Clicky

woensdag 25 december 2024 - 07:30 uur
BAS World
Home Blog Pagina 90

Trump het gespreksonderwerp op de eerste dag klimaattop

BAKOE – Dat Donald Trump de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten heeft gewonnen, is een van de meestbesproken onderwerpen op de eerste dag van de klimaattop in Bakoe. Bij persconferenties en informele gesprekken uitten veel klimaatclubs en landen hun zorgen nu klimaatontkenner Trump ‘president-elect’ is van een van de grootste uitstoters ter wereld.

Tijdens zijn vorige ambtstermijn als president trok Trump het land terug uit het Klimaatakkoord van Parijs, waarin was afgesproken de uitstoot zo te beperken dat de opwarming van de aarde onder de 1,5 graad blijft. Of hij zich nu weer uit het klimaatakkoord trekt is nog niet duidelijk, maar onder meer Greenpeace is er zeker van dat zijn presidentschap grote gevolgen zal hebben. “Maar andere landen moeten zich niet laten weerhouden in hun klimaatambities door wie er in het Witte Huis zit”, zei Yeb Saño van Greenpeace Zuidoost-Azië maandag.

De COP staat dit jaar in het teken van het afspreken van een nieuw klimaatfinancieringsdoel. Klimaatclubs en ontwikkelingslanden zien graag dat het nieuwe bedrag wordt opgehoogd naar 1 biljoen dollar. Met de winst van Trump lijkt dat “niet realistisch”, aldus Europarlementariër Mohammed Chahim (GroenLinks/PvdA). Namens het Europees Parlement zal hij zich bezighouden met de onderhandelingen.

“Tot dusver is het vooral Europa geweest die zich heeft gehouden aan afspraken rondom klimaatfinanciering.” De Verenigde Staten komt “al heel lang tekort als het aankomt op financiering” en Chahim verwacht niet dat dat zal veranderen nu Donald Trump de verkiezingen heeft gewonnen. “Als we kunnen komen tot een verdubbeling van de huidige klimaatfinanciering, dan is dat al een succes”, aldus Chahim.

Meer subsidie voor sloop bedrijfswagens in Den Haag

DEN HAAG – De gemeente Den Haag trekt opnieuw extra geld uit voor de sloop van vervuilende bestelauto’s. Het gaat om een miljoen euro. Met het extra geld is er in totaal 2.500.000 euro beschikbaar voor ondernemers die in aanloop naar de invoering van de zero-emissiezone in het centrum hun vervuilende voertuig willen laten slopen. De subsidieregeling wordt ook verlengd. Ondernemers kunnen, zolang er nog geld beschikbaar is, tot 18 februari 2025 een aanvraag doen.

De subsidie is een groot succes, al meer dan 400 vervuilende bestelauto’s zijn ermee van de weg gehaald. Door het succes van de sloopsubsidie werd het subsidieplafond al meerdere keren opgehoogd.

Wethouder Robert Barker (Milieu): “Het is goed om te zien dat veel ondernemers zich voorbereiden op de zero-emissiezone en dat we hen als gemeente daarbij kunnen ondersteunen. We ruilen hiermee vervuilende bestelauto’s in voor meer schone lucht in de stad.”

Zero-emissie voor schone lucht

In het centrum van Den Haag geldt per 1 januari 2025 een zero-emissiezone. Vervuilende bedrijfsvoertuigen worden dan stap voor stap uit het centrum geweerd. In 2030 mogen alleen nog uitstootvrije bestelauto’s het centrum in.

“Den Haag snakt naar schone lucht. Het invoeren van de zero-emissiezone is een belangrijk middel om de luchtkwaliteit te verbeteren. We doen dat voor de gezondheid van mensen en dieren, maar ook voor de natuur en het milieu”, aldus wethouder Barker.

