Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 17:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 91

Verdachte van steekpartij Rotterdam is bekende van politie

ROTTERDAM – De 22-jarige man uit Amersfoort die is opgepakt voor de dodelijke steekpartij van donderdagavond bij de Erasmusbrug in Rotterdam, is een bekende van de politie. Dat meldt een politiewoordvoerster. Waar de politie hem van kent, wil de woordvoerster nu niet zeggen. “Het gaat niet om het stelen van een rolletje pepermunt”, wil de politie wel kwijt.

Bij de steekpartij kwam een 32-jarige Rotterdammer om het leven. Hij werd nog gereanimeerd, maar overleed ter plekke aan zijn verwondingen. Een man van 33 uit Zwitserland raakte zwaargewond en ligt in het ziekenhuis. Een slachtoffer werd in een parkeergarage gestoken, een ander er dicht bij, aan de voet van de Erasmusbrug. De verdachte raakte bij de overmeestering door agenten en omstanders ook gewond, en ligt ook in het ziekenhuis. Over het motief is nog niets bekend.

Getuigen zeiden donderdagavond tegen de politie dat de verdachte ‘Allahu akbar’ (God is de grootste) riep tijdens het incident. Die uitspraak wordt ook meegenomen in het onderzoek, zegt de politiewoordvoerster. Verder zeiden getuigen tegen de politie dat de man had ingestoken op willekeurige mensen. Ook dat wordt onderzocht.

De steekpartij is door veel mensen gezien. Voor hen is opvang geregeld, aldus de politie.

Fietser zwaargewond na aanrijding met vrachtwagen op N358

Foto: Noordernieuws

ALDWÂLD – Omstreeks 11:30 uur heeft er een aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een fietser op de kruising van de N358 en de Allemawei ter hoogte van het Friese Aldwâld.

Hierbij is de fietser zwaargewond geraakt.

Hulpdiensten zijn ter plaatse en de politie doet onderzoek.

Spoedwet over asiel duurt langer dan noodwet, verdedigt Faber

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber blijft sterke voorkeur houden voor een noodwet boven een spoedwet om snel strenge asielregels in te voeren. Het traject om een spoedwet te maken duurt “veel langer”, motiveert de bewindsvrouw. Dat is in tegenspraak met de ambtelijke stukken over het kabinetsvoornemen die donderdag met de Tweede Kamer zijn gedeeld. “Een spoedwet kan ook snel, dus alleen snelheid is geen dragend motief”, luidde bijvoorbeeld een van de adviezen aan het kabinet.

“Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er een crisis is, en een crisis moet je zo snel mogelijk aanpakken”, zei Faber voor aanvang van de ministerraad. Ze reageert ontkennend op de vraag of haar sterke voorkeur bij een asielcrisiswet ligt omdat het beter past bij het beeld dat ze op wil roepen. “Nee, dat is niet het beeld. Dat is gewoon de keiharde werkelijkheid.”

Desgevraagd zei de bewindsvrouw dat ze het gebruik van het spoedrecht – wat de voorkeur heeft van de bijna voltallige oppositie en NSC – niet uitsluit. Even later kwam Faber daarop terug en zei ze dat ze daar toch niet op vooruit wil lopen. “Ik ga ervan uit dat het lukt”, zei ze over de asielnoodwet.

Niet aanvaardbaar

De suggestie dat ze democratische stappen overslaat met een noodwet, werpt de bewindsvrouw verre van zich. Want, zo redeneerde Faber, ze activeert een noodknop in de Vreemdelingenwet, waar de Eerste en Tweede Kamer in het verleden mee hebben ingestemd. Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken schrijven in de vrijgegeven stukken dat deze manier van handelen “democratisch en rechtsstatelijk niet aanvaardbaar” is.

“Ik waardeer de ambtenaren zeer, maar de ambtenaren hebben een adviserende taak en het is uiteindelijk aan het bestuur”, zei de minister toen haar werd gevraagd naar de ambtelijke adviezen.

