Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 07:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 91

KLM treft ‘stevige’ maatregelen om kosten terug te dringen

AMSTELVEEN – KLM heeft donderdag een aantal maatregelen gepresenteerd om de kosten terug te dringen en de financiën van de luchtvaartmaatschappij structureel te verbeteren. Op korte termijn moeten deze maatregelen al leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro. “Het is een stevig pakket, maar de maatregelen zijn echt nodig”, legt KLM-topvrouw Marjan Rintel uit.

De maatregelen hebben onder meer betrekking op het terugdringen van het personeelstekort onder vliegers en technici. Zo kijkt KLM naar het verkorten of versnellen van opleidingen. Ook wordt onderzocht hoe onderhoud efficiënter gedaan kan worden. Tegelijkertijd wil de maatschappij de organisatie vereenvoudigen, waarbij KLM kijkt naar dubbele functies en in hoeverre deze samengevoegd kunnen worden. Of daarbij ook banen op het spel staan, is nu nog niet duidelijk.

Verder wil de maatschappij het aanbod van producten aan boord van vliegtuigen verbeteren, om op die manier de inkomsten met jaarlijks 100 miljoen euro te verhogen. Daarvoor wordt onder meer een nieuw cateringaanbod getest. Daarnaast verkent KLM de mogelijkheden om activiteiten die niet direct bijdragen aan het uitvoeren van vluchten, uit te besteden of te stoppen. Welke activiteiten dat kunnen zijn, is nu nog niet bekend.

Impact

De omzet en operationele winst van KLM stegen in het tweede kwartaal nog, toch waren de kosten nog altijd hoog. Volgens Rintel heeft dit een behoorlijke impact op de financiën van de luchtvaartmaatschappij. “De inkomsten zijn goed, maar niet voldoende hoog om alle kosten te dekken. Daarom nemen we nu aanvullende maatregelen”, aldus de topvrouw. “Wij willen onze 105-jarige pioniersrol in de luchtvaart behouden en Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld.”

De kosten moeten onder meer omlaag om te blijven investeren, vooral in vliegtuigen. “In de komende jaren vervangt KLM oudere toestellen door een stillere, schonere en zuinigere vloot”, legt financieel topman Bas Brouns uit. “Hiermee voldoen we ook aan de afspraken met het kabinet en verminderen we de geluidshinder voor omwonenden van Schiphol.”

Steeds meer vrachtschepen wachten voor havens VS door staking

NEW YORK – Vrachtschepen in de Verenigde Staten krijgen steeds meer last van de grote havenstaking in dat land. Zeker 45 containerschepen wachten nu totdat ze een van de havens aan de oostkust van het land en in de Golf van Mexico kunnen binnenvaren. Voordat de staking van havenarbeiders dinsdag begon, lagen volgens dataleverancier Everstream Analytics drie schepen te wachten.

Door de actie kunnen vrachtschepen met bijvoorbeeld bananen of auto-onderdelen niet worden uitgeladen in de havens en dreigen tekorten te ontstaan. Tegen het einde van de week kan het aantal wachtende schepen zijn verdubbeld en het kan nog maanden duren voordat de opstoppingen zijn opgelost, denkt Jena Santoro van Everstream. Veel schepen lijken volgens haar te hebben besloten de staking af te wachten en niet uit te wijken, mogelijk omdat ze hopen dat de staking snel voorbij is.

In 36 Amerikaanse havens hebben ongeveer 45.000 havenarbeiders het werk neergelegd, onder meer in New York, Houston en Baltimore. Schepen kunnen omvaren naar havens aan de westkust. Ze moeten dan waarschijnlijk via het Panamakanaal varen in Midden-Amerika. Dat zal echter zorgen voor hogere kosten en schepen die weken langer onderweg zijn.

