Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 11:42 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 92

Delta biedt excuses aan na noodlanding door cabinedrukprobleem

ATLANTA – De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta heeft donderdag excuses aangeboden nadat vorige week een vlucht een noodlanding moest maken vanwege een probleem met de cabinedruk. Volgens lokale media kregen passagiers hierdoor last van bloedingen uit de neus en oren.

Na de landing controleerde of behandelde medisch personeel, dat het vliegtuig bij de gate opwachtte, tien mensen. De vlucht ging van Salt Lake City in de staat Utah naar Portland, Oregon.

“Wij bieden onze oprechte excuses aan aan onze passagiers voor hun ervaring op vlucht 1203 op 15 september”, stelt Delta in een verklaring. “De bemanning volgde de procedures om terug te keren naar Salt Lake City, waar ons grondteam de passagiers heeft ondersteund.” De Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) meldde dat de kwestie wordt onderzocht.

Het lokale televisiestation KSL-TV sprak met passagiers die vertelden dat ze mensen zagen die hun hoofd vastgrepen van de pijn of bloedden uit hun oren of neus, kort nadat het vliegtuig was opgestegen. “Ik voelde een stekende pijn in mijn oor. Ik greep mijn oor vast, haalde mijn hand terug en er zat bloed aan”, zei een van de reizigers.

Delta meldde dat de zuurstofmaskers in het vliegtuig niet werden geactiveerd.

Het Boeing 737-900 toestel werd na het incident gerepareerd en was de volgende dag weer in dienst, aldus Delta. Het vliegtuig behoort niet tot de Boeing 737 MAX-vloot, die in januari opnieuw onder de loep werd genomen nadat tijdens een vlucht een paneel uit de romp was losgeraakt.

Kamer drukt door en eist stukken op over crisismaatregelen asiel

DEN HAAG – De Tweede Kamer eist toch de adviezen op van ambtenaren en juristen aan het kabinet over de voorgenomen crisismaatregelen om het asielbeleid aan te scherpen. Premier Dick Schoof weigerde die te delen omdat er nog geen besluit over zou zijn gevallen, maar de Kamer legt zich daar niet bij neer. Ook regeringspartij NSC steunde het herhaalde verzoek. Het grote debat over de Prinsjesdag-plannen moet daarom even wachten totdat het kabinet op het verzoek is ingegaan.

Vrijwel de hele oppositie wilde niet aan de zogeheten Algemene Beschouwingen beginnen zonder de kabinetsstukken. Zo zou de Kamer niet goed kunnen oordelen en dus met de premier kunnen debatteren over de plannen voor de crisismaatregelen, waarbij de vreemdelingenwet deels buiten werking wordt gesteld. NSC viel de oppositie bij en wees erop dat de grondwet het kabinet verplicht om een Kamerlid te informeren als het daarom vraagt.

Oppositiepartijen waren niet onder de indruk van het argument van Schoof dat het besluit nog niet is genomen in de ministerraad waarvan de onderliggende stukken gedeeld kunnen worden. Rob Jetten van D66 haalde aan dat de ministerraad heeft ingestemd met het regeerprogramma en daarin ook melding wordt gemaakt van het voornemen voor de crisismaatregelen. “Daar moet dus een stuk onder liggen dat leidt tot dit besluit. Of u heeft het daar zitten bedenken in het luchtledige”, aldus de politicus.

Schoof hield vol dat het besluit nog niet is genomen en verwachtte hier “twee tot vier weken” voor nodig te hebben. “Maar we hebben dus in het kabinet nog niet hierover gesproken.” De premier had weinig begrip voor het aandringen van de Kamer. “Tsjongejongejonge, werkelijk niet te geloven dit”, verzuchtte hij voor de nog open microfoon.

Autosportfederatie FIA wil dat Formule 1-coureurs minder vloeken

LONDEN/PARIJS – De internationale autosportfederatie FIA heeft de Formule 1 verzocht om het grove taalgebruik van de coureurs aan te pakken. Het gaat dan vooral om het vloeken over de teamradio, dat ook wordt uitgezonden op televisie.

