Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 09:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 95

Libanese minister spreekt van ‘Israëlische agressie’ na explosies

BEIROET – De Libanese minister van Informatie heeft Israël beschuldigd achter de explosies van piepers in het hele land te zitten. Hij spreekt van “Israëlische agressie” bij de ontploffingen, die zeker acht mensen het leven hebben gekost. Ook Hezbollah legt de schuld bij Israël en zweert terug te slaan. Israël heeft nog niet gereageerd.

Volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid raakten zeker 2750 mensen gewond. Op beelden van nieuwszender Al Jazeera is te zien dat de Libanese ziekenhuizen worden overspoeld met mensen die onder het bloed zitten.

Onder de gewonden zijn veel strijders van Hezbollah, liet die militante beweging weten in een verklaring. Israël zal volgens Hezbollah “zijn eerlijke straf” krijgen. Sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook beschieten Israël en Hezbollah elkaar regelmatig met drones en raketten. In die tijd, ruim elf maanden, zijn volgens de Libanese groepering zeker 589 Hezbollahstrijders gedood.

Hezbollah werkt al lange tijd met piepers als communicatiemiddel. Leider Hassan Nasrallah riep zijn strijders een aantal maanden geleden op om geen mobiele telefoons meer te gebruiken, omdat die te makkelijk te kraken waren door de Israëliërs.

2750 gewonden en 8 doden in Libanon door ontplofte piepers

BEIROET – In heel Libanon zijn 2750 mensen gewond geraakt door de ontploffingen van piepers, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Acht mensen zijn gedood door de explosies.

Het is nog niet duidelijk waarom de piepers vrijwel gelijktijdig zijn ontploft en de militante groep Hezbollah doet onderzoek.

Grootste partij Europarlement wil Europese autosector redden

STRAATSBURG – De Europese autosector moet toekomst krijgen, vindt de Duitse Europarlementariër Manfred Weber van de centrumrechtse EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement. “We moeten voorkomen dat China onze auto’s gaat produceren”, zei Weber in een debat in het Europees Parlement over het rapport van de Italiaan Mario Draghi over het concurrentievermogen van Europa. Ook Bas Eickhout (GroenLinks-PvdA) uitte in het debat zijn zorgen over de slechte situatie van de Europese auto-industrie.

“We lijken veel te laat te zijn met de productie van elektrische auto’s”, zei Eickhout. Hij refereerde aan de Audi-fabriek in Brussel, waar mogelijk 3000 banen verdwijnen.

Het Duitse Volkswagenconcern, waarvan Audi onderdeel is, zit in grote problemen. In Duitsland worden waarschijnlijk ook fabrieken gesloten.

China en VS

“De Europese economie wordt al lang verwaarloosd. China en de Verenigde Staten zijn veel verder”, zei Eickhout later. Dat is ook een van de belangrijkste constateringen van Draghi, oud-premier van Italië en voormalig president van de Europese Centrale Bank, in zijn rapport over de toekomst van het Europese concurrentievermogen. Het is volgens Draghi cruciaal dat de Europese Unie haar concurrentievermogen snel verbetert.

Zowel Weber als Eickhout staan positief tegenover het rapport dat Draghi dinsdag in het Europees Parlement toelichtte. Weber noemde het rapport “een essentiële basis voor onze werkzaamheden”. Eickhout benadrukte dat de door Draghi voorgestelde investeringen, zo’n 800 miljard euro per jaar, nodig zijn.

Ook de sociaaldemocratische fractie van het Europees Parlement ondersteunt de volgens Draghi benodigde investeringen om als Europa weer economisch gezond te worden. “Geen lidstaat kan dit alleen”, zei de Nederlandse Europarlementariër Mohammed Chahim (GroenLinks-PvdA). “We doen dit gezamenlijk of niet.”

Radicaal optreden

De liberale fractie Renew staat achter het rapport. “Draghi roept op tot snel en radicaal optreden”, zei Gerben-Jan Gerbrandy (D66, onderdeel van Renew). “We moeten dit daadwerkelijk doen.”

Een aantal andere Europese fracties staat sceptisch tegenover extra investeringen door EU-lidstaten of is er fel op tegen. De Patriotten voor Europa, de derde partij van het Europees Parlement, zien niets in de voorstellen van Draghi. Als die doorgaan, verliezen de lidstaten in de ogen van de fractie hun soevereiniteit en daar is de partij fel op tegen. De PVV maakt deel uit van de Patriotten.

