VLISSINGEN – North Sea Port zette zijn handtekening onder een charter voor een duurzamer, klimaatvriendelijk en efficiënt vervoer over het water in het hele Rijnbekken. Het zet meteen ook de rol van North Sea Port als Rijnhaven in de kijker.
Wie er een kaart bijhaalt, zal zien dat North Sea Port een volwaardige Rijnhaven is. Binnenschepen vinden vanuit Vlissingen, Terneuzen en Gent moeiteloos hun weg naar de Rijn, en terug. North Sea Port is immers gelegen op de Europese transportcorridor Noordzee-Rijn- Middellandse Zee.
Zestig procent via binnenvaart naar het achterland
Dat is een troef van formaat, want de Rijn is met stip de belangrijkste Europese verkeersader voor het vervoer over water. Het verklaart mee waarom de binnenvaart de belangrijkste transportmodus is in het landvervoer in North Sea Port. Meer dan zestig procent van alle goederen die van en naar het Europese hinterland bewegen, doen dat per binnenschip. Vorig jaar ging het om niet minder dan 61 miljoen ton. Om dat volume over de weg te vervoeren, zijn al snel een kleine drie miljoen vrachtwagens nodig.
Unieke ‘Rijn-samenwerking’
Op de ‘Länderkonferenz Rhein’ in Düsseldorf tekenden een negentigtal regeringen, overheden, havens en economische spelers uit de zes Rijnlanden – Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland – een charter voor de promotie van een duurzame, klimaatneutrale én competitieve binnenvaart. Zo’n ruime samenwerking – Perspektive nachhaltige Rheinschifffahrt 2030 – is nooit eerder vertoond.
(Nog) meer over water
De samenwerking beoogt (nog) meer lading op het binnenschip te krijgen. Niet alleen bedrijven varen daar wel bij. Want groenere logistieke ketens helpen om de uitdaging van de klimaatverandering aan te pakken door de CO2-uitstoot van de transportsector te verlagen. Europa wil die tegen 2030 met een kwart zien dalen.
Voor havens is in dit verhaal een sleutelrol weggelegd. North Sea Port draagt daar graag toe bij.