Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 10:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 94

EU-Commissie: huidige asielregels blijven bindend voor Nederland

BRUSSEL – De EU-regels voor asiel en migratie “blijven bindend voor Nederland”, benadrukt een woordvoerder van de Europese Commissie. Dat blijft zo tot een eventuele wijziging van het EU-verdrag. Dat zegt de woordvoerder in een eerste reactie op de Nederlandse wens voor een uitzondering op het asielbeleid, tijdens een dagelijkse persconferentie.

De Europese Commissie heeft woensdag de brief van asielminister Marjolein Faber ontvangen, waarin zij meldt dat Nederland een uitzonderingspositie wil op het Europese asielbeleid. Zo’n opt-out wil Nederland bij een wijziging van het EU-verdrag. “We verwachten niet dat het EU-verdrag snel wordt gewijzigd”, zei een woordvoerder in een eerste reactie. Ook Europese wijzigingen op asiel en migratie verwacht ze niet op korte termijn.

De Europese Commissie is tevreden dat Faber in haar brief expliciet schrijft dat Nederland prioriteit geeft aan de implementatie van het Europese asielpact, dat eerder dit jaar is aangenomen en over een krappe twee jaar in werking treedt.

Internationale media

De opt-out die Nederland wil, trekt ook de aandacht van internationale media, zo bleek tijdens de persconferentie. Op de vraag welke procedure Nederland moet volgen als het kabinet-Schoof het initiatief wil nemen tot een EU-verdragswijziging, kon de woordvoerder niet direct een antwoord geven. In de brief van Faber staat overigens niet dat Nederland een dergelijk initiatief wil nemen.

Een andere journalist vond dat de Europese Commissie meteen duidelijk moet maken dat de door Nederlands gewenste uitzonderingspositie onhaalbaar is, omdat de lidstaten daar bij een verdragswijziging unaniem mee moeten instemmen. “Zeg gewoon dat dit gewoon propaganda is. Het is de plicht van de commissie om te zeggen dat dit onhaalbaar is.” De woordvoerder ging daar niet concreet op in. “Ons standpunt is duidelijk en we zullen niet verder gaan dan dat.”

Limburg geeft Arriva boete voor te vaak uitvallen bus en trein

Bus Arriva Limburg

MAASTRICHT – De provincie Limburg gaat vervoerbedrijf Arriva een boete van ruim 900.000 euro opleggen omdat er in 2022 te veel bus- en treinritten uitvielen of niet volgens de dienstregeling werden gereden.

De provincie houdt er rekening mee dat Arriva betrekkelijk veel ritten moest schrappen door het tekort aan personeel.

Ook had het bedrijf na corona minder reizigers dan voorheen. “Hoewel wij begrip hebben voor de situatie door de nasleep van de covid-pandemie, vinden wij de impact van de uitval op de reizigers groot genoeg om een boete op te leggen”, meldt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (mobiliteit).

Hoe de boete precies wordt geïnd, is nog niet duidelijk. Kuntzelaers wil dat het geld “op de een of andere manier” ten goede komt aan de reiziger of aan beter openbaar vervoer in Limburg. Hij gaat daar over in gesprek met Arriva.

Wilders: vrijheid Nederlanders staat onder druk

DEN HAAG – “Ik ben dankbaar dat ik nog leef”, zei PVV-leider Geert Wilders aan het begin van zijn betoog in het debat over de kabinetsplannen. Hij vertelde over de bijna twintig jaar dat hij al onder zware beveiliging staat wegens bedreigingen. En dat verbindt hij aan de rest van Nederland: “Mijn grootste drijfveer om hier te staan, is om te zorgen dat Nederlanders niet ook hun vrijheid kwijtraken. Die vrijheid staat onder druk op alle mogelijke manieren.”

Als voorbeelden noemt Wilders de vrijheid om te winkelen, naar school te gaan, over straat te gaan “zonder te worden uitgescholden, beroofd, mishandeld”. Dat is “allemaal niet meer vanzelfsprekend”, aldus de PVV-leider.