RAI Vereniging kritisch over kabinetsplannen

AMSTERDAM – De branchevereniging vindt de Prinsjesdag-plannen en het nieuwe regeerprogramma tekortschieten. Op mobiliteitsgebied is het op alle fronten teleurstellend: zowel qua betaalbaarheid, duurzaamheid, verkeersveiligheid als bereikbaarheid laten de plannen veel te wensen over. Investeren in innovatie ontbreekt, en dat ondergraaft de concurrentiekracht van de sector. Er is behoefte aan stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid, zowel voor ondernemers als voor de consument. Dat stelt RAI Vereniging vandaag in reactie.

Volgens de nieuwe rijksbegroting wil het kabinet ongeveer 19,3 miljard ophalen bij de automobilist, zowel via de aanschaf van nieuwe voertuigen, motorrijtuigenbelasting en accijnzen. RAI Vereniging begrijpt dat het kabinet inkomsten nodig heeft, maar ziet tegelijk dat de prijs voor mobiliteit vooral wordt opgedreven door alsmaar hogere belastingen. Zo is de correctie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s lager dan eerder dit jaar in de voorjaarsnota is aangekondigd. Eén op de tien Nederlanders kan de kosten inmiddels niet meer opbrengen, met als gevolg dat het ten koste gaat van hun mobiliteit – laat onderzoek zien van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Vooral Nederlanders met een kleinere beurs worden hierdoor geraakt.

Grondrecht: vrijheid van reizen

“Mobiliteit moet betaalbaar, schoon, veilig en bereikbaar zijn”, stelt Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. “Vrijheid van reizen zou een grondrecht moeten zijn. Mobiliteit is essentieel om deel te nemen aan de maatschappij: naar je werk kunnen reizen, familie en vrienden bezoeken, je hobby uitvoeren, ondernemen of bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek. Als jezelf verplaatsen duurder en duurder wordt, gaat het ten koste van onze vrijheid. Voor je het weet sta je langs de zijlijn. Als RAI Vereniging zeggen wij: houd de auto betaalbaar, maar zet ook structureel in op het stimuleren van elektrische scooters, het zakelijk gebruik van de motor, de leasefiets en betaalbare elektrische bedrijfswagens. Er is zoveel meer mogelijk én nodig om mobiliteit toegankelijk te houden. Vrijheid van reizen zien wij als RAI Vereniging als een fundamenteel recht. Dat zou een uitgangspunt van de overheid moeten zijn, en dat is het nu niet”, stelt Van Bruggen in reactie op de kabinetsplannen.

Mes in elektrische auto

Op het gebied van duurzaamheid is het vooral de elektrische rijder die het moet ontgelden. Het kabinet snijdt in het correctiepercentage voor elektrische auto’s in de motorrijtuigenbelasting. En dat terwijl de verkoop van schone elektrische auto’s stagneert. RAI Vereniging ziet al fabrikanten die de productie terugschroeven. Voor minder CO2-uitstoot en minder stikstof is groei van het elektrische wagenpark essentieel. Dat belooft weinig goeds voor het behalen van de klimaatdoelen. “Alsof het vloerkleed onder je voeten vandaan getrokken wordt”, stelt Van Bruggen. “De tarieven waren zelfs al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. Nu zet het kabinet daar het mes in. Dit is niet alleen onvoorspelbaar, maar ook onbetrouwbaar beleid.”

Verkeersveiligheid in waagschaal

Op het gebied van verkeersveiligheid maakt RAI Vereniging zich ronduit zorgen. In het regeerprogramma staat daarin slechts het volgende: “We verkennen voorts welke extra maatregelen de trend van toenemende verkeerslachtoffers kunnen keren.” RAI Vereniging constateert dat het kabinet minder geld beschikbaar stelt om de verkeersveiligheid in ons land verder te verbeteren. Ook is het langetermijnperspectief onduidelijk – na 2030. Over intensivering van de verkeershandhaving staat in het regeerprogramma niets. Handhaving is cruciaal om de pakkans van verkeersovertreders te vergroten en verkeersveiligheid te verbeteren. Van Bruggen: “Elke dode is er één te veel. Toch onvoorstelbaar dat het kabinet hier niet meer aan doet.”

Duidelijkheid over zero-emissiezones

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren, en drie van de vier grotere gemeenten doen dat ook. Het kabinet stelt voor om de zero-emissiezones uit te stellen. Het kabinet creëert hiermee verwarring. Van Bruggen: “Dit is zwalkend beleid. Het kan niet zo zijn dat het Rijk daags voor de invoering nog veranderingen doorvoert. Ondernemers hebben geïnvesteerd. Nu is het een kwestie van doorzetten.” RAI Vereniging pleit al langere tijd voor duidelijkheid over aantal, datum en omvang van de zero-emissiezones en voor voldoende laadmogelijkheden.

Afbouw Nationaal Groeifonds

De innovatieplannen van het kabinet richten zich op de landbouw en deregulering voor het bedrijfsleven. Heel belangrijk, maar ook voor de mobiliteitssector is innovatie van groot belang. Er is nauwelijks een sector aan te wijzen waar in de afgelopen decennia zoveel innovatie heeft plaatsgevonden.

