Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 04:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 97

Motorrijder komt om bij ongeluk op A16, andere opzittende gewond

BREDA – Twee mensen die samen op een motor zaten hebben maandagmiddag een ongeluk gehad op de A16 van Breda naar België. Een van hen is daarbij overleden, de ander is gewond naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie.

Het dodelijke slachtoffer is een 39-jarige man uit België.

Voor zover bekend was er geen ander voertuig betrokken bij het ongeluk en lijkt het te gaan om een eenzijdig ongeval.

Poetin wil leger uitbreiden met 180.000 militairen

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin heeft een decreet getekend om de krijgsmacht uit te breiden met 180.000 militairen. Daardoor zou het leger in totaal 1,5 miljoen actieve militairen tellen.

Poetin heeft sinds de invasie in Oekraïne ruim 2,5 jaar geleden al twee keer eerder opdracht gegeven om meer militairen te werven voor de krijgsmacht, met 137.000 en 170.000 mensen. Dat staat los van de mobilisatie van september 2022. Toen werden 300.000 reservisten opgeroepen om te vechten in Oekraïne.

Het Kremlin zegt dat er momenteel geen plannen zijn voor een verdere mobilisatie. Het ministerie van Defensie rekent erop dat mensen zich vrijwillig zullen aanmelden bij het leger, omdat er lucratieve contracten worden aangeboden.

Rusland heeft sinds de invasie niet alleen de lonen verhoogd, maar biedt ook tekenbonussen voor nieuwe militairen.

MAN onthult eTGL en nieuwe aandrijflijnen

HANNOVER – Decarbonisatie van het truckvervoer staat centraal bij de aanwezigheid van MAN Truck & Bus op de IAA Transportation 2024. De trucks met elektrische, waterstof- en ultramoderne dieselmotoren die in hal 12 – stand C20 – worden tentoongesteld, zijn representatief voor de innovatieve en duurzame transportoplossingen van de onderneming. MAN is hiermee koploper op het gebied van duurzaam transport.

Als aanjager van duurzaamheid in de transportsector luidt MAN op de IAA 2024 een nieuw tijdperk in. Onder het motto ‘Simplifying Business’ toont het merk voor het eerst zijn volledige aandrijfrange voor trucks, met elektro-, waterstof- en dieselmotoren. Daarnaast zorgt MAN voor een belangrijke wereldprimeur met de MAN eTGL. Deze elektrisch aangedreven 12-tons truck versterkt het eTruck-portfolio van MAN aan de onderkant met een oplossing voor licht distributietransport. Met de toevoeging van de eTGL biedt MAN zijn klanten nu een compleet portfolio van elektrische vrachtwagens van 12 tot 50 ton – inclusief de bijbehorende consulting en services die ook op de IAA worden gepresenteerd.

De MAN hTGX waterstofverbrandingsmotor vult het nul-emissieportfolio voor speciale toepassingen aan. Vanaf 2025 brengt MAN als eerste Europese truckfabrikant een kleine serie met een waterstofmotor op de markt brengen.

De innovaties op het gebied van conventionele dieselmotoren voor MAN-trekkers vanaf modeljaar 2025 zijn gefocust op het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, met maximaal 4 procent. Dit wordt mogelijk gemaakt door de efficiënte, volledig nieuw ontwikkelde PowerLion-aandrijflijn met de nieuwe D30-motor – gebaseerd op het gedeelde componentenplatform van de TRATON GROUP -, de nieuwe MAN TipMatic 14-versnellingsbak en aerodynamische upgrades.

Elektromobiliteit belangrijkste focuspunt voor MAN Truck & Bus

“Hoewel de overgang naar CO2-vrij goederentransport wordt gekenmerkt door meerdere aandrijftechnologieën, ligt onze focus duidelijk op elektromobiliteit als belangrijkste aandrijftechnologie”, verklaart Alexander Vlaskamp, ​​CEO van MAN Truck & Bus. “De waterstofmotor kan een nuttige aanvulling zijn voor speciale toepassingen, net als brandstofcelaandrijving, die momenteel nog in ontwikkeling is. Bovendien blijft de dieselmotor een belangrijke rol spelen gedurende het gehele transitieproces. Daarom hebben we ons dieselgamma met de volledig nieuw ontwikkelde PowerLion-aandrijflijn en de nieuwe D30-motor nog efficiënter, zuiniger en CO2-armer gemaakt. Deze krachtbron is gebaseerd op het gezamenlijke motorenplatform van de TRATON GROUP en is het tastbare resultaat van intensieve samenwerking tussen onze ontwikkelingsafdelingen. Bij MAN produceren we trucks met verbrandings- en elektromotoren op dezelfde serieproductielijn, waardoor we flexibel kunnen reageren op de verschuiving van de vraag naar elektrische trucks. Om de aandrijftransitie te laten slagen, moet de uitbreiding van de laadinfrastructuur echter een absolute prioriteit zijn voor politici, infrastructuurbeheerders en fabrikanten.”

Wereldpremière eTGL op IAA

Op de IAA 2024 presenteert MAN Truck & Bus voor het eerst de nieuwe MAN eTGL. Deze elektrisch aangedreven 12-tons truck breidt het eTruck-portfolio van MAN uit naar licht distributietransport. Met een actieradius tot 235 kilometer, snelladen in ongeveer 30 minuten en – afhankelijk van de opbouw – een laadvermogen tot maximaal 6.600 kilogram biedt hij de ideale combinatie voor stil en lokaal CO2-vrij transport in stedelijke goederenlogistiek voor levensmiddelenketens, retailers of de horeca. Samen met de eTGS en eTGX beslaat MAN met de nieuwe eTGL nu een tonnage-range van 12 tot 50 ton volledig elektrisch. Relatief lage actieradiusvereisten, de mogelijkheid van depotladen op logistieke locaties en toenemende geluids- en emissiebeperkingen voor trucks met een verbrandingsmotor in stadscentra maken stedelijk distributietransport tot een belangrijk startsegment voor de overstap naar elektromobiliteit.

