbeteren van de infrastructuur, materieel en processen om onze ecologische voetafdruk verder te verkleinen.”

Rafael Schvartzman, Regional Vice President Europe, IATA, zegt: “Wij feliciteren dnata Nederland – als eerste grond- en vrachtafhandelaar in Europa voldoet het bedrijf volledig aan de IEnvA-norm. Een belangrijke mijlpaal die laat zien hoe dnata Nederland zich hardmaakt voor een duurzame luchtvaart en uitmuntendheid op het gebied van milieu. Door te voldoen aan wereldwijde milieustandaarden en best practices geeft dnata Nederland een sterk voorbeeld aan de sector. Wij kijken ernaar uit om gezamenlijk verdere stappen te zetten voor een duurzame luchtvaart.”

Consistente investeringen in operationele activiteiten ten behoeve van milieuefficiëntie

In de afgelopen jaren heeft dnata Nederland aanzienlijk geïnvesteerd in de elektrificatie van het wagenpark voor grondafhandeling om zo de uitstoot te beperken. Momenteel rijdt ruim 70% van de grondservicevoertuigen op elektriciteit of zonne-energie. De overige voertuigen rijden op HVO100-biobrandstof (100% Hydrotreated Vegetable Oil).

dnata voertuigen op HVO
Foto: dnata

Bij het ontwerpen van dnata Cargo City Amsterdam, de nieuwste faciliteit van dnata, stond duurzaamheid centraal. Het centrum, dat in 2025 wordt geopend, is uitgerust met zonnepanelen, laadstations voor elektrische voertuigen en luchtwarmtepompen. Het vrachtcentrum zal BREEAM-gecertificeerd (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) worden.

dnata Nederland: een toonaangevende luchtvaartdienstverlener op Schiphol

dnata is een toonaangevende aanbieder van diensten voor grond- en vrachtafhandeling in Amsterdam. Het bedrijf werkt met een team van 1000 luchtvaartprofessionals voor 37 luchtvaartmaatschappijen. Jaarlijks worden 10.000 vluchten afgehandeld en wordt er 550.000 ton vracht verwerkt.

Milieuresultaten wereldwijd aanzienlijk verbeterd

dnata heeft recentelijk gemeld dat de onderneming wereldwijd op essentiële punten ten aanzien van het milieu beter heeft gepresteerd in het financiële jaar 2023-24. De consistente aanpak en initiatieven hebben ertoe geleid dat het bedrijf de CO2-uitstoot van activiteiten op het gebied van operations, reizen en catering met respectievelijk meer dan 8%, 22% en 26% heeft verlaagd. Alle cijfers zijn gevalideerd door Verifavia, een onafhankelijk geaccrediteerd controle- en auditbureau op milieugebied.
dnata heeft niet alleen in Nederland maar ook voor het gevarieerde portfolio van bedrijven in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) het IEnvA-keurmerk verkregen.

Groeiende onrust zzp’ers over controles schijnzelfstandigheid

WOUDENBERG – Onder zzp’ers groeit de onrust over de controles op schijnzelfstandigheid die de Belastingdienst vanaf volgend jaar gaat uitvoeren. Bij het Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf (IMK) komen sinds enkele weken dagelijks tientallen informatieverzoeken binnen. Bijna driekwart van de zzp’ers maakt zich zorgen, zegt IMK-directeur Michiel Hordijk.

Veel werkgevers aarzelen om nog zzp’ers in te zetten uit angst een boete te krijgen, terwijl de zzp’ers vrezen geen opdrachten meer te krijgen. Vooral leveranciers van diensten, en dan met name mensen die voor langere tijd voor slechts één opdrachtgever werken, maken zich volgens het IMK zorgen.

Het IMK zegt de afgelopen maanden ook steeds meer telefoontjes te krijgen van verontruste gemeenten. Zij vrezen na 1 januari een toestroom van zelfstandigen die minder verdienen en daardoor in de problemen komen. Vervolgens moeten die gemeenten financieel bijspringen. “We stevenen af op een bizarre situatie: de ene overheidsinstantie zal straks mogelijk een individu niet als ondernemer zien en de andere tegelijkertijd weer wel”, zegt Hordijk.