Van Bruggen: “Innovatie is key. Niet voor niets investeren wij als sector in de Automotive Campus in Helmond. Maar voor innovatie en verduurzaming is stabiel stimuleringsbeleid nodig. De afbouw van het Nationaal Groeifonds staat daar haaks op. Hier is een vervolg op nodig. Ook Europa lijkt voor het kabinet minder belangrijk. Maar een deel van de innovatie gebeurt juist ook internationaal, op Europees niveau. Voor de automotive toeleveranciers is innovatie bijvoorbeeld de basis om de internationale afzetmarkt te kunnen blijven bedienen. Zonder die innovatie nemen andere buitenlandse toeleveranciers die posities over. We hoorden onlangs Mario Draghi in Europees verband juist pleiten voor het verhogen van de investeringen in innovatie om de economie sterker en concurrerender te maken. Dat moet Nederland zich aantrekken.”

Miljoenennota: Ruimte voor een betere bereikbaarheid van heel Nederland

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – De wegen op orde, veilig openbaar vervoer en ruimte voor rivieren: dat zijn slechts een paar van de prioriteiten van minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het komende jaar. Er is in 2025 14,7 miljard euro beschikbaar voor een sterke infrastructuur en een gezonde leefomgeving. Een belangrijk doel van het nieuwe kabinet is om snel nieuwe woningen te bouwen. Om te zorgen dat die nieuwe woningen ook bereikbaar zijn, is 2,5 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van nieuwe wegen en nieuwe voorzieningen voor het openbaar vervoer.

Minister Barry Madlener: “Nederlanders willen makkelijk de auto kunnen pakken om naar familie, school of de supermarkt te gaan. Daarvoor hebben we een prachtig netwerk aan autowegen. Op die wegen ben ik niet alleen trots, ik ben er ook zuinig op. Dat betekent dat we ze goed onderhouden. Ik vind het ook belangrijk dat we kunnen doorrijden. Dus ik wil het komend jaar kijken hoe we op verschillende trajecten overdag weer 130 km per uur kunnen rijden.”

Mijlpalen en uitdagingen

Volgend jaar wordt een aantal mooie mijlpalen bereikt. Automobilisten kunnen vanaf volgend jaar via een rechtstreekse verbinding tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport naar de A16 bij het Terbregseplein rijden. Het verkeer stroomt op de A13 en A20 straks vlotter door. Daarnaast wordt de bereikbaarheid van Rotterdam en de leefbaarheid voor omwonenden rond de A13 en A20 op deze manier verbeterd. Belangrijk voor de scheepvaart is dat de Nieuwe Sluis Terneuzen opengaat.

Op het spoor gaan de werkzaamheden voor de verbetering van de Maaslijn van start. Een belangrijk regionaal spoorproject dat ervoor zorgt dat dieseltreinen kunnen worden vervangen door elektrische treinen. Ook zullen er hierdoor minder vertragingen zijn.

De afgelopen jaren is de bereikbaarheid van Nederland onder druk komen te staan. Onder meer door de stikstofproblematiek, een krappe arbeidsmarkt en gestegen kosten konden niet alle knelpunten op de weg worden aangepakt. Daarnaast is zowel op de weg, het water als op het spoor een noodzakelijke, maar ook kostbare onderhoudsoperatie gaande. De komende jaren wordt nog veel onderhoud verricht. Ook wordt onderzocht of en hoe een aantal van de 17 gepauzeerde aanlegprojecten gefaseerd kan worden opgestart.

Voor zowel de (vaar)wegen, het spoor als het watersysteem is er een basiskwaliteitsniveau vastgesteld. Dat is het minimale niveau van onderhoud dat nodig is om de infrastructuur te kunnen blijven gebruiken en zorgt ervoor dat er gericht keuzes kunnen worden gemaakt in beheer, onderhoud en vernieuwing van de infrastructuur. De komende jaren zullen er meer werkzaamheden zijn om de infrastructuur op orde te houden. Dit vraagt om extra middelen van de Rijksoverheid en om geduld van reizigers en (vaar)weggebruikers, want de werkzaamheden zullen vaak gepaard gaan met hinder op het spoor, op de weg en op het water. De extra werkzaamheden gaan ervoor zorgen dat onze infrastructuur weer jaren mee kan.

Openbaar vervoer en spoor

De tarieven van de treinkaartjes bij NS zullen volgend jaar met 6 procent procent stijgen in plaats van met 12 procent. Staatssecretaris Jansen heeft met de NS afgesproken dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volgend jaar 3 procent van de geplande prijsstijging opvangt en het bedrijf zelf ook 3 procent. Bij de Voorjaarsnota in 2025 is het de intentie van het kabinet om een besluit te nemen over het structureel betaalbaar houden van de treinkaartjes.

