Clicky

zondag 8 september 2024 - 02:20 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 90

Von der Leyen wil aparte commissaris voor Defensie

Ursula von der Leyen

STRAATSBURG – Ursula von der Leyen wil de komende vijf jaar een “echte Europese Defensie-unie” opbouwen. Als ze later donderdag wordt herkozen als voorzitter van de Europese Commissie, gaat ze een commissaris voor Defensie benoemen. Ook wil ze een Eurocommissaris voor huisvesting.

Von der Leyen kondigt de beide nieuwe Eurocommissarissen aan in haar donderdag gepresenteerde politieke programma.

“De lidstaten zullen altijd verantwoordelijk blijven voor hun eigen troepen, van doctrine tot inzet”, schrijft ze over defensie. “Maar Europa kan veel doen om de inspanningen ter versterking van de defensie-industrie, innovatie en de interne markt te ondersteunen en te coördineren.”

Huisvesting

De EU maakt ondertussen een “wooncrisis” door, constateert de Duitse. “Mensen worstelen om een betaalbaar huis te vinden.” Daarom wil ze voor het eerst een commissaris belasten met huisvesting en komt ze met een plan om onder meer meer geld los te krijgen van overheden en private investeerders.

De komende vijf jaar wil Von der Leyen van de centrumrechtse EVP ook extra inzetten op veiligheid. Ze vindt dat Europol en de Europese grenswacht Frontex moeten worden versterkt. Het aantal grenswachten wordt verdriedubbeld naar 30.000.

Migratie- en asielpact

Volgens de politica is het nu eerst zaak dat het eerder dit jaar aangenomen Europese migratie- en asielpact wordt uitgevoerd. Ze wil het aanscherpen, vooral waar het gaat om het terugkeerbeleid van uitgeprocedeerde asielzoekers of migranten die geen recht hebben op asiel. Het terugkeerbeleid moet eenvoudiger worden. Ook wil ze het aantal overeenkomsten met landen van herkomst uitbreiden, zoals die bestaat met onder andere Tunesië.

Doel daarvan is het verminderen van het aantal asielzoekers dat over de Middellandse Zee naar Europa komt en het terugnemen van asielzoekers door de herkomstlanden. “We zullen meer werk maken van terugkeer, het voorkomen van illegale migratie en het bestrijden van mensensmokkel”, zei Von der Leyen in haar toespraak in het Europees Parlement.

Von der Leyen wil een nieuw klimaatbeleid opstellen, dat ze een ‘clean industrial deal’ noemt. Onderdeel daarvan is het wettelijk vastleggen van de vermindering van de uitstoot met 90 procent in 2040. Ze wil vasthouden aan de doelstellingen van de recent aangenomen ‘Green Deal’. Die Green Deal omvat een groot aantal Europese milieu- en klimaatmaatregelen. Het gaat nu vooral om de implementatie daarvan, benadrukte ze.

Vrachtwagen tegen viaduct gereden in Nieuwe Niedorp [+foto’s]

Foto: Ingezonden foto

NIEUWE NIEDORP – Donderdagochtend rond 06:55 uur is een vrachtwagen tegen het viaduct van de N242 gereden in het Noord-Hollandse Nieuwe Niedorp.

Het viaduct is beschadigd geraakt bij de aanrijding, er liggen allemaal brokstukken op de weg.

De vrachtwagen vervoerde betonnen platen.

Foto: Ingezonden foto

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt bij het incident aan Het Hoefje in Nieuwe Niedorp.

Foto: Ingezonden foto

Zeven doden door brand in appartement in Nice

brand appartement Nice

NICE – Een brand in de Franse stad Nice heeft aan zeven mensen het leven gekost. Drie gewonden liggen in het ziekenhuis. Een van hen is met “grote spoed” naar het ziekenhuis gebracht, meldt de brandweer. Er is mogelijk sprake van brandstichting.