Voorzitter Mohammed Ben Sulayem geeft op motorsport.com aan dat hij zich vooral stoort aan de vele keren dat hij het woord fuck hoort. “Ze zeggen dat woord hoe vaak niet per minuut? We zijn geen rappers, het hoort niet in de autosport.”

“Ik ben vroeger zelf coureur geweest en dan was ik ook weleens boos als een andere coureur mij hinderde, maar we hebben wel een verantwoordelijkheid en moeten voorzichtig zijn met wat we zeggen”, lichtte Ben Sulayem toe. “Tegenwoordig is alles live en alles wordt vastgelegd. Stel dat je met je kinderen naar een race zit te kijken en je hoort steeds dat vloeken, wat zegt dat dan over onze sport?”

De FIA-baas erkent dat de federatie heeft goedgekeurd dat er meer radiofragmenten tussen coureurs en teams te horen zijn. En ook al worden scheldwoorden weggepiept in de officiële televisie-uitzendingen, het toenemende aantal uitbarstingen vindt Ben Sulayem zorgwekkend. “We hebben regels en die zijn er om te worden gerespecteerd en gehandhaafd.

33 nieuwe Scania’s waaronder vier elektrische voor Jumbo

BREDA – Al sinds 2015 helpt Scania Jumbo Supermarkten met het verduurzamen van haar wagenpark. Onlangs voegde het bedrijf vier Scania 40R 4×2 trekkers met een totaal geïnstalleerde batterijcapaciteit van 624 kWh toe. Deze worden ingezet voor transport tussen DC’s in de regio Veghel. Deze BEV’s maken deel uit van een order voor in totaal 33 nieuwe voertuigen.

Naast de levering van de nieuwe voertuigen hebben Jumbo en Scania ook de handen ineengeslagen voor de realisatie van laadinfrastructuur. Bij het DC in Veghel is laadinfra gerealiseerd voor drie laadpalen, elk met een piekvermogen van 200 kW. Bij deze infrastructuur wordt gebruik gemaakt van één centrale Power Unit die op afstand meerdere satelliet-laadpalen kan aansturen. De centrale Power Unit wordt dan geplaatst op een locatie die minder kwetsbaar is. Naast een lagere investering resulteert dit systeem ook in lagere onderhouds- en evt. reparatiekosten.

Wilko Maas, vlootmanager bij Jumbo: “We blijven ons inzetten om het vervoer efficiënter en minder milieubelastend te organiseren, maar lopen ook tegen de nodige uitdagingen aan. We zijn blij dat we samen met Scania weer een mooie stap hebben kunnen zetten in het optimaliseren van ons elektrisch wagenpark.”

De levering van de laadinfrastructuur, naast de elektrische trucks, is een nieuwe stap in het partnership tussen Jumbo en Scania. Scania-dochterbedrijf Erinion is bij de ontwikkeling van deze laadinfrastructuur nauw betrokken geweest.

Middels deze oplossing ondersteunt Scania transportbedrijven in de transitie naar zero emissie toepassingen. Op deze manier kan zowel depotladen als bestemmingsladen mogelijk worden gemaakt terwijl de klant, geheel in de filosofie van Scania, wordt ontzorgd en zich kan richten op de kernactiviteiten.

In de samenwerking met Jumbo heeft Scania een totaalpakket verzorgd wat bestaat uit het analyseren, leveren, onderhouden en repareren van de voertuigen terwijl parallel eenzelfde traject voor de laadinfra is gevolgd: ontwerpen, realiseren, testen en operationeel opleveren, om vervolgens het beheer en onderhoud te laten verzorgen door Scania.

De laadinfrastructuur bij het DC in Veghel is onlangs in bedrijf genomen en feestelijk opgeleverd.

Jumbo is met ruim 725 winkels in Nederland en België een van de grootste retailorganisaties van het land. Het bedrijf heeft zich, net als Scania, verbonden aan het Science Based Targets initiative als basis voor haar klimaatdoelstellingen.