Staatssecretaris Jansen: “Ik vind het belangrijk dat gezinnen de trein kunnen nemen als ze een dagje weg willen of een sportwedstrijd willen zien. Het zal voor veel mensen een opluchting zijn dat de treinkaartjes niet 12 procent maar 6 procent duurder worden volgend jaar. De geplande prijsstijging van de treinkaartjes van de NS voor komend jaar hebben we daarmee kunnen halveren.”

De veiligheid in het openbaar vervoer moet worden vergroot, zeker ook voor de mensen die er werken. Personeel krijgt nu nog te vaak te maken met allerlei vormen van geweld en agressiviteit tijdens hun werk. Daarom gaat staatssecretaris Chris Jansen samen met de OV-sector, het ministerie van Justitie en Veiligheid, decentrale overheden en de politie in kaart brengen welke maatregelen op korte termijn kunnen worden genomen.

Dagelijks rijden er zo’n 3,5 miljoen auto’s en 400.000 vrachtwagens over onze wegen. Er reizen 3,3 miljoen mensen met het openbaar vervoer en ongeveer 200.000 mensen met het vliegtuig. Er wordt ca. 900.000 ton per dag aan goederen via de binnenvaart vervoert en ca. 4.000 per dag per vliegtuig.

Ook dit jaar wordt er weer € 1,8 miljard geïnvesteerd om Nederland te beschermen tegen water. Het gaat dan om het verstevigen van dijken, dammen en duinen, om bijvoorbeeld zeewater en rivierwater buiten te houden. En er gaat geld naar het voorbereiden van Nederland op extreem hete zomers (zoals in 2022) en op hevige buien (zoals die in Limburg in 2021).

ACM voorspelt forse stijging energienettarieven huishoudens

DEN HAAG – Huishoudens gaan volgend jaar fors meer betalen aan hun energienetbeheerder. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verwacht een tariefstijging van circa 11 procent voor elektriciteit en gas. Voor een gemiddeld huishouden betekent dat een stijging van zo’n 60 euro per jaar. Voor het stroomnet gaan de tarieven ook in de komende decennia waarschijnlijk nog stevig omhoog.

De netbeheerkosten maken onderdeel uit van ieders algehele energierekening. Deze kosten gaan omhoog omdat netbeheerders forse investeringen moeten doen in verzwaring van hun netten. Om de energietransitie moet vooral het stroomnet flink worden verzwaard. Door wind- en zonneparken wordt steeds meer stroom geproduceerd. Tegelijkertijd zit het net op veel plekken in het land vol, waardoor bedrijven moeten wachten voor ze een aansluiting kunnen krijgen.

Omdat bedrijven en huishoudens zelf niet kunnen kiezen tussen netbeheerders maar gebonden zijn aan de in hun regio actieve partij, stelt de ACM de netbeheertarieven jaarlijks vast. Voor komend jaar moet dat nog gebeuren. Maar de waakhond durft nu al een voorspelling te doen.

Breder onderzoek

De ACM heeft breder onderzoek gedaan naar de stroomnettarieven. Die gaan de komende 25 jaar waarschijnlijk meer dan verdubbelen en mogelijk zelfs verdrievoudigen. Nu zijn huishoudens gemiddeld nog zo’n 250 euro per jaar kwijt aan de transportkosten voor elektriciteit. In 2050 gaat het waarschijnlijk om 600 tot 800 euro, voorspelt de ACM.

De toezichthouder gaat er daarbij van uit dat de kosten van alle gebruikers van het stroomnet samen toenemen van circa 7 miljard naar 18 miljard tot 25 miljard euro per jaar. Volgens de ACM maakt de verwachte forse toename het “nog belangrijker” om de kosten van het elektriciteitsnet eerlijk over alle verschillende groepen gebruikers te verdelen.

Ook wijst de toezichthouder erop dat de overheid met subsidies en gerichte belastingmaatregelen allerlei mogelijkheden heeft, bijvoorbeeld om industriële grootverbruikers extra te steunen. Volgens de ACM is het voor de Nederlandse concurrentiepositie bovendien belangrijk dat bedrijven binnen Europa te maken hebben met een gelijk speelveld. “Daarnaast zou de wetgever er ook voor kunnen kiezen om een deel van de benodigde investeringen in het kader van de energietransitie op te nemen in de rijksbegroting”, oppert de ACM.

NS-kaartjes volgend jaar niet 12, maar 6 procent duurder

DEN HAAG – De treinkaartjes van de NS worden in 2025 niet 12 procent, maar 6 procent duurder. Dat heeft het kabinet op Prinsjesdag bekendgemaakt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt 3 procentpunt van de prijsstijging op zich, de NS betaalt de overige 3 procentpunt.