‘Definitie van ondernemerschap’

Vanaf 1 januari 2025 wil de Belastingdienst weer handhaven en controleren of zzp’ers niet worden ingehuurd voor werk dat eigenlijk in dienstverband zou moeten worden uitgevoerd. Jarenlang gebeurde deze controle niet, maar volgens het kabinet ontstaan er te veel schijnconstructies. Werkgevers betalen voor hun vaste personeel loonbelasting en premies voor verschillende verzekeringen, zoals WW en WAO. Een aantal werkgevers huurt echter zzp’ers in die exact hetzelfde werk doen. Voor hen wordt geen premie afgedragen.

“Goed dat de overheid hierop ingrijpt”, zegt IMK-directeur Hordijk. “Er is een grote tussengroep ontstaan de afgelopen jaren die zelfstandig ondernemer is, maar zo door de Belastingdienst niet zal worden gezien. De komende jaren wordt het kaf van het koren gescheiden,” zegt Hordijk. Hij raadt werkgevers aan in gesprek te gaan met de zzp’ers en van elkaar te horen wat ze willen. “Het gaat een tijd duren voor dit zich heeft uitgekristalliseerd. Het jaar 2025 wordt het jaar van de discussie over de definitie van ondernemerschap.”

Drukste dag ooit: PostNL verwerkt meer dan 2,8 miljoen pakketten

Feestdagendrukte bij PostNL
Foto: PostNL

DEN HAAG – Black Friday is pas morgen, maar PostNL heeft nu al de drukste dag ooit gezien. Afgelopen maandag verwerkte PostNL maar liefst meer dan 2,8 miljoen pakketten, een recordaantal. Ook voor de rest van de week wordt in de hele sector een ongekend hoge piekdrukte verwacht.

De hele branche – van webwinkels tot bezorgers – werkt momenteel op volle kracht om alle bestellingen bij iedereen thuis te bezorgen. De drukte wordt door middel van goede samenwerking in de hele sector goed opgevangen.

Consumenten kiezen steeds slimmer

Inmiddels hebben 2,5 miljoen Nederlanders hun bezorgvoorkeuren ingesteld via de PostNL-app. De toename in het aanpassen van deze bezorgvoorkeuren speelt een belangrijke rol in het soepel laten verlopen van deze drukte. Het afleveren in pakketautomaten groeit explosief: met een stijging van 150 procent vergeleken met vorig jaar kiezen steeds meer mensen voor deze efficiënte en flexibele oplossing. Deze trends stellen consumenten in staat het pakket te ontvangen op de tijd en plaats van hun voorkeur.

Trots

Stephan van den Eijnden, Managing Director Commerce bij PostNL, over de feestdagenperiode: “Ik ben ontzettend trots op onze collega’s. Het is fantastisch om te zien hoe zij en de hele branche hard werken om deze drukte in goede banen te leiden. Ook consumenten dragen hun steentje bij door duidelijk in de PostNL-app aan te geven waar en wanneer wij het pakket het best kunnen bezorgen. De inzet van iedereen – medewerkers, webwinkels en consumenten, bewijst dat we dit aantal pakketten samen aankunnen. We blijven ons samen met de branche inspannen om ook de komende dagen soepel te laten verlopen.”

Trump: akkoord met president Mexico om migratie te stoppen

WASHINGTON – Volgens Donald Trump heeft de president van Mexico, Claudia Sheinbaum, er in een gesprek tussen de twee woensdag mee ingestemd om migratie van haar land naar de Verenigde Staten te beëindigen. “Daarmee wordt onze zuidgrens feitelijk gesloten”, aldus de aanstaande president op zijn socialmediaplatform Truth Social.

Sheinbaum zelf heeft vooralsnog alleen bekendgemaakt een “uitstekend gesprek” met Trump te hebben gevoerd, over onder meer “het fenomeen migratie”.

