Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 13:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 91

North Sea Port timmert mee aan duurzame Rijnvaart

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – North Sea Port zette zijn handtekening onder een charter voor een duurzamer, klimaatvriendelijk en efficiënt vervoer over het water in het hele Rijnbekken. Het zet meteen ook de rol van North Sea Port als Rijnhaven in de kijker.

Wie er een kaart bijhaalt, zal zien dat North Sea Port een volwaardige Rijnhaven is. Binnenschepen vinden vanuit Vlissingen, Terneuzen en Gent moeiteloos hun weg naar de Rijn, en terug. North Sea Port is immers gelegen op de Europese transportcorridor Noordzee-Rijn- Middellandse Zee.

Zestig procent via binnenvaart naar het achterland

Dat is een troef van formaat, want de Rijn is met stip de belangrijkste Europese verkeersader voor het vervoer over water. Het verklaart mee waarom de binnenvaart de belangrijkste transportmodus is in het landvervoer in North Sea Port. Meer dan zestig procent van alle goederen die van en naar het Europese hinterland bewegen, doen dat per binnenschip. Vorig jaar ging het om niet minder dan 61 miljoen ton. Om dat volume over de weg te vervoeren, zijn al snel een kleine drie miljoen vrachtwagens nodig.

Foto: North Sea Port

Unieke ‘Rijn-samenwerking’

Op de ‘Länderkonferenz Rhein’ in Düsseldorf tekenden een negentigtal regeringen, overheden, havens en economische spelers uit de zes Rijnlanden – Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland – een charter voor de promotie van een duurzame, klimaatneutrale én competitieve binnenvaart. Zo’n ruime samenwerking – Perspektive nachhaltige Rheinschifffahrt 2030 – is nooit eerder vertoond.

(Nog) meer over water

De samenwerking beoogt (nog) meer lading op het binnenschip te krijgen. Niet alleen bedrijven varen daar wel bij. Want groenere logistieke ketens helpen om de uitdaging van de klimaatverandering aan te pakken door de CO2-uitstoot van de transportsector te verlagen. Europa wil die tegen 2030 met een kwart zien dalen.

Voor havens is in dit verhaal een sleutelrol weggelegd. North Sea Port draagt daar graag toe bij.

Taiwan ondervraagt twee mensen over piepers Libanon

TAIPEI – In Taiwan zijn twee mensen ondervraagd in een onderzoek naar de piepers die massaal ontploft zijn in Libanon. Internationale media berichtten dat een Taiwanees bedrijf betrokken was bij de productie van die communicatieapparaten, maar dat wordt ontkend op het eiland.

The New York Times wees deze week naar het Taiwanese bedrijf Gold Apollo als producent van de piepers. Topman Hsu Ching-kuang heeft verklaard dat niet zijn bedrijf, maar een Hongaarse partner verantwoordelijk is: BAC Consulting KFT. Dat bedrijf heeft ook ontkend iets met de explosies te maken te hebben.

Hsu is een van de twee personen die zijn ondervraagd in Taiwan. De ander is Wu Yu-jen, de persoon die het Hongaarse bedrijf vertegenwoordigt in Taiwan. Beiden zijn geen verdachten, maar getuigen en mochten dus na de ondervraging weer vertrekken.

Bedrijven

De Taiwanese premier Cho Jung-tai en zijn economieminister Kuo Jyh-huei zeiden eerder al dat zij er zeker van zijn dat de piepers niet op het eiland zijn gemaakt. Het onderzoek richt zich op de vraag of de Taiwanese bedrijven wel betrokken waren.

Bij de ontploffingen overleden tientallen mensen en raakten duizenden gewond, met name strijders van Hezbollah. Volgens die militante beweging zit Israël achter de aanval, maar het is niet duidelijk op welke manier dat land de piepers gesaboteerd zou hebben.