Eerder deze maand werd al bekend dat dit compromis op tafel lag bij onderhandelingen tussen de NS en het kabinet. Zowel de spoorvervoerder als de overheid dragen allebei zo’n 42 miljoen euro bij, schrijft staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Opnieuw gaat het om een tijdelijke maatregel die de gestegen kosten en gedaalde reizigersaantallen van de NS moet opvangen. Voor dit jaar trok het vorige kabinet ook al 120 miljoen euro uit. Een keuze voor de lange termijn wil het kabinet maken in de voorjaarsnota van volgend jaar.

Schrappen

Jansen wil voorkomen dat de tariefstijging na 2025 alsnog doorgaat. Dat zou niet passen “bij het streven van dit kabinet om de bestaanszekerheid van mensen te vergroten en de wens om het openbaar vervoer betaalbaar en op orde te houden”, schrijft hij. Gevolgen voor de reiziger, zoals het schrappen van lege ritten, kan hij niet uitsluiten.

“Met deze afspraken met het ministerie houden we de verhoging van de prijs van een treinkaartje, hoewel fors, binnen de perken”, reageert president-directeur Wouter Koolmees van de NS. “Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen Nederlanders hebben dankzij het openbaar vervoer. Die maatschappelijke waarde van de trein maakt het belangrijk dat dit vervoer goed geregeld wordt en betaalbaar is.”

Miljoenen extra tegen energiearmoede, belasting op gas omlaag

DEN HAAG – Het kabinet maakt zowel voor volgend jaar als het jaar daarna 60 miljoen euro vrij om kwetsbare huishoudens te helpen hun energierekening te betalen. Dat is een paar miljoen meer dan daar de afgelopen twee jaar voor beschikbaar was. Verder gaat, zoals al aangekondigd in het coalitieakkoord, de energiebelasting op gas omlaag.

Het vorige kabinet kwam twee jaar geleden, nadat de Russische inval in Oekraïne de energieprijzen tot recordhoogten had opgedreven, met het Tijdelijk Noodfonds Energie. Naast de rijksoverheid leverden ook energiebedrijven een bijdrage aan dit fonds, waar vorig jaar meer dan 110.000 huishoudens een bijdrage uit ontvingen.

In het vrijdag gepresenteerde regeerprogramma van het nieuwe kabinet stond al dat er opnieuw een energiefonds zou komen, maar daar stonden nog geen bedragen bij vermeld. Er komt een nieuwe opzet die de komende tijd nog nader moet worden uitgewerkt. Duidelijk is wel dat opnieuw een beroep zal worden gedaan op “private partijen”.

Isolatie

De energiebelasting op gas gaat met 2,8 cent per kubieke meter omlaag. Voor een gemiddeld huishouden, dat volgens cijfers van het Nibud zo’n 1200 kubieke meter per jaar verbruikt, scheelt dat op jaarbasis 33,60 euro.

Om huishoudens te helpen verduurzamen is volgend jaar 578 miljoen euro beschikbaar via de ISDE-regeling. Deze subsidie kan worden gebruikt voor maatregelen die de energierekening structureel helpen verlagen, zoals isolatie of de aanschaf van een warmtepomp of zonneboiler.

Duitse nieuwsmedia eisen toegang tot Gazastrook

BERLIJN – Een groep Duitse nieuwsmedia heeft in een open brief aan de regeringen van Israël en Egypte toegang geëist tot de Gazastrook. Het is niet mogelijk om “onbegeleid en onafhankelijk” Gaza in te komen, en daardoor kunnen journalisten hun werk niet doen, zo staat in de brief. De meeste journalisten in het gebied, zijn lokale journalisten die daar al waren. De grenzen zijn afgegrendeld.

“De vrijwel volledige uitsluiting van internationale media bij een crisis van deze enorme wereldwijde omvang is in de recente geschiedenis niet eerder voorgekomen”, staat in de brief. De ondertekenaars zijn hoofdredacteuren en directeuren van een aantal grote kranten, omroepen, belangenorganisaties en het Duitse persbureau dpa.

Wie nieuwsorganisaties toegang ontzegt om verslag te doen, ondermijnt de eigen geloofwaardigheid, staat in de brief. “Iedereen die ons verhindert om ons werk te doen in de Gazastrook, creëert de omstandigheden waarin mensenrechten geschonden worden.”

De Duitse journalisten begrijpen goed dat het gevaarlijk is om het gebied in te gaan, zo staat in de brief. “We zijn bekend met de risico’s. We zijn bereid die te nemen.”

