Clicky

woensdag 15 januari 2025 - 22:15 uur
Home Blog Pagina 96

Wesseling Logistics neemt Jan Keezer Zaandam over

AMSTERDAM – Wesseling Logistics neemt per 1 december 2024 de activiteiten over van Jan Keezer. De overname past in de strategie om als logistiek dienstverlener te groeien in warehouse- en distributieactiviteiten vanuit de (stads)hub in Amsterdam-Westpoort.

Jan Keezer, opgericht in 1916, was in de beginjaren een bemiddelingskantoor tussen schippers en Zaanse fabrieken. Het bodehuis Keezer besteedde vele vrachten uit aan meerdere rederijen/beurtvaartschippers waaronder ook aan De Sassenheimsche Motor-rederij G. Wesseling. Een samenwerking die stamt uit de jaren ’30.

Jan Keezer heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in transport, logistiek en opslag. Wesseling zal deze activiteiten van Keezer overnemen en voortzetten vanuit Amsterdam. Door mensen, middelen en opdrachtgevers te combineren, kan Wesseling haar dienstverlening verder optimaliseren en bouwen aan de gewenste groei.

Wesseling Logistics, opgericht in 1906, is een familiebedrijf dat is gespecialiseerd in distributie Benelux en warehousing. Het bedrijf telt inmiddels meer dan 95 voertuigen en heeft ruim 200 medewerkers in dienst. Via het crossdock van 4.000m2 in Sassenheim worden dagelijks ruim 3500+ zendingen verladen met eindbestemmingen in de Benelux.
Daarnaast beschikt het bedrijf over 20.000m2 warehousing in Sassenheim en Amsterdam.

Wesseling bouwt in 2025 aan haar toekomst. Langs de A44 in Sassenheim heeft het bedrijf een kavel van 36.000m2 aangekocht. Hier zal een volledig nieuw hoofdkantoor, crossdock van 7.000m2 met 75 docks en een inpandige wasstraat gerealiseerd worden. Rondom het pand is voldoende parking voor het materiaal en zal er tevens een oplaadplein voor E-trucks ontwikkeld worden.

BOOS: Feyenoord wilde aangifte mishandeling arbiter door fans tegenhouden

ROTTERDAM – Voetbalclub Feyenoord heeft tevergeefs geprobeerd een scheidsrechter te weerhouden aangifte te doen van een zware mishandeling door twee leden van de harde kern van de club. Het gaat om een mishandeling tijdens een supporterstoernooi in De Kuip. Het slachtoffer zou door een medewerker van de afdeling Supporterszaken van Feyenoord zijn gevraagd “om de kwestie buiten justitie om te regelen”.

Dit melden NRC en het onlineprogramma BOOS, die onderzoek deden naar het incident. De informatie kwam uit niet eerder geopenbaarde strafdossiers, apps, e-mails en gesprekken met betrokkenen. De verdachten, leden van Feyenoords harde kern, staan binnenkort terecht voor de mishandeling.

“Feyenoord heeft al jaren problemen met de eigen harde kern”, stellen BOOS en NRC. “Uit het onderzoek blijkt dat de club hooligans faciliteert die betrokken zijn bij antisemitische, homofobe uitingen en doodsbedreigingen.” In de uitzending werden een aantal incidenten uit de voorbije jaren besproken. Zo werden voormalig burgemeester Ahmed Aboutaleb en zijn dochter met de dood bedreigd. Ook bestuurders van de club, een Rotterdamse wethouder en een lid van de lhbti-supportersgroep Roze Kameraden werden ernstig bedreigd. Verder wordt gesteld dat sommige mensen achter deze bedreigingen nog altijd welkom zijn in De Kuip.

‘Angst binnen de leiding’

Feyenoord reageerde schriftelijk al voor de uitzending, maar ging daarin niet in op het incident. De club stelt dat het miljoenen euro’s en veel menskracht inzet voor supportersbeleid en dat er in de afgelopen jaren vorderingen zijn geboekt. “De afdeling Supporterszaken en de Supporters Liaison Officer (SLO) zijn de brug tussen club en achterban, van de fanatieke aanhang tot de incidentele bezoeker. Door nauw contact en goede relaties met verschillende supportersgroepen, inclusief de harde kern, beschikt de SLO over waardevolle kennis en inzicht in wat er leeft binnen deze groepen. Deze samenwerking voorkomt spanningen, vergroot wederzijds begrip en leidt tot gezamenlijke oplossingen.”