De brand brak in de nacht van woensdag op donderdag uit in een appartement in het zuidwesten van Nice. De hulpdiensten werden rond 02.30 uur ingeschakeld voor de brand op de zevende verdieping. Zij voerden reddingsacties uit om tientallen mensen in veiligheid te brengen.

Een openbaar aanklager van Nice zegt dat wordt gekeken naar een “criminele” oorzaak. Hij heeft op basis van het eerste bewijsmateriaal een onderzoek geopend naar brandstichting met de dood tot gevolg.

‘Verschrikkelijk drama’

De Franse minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin spreekt op X van een “verschrikkelijk drama”. Hij meldt dat onder de overledenen drie jonge kinderen waren. Volgens hem zijn meer slachtoffers voorkomen dankzij het snelle optreden van de brandweer.

De brandweer rukte uit met 25 brandweerwagens en 72 brandweerlieden. Zij hadden de brand rond 07.00 uur geblust, meldt BFM TV. De Franse zender bericht ook dat de brand waarschijnlijk niet op de zevende verdieping is begonnen.

Winkeldiefstal bij Jumbo fors gedaald na extra maatregelen

VEGHEL – De extra maatregelen tegen winkeldiefstallen bij supermarktketen Jumbo lijken te werken. In de eerste helft van dit jaar werd een derde minder gestolen dan vorig jaar, maakte het concern donderdag bekend. In heel 2023 werd nog voor 100 miljoen euro buitgemaakt.

Jumbo controleert klanten vaker bij de zelfscankassa’s en heeft meer camera’s in de winkels opgehangen. Ook heeft het in een aantal winkels extra medewerkers of beveiligers ingezet. Daarnaast communiceert het bedrijf extra opvallend in alle winkels naar klanten dat boodschappen moeten worden afgerekend en dat scherper op diefstal wordt gecontroleerd.

“Vooral de aandacht die we hieraan hebben gegeven heeft tot minder diefstallen geleid. Mensen denken nu wel een keer extra na voordat ze iets stelen” zegt topman Ton van Veen in een toelichting op de halfjaarcijfers van het bedrijf. “Waar heel enthousiast op wordt gereageerd” is dat als klanten een extra steekproef krijgen ze aan een ‘winwiel’ mogen draaien. “Als beloning voor het oponthoud kunnen ze een gratis product winnen. Op die manier proberen we het ook een beetje luchtig en leuk te houden”, aldus Van Veen.

Tabak

De supermarkten van Jumbo behaalden in de eerste helft van dit jaar een omzet van ongeveer 6 miljard euro, 1 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Volgens de topman werden de verkopen met 100 miljoen euro gedrukt door prijsverlagingen van producten. Daarnaast daalde de tabaksomzet met 60 miljoen euro. In aanloop naar de tabaksban in supermarkten die op 1 juli inging, had Jumbo al verschillende tabakshops uit de supers verwijderd.

Het Brabantse familiebedrijf kondigde in mei een reorganisatie aan, waardoor kantoorbanen verdwijnen. Volgens Van Veen gaat het om “enkele honderden” banen. Exacte aantallen maakt Jumbo na de zomer bekend. Voor de afvloeiingsregelingen van mensen moet geld opzijgezet worden, waardoor de winst dit jaar gedrukt wordt. Ook wordt de winst gedrukt door een extra afboeking als gevolg van de verzelfstandiging van restaurantketen La Place. “Gecorrigeerd voor deze bijzondere effecten zullen we dit jaar een verbetering van onze winstgevendheid zien” aldus de Jumbo-directeur.

Bij Jumbo zijn momenteel een aantal A-merken niet verkrijgbaar omdat de supermarktketen nog in onderhandeling is met leveranciers over de prijs. Wanneer die onderhandelingen worden afgerond is nog niet bekend. “Het zijn grote leveranciers, vaak met een Amerikaanse aandeelhouder. Daar kun je wat minder makkelijk zaken mee doen dan met Nederlandse of Europese partijen. Ze zien ons niet als groeimarkt en zetten daarom vooral in op prijsverhogingen.”