Af en toe worden journalisten toegelaten tot de Gazastrook onder begeleiding van de Israëlische krijgsmacht. Die laat verder niemand toe.

Nieuwe Volvo FH Aero Electric voor JGT

HOOGVLIET – De Jong-Grauss Transport (JGT) heeft een order getekend voor een Volvo FH Aero Electric 4×2-trekker. Het bedrijf gaat de elektrische truck inzetten voor containertransport. De Volvo FH Electric zal geleverd worden door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

Het wordt de eerste elektrische truck voor JGT uit Hoogvliet. “Als bedrijf zijn we al langer bezig om onze CO2-uitstoot te verlagen”, vertelt Jan Verlaan, mede-directeur van JGT.

“Dat doen we bijvoorbeeld door slim te plannen en daardoor lege kilometers zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast dagen we onze chauffeurs uit zo zuinig mogelijk te rijden. Opdrachtgevers kijken steeds vaker wat je als bedrijf doet op het gebied van milieu en duurzaamheid. Een van de mogelijkheden om daarin stappen te zetten is het inzetten van elektrische trucks. In de toekomst wordt, zo denken wij, een steeds groter deel van de vloot elektrisch en dan is het wel zo handig om daar nu alvast ervaring mee op te doen.”

“We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en uiteindelijk voor Volvo Trucks gekozen. We hebben 110 trucks in ons wagenpark, waarvan de helft Volvo Trucks. We kennen het merk en de mensen. Juist als je iets nieuws gaat doen, is dat ontzettend belangrijk. Volvo Group Truck Center heeft ons goed geadviseerd over wat wij nodig hebben om elektrisch te kunnen rijden, ook op het gebied van laadfaciliteiten. Bij de keuze speelt ook mee dat de Volvo FH Electric 4×2-trekker technisch geschikt is voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en daarvoor ook RDW-goedkeuring heeft. In ons werk telt elke kilo en dan is een hoog GCW een pre.”

Compleet elektrisch span

JGT gaat met de Volvo FH Aero Electric allerlei soorten (zee)containertransport uitvoeren. Verlaan: “We gaan de truck onder meer inzetten met onze elektrisch aangedreven side-loader waarmee we containers plaatsen in (binnen)steden. Daarmee hebben we een compleet elektrisch aangedreven span. Daarnaast gebruiken we de truck ook voor andere transportwerkzaamheden om er proefondervindelijk achter te komen wat we van een elektrische truck in ons werk mogen verwachten. Het wordt voor iedereen een leertraject. Niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor de planning. Normaal gesproken maken zij een planning op basis van de beschikbaarheid van de chauffeur. Straks moeten ze ook plannen op basis van de mogelijkheden van de truck. We gaan er in de praktijk vanzelf achter komen wat haalbaar en realistisch is.”

Aerodynamische truck

JGT krijgt een Volvo FH Aero Electric. De Volvo FH Aero Electric is onderdeel van de nieuwe Volvo Aero-range: de zuinigste serie die Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH. De daardoor sterk verbeterde aerodynamica zorgt voor een lager energieverbruik.

Opladen op eigen terrein

De truck wordt voorzien van zes accupacks met in totaal 540 kWh accucapaciteit. Opladen gebeurt op eigen terrein. “Bij onze vestiging in Hoogvliet plaatsen we een mobiele oplader. Aan het eind van de werkdag gaat de truck aan de lader en dan zijn de accu’s volledig opgeladen als de chauffeur de volgende ochtend weer vertrekt. We hopen het dan zo te kunnen plannen dat we een volledige werkdag kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven bijladen. Overigens zijn we al bezig om te kijken wat we moeten doen om in de toekomst meer trucks op ons eigen terrein te kunnen opladen. Er liggen inmiddels plannen om een laadplein te realiseren, maar daarvoor hebben we eerst een zwaardere aansluiting nodig en dat kost tijd. Dat is een tip voor andere bedrijven die willen beginnen met elektrische trucks: kijk goed naar wat er mogelijk is met de aansluiting die je hebt en wat je ambities zijn voor de toekomst. Dat bepaalt welke stappen je kunt zetten. Als we een zwaardere aansluiting hadden gehad op ons terrein, dan waren we misschien nu al met twee of misschien wel drie elektrische trucks begonnen.”

JGT is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer over de weg in heel Europa. Verlaan: “We zijn met name actief in Nederland, Duitsland, België, Engeland en Frankrijk. We doen onder meer zeecontainertransport, ADR-Afvaltransport, koeltransport en transport met kiep- en tankcontainers.”

Werkenden betalen de prijs voor de kabinetsplannen, vreest CNV

DEN HAAG – CNV vreest dat de werkende Nederlander moet opdraaien voor de plannen van het kabinet. “De zon zou weer gaan schijnen met dit nieuwe kabinet, maar al met al is het voor miljoenen werkenden nog geen zomer”, reageert vakbondsvoorzitter Piet Fortuin na het uitspreken van de troonrede.