Duitse minister wil verkoop elektrische auto’s aanjagen

EMDEN – De Duitse minister voor Economische Zaken Robert Habeck wil nieuwe steunmaatregelen nemen om de verkoop van elektrische auto’s aan te jagen. Dat zei hij bij een bezoek aan werknemers van een fabriek van Volkswagen, dat met grote financiële tegenslag kampt door zwakke autoverkopen in Duitsland.

Habeck wees op plannen om belastingvoordelen in te voeren voor elektrische bedrijfsauto’s. Hij kondigde ook een “autotop” aan, waarvoor fabrikanten, vakbonden en toeleveranciers maandag bijeenkomen om te praten over de crisis in de Duitse auto-industrie. Volkswagen is voor het eerst in zijn geschiedenis van plan Duitse fabrieken te sluiten door de tegenvallende verkopen in Europa.

Vooral op de markt voor elektrische auto’s heeft Volkswagen last van overcapaciteit, wat betekent dat fabrieken veel meer kunnen produceren dan waar vraag naar is. De Duitse regering beëindigde in december vrij abrupt een subsidieregeling voor elektrische auto’s. Dat was het gevolg van een groot gat in de begroting door een ongunstige uitspraak van het Duitse grondwettelijke hof.

Problemen

Eerder deze week zei Habeck dat zijn ministerie Volkswagen wil helpen. Tijdens zijn bezoek aan de fabriek in Emden benadrukte hij dat Volkswagen zelf het grootste deel van de problemen moet oplossen. In Duitse media verschenen deze week berichten dat de fabrikant bij een reorganisatie overweegt om 30.000 Duitse banen te schrappen. Habeck wilde niet reageren op vragen over die aantallen en zei zich “niet te kunnen mengen” in het beleid van het bedrijf.

Donderdag kwam Mercedes-Benz met nieuws dat de crisissfeer in de Duitse auto-industrie versterkt. Het autoconcern uit Stuttgart is veel somberder over zijn winstmarges dit jaar, vooral als gevolg van problemen in China. Door de crisis in de vastgoedsector van dat land zijn Chinese consumenten onzekerder geworden, wat drukt op de verkoop van luxeauto’s. Eerder gaf ook BMW een winstwaarschuwing.

Van Hijum: kabinet in discussie over keuze spoedwet of noodwet

DEN HAAG – Na een zwaar debat voor het kabinet en zijn partij NSC zegt vicepremier Eddy van Hijum dat het kabinet in gesprek gaat over de keuze voor een noodwet of een spoedwet om asielmaatregelen snel te kunnen nemen. “We zullen hier in het kabinet een goede, gezonde, volwassen discussie over voeren”, zegt Van Hijum. Hij benadrukt dat alle vier de partijen in de regeringscoalitie migratie willen verminderen, “een heel ingewikkeld vraagstuk”.

Premier Dick Schoof wees gisteren een voorstel van de oppositie af om toch over te gaan op spoedwetgeving. Ook NSC had, in navolging van coalitiepartner VVD, gevraagd of een spoedwet niet parallel kan worden voorbereid. Mocht het noodrecht dan inderdaad niet te rechtvaardigen zijn, kan het kabinet daarop terugvallen. Schoof raadde die motie af. “Op dit moment kiezen we ervoor om in eerste instantie het traject van 110 en 111 te volgen”, zei hij wijzend naar de wetsartikelen in de vreemdelingenwet die de noodgrepen mogelijk maken.

“We gaan die discussie voeren”, houdt Van Hijum vol. Maar waar geen discussie over kan bestaan, waar ik ook geen enkele twijfel over wil laten bestaan, is dat we ons met elkaar verantwoordelijk voelen voor een stevig pakket op het gebied van asiel en migratie”, benadrukte hij voorafgaand aan de ministerraad op vrijdag. Zijn partij NSC liet weten moeite te hebben met de greep naar het noodrecht, en staat in die discussie lijnrecht tegenover de PVV, die daar juist aan vasthoudt.