Bulgarije en Noorwegen

Naast Taiwan en Hongarije zouden mogelijk ook Bulgarije en Noorwegen betrokken zijn. Volgens Bulgaarse media is een bedrag van 1,6 miljoen euro door het land gestroomd naar Hongarije om te betalen voor de piepers. De veiligheidsdiensten deden onderzoek naar het bedrijf Norta, maar verklaarden vrijdag dat er geen banden zijn gevonden met de apparatuur. De piepers zouden dan ook niet in Bulgarije zijn gefabriceerd of verhandeld. De oprichter van Norta woont in Noorwegen, maar hij weigert te reageren.

NSC wacht uitleg Faber bij asielplan af, heeft er ‘hard hoofd in’

DEN HAAG – NSC houdt zich aan de afspraken uit het coalitieakkoord en wacht af of asielminister Marjolein Faber met een goede onderbouwing komt voor de noodprocedure die zij wil volgen om de asielregels fors aan te scherpen. Het kabinet wil veel strengere asielregels instellen via een procedure waarbij het parlement pas achteraf wordt geraadpleegd. Maar dat moet dan wel rechtsstatelijk in orde zijn, herhaalt waarnemend fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven.

En daar heeft zij “een hard hoofd in”, erkent zij. Het kabinet moet in de ministerraad een “dragende motivering” verzinnen waarom een noodwet gerechtvaardigd is. Van Vroonhoven laat doorschemeren er geen vertrouwen in te hebben dat de plannen ooit verder komen dan de ministerraad. “Die dragende motivering, dat is mijn houvast, dat is mijn anker.” Dat zij nu toch instemt met deze route, lijkt vooral te komen omdat zij er afspraken over heeft gemaakt in de formatie. “En goed bestuur betekent ook dat je je afspraken nakomt.”

Duidelijk is dat de noodwet voor NSC in de formatie, en later ook in de uitwerking van het regeerprogramma, een bittere pil is geweest om te slikken. Van Vroonhoven zei eerder deze week al dat NSC bij een negatief advies hierover van de Raad van State de handen van deze aanpak aftrekt.

Van Vroonhoven waarschuwde tijdens het debat over de kabinetsplannen haar coalitiepartners opnieuw dat haar partij niet zal instemmen als blijkt dat de rechtstaat in het geding komt. “Dan gaat het niet en dan komen we ook niet verder dan dat”, zei ze. Met name PVV-leider Geert Wilders houdt nadrukkelijk vast aan noodwetgeving.

Een groot deel van de oppositie wil dat het kabinet afziet van de noodprocedure en in plaats daarvan snel met een wetsvoorstel komt dat dan ook met spoed wordt behandeld. Het parlement kan er in dat geval wel vooraf over meepraten. NSC houdt evenwel woord en zal dat voorstel niet steunen, zei Van Vroonhoven.

26-jarige man uit Enkhuizen aangehouden voor het maken van kinderporno honderden jongens

ENKHUIZEN – Een 26-jarige man uit Enkhuizen is aangehouden die honderden minderjarige jongens via sociale media verleidde om seksuele handelingen te plegen voor de camera. Daarvan maakte hij schermopnamen die hij bewaarde op zijn computer. De man deed zich lange tijd voor als knap, jong meisje en chatte met de jongens, meldt het Openbaar Ministerie vrijdag.

De man werd dinsdag aangehouden voor het bezit en maken van kinderporno. Op zijn computer en telefoon is volgens het OM een grote hoeveelheid beeldmateriaal aangetroffen van minderjarige jongens. De man wordt ook verdacht van seksueel misbruik van een minderjarige jongen. De politie heeft ook beeldmateriaal gevonden van dat misbruik. Vrijdag wordt de Enkhuizer voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Mapjes

De politie kwam de man op het spoor na twee meldingen van slachtoffers. Agenten van de Rotterdamse politie, die de zaak leidde vanwege een capaciteitstekort door een andere grote zedenzaak in Noord-Holland, troffen “een grote hoeveelheid mapjes met jongensnamen aan met daarin de schermopnamen van, soms vergaande, seksuele handelingen”. Tijdens dit onderzoek stuitte de politie ook op de beelden van het misbruik van de minderjarige jongen door de verdachte.