MAN’s eTruck-portfolio groeit in rap tempo

De ‘zware’ broers van de eTGL – de MAN eTGX en MAN eTGS – zijn geschikt voor de eisen van alle relevante branches, carrosserieoplossingen en transporttaken. Met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel positioneerbare batterijen bieden de 18- tot 28-tons MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis’ met hun optionele 333, 449 of 544 elektrische pk klanten nog meer flexibiliteit. MAN presenteert op de IAA ook voor het eerst een batterijlay-out met een zevende hoogvoltaccu voor het MAN eTGX 6×2-chassis. Met een capaciteit van 623 kWh (560 kWh netto) vergroot deze zevende batterij de actieradius nog verder. Afhankelijk van de rijstijl resulteert dit in een actieradius van ongeveer 650 km zonder dat er hoeft te worden opgeladen. Het extra batterijvermogen kan natuurlijk ook worden gebruikt om hulpaggregaten te laten werken. De zevende batterij wordt door MAN Individual geïnstalleerd.

De MAN eTGX en MAN eTGS worden voorbereid op de komende MCS megawatt laadstandaard met maximaal 1.000 kW, die opladen tijdens de pauze van de bestuurder mogelijk maakt. Dit maakt een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer mogelijk in de configuratie met zes batterijen, wat ook voldoende is voor typische transporttoepassingen voor de lange afstand. Dit is een van de redenen waarom de interesse van klanten nu al groot is: er zijn al ongeveer 2.300 aanvragen en orders ontvangen, waaronder een grote bestelling uit Frankrijk voor 100 trucks.

Investeringen in laadparken en -stations

Naast concurrerende elektrische trucks speelt de laadinfrastructuur een doorslaggevende rol bij de opschaling van elektromobiliteit. Milence, de joint venture voor laadinfrastructuur waarbij MAN als onderdeel van de TRATON GROUP samen met Daimler Truck en Volvo Trucks betrokken is, opende onlangs één van de eerste grote laadparken voor trucks in de haven van Antwerpen. In totaal moeten er de komende jaren op eigen initiatief van de fabrikanten 1.700 laadpunten worden gecreëerd. In totaal zijn er tegen 2030 50.000 nodig voor het continu groeiende aantal elektrische trucks.

Als onderdeel van hun nieuwe partnerschap zetten energiebedrijf E.ON en MAN Truck & Bus ongeveer 170 locaties in heel Europa op met ongeveer 400 laadpunten voor het openbaar opladen van elektrische trucks. De nieuwe laadlocaties worden gebouwd naast het bestaande MAN-servicenetwerk en ook bedrijfsvoertuigen van andere fabrikanten kunnen er openbaar laden. Alleen al in Duitsland zijn ongeveer 125 locaties gepland. Hiermee ontstaat het grootste landelijke openbare laadnetwerk voor zware bedrijfsvoertuigen in het land tot nu toe. E.ON en MAN bouwen aanvullend nog meer locaties in Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Italië, Polen, Tsjechië en Hongarije.

MAN eerste truckfabrikant die waterstofmotoren op de markt brengt

Naast de opschaling van elektromobiliteit werkt MAN aan waterstoftechnologie als aanvullende nul-emissieoplossing voor speciale toepassingen, zoals zwaar transport of voor gebieden waar laadinfrastructuur moeilijk te realiseren is. Op de IAA presenteert MAN het prototype van een truck met waterstofaandrijving, die vanaf 2025 voor het eerst als MAN hTGX in een kleine serie van in eerste instantie 200 voertuigen aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en geselecteerde niet-Europese landen wordt geleverd. Net als zijn elektrische tegenhanger voldoet hij aan de strenge criteria als nul-emissietruck.

Zeer efficiënte dieselmotor voor transitieperiode

Met de nieuwe Power Lion-aandrijflijn brengt MAN een zeer efficiënte motor voor de MAN TGX- en TGS-trekkers op de markt. Daarmee voldoet het merk aan de aanhoudende vraag naar conventionele verbrandingsmotoren in de technologische overgang naar emissievrije aandrijvingen. De motor, speciaal ontwikkeld voor MAN-trucks op basis van de gebundelde technologische expertise van de TRATON GROUP, realiseert met de eveneens nieuwe MAN TipMatic 14-versnellingsbak een aanzienlijke brandstofbesparing en daarmee een CO2-reductie van maximaal 4 procent. Over de gehele levensduur van de truck resulteert dit in een geschatte kostenbesparing van meer dan € 20.000 bij de huidige dieselprijzen en een besparing van maximaal 35 ton CO2. In landen met een CO2-tol kan hij bovendien verdere besparingen op kilometerkosten bieden door deze in zeer gunstige tolcategorieën in te delen.

State-of-the-art veiligheids- en assistentiesystemen

Naast decarbonisatietechnologieën ligt de focus van MAN op de IAA op nieuwe assistentiesystemen. Begin 2024 produceert het merk al het voetgangers- en fietsersdetectiesysteem, de derde generatie van de EBA noodremassistent en het afslagassistentiesysteem ter bescherming van de meest kwetsbare weggebruikers voor zijn trucks. Op de Transpotec-beurs in mei presenteerde het merk tevens de nieuwe versie van de MAN TGE-bestelwagen met een breed scala aan nieuwe veiligheids- en assistentiefuncties. Daartoe behoorde het Cruise Assist Plus-systeem met de Emergency Assist-functie. De noodassistent bewaakt continu de activiteit van de bestuurder. Als dit niet lukt, kan het systeem het voertuig tot stilstand brengen en vervolgens beveiligen (alarmknipperlichten activeren, eCall uitgeven, deuren ontgrendelen).

BAM gestart met grootschalige vernieuwing van spoor in Zevenbergen

GOUDA – BAM Infra Nederland realiseert een grootschalige vernieuwing van het spoor in Zevenbergen. Aanleiding voor de vernieuwing zijn verzakkingen en veroudering van het spoor, waarvan een groot deel uit de negentiende eeuw stamt.

Tijdens een vijftiendaagse treinvrije periode van maandag 16 september tot dinsdag 1 oktober maakt BAM voor opdrachtgever ProRail de ondergrond en het spoor toekomstbestendig en zet daarbij zoveel mogelijk elektrisch materieel in.