Schoof deelt juridische analyse noodwet pas na besluit

DEN HAAG – Premier Dick Schoof wil de juridische analyse die ten grondslag ligt aan het inzetten van het noodrecht om asielmaatregelen te nemen nog niet delen. De Tweede Kamer had erom gevraagd, maar het besluit erover is “nog niet afgerond”, aldus de premier. In de brief die hij hierover stuurt, wordt ook duidelijk dat het kabinet deze informatie pas wil delen nadat het besluit is genomen.

Schoof zegt toe de Kamer “per brief te informeren na afronding van de besluitvorming en de gevraagde stukken dan bij te voegen”. Hij wijst wel naar antwoorden op Kamervragen waarin GroenLinks-PvdA vraagt naar de juridische onderbouwing. Daarin benadrukt minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) dat er een dragende motivering moet zijn voor het besluit. Ze hamert ook op het belang dat het kabinet hecht aan internationale verdragen en de grondwet. Maar er wordt niet specifiek ingegaan op de juridische onderbouwing.

Veel oppositiepartijen hadden woensdagavond kritiek op het plan om noodwetgeving in te zetten. PVV, VVD, NSC en BBB hebben in hun coalitieakkoord afgesproken om artikel 110 en 111 van de Vreemdelingenwet in te zetten, waarmee een deel van die wet buiten werking kan worden gesteld “ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken”. Pas na dit besluit van de premier kan de Tweede Kamer zich hierover buigen.

‘Buitenspel’

Met name Nicolien van Vroonhoven, plaatsvervangend fractievoorzitter van NSC, moest hierover veel kritische vragen beantwoorden. Oppositiepartijen vinden dat de Kamer “buitenspel” staat en dat voor de asielcrisis normale wetgeving gebruikt zou moeten worden. Ze wezen erop dat het vorige kabinet de noodwet niet passend vond. Van Vroonhoven herhaalde steeds de woorden “dragend gemotiveerd” die in het hoofdlijnenakkoord staan. Op basis van die woorden verwacht ze dat het kabinet goed onderbouwt waarom de ‘noodknop’ terecht is. Maar ook Van Vroonhoven erkende dat de crisiswet “eng”, “op het randje” en “balanceren” is.

Deze donderdag debatteert de Kamer verder. Premier Dick Schoof zal zich uitgebreid moeten verantwoorden voor het plan van de noodwet, dat ook in het regeerprogramma van zijn kabinet staat.

ING scherpt klimaatbeleid aan, schroeft financiering terug

AMSTERDAM – ING stopt per direct met het financieren van zogeheten ‘pure players’, bedrijven die zich enkel toeleggen op het uit de grond halen van olie en gas en doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe velden. Ook zal de bank na 2025 stoppen met het verstrekken van nieuwe kredieten aan terminals voor de export van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). ING heeft die maatregelen donderdag aangekondigd in zijn jaarlijkse klimaatupdate.

“Voor ons als bank is financiering de meest impactvolle manier om bij te dragen aan de transitie: samen met klanten werken aan hun transitie naar netto-nul en tegelijkertijd de technologieën en oplossingen financieren die nodig zijn voor een duurzame toekomst”, stelt ING in een toelichting op de update.

Europese landen die geen Russisch gas meer invoeren sinds de inval in Oekraïne, zijn onder meer massaal lng gaan importeren als alternatief. Maar lng is nog altijd een fossiele brandstof die ook voor CO2-uitstoot zorgt. Bovendien lekt bij het productieproces regelmatig methaan, een ander krachtig broeikasgas.

Terra-aanpak

ING hanteert voor zijn klimaatbeleid onder andere de Terra-aanpak, gebaseerd op inzichten van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Daarmee meet ING de uitstoot van klanten die actief zijn in sectoren die de meeste koolstof uitstoten. ING heeft deze aanpak nu uitgebreid naar de aluminium- en zuivelsector, waarmee het totaal aantal sectoren uitkomt op twaalf.