Frans Timmermans, leider van GroenLinks-PvdA, kwam daarop naar de interruptiemicrofoon en zei dat het verhaal van Wilders hem in het hart raakt. “Er zijn geen twee mensen die politiek verder van elkaar staan dan Wilders en ik, maar ik spreek de oprechte hoop dat we samen in vrijheid ergens een biertje kunnen drinken.”

“Ik waardeer zijn oprechte woorden”, reageerde Wilders. Hij deelt Timmermans’ hoop, maar denkt dat het biertje vanwege de aanhoudende doodsbedreigingen “waarschijnlijk lastig” zal worden.

Meer mkb’ers vrezen btw-verhoging, zegt voorzitter MKB-Nederland

DEN HAAG – Ondernemers in veel branches vrezen dat zij net als de cultuur en sport te maken krijgen met btw-verhogingen door het nieuwe kabinet. Dit zei de voorzitter van MKB-Nederland, Jacco Vonhof, tijdens het Miljoenenontbijt in Den Haag.

Het nieuwe kabinet wil de btw in de cultuur en sport, bijvoorbeeld voor een theatervoorstelling of de sportschool, verhogen van 9 procent naar 21 procent. Ook voor boeken en hotelovernachtingen zijn btw-verhogingen aangekondigd. Belangenorganisaties uit die sectoren zijn bang dat een hogere btw zorgt voor hogere prijzen en dat dit negatieve gevolgen heeft voor onder meer het welzijn van mensen en de leesvaardigheid.

Vonhof zegt woensdag dagelijks van ondernemers in branches met een laag btw-tarief te horen dat zij vrezen ook een hoger btw-tarief te krijgen. Het gaat volgens hem vooral om zakenlieden in winkels en horeca, zoals kappers, bloemenhandelaren en kleine eetgelegenheden. “Dit is er eentje waar wij heel kritisch op zitten”, zegt hij erbij.

De ondernemers maken zich volgens hem zorgen dat de verhoging doorwerkt naar hun sector. Vonhof wijst op wensen van D66 en CDA. Die partijen willen dat de btw-verhoging in de sport niet doorgaat. “Dan moet ergens anders de belasting omhoog”, aldus Vonhof. D66 en CDA hebben voorgesteld de hogere btw in de sport te vervangen met het duurder maken van tabaksproducten en een belasting op e-sigaretten. Tegelijk benadrukt Vonhof dat hij eerst de komende dagen wil afwachten. Woensdag en donderdag is het debat over de begrotingsplannen.

De belangenorganisatie voor mensen met een klein of middelgroot bedrijf wil dat het kabinet afziet van de btw-verhogingen in alle branches, aldus de voorzitter. “Wij hebben in onze achterban ook heel veel culturele ondernemers en ondernemers in de sport. Die worden keihard geraakt door deze maatregelen.”

Ook uitte de voorzitter van MKB-Nederland kritiek op de plannen voor een strenger asiel- en migratiebeleid. “Kunnen we het zonder vakkrachten en kenniswerkers? Nee. Willen we ongebreidelde migratie? Nee. Ik ben er geen voorstander van om te zeggen: deze sectoren wel en deze sectoren niet. Maar je kunt sectoren die je wel wilt iets meer kansen geven en de keuze bij andere sectoren laten of ze wel of niet nog mensen van buiten willen halen.” Daarbij is het volgens hem goed om te kijken naar branches die voor iedereen belangrijk zijn, zoals de zorg, bouw en werk in de energietransitie.

Overleden vrouw in tuin Assen mogelijk slachtoffer misdrijf

ASSEN – Een overleden vrouw die dinsdagmiddag in een tuin in Assen werd aangetroffen is mogelijk door een misdrijf om het leven gekomen. De politie meldt woensdag daar rekening mee te houden.

De politie onderzoekt of een zelfdoding van een man elders in Assen mogelijk verband houdt met het overlijden van de vrouw.

Het lichaam van de 50-jarige vrouw uit de Drentse plaats werd dinsdag “onder verdachte omstandigheden” aangetroffen in een tuin van een woning aan de Deelheugte.

Eerder die dag was er een zelfdoding van een man aan de Smetanalaan, aldus de politie, die dus kijkt of er een verband is tussen deze twee incidenten.