De Mexicaanse president haalde dinsdag nog uit naar Trump, nadat hij bekend had gemaakt importheffingen te gaan invoeren op producten uit Mexico en Canada.

Sheinbaum dreigde economische maatregelen tegen de VS te nemen als Trump doorgaat met de plannen, die volgens haar regering niet alleen Mexico zouden schaden, maar ook honderdduizenden banen zouden kosten in de VS en het leven voor Amerikanen duurder zouden maken.

Dode na achtervolging, grens met België dicht [+foto]

Dode bij politieachtervolging Mol
Foto: SQVision

MOL – Bij de grensovergang tussen Eersel en Mol is een persoon overleden nadat hij met zijn auto uit de bocht vloog en over de kop sloeg.

Het voertuig uit België kreeg in Nederland een stopteken, maar besloot er vandoor te gaan richting de grens. De politie besloot achter het voertuig aan te gaan maar verloor deze in een flauwe bocht bij de grensovergang uit het zicht.

De auto was daar echter van de weg geraakt en over de kop gevlogen. Het slachtoffer werd uit de auto geslingerd en overleed ter plekke.

De grens naar België is afgesloten voor al het verkeer vanwege sporenonderzoek. Dat onderzoek wordt geleid door de Belgische politie. Ook de Nederlandse politie is aanwezig.

De route vanaf Nederland richting de grens wordt meter voor meter afgespeurd door Belgische agenten. Mogelijk is er tijdens de vlucht iets uit het voertuig gegooid.

Te veel meststoffen in water, Europese normen niet gehaald

BILTHOVEN – Het grond- en oppervlaktewater in Nederland is dusdanig vervuild met meststoffen uit de landbouw, dat ons land niet voldoet aan Europese normen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) signaleert dat in een donderdag verschenen rapport. Niet alleen planten en dieren in het water hebben last van te hoge concentraties fosfor en stikstof, ook de kwaliteit van het drinkwater staat hierdoor in sommige delen van Nederland “onder druk”.

“Schoon grond- en oppervlaktewater is belangrijk om er drinkwater van te kunnen maken. Daarom is het belangrijk de kwaliteit van het water te verbeteren”, benadrukt het RIVM. Grondwater dat per liter meer dan 50 milligram van de stikstofverbinding nitraat bevat, is minder geschikt om drinkwater van te maken. Op ongeveer 20 procent van de plekken waar grondwater wordt opgepompt voor drinkwater zijn hier nu al problemen mee, of kunnen die in de nabije toekomst ontstaan.

Sinds 1990 is de vervuiling wel afgenomen, maar de laatste jaren is die vooruitgang grotendeels tot stilstand gekomen. In 44 procent van de oppervlaktewateren, zoals rivieren en meren, zitten nog te veel meststoffen. Die zorgen ervoor dat bepaalde planten- en dierensoorten verdwijnen uit het water. Ook wakkeren ze de groei van giftige algen aan, wat onder meer tot gezondheidsproblemen kan leiden bij zwemmers.

Nitraat

De rapportage, die het RIVM elke vier jaar samen met andere instituten opstelt, wordt naar de Europese Commissie gestuurd om de voortgang te laten zien. De waterkwaliteit is echter sinds 2012 “niet structureel verbeterd”, klinkt het. Metingen van de meststoffen laten eerder een schommelend beeld zien. Vooral in landbouwgebieden op zand- of lössgronden, die in het zuiden en oosten van het land te vinden zijn, voldoet de bodem niet aan de Europese normen.

Nederland moet voldoen aan Europese richtlijnen. Als dat niet het geval is, kan Brussel de Nederlandse regering dwingen tot meer maatregelen.

Klimaatverandering maakt de problemen erger. Tijdens periodes van droogte, waar Nederland naar verwachting vaker mee te maken krijgt, dalen de grondwaterstanden. Daardoor is meer zuurstof in de bodem aanwezig, wat er weer voor zorgt dat minder nitraat wordt afgebroken. In de droge zomers tussen 2018 en 2020 steeg mede hierdoor de concentratie van deze stikstofverbinding. Sinds 2021 is sprake van een lichte daling, maar die is lang niet voldoende om aan de regels te voldoen.