Volgens de bank liggen acht van deze sectoren bijna of helemaal op schema om de klimaatdoelstelling te halen. Twee lopen achter, dat zijn de staalindustrie en de residentiële vastgoedsector. De overige twee sectoren kunnen volgens ING niet worden beoordeeld omdat daar een nieuwe methodologie wordt gebruikt om de koolstofuitstoot te meten.

‘Niet voldoende’

Extinction Rebellion (XR) vindt de koerswijziging van ING “bij lange na niet voldoende”. Volgens de actiegroep blijft de bank nog steeds de grootste Nederlandse fossiele bank. Fossielvrij ziet de stap van ING als het resultaat van een jarenlange strijd van mensen in de VS, ING Fossielvrij en de Nederlandse klimaatbeweging. Toch blijft de organisatie doorgaan met actievoeren “tot ING al hun financiering aan olie- en gasbedrijven stopt.”

Volgens Milieudefensie is de uitstoot van de bank 207 megaton hoger dan wat ING tot nu toe zei. “Het is absurd dat ING nu door een slim pr-trucje voor de grootste vervuilers de oranje loper uit kan blijven rollen”, zegt directeur Donald Pols van de organisatie.

Vrachtwagenchauffeur dood gevonden naast vrachtwagen bij Belgisch transportbedrijf

LENNIK – Op een parkeerplaats van het Belgische transportbedrijf Van de Velde in Lennik is donderdagochtend het lichaam van een 60-jarige vrachtwagenchauffeur gevonden. Dat melden Belgische media donderdagochtend.

De man lag met een bebloed hoofd naast zijn vrachtwagen op het parkeerterrein van het transportbedrijf.

Na een eerste onderzoek van de politie wordt ervan uitgegaan dat de man een ongeluk heeft gehad en daaraan later is overleden.

Ook vrachtwagen op waterstof mag straks zero-emissiezone in

ZOETERMEER – Vrachtwagens met waterstofverbranding zijn straks welkom in de zero-emissiezones. Het ministerie van I&W werkt op dit moment aan een aanpassing van de Nederlandse definitie van zero-emissievoertuigen om dit mogelijk te maken. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Concreet houdt deze aanpassing in dat verbrandingsmotoren die op waterstof werken (H2ICE, oftewel waterstof-verbrandingsmotoren) als zero-emissie-aandrijflijnen worden beschouwd. De voorgenomen wijziging komt voort uit afspraken die hierover in Brussel zijn gemaakt voor de EU-lidstaten.

“De drempelwaarde voor CO₂ ligt op 3 gram per tonkilometer. Dit gaat specifiek om de uitstoot van de aandrijflijn van het voertuig (tank-to-wheel), niet om de brandstof zelf. Naast CO₂ (broeikasgas) wordt de aanstaande Euro-7 norm gehanteerd voor schadelijke emissies”, aldus TLN.

“H2ICE-vrachtwagens voldoen zowel aan de CO2-drempelwaarde als aan de Euro-7 norm voor schadelijke emissies, waardoor hun emissies als ‘near-zero’ beschouwd worden. Motoren die werken op andere alternatieve brandstoffen voldoen niet aan de grenswaarde omdat er bij energiedragers zoals HVO en bioLNG altijd sprake is van verbranding van koolstofmoleculen.”

Tot nu toe werden alleen voertuigen met een elektrische aandrijflijn met energie uit batterijen of waterstof (omgezet via een brandstofcel) erkend als zero-emissievoertuigen. De wetgeving die H2ICE binnen deze definitie brengt, wordt toegevoegd aan het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990). Het hele proces moet in januari 2026 voltooid zijn.

“De financiële haalbaarheid van de inzet van H2ICE in vergelijking met batterij-elektrische vrachtwagens is nog onduidelijk. Dit hangt nauw samen met de uiteindelijke prijs van groene waterstof.”

Tiental gemeenten overweegt zelf organiseren van asielopvang

DEN HAAG – Meerdere gemeenten, waaronder Staphorst, onderzoeken of ze zelf langdurige asielopvang kunnen organiseren. Een tiental gemeenten overweegt dit, zegt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) naar aanleiding van een bericht in de Stentor.

