Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 00:29 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 92

Komeet Tsuchinshan-ATLAS vanaf half oktober zichtbaar bij helder weer

HOUTEN – Tussen 11 en 15 oktober is de komeet Tsuchinshan-ATLAS dichter bij de aarde dan de planeet Venus en daarom te zien met het blote oog, stelt Weeronline.

Volgens de weerdienst heeft de komeet een “lange prachtige staart”. Die is het gevolg van verdampende ijsdeeltjes als de komeet in de buurt van de zon komt.

Weeronline spreekt van een “unieke kans” om deze komeet te zien. Het beste moment daarvoor is vanaf 11 oktober zo’n drie kwartier na zonsondergang naar het westen te kijken. De komeet is dan zichtbaar net boven de horizon.

De dagen daarna zal Tsuchinshan-ATLAS steeds hoger aan de hemel staan en steeds langer te zien zijn. Tegelijkertijd draait de komeet ook verder van de aarde en is daardoor minder goed zichtbaar, denkt Weeronline.

Rond 15 oktober is de komeet waarschijnlijk niet meer te zien.

Boeing en vakbond maandag weer om tafel om staking te beëindigen

Boeing

ARLINGTON – De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing en vakbond IAM gaan maandag weer praten om de staking te beëindigen. Fabrieksmedewerkers legden ongeveer drie weken geleden het werk neer uit onvrede over een cao-bod van Boeing. Door de staking is de vliegtuigproductie in de fabrieken in Seattle en Portland stilgevallen.

De gesprekken worden geleid door een federale bemiddelaar en beginnen om 09.00 uur lokale tijd, zoals IAM meldt en Boeing bevestigt. Zowel Boeing als de 33.000 stakers lijden financieel steeds meer onder de werkonderbreking. Een paar weken geleden ontvingen werknemers voor het laatst hun salaris en de door hun werkgever geregelde zorgverzekering is inmiddels verlopen.

Een analist van investeringsbank TD Cowen heeft eerder deze week berekend dat Boeing door de staking mogelijk bijna 100 miljoen dollar per dag aan omzet misloopt. Ook zeiden ingewijden tegen persbureau Bloomberg dat Boeing overweegt minstens 10 miljard dollar op te halen met het uitgeven van nieuwe aandelen om de financiën te versterken.

De staking begon vrijdag 13 september nadat het personeel een cao-bod van Boeing had afgewezen. Het bedrijf bood daarin onder meer een loonsverhoging van 25 procent, maar werknemers willen meer loon. De vliegtuigbouwer had zijn bod verhoogd naar 30 procent in een poging de staking te stoppen. De vakbond vond dat nog steeds te weinig, werknemers eisen 40 procent meer salaris. Een oplossing voor het conflict met IAM is “een prioriteit van me”, zei Boeing-topman Kelly Ortberg vrijdag.

Onderhandelaars van Boeing en IAM hebben elkaar sinds de staking drie keer gesproken. De laatste keer was vorige week vrijdag. De bemiddelaar had de bijeenkomsten toen stopgezet omdat ze geen resultaat opleverden.

Kredietbeoordelaars hebben gewaarschuwd dat een langdurige staking het herstel van Boeing ondermijnt en de kredietwaardigheid van het bedrijf kan raken. Ook de financieel directeur van Boeing, Brian West, zei dat de werkonderbreking het herstel van de vliegtuigmaker in gevaar brengt. Boeing ligt onder vuur sinds een 737 MAX 9 tijdens een vlucht in januari een deurpaneel verloor en het toestel een noodlanding moest maken. Daarna zijn meer technische mankementen aan vliegtuigen van Boeing ontdekt. Sindsdien houden de autoriteiten het bedrijf scherper in de gaten en moet de vliegtuigbouwer zijn kwaliteitscontroles in fabrieken verbeteren.

Meer woningen opengesteld voor huizenzoekers op Open Huizen Dag

UTRECHT – Aan de Open Huizen Dag van makelaarsorganisatie NVM doen zaterdag meer huizen mee dan de vorige keer in het voorjaar. Wel ligt het aantal opengestelde huizen, waar je als potentiële huizenkoper langs kunt, nog beduidend lager dan de editie van een jaar geleden.