Hoger loon

Via de havens waar wordt gestaakt, wordt ongeveer de helft van de zeevracht van de VS verwerkt. Het gaat om de eerste grote havenstaking sinds 1977. De staking is het gevolg van een conflict over een hoger loon om de inflatie te compenseren. Onderhandelingen tussen werkgevers en de vakbond voor havenarbeiders International Longshoremen’s Association (ILA) waren eerder vastgelopen. De bond eist onder meer een forse loonsverhoging, maar het bod van de rederijen was volgens de ILA te laag.

De haveneigenaren hebben wel aangegeven weer open te staan voor onderhandelingen, nadat het Witte Huis de druk had opgevoerd om een hoger bod te doen en een deal te sluiten. Nieuwe onderhandelingen zijn echter nog niet gepland.

President Joe Biden voerde die druk verder op voordat hij begon aan een reis vanwege de schade door orkaan Helene. “Het laatste wat we daarbovenop nodig hebben is een ramp die is gemaakt door mensen”, zei hij over de havenstaking. Hij riep de werkgevers nogmaals op weer te onderhandelen. De haveneigenaren hebben “ongelooflijke” winsten gemaakt, beredeneerde hij.

Ook contactgegevens partners van politie gestolen bij politiehack

DEN HAAG – Ook contactgegevens van partners van de politie als officieren van justitie, reclasseringsmedewerkers en advocaten zijn bij de recente computerinbraak bij de politie in verkeerde handen gevallen. Die stonden in het buitgemaakte adresboek van e-mailprogramma Outlook, laat justitieminister David van Weel weten.

De diefstal van contactgegevens van alle 62.000 politiemedewerkers maakte vorige week veel los. Agenten vrezen gevaar te lopen nu hun identiteit bekend kan worden.

Bij de hack zijn ook “vaste contactgegevens van ketenorganisaties” bemachtigd, zei Van Weel woensdag in debat met de Tweede Kamer. Dat is volgens de minister wel “zeer beperkt”.

ICT- of beveiligingsproblemen lijken bij de roof geen rol te hebben gespeeld, aldus de minister.

Hamas eist verantwoordelijkheid terreuraanslag Jaffa op

GAZA – De militaire tak van de Palestijnse Hamas heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de terreuraanslag in de Israëlische plaats Jaffa in de buurt van Tel Aviv.

Twee mannen, een gewapend met een geweer en de ander met een mes, doodden daar dinsdag zeven mensen. Meerdere mensen raakten gewond, van wie een aantal ernstig.

De aanslag vond vlak voor de Iraanse raketaanval op Israël plaats.

De twee Palestijnse daders van rond de twintig zijn gedood. De twee kwamen volgens de politie uit Hebron op de Westelijke Jordaanoever.

BuZa waarschuwt voor gesloten luchtruim en grenzen in Jordanië

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt woensdag dat door de spanningen in het Midden-Oosten mogelijk het luchtruim en grensovergangen van Jordanië kunnen worden gesloten.

Een deel van de maandag door Iran afgevuurde raketten op Israël, werd onderschept boven Jordanië. In Jordanië kwamen ook brokstukken neer en raakten mensen gewond. “Een eventuele aanval kan opnieuw tot schade in Jordanië leiden. Ook kan het luchtruim van Jordanië tijdelijk worden gesloten. Dit kan leiden tot omleiding of annulering van vluchten”, waarschuwt het ministerie.

Het reisadvies voor het land blijft hetzelfde; in het hele land geldt code geel, behalve bij het grensgebied van Jordanië naar Syrië en Irak. Het ministerie waarschuwt voor mogelijke sluiting van drie grensovergangen tussen Jordanië en Israël en de Westelijke Jordaanoever. De kleurcodes van Israël en de Palestijnse gebieden blijven op rood staan.

Het ministerie roept Nederlanders in Jordanië verder op waakzaam te blijven en het lokale nieuws te volgen. “Blijf bij een (aangekondigde) aanval binnen en weg bij de ramen”, schrijft het ministerie op zijn website.