De subsidie is beschikbaar voor alle bestelbusjes geregistreerd in Den Haag en helpt ondernemers met de overstap naar schoon vervoer in aanloop naar de invoering van de zero-emissiezone in 2025 en de uitbreiding van de zone in 2026 naar de kuststrook. Ondernemers met één of meer oude bestelauto’s die op diesel of benzine rijden, kunnen voor elk voertuig dat men laat slopen 3.500 euro subsidie krijgen.

A20 zaterdagnacht dicht voor onschadelijk maken bommen

MOORDRECHT – Een deel van de snelweg A20 is van zaterdagavond 22.00 uur tot zondagochtend 09.00 uur dicht, omdat er twee niet-ontplofte vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk worden gemaakt. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De wegafsluiting geldt voor het gedeelte tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda.

De vliegtuigbommen werden in juli bij een onderzoek naar niet-ontploft oorlogsmateriaal gevonden, in de buurt van Moordrecht.

Het gebied wordt onderzocht omdat de A20 over enkele jaren wordt verbreed.

Weggebruikers worden omgeleid via de A12 en de N219.

Vrachtwagenchauffeur overleden bij ruzie op parkeerplaats [+foto]

Foto: IMAGO | ong Images

OBERROT – Zaterdagavond 9 november rond 20:15 uur ontstond een ruzie tussen vier vrachtwagenchauffeurs op een parkeerplaats aan de Eugen-Klenk-Strasse in het Duitse Oberrot. Hierbij is een 34-jarige vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen.

De ruzie ontstond zaterdagavond tussen vier vrachtwagenchauffeurs. Deze ruzie ontwikkelde zich tot een fysieke woordenwisseling. Tijdens deze woordenwisseling raakte de 34-jarige dusdanig gewond dat hij ter plekke aan zijn verwondingen is overleden.

De drie andere mannen van 35, 41 en 45 jaar oud werden ter plekke gearresteerd en zijn zondag voor de rechter van de rechtbank Schwäbisch Hall gebracht. Hij voerde de door het Openbaar Ministerie van Heilbronn gevraagde arrestatiebevelen uit tegen de twee mannen van 35 en 45 jaar oud. De twee mannen met de Oezbeekse nationaliteit werden vervolgens naar gevangenissen gebracht.

Het arrestatiebevel tegen de 41-jarige Oezbeek werd onder bepaalde voorwaarden opgeschort. Het strafrechtelijk onderzoek is nog gaande, meldt de politie maandag.

Minister Israël: nog maar weinig arrestaties na geweld Amsterdam

JERUZALEM – De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar noemt het aantal arrestaties in Nederland na het geweld tegen Israëlische voetbalsupporters “erg laag”. De bewindsman, die eerder ook in Nederland was, zei dat in Jeruzalem tegen de pers.

“Ik ben geïnformeerd door de burgemeester van Amsterdam dat ze een speciaal onderzoeksteam hebben gevormd. Maar tot dusver is het aantal aanhoudingen erg laag”, zei Saar.

De minister herhaalde ook dat zijn land de Nederlandse autoriteiten hulp heeft aangeboden bij het onderzoek naar het geweld. Israëliërs werden in Amsterdam op straat aangevallen na de wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv.

Het Openbaar Ministerie liet eerder al weten dat er geen aanhoudingen zijn verricht tijdens de zogeheten hit-and-run-acties op Israëlische voetbalsupporters in de nacht na de voetbalwedstrijd.

De ruim zestig arrestaties die wel zijn gedaan, waren allemaal voor en tijdens de wedstrijd. Door de mishandelingen raakten volgens de politie vijf mensen zodanig gewond dat ze naar het ziekenhuis moesten. Daarnaast liepen twintig tot dertig Maccabi-supporters lichte verwondingen op.

Van Weel: nog geen Israëlische waarschuwing gevonden bij diensten

DEN HAAG – Justitieminister David van Weel heeft vooralsnog geen aanwijzingen gevonden dat de inlichtingendiensten of de politie informatie hadden ontvangen over het dreigende geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam. “Als ik dat had gevonden nu, dan had ik dat gemeld”, aldus de bewindsman, die een kleine slag om de arm houdt.