Volgens huizenwebsite Funda zijn zaterdag tussen 11.00 en 15.00 uur zo’n 6500 woningen te bezichtigen. Bij de vorige Open Huizen Dag in april telde de NVM ruim 5600 deelnemende woningen. Aan de editie van een jaar geleden namen meer dan 9000 huizen deel.

Makelaars weten het uitzonderlijk lage aantal van een half jaar terug aan het beperkte aanbod op de woningmarkt. De NVM merkte dat er veel minder woningen te koop stonden en zei toen ook nog te gaan evalueren hoe het de volgende Open Huizen Dag wilde invullen.

Veel behoefte

Uiteindelijk is toch besloten aan de traditie niet te tornen, zegt een woordvoerder. Volgens hem bestaat er nog steeds veel behoefte aan een openhuizendag. Dat de vraag naar huizen nog steeds groot is, blijkt ook uit het aantal transacties. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telde onlangs ruim 11 procent meer verkochte woningen dan vorig jaar rond deze tijd.

De Nederlandse huizenprijzen zijn intussen naar een nieuw record gestegen, waarmee de woningmarkt weer oververhit lijkt te raken. Wat meespeelt is dat de lonen de laatste tijd flink zijn gestegen, waardoor mensen meer geld hebben om te besteden aan een nieuwe woning. Ook hebben veel hypotheekverstrekkers hun rentes verlaagd.

Geschat bezoekersaantal

Hoeveel bezoekers het evenement van zaterdag zal trekken, durft de NVM van tevoren niet te zeggen. “Dat hangt altijd erg af van het weer”, klinkt het. De vorige keer trok de Open Huizen Dag 35.000 huizenzoekers. Een jaar geleden, toen er meer huizen meededen, werden 55.000 bezoekers geteld.

Trailer in brand in Apeldoorn, brandweer gaat uit van brandstichting [+foto]

Foto: LDG Fotografie

APELDOORN – Een vrachtwagen trailer is zaterdagochtend in brand gevlogen op Kanaal zuid in Apeldoorn. Bij aankomst van de brandweer kwam de rook al flink uit de trailer.

De brandweerlieden hadden het vuur snel onder controle waardoor erger is weten te voorkomen. Een opgeroepen waterwagen werd retour gestuurd.

De brandweer gaat uit van brandstichting, de politie is ter plaatse gekomen om de oorzaak van de brand te onderzoeken.

Opmerkelijk is dat ongeveer twee weken geleden op vrijwel dezelfde plek ook al een trailer in brand stond. Ook toen werd er uit gegaan van brandstichting.

Of de twee branden met elkaar te maken hebben is niet bekend.

Man zwaargewond geraakt tijdens hulp bij autopech A4

ROTTERDAM – Op de A4 nabij industriegebied Vondelingenplaat in Rotterdam is vrijdagavond een man zwaargewond geraakt bij een aanrijding.

Het slachtoffer was uit zijn auto gestapt om een andere automobilist met pech te helpen.

Op de locatie is geen vluchtstrook, waardoor de man op de rechterbaan van de snelweg stond, meldt de politie. Daar werd hij aangereden door een auto.

Madlener wil dat kwart van fietsers binnen 10 jaar helm draagt

DEN HAAG – Een kwart van de fietsers moet binnen tien jaar vrijwillig een helm dragen. Dat doel staat in een plan dat minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) met de Tweede Kamer heeft gedeeld. Op dit moment fietst zo’n 4 procent van de Nederlanders met helm.

Op 25 procent fietshelmgebruik verwacht Madlener een “zichzelf versterkend effect van kopieergedrag” waardoor steeds meer fietsers een helm gaan dragen. “Het voorlopige einddoel is dat de meerderheid van de fietsers een fietshelm gaat dragen.” Dat zou naar schatting jaarlijks zo’n vijftig verkeersdoden en achthonderd ernstig gewonden schelen.

Madlener kijkt naar Denemarken als inspiratiebron. Daar is het gelukt om de helft van de volwassenen en 80 procent van de kinderen een helm te laten dragen bij het fietsen. De aanpak: publiekscampagnes, educatie en het aanmoedigen van een goedkoop en aantrekkelijk aanbod van helmen.

Ouders

In Nederland wil de minister zich concentreren op ouders van kinderen tot 12 jaar, forensen en senioren. Voor hen moeten er onder meer “authentieke verhalen van ervaringsdeskundigen” komen, net als kortingsacties en ‘probeeracties’.