Het OM spreekt van enkele honderden slachtoffers, verspreid over het hele land. Een deel is onherkenbaar in beeld. Er zijn geen aanwijzingen dat de verdachte het beeldmateriaal heeft verspreid of zijn slachtoffers heeft afgeperst, aldus het OM. De slachtoffers zijn ongeveer tussen de 10 en 16 jaar, zegt een woordvoerder van het OM. De zegsman bevestigt verder berichtgeving van de NOS dat het contact met de slachtoffers verliep via Snapchat. Met een ander toestel maakte de verdachte opnames van het scherm. De man gebruikte de nicknames Britt, Milou, Kate, Tess, en Suus en gebruikte daarnaast het account only_following_ppl. “De accounts die in de zaak gebruikt zijn, zijn op dit moment niet meer actief”, meldt het OM.

Contact

Het gevonden beeldmateriaal is vanaf 2016 gemaakt. Het gaat alleen om minderjarige jongens. De politie heeft de afgelopen dagen contact opgenomen met een deel van de slachtoffers. “Niet alle slachtoffers zijn door de politie herkend en mogelijk is het aantal slachtoffers ook nog groter dan de politie nu weet”, aldus het OM.

Wie online contact heeft gehad met iemand die een van de nicknames gebruikte en melding daarvan wil doen, wordt opgeroepen contact op te nemen met de politie.

Investeringen krompen met ruim een procent in juli

investeringen

DEN HAAG – In juli 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 1,2 procent kleiner dan een jaar eerder, meldt het CBS. Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen en vliegtuigen. De investeringen in computers waren echter hoger.

De cijfers zijn niet gecorrigeerd voor werkdagen. Juli 2024 heeft twee werkdagen meer dan juli 2023. In de CBS Investeringsradar van september zijn de omstandigheden voor de investeringen minder ongunstig dan in de radar van juli.

Omstandigheden investeringen in september minder ongunstig

Het CBS publiceert elke maand over de omstandigheden voor de investeringen in de investeringsradar. De investeringen hangen onder meer samen met de situatie op de afzetmarkten en met de situatie op de financiële markten.

De indicatoren van de radar hangen vrij goed samen met de investeringen in vaste activa, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een grotere groei of een kleinere krimp van de investeringen.

Verdachte dodelijke steekpartij Rotterdam riep ‘Allahu akbar’ zeggen getuigen tegen politie

ROTTERDAM – Getuigen van het dodelijke incident bij de Erasmusbrug in Rotterdam donderdagavond hebben tegen de politie verklaard dat de verdachte ‘Allahu akbar’ (God is de grootste) riep tijdens het incident. “We nemen dat mee in het onderzoek, maar het is voor nu te vroeg om er een label aan te geven”, aldus een woordvoerder van de politie.

Bij het incident kwam iemand om het leven, een ander raakte zwaargewond. Een slachtoffer werd gestoken in een parkeergarage, de ander er vlakbij, aan de voet van de brug. Het zwaargewonde slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis, het is niet bekendgemaakt of hij in levensgevaar verkeert.

Ook de verdachte is naar het ziekenhuis overgebracht met verwondingen. Die liep hij op toen hij na het incident overmeesterd kon worden door omstanders en toegesnelde agenten.

Willekeurige slachtoffers

De politie zegt verder dat getuigen hebben verklaard dat de verdachte ingestoken heeft op willekeurige mensen. Of dat zo is, wordt onderzocht. De identiteit van de slachtoffers en de dader zijn bekend bij de politie, maar worden op dit moment nog niet naar buiten gebracht.

De Telegraaf meldt op basis van getuigen dat de man twee grote messen bij zich zou hebben gehad.

Onderzoek

De politie doet ter plaatse onderzoek. Mensen die informatie hebben “die kan helpen bij het onderzoek”, worden opgeroepen zich te melden bij de politie. Mensen die getuige waren van het incident worden opgevangen.