Stabiliseren ondergrond, vernieuwen spoor en facelift station

De grond onder de spoorlijn in Zevenbergen, ooit nog met paard en wagen aangelegd, bestaat uit klei en is door de jaren heen instabiel geworden. De treinen rijden om die reden nu langzamer. BAM verbetert tijdens de grootschalige spoorvernieuwing de stabiliteit van de ondergrond om de verzakkingen op te lossen. Ze graaft de kleilaag af en vervangt die door een stabiele zandlaag. De houten dwarsliggers op het traject maken plaats voor betonnen en de spoorstaven worden vernieuwd. Verder vervangt BAM de betonnen overwegen voor stillere overwegen met rubberen materialen. En op station Zevenbergen vernieuwt ze de perrons en het meubilair.

Inzet emissieloos materieel

Tijdens de vijftiendaagse treinvrije periode zet BAM zoveel mogelijk elektrisch materieel in om de CO2-uitstoot en geluidsoverlast van de werkzaamheden voor de omwonenden en omgeving zoveel mogelijk te beperken. Denk daarbij aan elektrische krollen (kraan op lorry’s), elektrische graafmachines en elektrisch klein mechanisch gereedschap. Met het toekomstbestendig maken van het spoor in Zevenbergen en de inzet van elektrisch materieel geeft BAM uitvoering aan haar strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ waarin duurzaamheid, industrialisatie en digitalisering centrale thema’s zijn.

Hervatten treinverkeer Dordrecht – Roosendaal

De werkzaamheden en treinvrije periode hebben impact op omwonenden, treinreizigers en wegverkeer. Omwonenden zijn vooraf geïnformeerd en NS zet bussen in voor de treinreizigers. Voor het wegverkeer zijn omleidingen ingesteld. Op dinsdag 1 oktober, na afronding van de grootschalige spoorvernieuwing in Zevenbergen, zal het treinverkeer op het traject Dordrecht – Roosendaal worden hervat.

Actros met Kooiaapaansluiting voor Dorrestijn Internationaal Transport

SOEST – Aan Dorrestijn Internationaal Transport B.V. uit Soest mocht Bjorn Elijzen namens ETRADING (Trucks – Trailers – Leasing) een Mercedes-Benz Actros leveren met kooiaap aansluiting.

Voor een nieuwe relatie van Dorrestijn was men op zoek naar een bakwagen met kooiaap aansluiting.

ETRADING zocht de truck in Duitsland op en organiseerde alles naar wens van Dorrestijn.

de zeilen werden geregeld samen met Albers Zeilmakerij B.V. en de truck werd technisch nagelopen door Jos Roelofs van Roelofs Bedrijfswagen Techniek.

Moeder drie jaar cel in voor poging doodslag op baby

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 40-jarige vrouw uit de gemeente Rheden voor poging doodslag op haar baby. De vrouw krijgt een celstraf van drie jaar.

De vrouw bracht haar pasgeboren dochter tussen 20 november 2018 en 30 november 2018 ernstige verwondingen toe. Uit het rapport van de deskundige bleek dat het letsel van de baby levensbedreigend voor haar was, maar dat zij het door medisch ingrijpen had overleefd.

Volgens de deskundige was het uitgesloten dat het letsel was ontstaan bij de geboorte of dat de baby zichzelf het letsel zou hebben toegebracht. De deskundige stelde dat het veel waarschijnlijker was dat het letsel was toegebracht dan dat dit was ontstaan door een ongeluk.

Het staat vast dat alleen de vrouw, haar 5-jarige zoon en 3-jarige dochter in de woning waren toen het incident plaatsvond. De vrouw verklaarde dat haar zoon de hele tijd had geslapen en dat hij de letsels niet kon hebben toegebracht. Daarnaast verklaarde ze dat mogelijk haar 3-jarige dochter het letsel zou hebben toegebracht bij de baby.

Volgens de rechtbank is het niet aannemelijk dat de 3-jarige dochter van verdachte de letsels heeft toegebracht bij de baby. De deskundige merkte in zijn rapport op dat het hem zeer onaannemelijk lijkt dat iemand van 3 jaar dit letsel zou toebrengen aan de baby. De vrouw was de enige volwassene in de woning die nacht en alle andere oorzaken van het letsel van de baby kunnen worden uitgesloten. De rechtbank concludeert daarom dat alleen de vrouw degene kan zijn die de geconstateerde letsels aan de baby heeft toegebracht.

Het is niet duidelijk wat de vrouw precies heeft gedaan. Ze paste echter zodanige kracht toe dat dat leidde tot de verwondingen bij de baby. Daarbij was het geweld zozeer gericht op de dood dat het niet anders kan dan dat de vrouw het risico op de dood van haar baby bewust aanvaardde. Volgens de rechtbank is de vrouw schuldig aan poging doodslag. De rechtbank vindt ook bewezen dat de vrouw de baby in een toestand bracht die voor haar gezondheid schadelijk was, waardoor de baby zwaar lichamelijk letsel opliep.

De rechtbank vindt het onvoorstelbaar wreed en gruwelijk wat de vrouw haar baby heeft aangedaan. De baby was weerloos en volledig afhankelijk van haar moeder. Zij schond op de meest ernstige en grove wijze haar ouderlijke plicht en liet na om haar dochter de zorg en bescherming te bieden die een baby nodig heeft. Wat de rechtbank de vrouw ook in het bijzonder kwalijk neemt, is dat zij probeerde haar 3-jarige dochter de schuld van haar eigen gruwelijke handelen in de schoenen te schuiven.

De reclassering adviseerde om een straf op te leggen zonder bijzondere voorwaarden. De rechtbank vindt het ook niet passend om een voorwaardelijk strafdeel en bijzondere voorwaarden op te leggen. De redelijke termijn is met ruim drieënhalf jaar overschreden. Zonder deze overschrijding zou de rechtbank een gevangenisstraf van vier jaar passend hebben gevonden. Omdat die overschrijding er wel is legt de rechtbank een gevangenisstraf van 3 jaar op.