Madlener laat het helmplan nu verder uitwerken. De bedoeling is dat de eerste aanmoedigingen komend voorjaar op straat te zien zijn.

FNV schort stakingen over zwaarwerkregeling voorlopig ook op

UTRECHT – Vakbond FNV schort nieuwe stakingen voor een “verbeterde en permanente zwaarwerkregeling” voorlopig op tot 1 december. De bond wil het overleg over die regeling met de overheid en werkgevers tot die datum de tijd geven, maar benadrukt wel dat er een betere regeling moet komen dan het voorstel dat vrijdagochtend op tafel lag. “Lukt dat niet, dan volgen vanaf 1 december zwaardere stakingen dan die in september.”

Eerder op de dag zei vakbond CNV ook al voorlopig geen acties te plannen. Bij FNV moest het besluit door een speciale stakingsraad worden genomen en die kwam pas vrijdagavond bijeen.

De huidige regeling, waardoor mensen met zware beroepen een aantal jaar eerder kunnen stoppen met werken, loopt eind volgend jaar af. De bonden dringen aan op een betere en vooral structurele regeling en hebben daar de afgelopen tijd actie voor gevoerd, onder meer door te staken.

Voetbalwedstrijden

Zo legden politieagenten het werk neer tijdens voetbalwedstrijden en spoorwegmaatschappij NS en streekvervoerders kregen te maken met werkonderbrekingen. Nieuwe acties stonden gepland in de week van 14 tot en met 20 oktober. Maar die gaan dus niet meer door, al blijven nieuwe acties in de lucht hangen.

“Vanavond is duidelijk geworden dat iedereen blij is dat we weer aan tafel zitten, maar dat het eindresultaat een stuk beter moet zijn dan wat minister Van Hijum tot nu toe heeft geboden”, zegt FNV-hoofdonderhandelaar Piet Rietman. “Onze stakers zijn bereid om hun collega’s nogmaals op te trommelen voor een grotere stakingsronde, als die betere deal er niet komt.”

Ruimte

Hoe de gesprekken met de minister tot nu toe precies zijn verlopen, wil FNV niet zeggen. Volgens de bond hebben de onderhandelende partijen afgesproken om over de exacte inhoud geen uitspraken te doen. Dat zou hun de ruimte moeten geven die ze nodig hebben.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW reageerde na de aankondiging van CNV eerder op vrijdag al positief. De lobbyorganisatie zei zich ook te realiseren dat stakingen voor een breed publiek “heel vervelend” zijn.

Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) noemde de aankondiging van CNV bemoedigend. Hij zei dat de gesprekken “constructief” verlopen en dat de woorden van CNV dat onderstreepten. “Ik lees dat men er vertrouwen in heeft dat de gesprekken goed gaan en perspectief bieden, dat stemt mij hoopvol.”

Vrachtwagen met horizontale boormachine gestolen [+foto]

Foto: Duitse Politie

VERL – Tussen zaterdag 28 september 14:30 uur en maandag 30 september 07:00 uur werd in de Industriestrasse in het Duitse Verl een vrachtwagen inclusief een horizontale boormachine gestolen.

De groen-witte vrachtwagen heeft voor het laatst gereden met kenteken EL-D2310.

Op de laadruimte staat een afbeelding van de omtrek van de boormachine.

De Duitse politie is een onderzoek gestart naar de verblijfplaats van het waardevolle voertuig. Als iemand de vrachtwagen en/of de boormachine gezien heeft kan deze contact opnemen met de Duitse politie op +49 (0)5241 869-0.

Kleine 38.000 gedupeerden toeslagen erkend, dwangsommen lopen op

DEN HAAG – Van de ruim 69.000 mensen die zich gemeld hebben als gedupeerde van het toeslagenschandaal, zijn 37.758 mensen als zodanig erkend. Nog niet alle mensen die zich hebben gemeld hebben een eerste toets of beoordeling doorlopen. De organisatie die verantwoordelijk is voor de compensatie, heeft inmiddels al 44 miljoen euro aan dwangsommen betaald.