“Ik wil het wel heel zeker stellen en alle sporen uitlopen voordat ik er uitsluitsel over geef”, aldus Van Weel voor de ministerraad op maandag. Een hoge ambtenaar in Israël zei “een duidelijke aanwijzing” te hebben dat er een georganiseerde aanval op supporters van Maccabi Tel Aviv werd gepland. Het liep in de nacht na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi volledig uit de hand.

In de “zoekslag” is “nu nog niks aangetroffen”, aldus Van Weel. Hij kijkt momenteel of er niet iets is gemist.

ING verwacht ‘behoorlijke’ kwartaalgroei Nederlandse economie

AMSTERDAM – De Nederlandse economie is in het derde kwartaal opnieuw gegroeid, is de verwachting van onderzoekers van ING. Zij gaan uit van een groei van ongeveer 0,3 tot 0,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. “De cijfers die tot dusverre beschikbaar zijn wijzen op een behoorlijk groeicijfer”, aldus de economen. Ze waarschuwen desondanks voor zwakkere groei in de periode daarna.

De economie in ons land groeide in het tweede kwartaal nog met 1 procent, na een kleine krimp over de eerste drie maanden van dit jaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceert donderdag de eerste officiële groeicijfers over het derde kwartaal.

ING heeft op basis van de cijfers die tot nu toe beschikbaar zijn een eerste inschatting gemaakt. Daaruit komt de verwachting naar voren dat de productie in de Nederlandse industrie met zo’n 0,5 procent tot 1 procent is gegroeid ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Onder andere de auto-industrie, de bouw en de machine-industrie droegen bij aan die groei. De consumentenbestedingen zijn volgens ING iets minder gunstig voor de economie in vergelijking met productie- en verkoopcijfers, maar overwegend wel positief.

Handelstarieven

“Al met al zijn we redelijk positief over het derde kwartaal en verwachten we daarvoor nu een hogere groei dan een aantal maanden geleden”, legt econoom Marcel Klok van ING uit. “Dit is echter geen reden om deze maand onze groeiverwachtingen over de gehele linie te verhogen. We hebben die voor Nederland zelfs wat verlaagd.”

Zo kwam uit een maandelijkse enquête van de Europese Commissie dat de industrie in oktober pessimistischer werd over onder andere de productie de komende tijd. “Een negatiever sentiment in de industrie belooft niet per se veel goeds voor zowel de export als de investeringen”, aldus Klok. “De komende kwartalen is de groei naar verwachting dus gematigd en vooral afhankelijk van de consumenten en de (semi)publieke sector.”

Daarbij helpt de Amerikaanse dreiging van handelstarieven ook niet. Eerder waarschuwde ING al voor een mogelijke handelsoorlog met de Verenigde Staten, waardoor de eurozone in een recessie kan belanden. Vooral de al worstelende Duitse economie, die sterk afhankelijk is van de handel met de VS, zou volgens de economen bijzonder hard worden geraakt door bijvoorbeeld importtarieven op Europese auto’s.

Klever: een miljard euro minder subsidie naar ngo’s

DEN HAAG – PVV-minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) wil de subsidie voor niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) vanaf 2026 verlagen van ongeveer 1,4 naar 0,4 miljard euro. Het gaat om een eerste maatregel om de eerder door het kabinet aangekondigde bezuiniging van 2,4 miljard op ontwikkelingshulp te realiseren.

“Er zitten organisaties bij die voor driekwart afhankelijk zijn van belastinggeld”, zegt Klever in De Telegraaf. “Dat noem ik niet non-gouvernementeel meer. Daarom moeten ze ook geld ophalen bij de burger als die hun werk belangrijk vindt. Mijn streven is dat ze bij projecten de helft van de financiering zelf moeten verzorgen. Dat is beter voor het draagvlak.” Uit de verkiezingswinst van onder meer de PVV zou volgens Klever blijken dat de steun voor ontwikkelingshulp flink is geslonken.

