Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 06:04 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 90

CleanLease verlengt samenwerking met Profile

John Loos (Profile) en Menno Versteeg (CleanLease) bij de contractverlenging tussen de twee bedrijven. Foto: Erna Böhre

VEENENDAAL – De samenwerking met Profile Truck is CleanLease goed bevallen. Zó goed dat deze specialist in textielverzorging het contract met Profile Truck met drie jaar heeft verlengd. Dat CleanLease opnieuw kiest voor Profile Truck is een bevestiging van de fijne samenwerking tussen de twee bedrijven, zegt John Loos, salesmanager Profile Truck Nederland.

Profile Truck is marktleider in de Benelux voor bandenonderhoud en -service voor vrachtwagens, waaronder het wagenpark van CleanLease. Profile Truck biedt deskundig advies om slijtage te verminderen, brandstofverbruik te optimaliseren en CO₂-uitstoot te reduceren. Bovendien biedt het eigen softwareprogramma TYMACON de klant inzicht in kosten en budgetten waardoor aanzienlijke besparingen kunnen worden gerealiseerd en dankzij Profile Euroservice (PES) bedraagt de gemiddelde ‘downtime’ bij bandenpech binnen de Benelux slechts 1:39 uur. In de 34 andere Europese landen waar PES actief is, is de gemiddelde downtime iets meer dan twee uur.

CleanLease is specialist in het reinigen en verhuren van hoge kwaliteit duurzaam textiel aan ziekenhuizen, zorginstellingen en vakantieparken, zowel in Nederland als België. Met een focus op kwaliteitsverbetering, kostenoptimalisatie en het verkleinen van de CO₂-footprint is CleanLease continu bezig met het optimaliseren van zijn dienstverlening, met het oog op klanten en medewerkers, maar zeker ook het milieu. CleanLease staat bekend om zijn betrokkenheid, toegankelijkheid en op maat gemaakte totaaloplossingen; het bedrijf sluit met die werkwijze naadloos aan op de doelstellingen van Profile.

Menno Versteeg, wagenparkbeheerder bij CleanLease is zeer tevreden over Profile Truck. ,,De samenwerking verloopt optimaal. Profile neemt ons enorm veel werk uit handen. De medewerkers in onze vijftien vestigingen weten precies wie ze moeten hebben bij Profile en waar ze naartoe moeten.”

Lachend voegt hij eraan toe: “Ik word door Profile ontzorgd.” Bij Profile Truck is John Loos op zijn beurt blij met het vertrouwen van CleanLease: “Deze verlenging van het contract onderstreept de sterke en langdurige relatie tussen beide bedrijven en hun gezamenlijke toewijding aan kwaliteit, duurzaamheid en klanttevredenheid.”

CNV schort acties vroegpensioen op, FNV vraagt dat aan leden

DEN HAAG – Vakbond CNV heeft vrijdag aangekondigd de geplande acties rond de vroegpensioenregeling voor mensen met zware beroepen op te schorten.

Eenzelfde besluit hangt ook in de lucht bij FNV. Die bond gaat daarover vrijdagavond in gesprek met de zogeheten stakingsraad, waarin afgevaardigde stakingsleiders zitten. Zij beslissen of “het overleg voldoende vertrouwen biedt om nieuwe stakingen op te schorten tot 1 december”, liet een woordvoerder weten.

Volgens de FNV heeft er donderdagavond nog overleg plaatsgevonden over de zogeheten Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU). Daarbij waren onder meer het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en werkgeversorganisatie VNO-NCW aanwezig. “We kunnen geen mededelingen doen over de inhoud van het overleg met minister”, zei de zegsman daarover.

Volgens CNV-voorzitter Piet Fortuin vinden er “constructieve gesprekken” over de RVU plaats. “Deze gesprekken geven ons voldoende vertrouwen om de geplande acties op te schorten. We zijn er echter nog niet”, stelde Fortuin. “CNV zal de schouders er de komende tijd onder blijven zetten om tot de best mogelijke regeling te komen voor onze leden in een zwaar beroep.”

Uitkering

De huidige vroegpensioenregeling, waarmee mensen die langdurig zwaar werk doen eerder met pensioen kunnen, loopt eind volgend jaar af. Zij hebben nu nog recht op een uitkering om de periode tot de AOW-leeftijd te overbruggen. Begin september legden de bonden een nieuw voorstel vanuit het kabinet naast zich neer, omdat de afstand tussen de partijen nog te groot was om verder te onderhandelen.

Daarop volgden acties in meerdere sectoren met grote impact. Politieagenten legden het werk neer tijdens voetbalwedstrijden en spoorwegmaatschappij NS en streekvervoerders kregen te maken met werkonderbrekingen. Nieuwe acties stonden gepland in de week van 14 tot en met 20 oktober.

Facebook mag data over geaardheid niet voor reclames gebruiken

LUXEMBURG – Facebook en Instagram mogen niet zomaar informatie over de geaardheid van mensen gebruiken voor het aanbieden van gerichte reclames. Dit is ook niet toegestaan als een Facebook-gebruiker later zelf openbaar verklaart op mensen van een ander of hetzelfde geslacht te vallen. Het druist namelijk in tegen de Europese regel dat bedrijven niet zomaar alle persoonlijke gegevens mogen opslaan zonder duidelijk doel, oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie.