Tot slot moet de vrouw een schadevergoeding van 50 duizend euro betalen aan haar mishandelde dochter. Een deel van de vordering wijst de rechtbank af, omdat het op dit moment nog niet duidelijk is hoe de verdere ontwikkeling van de letsels zal zijn. De beoordeling hiervan levert een onevenredige belasting van het strafgeding op. De dochter kan nog wel een zaak bij de burgerlijke rechter starten.

Boeing betaalt 150 miljoen aan Embraer om mislukte miljardendeal

SÃO PAULO – Boeing betaalt de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer een schadevergoeding van 150 miljoen dollar, bijna 135 miljoen euro. Dit meldt Embraer. Boeing doet dit omdat die zich in 2020 terugtrok uit een miljardendeal met Embraer. De schadevergoeding is een nieuwe tegenvaller voor de geplaagde Amerikaanse vliegtuigfabrikant.

Embraer en Boeing sloten in 2018 een principeovereenkomst. Die hield in dat Boeing een belang van 80 procent zou nemen in de commerciële tak van Embraer. Met die deal was 4,2 miljard dollar gemoeid, maar de Amerikaanse vliegtuigbouwer trok zich terug omdat zijn Braziliaanse branchegenoot niet aan de juiste voorwaarden zou hebben voldaan.

Boeing ligt sinds begin dit jaar onder vuur nadat een Boeing-toestel van Alaska Airlines tijdens een vlucht een deurpaneel verloor. Sindsdien zijn meerdere technische mankementen gevonden in toestellen van Boeing en houdt de toezichthouder de fabrikant extra in de gaten. Ook moet Boeing de kwaliteitscontroles in zijn fabrieken verbeteren.

Verder kampt Boeing met een staking van ruim 30.000 medewerkers sinds afgelopen vrijdag in fabrieken in de omgeving van Seattle en Portland. Daardoor wordt de productie van vliegtuigen geraakt.

Werkgevers vinden inzet op vierdaagse werkweek ‘niet realistisch’

DEN HAAG – Werkgevers schrikken van de nieuwe looneisen van de vakbonden en noemen FNV’s inzet op een vierdaagse werkweek “niet realistisch”. “Er zijn nu al te weinig mensen om al het werk te doen”, reageert een woordvoerder van werkgeversvereniging AWVN.

Volgens de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van Nederlandse werkgevers moeten er juist meer uren gewerkt worden om de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen. “Hoe ga je dat bijvoorbeeld regelen in de zorg? Daar zijn nu al te weinig handen aan het bed”, zegt de woordvoerder over een verdere verkorting van de werkweek.

De zegsman noemt de looneisen van FNV en CNV van respectievelijk 7 en 3,5 tot 6 procent daarnaast “ontzettend hoog”. Hij vreest dat de Nederlandse economie schade oploopt als zulke loonsverhogingen worden afgesproken.

“Loonsverhogingen betekenen meer loonkosten voor bedrijven. Dat gaat ten koste van de concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven en zorgt dus voor een verzwakking van de economie.”

Ook ondernemersverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland vinden de looneisen van FNV te hoog. “De inhaalslag is gemaakt. De koopkracht is weer hersteld van de inflatieschok. Dus het is weer tijd om terug naar normaal te gaan.” Een kortere werkweek zien ze ook niet zitten. “We moeten niet vergeten dat er ook gewerkt moet worden in Nederland.”

FNV kwam maandag met zijn eisenpakket voor het komende cao-seizoen. De bond wil in cao-onderhandelingen inzetten op 7 procent loonsverhoging, een minimumloon van 16 euro per uur en een vierdaagse werkweek van 32 uur. CNV zei vrijdag al in te zetten op 3,5 tot 6 procent loonsverhoging en sprak van een ideaalbeeld van een 30-urige werkweek.

Volgens FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha zou een verkorting van de werkweek de krapte op de arbeidsmarkt juist moeten tegengaan. Daarbij verwees hij naar een onderzoek waaruit zou blijken dat het arbeidsaanbod dan toeneemt, onder meer omdat het ziekteverzuim dan zou dalen. Maar AWVN kijkt hier anders tegenaan en vreest een averechts effect.

Eerder dit jaar waarschuwde het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat het grote tekort aan arbeidskrachten in bijvoorbeeld de Nederlandse zorg en de techniek komende jaren verder dreigt op te lopen als gevolg van de vergrijzing. Volgens het IMF is het daarom belangrijk om beter gebruik te maken van de arbeidskrachten die we hebben in Nederland. Dat betekende volgens IMF-onderzoeker Bernardin Akitoby onder meer parttimers te bewegen om juist meer uren te werken.

Belastingambtenaar voor de rechter vanwege verkoop kentekengegevens aan criminelen

DEN HAAG – Een 37-jarige Hagenaar stond maandag terecht omdat hij als werknemer van de Belastingdienst persoonsgegevens opzocht. Van ruim 90 mensen werd informatie opgezocht, in zeker 30 gevallen verkocht hij dat door aan criminelen. Zoiets kan verstrekkende gevolgen hebben.

Verdachte kon via de systemen van de Belastingdienst gegevens opvragen die bij bepaalde kentekens hoorden. Hij deed die bevragingen tussen oktober 2020 en mei 2022. In zeker dertig gevallen kan volgens het Openbaar Ministerie worden bewezen dat verdachte informatie doorverkocht aan criminelen.

Een medeverdachte, die eerder is veroordeeld tot een  gevangenisstraf van 12 maanden, verklaart ook dat hij de gegevens tegen betaling kreeg van verdachte.

In meerdere gevallen is ook een directe lijn te leggen tussen verdachte en de afnemer (die op zijn beurt vaak ook weer handelde in opdracht en dus als tussenpersoon werkte). Ze hadden bijvoorbeeld korte ontmoetingen op een parkeerterrein en precies op die momenten, buiten werktijd, logde verdachte in om kentekens op te vragen.

En gegevens die bij die kentekens hoorden, werden dan later weer teruggevonden in de telefoon van medeverdachte, in notities die precies waren aangemaakt op het moment van hun ontmoetingen. In een PGP-telefoon van een andere afnemer zijn ook berichten gevonden als ‘We gaan nu kijken’, en ‘Ik kijk nu live met hem mee’.