“Vooral angst binnen de leiding maakt dat Feyenoord niet durft stevige maatregelen te nemen tegen de kleine minderheid die de club voortdurend in diskrediet brengt.” Dat zegt Aboutaleb, die in 2022 aangifte deed van bedreiging tegen hem en zijn dochter door Feyenoordsupporters. Feyenoordsupporter Max V., kopstuk van de hooligans van de Rotterdam Jongeren Kern, kreeg dit jaar een celstraf van drie jaar, waarvan een voorwaardelijk, voor onder meer bedreiging van Aboutaleb en anderen.

Verzekeraars schatten schade door storm Conall op 40 miljoen euro

DEN HAAG – Storm Conall heeft naar verwachting voor 40 miljoen euro aan verzekerde schade gezorgd. Dat meldt het Verbond van Verzekeraars op basis van een eerste schatting.

De belangenvereniging verwacht in het voorjaar van 2025 een nauwkeuriger bedrag te kunnen melden, aan de hand van de ingediende claims.

Verschillende verzekeraars meldden eerder op de dag al honderden schademeldingen te hebben ontvangen. Het ging bijvoorbeeld om weggewaaide dakpannen en schade aan zonnepanelen, schuttingen en deuren. Ook ontvingen verzekeraars meldingen van waterschade.

Het KNMI had woensdag voor een deel van het land code oranje afgegeven vanwege de storm. Vooral de noordelijke provincies hadden last van Conall. Brandweerkorpsen in Noord-Holland hadden een drukke avond en de meldkamer van de brandweer in Oost-Nederland raakte overbelast door de vele meldingen.

Kamer worstelt met wachttijden rijexamens

DEN HAAG – De wachttijden voor rijexamens zijn te lang, vinden alle Kamerleden die donderdag meedoen aan een debat over het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Over de manier om die wachttijden korter te maken, lopen de meningen uiteen.

Hidde Heutink (PVV) stelde voor om tussentijdse toetsen niet door examinatoren van het CBR, maar door rijinstructeurs te laten afnemen. “Best interessant”, oordeelde Olger van Dijk (NSC), die aandacht vestigde op de bijna 1200 rijscholen met een slagingspercentage van onder de 30. “Welke mogelijkheden ziet de minister om maatregelen te nemen tegen deze ondermaats presterende rijscholen?” Ook Hester Veltman (VVD) wilde meer doen om “het kaf van het koren te scheiden”, bijvoorbeeld voorrang bij rijexamens.

Ismail el Abassi (DENK) vond juist dat die rijscholen onterechte kritiek krijgen, omdat sommige rijscholen rijkere leerlingen hebben die het zich kunnen veroorloven meer lessen te nemen. Hij waarschuwde juist voor maatregelen tegen de slechtst presterende rijscholen: “Bedenk wat dit doet met de kwetsbaren.”

Kwaliteit verhogen

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) beloofde dat hij aan voorstellen gaat werken om de kwaliteit van rijinstructeurs “op een minimumniveau te krijgen dat iets hoger ligt dan de vrije markt”. Bij een hoger slagingspercentage zou het aantal herkansingen afnemen, en daarmee ook de gemiddelde wachttijd. Voor de zomer moet het plan af zijn.

Onder meer Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) drong erop aan dat mensen niet binnen vijf jaar nadat ze hun rijbewijs hebben gekregen les mogen gaan geven. Madlener leek weinig enthousiast om dat idee in zijn voorstellen op te nemen. “Je weet niet hoeveel iemand in vijf jaar gereden heeft.”

KNVB bestraft Vitesse en brengt club 21 punten in mindering

ARNHEM – De licentiecommissie van de KNVB heeft Vitesse een straf opgelegd van 21 punten aftrek. De Arnhemse voetbalclub kreeg die sanctie omdat zij in de afgelopen periode vier overtredingen van de licentieregels heeft begaan.

Vitesse heeft volgens de KNVB over een langere periode niet tijdig en onvolledige financiële rapportages ingediend. Het gaat om de jaarstukken van het seizoen 2022/2023, de prognose, de halfjaarcijfers, de jaarstukken van het afgelopen seizoen 2023/2024 en prognose voor het huidige seizoen.