Grootschalige Israëlische luchtaanvallen op Libanon gemeld

BEIROET – Israël heeft grootschalige luchtaanvallen uitgevoerd op doelen in Libanon. De Israëlische strijdkrachten melden volgens Israëlische media dat meer dan honderd raketinstallaties van Hezbollah zijn gebombardeerd.

De aanvallen begonnen ‘s middags en zijn in meerdere golven uitgevoerd, bericht nieuwssite Times of Israël. Volgens de Israëlische strijdkrachten stonden de raketinstallaties klaar voor aanvallen op doelen in Israël.

Bronnen in Libanon bevestigen dat sprake was van zware bombardementen. Die aanvallen behoorden tot de hevigste sinds het begin van de Gazaoorlog, zeiden veiligheidsbronnen in het land tegen persbureau Reuters.

Israël en Hezbollah, dat volgens experts beschikt over een groot raketarsenaal, bestoken elkaar al maanden met grote regelmaat. Er waren beschietingen over en weer in het grensgebied en Israël doodde in juli een belangrijke Hezbollahcommandant in Beiroet.

De situatie escaleerde deze week verder toen door Hezbollah gebruikte communicatieapparatuur ontplofte. Dat leidde in Libanon tot tientallen doden en duizenden gewonden. Hezbollah houdt Israël daar verantwoordelijk voor en zegt dat alle rode lijnen zijn overschreden.

De opgelopen spanning leidt internationaal tot grote bezorgdheid. Het Witte Huis zei bezorgd te zijn over mogelijke escalatie en de Britse minister van Buitenlandse Zaken riep op tot een onmiddellijke wapenstilstand. De Franse president Emmanuel Macron zei in een videoboodschap dat er nog een diplomatieke uitweg is en oorlog niet onvermijdelijk is.

Tijdschrift: VW overweegt tot 30.000 Duitse banen te schrappen

WOLFSBURG – Volkswagen overweegt op termijn tot 30.000 banen te schrappen in Duitsland, wat zou neerkomen op bijna een kwart van alle banen in het land. Dat meldt het Duitse tijdschrift Manager Magazin op basis van bronnen. De banenreductie is onderdeel van een kostenbesparingsprogramma van het autoconcern.

Op dit moment zijn 130.000 mensen werkzaam voor Volkswagen in Duitsland, in autofabrieken in onder meer Wolfsburg, Emden en Hannover. Volkswagen maakte onlangs bekend te overwegen voor het eerst fabrieken te sluiten in Duitsland. Aanleiding daarvoor is overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa, vooral van elektrische auto’s. Het sluiten van de fabrieken zou gepaard gaan met banenverlies.

Om de reorganisatie mogelijk te maken, heeft Volkswagen vorige week een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst met de vakbond beëindigd. Daardoor kan het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde doorvoeren. Volkswagen hoopt nieuwe loonakkoorden en andere afspraken met de vakbond en de ondernemingsraad te maken, zodat de opgezegde overeenkomst vervangen kan worden tegen de tijd dat die volgend jaar afloopt.

Vakbond in verzet

Maar vakbondsleiders hebben gezworen fel te strijden tegen eventuele fabriekssluitingen of een ingrijpende inkrimping van het personeelsbestand bij Volkswagen. Volgens Reuters heeft vakbond IG Metall donderdag in een flyer, ingezien door het persbureau, herhaald dat de fabrieken open moeten blijven en dat er een nieuwe banenafspraak moet komen. De gesprekken daarover beginnen op 25 september.

Volkswagen wilde het bericht over het mogelijke banenverlies niet bevestigen, maar zei wel dat het duidelijk is dat in de kosten gesneden moet worden bij de Duitse productielocaties. Hoe het bedrijf dat doel kan bereiken, wordt met de bonden en ondernemingsraad besproken, aldus een woordvoerder van de autobouwer.

Overheidssteun

De Duitse overheid kijkt volgens minister van Economische Zaken Robert Habeck naar manieren om Volkswagen te steunen, omdat het bedrijf van groot belang is voor Duitsland. Habeck brengt vrijdag een bezoek aan een fabriek van Volkswagen in Emden in het noordwesten van Duitsland.