Verkoop volledig elektrische auto’s in EU amper gegroeid

elektrische auto

BRUSSEL – De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in de eerste helft van dit jaar amper gegroeid. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA verloren stekkerwagens daarmee terrein aan hybride modellen, waarvan er bijna een vijfde meer op kenteken zijn gezet.

Alles bij elkaar telde ACEA 712.637 registraties voor volledig elektrische wagens. Dat is ruim 1 procent meer dan een jaar terug. Van hybride auto’s, exclusief de plug-in hybrides, werden daarentegen bijna 1,7 miljoen exemplaren verkocht.

De vraag naar elektrische auto’s is wereldwijd onder druk komen te staan, omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn. Naar hybride voertuigen is juist veel meer vraag, omdat consumenten op zoek zijn gegaan naar opties die betaalbaarder zijn en waarbij ze minder afhankelijk zijn van laadpalen en snellaadstations. De uitbreiding van het laadnet gaat in veel landen namelijk traag.

Benzine – en dieselmodellen

De moeilijkheden rond volledig elektrische auto’s jagen de consument niet massaal terug naar benzine- en dieselmodellen. De verkopen daarvan zijn in de eerste zes maanden van het jaar licht gedaald. Het gaat hier wel om veel grotere aantallen, bij diesel om bijna 731.000 en bij benzine om meer dan 2 miljoen auto’s.

Alles bij elkaar stegen de Europese autoverkopen met 4,5 procent naar een kleine 5,7 miljoen stuks. Volkswagen, met dochtermerken als Audi en Seat, bleef de marktleider met bijna 1,5 miljoen exemplaren. Stellantis, dat merken als Peugeot en Opel voert, staat tweede op de lijst met dik 1 miljoen verkochte personenwagens.

De Nederlandse autobranche maakte eerder al bekend dat de verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland in de eerste helft van dit jaar met 3,5 procent is gezakt. Volgens BOVAG en RAI Vereniging werden er vooral minder nieuwe benzineauto’s verkocht. Hybride en volledig elektrische auto’s nemen hier juist steeds meer marktaandeel over.

Grote pensioenfondsen staan er opnieuw beter voor

pensioenfondsen

AMSTERDAM – De grote Nederlandse pensioenfondsen zijn er in het tweede kwartaal opnieuw beter voor komen te staan. Ambtenarenpensioenfonds ABP en zorgfonds PFZW, maar ook bpfBOUW en de metaalfondsen PME en PMT deden weliswaar minder goede zaken met beleggingen. Maar ze profiteerden ervan dat de rente licht is opgelopen. Daardoor hoefden ze minder geld opzij te zetten voor de huidige en toekomstige pensioenen.

De zogeheten dekkingsgraad bij ABP, Nederlands grootste fonds, verbeterde bijvoorbeeld van een kleine 113 procent eind maart naar een score van 115,60 procent. “Dat betekent dat voor elke 100 euro pensioen die ABP nu en in de toekomst betaalt, we 115,60 euro in kas hebben”, zegt bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen.

Of gepensioneerden volgend jaar net als dit jaar weer een verhoging van hun pensioen kunnen verwachten, is nog niet te zeggen. De fondsen beoordelen pas in het najaar of ze dan financieel sterk genoeg zijn om de pensioenen verder op te voeren.

Bij andere fondsen is het beeld vergelijkbaar als bij ABP. “We zien dat de stijging van de dekkingsgraad zich doorzet in het tweede kwartaal”, zegt werkgeversvoorzitter Terry Troost van PMT. Bij zijn fonds ging de graadmeter naar zo’n 110 procent.