Door de puntenaftrek komt de club, die dit seizoen al 6 punten in mindering kreeg, nog vaster op de laatste plaats van de Keuken Kampioen Divisie te staan. Vitesse degradeerde afgelopen seizoen naar de KKD. De ploeg staat nu op -15 punten.

‘Overnameproces’

“Voor bepaalde vergrijpen kan een Betaald Voetbal Organisatie ook een geldboete krijgen. Gezien de huidige financiële situatie van Vitesse heeft de Licentiecommissie besloten om geen geldboete op te leggen en dus te kiezen voor een puntenstraf. Daar is de club erkentelijk voor”, aldus Vitesse in een verklaring.

“Het is al enkele weken bekend dat Vitesse niet heeft kunnen voldoen aan de eisen uit het licentiereglement rondom haar financiële stukken. Dit had onder andere te maken met het zogeheten continuïteitsvraagstuk, voortkomend uit het slepende overnameproces.”

De KNVB sluit niet uit dat de club nog verdere sancties krijgt opgelegd. “De nu opgelegde straffen zijn opgelegd voor de overtredingen die in de afgelopen periode zijn begaan. Er kan niet vooruit worden gelopen op wat eventueel nog gaat gebeuren”, aldus de licentiecommissie. Vitesse heeft besloten niet in beroep te gaan.

Heropening Beveiligde Truckparking Deventer

DEVENTER – Na een intensieve periode van verbouwing en aanpassing wordt vandaag de hernieuwde truckparking aan de Van der Landeweg in Deventer (Bedrijvenpark A1) geopend door wethouder Jami van Essen en gedeputeerde Erwin Hoogland.

De parking bood al lange tijd plaats aan ruim 100 vrachtwagens, maar de beveiliging en het voorzieningenniveau voor de rustende chauffeurs voldoen door de recente aanpassingen nu aan alle (Europese) eisen. De rustende chauffeurs kunnen er tv kijken, douchen, kleding wassen en drogen, hebben toegang tot internet en beschikken nu over ruim sanitair. Tijdens hun verblijf op het afgesloten terrein wordt er 24/7 vanuit een eigen meldkamer gekeken naar veiligheid van chauffeur, vrachtwagen, en lading.

Er is een groot tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Transport & Logistiek Nederland gaf in Oktober nog aan dat we in Nederland zo’n 4.000 plekken te weinig hebben en dat dit snel oploopt gegeven de groei van het aantal vrachtwagen kilometers. Vrachtwagenchauffeurs moeten verplicht rusten. Daar wordt zeer streng op gehandhaafd. Dat rusten dient dan wel veilig en comfortabel plaats te kunnen vinden, daar horen voorzieningen bij.

“We zijn erg verheugd dat we nu ook in Deventer een beveiligde truckparking kunnen exploiteren die voldoet aan alle eisen die gebruikers, verzekeraars en logistieke sector stellen”, zegt Ton Barten, directeur van Truckparkings Rotterdam Exploitatie BV.

Gedeputeerde Erwin Hoogland is blij dat ook de provincie Overijssel een bijdrage heeft kunnen leveren. “Overijssel is een logistieke provincie met een strategische ligging op de North Sea Baltic Corridor. Daarbij horen goede en veilige voorzieningen voor al die vrachtwagenchauffeurs die dagelijks aan het werk zijn in onze provincie. Een uitnodigende plek om uit te rusten, dat draagt ook bij aan de veiligheid op de weg.”

Wethouder Jaimi van Essen is trots: “Bedrijvenpark A1 is een vooraanstaand bedrijventerrein in Nederland. Deze hypermoderne, veilige en comfortabele truckparking past daar goed bij. Vorige maand openden we hier een waterstoftankstation waar zowel internationale als nationale vrachtwagens groene waterstof kunnen komen tanken. Ook dat draagt bij aan die landelijk leidende positie van het Bedrijvenpark, dat ook nog eens één van de duurzaamste bedrijventerreinen van Nederland is, met duurzame gebouwen en zonne- en windenergie, speciaal voor het park.”

Vrachtwagen verliest complete dieseltank op A28 [+foto’s]

Foto: Noordernieuws

FLUITENBERG – Een vrachtwagen is donderdag aan het begin van de middag zijn dieseltank verloren op de A28 in de richting van Assen. Dit kwam doordat een band onder de vrachtwagen loskwam.