Singapore Airlines nieuwe klant van samenwerkingsverband KLM-BCG

Singapore Airlines

AMSTELVEEN – KLM Royal Dutch Airlines (KLM) en Boston Consulting Group (BCG) hebben aangekondigd dat Singapore Airlines gebruik gaat maken van Pathfinder, een van de AI-gebaseerde tools die door KLM en BCG is ontwikkeld in het kader van hun partnerschap om de digitale luchtvaartoperaties wereldwijd te verbeteren.

Pathfinder is een aanpasbare, geavanceerde oplossing gebaseerd op kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde optimalisatie. De oplossing voor intelligente vliegtuigtoewijzingsoptimalisatie, die is afgestemd op de behoeften van SIA, stelt luchtvaartmaatschappijen in staat gesteld hun operationele veerkracht te versterken, de punctualiteit te verbeteren en het materieel efficiënter te benutten.

“Pathfinder vergemakkelijkt snellere datagestuurde beslissingen voor Singapore Airlines, waardoor we onze operaties kunnen optimaliseren, duurzaamheidsvoordelen kunnen realiseren door minder brandstof te verbruiken en verstoringen van vluchten kunnen beperken als onderdeel van ons streven om al onze klanten een ervaring van wereldklasse te bieden”, zegt Tan Wei Qi, Divisional Vice President Operations Control at Singapore Airlines.

“In de afgelopen zes jaar heeft het KLM-BCG Partnerschap zich gevestigd als de toonaangevende speler in digitale luchtvaartoperaties. Naarmate de behoeften van luchtvaartmaatschappijen zich ontwikkelen, kijken we uit naar verdere samenwerking met topmaatschappijen wereldwijd om hun digitale transformatie in operaties te ondersteunen. We kijken uit naar de samenwerking met Singapore Airlines”, aldus Maarten Stienen, COO KLM and Dirk-Maarten Molenaar, Managing Director and Senior Partner at BCG.

Google wint rechtszaak over EU-boete voor advertenties

LUXEMBURG – Google heeft een rechtszaak gewonnen over een boete van 1,5 miljard euro in de Europese Unie voor het dwarsbomen van concurrentie voor onlineadvertenties. De boete werd in 2019 opgelegd door de Europese Commissie, maar het Amerikaanse internetbedrijf verzette zich daartegen. Rechters bij het Gerecht van de Europese Unie in Luxemburg steunen het bezwaar van Google en oordelen dat de Commissie fouten heeft gemaakt in het onderzoek.

De uitspraak kan nog worden aangevochten bij het hoogste gerechtshof van de EU, het Hof van Justitie. Vorige week behaalde de Europese Commissie nog twee grote overwinningen op Google en het Amerikaanse techconcern Apple. Het Hof oordeelde toen dat de Commissie beide techbedrijven terecht hoge boetes heeft opgelegd.

Zo bepaalde de hoogste Europese rechter vorige week dat Apple inderdaad onterecht staatssteun van Ierland heeft gekregen en 13 miljard euro aan Ierland moet terugbetalen, plus 1,2 miljard euro rente. Ook oordeelde het Hof dat Google definitief een boete van 2,4 miljard euro moet betalen. De zoekmachine kreeg die geldstraf in 2017 door de Commissie opgelegd om vermeend machtsmisbruik bij zijn prijsvergelijkingsdienst.

De boetes zijn onderdeel van de inspanningen van de EU om de grote techbedrijven aan te pakken als die hun dominante marktpositie misbruiken. Brussel legde Google al boetes op ter waarde van in totaal 8,2 miljard euro tussen 2017 en 2019 voor het beperken van de concurrentie. Google vecht nog een boete van ruim 4 miljard euro aan die Brussel in 2018 heeft opgelegd voor het wegdrukken van concurrenten op telefoons die met zijn besturingssysteem Android werken.

Het dochterbedrijf van Alphabet heeft ook in eigen land steeds meer juridische problemen. Een Amerikaanse rechter oordeelde in augustus dit jaar dat Google zich illegaal een monopolie heeft toegeëigend op de markt voor zoekopdrachten op het internet. Daardoor gaan stemmen op om het bedrijf te verplichten zich op te splitsen. Google heeft aangegeven in beroep te gaan tegen die uitspraak.