Aanrijding auto en vrachtwagen in Ketheltunnel

aanrijding auto en vrachtwagen

SCHIEDAM – In de Ketheltunnel op de A4 heeft donderdagochtend een ongeval plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een personenauto.

Door het incident zijn twee rijstroken afgesloten richting Den Haag, wat zorgt voor flinke vertraging.

De afhandeling van het ongeval duurt naar verwachting tot ongeveer 10:30 uur, verwacht Rijkswaterstaat.

Verkeer in de richting van Den Haag moet rekening houden met een vertraging van ongeveer 45 minuten.

Wethouders: asielbeleid kabinet maakt inburgeren onmogelijk

DEN HAAG – De plannen van het kabinet-Schoof maken het “bijkans onmogelijk voor nieuwkomers hun plek te vinden in de samenleving en een bijdrage te leveren”, schrijven tientallen wethouders en enkele burgemeesters in een opiniestuk in Vrij Nederland. Zij maken zich ernstige zorgen over de gevolgen van het beleid, dat zij “onaanvaardbaar” noemen.

Bijna negentig wethouders uiten zich in het opiniestuk uiterst fel over het veelbesproken asielpakket van het kabinet. Dat wil af van verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd, de duur van tijdelijke vergunningen verkorten en delen van Syrië veilig verklaren. “De mogelijkheden voor nieuwkomers om bij te dragen, worden ondermijnd en de uitzetting van onze dorps- en stadsgenoten dreigt. Voor ons is dit onaanvaardbaar”, schrijven de wethouders.

“Als gemeenten moeten meewerken aan het uitzetten van mensen die we net hebben geholpen bij het inburgeren of het verkrijgen van een huis, een baan of een opleiding, wordt onze beroepseer op de proef gesteld”, schrijven de lokale bestuurders. Zij benadrukken dat gemeentebesturen verantwoordelijk zijn voor het welzijn van iedereen, inclusief mensen met een verblijfsstatus (statushouders).

De bestuurders willen dat het kabinet afziet van “stoere, ongrondwettelijke en onhaalbare plannen”. In plaats daarvan zouden gemeenten en provincies meer geld moeten krijgen om “huisvesting, inburgering, onderwijs en zorg voor nieuwkomers goed te regelen”. Daarvoor is het volgens de wethouders nodig de “forse bezuinigingen op het gemeentefonds” terug te draaien.

Vertrouwen producenten industrie verbetert in november

Foto: Pixabay

DEN HAAG – De producenten in de industrie waren in november minder negatief dan in oktober. Het vertrouwen ging van -3,2 in oktober naar -1,8 in november, aldus het CBS. Fabrikanten waren vooral positiever over de verwachte bedrijvigheid.
Het producentenvertrouwen lag in november onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar van -1,3. Het vertrouwen bereikte in oktober 2021 de hoogste waarde (10,4). In april 2020 werd de laagste waarde (-31,5) genoteerd.

Positiever over verwachte bedrijvigheid

Producenten waren positiever over de verwachte productie in de komende drie maanden. Ook waren ze minder negatief over de voorraden gereed product. Hun oordeel over de orderpositie verslechterde echter.

Een deelindicator was positief. Het aantal producenten dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen was groter dan het aantal dat een afname van de productie voorziet.

De andere twee deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief. Het aantal producenten dat de orderpositie groot acht, was kleiner dan het aantal dat de orderportefeuille klein vindt, gelet op de tijd van het jaar. Het aantal producenten dat de voorraad eindproduct als klein beschouwt, was kleiner dan het aantal dat de voorraden groot vindt.

Vertrouwen verbetert in ruim de helft van de branches

In ruim de helft van de belangrijkste branches van de industrie verbeterde het vertrouwen. De fabrikanten in de elektrotechnische en machine-industrie waren het meest positief van alle branches, maar wel opnieuw minder positief dan een maand eerder.