De weg ligt bezaaid met diesel waardoor deze spekglad is.

Twee rijstroken zijn afgesloten waardoor er file een file is ontstaan.

De wegbeheerder is bezig om de situatie veilig te stellen en het wegdek te reinigen.

Foto: Noordernieuws

Ook zal de grond naast het wegdek gesaneerd moeten worden en afgegraven. De werkzaamheden zullen nog enkele uren in beslag nemen.

Vrachtwagen van de weg en in de berm langs N31

Foto: Rijkswaterstaat | X

LEEUWARDEN – Op de N31, afrit Leeuwarden-Oost, is een vrachtwagenchauffeur, door nog onbekende oorzaak, met zijn vrachtwagen van de weg geraakt en in de drassige berm tot stilstand gekomen.

De afrit is dicht om de gestrande vrachtwagen weer richting het asfalt te trekken en de boel weer te fatsoeneren, meldt Rijkswaterstaat.

Rond 16:00 uur zou de klus geklaard moeten zijn, aldus Rijkswaterstaat.

Voorlopig akkoord over overname afvalverwerker Renewi

AMSTERDAM – Afvalverwerker Renewi wordt mogelijk overgenomen door het Australische beleggingsfonds Macquarie Asset Management. Daarover heeft de directie van het Nederlands-Britse recycling- en afvalverwerkingsbedrijf een voorlopig akkoord bereikt met de koper.

Met het door Macquarie gedane voorstel is omgerekend zo’n 841 miljoen euro gemoeid. Op de beurs in Amsterdam werd direct op het bericht gereageerd. Het aandeel Renewi maakte donderdag eind van de ochtend een koerssprong van meer dan 40 procent.

Renewi ontstond in 2017 door een fusie van de Britse Shanks Group en het Nederlandse Van Gansewinkel. Macquarie deed in september vorig jaar al een bod op Renewi en verhoogde dit een maand later zelfs. Maar die overnamepoging strandde omdat het bestuur van Renewi de bieding afwees. De directie stelde destijds dat het bod “het bedrijf fundamenteel onderwaardeert” en riep aandeelhouders toen ook op niet in te gaan op het bod.

Nu gaat het om een bod van 870 pence per aandeel, wat neerkomt op een premie van 57 procent ten opzichte van de slotkoers van woensdag. Dit is ook beduidend hoger dan de 810 pence per aandeel die vorig jaar werd voorgesteld. Het bestuur van Renewi is nu wel “geneigd” het bod aan te bevelen en heeft ermee ingestemd om Macquarie boekenonderzoek te laten doen. Dat is een belangrijke stap in een overnameproces.

Macquarie heeft volgens de Britse overnameregels nu tot 26 december de tijd om met een definitief bod te komen of zich terug te trekken. Het beleggingsfonds heeft eerder al geïnvesteerd in afvalbedrijven in onder meer Australië en de Verenigde Staten. In 2021 nam het ook Beauparc Utilities over, een recycling- en afvalverwerkingsbedrijf dat actief is in Europa.

Macquarie heeft al toezeggingen ontvangen van drie grote Renewi-aandeelhouders die samen ruim 15 procent van het bedrijf in handen hebben. Zij hebben beloofd het te verwachten bod te zullen steunen.

Twee uithalers aangehouden bij depot in Rotterdamse Waalhaven

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Bij een “empty depot” in de Rotterdamse Waalhaven zijn gisteravond twee mannen aangehouden op verdenking van pogingen tot uithalen. De mannen, een 27-jarige uit Maassluis en een 24-jarige uit Rotterdam, werden rond 22:30 uur betrapt terwijl zij het hek van het terrein overklommen. Ze hadden enkele lege sporttassen bij zich, vermoedelijk om drugs te vervoeren.

Op de plek waar zij het hek overklommen, werden twee fietsen gevonden met doorgeslepen sloten. Dit wijst erop dat de mannen waarschijnlijk op gestolen fietsen naar het terrein waren gekomen.

De afgelopen maanden was het relatief rustig met uithalers in het Rotterdamse havengebied, maar de laatste week is er een sterke toename van activiteiten geregistreerd. De verdachten zijn door de douane aangehouden en vervolgens overgedragen aan de politie.