Veel is echter volgens de woordvoerder nog onduidelijk. “Het ministerie van Asiel en Migratie stelt hierover een beleidskader op.” Het COA laat zich hier dan ook nog niet over uit. De woordvoerder benadrukt dat de mogelijkheid om zelf asielopvang te regelen in de spreidingswet staat. Langdurige opvang wordt nu nog door het COA gedaan. Gemeenten organiseren al wel zelf noodopvang.

Staphorst biedt tot nu toe nog geen onderdak aan asielzoekers. Volgens de spreidingswet, die moet zorgen voor een eerlijke verspreiding van asielzoekers over alle gemeenten in het land, moet de Overijsselse gemeente er 112 opvangen. Een woordvoerster van de gemeente zegt dat de plannen voor het zelf organiseren van opvang nog in een vroeg stadium zijn. In een nota die dinsdag ter sprake komt in de gemeenteraad stelt het college van burgemeester en wethouders voor de mogelijkheid samen met het COA te onderzoeken.

Het idee van Staphorst is om net als bij de opvang van statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne ook het onderdak van asielzoekers zelf te regelen. Verbinding met bewoners en maatwerk zijn daarbij uitgangspunten.

Staphorst heeft eerder dit jaar samen met het COA gekeken naar een voormalig restaurant bij de A28 in Rouveen als mogelijke locatie voor asielopvang. Volgens verantwoordelijk wethouder Jan Carlo Bos bleek deze plek financieel niet haalbaar voor het COA. Door deze verkenning is veel tijd verloren gegaan, zegt de wethouder. Het lukt de gemeente dan ook niet in het najaar harde toezeggingen te doen over aantallen beschikbare plekken. “We hebben op dit vlak echt wat te doen. We inventariseren nu verdere mogelijke locaties. Zodra dat leidt tot een verkenning, komen we terug bij de raad en communiceren we met inwoners”, zegt Bos.

Israël houdt zakenman aan voor beramen moord op premier Netanyahu

JERUZALEM – Israël heeft een zakenman opgepakt die van plan geweest zou zijn om premier Benjamin Netanyahu en andere hoge figuren binnen de regering te doden. Het gaat volgens de Israëlische veiligheidsdiensten om een Israëlische zakenman met Turkse banden die zou handelen in opdracht van Iran.

Volgens de Israëlische diensten woonde de zakenman ten minste twee vergaderingen bij in Iran. Daarbij zou gesproken zijn over de mogelijkheid om Netanyahu, minister van Defensie Yoav Gallant of het hoofd van de inlichtingendienst Shin Bet te doden. De dienst heeft de aanhouding samen met de politie zelf naar buiten gebracht.

De man is vorige maand aangehouden, zeggen de diensten. Volgens Haaretz wordt hij ervan beschuldigd dat hij in ruil voor geld klussen wilde doen voor iemand die voor de Iraanse inlichtingendiensten werkte. Het zou aanvankelijk gaan om het vervoeren van wapens en geld, fotograferen van drukke plekken in Israël en het onder druk zetten van andere Israëliërs die voor Iran werkten, maar de afspraken niet nakwamen, meldt de krant.

De verdachte wilde 1 miljoen dollar (900.000 euro) hebben voordat hij aan een missie begon. Daar gingen zijn contacten niet mee akkoord, al stelden ze later nog contact met hem op te nemen. Ze betaalden hem vervolgens wel 5000 euro voor het gesprek, aldus Haaretz.

Minder mensen met betaald werk

DEN HAAG – In augustus 2024 waren er 9,8 miljoen mensen met betaald werk. Dit aantal is in de afgelopen drie maanden gedaald met gemiddeld 18 duizend per maand. Hiermee was 73,0 procent van de mensen van 15 tot 75 werkzaam. Tot en met juli bleef de arbeidsparticipatie nog vrijwel gelijk. Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden licht toegenomen, met gemiddeld 2 duizend per maand tot 374 duizend. Daarmee kwam het werkloosheidspercentage in augustus uit op 3,7. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. UWV registreerde eind augustus 171 duizend lopende WW-uitkeringen, 6,5 duizend meer dan eind juli.

