Clicky

donderdag 16 januari 2025 - 03:53 uur
Home Blog Pagina 94

KLM Catering Services introduceert als eerste airline cateraar 100% elektrische cateringtrucks

Foto: Amy van Leiden

AMSTELVEEN – Een wereldprimeur voor KLM Catering Services (KCS): de airline cateraar heeft vandaag twee volledig elektrische en gekoelde cateringtrucks in gebruik genomen. Met de introductie van deze trucks draagt KCS bij aan de doelstelling van KLM voor een emissievrije grondafhandeling in 2030.

“Bij KLM Catering Services lopen we graag voorop in het testen van de nieuwste technologieën. Ik ben dan ook trots dat wij de eerste airline cateraar ter wereld zijn met twee 100% elektrische cateringtrucks. Het is fantastisch dat ons team de komende periode deze elektrische trucks gaat testen”, aldus Michiel van der Eijk, CEO van KLM Catering Services.

Stiller

De trucks rijden volledig op elektriciteit en ook de motor die het koelsysteem aandrijft, is elektrisch. Een bijkomend voordeel: de elektrische cateringtrucks zijn aanzienlijk stiller dan de huidige trucks. Dat is zowel voor de chauffeurs van KCS als voor andere medewerkers op het platform prettig.

Foto: Amy van Leiden

Intensief testen

KCS heeft twee leveranciers van luchthavenmaterieel, DOLL® en Mallaghan, gevraagd allebei een elektrische cateringtruck te ontwikkelen en autobedrijf Volvo bouwde het chassis. De komende periode gaat KCS deze twee prototypes uitvoerig testen. Hierbij wordt gelet op de prestaties van de trucks, de impact op het cateringproces en de gebruiksvriendelijkheid. De inzichten die tijdens deze testperiode worden verkregen, helpen om de trucks verder te optimaliseren en dragen bij aan een efficiënte integratie in de dagelijkse operatie.

Vrachtwagenchauffeur negeert spoorbomen: zeven gewonden [+video]

NOWA SUCHA – Op 26 november 2024 vond in het Poolse Nowa Sucha een ernstig incident plaats bij een spoorwegovergang. Een vrachtwagenchauffeur negeerde opzettelijk verkeerslichten en dalende slagbomen, ramde de spoorbomen, en kwam stil te staan op het spoor. Vervolgens verliet hij het voertuig, zonder rekening te houden met de veiligheid van zijn medepassagier of de passagiers van de naderende trein.

De gevolgen van dit roekeloze gedrag waren aanzienlijk: zeven treinpassagiers raakten gewond, waarvan enkelen ernstig. De schade aan infrastructuur en rollend materieel bedraagt meer dan 2,7 miljoen euro. Treinvertragingen zorgden voor honderden gestrande reizigers en een belangrijke spoorlijn bleef urenlang geblokkeerd.

“Tragedie had eenvoudig voorkomen kunnen worden”

Volgens lokale autoriteiten had dit incident eenvoudig voorkomen kunnen worden door de verkeersregels te respecteren. Het gedrag van de chauffeur wordt als volledig in strijd met de logica en basisveiligheid omschreven.

Schadeclaim tegen de chauffeur

De vrachtwagenchauffeur zal aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de schade, waaronder de reparatie van de spoorinfrastructuur, het materieel en de reddingsoperaties.

Vrachtwagen gekanteld na aanrijding met personenauto in Amsterdam [+foto’s]

Foto: ASMedia

AMSTERDAM – Vrijdagmiddag 29 november omstreeks 12.55 uur heeft een fiks ongeval plaatsgevonden op de Australiëhavenweg in Amsterdam. Een personenwagen en een vrachtwagen waren met elkaar in botsing gekomen.

De vrachtwagen is door de klap gekanteld en op zijn kant op een hek terechtgekomen.