Van Vroonhoven blijft bij ‘rode lijnen’ asielcrisiswet

DEN HAAG – Nicolien van Vroonhoven, plaatsvervangend NSC-leider, blijft erbij dat het kabinet “terug naar de tekentafel” moet als de Raad van State een “vernietigend advies” geeft over de asielcrisiswet waar het kabinet mee zal komen. “We weten met z’n allen dat er heel veel moet gebeuren. Maar we hebben als NSC natuurlijk ook de rode lijnen.”

Op maandag zei Van Vroonhoven in De Volkskrant dat NSC de crisiswet van migratieminister Marjolein Faber niet zal steunen als de Raad van State er negatief over oordeelt. PVV-leider Geert Wilders reageerde daar kritisch op, net als VVD-leider Dilan Yeşilgöz: “De VVD gaat niet op voorhand speculeren over wat allemaal niet zou kunnen.”

De coalitiepartijen hebben de crisiswet ook vastgelegd in hun hoofdlijnenakkoord. De bedoeling is om een deel van de Vreemdelingenwet buiten werking te stellen, een stap die volgens de wet kan als “buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken”. Daarover bestaan grote juridische twijfels. De Tweede Kamer kan zich er pas naderhand over uitspreken.

“Ik weet alleen dat wat ik heb gezegd helemaal niet raar was”, zegt Van Vroonhoven woensdag. Op de vraag of ze zin heeft in het debat, reageerde ze met: “Nou ja, we staan er.”

VN-gezant Libanon, Hennis-Plasschaert, laakt burgerslachtoffers

BEIROET – De speciale VN-gezant voor Libanon, Jeanine Hennis-Plasschaert, betreurt dat burgers inclusief kinderen het slachtoffer zijn geworden van de reeks ontplofte piepers in Libanon.

Hennis-Plasschaert wijst erop dat in internationaal humanitair recht burgers in oorlogstijd geen doelwit van aanvallen mogen zijn en elk burgerslachtoffer is er volgens haar één te veel.

Dinsdag zijn voornamelijk in Libanon duizenden piepers ontploft bij een volgens Amerikaanse media door Israël uitgevoerde aanval. Doelwit zouden leden van de Libanese sjiitische beweging Hezbollah zijn geweest. Er vielen zeker negen doden en 2800 gewonden. Volgens de verklaring van Hennis-Plasschaert zijn veel gewonden er ernstig aan toe.

De VN-gezant noemt de aanval “een zorgwekkende escalatie” en maant alle partijen zich verder te onthouden van “gewelddadige acties of van oorlogszuchtige taal”.

TLN: Kabinet mist 1,4 miljard in begroting voor infrastructuur

ZOETERMEER – Er is elk jaar 1,4 miljard euro meer nodig voor het op peil houden van onze infrastructuur dan nu door het kabinet is begroot. Dat extra geld voor beheer, onderhoud, renovatie en vervanging is dringend nodig, merkt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN bezorgd op. “Als sector vragen wij om een plan om het achterstallig onderhoud in te lopen.”

Uit de plannen die tijdens Prinsjesdag bekend werden gemaakt, blijkt dat de komende regeerperiode jaarlijks 500 miljoen euro wordt uitgetrokken voor de aanleg van infrastructuur voor het ontsluiten van nieuwe woningbouwlocaties. “Het is daarnaast heel belangrijk om de bestaande bruggen, viaducten en wegen in goede staat te houden”, stelt Post.

TLN vreest dat er, als het rijk de aanpak en de financiën niet op orde krijgt, alleen maar meer achterstallig onderhoud ontstaat, waardoor er steeds vaker infrastructuurknooppunten plotseling zullen uitvallen.

“Dan is de economische schade niet te overzien. De kosten van het uitvoeren van spoedreparaties en de financiële schade door verkeersinfarcten zijn uiteindelijk vele malen groter dan wat er nu nodig is voor onderhoud.”