Asielteksten

NSC-ministers, onder wie Van Hijum, hebben de afgelopen maanden ook geprobeerd de scherpe randen van de asielteksten in het regeerprogramma te halen. Van Hijum benadrukte vanuit zijn rol als minister van Sociale Zaken ook de veel grotere arbeidsmigratiestroom. Dat doet hij vrijdag weer: “Ik blijf erbij zeggen: het gaat niet alleen om asiel, het gaat ook over arbeidsmigratie.”

Wel erkent de bewindsman dat in het kabinet en de coalitie “totaal verschillende partijen en ook verschillende mensen” samenwerken.

Luchtvracht in augustus toegenomen op Schiphol

SCHIPHOL – Er reisden 6,4 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in augustus 2024. Het is een toename van 6 procent ten opzichte van 2023. De meeste passagiers gingen op reis naar Spanje, Groot-Brittannië, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 43.118. Dat is een stijging van bijna 4 procent ten opzichte van 2023.

Vrachtvervoer

Het aantal volledige vrachtvluchten was 2 procent hoger dan in augustus 2023. In augustus 2023 waren er 1.270 vrachtvluchten, in 2024 waren dat er 1.300. Het totale vervoerde volume was in augustus 2024 126.833 ton. Dat is een toename van 15 procent ten opzichte van 2023.

Aantal passagiers

In augustus 2024 reisden er 6,4 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4,2 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn 1,1 miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Vluchten

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 43.118 in augustus 2024. Dat is een stijging van bijna 4 procent vergeleken met 2023. 35.277 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.841 naar intercontinentale bestemmingen.

MAN hTGX waterstoftruck onderscheiden met Truck Innovation Award 2025

HANNOVER – MAN heeft op de IAA Transportation 2024 in Hannover de Truck Innovation Award 2025 gewonnen voor de MAN hTGX waterstoftruck. Namens MAN Truck & Bus nam Dr. Frederik Zohm, bestuurslid voor Onderzoek & Ontwikkeling, de prestigieuze onderscheiding op de show in ontvangst. Met de hTGX is MAN de eerste Europese truckfabrikant die een kleine serie trucks met waterstofaandrijving op de markt brengt.

“We zijn bijzonder verheugd met deze onderscheiding van de ‘International Truck of the Year’ (IToY) jury. Met de MAN hTGX waterstoftruck bieden we een interessante aanvulling op ons aanbod van elektrische trucks en ronden we ons portfolio aan emissievrije producten voor speciale markten en zware toepassingen af. Dankzij de classificatie als een ‘zero-emissievoertuig’ levert de hTGX een belangrijke bijdrage aan de decarbonisatie van het goederentransport over de weg”, verklaart Dr. Frederik Zohm.

Derde Innovation Award in vijf jaar tijd

Het is de derde keer dat MAN Truck & Bus de Truck Innovation Award heeft gewonnen. Eerder dit jaar ontving de truckfabrikant de prijs al voor zijn onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten ANITA en ATLAS-L4, waarin autonoom rijden centraal staat. In 2019 won het geautomatiseerde bouwplaatsbeveiligingsvoertuig AFAS in zijn allereerste jaar de felbegeerde vakprijs.

Tijdens een recente test in het Oostenrijkse Saalfelden prezen de IToY-journalisten de met diesel te vergelijken prestaties en het rijgedrag van de MAN hTGX, waarvoor de 16,8-liter H4576 zescilinder-in-lijn waterstofmotor verantwoordelijk is. Tevens prees de jury de bijna nulbalans van de zware truck, het rijbereik van ongeveer 600 kilometer dat mogelijk wordt gemaakt door de 56 kilo grote waterstofdruktank met een capaciteit van 700 bar, en het vereenvoudigde uitlaatgasnabehandelingssysteem.

hTGX start met 200 trucks

De kleine serie, met in eerste instantie ongeveer 200 trucks, moet al in 2025 worden geleverd aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en specifieke landen buiten Europa. De MAN hTGX is een alternatieve emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het transport van zware goederen – zoals in de bouw, of tank- en houttransport.

De hTGX kan ook een alternatief zijn voor volledig elektrische trucks, voor gebruik in gebieden zonder een geschikte laadinfrastructuur of voor markten waar al voldoende waterstof beschikbaar is.