Productie industrie ruim 3 procent lager in september

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in september 3,3 procent lager dan in september 2023. Ook in de voorgaande 14 maanden kromp de productie van de industrie. Voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerd daalde de productie in september met 3,0 procent ten opzichte van augustus.

Melkveestapel iets gekrompen in 2024

Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – Het aantal melkkoeien in Nederland is in 2024 vergeleken met een jaar eerder met 1,9 procent afgenomen tot 1,54 miljoen. Ook het aantal varkens en melkgeiten liep het laatste jaar iets terug. Het aantal schapen daalde met bijna 13 procent. Dit komt door het blauwtongvirus dat sinds september 2023 voorkomt, vooral bij schapen. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de landbouwtelling van het CBS.​

Op 1 april 2024 telde Nederland 3,77 miljoen runderen, 1,9 procent minder dan een jaar eerder. 41 procent van het aantal runderen waren melkkoeien. De gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren telden de meeste melkkoeien, namelijk 65 duizend en 34 duizend. Het jongvee voor de melkveehouderij nam het laatste jaar af met 2,5 procent naar 967 duizend.

Vergeleken met 2017 waren er 7,8 procent minder runderen in 2024. In 2017 is het fosfaatreductieplan voor de Nederlandse melkveehouderij in werking getreden. Bedrijven moesten melkvee van de hand doen om de groei van de veestapel te stoppen. Het aantal runderen daalde daarna onder de 4 miljoen. Na een lichte stijging een paar jaar later lijkt deze daling in 2024 weer door te zetten.

Steeds minder melkveebedrijven

In 2024 waren er 13,9 duizend bedrijven met melkvee, 2,6 procent minder dan een jaar eerder. Ten opzichte van 2017 is dat met bijna een kwart (23 procent) afgenomen.

Het gemiddeld aantal melkkoeien per bedrijf steeg naar 111. In 2023 was dit gemiddeld 110 per bedrijf iets lager, in 2017 telde een gemiddeld melkveebedrijf 94 melkkoeien.
De grootste bedrijven waren met gemiddeld 157 melkkoeien per bedrijf gevestigd in Flevoland, gevolgd door de noordelijke provincies Groningen (136), Fryslân (129) en Drenthe (127).

Lichte afname aantal vleeskalveren

Het totaal aantal vleeskalveren daalde in 2024 vergeleken met een jaar eerder met 1,7 procent naar iets meer dan 1 miljoen. Ten opzichte van 2017 is het aantal wel toegenomen met ruim 5 procent.

Bijna de helft van de vleeskalveren is gehuisvest in Gelderland (466 duizend). In zeven jaar tijd nam het aantal vleeskalveren in deze provincie met ruim 8 procent toe. De meeste vleeskalveren zijn te vinden in de gemeenten Ede (125 duizend) en Barneveld (118 duizend).

Omvang varkensstapel weer iets geslonken

De varkensstapel daalde in 2024 vergeleken met een jaar eerder met 2,6 procent naar 10,6 miljoen dieren. Het aantal varkens is mede door de stoppersregeling en de subsidieregeling sanering varkenshouderij (SRV) sinds 2020 afgenomen.

Het aantal bedrijven met varkens daalde met 3,5 procent in vergelijking met 2023, naar bijna 3 duizend. In zeven jaar tijd nam het gemiddeld aantal varkens per bedrijf met 19 procent toe naar 3,4 duizend. Dit komt voornamelijk doordat relatief kleine bedrijven de afgelopen jaren gestopt zijn met het houden van varkens.

Bijna de helft van het aantal varkens is gehuisvest in Noord-Brabant. In deze provincie nam het aantal bedrijven met varkens in zeven jaar tijd met 37 procent af, het aantal varkens daalde met bijna 18 procent minder hard. Land van Cuijk (646 duizend) en Venray (518 duizend) zijn in 2024 de gemeenten met de meeste varkens.