Dat meldt staatssecretaris Nora Achahbar in de jongste voortgangsrapportage over de hersteloperatie van het toeslagenschandaal. Mensen kunnen zich niet meer als gedupeerde melden. Van de 69.000 mensen die dat wel hebben gedaan, hebben 50.000 de zogenoemde integrale beoordeling doorlopen. Uit zo’n beoordeling moet blijken of de persoon recht heeft op 30.000 euro aan compensatie. Als de gedupeerde denkt recht te hebben op meer compensatie, kan die persoon aanvullende schade vragen.

Eind volgend jaar moeten alle gedupeerden de eerste beoordeling hebben gehad, veel later dan aanvankelijk gedacht. Daarna moeten ook alle bezwaren nog worden afgehandeld. Het duurt naar verwachting nog tot in 2027 voordat ook de laatste gedupeerden volledig zijn gecompenseerd.

De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen kan het aantal aanmeldingen, verzoeken en bezwaren niet op tijd verwerken. Vanwege het overschrijden van termijnen hebben meer dan 39.000 mensen de organisatie in gebreke gesteld. Tot nu toe is 44 miljoen euro aan dwangsommen betaald.

In totaal kost de hersteloperatie naar verwachting 11,7 miljard euro.

Kabinet zet in op vrachtwagens die rijdend opladen

Foto: Siemens

DEN HAAG – Het kabinet zet in op vrachtwagens die kunnen opladen tijdens het rijden. Tot en met 2030 gaat 115 miljoen euro naar deze zogeheten Electric Road Systems (ERS), heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) bekendgemaakt.

ERS werken bijvoorbeeld via bovenleidingen waarop vrachtwagens kunnen aansluiten. Een kilometer rijden zou de accu van een vrachtwagen genoeg moeten opladen om daarna nog eens twee kilometer te rijden, staat in een plan dat Madlener naar de Kamer heeft gestuurd.

In onder meer Duitsland zijn al proeven geweest met bovenleidingen op de snelweg, maar de techniek staat hoe dan ook nog in de kinderschoenen. “ERS werpt nog de nodige vragen op over veiligheid en uitvoerbaarheid”, staat in Madleners plan.

Op dit moment loopt al een onderzoek naar een elektrische snelweg tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, en van Rotterdam naar Venlo.

LEES OOK
'Meerjarenprogramma Terugsluis' gepubliceerd, wat gebeurt er met de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing?

Het geld komt uit de opbrengst van de vrachtwagenheffing, een heffing per kilometer die andere belastingen grotendeels vervangt. In totaal brengt deze nieuwe belasting van 2026 tot en met 2030 ruim 1,6 miljard euro op, maakte het kabinet deze vrijdag bekend. De aanleg van 180 kilometer aan elektrische snelweg zou zo’n 600 miljoen euro kosten. Het kabinet wil dat bedrijven ook bijdragen.

Vier ton cocaïne bij Lanzarote onderschept, Nederlander vast [+video]

MADRID – Patrouilleboten van de Spaanse en Franse douane hebben vier ton cocaïne onderschept in een vrachtschip in de buurt van de Canarische Eilanden. De tien bemanningsleden, onder wie een Nederlander, zijn gearresteerd.

Het schip voer onder Tanzaniaanse vlag op grote afstand van Lanzarote, het oostelijkste eiland van de Atlantische archipel voor de kust van Noordwest-Afrika. Onder de andere arrestanten zijn Turken en Azerbeidzjanen.

Het vrachtschip trok de aandacht omdat het van Turkije naar West-Afrika ging zonder goederen te laden of te lossen en vervolgens, na het maken van “grillige manoeuvres”, koers zette naar het Iberisch schiereiland, aldus de autoriteiten.

Spanje is een belangrijke toegangspoort voor drugs naar Europa door de nauwe banden met voormalige koloniën in Latijns-Amerika en de nabijheid van Marokko, een belangrijke cannabisproducent.

Ierse waakhond onderzoekt gegevensverwerking Ryanair na klachten

DUBLIN – De Ierse toezichthouder voor privacy onderzoekt of Ryanair zich wel aan de regels houdt rond de verwerking van persoonsgegevens. Aanleiding zijn klachten van klanten die extra identiteitscontroles moesten ondergaan voor tickets die ze via externe boekingswebsites hadden gekocht.

De Data Protection Commission (DPC) heeft vrijdag in een verklaring aangekondigd een onderzoek te starten naar Ryanairs verificatieproces voor passagiers die vluchten boeken via websites en onlinereisbureaus van derden. Dat verificatieproces zou ook gebruikmaken van gezichtsherkenning met biometrische gegevens van klanten.