Volgens CNV gaat de belasting op arbeid slechts een fractie omlaag. “Dit is kruimelwerk en valt direct in het niet door andere lastenverhogingen. Denk aan de hogere zorgpremie en lagere huurtoeslag”, legt Fortuin uit. Hij verwacht dat met name ambtenaren er de komende jaren flink op achteruit gaan.

Eerder onderzoek van de bond wees uit dat ruim driekwart van de CNV-leden verwacht op te moeten draaien voor de bezuinigingen van het kabinet. Volgens Fortuin is die vrees niet ongegrond. “Linksom of rechtsom komen alle lasten uiteindelijk bij werkenden terecht. We roepen het kabinet op om de financiële positie van werkenden te verbeteren door de belasting op arbeid substantieel te verlagen. Dit zorgt voor een boost voor de koopkracht en stimuleert de economie.”

Verder noemt CNV de plannen van het kabinet om het rijksambtenarenapparaat met bijna een kwart in te krimpen een “ongekende, ongehoorde en onverantwoorde” bezuinigingsmaatregel. “Botweg snijden zonder taakreductie betekent een gigantische werkdrukverhoging voor het toch al overbelaste ambtenarenapparaat”, zegt CNV-bestuurslid Jan Pieter Daems. “Wij vrezen dat een dergelijke reductie zal leiden tot verder vastlopen van overheidstaken en verder overbelasting van overblijvende ambtenaren.”

Regering hekelt regeldrang in troonrede: mensen horen te vaak nee

DEN HAAG – Een groot deel van de problemen in de maatschappij zijn terug te voeren op jarenlang beleid van “te veel regels, procedures en controledrang”, zegt de koning namens de regering in de troonrede.

Maar die “beleidswerkelijkheid van de tekentafel past in veel gevallen niet bij de praktijk van alledag”, aldus de koning. “Te vaak krijgen mensen de boodschap dat iets om formele redenen niet kan of mag, waardoor zij het gevoel krijgen de regie over het eigen leven te verliezen.”

In het beleid moet men ervan uitgaan wat wél kan, zei de koning.

Kabinet bezuinigt 110 miljoen euro op ov in drie grote steden

DEN HAAG – Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag moet het vanaf 2026 doen met 110 miljoen euro minder. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat na berichtgeving door het AD.

Hoewel de bezuiniging pas over ruim een jaar ingaat, moeten de regio’s komend jaar al rekening houden met het krimpende budget.

Geld dat specifiek voor het openbaar vervoer in en rond de steden was bedoeld, wordt overgeheveld naar een algemene pot voor provincies en gemeentes. Dat moet administratielasten tegengaan. Maar die overheveling gaat gepaard met een korting van 10 procent, stond ook al in het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB. Voor dit jaar was er nog zo’n 1,1 miljard euro begroot voor de twee zogeheten vervoerregio’s Amsterdam en Rotterdam-Den Haag.

Het AD schrijft dat de twee regio’s deze dinsdag een brandbrief naar de Tweede Kamer sturen. “Ik heb de vervoerregio’s laten weten dat ik hun zorgen deel over de consequenties van deze maatregel voor het openbaar vervoer in de vervoerregio’s”, reageert staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) in een verklaring. “Mijn ministerie en Binnenlandse Zaken zijn nu met de vervoerregio’s in gesprek over de maatregel en de gevolgen ervan.”

Zeven mannen verdacht van drugstransport via Schiphol en Lelystad voor de rechter

Foto: Koninklijke Marechaussee

SCHIPHOL – Maandag stonden zeven verdachten terecht tijdens een regiezitting in de rechtbank op Schiphol. Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) verdenkt hen van voorbereiden van de invoer van cocaïne via de luchthaven Schiphol en Lelystad, het invoeren van cocaïne, drugs- en wapenbezit en betrokkenheid bij explosies in Almere (periode september-november 2023).

De officier van justitie: “In deze zaak blijkt heel goed hoe snel onenigheden binnen een crimineel samenwerkingsverband kunnen leiden tot het toepassen van ernstig geweld. De ontploffingen bij een van de verdachten in Almere hebben niet alleen gevolgen voor hem gehad, maar tornen ook aan gevoelens van veiligheid in de samenleving, in het bijzonder die van omwonende burgers. Het onderzoeksteam is heel snel na deze ontploffingen tot aanhouding overgegaan in de hoop het geweld te doen stoppen.”