De bewindsvrouw zegt tegen de krant dat het niet haar doel is om ngo’s in leven te houden. “Dat zou een hele verkeerde besteding van belastinggeld zijn. Het is efficiënter om rechtstreeks met die landen te werken.” Critici waarschuwen dat de kans dat geld in verkeerde zakken verdwijnt, dan wel groter zou kunnen worden. “Dat is een goed punt. Dat moeten we nog uitwerken”, zegt de minister in de krant.

Minder terreinen

Klever wil minder landen helpen en op minder terreinen. “De vraag is of je nog overal voorop moet blijven lopen. Neem de lhbti-projecten. Nederland betaalt een derde van de inzet op dat programma wereldwijd. Voor een klein land als Nederland is dat heel veel. Dat kan best een tandje minder.”

De minister wil vooral hulp bieden op het gebied van watermanagement, gezondheid en voedselzekerheid. Andere zaken waarbij Nederland tot dusver ngo’s steunde, zoals de strijd tegen klimaatverandering, migratiesamenwerking, verantwoord ondernemen en onderwijs, noemt Klever niet.

Nederlandse bedrijven

In Klevers optiek moeten Nederlandse bedrijven ook van ontwikkelingshulp profiteren. “Als we dus een project doen in een ontwikkelingsland, dan vinden we het belangrijk dat een Nederlands bedrijf het uitvoert, zodat niet alleen het ontvangende land profiteert. Ik wil handel meer koppelen aan ontwikkelingshulp, zodat ik meer kansen schep voor Nederlandse ondernemers.”

Klevers PVV klaagt al lange tijd over de volgens de partij te machtige rol van ngo’s. Die zouden vaak een linkse agenda hebben.

Scholz wil snel met Poetin praten, maar niet alleen

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz zegt “snel” in gesprek te willen met de Russische president Vladimir Poetin. “Ik heb me voorgenomen om op het juiste moment met de Russische president te spreken”, zei hij tegen de omroep ARD. “Maar ik ben een verantwoordelijke politicus, ik doe dat niet alleen.”

Scholz lichtte niet toe wie er nog meer bij het gesprek zouden moeten zijn, maar wilde in elk geval de situatie eerst bespreken met Oekraïne. Hij benadrukte dat het belangrijk is dat Kyiv weet “dat het op ons en op anderen kan rekenen en niet hoeft te vrezen dat het land er alleen voor komt te staan.”

De bondskanselier wil er alles aan doen om de oorlog niet te laten escaleren. “En natuurlijk moeten we kijken of deze oorlog altijd zo door blijft gaan of dat er mogelijkheden zijn om die te beëindigen.”

Scholz heeft zondag ook gebeld met de Amerikaanse verkiezingswinnaar Donald Trump. Die zou op zijn beurt ook al gebeld hebben met Poetin, meldde The Washington Post zondag. Volgens de krant zei Trump hem een “snelle oplossing van de oorlog in Oekraïne” te willen bespreken.

Proef afgerond, innovatief bamboescherm geen alternatief voor gewoon geluidscherm

geluidscherm van levend bamboe langs de N245

ALKMAAR – De provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en de Vervoerregio Amsterdam presenteren vandaag het eindrapport over de proef met een geluidscherm van levend bamboe. Het geluidscherm is in 2015 aangelegd langs de N245 tussen Alkmaar en Schagen. Na ruim 8 jaar groeitijd is de proef in de zomer van 2024 afgerond. De conclusie? Het bamboescherm houdt geluid tegen, maar onvoldoende om een gewoon geluidscherm te vervangen.

Meetbare geluidreductie

Met een lengte van 150 meter, een breedte van 6 meter en een hoogte van zo’n 5 meter is het bamboescherm langs de N245 haast niet te missen. Bovendien is het bamboe tijdens de proef gegroeid, waardoor de dichtheid van het scherm is vergroot. Een grotere dichtheid, dus meer planten en stammen per vierkante meter, zorgt ervoor dat er minder geluid doorheen komt. In de eindmeting is dit ook terug te zien: het bamboescherm houdt ongeveer 2 decibel aan geluid tegen.