Volgens het Openbaar Ministerie heeft verdachte iedereen bedonderd: zijn werkgever, zijn collega’s, alle burgers die belasting betalen en daarom met hun gegevens in de systemen staan. Een geheimhoudersverklaring, cursussen, folders, een melding bij het inloggen; niets van dit kon verdachte ervan weerhouden toch tegen de regels in onnodig gegevens op te zoeken. Terwijl iedereen weet welke gevaren dat kan opleveren voor de burgers van wie je gegevens deelt. Iedereen weet dat die informatie voor criminelen goud waar is.

In mei 2022 werd in Rotterdam iemand geliquideerd van wie verdachte kort ervoor de gegevens had opgezocht en doorgespeeld. Een direct verband dat deze bevraging heeft geleid tot de liquidatie is niet vast komen te staan. “Maar het geeft maar al te goed aan waarvoor dit soort informatie wordt gebruikt,” besloot de officier van justitie haar requisitoir. Ze eiste tegen verdachte een gevangenisstraf van 30 maanden en een ontzetting uit het recht om te werken als ambtenaar voor de duur van vijf jaar. Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.

Stomdronken vrachtwagenchauffeur parkeert vrachtwagen op Duitse A5 en gaat slapen

FREIBURG – Vrijdagavond 13 september 2024 rond 21.00 uur meldden weggebruikers op de Duitse A5 bij Herbolzheim een ​​trekker met oplegger die richting Freiburg reed.

De vrachtwagen zou slingerend rijden zonder verlichting en met een opvallende rijstijl. De bestuurder remde zijn voertuig gedeeltelijk af tot stilstand en trok vervolgens weer snel op.

Terwijl verschillende politiewagens zich bij de afritten van de snelweg positioneerden om de vrachtwagen in de gaten te houden en te controleren, volgde één auto van de politie het pad van het voertuig en probeerde hem in te halen.

Nog voordat de politie de vrachtwagen nabij Herbolzheim kon inhalen, had de chauffeur zijn vrachtwagen al op de linkerrijstrook gestopt en ging hij met de deuren op slot in het slaapgedeelte van zijn bestuurderscabine slapen.

Nadat hij wakker werd gemaakt en zijn voertuig van binnenuit opende, bleek hij zwaar dronken te zijn. Uit een uitgevoerde ademalcoholtest bleek ongeveer 3 promille.

De chauffeur, een Oekraïener, kon nuchter worden in een politiebureau in Freiburg. De vrachtwagen met Pools kenteken werd in beslag genomen en geparkeerd op een nabijgelegen parkeerplaats aan de snelweg.

Maxus Motors lanceert de nieuwe eDeliver 5 bedrijfswagen

WAALWIJK/HANNOVER – Vandaag heeft Maxus Motors tijdens de IAA Transportation 2024 in Hannover (17-22 september) het doek van de nieuwe eDeliver 5 getrokken. Deze compacte maar ruime bestelwagen versterkt het 100% elektrische eDeliver bedrijfswagengamma van Maxus en onderscheidt zich door aansprekende looks, een fors laadvolume tot maximaal 8,7 m3 en afmetingen die hem zeer wendbaar en bij uitstek geschikt maken voor gebruik in en om de stad.

De Maxus eDeliver 5 biedt het nieuwste op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en wordt leverbaar in een groot aantal (lengte)varianten. Hij valt op met zijn herkenbare, charismatische uiterlijk en vormt een welkome aanvulling op de Maxus eDeliver line-up, die nu al bestaat uit de eDeliver 3, eDeliver 7 en eDeliver 9.

Grootste laadruimte in zijn klasse

De Maxus eDeliver 5 wordt leverbaar in twee lengte- en twee hoogtematen. De laadruimte is 3.780 of zelfs 4.230 mm lang en is daarmee de grootste in zijn klasse. De Hoogte 2-versie is daarbij extra praktisch, met een laadruimtehoogte van 1.675mm. Standaard beschikt de laadruimte over dubbele achterdeuren en zowel links als rechts een schuifdeur, voor eenvoudig en flexibel laden en lossen.

Het laadvolume van de Lengte 1-Hoogte 1 variant van 6,6 m3 is al groot voor deze klasse, maar loopt op tot zelfs 8,7 m3 in het geval van de Lengte 2-Hoogte 2 variant, in combinatie met een maximaal laadvermogen van 1.200 kg. Voor wie dat nog niet genoeg is, mag de Maxus eDeliver 5 aanvullend nog een aanhanger van maximaal 1.500 kg trekken.

In- en ombouw op maat

Maxus biedt de mogelijkheid om de laadruimte van de eDeliver 5 helemaal op maat op te bouwen op basis van uiteenlopende om- en inbouwmogelijkheden. Voorbeelden zijn vloer- en zijwandafwerking, imperialen en side-/backbars, complete bedrijfswageninrichting, LED laadruimteverlichting en een easyload-systeem.

Geavanceerde batterijtechnologie

De elektrische eDeliver 5 wordt geleverd met de nieuwste Lithium iron phosphate batterij die slechts 140 mm dik is, waardoor er geen laadruimte verloren gaat. Bovendien kan de eDeliver 5 dankzij deze Lithium Iron Phosphate-technologie vrijwel onbeperkt snelladen, zonder accudegradatie. De batterij is 64 kWh groot en bezorgt de eDeliver 5 een rijbereik van maximaal 489 kilometer volgens de WLTP-stadscyclus. Voor de aandrijving zorgt een 120 kW (163 pk) sterke elektromotor met 240 Newtonmeter aan maximale trekkracht. Laden via een wandbox geschiedt via een 11 kW drie-fasen lader; bij een snellader is de eDeliver 5 in 36 minuten weer opgeladen van 20 tot 80%.

De eDeliver 5 is uitgerust met twee rijmodi (normaal of eco) en drie energierecuperatiestanden (licht, medium of sterk). Zo kiest de bestuurder zelf hoe zuinig hij wil rijden en hoeveel energie hij bij het remmen wil recupereren.