De hulpdiensten, waaronder het Mobiel Medisch Team, kwamen massaal naar de plaats van de aanrijding. De inzittenden zijn door het medisch personeel van de ambulancedienst en het traumateam nagekeken en behandeld. Of er iemand is vervoerd naar het ziekenhuis is op dit moment nog niet bekend.

Foto: ASMedia

De personenwagen en de vrachtwagen liepen flinke schade op bij de aanrijding en zullen geborgen worden door een bergingsbedrijf.

Foto: ASMedia

De politie doet onderzoek naar de exacte toedracht van de aanrijding.

Wiersma trekt tot 2,5 miljard euro uit voor vrijwillige stoppers

DEN HAAG – Landbouwminister Femke Wiersma trekt meer geld uit voor boeren die vrijwillig willen stoppen. Eerst had ze hier 1 miljard euro voor gereserveerd, maar dat budget wordt opgehoogd tot een bedrag van 1,25 miljard tot 2,5 miljard euro.

Eerder was al bekend dat een vergelijkbaar bedrag gaat naar innovaties die de stikstofuitstoot van boerenbedrijven moeten verminderen. Ook zou dat geld naar ‘doelsturing’ moeten, wat inhoudt dat boeren zelf mogen bepalen hoe ze landelijke doelen halen.

Verder gaat er ongeveer 500 miljoen euro naar natuurbeheer door boeren. Zij moeten van dat geld de staat van de natuur verbeteren. Ook dit bedrag was al bekend. Het grondoppervlak dat door boeren wordt onderhouden, moet groeien van 100.000 hectare naar 280.000 hectare.

Extra aandacht

Daarnaast worden gebieden aangewezen die extra aandacht nodig hebben. Het kan dan gaan om bepaalde veenweidegebieden of gebieden rondom kwetsbare natuur.

Wiersma werkt de hoofdlijnen die zij vrijdag presenteerde de komende weken verder uit, in overleg met gemeenten, provincies, boerenorganisaties en andere sectorpartijen.

Vrachtwagen tegen boom op Provinciale weg Hoorn [+foto]

Foto: RVP Media

HOORN – Vrijdagochtend is op de Provincialeweg in Hoorn een vrachtwagenchauffeur met zijn vrachtwagen tegen een boom gereden.

De vrachtwagen raakte door nog onbekende oorzaak van de weg en kwam tegen een boom tot stilstand.

Vanwege het ongeval werd de Provincialeweg volledig afgesloten tussen de Oostergouw en de Rijnweg. Een bergingsbedrijf heeft de trekker en trailer door middel van twee wrackers weggesleept.

De weg was de hele ochtend afgesloten voor het verkeer.

Nederland spreekt Israël aan op verspreiding Amsterdam-rapport

DEN HAAG – Nederland spreekt Israël aan op de manier waarop een rapport over de toedracht van het recente geweld in Amsterdam is verspreid. Dat zegt minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) na de ministerraad. “De manier waarop dit rapport is verspreid, namelijk niet naar officiële instanties, maar via socialemediakanalen en andere informele kanalen, is niet de manier waarop wij informatie willen ontvangen.”

De minister noemt het ook “ongewenst” dat informatie over Nederlandse staatsburgers “ongefilterd” in de buitenwereld komt. “Dus daar spreken we de Israëlische autoriteiten op aan. Op de inhoud bestuderen we het rapport.”

BBB-leider Caroline van der Plas vroeg premier Dick Schoof eerder deze maand tijdens het debat over het geweld in Amsterdam naar het rapport, waarop het logo van het Israëlische ministerie voor Diasporazaken en Antisemitismebestrijding staat. “Klopt het dat dit een officieel rapport is?”

Het rapport beschrijft de aanvallen op Israëlische voetbalsupporters als een “pogrom”. Het brengt een reeks Nederlandse pro-Palestina-organisaties hiermee in verband en somt de namen van hun bestuurders op.

“Voor de personen in kwestie en de organisaties die zij vertegenwoordigen kunnen dergelijke publieke aantijgingen negatieve gevolgen hebben”, schrijft Van Weel samen met minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer. “Ook druist het in tegen de principes van onze democratische rechtsorde.”