Ruim 3,6 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar hadden in augustus geen betaald werk. Naast de 374 duizend werklozen waren er 3,2 miljoen mensen die niet kort geleden naar werk hebben gezocht en/of daarvoor niet direct beschikbaar waren. Dit zijn vooral mensen die met pensioen zijn of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden groeide deze groep mensen buiten de beroepsbevolking met 16 duizend per maand.

Daling arbeidsparticipatie in augustus

In augustus was er een daling van het percentage werkenden naar 73,0. Van januari tot en met juli schommelde dit percentage nog rond 73,3. De daling in augustus betrof vooral jongeren en 45-plussers. Bij de 55- tot 60-jarigen daalde de arbeidsparticipatie al sinds begin 2024. Bij 60-plussers was er in de eerste helft van 2024 een toename.
UWV: aantal WW-uitkeringen steeg in augustus met 4 procent

Eind augustus verstrekte UWV 170,7 duizend WW-uitkeringen. Dat is een stijging van 6,5 duizend uitkeringen (4,0 procent) vergeleken met juli. In augustus kwamen er 29,0 duizend uitkeringen bij en werden er 22,5 duizend beëindigd.

UWV: toename aantal WW-uitkeringen het grootst in het onderwijs

Vergeleken met juli steeg het aantal WW-uitkeringen het sterkst in de sector onderwijs (+38,7 procent). In de zomermaanden neemt het aantal WW-uitkeringen vanuit het onderwijs meestal toe. Dat heeft te maken met het aflopen van arbeidscontracten aan het einde van het schooljaar. Van een daling was met name sprake in de bouw (-3,0 procent) en ook in de landbouw, groenvoorziening, visserij (-2,0 procent).

Uitstroom uit werkloosheid iets lager dan instroom

De ontwikkeling van de werkloosheid is het resultaat van onderliggende stromen tussen de werkzame, de werkloze en de niet-beroepsbevolking. Het schema hieronder laat die stromen zien. De figuur daaronder toont de ontwikkeling van die verschillende stromen in de afgelopen maanden.

De werkloosheid kan toe- of afnemen door vier verschillende stromen. Twee van die stromen kunnen de werkloosheid laten dalen. De eerste is de stroom van werklozen die een baan vinden. De tweede is de stroom van werklozen die stoppen met zoeken en de arbeidsmarkt en dus de beroepsbevolking verlaten. In totaal waren er in augustus 229 duizend mensen die drie maanden eerder nog werkloos waren.

Er zijn ook twee tegengestelde stromen, die de werkloosheid kunnen vergroten. Het gaat om werkenden die hun baan verliezen en om mensen die zich eerder niet aanboden op de arbeidsmarkt en op zoek zijn gegaan naar werk. Als ze niet meteen werk vinden, worden ze deel van de werkloze beroepsbevolking. De totale instroom in werkloosheid was in augustus met 236 duizend personen iets hoger dan de uitstroom. Het aantal werklozen is daardoor in de afgelopen drie maanden per saldo licht toegenomen.

Bloomberg: Volkswagen sluit Chinese fabriek om dalende vraag

NANJING – Volkswagen en zijn oudste Chinese partner zijn van plan om een fabriek in China te sluiten, als reactie op de afnemende vraag naar auto’s met een verbrandingsmotor. Het gaat om een fabriek in Nanjing, in de buurt van Shanghai, die mogelijk volgend jaar al wordt gesloten, zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg.

Op de locatie worden Volkswagen Passats en Skoda-auto’s gemaakt, met een jaarlijkse productiecapaciteit van 360.000 voertuigen. De Duitse automaker heeft al decennialang een samenwerkingsverband met SAIC Motor, een Chinese autofabrikant.

Twee jaar geleden stopte SAIC Volkswagen, het gezamenlijke bedrijf, met de productie in een andere Chinese fabriek die al open was sinds de jaren tachtig.