De dekkingsgraad van PME bedroeg eind tweede kwartaal bijna 115 procent, die van bpfBOUW steeg tot meer dan 128 procent en bij PFZW dikte de graadmeter aan tot ruim 110 procent. “Met deze stand van zaken zijn we gezond genoeg om voor al onze deelnemers evenwichtig de overstap te kunnen maken naar de nieuwe pensioenregeling per 1 januari 2026”, merkt PFZW-bestuursvoorzitter Joanne Kellermann op.

In de pensioensector worden al langer voorbereidingen getroffen voor de grootscheepse hervorming van het pensioenstelsel. Straks bouwt iedereen pensioen op via een premieregeling. Dat geld wordt vervolgens belegd. Nederlanders krijgen daarbij wat meer te kiezen. Ze kunnen ook zien hoe hoog de inleg in hun pensioen is en hoe hun persoonlijke pensioenvermogen ervoor staat.

Verder is het de bedoeling dat de pensioenen meer met de beleggingsresultaten van fondsen meebewegen. Daardoor kunnen de pensioenen sneller omhoog in economisch goede jaren, maar ook sneller gekort in slechtere tijden.

Een gezonde financiële positie maakt een soepele overgang naar dit nieuwe systeem een stuk makkelijker, legt PME-bestuurder Eric Uijen uit. Daarmee lijken de fondsen dus op de goede weg. “Maar we zijn er nog niet. We leven in een turbulente wereld vol conflicten. In anderhalf jaar tijd kan er nog veel gebeuren”, waarschuwt Uijen.

Netto-omzet Action in eerste halfjaar gestegen naar 6,2 miljard euro dankzij 17,3 miljoen klanten per week

Foto: Action

ZWAAGDIJK-OOST – Action, de non-food discounter, gaf vandaag tegelijk met de opening van winkels in Saint-Ouen-sur-Seine (Frankrijk) en Albacete (Spanje), een update over de omzet van de eerste helft van 2024.

De netto-omzet groeide in het eerste half jaar naar € 6,2 miljard (+ 20,1 procent), in vergelijking met dezelfde periode in 2023. De like-for-like omzet steeg met 9,0 procent. De omzetgroei is te danken aan de verkoop van meer producten aan nieuwe en bestaande klanten. Action heeft tot dusver dit jaar meer dan 1.300 producten in prijs verlaagd, naast de prijsverlagingen van 2.500 producten vorig jaar. Action verwelkomde gemiddeld meer dan 17,3 miljoen klanten per week over de eerste zes maanden in 2.685 winkels in 12 landen. Action voegde in deze periode 119 nieuwe winkels toe en ligt op koers om dit jaar 330 nieuwe winkels te openen.

Verdere investeringen in eigen Actionmerken

Action versterkt zijn formule door te investeren in de eigen Actionmerken. Hajir Hajji, CEO: “Onze klanten waarderen de eigen merken enorm vanwege de geweldige prijs-kwaliteitverhouding. We investeren dan ook continu in de kwaliteit en duurzaamheid van deze producten. Zo zijn we gestart met onze prijswinnende zonnebrandproducten Zenova en gaan we door met onze lijn van schoonmaakproducten Spargo en ons duurzaam ingekochte beddengoed en badtextiel Hotel Royal. Klantbeoordelingen, producttesten en klantonderscheidingen illustreren de vooruitgang en impact van onze eigen merken.”

Klanttevredenheid blijft de belangrijkste reden voor de groei van Action. In Duitsland werd Action door dagblad DIE WELT en onderzoeksbureau ServiceValue uitgeroepen tot ‘Price Champion’ in non-food. In het Nederlandse Retail Merkenonderzoek werd Action genoemd als een van de merken van wie het aantal klanten naar verwachting verder zal groeien. Action staat in Nederland in de top 3 van de meest bekende retailmerken. Action kreeg ook drie prijzen in Polen: ‘Listonic No. 1 Non-Food Discounter’, ‘Best Retail Employer 2024’, en de ‘Retail Business Award’.