Waterbedrijf Vitens: ‘sterke prijsstijging’ drinkwater in 2025

ZWOLLE – De drinkwaterrekening van consumenten gaat volgend jaar met bijna 11 procent omhoog. Een tweepersoonshuishouden gaat ongeveer 23 euro op jaarbasis meer betalen. Voor een gemiddeld gezin van vier personen is dit ruim 43 euro, meldt drinkwaterbedrijf Vitens. Dit is nodig omdat er “flinke investeringen” gedaan moeten worden in de drinkwatervoorziening.

Vitens is met ongeveer 6 miljoen klanten het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Het gaat om zowel particulieren als bedrijven in Overijssel, Gelderland, Utrecht, Friesland en Flevoland en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland.

De werkzaamheden betreffen het vervangen en aanleggen van nieuwe leidingen, het zoeken naar nieuwe locaties om grondwater op te pompen en het bouwen van nieuwe productielocaties waar grond- en oppervlaktewater gezuiverd wordt tot schoon drinkwater. “Daarnaast heeft het bedrijf, net als andere, te maken met inflatie en hogere kosten voor bijvoorbeeld bouw- en vervangingsprojecten”, aldus Vitens.

Grote uitdagingen

De kale prijs van een kuub drinkwater (1000 liter) gaat omhoog van 1,04 euro dit jaar naar 1,25 euro volgend jaar. Dat betekent een stijging van 21 procent. Daarmee komt het gemiddelde jaarverbruik (100 kuub) voor een tweepersoonshuishouden op 227,46 euro, inclusief btw en de Belasting op Leidingwater (BoL), een milieubelasting van de rijksoverheid. “Omdat het vastrecht minder hard stijgt dan de prijs per kuub, is de gemiddelde prijsstijging zo’n 14 procent”, stelt de onderneming.

“Naar verwachting blijft de vraag naar drinkwater toenemen, als gevolg van klimaatverandering en bevolkings- en economische groei. Dat maakt dat drinkwaterbedrijven voor grote uitdagingen staan. Niet alleen als het gaat om voldoende beschikbare vergunningsruimte om water te winnen, maar ook om de financierbaarheid en de technische maak- en haalbaarheid om voldoende drinkwater te kunnen blijven leveren”, verklaart het bedrijf.

Vitens gaat naast de generieke tariefsverhoging bij de grootste zakelijke klanten die het meeste drinkwater gebruiken in hun productieprocessen ook een hoger tarief rekenen. Dit zijn ongeveer vijftig bedrijven in het verzorgingsgebied van het waterbedrijf.

Zeven mannen voor rechter voor rol bij geweld tegen Maccabi-fans

AMSTERDAM – De eerste zeven verdachten van betrokkenheid bij de gewelddadigheden na de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi moeten op 11 en 12 december voor de rechter verschijnen. Het Openbaar Ministerie heeft de mannen uit Amsterdam, Utrecht, Monnickendam, de regio Eindhoven en Den Haag (19 tot 32 jaar oud) gedagvaard.

Ze worden allen verdacht van openlijke geweldpleging. De zaken worden behandeld door een meervoudige kamer in de rechtbank in Amsterdam, waarbij drie rechters zich over de zaken buigen.

Na de wedstrijd op 7 november braken ongeregeldheden uit. Daarbij werden Maccabi-aanhangers opgejaagd en aangevallen.

Plein 40-45

De zwaarste aanklacht is gericht tegen een 22-jarige man uit de omgeving van Eindhoven. Hij wordt verdacht van poging tot doodslag, poging tot zware mishandeling en openlijke geweldpleging. De man zit sinds 19 november vast. Een 19-jarige Monnickendammer en een 26-jarige Utrechter worden ook verdacht van het delen van informatie over de geweldplegingen.