Eerder dit jaar heeft de Algemene Rekenkamer berekend dat Rijkswaterstaat en ProRail tot en met 2037, 25 miljard euro extra nodig hebben om het hoofdwegennet en de spoorwegen in goede staat te houden. Dat is omgerekend ongeveer 1,7 miljard euro per jaar. Het kabinet stelt in de nieuwe begroting wel meer geld ter beschikking voor onderhoud en vernieuwing. Maar dat is nog steeds 1,4 miljard euro minder dan er volgens de Rekenkamer eigenlijk nodig is.

Einde levensduur

Post wijst erop dat Nederland de komende tientallen jaren voor de grootste onderhoudsopgave ooit staat om de infrastructuur te vernieuwen. Veel wegen, bruggen, viaducten en andere bouwwerken zijn namelijk aangelegd in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. Deze zijn nu allemaal zo ongeveer tegelijkertijd aan het einde van hun levensduur.

Bovendien worden wegen en bruggen steeds zwaarder belast door de elektrificatie van het wagenpark waardoor er sneller slijtage optreedt. Zware regenval en droge zomers tasten het wegdek verder aan waardoor spoedreparaties vaker nodig zijn.

“Het moet een keer afgelopen zijn met al die spoedreparaties. Die zorgen voor een gigantische overlast”, waarschuwt Post. “Dat hebben we afgelopen jaren al veel te vaak gemerkt, zoals bijvoorbeeld bij de Haringvlietbrug (A29), de Wijkertunnel (A9), de Prinses Margriettunnel en het viaduct in de A7 bij Purmerend dat plotseling dicht moest. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.”

Bij zulke calamiteiten gelden er vaak als eerste beperkingen voor het vrachtverkeer. Zo ging de brug bij Purmerend dicht voor vrachtverkeer. TLN ziet dat zulke beperkingen door geldgebrek voor het normale, reguliere onderhoud vaak veel te lang duren.

Uitstelgedrag

Naast TLN luidden ook gemeenten, ProRail en Rijkswaterstaat de afgelopen tijd al de noodklok over financiële tekorten op beheer en onderhoud. De hoeveelheid geld die beschikbaar is, is beperkt en zorgt volgens deze partijen voor uitstelgedrag. Precies daarom roept TLN het kabinet nu op om samen met andere infra-beheerders de tekorten in te lopen door het beheer en onderhoud planmatig en programmatisch aan te pakken.

OM denkt dat er niet meer slachtoffers zedenzaak Barendrecht zijn

Openbaar Ministerie

BARENDRECHT – Het Openbaar Ministerie denkt dat er niet meer slachtoffers zijn van de 45-jarige man uit Barendrecht, die wordt verdacht van het misbruiken van negentien meisjes. “Er kunnen zich natuurlijk altijd nog meer slachtoffers melden, maar op basis van zijn verklaring denken wij dat dit het is”, zegt een woordvoerder van het OM.

Op dit moment lopen er gesprekken met de ouders van de meisjes, die volgens het OM tussen de 9 en 12 jaar oud zijn. Zij krijgen de mogelijkheid om aangifte tegen de man te doen, waarna het onderzoek kan worden vervolgd, legt de woordvoerder uit. De man heeft zelf verklaard over de ontucht met de negentien kinderen. Hij zit vast en hoort volgende week of hij langer moet blijven zitten. Het OM gaat ervan uit dat dat het geval zal zijn.

De man had zichzelf gemeld bij de politie, nadat er namens een van de slachtoffers aangifte tegen hem was gedaan. Tussen die aangifte en de komst van de man naar het politiebureau zat volgens het OM “korte tijd”. Hoe kort wil de woordvoerder niet zeggen, maar de man heeft zich volgens hem snel na de aangifte gemeld, “en anders hadden we hem wel aangehouden”. Het huis van de man is doorzocht en ook is op een camping in Hoeven in Brabant waar hij geregeld verbleef een caravan in beslag genomen.

Waar de slachtoffers vandaan komen, wil het OM in verband met privacy niet zeggen.

Piepermerk zegt dat ontplofte apparaten in Hongarije zijn gemaakt

TAIPEI – Het Taiwanese bedrijf Gold Apollo stelt dat de in Libanon ontplofte piepers gemaakt werden door een licentiehouder in Boedapest. Het gaat volgens de baas van de onderneming, Hsu Ching-kuang, om BAC Consulting. Maar de baas bij BAC, Cristiana Bársony-Arcidiacono, heeft tegen NBC gezegd dat dit niet klopt omdat haar onderneming helemaal geen ‘pagers’ maakt. Er is wel samenwerking met Apollo Gold, maar daarbij treedt BAC volgens haar enkel op als tussenpersoon of handelsagent.