KLM liet dinsdagavond al weten voorlopig niet meer boven Libanon, Israël, Jordanië, Irak en Iran te vliegen.

PostNL krijgt van kabinet extra dag om brieven te bezorgen

DEN HAAG – Als het aan het kabinet ligt, mag PostNL er straks een dag langer over doen om brieven te bezorgen. De termijn gaat van maximaal 24 uur naar 48 uur. Een brief die op maandag op de bus gaat, moet – waarschijnlijk vanaf 2026 – uiterlijk op woensdag worden bezorgd, staat in het voorstel van minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken. De bewindsman verbindt daar wel voorwaarden aan. PostNL moet zich verder wel aan de wettelijke regels houden, en krijgt geen financiële steun van de overheid. Voor medische post en rouwpost blijft gelden dat ze binnen een dag bezorgd moeten zijn.

PostNL heeft het al langer zwaar: er worden minder brieven gestuurd en de kosten van onder meer arbeid zijn hoog voor het bedrijf. Eerder dit jaar vroeg PostNL dan ook al om de wettelijke termijnen op te rekken naar twee dagen, en het bedrijf heeft al besloten om vanaf volgend jaar maximaal 48 uur te doen over zakelijke post. Het liefst wil het bedrijf uiteindelijk naar een termijn van drie dagen voor post. Daar wil Beljaarts nu nog niet aan, laat hij weten.

Beljaarts is, net als zijn voorganger, niet te spreken over de slechte kwaliteit van postbezorging. Deze is “niet langer acceptabel”, vindt hij. Het plan om PostNL voor brieven wat meer tijd te geven, kan erbij helpen de kwaliteit te verbeteren.

Betrouwbaarheid

Hij wijst op onderzoek van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) waaruit blijkt dat consumenten en bedrijven betrouwbaarheid belangrijker vinden dan bezorgsnelheid. Volgens de ACM accepteert een meerderheid van consumenten en bedrijven het als niet-urgente post er twee dagen over doet om op de eindbestemming te komen, maar drie dagen gaat een meerderheid te ver.

De ACM houdt toezicht op de zogeheten Universele Postdienst, waar bijvoorbeeld brieven die in oranje brievenbussen gaan onder vallen. De overheid wees PostNL aan als uitvoerder van dat basispakket aan postdiensten, goed voor ongeveer 15 procent van de nationale postmarkt.

Daarbij moet PostNL onder de eis voldoen dat minimaal 95 procent van deze post binnen een dag bezorgd moet zijn, maar het postbedrijf haalt die norm sinds 2019 niet meer. De minister stelt als voorwaarde voor de langere bezorgtermijn dat PostNL weer genoeg post op tijd bezorgt.

Ierse vrachtwagenchauffeur krijgt 2,5 jaar cel na drugssmokkel van Nederland naar Noord-Ierland

Foto: NCA

LONDEN – Een Ierse vrachtwagenchauffeur die cannabis ter waarde van £ 620.000 (744.622 euro) van Nederland naar Noord-Ierland probeerde te smokkelen, is na een onderzoek van de National Crime Agency (NCA) veroordeeld tot tweeënhalf jaar gevangenisstraf.

De 42-jarige Sergei Nicola Bacajanov woonachtig in Blanchardstown in de Republiek Ierland, reisde op 4 mei 2023 per veerboot van Nederland naar de haven van Killingholme in Lincolnshire met een lading verse kip in zijn trailer.

Namens de NCA hielden Border Force-agenten Bacajanov aan in de haven. Bij een zoektocht in zijn trailer werden nieuwe las- en verflagen gevonden, wat erop duidde dat er pogingen waren gedaan om twee compartimenten onder de vloer te verbergen.

Elk compartiment bevatte drie schuifladen, elk met vijf metalen laden gevuld met 31 kilo cannabis met een straatwaarde van £ 620.000, omgerekend € 744.622.