Dode en zwaargewonde door steekincident in Rotterdam

ROTTERDAM – Door een steekincident in Rotterdam is iemand om het leven gekomen, een ander raakte zwaargewond. Dat meldt de politie donderdag. Een man is aangehouden. Ook hij raakte gewond.

Het incident gebeurde in de omgeving van de Erasmusbrug. Het zwaargewonde slachtoffer is naar het ziekenhuis overgebracht, net als de aangehouden man die gewond was geraakt.

De verdachte raakte gewond toen hij na het incident overmeesterd kon worden door omstanders en toegesnelde agenten. De Telegraaf meldt op basis van getuigen dat de man onder de Erasmusbrug wild om zich heen zou hebben gestoken. Een woordvoerder van de politie kan niet zeggen wat er precies is gebeurd en of er sprake is geweest van een conflict als aanleiding voor het incident.

De politie doet ter plaatse onderzoek. Mensen die informatie hebben “die kan helpen bij het onderzoek”, worden opgeroepen zich te melden bij de politie. Mensen die getuige waren van het incident worden opgevangen.

Van Weel: delen van inhoud gelakte stukken gaat brug over

DEN HAAG – Justitieminister David van Weel is verrast door de aankondiging van Dick Schoof om zwartgelakte stukken over de asielnoodwet toch ongelakt aan de Tweede Kamer te verstrekken. “Je gaat wel een brug over als je die stukken niet gaat lakken”, zei de minister tegen de pers. “Maar dat gaan we nu wel doen.”

Van Weel liep zichtbaar gefrustreerd het ministersvak uit toen het debat werd stilgelegd. “Mijn verbazing zat hem niet in de teksten die nu openbaar worden, maar gewoon het feit dat we nu teksten openbaar maken die juist niet relevant waren voor de discussie”, lichtte hij zijn ergernis toe.

De Tweede Kamer had het kabinet gevraagd de juridische adviezen van ambtenaren over het asielnoodrecht met het parlement te delen. Die stukken zouden eigenlijk veel eerder komen, maar de Kamerbrief namens premier Dick Schoof werd pas rond 15.30 uur gestuurd. Toen bleek ook nog dat het grootste deel van de tekst was zwartgelakt, wat tot woede leidde bij de oppositie.

De teksten die niet waren zwartgelakt, stonden vol argumenten tegen de inzet van het noodrecht. Inzet van het noodrecht zou niet goed te rechtvaardigen zijn bij de huidige stand van zaken, en een spoedwet zou een beter alternatief zijn, schrijven ambtenaren.

Wiersma houdt ondanks BBB-kritiek vast aan mestregels pluimvee

DEN HAAG – Landbouwminister Femke Wiersma (BBB) houdt ondanks kritiek van haar eigen partijleider Caroline van der Plas vast aan strengere mestregels voor varkens- en kippenboeren. Dat blijkt uit antwoorden van premier Dick Schoof op de tweede dag van de Algemene Politieke Beschouwingen.

Er dreigt een crisis in de boerensector omdat boeren minder mest mogen uitrijden. Daardoor blijft er in totaal te veel mest over. Om die crisis af te wenden, worden dierrechten afgeroomd als ze van eigenaar wisselen: zo krimpt de veestapel en wordt er minder mest geproduceerd.

Dat geldt ook voor boeren met varkens en kippen, en daar is Van der Plas boos over. Maar de Europese Unie kijkt naar de totale mestproductie, legde Schoof uit, dus ook varkens- en kippenboeren moeten een aandeel leveren. Boeren met koeien moeten 30 procent van de rechten afromen bij handel in dierrechten. Voor varkensboeren is dat 25 procent en voor kippenboeren 15 procent.

Binnenkort details plannen

“Ik blijf dit oneerlijk vinden voor sectoren die hun mest op orde hebben”, zei Van der Plas. Zij wees er wel op dat later nog een evaluatiemoment komt. Maar Schoof wilde haar geen valse hoop geven, want mogelijk moet er dan juist een tandje bij. “Dat ijkmoment is ook om te kijken of we onze doelen wel halen”, zei de premier daarover.

