HANNOVER – MAN heeft op de IAA Transportation 2024 in Hannover de Truck Innovation Award 2025 gewonnen voor de MAN hTGX waterstoftruck. Namens MAN Truck & Bus nam Dr. Frederik Zohm, bestuurslid voor Onderzoek & Ontwikkeling, de prestigieuze onderscheiding op de show in ontvangst. Met de hTGX is MAN de eerste Europese truckfabrikant die een kleine serie trucks met waterstofaandrijving op de markt brengt.
“We zijn bijzonder verheugd met deze onderscheiding van de ‘International Truck of the Year’ (IToY) jury. Met de MAN hTGX waterstoftruck bieden we een interessante aanvulling op ons aanbod van elektrische trucks en ronden we ons portfolio aan emissievrije producten voor speciale markten en zware toepassingen af. Dankzij de classificatie als een ‘zero-emissievoertuig’ levert de hTGX een belangrijke bijdrage aan de decarbonisatie van het goederentransport over de weg”, verklaart Dr. Frederik Zohm.
Derde Innovation Award in vijf jaar tijd
Het is de derde keer dat MAN Truck & Bus de Truck Innovation Award heeft gewonnen. Eerder dit jaar ontving de truckfabrikant de prijs al voor zijn onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten ANITA en ATLAS-L4, waarin autonoom rijden centraal staat. In 2019 won het geautomatiseerde bouwplaatsbeveiligingsvoertuig AFAS in zijn allereerste jaar de felbegeerde vakprijs.
Tijdens een recente test in het Oostenrijkse Saalfelden prezen de IToY-journalisten de met diesel te vergelijken prestaties en het rijgedrag van de MAN hTGX, waarvoor de 16,8-liter H4576 zescilinder-in-lijn waterstofmotor verantwoordelijk is. Tevens prees de jury de bijna nulbalans van de zware truck, het rijbereik van ongeveer 600 kilometer dat mogelijk wordt gemaakt door de 56 kilo grote waterstofdruktank met een capaciteit van 700 bar, en het vereenvoudigde uitlaatgasnabehandelingssysteem.
hTGX start met 200 trucks
De kleine serie, met in eerste instantie ongeveer 200 trucks, moet al in 2025 worden geleverd aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en specifieke landen buiten Europa. De MAN hTGX is een alternatieve emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het transport van zware goederen – zoals in de bouw, of tank- en houttransport.
De hTGX kan ook een alternatief zijn voor volledig elektrische trucks, voor gebruik in gebieden zonder een geschikte laadinfrastructuur of voor markten waar al voldoende waterstof beschikbaar is.
De MAN hTGX wordt leverbaar in 6×2 en 6×4 asconfiguraties, voor een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer. De H45 waterstofmotor is gebaseerd op de beproefde D38 dieselmotor. De productie ervan gaat plaatsvinden in de motoren- en accufabriek in Neurenberg.