Naast de zeven verdachten die op 11 en 12 december moeten voorkomen zijn er nog zes verdachten voor de gewelddadigheden rond de wedstrijd en ook voor de rellen op Plein 40-45 op 11 november. Zij moeten later voor de rechtbank verschijnen. Drie van hen zijn minderjarig. Hun zaak vindt achter gesloten deuren plaats.

Er zijn ook aangiftes gedaan tegen Maccabi-supporters, die zich voorafgaand aan de wedstrijd zeer provocerend zouden hebben gedragen. Van verschillende verdachten heeft de politie geblurde of ongeblurde foto’s getoond.

Politie lost waarschuwingsschoten bij aanhouding automobilist in Lelystad

LELYSTAD – Een agent heeft vrijdag in Lelystad twee waarschuwingsschoten gelost bij de aanhouding van een 38-jarige automobilist. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

De agent had de automobilist rond 03.00 uur op de Kamp 42 aan een alcoholcontrole onderworpen, toen hij plotseling weg wilde lopen. De agent greep hem vast en zag toen dat de man een vuurwapen bij zich droeg.

De man wist zich los te rukken en rende weg, waarna de agent twee waarschuwingsschoten loste. De verdachte kon snel daarna alsnog probleemloos aangehouden worden.

In de auto van de verdachte zat een bijrijder die er ook vandoor ging. Deze 50-jarige inwoner van Lelystad kwam niet ver. Een politiehond rook zijn spoor en de man werd snel gevonden en ingerekend. Beide verdachten zitten vast en de politie heeft de zaak in onderzoek.

Maersk doopt nieuwste dual-fuel methanolschip “A.P. Møller” in Singapore

SINGAPORE – A.P. Møller-Maersk (Maersk) heeft donderdag de aankomst gevierd van haar nieuwste dual-fuel methanol containerschip in Singapore, als onderdeel van haar eerste reis van Azië naar Europa. Het schip, genaamd “A.P. Møller” ter ere van Arnold Peter Møller, oprichter van Maersk, is het negende schip in de Maersk-vloot dat op methanol kan varen.

Mevrouw Chan Su-Shan, echtgenote van de CEO van Temasek Holdings in Singapore, is de doopmoeder van de “A.P. Møller”. De naamgevingsceremonie werd geleid door Robert Uggla, voorzitter van de Raad van Bestuur van Maersk, en werd bijgewoond door onder andere Murali Pillai (Minister van Staat voor Wetgeving en Transport), Dilhan Pillay Sandrasegara (CEO van Temasek), Ong Kim Pong (CEO van PSA Group), Teo Eng Dih (CEO van de Maritime and Port Authority of Singapore, MPA), evenals vertegenwoordigers van de overheid, klanten en medewerkers van Maersk.

Belangrijke stap richting verduurzaming van de maritieme industrie

De komst van de “A.P. Møller” benadrukt niet alleen technologische vooruitgang in de scheepvaart, maar ook de inzet voor het verminderen van broeikasgasemissies. Minister Murali Pillai verklaarde: “Vandaag markeert een belangrijke mijlpaal in onze inspanningen om de maritieme sector te verduurzamen. Samen met Maersk werken we aan oplossingen om uitstoot te verminderen en Singapore te positioneren als een koploper in nieuwe maritieme brandstoffen.”

De “A.P. Møller” maakt deel uit van een serie van 18 grote dual-fuel methanol schepen die in 2024 en 2025 worden geleverd. Gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea, heeft het schip een capaciteit van 16.592 standaardcontainers (TEU). In 2024 zijn al zeven van deze schepen aan de Maersk-vloot toegevoegd.

Bijdrage aan decarbonisatie

Volgens Ditlev Blicher, President Asia Pacific bij Maersk, speelt Singapore een cruciale rol in de energietransitie van de scheepvaartsector: “Met de lancering van dit schip benadrukken we onze toewijding aan decarbonisatie in deze regio. We werken samen met overheden, waaronder Singapore, om de adoptie van duurzame brandstoffen te bevorderen. Onze ECO Delivery-oplossingen winnen steeds meer aan populariteit bij klanten.”