Meer dan 72.000 collega’s

Action blijft zijn positie als belangrijke werkgever versterken. Dit jaar zorgde het bedrijf tot nu toe al voor 3.182 nieuwe banen. In Duitsland werd de dertienduizendste collega verwelkomd. Action biedt nu werk aan 72.222 collega’s van 159 nationaliteiten. Investeringen in groei- en ontwikkelingsmogelijkheden hebben in de eerste zes maanden geleid tot 1.885 interne promoties die het Action-DNA verder versterken. Door training en promoties groeien medewerkers met het bedrijf mee.

Ter ondersteuning van de internationale expansie startte het eerste distributiecentrum (DC) van Action in Italië op 6 mei met het bevoorraden van winkels. Het DC, dat als Excellent is gecertificeerd volgens het duurzaamheidscertificatiesysteem BREEAM, stelt Action door de centrale locatie in Altedo in staat een groter gebied te bedienen. Action heeft nu 87 winkels in Italië en opende recent de eerste winkel in Puglia.

Auto ramt terras in Parijs, meerdere slachtoffers

auto ramt terras in Parijs

PARIJS – Een automobilist heeft in Parijs een terras van een restaurant geramd. Er vielen een dode en zeker vijf, mogelijk zes gewonden, citeren Franse media de politie.

De bestuurder vluchtte, maar agenten konden hem later arresteren. De passagier in het voertuig werd meteen aangehouden. Die bleek alcohol te hebben gedronken en drugs te hebben gebruikt.

Van de gewonden zijn er drie ernstig aan toe. “Het lijkt erop dat het een ongeluk kan zijn geweest”, wordt een bron geciteerd. De chauffeur zou erg hard hebben gereden, verklaarde een ooggetuige.

Het incident was in de Avenue du Père Lachaise, niet ver van de bekende begraafplaats in het oosten van de Franse hoofdstad.

Vermiste bezoeker festival Wildeburg dood gevonden in Ens

ENS – De politie heeft het lichaam gevonden van de bezoeker van festival Wildeburg die sinds afgelopen zondag was vermist. De 34-jarige man uit Lochem werd aangetroffen in het gras ter hoogte van de Zwartemeerweg in Ens, niet ver van Kraggenburg waar het festival plaatsvond.

Onderzoek van de politie heeft uitgewezen dat de man niet door een misdrijf om het leven is gekomen. Hij had het festivalterrein in de nacht van zaterdag op zondag “in verwarde toestand” en vermoedelijk blootsvoets verlaten, meldde de politie eerder. Sindsdien was hij spoorloos.

De organisatie van Wildeburg is “diep geraakt en intens verdrietig” door het overlijden van de festivalganger. “Verschrikkelijk nieuws”, schrijft de organisatie op Facebook. “Onze gedachten en medeleven gaan uit naar de familie en vrienden.”

Treinverkeer tussen Amsterdam en Weesp ligt volledig stil door man op spoorviaduct

Foto: BTBFotografie

AMSTERDAM – Een persoon zit bovenop het spoorviaduct aan de Czaar Peterstraat in Amsterdam, wat heeft geleid tot een grootschalige inzet van hulpdiensten.

Ter plaatse zijn politie, ambulance, brandweer, ProRail en het Dienst Speciale Interventies (DSI). Ook zijn er twee onderhandelaars van de politie aanwezig die proberen de man van de rand af te praten.

Waarom de man op het spoorviaduct is geklommen, is vooralsnog niet bekend. De omgeving rondom het spoor is volledig afgesloten om de veiligheid te waarborgen.

Daarnaast ligt het treinverkeer tussen Amsterdam en Weesp volledig stil, wat zorgt voor aanzienlijke vertragingen en ongemak voor reizigers.

Reizigers wordt geadviseerd alternatieve routes te zoeken en de actuele reisinformatie te volgen.