Pluimveehouders roerden zich al toen de plannen van Wiersma twee weken geleden uitlekten. Zij dreigden toen al met rechtszaken als het kabinet vasthoudt aan de voorgenomen percentages voor afroming. Volgende week komt Wiersma met details over haar plannen.

Kabinet stuurt alsnog stukken asielcrisis ongelakt naar Kamer

DEN HAAG – Het kabinet stuurt alsnog stukken ongelakt naar de Kamer die eerder helemaal zwart aan de volksvertegenwoordigers waren toegestuurd.

De oppositie reageerde woest en premier Dick Schoof beloofde de documenten toch nog ongelakt te sturen, maar noemde de stap wel “zeer ongebruikelijk”.

Het gaat om adviesstukken van het ministerie van Asiel en Migratie over het uitroepen van de asielcrisis.

Uit eveneens vrijgegeven documenten van het ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat ambtenaren het uitroepen van de asielcrisis “democratisch en rechtsstatelijk niet aanvaardbaar” vinden.

Vluchten Lufthansa en Air France op Tel Aviv langer opgeschort

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en Air France hebben besloten hun vluchten van en naar onder meer Tel Aviv langer op te schorten. Eerder deze week kondigden zij aan tijdelijk niet meer naar Israël te vliegen, omdat de “veiligheidssituatie” in het Midden-Oosten is verslechterd.

Het Duitse Lufthansa annuleert tot met dinsdag 24 september alle vluchten op Tel Aviv en de hoofdstad van Iran, Teheran. Air France zegt tot en met vrijdag alle vluchten op Tel Aviv en het Libanese Beiroet te schrappen.

Deze week zijn honderden piepers en walkietalkies in Libanon ontploft. Hezbollah, dat wordt gesteund door Iran, gebruikt die apparaten en de Libanese militante beweging houdt Israël verantwoordelijk voor de ontploffingen. Door de explosies zijn deze week al 37 mensen omgekomen en meer dan 2900 mensen gewond geraakt.

KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv tot 26 oktober te schrappen. De Nederlandse tak van Transavia zegt tot en met 3 november niet naar Beiroet te vliegen en vliegt tot en met eind maart volgend jaar niet naar Tel Aviv.

MAN levert ruim 50 Lion’s City E-bussen aan Schiphol

LEUSDEN – Schiphol heeft ruim vijftig elektrisch aangedreven MAN Lion’s City E-bussen besteld. De eerste exemplaren worden medio 2025 in gebruik genomen. Met de inzet van de bussen vergroot de luchthaven de capaciteit, efficiency en betrouwbaarheid van passagiersvervoer tussen vliegtuig en terminal.

De aanschaf is het resultaat van een uitgebreid aanbestedingstraject, waarbij het emissievrije karakter van de Lion’s City E perfect aansluit bij de milieuambities van Schiphol.

Schiphol ziet de nieuwe Lion’s City E als de perfecte oplossing om aan de toenemende vraag naar passagiersvervoer van vliegtuig en terminal (en vice versa) te voldoen. Dat zit hem niet alleen in de inzet van ruim vijftig exemplaren, maar ook in het slimme ruimteconcept van de Lion’s City E. Zo heeft de elektrisch aangedreven bus drie deuren en een lage vloer. Dat vergemakkelijkt én versnelt de instap. Daarbij biedt de Lion’s City E een minimaal aantal zitplaatsen en maximaal aantal staanplaatsen voor passagiers met handbagage.

Milieuambities

Schiphol streeft ernaar om in 2030 energieneutraal te zijn. Dat betekent dat alle eigen activiteiten en grondoperaties op het start- en landingsterrein dan geen uitstoot meer zullen veroorzaken. De inzet van een nieuwe vloot Lion’s City E-bussen van MAN sluit naadloos aan op die ambitie.