Maersk pleit bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor regelgeving die de prijsverschillen tussen fossiele brandstoffen en schonere alternatieven overbrugt, zodat emissiearm transport een aantrekkelijke en concurrerende keuze wordt.

Methanol als duurzame maritieme brandstof

In juli 2023 vond in Singapore de eerste ship-to-containership methanolbunkering plaats voor de Laura Maersk. Deze primeur werd mogelijk gemaakt door de steun van de MPA en markeert Singapore’s ambitie om methanol op grote schaal te leveren.

De levering van deze dual-fuel schepen is een belangrijke pijler in Maersk’s doel om in 2040 netto nul broeikasgasemissies te bereiken. Methanol met een lagere uitstoot kan de broeikasgasemissies met minimaal 65% reduceren in vergelijking met conventionele fossiele brandstoffen zoals bunkerolie, afhankelijk van de herkomst en het productieproces.

Zes nieuwe energie-efficiënte sleepboten aangekomen in Antwerpen: primeur met eerste elektrische sleepboot van Europa

Foto: Antwerpen-Bruges

ANTWERPEN – Een nieuwe mijlpaal in de vergroening van Port of Antwerp-Bruges: zes energie-efficiënte sleepboten, waaronder de baanbrekende Volta 1, zijn gearriveerd in de haven van Antwerpen. De Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische RSD sleepboot, is een voorbeeld van hoe de haven haar ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, kracht bijzet.

Europese primeur: de Volta 1

De elektrische sleepboot Volta 1 is een Europese primeur. Met een trekkracht van 70 ton en krachtige batterijen die via een 1,5 MW-laadstation in slechts twee uur volledig kunnen worden opgeladen, is deze sleepboot volledig emissievrij. Naast de Volta 1 zijn vandaag ook vijf diesel aangedreven sleepboten gearriveerd in Antwerpen.

Alle zes schepen zijn van het type RSD (Reversed Stern Drive), ontworpen met een dubbel boegprincipe. Dit maakt ze uitzonderlijk wendbaar en inzetbaar als zowel voor- als achtersleepboten.

Een indrukwekkende reis: van Vietnam naar Antwerpen

Damen Shipyards Group startte na een opdracht van Port of Antwerp-Bruges in 2023 met de bouw van de sleepboten, op de Damen Song Cam Shipyard in Vietnam. Na te waterlatingen tussen april en augustus van dit jaar volgde een uitgebreide commisioning, haventesten en proefvaarten op zee. In oktober werden de boten aan boord van het zwareladingschip Jumbo Kinetic gehesen, een schip dat bekendstaat om zijn capaciteit om uitzonderlijke ladingen te vervoeren.

Na een reis van meer dan 10.000 kilometer, met tussenstops in Singapore en Las Palmas, zijn de sleepboten vandaag veilig aangekomen in Antwerpen. De schepen worden in de komende maanden voorbereid voor volledige inzet in de Antwerpse haven. Dit omvat technische opstart, bemanningstraining en een testfase voor de Volta 1 in samenwerking met de nieuwe laadinfrastructuur, die is geïnstalleerd op het NOC (Nautisch Operationele Cluster).

Vergroeningstraject van de haven

De zes nieuwe sleepboten maken deel uit van het integrale vergroeningsprogramma van Port of Antwerp-Bruges. Dit programma richt zich op de vernieuwing en verduurzaming van de vloot, die verantwoordelijk is voor bijna 85% van de havengebonden CO₂-uitstoot. Samen met eerdere projecten, zoals de Hydrotug (de eerste sleepboot op waterstof) en de Methatug (aangedreven door methanol), onderstrepen deze nieuwe sleepboten de innovatieve aanpak van de haven.

Rob Smeets, Chief Operations Officer van Port of Antwerp-Bruges: “Met deze nieuwe generatie energiezuinige sleepboten zetten we een grote stap in onze transitie naar een klimaatneutrale vloot. Deze investering toont onze toewijding aan duurzame innovatie. De Volta1 is een baanbrekende toevoeging aan onze vloot en een voorbeeld voor de hele scheepvaartsector.”