EU-landen voor hoge importheffingen Chinese elektrische auto’s

BYD

BRUSSEL – De lidstaten van de Europese Unie ondersteunen de voorlopige hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s, die de Europese Commissie begin deze maand heeft ingesteld. Nederland is voor, maar Duitsland niet, zo melden Brusselse bronnen na overleg tussen diplomaten van de lidstaten. Later dit jaar spreken de lidstaten zich uit over definitieve maatregelen tegen China.

De importheffingen van de Europese Unie moeten een einde maken aan de oneerlijke concurrentie, omdat China zijn eigen fabrikanten subsidieert. De strafheffing kan oplopen tot ruim 37 procent.

De Europese heffingen zijn nog wel voorlopig. Brussel en Beijing zijn nog in overleg over het verlagen van Chinese overheidssubsidies. Als China daartoe niet bereid is, wordt de importheffing voor vijf jaar van kracht, als het aan de Europese Commissie ligt.

Handelsoorlog

Een ruime meerderheid van de EU-landen kan dat tegenhouden, maar die kans lijkt klein. Duitsland krijgt volgens Brusselse bronnen nog niet veel bijval in zijn verzet tegen de importheffingen.

Duitsland heeft een grote auto-industrie met fabrikanten als BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen. Voor die fabrikanten is China onder meer een belangrijke afzetmarkt. Duitsland vreest een handelsoorlog met China als de importheffing definitief wordt.

Hart voor Den Haag: “Rotterdam The Hague Airport sluiten? Alleen het idee al is knettergek!”

DEN HAAG – Hart voor Den Haag reageert met verontwaardiging op de recente berichtgeving over de mogelijke sluiting van Rotterdam The Hague Airport. Deze ontwikkeling is volgens de grootste partij in de Hofstad een ernstige bedreiging voor de economische groei van de regio Haaglanden.

De provincie Zuid-Holland onderzoekt momenteel de mogelijkheden om Rotterdam The Hague Airport te sluiten en het gebied om te vormen tot een woonwijk of bedrijventerrein.

“Het sluiten van Rotterdam The Hague Airport zou pure kapitaalvernietiging zijn. Alleen het idee al is knettergek!”, zegt raadslid Richard de Mos van Hart voor Den Haag. “Deze luchthaven is essentieel voor de internationale bereikbaarheid van onze regio. Het verlies hiervan zou een enorme klap betekenen voor de zakelijke markt en het toerisme in Den Haag en de regio Haaglanden.”

Commerciële vluchten

Hart voor Den Haag heeft zich in het verleden juist altijd ingezet voor behoud van de luchthaven en groei van het aantal commerciële vluchten. “Deze groei van 24% kon worden gerealiseerd door de helikopterbewegingen, waaronder trauma- en politiehelikopters, los te koppelen van het overige vliegverkeer. Hierdoor zouden er meer slots beschikbaar komen voor commerciële vluchten zonder de fysieke infrastructuur van de luchthaven uit te breiden,” aldus Hart voor Den Haag economiewoordvoerder Ralf Sluijs.

Congresstad

“Het is van groot belang dat we niet alleen de huidige capaciteit behouden, maar ook uitbreiden om onze positie als internationale congresstad te versterken”, zeggen De Mos en Sluijs die benadrukken dat de strategische ligging ook medisch gezien van levensbelang is.

Arts Alexander Veen, werkzaam bij het Mobiel Medisch Team (MMT), dat dag en nacht klaarstaat om levensreddende zorg te bieden, vertelde er eerder dit jaar het volgende over: “De luchthaven bevindt zich centraal tussen de twee grote steden Rotterdam en Den Haag. Deze locatie stelt het team in staat om snel te reageren op noodsituaties in de regio, zo ook bij slecht weer of in het donker.”

Naam behouden

In februari 2023 diende Hart voor Den Haag een motie in om de naam ‘The Hague’ in de luchthavennaam te behouden, wat de internationale uitstraling van de stad versterkt. De partij blijft zich verzetten tegen initiatieven die de economische functie van de luchthaven ondermijnen. Recent stelde Hart voor Den Haag al schriftelijke vragen aan de Haagse gemeenteraad over het onderzoek naar sluiting van de luchthaven, waarbij de partij opriep tot dringende actie om deze economische motor te beschermen.