Volgens Graham Doyle, bestuurder bij de DPC, hebben talrijke klanten geklaagd. Hij geeft aan dat de toezichthouder graag wil weten of Ryanairs gebruik van deze verificatiemethoden in overeenstemming is met de Europese regels voor gegevensbescherming.

Ryanair heeft in reactie laten weten het onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien. Het verificatieproces is volgens de maatschappij bedoeld ter bescherming van de klanten zelf.

Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. ondertekenen contract voor aanleg eerste spoorbundel Emplacement Maasvlakte Zuid

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. ondertekenen contract voor aanleg eerste spoorbundel Emplacement Maasvlakte Zuid
Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. hebben het contract ondertekend voor de aanleg van een bundel van zes opstelsporen geschikt voor 740 meter treinen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ).

Het project is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ProRail en met gebruik van een Europese Connecting Europe Facility (CEF) subsidie. Swietelsky start in het voorjaar van 2025 met de aanleg van de spoorbundel, die medio 2027 in gebruik wordt genomen. De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren. Door de aanleg wordt het capaciteitsknelpunt opgelost.

Voor de positie van Rotterdam in het Europese achterland is een betrouwbaar en concurrerend spoorproduct onmisbaar. De containeroverslag in de Rotterdamse haven groeit gestaag de komende jaren. Om de toenemende stroom containers op een efficiënte manier naar het achterland te kunnen blijven vervoeren, investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in duurzame en efficiënte spoorontwikkeling.

Bereiken klimaatdoelen

De aanleg van het EMZ past in het streven van het Havenbedrijf om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. Spoorgoederenvervoer heeft een lagere uitstoot van CO₂, NOₓ en fijnstof dan wegtransport. Dit sluit aan bij de klimaatdoelen van de EU Green Deal, die transportemissies tegen 2030 met 55 procent en tegen 2050 met 90 procent wil verminderen.

De ontwikkeling van het EMZ helpt Havenbedrijf Rotterdam om de CO₂-uitstoot van het achterland- en continentaal vervoer met 30 procent te verlagen tegen 2030, conform het Klimaatakkoord. Door de aanleg van het EMZ verwacht het Havenbedrijf jaarlijks de samenstelling van 6.750 extra treinen te stimuleren tussen de Maasvlakte en het achterland. Dit komt overeen met de vervanging van 675.000 vrachtwagenritten per jaar.

Optimaliseren spoorgoederenvervoer

Havenbedrijf Rotterdam en ProRail hebben de Logistieke Visie Havenspoor 2050 opgesteld. Deze visie geeft inzicht in de toekomstige capaciteitsknelpunten op de Havenspoorlijn en hoe deze kunnen worden verholpen. In de periode tot 2040 zijn een aantal infrastructurele projecten voorzien die de bereikbaarheid van de Maasvlakte per spoor zullen vergroten en het logistieke proces optimaliseren en verduurzamen. Deze projecten worden gefaseerd uitgevoerd in samenwerking met ProRail. Naast de aanleg van het EMZ, wordt de C2-bocht aangepast en wordt er ingezet op verdere elektrificatie van de Havenspoorlijn.

OM: twee campagnevideo’s FVD zijn strafbaar

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie in Amsterdam heeft twee campagnevideo’s van Forum voor Democratie (FVD) als strafbaar beoordeeld. Het gaat om een spotje waarin de partij aandacht vraagt voor de gevolgen van de spreidingswet en een over non-binaire en transgender personen, aldus het OM vrijdag.

Justitie beoordeelt het filmpje over de spreidingswet als een uiting die aanzet tot haat tegen asielzoekers en groepsbelediging van asielzoekers. De andere video is volgens het OM een uiting die aanzet tot haat tegen lhbtiq+’ers en als een “discriminatoire belediging van een persoon”.

Het OM is een onderzoek gestart op basis van aangiftes naar aanleiding van de spotjes. De Amsterdamse politie gaat de drie bestuursleden van FVD als verdachten horen over de campagnevideo’s die de partij heeft uitgezonden. Na die verhoren, die deze maand gepland staan, zal het OM een beslissing nemen over een eventuele vervolging, aldus een woordvoerder. Het gaat om voorzitter Thierry Baudet, penningmeester Freek Jansen en vicevoorzitter Joris van den Oetelaar.