Toelichting onderzoek

De Koninklijke Marechaussee is het onderzoek gestart op basis van criminele inlichtingen die het OM ontving. Deze informatie had betrekking op invoer van verdovende middelen via de luchthaven Schiphol. Op basis van de onderzoeksinformatie (o.a. inzet van observatieteams, heimelijk afgeluisterde gesprekken en uitgelezen berichtenverkeer) bleek dat een groep verdachten van plan was om via Lelystad Airport verdovende middelen, vermoedelijk cocaïne uit Zuid-Amerika, in privévliegtuigen in te voeren naar Nederland. Er is door de ontvangers concreet gesproken over twee data waarop de zendingen zouden moeten komen, maar die data werden afgeblazen.

Onenigheid

De beoogde invoer van cocaïne werd uiteindelijk afgeblazen, hierna ontstond er onenigheid over betaalde investeringen. Drie verdachten wilden het geld niet teruggeven aan de investeerders. Vervolgens heeft een explosie plaatsgevonden bij de auto en woning van een van hen. Daarna is de recherche tot aanhouding van verdachten overgegaan. Twee personen worden vervolgd voor het verzamelen en doorgeven van onder andere adresgegevens aan opdrachtgevers van de explosies.

Vervolgonderzoek naar Schipholmedewerkers

Uit onderzoek naar in beslag genomen telefoons zijn ook nieuwe verdenkingen ontstaan tegen vier personen werkzaam op Schiphol. Zij worden verdacht van betrokkenheid bij de (voorbereiding van) de invoer van cocaïne op Schiphol. Deze verdachten stonden maandag niet op zitting.

Gezamenlijke aanpak

In het Programma Aanpak Ondermijning Schiphol wordt door publiek-private samenwerking ondermijning op Schiphol aangepakt door de Belastingdienst, Douane, FIOD, gemeente Haarlemmermeer, Koninklijke Marechaussee, Openbaar Ministerie, Politie, RIEC Noord-Holland, KLM en Schiphol Group.

Rechter verklaart deadlines voor aansluiting stroomnet ongeldig

DEN HAAG – Netbeheerders hebben sinds vorig jaar te maken met soms onhaalbare termijnen waarbinnen ze verplicht een woning of klein bedrijf moeten aansluiten op het stroomnet, oordeelt de hoogste rechter voor economisch bestuursrecht.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verplicht de beheerders van het stroomnet nieuwe aansluitingen binnen 12, 18 of 52 weken aan te sluiten. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt nu dat die deadlines vaak te krap zijn bij complexe opdrachten en verklaart ze ongeldig.

Aansluitingen bij kleine verbruikers moesten volgens de nieuwe regels, die de ACM in juni vorig jaar bekendmaakte, binnen 12 of 18 weken klaar zijn als er geen sprake was van een overvol stroomnet. Netbeheer Nederland vond die verplichte termijn onredelijk en maakte bezwaar. De brancheorganisatie voor netbeheerders voerde voor de rechter onder meer aan dat aanvragen voor veel aansluitingen tegelijk, die vaak voorkomen om de maatschappij te verduurzamen, veel te ingewikkeld zijn om binnen 18 weken af te handelen.

De rechter geeft Netbeheer Nederland nu gelijk. Bij het opstellen van de regels had de toezichthouder veel meer rekening moeten houden met grootschalige verduurzamingsoperaties waarbij ineens veel nieuwe aansluitingen nodig zijn. Die mag de ACM niet beschouwen als normale schommelingen in het aantal aanvragen, oordeelt het CBb. De marktwaakhond moet daarom meer onderzoek doen naar de omstandigheden die bepalen of een aansluittermijn redelijk is. Tegen de uitspraak van het CBb is geen hoger beroep mogelijk.

Uitspraak

Netbeheer Nederland zegt tevreden te zijn met de uitspraak, omdat die “complexiteit van het werkveld van de netbeheerders onderkent”. De strijd voor de rechter vond plaats tegen een achtergrond van oplopende wachtlijsten voor aansluitingen en problemen met netcongestie, oftewel overbelasting van het elektriciteitsnet. Door de overgang van fossiele energie naar elektriciteit en de toename van zonnepanelen wordt het Nederlandse stroomnet namelijk steeds intensiever gebruikt.

Ook Vereniging Eigen Huis had bij de rechter geklaagd over de deadlines die de ACM wil hanteren voor nieuwe aansluitingen. De belangenvereniging voor woningbezitters vond die termijnen juist te lang. Het CBb schrijft in zijn oordeel dat de ACM ook dat belang moet meewegen bij regels over nieuwe aansluittermijnen.

LAATSTE NIEUWS

Boeing opnieuw akkoord met bonden over mogelijk einde staking

ARLINGTON - Vliegtuigbouwer Boeing heeft met vakbonden opnieuw een voorlopig akkoord bereikt over een forse loonsverhoging en daarmee mogelijk definitief een einde aan de...