Het is nog onduidelijk of er verdovende middelen zijn aangetroffen in verband met deze zaak. Het onderzoek loopt nog.

Berichten over beschietingen Libanese plaatsen door Israël

BEIROET – Zeker drie plaatsen in Libanon zijn donderdag onder vuur genomen door de Israëlische krijgsmacht, melden Libanese veiligheidsbronnen en staatsmedia. Een dag eerder was een bestand ingegaan dat offensieve militaire operaties verbiedt.

Markaba, Wazzani en Kfarchouba zouden beschoten zijn door een of meer tanks. De plaatsen liggen in het zuiden van het land, bij de grens met Israël. In Markaba raakten zeker twee personen gewond, zegt een bron.

In het bestand is afgesproken dat Israëlische troepen in zestig dagen tijd geleidelijk worden teruggetrokken uit het buurland. Hezbollah moet ondertussen wegtrekken bij de grens.

Verdachte personen

De Israëlische krijgsmacht heeft gevluchte inwoners van grensdorpen opgeroepen voor hun eigen veiligheid nog niet terug te keren. De drie getroffen plaatsen bevinden zich in het gebied waar die waarschuwing voor geldt.

Israël bevestigde dat het een aanval heeft uitgevoerd in het zuiden van Libanon. In Markaba zou een waarschuwingsschot zijn gelost in de richting van een voertuig, bericht nieuwssite Times of Israel. Dat zou niet bedoeld zijn geweest om de inzittenden te doden.

De krijgsmacht stelde dat is opgetreden toen verdachte personen arriveerden op meerdere locaties in het zuiden van Libanon. Hun komst zou neerkomen op een schending van het bestand.

Dieven stelen voertuigonderdelen uit vrachtwagen langs Duitse A1

Diefstal

BRUCHMÜLE – Op een parkeerplaats langs de Duitse snelweg A1 bij Bruchmühle is tussen 26 november 2024, 21:00 uur en 27 november 2024, 05:30 uur een grote diefstal gepleegd. Uit een geparkeerde vrachtwagen met oplegger werden 18 pallets en meerdere dozen met voertuigonderdelen gestolen.

De 27-jarige chauffeur ontdekte de diefstal tijdens een voertuigcontrole om 05:30 uur. Volgens de eerste bevindingen hebben de daders toegang gekregen tot de lading via de achterdeuren van de oplegger.

Het is nog onduidelijk hoe groot de waarde van de gestolen goederen is; dit wordt momenteel onderzocht.

De vrachtwagen was geladen in Neurenberg en de gestolen onderdelen waren afkomstig van een bedrijf uit Heilbad Heiligenstadt.

De politie is bezig met verder onderzoek en roept eventuele getuigen op zich te melden.

Hoogwout Berging stopt met afdeling internationaal transport: focus terug op kernactiviteiten

OOSTZAAN – Hoogwout Berging heeft besloten te stoppen met de afdeling internationaal transport, die de afgelopen drie jaar gericht was op de repatriëring van gestrande voertuigen. Ondanks de inzet van een gepassioneerd team van chauffeurs en kantoormedewerkers, bleek deze tak van het bedrijf niet rendabel genoeg om op voort te bouwen.

“Het was een rollercoaster,” aldus Hoogwout, “maar de resultaten laten zien dat we in deze tak van sport geen duurzame toekomst kunnen realiseren. Dit besluit valt ons zwaar, en het raakt niet alleen ons, maar ook onze medewerkers.”

De afdeling zal worden ontmanteld. De voertuigen worden verkocht, en voor de betrokken medewerkers wordt een persoonlijk begeleidingsplan opgesteld om hen naar nieuw werk te helpen, zowel binnen als buiten het bedrijf.

Hoogwout Berging gaat zich voortaan volledig richten op berging en nationaal transport. Hoewel het een moeilijk besluit was, staat het bedrijf volledig achter de keuze: “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.”

LEES OOK
Unieke Actros Edition 3 repatriërings-truck voor Hoogwout Berging

Het besluit markeert een nieuwe focus op de kernactiviteiten van Hoogwout Berging, maar laat ook zien hoe uitdagend het kan zijn om te groeien in een competitieve markt.

Afvalverwerker Renewi flink omhoog op Damrak door overnamegerucht

AMSTERDAM – Afvalverwerker Renewi heeft donderdag een koerssprong van meer dan 20 procent gemaakt op de beurs in Amsterdam.