Toch is een geluidsafname van 2 decibel in de praktijk voor het menselijk gehoor niet waarneembaar. De bedoeling was dat het bamboescherm 9 decibel minder geluid zou doorlaten. Dat betekent dat het bamboescherm onvoldoende geluid tegenhoudt om een gewoon geluidscherm te vervangen.

Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid): “Als provincie hebben we onszelf doelen gesteld op het gebied van duurzaamheid. Die behalen we alleen als we buiten de gebaande paden durven te treden. Daarom werken we aan innovaties. Ik ben er trots op dat we als provincie de mogelijkheid hebben om unieke proeven uit te voeren, zoals het geluidscherm van levend bamboe, het eerste ter wereld. Het bamboescherm blijkt helaas minder goed te werken dan verwacht. Maar zo werkt innovatie. We nemen de geleerde lessen mee en blijven op onderzoek naar innovatieve manieren om de Noord-Hollandse provinciale infrastructuur duurzamer in te richten.”

Eerste geluidscherm van levend bamboe ter wereld

In 2009 ontstond het idee om levend bamboe te gebruiken als duurzaam en groen alternatief voor een gewoon geluidscherm van glas of beton. Volgens onderzoeken zou een geluidreductie van 3 tot 9 decibel haalbaar moeten zijn. Bovendien heeft een geluidscherm van bamboe een positief effect op de beleving van de omgeving, kan deze fijnstof en CO2 opnemen en is de aanleg en het beheer goedkoper dan een regulier geluidscherm. Reden genoeg voor de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en de Vervoerregio Amsterdam om een proef te starten naar een geluidscherm van levend bamboe.

In 2015 is dit scherm vervolgens aangelegd door het aanbrengen van 1.600 niet-woekerende bamboeplanten langs de provinciale weg N245 tussen Alkmaar en Schagen. Een primeur, want het is het eerste scherm ter wereld van levend bamboe dat gemaakt is om geluid tegen te houden.

Hoe nu verder?

De uitkomsten van de geluidmetingen dragen bij aan wat er wetenschappelijk bekend is over geluidschermen die gemaakt zijn van levende planten. Er zijn nu nog geen plannen om een vervolgonderzoek te doen. Het bamboescherm wordt binnenkort verwijderd omdat dit geen functie meer heeft op de huidige locatie. De provincie is in gesprek met mogelijke afnemers van het bamboe om te kijken of het hoogwaardig kan worden hergebruikt. Als er geen geschikte afnemer is, wordt het bamboe verwerkt als gft-afval.

Programma Duurzame Infrastructuur

De provincie werkt samen met partners aan de verduurzaming van de eigen wegen, kanalen, bruggen, viaducten, bermen en oevers. Bij de aanleg en beheer van onze provinciale infrastructuur en in de natuurgebieden past de provincie duurzame maatregelen toe. De provincie heeft een zestal doelen gesteld voor 2030 op gebied van de circulaire economie, CO2-reductie, energietransitie, schone lucht, klimaatadaptatie en biodiversiteit. De projectpartners hebben voor hun eigen infrastructuur vergelijkbare doelen. Om deze doelen te halen, innoveren we onder andere met proeven zoals het bamboescherm.

Onderzoek rond huis Heerhugowaard naar vermiste Albert Visser

Politie

HEERHUGOWAARD – De politie doet de komende dagen onderzoek in en rond een woning in Heerhugowaard, in een onderzoek naar een vermissingszaak uit 2021. De destijds 67-jarige Albert Visser wordt sinds 10 januari 2021 vermist. Hij woonde in de woning aan de C. van Everdingenlaan die nu wordt onderzocht.