Economische noodzaak

“De economische voordelen van de luchthaven zijn onmiskenbaar. We moeten alles in het werk stellen om deze infrastructuur te behouden en te verbeteren. Dit is niet alleen een kwestie van regionale trots, maar ook van economische noodzaak”, benadrukken De Mos en Sluijs die een debat hebben aangevraagd in de gemeenteraad.

“We roepen de provincie Zuid-Holland op om het onderzoek naar de sluiting te stoppen en in plaats daarvan te focussen op de verdere ontwikkeling van de luchthaven.”

Hart voor Zuid-Holland

De Mos krijgt bijval van Statenlid Toine Beukering. “Rotterdam The Hague Airport mag niet worden gesloten. Dat zeg ik niet, maar dat zegt ruim driekwart van de mensen die de stemhulp van Omroep West en Rijnmond heeft ingevuld in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van november vorig jaar. 77 procent van de mensen die Kieskompas, de stemhulp van Omroep West, had ingevuld wil dat de luchthaven openblijft.”

Aantal coronagevallen lijkt verder te stijgen

BILTHOVEN/UTRECHT – Steeds meer mensen lijken het coronavirus onder de leden te hebben. Het aantal virusdeeltjes in het rioolwater is voor de negende week op rij gestegen en staat nu op het hoogste niveau sinds het begin van het jaar.

In de afgelopen negen weken is de zogenoemde virusvracht vertienvoudigd, blijkt uit de wekelijkse cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Het aantal virusdeeltjes in het riool is aanzienlijk hoger dan vorig jaar rond deze tijd. De concentraties zijn wel lager dan in juli 2022. De rioolwatermetingen zijn tegenwoordig de enige manier om de verspreiding van het coronavirus in de gaten te houden, nu de centrale coronatesten zijn afgeschaft.

Volgens onderzoeksinstituut Nivel gaan de afgelopen weken relatief veel mensen van 65 jaar en ouder met coronaklachten naar de huisarts. Dat begon half juni. Ouderen kunnen bij besmetting meer risico lopen dan anderen om er ernstig ziek van te worden. Daarom kunnen zij in het najaar een vaccin tegen het virus krijgen.

Onrust Rode Zee verstoort havens wereldwijd, zegt rederij Maersk

KOPENHAGEN – Vrachtschepen over de hele wereld ondervinden inmiddels hinder van de onrust in de Rode Zee, waar Houthi-rebellen uit Jemen schepen aanvallen. Dat stelt A.P. Møller-Maersk in een woensdag verschenen verklaring. De grote Deense containerrederij spreekt van een kettingreactie die ook tot verstoringen op alternatieve routes leidt.

Vrachtschepen, waaronder die van Maersk, mijden nu de Rode Zee en varen om via Afrika. “Havens in heel Azië, waaronder Singapore, Australië en Shanghai, ervaren vertragingen door omgeleide schepen en verstoorde dienstregelingen als resultaat van de golfeffecten van de Rode Zee”, stelt Maersk. Deze problemen beïnvloeden routes “die essentieel zijn voor de handel met het Verre Oosten, West-Centraal-Azië en Europa”.

De rederij wijst op haar netwerk in Oceanië, dat lijdt onder vertragingen in Zuidoost-Azië. Deze “vormen een risico op verstoringen in Australische havens door de bundeling van schepen bij aankomst, wat langere wachttijden en andere vertragingen tot gevolg heeft”, aldus Maersk.

Maersk constateert al langer dat de onrust in de Rode Zee grote hinder veroorzaakt voor de internationale scheepvaart. De Houthi’s vallen schepen aan als vergelding voor de steun aan Israël. In mei uitte de containerrederij nog haar zorgen over een mogelijke uitbreiding van de onrust, nadat de rebellen hadden gedreigd ook schepen in de Middellandse Zee aan te vallen.