Bacajanov ontkende dat hij iets wist van de drugs toen hij door NCA-agenten werd ondervraagd. Hij hield vol dat hij legitieme ladingen ophaalde en afleverde.

Onderzoekers vonden echter DNA-bewijs dat erop wees dat hij op de hoogte was van de drugs en dat hij had geholpen bij het verladen ervan.

Hij bekende schuldig te zijn aan drugssmokkel bij tijdens de rechtszaak in Grimsby Crown Court op 25 september, en vertelde de rechtbank dat hij enige kennis had van de drugs, maar niet van de omvang van de operatie. Hij werd vandaag (2 oktober) door dezelfde rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van tweeënhalf jaar en zal aan het einde van zijn straf worden gedeporteerd.

De commandant van de NCA Belfast-afdeling, David Cunningham, zei: “Sergei Bacajanov was zich niet alleen bewust van de illegale lading die hij smokkelde, maar was ook betrokken bij het laden van de drugs in een geavanceerde schuilplaats onder de vloer van zijn trailer om ontdekking bij de grens te voorkomen.”

“Wij zijn van mening dat deze drugs bestemd waren voor verdere doorvoer naar Noord-Ierland en de Ierse Republiek, waar ze op straat zouden worden verkocht en dat de opbrengsten daarvan zouden worden gebruikt om nog meer ernstige en georganiseerde criminaliteit te plegen.”

“De NCA werkt nauw samen met partners in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten om criminele transporteurs aan te pakken die hun legitieme lading, vaak levensmiddelen, gebruiken om hun illegale goederen naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren.”

“De boodschap aan degenen die ervoor kiezen om betrokken te raken bij dit soort criminaliteit is simpel: de NCA en onze partnerhandhavingsinstanties zullen alle beschikbare tactieken gebruiken om u te identificeren, uw voertuigen in beslag te nemen en u voor de rechter te brengen.”

Ruim 300 mensen willen repatriëren naar Nederland vanuit Libanon

DEN HAAG – Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben zich tot nu toe ruim driehonderd mensen aangemeld voor repatriëring vanuit Libanon. Dat heeft het ministerie woensdag bekendgemaakt.

Vrijdag en zaterdag voert Defensie twee repatriëringsvluchten uit met een speciaal transportvliegtuig. Dat zal landen op de militaire vliegbasis Eindhoven. Ook blijft Nederland zich inspannen om te helpen bij vertrek met commerciële luchtvaartmaatschappijen, aldus het ministerie.

Het is nog onduidelijk of alle mensen die zich hebben aangemeld daadwerkelijk op een van de repatriëringsvluchten mogen stappen. Behalve Nederlanders komen ook partners en kinderen van Nederlanders in aanmerking, net als verzorgende ouders van een minderjarig Nederlands kind en personen met een geldige verblijfsvergunning voor Nederland of Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Het ministerie controleert onder meer of de aangemelde personen de juiste documenten hebben.

Nederland roept zijn burgers op om Libanon zo snel mogelijk te verlaten. De toestand in het land is gevaarlijk door luchtaanvallen van Israël. Die hebben tot doel de militante beweging Hezbollah uit te schakelen. Libanon voert op zijn beurt ook raketaanvallen uit op Israël.

Europese luchtvaartautoriteit adviseert luchtruim Iran te mijden

KEULEN – De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft woensdag alle Europese luchtvaartmaatschappijen geadviseerd om het Iraanse luchtruim te mijden, naar aanleiding van de Iraanse aanval op Israël.

“Gezien de Iraanse aanval op Israël op 1 oktober 2024 en Israëls aankondiging van zijn intentie om te vergelden”, waarschuwt het advies luchtvaartmaatschappijen “om geen vluchten uit te voeren in het luchtruim van Iran op alle vlieghoogtes.”

Het advies van EASA is geldig tot eind deze maand. Volgens de organisatie kan het wel “eerder worden herzien, aangepast of ingetrokken, afhankelijk van een nieuwe beoordeling van de situatie”.