De MAN hTGX wordt leverbaar in 6×2 en 6×4 asconfiguraties, voor een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer. De H45 waterstofmotor is gebaseerd op de beproefde D38 dieselmotor. De productie ervan gaat plaatsvinden in de motoren- en accufabriek in Neurenberg.

Spoorsector opent proeftuin voor 5G-technologie

Foto: NS

AMERSFOORT – NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben gezamenlijk een proeftuin voor 5G geopend in het Railcenter in Amersfoort. Samen met partners TU Delft, MCS en TNO wordt hier onderzocht hoe 5G-technologie kan helpen om innovaties in de spoorsector te versnellen.

Het ‘Rail FieldLab 5G’ maakt geavanceerde 5G-oplossingen mogelijk die de veiligheid, efficiëntie en reizigerservaring kunnen verbeteren. De proeftuin biedt een omgeving voor bedrijven in de spoorsector om hun 5G-toepassingen uitgebreid te testen.

Bij het Railcenter is een privaat 5G-netwerk geïnstalleerd langs het spoor.

Uitdagingen en kansen

Foto: NS

De spoorwereld staat voor grote uitdagingen. De arbeidsmarkt is krap en het spoor zit veelal aan z’n maximale capaciteit. Digitalisering is een van de oplossingen. Zo kunnen we aan de hand van data over materieel en spoor specifieker en dus efficiënter onderhoud uitvoeren. Ook zou virtual reality een uitkomst kunnen bieden bij hulp op afstand, bijvoorbeeld bij onderhoud van treinen en sporen.

5G biedt de bandbreedte en beschikbaarheid die we daarvoor nodig hebben. Daarnaast kent 5G minder vertraging zodat bijvoorbeeld inspecties langs het spoor uitgevoerd kunnen worden door een robothond en de beelden op afstand kunnen worden geanalyseerd.

Leren

Voor de spoorsector is 5G een sleuteltechnologie om digitalisering, robotisering en andere innovaties te versnellen. Het is dan ook belangrijk dat we gezamenlijk binnen de spoorsector kunnen leren en testen met 5G. Het Rail FieldLab 5G biedt hiervoor volop de mogelijkheid.

Aanrijding met vijf vrachtwagens op Duitse A6 [+foto]

HOCKENHEIM – Op de Duitse A6 tussen het knooppunt Walldorf en Hockenheim heeft vrijdagochtend om 06.00 uur een ongeval plaatsgevonden waarbij meerdere voertuigen betrokken waren. Volgens de eerste bevindingen zou het om vijf vrachtwagens gaan.

Mogelijk door het einde van een file door een eerder vrachtwagenongeval remde een vrachtwagen af, daardoor reed een andere vrachtwagen op zijn voorligger en de andere voertuigen werden vervolgens op elkaar geduwd.

Er zouden meerdere chauffeurs gewond zijn geraakt. Over de omvang van de verwondingen konden nog geen mededelingen worden gedaan, meldt de Duitse politie.

De snelweg moest tijdelijk geheel afgesloten worden, de volledige afsluiting is inmiddels opgeheven en het verkeer wordt over één rijstrook langs de ongevalslocatie geleid.

Verdachte van steekincident Rotterdam is man (22) uit Amersfoort

Politie

ROTTERDAM – De man die donderdagavond werd opgepakt voor een dodelijk steekincident in de buurt van de Erasmusbrug in Rotterdam, is een 22-jarige man uit Amersfoort. Dat meldt de politie.

Een 32-jarige man uit Rotterdam kwam door het steekincident om het leven, een man van 33 uit Zwitserland raakte zwaargewond.

Volgens de politie is over de toedracht van het incident nog veel onduidelijk. Getuigen zeiden donderdagavond tegen de politie dat de verdachte ‘Allahu akbar’ (God is de grootste) riep tijdens het incident.

De verdachte werd door omstanders en agenten overmeesterd. Hij raakte daarbij gewond en is naar het ziekenhuis gebracht.