Vrouw perst oud-werkgever af na faillissement: OM eist gevangenisstraf

ARNHEM – Een 33-jarige vrouw uit Veenendaal hoorde vandaag in de rechtbank in Arnhem een gevangenisstraf van 24 maanden waarvan 3 maanden voorwaardelijk tegen zich eisen. Samen met twee medeverdachten, haar 28-jarige broer uit Amsterdam en een 27-jarige man uit Amerongen, stond de vrouw terecht voor afpersing van haar oud-werkgever.

De vrouw had na een faillissement van de werkgever nog geld tegoed. “Het is uitermate begrijpelijk dat iemand die inkomsten misloopt door een faillissement daar kwaad, teleurgesteld en verdrietig over is. Wat niet begrijpelijk en ook niet acceptabel is, is dat dan deze oplossing gekozen wordt” aldus de officier van justitie.

De afpersing speelde zich af over een periode van anderhalve maand in 2023 in Duiven, Zevenaar en Veenendaal. Niet alleen werden zeer dreigende telefoontjes gepleegd naar de oud-werkgever, ook werd hij thuis opgezocht. Op 29 mei 2023 werd de auto die op de oprit van de aangever stond in brand gestoken. Een dag later kreeg het slachtoffer een telefoontje dat hij “gezien wat er gebeurd was, nu echt moest gaan betalen.”

Volgens de officier van justitie geven verdachten elkaar de schuld, bagatelliseren de gebeurtenissen, minimaliseren hun eigen rol en proberen onder het bewijs uit te komen door telefoons te wisselen of te zeggen dat hun toestellen, nummers en social media-accounts ook en vooral op cruciale momenten, door anderen werden gebruikt.

Tegenover deze ontkenningen en uitvluchten staat volgens het OM voldoende bewijs. De vrouw was de instigator, de opdrachtgeefster en drijvende kracht die informatie bezat, maar zij pleegde ook uitvoeringshandelingen. Haar broer was de spil in het geheel, de schakel tussen haar en de uitvoerders, maar hij pleegde zelf ook uitvoeringshandelingen.

De 27-jarige man was een uitvoerder, maar wel één die juist zorgde voor de grootste dreiging en vrees, aldus de officier van justitie: “Zij hebben allen een wezenlijke en significante bijdrage geleverd en vormden alle drie min of meer gelijkwaardige en noodzakelijke schakels in de keten van deze escalatie.” Vanwege deze nauwe en bewuste samenwerking kan er gesproken worden van medeplegen.

De officier van justitie stond stil bij de enorme gevolgen voor de oud-werkgever en zijn gezin: “Aangever en zijn gezin hebben lange tijd in angst geleefd. Wat is de volgende stap? Wat gaat er nu gebeuren? De dreigingen waren van uitzonderlijke ernst; dreigen dingen en mensen in de fik steken, vrouwen te verkrachten, dat staat toch in geen enkele verhouding tot een paar duizend euro? Hoe halen zij zich dit in het hoofd?”, zo hield de officier van justitie de verdachten voor.

De vrouw eiste bovendien aanzienlijk meer geld dan de 2000 euro waar ze volgens de curator die het faillissement afwikkelt nog recht op zou hebben.

Het feit dat verdachten geen openheid van zaken geven, werkt strafverhogend. Alles afwegende komt de officier van justitie tot een eis van 24 maanden waarvan 3 maanden voorwaardelijk voor de vrouw en voor de 27-jarige man.

Tegen de 28-jarige man eiste de officier van justitie een gevangenisstraf van 30 maanden waarvan 3 maanden voorwaardelijk.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen gaat in vlammen op in Eindhoven [+foto’s]

EINDHOVEN - Een vrachtwagen die geparkeerd stond op de kanaaldijk-noord in Eindhoven is vannacht compleet in vlammen op gegaan. De straat naast het kanaal wordt...
×