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen: “De komst van deze nieuwe sleepboten markeert een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van onze haven en versterkt onze positie als economische motor van Vlaanderen. En net zoals met de Hydrotug en de ​ Methatug, bevestigen we met de Volta 1 nog maar eens onze pioniersrol op het gebied van de energietransitie en milieuvriendelijke scheepvaart.

Vincent Maes, Sales Manager Benelux van Damen: “Ik wil Port of Antwerp-Bruges feliciteren met de levering van hun nieuwe sleepboten, waaronder de eerste volledig elektrische sleepboot van Europa. De pioniersstappen die zij hebben gezet richting meer duurzaamheid zijn lovenswaardig en zullen, daar ben ik zeker van, als inspiratie dienen voor andere havens. Ik kijk ernaar uit om verder te bouwen aan onze relatie, terwijl zowel Damen als Port of Antwerp-Bruges blijven streven naar oplossingen voor een duurzame maritieme toekomst.”

Huurverhoging van 3 procent bovenop inflatie mag, stelt Hoge Raad

DEN HAAG – Het verhogen van de huren met maximaal 3 procent bovenop de inflatie door verhuurders in de vrije sector is in het algemeen niet oneerlijk. Zo luidt de uitspraak van de Hoge Raad, die moest oordelen over zogeheten prejudiciële vragen van de rechtbank Amsterdam. Aanleiding voor het stellen van die vragen waren twee rechtszaken rond huurachterstanden.

Sinds vorig jaar spelen meerdere rechtszaken rond deze kwestie. Veel huurders vinden namelijk dat die extra opslag willekeurig wordt bepaald. De huurders in deze zaken vonden het ‘opslagbeding’, de afspraak dat verhuurders de huur jaarlijks mogen verhogen met maximaal 3 procent bovenop de inflatie, oneerlijk.

De Amsterdamse rechter heeft daarover vragen gesteld aan de Hoge Raad om duidelijk te krijgen hoe bepaalde rechtsregels rond huuropslag moeten worden uitgelegd. De plaatsvervangend procureur-generaal, een belangrijk adviseur van de Hoge Raad, stelde eerder al dat een opslagbeding van maximaal 3 procent aanvaardbaar was. De Hoge Raad volgt dat advies nu dus op.

Inflatie eurozone loopt verder op tot 2,3 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in november verder opgelopen. Gemiddeld werd het leven in het eurogebied deze maand 2,3 procent duurder, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat op basis van een eerste schatting. De inflatie ligt daarmee weer boven de doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB) van 2 procent.

In oktober liep de inflatie al op tot 2 procent, na een afkoeling tot 1,7 procent in september. In die maand kwam de inflatie voor het eerst sinds april 2021 onder de doelstelling van de ECB uit. Economen hadden ook verwacht dat de inflatie in november met 2,3 procent weer boven het ECB-doel zou uitkomen.

De stijging is het gevolg van aanhoudende prijsstijgingen van diensten, aldus Eurostat. Ook voeding, alcohol en tabak werden opnieuw duurder in november, terwijl de energieprijzen veel minder sterk daalden dan een maand eerder. De kerninflatie, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, bleef onveranderd op 2,7 procent.

Binnen de eurozone had België met 5 procent opnieuw de hoogste inflatie. In Ierland was die met 0,5 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,4 en 1,6 procent.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode steeg van 3,3 procent in oktober naar 3,8 procent in november en bleef daarmee ruim boven het gemiddelde in het eurogebied, meldde statistiekbureau CBS eerder op de dag. De hogere inflatie in Nederland wordt vooral veroorzaakt door de stijgende prijzen van diensten en tabaksproducten.

De ECB heeft de rente dit jaar al drie keer verlaagd. In december zal de centrale bank waarschijnlijk opnieuw de rente verlagen om het kwakkelende economische herstel in het eurogebied aan te jagen. De beleidsmakers van de ECB zullen mogelijk wel terughoudender worden met verdere verlagingen nu de inflatie weer oploopt.