Comfortabel en ergonomisch ingedeeld interieur

Niet alleen vanbuiten oogt de eDeliver 5 fris, modern en helemaal van deze tijd, dat is ‘ie ook vanbinnen. Het interieur staat volledig in het teken van comfort en ergonomie. De comfortabele, verstelbare stoelen, royale opslagmogelijkheden en slimmigheden maken elke rit ontspannen. Optioneel is de passagiersstoel te vervangen door een tweepersoons bank.

Het volledig digitale instrumentenpaneel biedt in één oogopslag alle informatie die de bestuurder nodig heeft. Het heldere instrumentenpaneel geeft naast de snelheid alle details weer over het EV-gebruik. Centraal in het interieur bevindt zich het grote en heldere multimedia display. Aanvullend op de standaard informatie is het infotainmentsysteem via Apple CarPlay of Android Auto gemakkelijk te verbinden met een smartphone, om zo eigen muziek en/of navigatie te streamen.

Af-fabriek wordt de eDeliver 5 geleverd met een complete uitrusting waarin veiligheid voorop staat. De veiligheidsuitrusting omvat systemen als Blind Spot Monitoring (BSD), Active Emergency Brake (AEB), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning (LDW) en vermoeidheidswaarneming. Hiermee voldoet de eDeliver 5 aan alle nieuwe veiligheidseisen voor bestelwagens. Verder is de eDeliver 5 uitgevoerd met zowel traditionele parkeersensoren als een 360 graden camerasysteem om eenvoudig in krappe parkeerplekken te manoeuvreren.

Nu op de IAA, binnenkort al in Nederland

De nieuwe Maxus eDeliver 5 is tijdens de IAA Transportation in Hannover te zien op stand C90 in Hal13. Kort daarna al debuteert het model in Nederland, waar hij van 26 t/m 28 september te bewonderen is tijdens de EV Experience op CM.com Circuit Zandvoort. Dat is voor Maxus tevens het moment om alle details, prijzen en uitvoeringen van de eDeliver 5 bekend te maken. Aansluitend maakt de nieuwe bestelwagen direct zijn opwachting bij de Nederlandse Maxus-dealers.

Provincie Utrecht mag wolf voorlopig nog niet vangen en verstoren

UTRECHT – De provincie Utrecht mag voorlopig nog niet starten met het vangen, verdoven, zenderen en paintballen van één specifieke wolf in de omgeving van Leusden. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland beslist.

De wolf is een strikt beschermde soort, die niet zomaar mag worden gevangen of verstoord. Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht (GS) hebben op dit moment niet goed genoeg onderbouwd dat het nodig is om in te grijpen met de voorgestelde middelen. Daarom kan ook niet goed worden beoordeeld of er nog andere bevredigende oplossingen zijn.

De provincie stelt dat de wolf met genetisch kenmerk GW3237m onnatuurlijk gedrag vertoont. Het dier komt namelijk sinds vorig jaar maart te dicht bij honden en mensen. Door de wolf te vangen, te verdoven en te zenderen wil de provincie de situatie monitoren, analyseren en proberen het onnatuurlijke gedrag om te buigen. Als dat niet genoeg helpt, wil de provincie het dier schuw maken met een paintballgeweer. GS hebben hiervoor een omgevingsvergunning verleend.

Stichting De Faunabescherming en Stichting Animal Rights maken bij GS bezwaar tegen de omgevingsvergunning. Volgens de stichtingen is geen sprake van afwijkend, maar van natuurlijk gedrag van een beschermde diersoort.

Daarnaast stellen zij dat er geen wetenschappelijk onderzoek is dat onderbouwt dat een wolf door middel van de voorgestelde methoden gedrag zou kunnen afleren. Bovendien zijn andere oplossingen niet onderzocht of toegepast. Omdat de provincie al gebruik kan maken van de omgevingsvergunning hebben zij de voorzieningenrechter gevraagd dit voorlopig te verbieden.

De voorzieningenrechter komt in deze spoedprocedure tot de conclusie dat de onderbouwing van de omgevingsvergunning op dit moment tekortschiet. De voorzieningenrechter ziet zeker de zorgen van GS, maar de wolf is een strikt beschermde soort die in principe niet mag worden gevangen en verstoord. GS hebben op dit moment niet goed genoeg uitgelegd dat het vangen en verstoren van de wolf met de voorgestelde middelen noodzakelijk is.

GS hebben bijvoorbeeld te weinig inzicht gegeven in de meldingen over de wolf en het is ook onduidelijk hoe deze meldingen zijn beoordeeld door een wolvendeskundige. Daardoor is het niet mogelijk te toetsen of deze wolf daadwerkelijk een gevaar oplevert voor de openbare veiligheid en ook niet of deze wolf met de maatregelen wordt beschermd of juist bedreigd.

Op dit moment is ook niet te beoordelen of er nog een andere bevredigende oplossing is. Onder deze omstandigheden wegen de belangen van de stichtingen die opkomen voor de wolf zwaarder dan de belangen van GS en de provincie. Daarom mag tot twee weken na beslissing op het bezwaar niet gestart worden met het vangen en zenderen van de wolf. Mochten GS of de provincie de omgevingsvergunning tóch willen gebruiken tijdens de bezwaarprocedures, dan kunnen zij de voorzieningenrechter goed gemotiveerd vragen de beslissing van vandaag op te heffen of te wijzigen.

IVECO breidt het elektrische zware voertuigengamma uit met de nieuwe IVECO S-eWay Rigid

HANNOVER – IVECO is al meer dan 25 jaar een pionier in alternatieve brandstoffen en helpt klanten de efficiëntie te verbeteren en de uitstoot te verminderen. Batterij-elektrische voertuigen zijn een essentieel onderdeel van IVECO’s multi-energy aanpak om de weg te bereiden voor emissievrij transport, zonder concessies te doen aan winstgevendheid of productiviteit van klanten. Dit wordt gerealiseerd met de nieuwe IVECO S-eWay Rigid, de veelzijdige emissievrije oplossing voor elke stedelijke en regionale missie.