De politie gaat ervan uit dat Visser door een misdrijf om het leven is gekomen, onder meer omdat er al jaren niets meer van hem vernomen is. Er is een verdachte in de zaak, die nog niet is aangehouden. “We onderzoeken of deze persoon mogelijke betrokkenheid heeft bij de vermissing”, zegt een woordvoerster van de politie.

Visser werd in oktober 2021 als vermist opgegeven. Tot aan zijn vermissing was hij veel thuis en dat maakt de woning volgens de politie een belangrijke plaats voor het onderzoek.

Ook in Opsporing Verzocht is dinsdagavond aandacht voor de zaak. “We hopen met het onderzoek in en rondom de woning, en de aandacht in Opsporing Verzocht, meer informatie te krijgen”, aldus een woordvoerster. “Met als einddoel het vinden van Albert Visser.”

Noord-Europese havens ontvangen in samenwerking EU-financiering voor walstroom voor containerschepen

GÖTEBORG – Vier Noord-Europese havens gaan de emissies van containerschepen die aan hun kades liggen, aanzienlijk verminderen. Met een gezamenlijke steun van € 18,8 miljoen uit het EU-fonds “Connecting Europe Facility” voor het project “EU.OPS.Network” gaan de havens van Aarhus, Göteborg, Bremerhaven en Stockholm tegen 2030 walstroom leveren aan containerschepen die de havens aandoen.

Het project heeft een groot reductiepotentieel, niet alleen van CO2, maar ook van andere stoffen zoals stikstofoxiden die worden uitgestoten door containerschepen die aan de havens liggen.

“We zijn erg blij dat de Europese Commissie en het CEF-comité onze hoge ambities voor de groene transitie erkennen. Als een van de belangrijkste havens van Noord-Europa is het fantastisch dat we kunnen samenwerken om de klimaatvoetafdruk van de scheepvaartindustrie te verkleinen, een wereldwijde uitdaging waar we samen voor staan. OPS voor containerschepen is een cruciaal onderdeel voor alle betrokken havens”, zegt Anne Zachariassen, COO van de haven van Aarhus en projectcoördinator.

Een belangrijke stap richting duurzame scheepvaart

Het project is een direct antwoord op nieuwe EU-regelgeving die in 2030 van kracht wordt en vereist dat schepen van meer dan 5.000 brutotonnage worden aangesloten op walstroom terwijl ze aangemeerd liggen. Via OPS kunnen containerschepen elektriciteit van het net gebruiken in plaats van dat zij hun eigen stroom aan boord op moeten wekken met dieselmotoren. Dit resulteert in een kleinere klimaatvoetafdruk, schonere lokale omgevingen en verbeterde werkomstandigheden in de havens.

Haven van Stockholm

5.600 ton CO2-reductie in de haven van Göteborg

De betreffende havens zullen de fondsen op enigszins verschillende manieren gebruiken, maar ze streven er allemaal naar om de impact van afgemeerde schepen op het milieu en het klimaat te verminderen via OPS.

De haven van Göteborg is een van de belangrijkste spelers in het project en heeft het ambitieuze doel om de CO2-uitstoot in het havengebied tegen 2030 met 70% te verminderen, waarbij OPS een belangrijke rol speelt bij het bereiken hiervan. De haven heeft al OPS geïnstalleerd bij zijn ro-ro- en ro-pax-terminals, evenals in zijn energieterminal voor tankers.

“Via dit project kan de haven van Göteborg een hoogspanningsstation bouwen bij de containerterminal, wat een cruciaal onderdeel is van de infrastructuur die nodig is om OPS aan containerschepen aan te bieden. Het is een investering van ongeveer € 20 miljoen, waarvan bijna de helft uit het project komt,” zegt Julia Christensson, Grants Manager bij de haven van Göteborg.

Julia Christensson

Door containerschepen aan te sluiten op walstroom, kan de haven van Göteborg alleen al de uitstoot met ten minste 5.600 ton CO2 per jaar verminderen.