Ching-kuang zei eerder dat het Hongaarse bedrijf producten van Gold Apollo produceert en verhandelt. Zo zou het piepers van het type AR-924 produceren waarvan er dinsdag in Libanon en Syrië honderden, of zelfs duizenden ontploften. De Hongaarse partner zou ook het recht hebben verworven het logo van apparaten van Gold Apollo te gebruiken.

Het was een aanslag op duizenden leden van Hezbollah die de apparaten gebruikten, vooral in Libanon.

Er zijn twaalf doden en 2800 gewonden gevallen. Volgens Amerikaanse media was het een actie van onder meer de Israëlische geheime dienst. Het medium Axios bericht op basis van Israëlische bronnen dat de Israëli’s besloten de piepers te laten ontploffen toen er recent aanwijzingen waren dat leden van Hezbollah begonnen te vermoeden dat er iets mis was met de apparaatjes.

Gold Apollo is naar eigen zeggen diep in verlegenheid gebracht door de affaire. Het bedrijf overweegt stappen te nemen tegen de licentiehouder. De Taiwanese autoriteiten zijn een onderzoek begonnen naar de export van de piepers en naar de vraag of er pagers zijn gemaakt of zijn aangepast door een andere producent die het logo van Gold Apollo heeft gebruikt.

Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029

Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de busvervoerder en de provincie Noord-Brabant het deze week eens geworden. De provincie maakt gebruikt van de verlengingsoptie die in de lopende concessie van Hermes is opgenomen.

De verlenging van het contract volgt uit de landelijke aanbestedingskalender die door corona op z’n kop is gezet. Tijdens de pandemie zijn elders in het land verschillende aanbestedingen voor concessies in het openbaar vervoer mislukt, afgebroken of uitgesteld.

Het opstellen en beoordelen van zo’n langjarige concessie kost enorm veel geld en menskracht, zowel bij de vervoerders al bij overheden. Daarom leidt het inhalen van die aanbestedingen tot op de dag van vandaag tot een overvolle aanbestedingskalender.

Zowel vervoerders, overheden als reizigers zijn uiteindelijk gebaat bij een goede spreiding. Dat leidt immers tot betere biedingen en daarmee tot een betere dienstregeling. Om dezelfde reden werden eerder de concessies in West-Brabant en Oost-Brabant ook al verlengd. Met de verlenging van de concessie van Hermes tot 14 juli 2029 geldt dat nu voor alle drie de busconcessies in de provincie Noord-Brabant.

Nieuwe afspraken

In de verlenging hebben de provincie en Hermes een aantal nieuwe afspraken gemaakt. Zo eist de provincie dat de dienstregeling gedurende de concessieperiode wordt opgeschaald, rekening houdend met de verwachte groei van het personeel in de komende jaren. Ook zijn er vanwege de netcongestie andere afspraken gemaakt over het verder verduurzamen van de busvloot. De CO2-reductie die Hermes heeft beloofd te bereiken, mag ook met de inzet van HVO (diesel uit restafval).

“Hermes is blij met de verlenging van haar concessie in Zuidoost-Brabant. Dit biedt ons de gelegenheid om tot medio 2029 een goede dienstverlening te leveren. Wij gaan er komende jaren meer zijn voor onze reizigers door het uitbreiden van ons dienstregeling. Ook zullen we zoveel mogelijk bijdragen aan de klimaatambities van de provincie”, aldus Hermes-regiodirecteur Martijn Mentink.

Goed voorbereiden

De provincie Noord-Brabant geeft er de voorkeur aan om de nieuwe concessie te laten starten in de zomer. Vanwege gunstigere weersomstandigheden en minder drukte door de schoolvakanties leidt dit doorgaans tot minder opstartproblemen dan een concessiewissel in december.

“Door deze verlenging hebben we meer tijd om de nieuwe concessie goed voor te bereiden en in te spelen op de vele ontwikkelingen in het openbaar vervoer”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit).