Geitenstapel en schapenstapel gedaald

Het aantal melkgeiten is in 2024 vergeleken met het jaar daarvoor met 3 procent gedaald naar bijna 475 duizend. Vergeleken met zeven jaar eerder is de geitenstapel met 26 procent gegroeid. Meer dan de helft van de melkgeiten was dit jaar in de provincies Noord-Brabant (137 duizend) en Gelderland (118 duizend) te vinden.

In Noord-Brabant nam het aantal melkgeiten in 2024 met ruim 4 procent af ten opzichte van een jaar eerder. In Gelderland nam de melkgeitenstapel met ruim 1 procent toe. Vergeleken met 2017 is er in deze provincies een toename van 17 procent (Noord-Brabant) en 32 procent (Gelderland) van het aantal melkgeiten.

Het aantal schapen is in vergelijking met vorig jaar met bijna 13 procent gedaald tot 732 duizend schapen. Dit komt door het blauwtongvirus dat sinds september 2023 voorkomt, vooral bij schapen. De afname van het aantal schapen was het grootst in Utrecht (ruim 27 procent), Noord-Holland (21 procent) en Flevoland (20 procent).

Amerikaanse handel vooral zelf geraakt door aangekondigde invoertarieven

Importheffing
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Voornamelijk de import en export van de Verenigde Staten zelf worden geraakt door de invoertarieven die de toekomstige Amerikaanse president Trump voor de verkiezingen heeft aangekondigd. Het Centraal Planbureau (CPB) becijfert dat de VS 20 procent minder zal exporteren. De Nederlandse import en export zal met slechts zo’n 1 procent dalen. De daling in sommige bedrijfstakken in de maakindustrie is groter. Nederlandse dienstverleners profiteren juist van de hogere Amerikaanse invoertarieven voor goederen.

Haven van Rotterdam

Het vandaag verschenen onderzoek van het CPB laat zien dat de aangekondigde invoertarieven in de VS zullen leiden tot ruim een kwart (27 procent) minder import waardoor de productie van de Amerikaanse maakindustrie, zoals voertuigen en elektrische apparaten, zal stijgen.

In het onderzoek worden de door Trump aangekondigde maatregelen doorgerekend: naast een algemeen invoertarief van 10 procent ook specifiek een heffing van 100 procent op voertuigen aan en een tarief van 60 procent op alle Chinese goederen. De eerder deze week gedane uitspraken van Trump over extra handelstarieven voor Canada, Mexico en China, zijn in het onderzoek niet meegenomen.

Gevolgen voor Nederland en Europa

De export naar de VS bedraagt slechts 4 tot 5 procent van de totale Nederlandse export waardoor de gevolgen van de aangekondigde Amerikaanse handelstarieven zeer beperkt zullen zijn. Voor sommige bedrijfstakken is het effect groter omdat ze relatief veel exporteren naar de VS. Zo zal er in Nederland een lagere productie zijn van machines en apparaten (-6 procent), elektronische en optische producten (-5,7 procent) en voertuigen (-5,3 procent). Nederlandse dienstverleners in de telecommunicatie, luchtvaart en verhuur en lease van machines en apparatuur profiteren juist doordat Amerikaanse diensten duurder worden; de Nederlandse productie van deze diensten stijgt rond 3 procent. Wel zullen er op korte termijn aanpassingskosten zijn, zoals investeringen in capaciteit of het herverdelen van middelen.

In de bredere EU-economie zijn de gevolgen vergelijkbaar; hier worden de bedrijfstakken voertuigen (-6,1 procent), met name door de specifieke heffing van 100 procent op voertuigen, en farmacie (-4,9 procent) relatief zwaarder getroffen,

Gevolgen mogelijke vergelding beperkt

Het CPB heeft ook het effect onderzocht van een eventuele vergeldingsreactie. Hieruit blijkt dat een scenario waarin de EU ook alle ingevoerde Amerikaanse goederen belast met een heffing van 10 procent een zeer gering effect heeft op de Amerikaanse handel. Daarnaast raakt een dergelijke maatregel ook Nederland en Europa met kleine extra dalingen in zowel import als export. Als gevolg hiervan zullen binnen Europa productiepatronen verschuiven en zullen Europese landen gaan meer handelen met andere delen van de wereld.