KLM

KLM maakte dinsdagavond al bekend het luchtruim van Iran te mijden. Ook vliegt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voorlopig niet meer boven Libanon, Israël, Jordanië, Irak en Iran.

KLM zei ook al de opschorting van vluchten naar Tel Aviv te verlengen tot in ieder geval het einde van dit jaar. Transavia, dat eveneens tot luchtvaartconcern Air France-KLM behoort, vliegt tot in november niet naar de Libanese hoofdstad Beiroet, een bestemming waar KLM überhaupt niet op vloog.

Franse douane vindt 153 kilo cocaïne in lege vrachtwagen [+foto’s]

Foto: Franse Douane

DAX – Op 27 september onderschepte de Franse douane in Dax 153 kilo cocaïne in de trailer van een vrachtwagen die van Spanje naar Roemenië onderweg was. Het gaat om de grootste inbeslagname sinds 2022.

Het was 01.45 uur in de nacht toen de douane actie ondernam. Toen zij een koelvrachtwagen zagen rijden over de Franse A63 hebben ze deze gestopt voor een controle. De chauffeur, die uit Spanje kwam, was onderweg naar Roemenië.

Maar de rit van de chauffeur neemt snel een andere wending als de trailerdeuren worden geopend. “Toen we de oplegger openden, bleek dat er geen goederen aanwezig waren”, legt de douane uit. Vervolgens sloeg de drugshond aan op de binnenkant van de trailer.

Douanebeambten voerden vervolgens een diepgaander onderzoek uit naar het voertuig en ontdekten een verborgen ruimte in de trailer waar de drugs verstopt zaten.

Foto: Franse Douane

“Het is een hele goede vondst, we nemen zelden zulke grote hoeveelheden cocaïne in beslag”, zegt de douane.

In totaal wordt de waarde van de zending geschat op bijna 10 miljoen euro.

Martinair-oprichter Martin Schröder op 93-jarige leeftijd overleden

NOORDWIJK – De Nederlandse luchtvaartondernemer Martin Schröder is op 93-jarige leeftijd overleden, meldt een woordvoerder namens zijn familie. Schröder richtte in 1958 een luchtvaartbedrijf op dat onder de naam Martinair miljoenen Nederlanders naar hun vakantiebestemming vloog.

“Wij zijn dankbaar en trots voor wat Martin heeft betekend voor de Nederlandse luchtvaart. Met het overlijden van onze lieve echtgenoot, vader en opa nemen we afscheid van een echte Nederlandse luchtvaartpionier”, schrijft zijn familie. “Martin is de man geweest die vliegen toegankelijk heeft gemaakt voor een breed Nederlands publiek.”

Volgens de familie had Schröder al enige tijd een broze gezondheid, die verder was verslechterd.

In 1958 begon Schröder met rondvluchten boven Amsterdam met zijn bedrijf Martin’s Air Charter. Vervolgens vloog het bedrijf van Nederland naar Mallorca met een Dakota. In de daaropvolgende jaren groeide Martinair uit tot een vakantievlieger.

Schröder werd in 1998 door toenmalig KLM-topman Leo van Wijk “een van de grootste luchtvaartpioniers van Nederland” genoemd. Die uitspraak deed hij toen de Martinair-oprichter zijn functie van bestuursvoorzitter opgaf, waarna Martinair nauwer ging samenwerken met KLM.

Een van de dieptepunten voor Schröder was de ramp bij Faro in 1992, waarbij een vliegtuig van Martinair tijdens de landing bij de Portugese plaats neerstortte. Tientallen passagiers overleden en ruim honderd mensen raakten zwaargewond.