Dat gebeurde door een gerucht dat een Australisch beleggingsfonds het Nederlands-Britse recycling- en afvalverwerkingsbedrijf alsnog wil proberen over te nemen.

Persbureau Bloomberg meldde op basis van ingewijden dat Macquarie Asset Management een nieuwe poging doet. Macquarie deed in september vorig jaar al een bod op Renewi en verhoogde dit een maand later zelfs. Maar die overnamepoging strandde omdat het bestuur van Renewi de bieding afwees. De directie stelde destijds dat het bod “het bedrijf fundamenteel onderwaardeert” en riep aandeelhouders toen ook op niet in te gaan op het bod.

Renewi ontstond in 2017 door een fusie van de Britse Shanks Group en het Nederlandse Van Gansewinkel. Volgens de ingewijden zijn de besprekingen over de nieuwe overnamepoging nog gaande. Het zou nog niet zeker zijn of ze tot een deal zullen leiden, zeiden de bronnen. Woordvoerders van Macquarie en Renewi wilden tegenover Bloomberg geen commentaar geven.

Vreemd vermogen landbouwbedrijven afgenomen, vooral in de glastuinbouw

Foto: Pixabay | JanNijman

DEN HAAG – Het vreemd vermogen van landbouwbedrijven is gedaald van 42,0 miljard euro in 2010 naar 38,6 miljard euro in 2022, een afname van 8 procent. Ondertussen steeg het eigen vermogen naar 66,4 miljard euro, bijna drie keer zoveel als in 2010. In de glastuinbouw daalde het vreemd vermogen het sterkst van alle bedrijfstakken in de landbouw. Dit blijkt uit een analyse van het CBS.

Vreemd vermogen bestaat uit het totaal van kortlopende en langlopende schulden. Als er te veel vreemd vermogen op de balans staat kan dat financiële en economische risico’s met zich meebrengen.

Binnen de landbouw stijgt eigen vermogen voornamelijk door de waardestijging van grond. Een uitzondering hierop is de glastuinbouw, vanwege het beperkte grondoppervlak.

Alleen toename van vreemd vermogen bij akkerbouwbedrijven

Akkerbouwbedrijven vormen de enige landbouwsector waarbij het vreemd vermogen aanzienlijk is toegenomen. In 2022 was dit vergeleken met 2010 met 38 procent gestegen naar 7,5 miljard euro.

Tuinbouwbedrijven en hokdierbedrijven laten de grootste absolute daling in vreemd vermogen zien. Het vreemd vermogen van hokdierbedrijven daalde met 28 procent.

In 2022 hadden hokdierbedrijven met 52 procent het grootste aandeel vreemd vermogen van het balanstotaal. In de akkerbouw was dit aandeel met 28 procent het kleinst.

Tuinbouwbedrijven voorop in daling van vreemd vermogen

Het vreemd vermogen van tuinbouwbedrijven is tussen 2010 en 2022 van 10,7 miljard naar 6,1 miljard euro gedaald. Een daling van 43 procent. Tegelijkertijd steeg het eigen vermogen van 3,2 miljard naar 7,4 miljard euro.

Tuinbouw bestaat uit glastuinbouw en tuinbouw open grond. Glastuinbouwbedrijven zijn goed voor 65 procent van de totale opbrengsten in de tuinbouw.

Grootste daling vreemd vermogen in glastuinbouw

Glastuinbouw kent met een daling van 56 procent de grootste afname van vreemd vermogen van alle bedrijfstypen. In 2010 telde het vreemd vermogen 8,1 miljard euro, twaalf jaar later was dat gedaald naar 3,6 miljard euro. Vóór 2010 vond er juist een stijging plaats. Dit had onder andere te maken met schaalvergroting en de economische crisis van 2008 die leidde tot een dalende vraag vanuit de consument. Als gevolg daarvan vroegen glastuinbouwers extra financiering aan.

Na deze periode daalde het vreemd vermogen weer en veranderde de verhouding tussen vreemd en eigen vermogen. Gunstige bedrijfsresultaten van de laatste jaren zijn gebruikt om het vreemd vermogen te verminderen.

Het vreemd vermogen van bedrijven met tuinbouw in de open grond was in 2022 vergeleken met 2010 met 3 procent gedaald.

×