Grote brand op parking in Rijsenhout, 40 tot 50 auto’s verwoest

Brandweer

RIJSENHOUT – Op een parkeerterrein in het Noord-Hollandse Rijsenhout heeft in de nacht van zondag op maandag een grote brand gewoed. Naar schatting veertig tot vijftig auto’s zijn verloren gegaan, zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio.

De brandweer rukte rond 03.00 uur met meerdere eenheden uit om de autobranden te blussen. “Toen we ter plaatse kwamen, stonden op meerdere plekken auto’s in de brand”, aldus de woordvoerder. Het terrein wordt volgens hem gebruikt als parking voor mensen die via Schiphol vliegen.

De grootste vuurhaarden zijn uit, maar de brandweer verwacht nog een klein uur bezig te zijn met blussen. “Er staan nog een paar elektrische auto’s in brand. Die zijn lastiger te blussen.”

De politie heeft een onderzoek ingesteld naar de brand.

Werknemers in zorg en horeca ervaren vaakst ongewenst gedrag

DEN HAAG – Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Ongewenst gedrag komt meer dan gemiddeld voor onder vrouwelijke werknemers, en onder werknemers die relatief veel contact met anderen hebben tijdens hun werk. Dat meldt het CBS op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), uitgevoerd door het CBS en TNO.

In 2023 gaf 17 procent van alle werknemers (15 tot 75 jaar) aan in de afgelopen twaalf maanden met ongewenst gedrag op het werk te maken hebben gehad. Naast de zorg (30 procent), kwam ook in de horeca ongewenst gedrag relatief vaak voor (20 procent). Werknemers in de landbouw en in de bouw ervoeren het juist relatief weinig.

Ruim één op de vijf vrouwelijke werknemers ervaart ongewenst gedrag

Vrouwelijke werknemers geven vaker aan dat zij in de afgelopen twaalf maanden met ongewenst gedrag te maken hebben gehad: 21 procent, tegen 13 procent van de mannelijke werknemers. Dit speelt mee bij het relatief hoge percentage ongewenst gedrag in bedrijfstakken waar veel vrouwen werken, zoals de zorg en het onderwijs. In die twee bedrijfstakken was in 2023 respectievelijk 82 en 65 procent van de werknemers vrouw. In de bouw was dit 14 procent.

Vaker ongewenst gedrag bij veel contact

Ongewenst gedrag komt ook vaker voor als het werk meer contact met collega’s, klanten, patiënten of leerlingen met zich meebrengt. Werknemers in de zorg en horeca gaven met ruim 75 procent het vaakst aan dat zij (vrijwel) de hele dag andere mensen op het werk ontmoeten. In de ICT en de financiële dienstverlening gold dat voor minder dan 40 procent van de werknemers, het laagst van alle bedrijfstakken. In deze bedrijfstakken ervoeren relatief weinig werknemers ongewenst gedrag.

Mannen en vrouwen in zorg vrijwel even vaak last van ongewenst gedrag

Net als gemiddeld voor alle werknemers, loopt ook in de zorg en in de horeca het aandeel dat ongewenst gedrag ervaart op, naarmate er vaker contact met anderen is. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. In totaal voor de zorg verschilt het aandeel dat ongewenst gedrag heeft ervaren niet noemenswaardig tussen mannelijke (29 procent) en vrouwelijke werknemers (30 procent).

In horeca vrouwen vaker last van ongewenst gedrag

In de horeca is er wel verschil tussen vrouwen en mannen in het aandeel dat ongewenst gedrag ervaart: 24 procent van de vrouwelijke werknemers ervoer dit, tegen 16 procent van de mannen. Dit komt vooral doordat onder de werknemers in de horeca die de hele dag contact hebben met andere mensen, vrouwelijke werknemers veel vaker last hebben van ongewenst gedrag (29 procent) dan hun mannelijke collega’s (18 procent).