RvC Deutsche Bahn keurt verkoop DB Schenker aan DSV goed

BERLIJN – De raad van commissarissen van Deutsche Bahn AG heeft woensdag in een buitengewone vergadering de verkoop van DB Schenker aan de Deense transport- en logistieke groep DSV goedgekeurd. Tegelijkertijd heeft de federale regering vandaag de goedkeuring verleend die vereist is voor de transactie onder de Federal Budget Code (BHO). De verkoop zal naar verwachting in 2025 worden afgerond na ontvangst van alle wettelijke goedkeuringen.

Op 13 september 2024 tekende de directie van DB AG een contract om haar logistieke dochteronderneming aan DSV te verkopen voor een ondernemingswaarde van 14,3 miljard euro. Inclusief de verwachte rentebaten tot aan de oplevering bedraagt ​​de totale verkoopwaarde maximaal 14,8 miljard euro.

“De verkoop van DB Schenker is een belangrijke mijlpaal voor DB om zich consequent te kunnen concentreren op de renovatie van de binnenlandse spoorweginfrastructuur en de exploitatie van klimaatvriendelijk personen- en goederenvervoer in Duitsland en Europa”, aldus Werner Gatzer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van DB.

“We hebben duidelijke doelstellingen geformuleerd om het spoor structureel te renoveren op het gebied van infrastructuur, bedrijfsvoering en winstgevendheid en ons te concentreren op de core business. De opbrengst van de verkoop zal de schuldenlast van DB aanzienlijk verminderen en een belangrijke bijdrage leveren aan de financiële stabiliteit van de DB-groep. Met DSV krijgt Schenker er ook een sterke strategische eigenaar bij”, aldus DB CEO Dr. Richard Lutz.

In december 2023 startte DB een open, transparant en niet-discriminerend proces voor de verkoop van DB Schenker in overeenstemming met de vereisten van de EU-wetgeving. DSV kwam als beste uit de bus met wat duidelijk het economisch meest voordelige aanbod voor het spoor was.

DB Schenker, met ongeveer 72.700 medewerkers op ruim 1.850 locaties in meer dan 130 landen, zal zich in de toekomst in samenwerking met DSV verder kunnen ontwikkelen. Geplande investeringen van circa één miljard euro in de komende jaren zijn bedoeld om extra groeipotentieel te bevorderen. DSV heeft zich duidelijk gecommitteerd aan de Duitse medezeggenschap en aan bestaande cao’s en bedrijfsovereenkomsten. Samen zal een van de toonaangevende transport- en logistieke bedrijven ter wereld ontstaan.

DB Schenker is een van de toonaangevende logistieke dienstverleners wereldwijd. Het bedrijf biedt landtransport, lucht- en zeevracht, evenals uitgebreide logistieke oplossingen en wereldwijd supply chain management vanuit één bron. Met als doel een duurzame toekomst voor de logistieke sector investeert het bedrijf voortdurend in innovatieve transportoplossingen, hernieuwbare energieën en emissiearme producten voor haar klanten.

Rijkswaterstaat gaat, na dodelijke ongevallen, extra waarschuwen voor files bij grenscontroles A1

ARNHEM – Rijkswaterstaat plaatst in de loop van deze week tekstkarren langs de A1 bij de Duitse grens om weggebruikers te waarschuwen voor files die kunnen ontstaan door de grenscontroles daar. Dat bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat Oost-Nederland na berichtgeving door Tubantia.

Aanleiding voor het plaatsen van de mobiele waarschuwingsborden zijn twee dodelijke ongelukken die de afgelopen anderhalve week gebeurden voor de grensovergang bij het Overijsselse De Lutte.

Sinds 16 september voert de Duitse politie steekproefsgewijs paspoortcontroles uit bij meerdere grensovergangen, onder andere bij De Lutte. De controles leiden regelmatig tot vertraging en drukte op de weg.

Sinds 16 september voert de Duitse politie steekproefsgewijs paspoortcontroles uit bij meerdere grensovergangen, onder andere bij De Lutte. De controles leiden regelmatig tot vertraging en drukte op de weg.