Skoda

De partners voeren ook een strategische herziening uit van Volkswagens merk Skoda, na een forse daling van de verkoopcijfers. Dat onderstreept de omvang van de problemen waarmee de autofabrikant in China kampt. Een fabriek in het Chinese Ningbo dat verschillende Skoda-modellen maakt, staat maandenlang stil en wordt mogelijk ook gesloten, aldus de ingewijden.

“Alle SAIC Volkswagen-fabrieken draaien normaal volgens de marktvraag en onze prognose”, zegt Volkswagen China in een reactie tegen Bloomberg. Nu de aandacht verschuift naar slimme elektrische voertuigen, “passen we stap voor stap de voertuigproductie en de onderdelenfabrieken aan”.

Rabobank voorziet economische krimp in regio’s met veel industrie

UTRECHT – Regio’s in Nederland met veel industriële bedrijven en landbouwondernemingen krijgen dit jaar te maken met een zeer beperkte groei of zelfs economische krimp, staat in een rapport van Rabobank. “We verwachten krimp in de landbouw, de logistiek, de industrie en met name de bouw. Vooral in de productiesectoren is het economische vooruitzicht dus minder rooskleurig”, stellen de economen.

Het gaat om productieregio’s als Zuidwest-Friesland, Delfzijl en omgeving, Zeeuws-Vlaanderen en de Achterhoek. “Ook Oost-Groningen, Twente, Noord- en Zuid-Limburg en de Brabantse regio’s huisvesten relatief veel industrie en groeien daardoor waarschijnlijk beperkt”, voorziet de bank. Door de verwachte krimp in de machinebouw is ook de economische groei in technologieregio Brainport Eindhoven onzeker. In dit gebied zijn belangrijke techbedrijven actief zoals Philips, ASML en VDL Groep.

Volgens Rabobank kunnen regio’s met veel ICT- en specialistische zakelijke dienstverlening dit jaar juist een groei-impuls verwachten vanuit die sectoren. Uitschieters op dat gebied zijn de regio Den Haag, Utrecht en vooral Groot-Amsterdam. “Deze regio profiteert van de groeiende markt voor specialistische diensten en ondervindt nauwelijks hinder van de krimpende productiesectoren”, concluderen de Rabo-economen.

Groot-Amsterdam

Rabobank verwacht voor dit jaar een bescheiden economische groei van 0,6 procent, waarbij vooral de sectoren zorg, ICT en de specialistische zakelijke dienstverlening het goed zullen doen. Dit betreft onder andere advocatenkantoren, adviesbureaus en notarissen. Samen met ICT, vormen deze bedrijven in en rondom de hoofdstad maar liefst een kwart van de totale economie. Landelijk ligt dit aandeel op slechts 14 procent.

Groot-Amsterdam laat dit jaar naar verwachting verreweg de grootste groei zien met ruim 2 procent. De regio profiteert van “de nabijheid van Schiphol, de vele onderwijsinstellingen die een continue stroom van werknemers leveren, en de hoge dichtheid van kennisnetwerken.”

Het veranderde wagenpark van bedrijven

Wanneer je een eigen bedrijf hebt binnen transport, dan is het natuurlijk logisch dat je met de tijd andere auto’s krijgt. Zo kan het zijn dat je wagenpark in mum van tijd is uitgegroeid of juist is gekrompen door verschillende maatregelen. Zo zijn er voor elk bedrijf wel veranderingen doorgebracht. Het is goed om eens te kijken naar het veranderde wagenpark van bedrijven en hoe je ook je wagenpark anders kunt maken.

1. Leasewagens

Om te beginnen zie je tegenwoordig veel auto’s die op de zaak worden geleased. Een auto leasen is voor bedrijven namelijk erg voordelig, aangezien je te maken hebt met verschillende fiscale voordelen. Zo kun je de rente aftrekken, kun je btw laten afschrijven en nog meer financiële voordelen. Je ziet dus ook op veel wagenparken van bedrijven terug dat er gebruik wordt gemaakt van leasewagens.