IVECO S-eWay Rigid, aangedreven door ‘Electric DNA’, is klaar voor stedelijke en regionale missies

Ontstaan uit de S-eWay-reeks, die hetzelfde e-born-platform deelt, integreert de S-eWay Rigid de resultaten van eerdere ontwikkelingen en MY24-cabine-innovaties, van Human Machine Interface tot bestuurdersergonomie. Het resultaat is een emissievrije, professionele oplossing op maat voor jouw behoeften.

IVECO S-eWay Rigid: klaar voor stedelijke en regionale missies

De S-eWay Rigid, voortgekomen uit de S-Way MY24-serie en IVECO’s batterij-elektrische voertuigtechnologieën, integreert eerdere ontwikkelingen en tilt deze naar een hoger niveau. Het resultaat is een emissievrije, op maat gemaakte professionele oplossing.

De S-eWay Rigid biedt ongeëvenaarde veelzijdigheid en flexibiliteit voor verschillende toepassingen, van distributie tot bouw, gemeentelijke en gespecialiseerde opdrachten. Dankzij de betrokkenheid van carrosseriebouwers bij het project is de S-eWay eenvoudig aan te passen voor verschillende carrosserieën. Bedrijven kunnen kiezen uit 4×2 of 6×2 versies, verschillende types cabines en wielbases om de juiste configuratie voor hun missie te creëren. De IVECO S-eWay kan ook worden gebruikt met een aanhanger tot 44 ton GCW (afhankelijk van de lokale regelgeving).

IVECO S-eWay Rigid kan nu al in heel Europa worden besteld, met leveringen die starten vanaf de tweede helft van volgend jaar.

Veelzijdig accusysteem voor elke missie

De nieuwe accuconfiguratie biedt keuze uit 4, 5 of 7 Microvast-accu’s van elk 70 kWh, wat totale energieniveaus van 280 kWh, 350 kWh of 490 kWh oplevert. Met een actieradius van maximaal 400 km, afhankelijk van de gekozen accuconfiguratie, voldoet de S-eWay Rigid aan de meeste regionale en stedelijke toepassingen DC-snelladen tot een indrukwekkende 350 kW gebeurt via een CCS-type 2-aansluiting aan de linkerzijde van het voertuig. Een laadbeurt van minder dan 45 minuten tijdens de rustpauze van de chauffeur kan de actieradius met nog eens 200 km vergroten.

Krachtige motor en PTO-opties voor veeleisende toepassingen

De IVECO S-eWay Rigid wordt aangedreven door een dual-motor eAxle van FPT Industrial, met een continue kracht van 480 kW en een koppel van 1.800 Nm. Het compacte ontwerp van de eAxle maakt ruimte vrij voor carrosserieën en uitrusting zonder de belemmering van een elektromotor en aandrijfas. De S-eWay biedt ook drie soorten PTO’s voor verschillende toepassingen, waaronder een HV ePTO voor koel- en vriesdistributie en een Mech ePTO voor hydraulische toepassingen zoals vuilniswagens, kranen en kippers.

Optimaal energiebeheer

Energiebeheer is cruciaal voor succesvolle elektrische mobiliteit, en de IVECO S-eWay Rigid heeft zeven regeneratieve remmodi voor maximale efficiëntie. Het voertuig biedt ook een GPS-gestuurde rijmodus en ePredictive Cruise Control, waarmee slimme routeplanning mogelijk is, inclusief het plannen van laadstops indien nodig.

Comfort en een superieure rijervaring

Bestuurders kunnen kiezen uit de ruime AS-cabine voor lange afstanden, de compactere AT-cabine met slaapgedeelte of de AD-dagcabine voor toepassingen zonder slaapbehoefte. De rijervaring is geluid- en trillingsvrij, en een groot 10-inch digitaal display toont alle informatie die de chauffeur nodig heeft om het beste uit de S-eWay Rigid te halen. Het infotainmentsysteem omvat vrachtwagen specifieke functies, zoals een navigatiesysteem met Smart Routing en de IVECO Driver Pal met Amazon Alexa voor stembediening.

Een dienstenportfolio op maat van de klant

De IVECO S-eWay Rigid wordt geleverd met een reeks diensten die de productiviteit en winstgevendheid van klanten verbeteren door de inzetbaarheid en efficiëntie van voertuigen te maximaliseren, de veiligheid van de chauffeur te waarborgen en de milieu-impact te minimaliseren.

Oud-topman Jumbo Frits van Eerd ook vervolgd voor witwassen

ASSEN – Frits van Eerd, de voormalige topman van supermarktketen Jumbo, wordt ook vervolgd voor witwassen. Dat meldde het Openbaar Ministerie maandag tijdens een regiezitting in de rechtbank van Assen. Die verdenking komt bovenop de vervolging om corruptie en valsheid in geschrifte.

De autoriteiten deden in september 2022 een inval in het huis van Van Eerd in het Brabantse Heeswijk-Dinther. Bij de doorzoekingen werd 448.000 euro in contanten aangetroffen. Het geld lag in een privéwerkplaats en kantoor van Van Eerd, waaronder in een koelkast.

De inval was in het kader van een onderzoek naar witwassen waarbij de oud-coureur Theo E. hoofdverdachte is. Die laatste maakte zich volgens het OM schuldig aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie.

Van Eerd was maandag zelf niet aanwezig in de rechtszaal. Omdat het een regiezitting betrof, kon hij namelijk nog geen inhoudelijke bijdragen leveren, legde Van Eerds advocaat Robbert Jonk aan de rechtbank uit. Ook de aandacht vanuit de media wil Van Eerd volgens zijn raadsman nog even ontlopen. “Inhoudelijk zal hij alle vragen beantwoorden.”

Jonk benadrukte dat zijn cliënt geen gemiddelde Nederlander is. Daarmee hoopte hij niet op een voorkeursbehandeling voor Van Eerd door de rechtbank; wel dat de rechter de hoeveelheid contanten in perspectief plaatst. “Of een bepaalde hoeveelheid geld als veel moet worden beschouwd, is voor cliënt nu eenmaal anders dan voor een gemiddelde Nederlander”, aldus Jonk.