Grootanker voor scheidend burgemeester Ahmed Aboutaleb

Foto: Havenbedrijf Rotterdam | Rhalda Jansen

ROTTERDAM – Burgemeester Ahmed Aboutaleb is onderscheiden met het Grootanker van de haven van Rotterdam, de hoogste onderscheiding van het Havenbedrijf. Als burgemeester was hij een waardig ambassadeur voor de haven. Hij had een luisterend oor voor werknemers en omwonenden en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbinding tussen haven en stad.

Hij heeft de onderscheiding gekregen uit handen van Boudewijn Siemons, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, tijdens zijn officiële afscheidsbijeenkomst in De Doelen op 19 september 2024.

Burgemeester Aboutaleb krijgt de erkenning voor de buitengewoon onderscheidende bijdrage die hij heeft geleverd aan de ontwikkeling van het Havenbedrijf, de haven en het industrieel complex. Hij vertegenwoordigde de haven en de stad tijdens buitenlandse reizen, handelsmissies en internationale congressen in Rotterdam. Hij zette zich daarnaast gedurende zijn ambtsperiode van ruim vijftien jaar met woord en daad in voor de energietransitie. Hij was daarbij voor overheden, bedrijven en het havenbedrijf een belangrijk baken op het stadhuis. Dankzij hem is de aanpak van ondermijnende drugscriminaliteit in Rotterdam structureel versterkt en het probleem internationaal op de kaart gezet.

Man van statuur met oog voor mensen

Aboutaleb wist als ervaren bestuurder met een uitstekende reputatie wereldwijd deuren te openen die anders gesloten bleven. Tegelijkertijd was hij ook lokaal van grote betekenis voor de haven.

CEO Siemons: “Ik heb de burgemeester leren kennen als iemand die een groot hart heeft voor de haven en iedereen die daar werkt, niet alleen Rijnmonders, maar bijvoorbeeld ook zeelieden van over de hele wereld. Daarnaast was hij heel betrokken bij mensen in de wijken en dorpen rondom de haven en vroeg hij, ook bij het Havenbedrijf, aandacht voor hun ervaring met de haven. Mede hierdoor zijn we in de afgelopen jaren meer aandacht gaan besteden aan onder andere de arbeidsmarkt en de leefomgeving van de haven.”

Havenonderscheidingen

Het Havenbedrijf Rotterdam kent drie onderscheidingen voor personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor het haven- en industriële complex. Het Grootanker is de hoogste onderscheiding en wordt door de directie van het Havenbedrijf toegekend aan iemand die een zeer uitzonderlijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het haven- en industriële complex van Rotterdam. Sinds 2006 is deze onderscheiding nu negen keer uitgereikt. Andere onderscheidingen zijn het Boeganker en het Sleepanker.

The Guardian: Rusland hield rekening met Oekraïense inval Koersk

KYIV – De militaire leiding in Rusland hield rekening met een Oekraïense inval in Koersk, voordat deze in augustus plaatsvond. De legertop was ook maandenlang bezig met plannen voor het afslaan van een dergelijke aanval, meldt The Guardian. De Britse krant baseert zich op documenten die het Oekraïense leger zegt te hebben gevonden op door Rusland verlaten posities in de grensregio.

Oekraïne viel Koersk begin augustus binnen en slaagde er naar eigen zeggen in meer dan honderd plaatsen te veroveren. Het Russische leger is inmiddels bezig met een tegenoffensief. Een speciale eenheid van Oekraïne zegt vlak na het begin van de inval documenten te hebben gevonden van het ministerie van Binnenlandse Zaken, de krijgsmacht en veiligheidsdienst FSB. The Guardian kon de authenticiteit van de documenten niet onafhankelijk verifiëren, maar meldt wel dat ze de kenmerken van echte Russische legercommunicatie bevatten.