Mocht je zelf graag een bedrijfswagen leasen voor je eigen onderneming, dan is het natuurlijk goed om daar achteraan te gaan. Zo kun je gebruikmaken van financial lease. Zo ben je financieel wel verantwoordelijk voor de auto. Je betaalt alsnog maandelijks aan de leasemaatschappij om de auto als het ware af te kopen. Aan het einde van het leasecontract, mag je het voertuig houden, of je mag een andere wagen leasen.

2. Elektrische voertuigen

Het type auto dat je op een wagenpark van bedrijven gaat vinden zijn elektrische voertuigen. Op de meeste bedrijventerreinen vind je ook al veel laadpalen waaraan een elektrische auto kan opladen. Zo zijn er veel bedrijven die het belangrijk vinden om mee te gaan met het milieu en daarom is een elektrische auto een goede uitkomst. Naast dat je elektrisch kunt rijden met een auto, kan dit natuurlijk ook met een bestelbus of een ander vrachtbusje. Op die manier kun je zuinig omgaan met de wereld en nadenken over het milieu.

Een ander voordeel van elektrisch rijden is dat het wel een stukje goedkoper is dan benzine of diesel. Zo betaal je alleen voor de stroom waarmee je de auto gaat opladen. Dat is ook de enige brandstof die je gebruikt voor die auto. Tegenwoordig kun je je auto al snel opladen, waardoor je niet zo lang hoeft te wachten voordat je je weg weer kunt vervolgen.

3. Vrachtwagens

Ook zijn er op wagenparken vaak wel vrachtwagens te vinden die overal en nergens heen rijden. Met vrachtwagens is er in de afgelopen jaren veel veranderd. Het begon namelijk met ouderwetse cabines en ook oudere motoren. Tegenwoordig is alles een stuk beter gemaakt voor de vrachtwagenchauffeur zelf, maar ook voor de vrachtwagen zelf. Zo heeft elke vrachtwagen tegenwoordig een airco, de meesten kunnen gebruikmaken van een koelkast onderweg en ze hebben ook een prettige slaapplaats.

Op die manier is er dus voor een vrachtwagen ook al veel veranderd. Ook zijn de vrachtwagens nu minder vervuilend dan tien jaar geleden. Toch blijft een vrachtwagen wel vervuilend en dat komt door zijn uitlaatgassen. Op het wagenpark blijf je toch wel vrachtwagens zien en zeker als je een transportbedrijf hebt is dit natuurlijk onmisbaar.

4. De toekomst

Op het wagenpark van veel bedrijven moet ook veel worden veranderd in de toekomst. Zo moeten bedrijfswagens in veel verschillende steden geen vervuiling meer mogen achterlaten. Zo worden er veel emissievrije zones ingesteld. In deze zone mogen er geen auto’s rijden met schadelijke uitlaatgassen. Dit wordt ingesteld om de stad te helpen om gezonder te worden, maar ook met het oog op het milieu. Veel wagenparken staan nog vol met bedrijfsbussen die wel schadelijke uitlaatgassen hebben. Zij moeten er dus voor zorgen dat dit in de toekomst wel anders wordt. Op die manier mogen ze blijven staan en gaan waar ze maar willen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Dode bij ongeval op N367 bij Oude Pekela

Politie

OUDE PEKELA – Op de N367 bij Oude Pekela in Groningen is woensdagavond een dode gevallen bij een ernstig verkeersongeval rond 23.30 uur, meldt de politie. Twee andere mensen raakten gewond.

Twee personenauto’s botsten op elkaar. Voor een van de inzittenden mocht hulpverlening niet meer baten. Het gaat om een 45-jarige man uit Winschoten. Hij overleed op de plek van het ongeluk.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeval.

LAATSTE NIEUWS

Twee doden nadat auto op vrachtwagen botst op A4 [+foto’s]

WOENSDRECHT - Door een ernstig ongeluk op de A4 bij Woensdrecht zijn vrijdagochtend twee mensen om het leven gekomen, meldt de politie. Een derde...