Omdat het een regiezitting betrof, konden de verdedigende partijen onderzoekswensen inbrengen. De advocaat van Van Eerd wil nog een getuige horen, die nog steeds verdachte is in het onderzoek. De rechter keurde dit verzoek goed. Over een verzoek om toegang te krijgen tot de verhoren van Van Eerd hoefde de rechter zich niet te buigen; het OM zei toe hier gehoor aan te geven.

Voor Theo E. gaan de raadslieden het gesprek aan met het OM om procesafspraken te verkennen. Op 27 januari staat er een nieuwe regiezitting gepland. Als procesafspraken uitblijven en er geen vertraging ontstaat, moet de inhoudelijke behandeling van de strafzaak tegen Van Eerd in juni plaatsvinden. De rechtbank wil daar drie zittingsdagen voor uittrekken.

Kögel lanceert de Kögel Cool Liteshell koelwagen

BURTENBACH/HANNOVER – Kögel Trailer GmbH een van de toonaangevende trailerfabrikanten in Europa, presenteert dit jaar op de IAA Transportation een wereldprimeur op het gebied van koelwagens. Onder het motto “Innovatie die u verder brengt” presenteert het bedrijf zijn nieuwe koelwagen, de KÖGEL COOL LITESHELL.

De trailer wordt gekenmerkt door een unieke paneeltechnologie, die bijdraagt aan een aanzienlijk verminderd gewicht van het voertuig en die maximale weerstand biedt door een hogere slagvastheid en een lagere gevoeligheid voor reparaties. In overeenstemming met de filosofie van het bedrijf vormen bij de KÖGEL COOL LITESHELL rendabiliteit en duurzaamheid een ideale symbiose.

Besparen op de juiste plaats

De KÖGEL COOL LITESHELL is 700 kg ofwel meer dan 9 procent lichter dan de vorige Kögel-koelwagen, de Kögel Cool. Deze gewichtsvermindering is mogelijk door de combinatie van speciaal vervaardigde panelen voor de zijkanten, het dak en de vloer. Kögel ziet bij de LITESHELL paneeltechnologie af van de gebruikelijke stalen deklaag die een hoog eigen gewicht heeft. De Kögel-panelen bestaan uit gefreesde hardschuimblokken van polyurethaan (PU) en een deklaag van glasvezelmatten met een buitenlaag van thermoplastisch polyurethaan (TPU). Dankzij deze combinatie behoort corrosie aan de opbouw tot het verleden.

Voor de vloer worden dwarsdragers van GVK gebruikt in plaats van de conventionele houten dwarsdragers. Deze zijn stabieler dan hout en hebben een verminderde materiaaldikte, waardoor het schuimvolume met 20 procent toeneemt. Dit verbetert op zijn beurt de isolatie van de totale opbouw, omdat het schuim beter isoleert dan hout. Hierdoor is de productveiligheid tijdens het transport door consistente temperaturen gegarandeerd.

Duurzaamheid op de voorgrond

Het vervoer van gekoelde goederen veroorzaakt een aanzienlijke uitstoot van CO₂. Door het lagere leeggewicht van de KÖGEL COOL LITESHELL kan 0,30 liter brandstof per gereden 100 kilometer worden bespaard of kan de uitstoot met 0,8 gram CO₂ per kilometer worden verminderd. Bij gebruik van het grotere laadvermogen en de volledige laadcapaciteit kan elke 32e rit worden bespaard. Dit betekent een kleinere negatieve impact op het milieu. Het gebruik van een KÖGEL COOL LITESHELL betekent dus een grotere actieradius, lager brandstofverbruik en minder uitstoot.

Kosten en baten

De aanschaf- en reparatiekosten van een koelwagen zijn doorgaans hoog. Daarom gaat schade aan een dergelijke trailer vaak gepaard met hoge kosten en langdurige stilstand voor de reparaties. De nieuwe panelen van de KÖGEL COOL LITESHELLS hebben een hogere slagvastheid en stabiliteit dan conventionele panelen, waardoor ze tegen kleinere beschadigingen beschermd zijn. Bepaalde schade ontstaat niet eens, omdat de buitenwand van de koelwagen een doorlopend oppervlak is waarop niets kan kantelen. Eenvoudigere reparaties kunnen snel en eenvoudig in een werkplaats of door experts worden uitgevoerd. De KÖGEL COOL LITESHELL is dus snel weer gebruiksklaar en onderweg.

Samenwerking met technologieleiders

Op de IAA Transportation 2024 toont Kögel bij de COOL LITESHELL-wagen het door BPW en Thermo King samen ontwikkelde systeem AxlePower. Met deze oplossing verandert de trailer in een krachtpatser op het gebied van duurzaamheid. De energie die door BPW’s ePower as wordt gegenereerd tijdens het remmen en rijden met de trailer, wordt tijdelijk opgeslagen in een accu en volautomatisch doorgegeven aan de Thermo King koelunit, zowel tijdens de rit als bij stilstand. Naast de besparing van brandstof en CO₂-uitstoot werkt het systeem bovendien geluidsarm en draagt zo aan het comfort van de bestuurder bij.

Toenemende vraag

In veel branches zijn koeltransporten een essentieel onderdeel van de toeleveringsketen. Naast farmaceutische en chemische producten worden vooral levensmiddelen temperatuurgecontroleerd vervoerd. Studies gaan ervan uit dat de wereldwijde e-foodmarkt tot 2031 met gemiddeld ca. 6,5 procent per jaar zal groeien. Alleen al in Duitsland genereert de diepvriesmarkt jaarlijks een omzet van 16 miljard euro, en de trend is stijgend. Niet alleen de groeiende vraag van consumenten, maar ook strengere regelgeving en kwaliteitsnormen met betrekking tot bederfelijke goederen en de toenemende opwarming van de aarde leiden tot een toenemende vraag naar koelwagens.

De KÖGEL COOL LITESHELL is het antwoord op de grote uitdagingen voor klanten in de sector van koeltransport – productveiligheid, duurzaamheid, energie-efficiëntie en kosten-batenoverwegingen. Als koelwagen van de nieuwe generatie biedt hij een economische en betrouwbare, duurzame en hulpbronnenbesparende oplossing.

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...