De beleidsonzekerheid in de VS is op dit moment groot. En het is ook de vraag hoe andere landen hierop zullen reageren. De onlangs verschenen VS-studie van het CPB liet zien dat er naast handel bredere verwevenheden zijn met Amerika. Eventuele beleidswijzigingen zullen juist daar grote effecten op kunnen hebben. Het CPB zal in het eind februari te verschijnen Centraal Economisch Plan en in de jaarlijkse Risicorapportage Financiële Markten (mei) nader ingaan op deze onzekerheden.

Pompwagen in vrachtwagen vliegt in brand in Hoofddorp [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

HOOFDDORP – Donderdagochtend is de brandweer gealarmeerd vanwege een brand in een vrachtwagen bij een winkelcentrum in Hoofddorp.

De brand bleek te zijn ontstaan in een pompwagen die zich, samen met een lading bestemd voor drogisterijketen Kruidvat, achter in de vrachtwagen bevond.

Al voordat de brandweer arriveerde, wisten medewerkers van het Kruidvat de brand zelf te blussen.

Foto: Inter Visual Studio

De brandweer heeft bij aankomst de situatie gecontroleerd en geconstateerd dat het vuur volledig onder controle was.

Foto: Inter Visual Studio

Dankzij het snelle ingrijpen van de medewerkers en de brandweer bleef de schade beperkt. Er zijn geen gewonden gemeld.

Meeste problemen op hoofdwegen door storm Conall voorbij

Storm

UTRECHT – De problemen op de rijkswegen door storm Conall zijn grotendeels voorbij. Alleen op de N50 zijn nog problemen. Daar is een aanhangwagen gekanteld en op de vangrail terechtgekomen. De weg is in beide richtingen dicht tussen Kampen-Noord en Ens.

Het is volgens wegbeheerder Rijkswaterstaat door de zeer harde windstoten nu niet veilig om de aanhangwagen te bergen.

Rond middernacht gaat de bergingsoperatie verder. Het verkeer kan omrijden via de omleidingsroute U40, over de A6 en de N307.

Eerder op de avond waren er her en der problemen op de hoofdwegen door de storm. Zo lagen op verschillende plekken takken en bomen op de weg. Op de A7 bij Avenhorn kantelde de aanhanger van een vrachtwagen, maar deze kwam door de harde wind weer overeind. Het voertuig kwam wel vast te staan in de vangrail.

Vrachtwagen aanhanger gekanteld op N50 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat | X

Woensdagavond is op de N50 bij de Ramspolbrug een vrachtwagen aanhanger gekanteld. Dat meldt een weginspecteur op X.

De aanhanger ligt op de vangrail.

De N50 is in beide richtingen dicht tussen Ens en de Ramspolbrug. Rijkswaterstaat meldt dat omgereden kan worden via de A6/N307.

Rijkswaterstaat denkt nog tot 23:00 uur nodig te hebben om de aanhanger te bergen.

Storm Conall trekt aan tot windkracht 10 op de Wadden

HOUTEN – In het Waddengebied is storm Conall nu officieel een zware herfststorm, meldt Weeronline. Op het eiland Vlieland werd tussen 19.00 en 20.00 uur gemiddeld windkracht 10 gemeten.

De hardste windstoot tot nu toe gemeten is 128 kilometer per uur.

In het Friese Stavoren kwam een zeer zware windstoot voor van 121 kilometer per uur.

Weeronline verwacht dat de wind de komende uren langzaam in kracht afneemt. “Maar in het Waddengebied gaat het juist de komende uren flink tekeer. De storm zwakt wel af, maar moet nog over de Wadden trekken.”

De afgelopen uren lag het zwaartepunt van de storm boven de westkust en het IJsselmeergebied.

×