Duurzame passagierservaring

Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure Schiphol over de aanschaf van de Lion’s City E-bussen: “Schiphol heeft al tien jaar als één van de eersten in Nederland een volledig elektrische busvloot op Schiphol. Met deze nieuwe generatie bussen kunnen we een stap zetten in passagierscomfort en betrouwbaarheid blijven garanderen. De komende jaren blijft busvervoer erg belangrijk door steeds grotere vliegtuigen en enkele grootschalige verbouwingen. Voortbouwend op deze samenwerking zetten we in op verdere innovatie en duurzaamheid.”

Tillo Smet, Sales Manager Public Transport van MAN Nederland: “Wij zijn trots dat we de samenwerking met Schiphol op het gebied van personenvervoer verder kunnen uitbreiden. Met MAN kunnen we een aanzienlijke bijdrage leveren aan de ambitieuze zero-emissiedoelstellingen van onze nationale luchthaven.”

MAN Lion’s City E

De veelvuldig onderscheiden MAN Lion’s City E is ontwikkeld om emissievrij openbaar vervoer mogelijk te maken zonder daarbij concessies te hoeven doen. Zijn modulaire accuconcept is daarbij de spil, waarbij de bus zo geconfigureerd is dat het accupakket aansluit op het gebruik en de inzet ervan voor Schiphol.

Dankzij de mogelijkheid om één of meer accupakketten te verwijderen, worden de laadtijden korter én ontstaat extra ruimte voor passagiers en hun bagage. De accu’s van de Lion’s City E zijn in 2,5- 5,0 uur te laden.

DHL opent circulaire CityHub in Hendrik-Ido-Ambacht

UTRECHT – DHL eCommerce opende vandaag officieel de nieuwe CityHub in Hendrik-Ido-Ambacht gelegen op bedrijvenpark Ambachtsezoom waar circulaire bouw de norm is. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Leo Platschorre.

Dagelijks worden er door 170 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Hendrik-Ido-Ambacht waarbij ook Zwijndrecht, Heerjansdam en een deel Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam-Zuid hoort. Dat gebeurt veelal met elektrische auto’s.

Leo Platschorre, wethouder economie voor de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht: “DHL is een mooie aanwinst voor het circulaire bedrijvenpark Ambachtsezoom. DHL geeft hier een goed voorbeeld voor de logistieke sector door zich te vestigen in een klimaatneutraal gebouw en te bezorgen met elektrische busjes. Ook de werkgelegenheid die hun komst met zich meebrengt is welkom voor onze gemeente en de regio.”

Roelof Hofman, COO van DHL eCommerce Benelux: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis voor duurzame, fossielvrije belevering van huishoudens en bedrijven in de regio. Deze vestiging in Hendrik-Ido-Ambacht is de eerste die volledig circulair gebouwd is. Een enorme uitdaging die ons nieuwe inzichten geeft over duurzaam bouwen. Ook bieden we hiermee een plezierige, veilige en duurzame werkplek aan onze medewerkers die van hieruit de regio beleveren.”

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en gebruikt stroom afkomstig van eigen zonnecollectoren waarmee het dak vol ligt. Het gebouw is circulair wat betekent dat alle grondstoffen en materialen 100% recyclebaar zijn. Niets is gelijmd, gelast of gekit en de vloer is speciaal gecoat zodat alles uit elkaar te halen en opnieuw te gebruiken valt.

De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bestelauto’s optimaliseren duurzaamheid en verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, wordt gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Hendrik-Ido-Ambacht is de zestiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd start de bouw van vergelijkbare CityHubs in onder meer Nieuw-Vennep, Den Haag en Rotterdam-Noord.

Op andere plekken wordt naar grond gezocht. Volop in ontwikkeling is ook de bouw van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL wat in Zwolle komt. In Dordrecht opende twee jaar terug een soortgelijk sorteercentrum. Deze sorteercentra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Hendrik-Ido-Ambacht.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen voor overtredingen tijdens controle havengebied Moerdijk

MOERDIJK - De Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant hield donderdag 31 oktober samen met andere politieteams, Douane, Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst een verkeers- en transportcontrole...