“We hebben bovendien afgesproken dat Hermes de belangrijke remise aan de Dorgelolaan in Eindhoven beschikbaar zal stellen aan een opvolgende concessiehouder. Daarmee is de beschikbaarheid van deze strategische remise, inclusief de beschikbare stroom om elektrische bussen te laden, voor vele jaren gegarandeerd.”

Ook Lufthansa en British Airways schorten vluchten naar Israël op

FRANKFURT/LONDEN – De Duitse vliegmaatschappij Lufthansa en de Britse vliegmaatschappij British Airways vliegen voorlopig niet meer naar Israël. Aanleiding voor het besluit is de veiligheidssituatie in het Midden-Oosten, melden de bedrijven in afzonderlijke verklaringen.

Dinsdag zijn in Libanon bijna 2800 mensen gewond geraakt en negen mensen omgekomen door de ontploffingen van piepers, vermoedelijk het gevolg van een Israëlische operatie. De Libanese groep Hezbollah heeft aangekondigd de aanval te vergelden.

Dinsdag annuleerde Air France al zijn vluchten naar Tel Aviv (Israël) en Beiroet (Libanon) tot en met in ieder geval donderdag. De Nederlandse tak van Transavia vliegt gedurende het hele zomerseizoen niet meer naar Libanon. KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv op te schorten tot 26 oktober.

Kabinet vraagt Brussel officieel om uitzondering voor asielbeleid

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber heeft de Europese Commissie naar eigen zeggen officieel gevraagd om een uitzondering op de gebruikelijke asielregels. Ze heeft de commissie laten weten dat Nederland een “migratie opt-out” wil, schrijft ze op X. “We moeten weer gaan over ons eigen asielbeleid!”

Het kabinet had al aangekondigd zo snel mogelijk om de uitzonderingspositie te zullen vragen. Om een opt-out voor Nederland te regelen moet het Europees verdrag worden gewijzigd, en dat geldt als heel moeilijk en tijdrovend. De regering of het parlement van één van de 27 EU-lidstaten kan dat al dwarsbomen.

De Nederlandse regering zal om de opt-out verzoeken “wanneer het EU-verdrag wordt gewijzigd”, schrijft Faber aan de Europese Commissie. Het kabinet vindt “het drastisch terugbrengen van immigratie” nodig “om onze grondwettelijke taken te kunnen volbrengen – voorzien in volkshuisvesting, gezondheidszorg en onderwijs”.

EU-landen bedongen in het verleden soms opt-outs als de unie regels wilde stellen voor een nieuw terrein, maar het migratiebeleid is al grotendeels Europees. Voorvechters van een opt-out wijzen erop dat het Europees verdrag de komende jaren toch een keer zal moeten wijzigen, bijvoorbeeld bij de toetreding van nieuwe EU-landen. Sceptici werpen dan weer tegen dat lidstaten waar veel asielzoekers aankomen weinig genegen zullen zijn om een daarmee minder belast land als Nederland een uitzonderingspositie te gunnen. Bovendien kan Nederland andere EU-landen ook niet meer aanspreken op de afspraken waar het wel prijs op stelt, zoals de regel dat de EU-lidstaat van aankomst een asielzoeker opvangt. Veel migranten reizen na aankomst in bijvoorbeeld Zuid-Europa door naar landen in het noorden en westen van Europa.

Zolang Nederland geen opt-out heeft, kan de EU er volgens Faber op rekenen dat het kabinet zich inspant voor de nieuwe migratieregels die de unie gaat invoeren. Dat ‘migratiepact’ beschouwt Faber als “essentieel”, verzekert ze. “We zullen de invoering van het pact daarom voorrang blijven geven.”

De laatste grote verdragswijziging dateert van 2007. Sindsdien zijn zo nu en dan wel kleinere en minder controversiële veranderingen doorgevoerd.

LAATSTE NIEUWS

Feestelijke eerste paal markeert start bouw Panattoni Park Waalwijk

WAALWIJK - Met een feestelijke handeling gaven wethouder Ad de Jong, Panattoni Nederland, bouwpartner Willy Naessens Nederland en makelaar JLL het symbolische startschot voor...