De krant bericht dat in de documenten zorgen worden geuit over het moreel onder Russische militairen in Koersk. Die zorgen werden groter na de zelfmoord van een militair aan de frontlinie, een persoon die naar verluidt “in een langdurige depressie verkeerde vanwege zijn diensttijd in het Russische leger”. Ook wordt gemeld dat eenheidscommandanten de opdracht krijgen om ervoor te zorgen dat militairen dagelijks Russische staatsmedia consumeren om hun “geestelijke gesteldheid” op peil te houden.

Intensievere training

De militaire documenten bevatten waarschuwingen over een inval in Koersk, bericht The Guardian. Zo werd in januari gesproken over de “mogelijkheid van een doorbraak aan de staatsgrens”. Ook werd opdracht gegeven tot intensievere training om voorbereid te zijn op het afslaan van een eventuele invasie. In maart moesten grenstroepen de verdedigingslinies versterken.

De krant schrijft dat de waarschuwing in juni specifieker werd, met scenario’s die uiteindelijk werkelijkheid werden, en dat in hetzelfde document werd geklaagd dat Russische troepen aan het front “gemiddeld slechts voor 60 tot 70 procent bezet zijn en voornamelijk bestaan ​​uit reserves met een zwakke training”. Veel Russische militairen zouden hun posities hebben verlaten toen het Oekraïense offensief op 6 augustus begon. Het Oekraïense leger nam honderden Russische militairen gevangen. Veel van hen zouden dienstplichtigen zijn.

North Sea Port timmert mee aan duurzame Rijnvaart

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – North Sea Port zette zijn handtekening onder een charter voor een duurzamer, klimaatvriendelijk en efficiënt vervoer over het water in het hele Rijnbekken. Het zet meteen ook de rol van North Sea Port als Rijnhaven in de kijker.

Wie er een kaart bijhaalt, zal zien dat North Sea Port een volwaardige Rijnhaven is. Binnenschepen vinden vanuit Vlissingen, Terneuzen en Gent moeiteloos hun weg naar de Rijn, en terug. North Sea Port is immers gelegen op de Europese transportcorridor Noordzee-Rijn- Middellandse Zee.

Zestig procent via binnenvaart naar het achterland

Dat is een troef van formaat, want de Rijn is met stip de belangrijkste Europese verkeersader voor het vervoer over water. Het verklaart mee waarom de binnenvaart de belangrijkste transportmodus is in het landvervoer in North Sea Port. Meer dan zestig procent van alle goederen die van en naar het Europese hinterland bewegen, doen dat per binnenschip. Vorig jaar ging het om niet minder dan 61 miljoen ton. Om dat volume over de weg te vervoeren, zijn al snel een kleine drie miljoen vrachtwagens nodig.

Foto: North Sea Port

Unieke ‘Rijn-samenwerking’

Op de ‘Länderkonferenz Rhein’ in Düsseldorf tekenden een negentigtal regeringen, overheden, havens en economische spelers uit de zes Rijnlanden – Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland – een charter voor de promotie van een duurzame, klimaatneutrale én competitieve binnenvaart. Zo’n ruime samenwerking – Perspektive nachhaltige Rheinschifffahrt 2030 – is nooit eerder vertoond.

(Nog) meer over water

De samenwerking beoogt (nog) meer lading op het binnenschip te krijgen. Niet alleen bedrijven varen daar wel bij. Want groenere logistieke ketens helpen om de uitdaging van de klimaatverandering aan te pakken door de CO2-uitstoot van de transportsector te verlagen. Europa wil die tegen 2030 met een kwart zien dalen.

Voor havens is in dit verhaal een sleutelrol weggelegd. North Sea Port draagt daar graag toe bij.

Taiwan ondervraagt twee mensen over piepers Libanon

TAIPEI – In Taiwan zijn twee mensen ondervraagd in een onderzoek naar de piepers die massaal ontploft zijn in Libanon. Internationale media berichtten dat een Taiwanees bedrijf betrokken was bij de productie van die communicatieapparaten, maar dat wordt ontkend op het eiland.

The New York Times wees deze week naar het Taiwanese bedrijf Gold Apollo als producent van de piepers. Topman Hsu Ching-kuang heeft verklaard dat niet zijn bedrijf, maar een Hongaarse partner verantwoordelijk is: BAC Consulting KFT. Dat bedrijf heeft ook ontkend iets met de explosies te maken te hebben.