Advies: stop op uitvoer F-35 onderdelen naar Israël kan blijven

DEN HAAG – Het besluit van het gerechtshof in Den Haag dat Nederland geen F-35-onderdelen mag uitvoeren naar Israël kan in stand blijven. Dat adviseert de advocaat-generaal vrijdag aan de Hoge Raad. Het hof oordeelde in februari van dit jaar dat Nederland moest stoppen met het leveren van de gevechtsvliegtuigonderdelen met eindbestemming Israël. De Staat ging daartegen in cassatie.

Het hof oordeelde toen dat “een duidelijk risico bestaat dat met de F-35-gevechtsvliegtuigen van Israël ernstige schendingen van het humanitair recht worden gepleegd in de Gazastrook”. De advocaat-generaal concludeert nu dat het hof dit oordeel mocht vellen. “Op grond van verschillende internationale regelingen waarbij Nederland partij is, moet de uitvoer van militaire goederen worden verboden als er zo’n duidelijk risico is”, aldus de advocaat-generaal in zijn advies aan de hoogste rechter. De Hoge Raad doet “zo spoedig mogelijk” uitspraak.

De zaak over een verbod op de uitvoer van de gevechtsvliegtuigonderdelen naar Israël werd eind vorig jaar aangespannen door mensenrechtenorganisaties Oxfam Novib, Amnesty International, PAX en The Rights Forum. De rechter in Den Haag bepaalde toen dat Nederland mocht doorgaan met het exporteren van de F-35-onderdelen naar Israël, maar de organisaties gingen daartegen in hoger beroep. De Staat opperde tijdens dat beroep onder meer dat een verbod op de export van de onderdelen grote gevolgen zou hebben voor de relatie van Nederland met de Verenigde Staten en Israël. Daar ging het hof dus niet in mee. Het besliste op 12 februari dat Nederland de export van de onderdelen naar Israël binnen zeven dagen moest stopzetten.

Sinds het verbod komen de F-35-onderdelen volgens de mensenrechtenorganisaties alsnog via een omweg in Israël terecht. Zij spanden daarom een kort geding aan tegen de Staat om de uitvoer met een dwangsom tegen te houden, maar de rechter wilde het geldbedrag niet opleggen bij toekomstige leveringen.

Bijna 80-jarige chauffeur Jan Huizing rijdt zijn laatste rit

MEPPEL – Vandaag is een bijzondere dag voor Jan Huizing (79), die zijn laatste rit rijdt als vrachtwagenchauffeur bij Yme Kamminga Koerier & Transport B.V. Na bijna acht jaar trouwe dienst vindt Jan het tijd om het rustiger aan te doen.

Jan is in het verleden (ruim 35 jaar) buschauffeur geweest bij de DVM. Op 61-jarige leeftijd is Jan begonnen met vrachtwagen rijden. Jan heeft ook nog op zijn 72e het LZV certificaat gehaald.

Jan begon in 2016 bij Yme Kamminga, dat kort daarvoor was opgericht, en was daarmee bijna vanaf het begin betrokken. Gedurende zijn loopbaan voerde hij diverse werkzaamheden uit, van distributiewerk voor Lekkerland tot het rijden van zeecontainers voor MSC. Hij stond bekend als een betrouwbare kracht, geliefd onder collega’s en klanten, en kreeg al snel de bijnaam “opa Jan.”

Het bedrijf spreekt vol lof over Jan en noemt hem hun “rots in de branding” op vele momenten. Zijn inzet en toewijding zullen gemist worden, maar zijn collega’s en bekenden verwachten hem nog regelmatig tegen te komen.

Met een groot dankwoord en warme herinneringen neemt Yme Kamminga Koerier & Transport afscheid van Jan. Ze benadrukken dat hij een onmisbare rol heeft gespeeld in de groei en het succes van het bedrijf.

×