Vrouwen in horeca ervaren drie keer zo vaak ongewenste seksuele aandacht
Het man-vrouwverschil in het ervaren van ongewenst gedrag in de horeca heeft vooral te maken met het verschil in ongewenste seksuele aandacht: 16 procent van de vrouwelijke werknemers ervoer dit, tegen 6 procent van de mannelijke werknemers.

Ook in de zorg ervoeren vrouwelijke werknemers relatief vaak ongewenste seksuele aandacht (10 procent, tegen 5 procent van de mannelijke werknemers). Daar staat tegenover dat mannelijke werknemers in de zorg vaker last hebben van intimidatie, lichamelijk geweld en pestgedrag. Daardoor is het totale verschil tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers in de zorg relatief klein.

De resultaten in dit nieuwsbericht zijn gebaseerd op de Nationale Enquête

Arbeidsomstandigheden (NEA) van het CBS en TNO, waarmee verschillen in ongewenst gedrag tussen bedrijfstakken in kaart worden gebracht. Het CBS voert daarnaast ook de Werknemersenquête zorg en welzijn (WNE) uit, waarin uitvoeriger wordt gevraagd naar agressie op het werk (waaronder bijvoorbeeld ook verbale agressie en discriminatie).

Behalve dat in de WNE meer items worden uitgevraagd, bevatten de vraagstellingen ook meer voorbeelden van ongewenst gedrag. Het percentage werknemers in zorg en welzijn die volgens de WNE te maken hebben gehad met agressie op het werk, valt door de meer uitvoerige uitvraag hoger uit dan het percentage dat volgens de NEA ongewenst gedrag heeft ervaren.

Pilotenvakbond wil dat Corendon en TUI veiligheidsakkoord tekenen

BADHOEVEDORP – De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft Corendon en TUI fly opgeroepen zich ook uit te spreken “voor altijd veiliger vliegen”. De pilotenvakbond keurt het af dat door bijvoorbeeld vliegtuigbouwer Airbus het idee is geopperd dat er in de toekomst mogelijk minder piloten in de cockpit nodig zijn. Voor VNV is die ontwikkeling aanleiding voor een publiekscampagne.

“De plannen van vliegtuigbouwers om één piloot te vervangen door computers, schaadt het publiek vertrouwen in de luchtvaart en draagt niet bij aan het verhogen van de veiligheid”, stelt VNV-voorzitter Camiel Verhagen. “Recent zijn er meerdere serieuze incidenten met vliegtuigen geweest. We moeten juist het vertrouwen verhogen, in plaats van risico’s introduceren.”

Daarom wil de VNV, samen met vakbonden voor het cabinepersoneel (VNC) en de luchtvaarttechnici (NVLT), dat alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen een speciaal veiligheidsakkoord ondertekenen. Wie dat ondertekent, verbindt zich aan de verantwoordelijkheid alleen nieuwe technologie te accepteren die vliegen bewezen veiliger maakt. Tot nu toe hebben alleen KLM en Transavia hun handtekening onder dit akkoord gezet.

TUI reageert met de opmerking dat de veiligheid “vanzelfsprekend” vooropstaat in de luchtvaart en prioriteit heeft boven alles. Maar dit betekent volgens TUI niet per se dat er een handtekening nodig is richting de VNV. “Nieuwe werkwijzen of procedures of technieken worden alleen geïmplementeerd als zij bijdragen aan de veiligheid. Dat is ook voor TUI volstrekt logisch. We zijn hierover ook continu in gesprek met onze piloten. Een ondertekening van een akkoord voegt daar op dit moment niets aan toe.”

Eerder dit jaar heeft de VNV na plannen van vliegtuigbouwers om een piloot in de cockpit te vervangen “door nog onbewezen technologie”, al de website ikwilveiligvliegen.nl gelanceerd. Daar loopt een petitie die in een aantal maanden door 46.000 mensen is ondertekend. De pilotenbond wil die petitie begin volgend jaar aanbieden aan de overheid en vliegtuigbouwers.

×