Hsu is een van de twee personen die zijn ondervraagd in Taiwan. De ander is Wu Yu-jen, de persoon die het Hongaarse bedrijf vertegenwoordigt in Taiwan. Beiden zijn geen verdachten, maar getuigen en mochten dus na de ondervraging weer vertrekken.

Bedrijven

De Taiwanese premier Cho Jung-tai en zijn economieminister Kuo Jyh-huei zeiden eerder al dat zij er zeker van zijn dat de piepers niet op het eiland zijn gemaakt. Het onderzoek richt zich op de vraag of de Taiwanese bedrijven wel betrokken waren.

Bij de ontploffingen overleden tientallen mensen en raakten duizenden gewond, met name strijders van Hezbollah. Volgens die militante beweging zit Israël achter de aanval, maar het is niet duidelijk op welke manier dat land de piepers gesaboteerd zou hebben.

Bulgarije en Noorwegen

Naast Taiwan en Hongarije zouden mogelijk ook Bulgarije en Noorwegen betrokken zijn. Volgens Bulgaarse media is een bedrag van 1,6 miljoen euro door het land gestroomd naar Hongarije om te betalen voor de piepers. De veiligheidsdiensten deden onderzoek naar het bedrijf Norta, maar verklaarden vrijdag dat er geen banden zijn gevonden met de apparatuur. De piepers zouden dan ook niet in Bulgarije zijn gefabriceerd of verhandeld. De oprichter van Norta woont in Noorwegen, maar hij weigert te reageren.

NSC wacht uitleg Faber bij asielplan af, heeft er ‘hard hoofd in’

DEN HAAG – NSC houdt zich aan de afspraken uit het coalitieakkoord en wacht af of asielminister Marjolein Faber met een goede onderbouwing komt voor de noodprocedure die zij wil volgen om de asielregels fors aan te scherpen. Het kabinet wil veel strengere asielregels instellen via een procedure waarbij het parlement pas achteraf wordt geraadpleegd. Maar dat moet dan wel rechtsstatelijk in orde zijn, herhaalt waarnemend fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven.

En daar heeft zij “een hard hoofd in”, erkent zij. Het kabinet moet in de ministerraad een “dragende motivering” verzinnen waarom een noodwet gerechtvaardigd is. Van Vroonhoven laat doorschemeren er geen vertrouwen in te hebben dat de plannen ooit verder komen dan de ministerraad. “Die dragende motivering, dat is mijn houvast, dat is mijn anker.” Dat zij nu toch instemt met deze route, lijkt vooral te komen omdat zij er afspraken over heeft gemaakt in de formatie. “En goed bestuur betekent ook dat je je afspraken nakomt.”

Duidelijk is dat de noodwet voor NSC in de formatie, en later ook in de uitwerking van het regeerprogramma, een bittere pil is geweest om te slikken. Van Vroonhoven zei eerder deze week al dat NSC bij een negatief advies hierover van de Raad van State de handen van deze aanpak aftrekt.

Van Vroonhoven waarschuwde tijdens het debat over de kabinetsplannen haar coalitiepartners opnieuw dat haar partij niet zal instemmen als blijkt dat de rechtstaat in het geding komt. “Dan gaat het niet en dan komen we ook niet verder dan dat”, zei ze. Met name PVV-leider Geert Wilders houdt nadrukkelijk vast aan noodwetgeving.

Een groot deel van de oppositie wil dat het kabinet afziet van de noodprocedure en in plaats daarvan snel met een wetsvoorstel komt dat dan ook met spoed wordt behandeld. Het parlement kan er in dat geval wel vooraf over meepraten. NSC houdt evenwel woord en zal dat voorstel niet steunen, zei Van Vroonhoven.

LAATSTE NIEUWS

Rijkswaterstaat begint met uitgraven Julianakanaal in Limburg

BERG AAN DE MAAS - Rijkswaterstaat is begonnen met het uitgraven van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Het scheepvaartverkeer via...