Dinsdag kwam in de avondspits een 31-jarige man uit Polen om het leven door een botsing met een vrachtwagen op de A1 bij De Lutte. Volgens de politie stond het verkeer daar toen in de file door de grenscontroles, hoewel nog niet duidelijk is in hoeverre die een rol hebben gespeeld bij het ongeluk.

Vorige week overleed een 26-jarige man uit Hengelo nadat hij eveneens op een vrachtwagen was gebotst. Ook toen zou er file hebben gestaan door de controles.

Automobilisten worden al vanaf het begin van de grenscontroles gewaarschuwd voor filevorming, onder andere via borden langs de weg. Maar de twee fatale ongevallen zijn voor Rijkswaterstaat reden om die waarschuwingen te intensiveren en het verkeer langs de A1 al eerder op de mogelijke files te attenderen. “We gaan die signalering nu ook wat verder van de grens neerzetten”, zegt de woordvoerder.

De precieze oorzaak van de fatale ongelukken is nog niet bekend. De politie doet onderzoek naar de toedracht.

Nederland vraagt zijn burgers in Iran het land te verlaten

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken roept Nederlanders in Iran op het land te verlaten. “Vertrek nu dat nog kan”, luidt de waarschuwing.

De situatie in Iran is zeer onvoorspelbaar geworden, nu het land raketaanvallen heeft uitgevoerd op Israël. De kans op een tegenaanval en verdere escalatie is groot.

Buitenlandse Zaken zegt dat Nederlanders zelf moeten weten of ze Iran willen verlaten of niet, maar vraagt hen zich in elk geval te registreren bij de ambassade in Teheran. Als de situatie verder verslechtert, kan het zijn dat buitenlanders het land niet meer kunnen verlaten. De ambassade kan dan ook niets meer doen.

Ook andere landen zoals Duitsland roepen hun burgers op uit Iran weg te gaan.

Producent van fatbikemerk Doppio failliet verklaard

AMSTELVEEN – Urban Mobility, het bedrijf achter fatbikes van het merk Doppio, is dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Dat komt naar voren uit een brief van topman en oprichter Peter Eiselin gericht aan aandeelhouders waar RTL Z eerder over berichtte. De belangrijkste oorzaak voor het bankroet is volgens Eiselin het besluit van verzekeraars om geen dekking meer te geven voor fatbikes.

Doordat de dekking wegviel, viel een groot deel van de markt van Urban Mobility weg. “Hierdoor stopten ook leasemaatschappijen met het aanbieden van Doppio’s producten”, legt Eiselin uit in de brief, die ook in handen is van het ANP. Onder andere de verzekeringstak van ANWB en Univé gaven vorig jaar aan dat het risico op diefstal van fatbikes zo groot is dat ze niet te verzekeren zijn.

In overleg met de grootste aandeelhouders en belanghebbenden van het bedrijf heeft Urban Mobility besloten faillissement aan te vragen. Uit het jaarverslag over 2023, dat in september werd gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, wordt al duidelijk dat financiers geen zin meer hadden om extra geld te steken in het bedrijf met een negatief eigen vermogen van zo’n 900.000 euro. Een bron dicht bij het bedrijf vertelt dat alle bestelde Doppio-fatbikes zijn geleverd aan klanten.

Eiselin schrijft ook dat “de aanhoudende negatieve publiciteit rond fatbikes en de toestroom van illegaal geïmporteerde en opgevoerde modellen” de verkoop van de fietsen dwarszaten. De negatieve publiciteit rond fatbikes waar Eiselin over schrijft, ging onder andere over onveilig rijgedrag van jongeren op de elektrische fietsen met dikke banden. Een grote meerderheid in de Tweede Kamer dringt aan op strengere regels voor specifiek fatbikes, namelijk een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) waarschuwde dat het onderscheid tussen fatbikes en e-bikes juridisch lastig te verdedigen is.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...