Haat

Het OM vindt dat in het filmpje over de spreidingswet asielzoekers als groep tegenover de rest van de Nederlandse bevolking wordt gezet. Het publiek wordt aangezet tot haat tegen asielzoekers, oordeelt het OM. Daarnaast is er sprake van groepsbelediging, omdat de video een negatief beeld schetst van de groep asielzoekers. Volgens eerdere rechterlijke uitspraken valt de groep asielzoekers onder de discriminatiegrond “ras” aldus het OM. De video is meermalen uitgezonden in de zendtijd voor Politieke Partijen.

De video over non-binaire en transgender personen is in november 2023 geplaatst op het Instagramaccount van FVD. Justitie meent dat het filmpje tot doel heeft mensen te overtuigen van het gevaar van transgender en non-binaire personen en zet aan tot haat.

“Volgens het OM worden met beide video’s op weldoordachte wijze en met gebruikmaking van retoriek, hele groepen in een kwaad daglicht gesteld”, aldus justitie. “Daarmee is de grens van de vrijheid van meningsuiting naar oordeel van het OM overschreden. Het OM vindt het belangrijk dat we een samenleving hebben waarin iedereen zich thuis voelt, ongeacht afkomst of gender. Iedereen moet veilig kunnen leven, zonder zorgen over geweld of uitsluiting.”

Minister Faber komt ‘binnen afzienbare tijd’ met asielnoodwet

DEN HAAG – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) verwacht “binnen afzienbare tijd” klaar te zijn met haar voorstel voor een asielnoodwet, zei ze voor de ministerraad. Op de vraag of het om weken of maanden gaat, antwoordde ze: “in ieder geval geen maanden”. Minister-president Dick Schoof hield het op “voor het herfstreces”, de vakantie van Tweede Kamerleden die op 25 oktober begint.

“Binnen afzienbare tijd kom ik met de noodwet en ondertussen ben ik ook met andere wetgeving bezig”, aldus Faber. Dat verloopt “goed” volgens de minister. Volgens Faber is haar voorstel nog niet helemaal af omdat er “nog wat andere inzichten zijn bijgekomen. Die zijn we nu aan het verwerken”. Ze wil niet zeggen wat die inzichten zijn. Ook doet de langere wachtperiode volgens haar niets af aan de haast die ze heeft om de asielstroom in te perken. “Op het moment dat ik zover ben en het koninklijk besluit wordt geactiveerd, dan kunnen we gelijk onze maatregelen nemen. Dus dat is supersnel.”

Het plan voor een asielnoodwet komt van Fabers partij PVV en leidt tot veel spanningen in de coalitie. Vooral NSC vraagt zich af of het wel rechtsstatelijk is om dit type wetgeving in te zetten dat normaal gesproken bedoeld is voor noodsituaties als oorlogen en natuurrampen. Daarom is op aandringen van de partij afgesproken dat deze wet er alleen komt als deze “gedragen gemotiveerd” is.

Noodwet

Bij de Algemene Politieke Beschouwingen vorige maand kraakten de meeste oppositiepartijen het plan van een noodwet. Het beeld van een asielcrisis wordt naar hun mening gebruikt om het parlement te passeren. Een noodwet gaat namelijk al in werking voordat de Tweede en Eerste Kamer hier hun oordeel over uit kunnen spreken. Hun bezwaren werd kracht bijgezet toen tijdens het debat zeer kritische ambtelijke adviezen werden vrijgegeven over de juridische haalbaarheid van het plan.

Maar wat Geert Wilders betreft moet en zal de noodwet er komen. Schoof zei eerder dat de PVV-leider hier achter de schermen net zo uitgesproken is als daarvoor. Dinsdag zei Wilders dat het kabinet “een probleem” heeft als de spoedwetgeving er niet komt. Deze week heeft Schoof elk van de (interim-)fractieleiders van de vier coalitiepartijen individueel gesproken om te zorgen voor een “goede landing” van het plan.

LAATSTE NIEUWS

British Airways kampt met technisch probleem

LONDEN - British Airways werkt aan het oplossen van een technisch probleem, meldt een woordvoerder van de Britse luchtvaartmaatschappij aan nieuwszender CNN. Op sociale...