Het oordeel van de hoogste rechtbank van de EU volgt op een rechtszaak die privacy-activist Max Schrems had aangespannen tegen Facebook-moederbedrijf Meta. Hij kreeg advertenties te zien die gericht waren op homoseksuele personen, hoewel hij op zijn Facebook-profiel nooit zijn geaardheid had gemeld. Hij gaf Meta ook nooit toestemming om dit soort gegevens over hem te gebruiken. Hij spande in Oostenrijk een rechtszaak aan waarmee hij Facebook wilde laten stoppen met de verwerking van gegevens over zijn interesses om zijn geaardheid te bepalen. Dit volggedrag door Meta, ook op basis van surfgedrag op andere sites, zou namelijk tegen Europese privacyregels ingaan.

De hoogste rechtbank van Oostenrijk vroeg het EU-hof om meer duidelijkheid over de uitleg van Europese privacywetgeving. Het ging om de vraag of Meta alle soorten informatie over gebruikers mag verzamelen en voor altijd opslaan voor het aanbieden van gerichte reclame. Ook was het de vraag of Schrems niet zelf afstand had gedaan van het recht op afscherming van informatie over zijn geaardheid, omdat hij bij een rondetafelgesprek in Wenen zelf openlijk zei homoseksueel te zijn.

Gegevensminimalisering

Het EU-hof geeft Schrems op alle punten gelijk. Volgens Europese privacyrichtlijnen moeten bedrijven zich namelijk houden aan ‘gegevensminimalisering’. Ze mogen data slechts verwerken die strikt noodzakelijke doelen dienen. Mogelijk gevoelige gegevens over seksuele of politieke voorkeuren vallen daar dus buiten. De uitspraak kan voor veel internetbedrijven grote gevolgen hebben voor de manier waarop ze geld verdienen aan advertenties in de Europese Unie.

“Meta heeft de afgelopen twintig jaar een gigantische verzameling aan gegevens opgebouwd, en die groeit iedere dag”, legt Schrems’ advocaat Katharina Raabe-Stuppnig uit. “Na dit oordeel mag alleen een klein deel van Meta’s gegevens worden gebruikt voor advertenties, zelfs als gebruikers toestemming geven voor advertenties”.

EU-hof haalt streep door FIFA-regels bij transfers profvoetbal

LUXEMBURG – Het Europese Hof van Justitie heeft een streep gehaald door FIFA-regels over afkoopsommen als speler voortijdig hun contract bij een club verbreken.

Wereldvoetbalbond FIFA moet nu de regels over de contracten van profvoetballers, althans in Europa, wellicht aanpassen.

De zaak belandde bij het EU-hof nadat een Belgische rechter vragen had gesteld over de schadevergoeding die de Belgische club Charleroi eventueel zou moeten betalen aan de Russische club Lokomotiv voor de overname van de Franse voetballer Lassana Diarra.

‘Meerjarenprogramma Terugsluis’ gepubliceerd, wat gebeurt er met de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing?

DEN HAAG – Op 4 oktober is het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis VWH 2026-2030’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit maatregelenpakket beschrijft hoe de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden gebruikt om de Nederlandse vervoerssector te verduurzamen en te innoveren. Denk aan subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadpalen bij bedrijven, de bouw van waterstoftankstations, en het realiseren van efficiënter vervoer.

Vrachtwagenheffing

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert.

De netto-opbrengst van de heffing gaat naar de Nederlandse vervoerssector om te verduurzamen en te innoveren. Dit terugspelen van de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing via subsidies voor (transport)ondernemers heet de ‘terugsluis’.

Subsidieregelingen

Van 2026 tot 2030 komt er meer dan € 1,6 miljard beschikbaar voor de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. Het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030, verduurzaming en innovatie van de vervoersector’ bestaat uit de volgende vijf maatregelen:

  1. Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
    AanZET vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe emissievrije vrachtwagen. De subsidie is een percentage van de verkoopprijs van de vrachtwagen en hangt af van de voertuigcategorie en de bedrijfsgrootte.
  2. Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa)
    SPriLa vergoedt een deel van de kosten voor advies over of voor de aanleg van laadinfrastructuur. Ook kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor batterijen, omdat opslag in batterijen soms een oplossing kan bieden bij een tekort aan netcapaciteit.
  3. Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM)
    SWIM geeft subsidie voor het aanschaffen van waterstofvoertuigen en het aanleggen van waterstoftankstations. De regeling stimuleert samenwerkingsverbanden van uitbaters van waterstoftankstations en vervoerders.
  4. Project Electric Road Systems (ERS)
    ERS maakt al rijdend opladen van elektrische vrachtwagens via bovenleidingen mogelijk. Project ERS onderzoekt of ERS een aanvulling kan zijn op stilstaand laden van vrachtwagens.
  5. Stimuleren innovatie en efficiëntie logistieke keten (SILK)
    De logistieke efficiëntie kan omhoog door de volledige laadcapaciteit (in tonnen) beter te gebruiken en/of door minder met een lege vrachtwagen (in volume) te rijden. Deze regeling bestaat uit zes verschillende maatregelen, die de efficiëntie van de logistieke keten verhogen.

Afstemming

Het meerjarenprogramma is opgesteld na overleg met de vervoerspartijen evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VERN. Zij staan dan ook achter dit programma.
Daarnaast zijn veel andere belanghebbenden betrokken geweest bij het ontwikkelen van het meerjarenprogramma. Dit waren onder andere marktpartijen, maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke en kennisinstellingen, en overheidsorganisaties. Tot slot is er een internetconsultatie geweest, waarbij iedereen heeft kunnen reageren op het concept-meerjarenprogramma.

Start in 2024

Op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector begon het kabinet dit jaar al met het verstrekken van subsidies vanuit de terugsluis, zodat ondernemers niet tot 2026 hoeven te wachten. Dit is mogelijk gemaakt door geld te lenen uit het Mobiliteitsfonds, dat later zal worden terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing.

Reactie Koninklijke RAI Vereniging

Koninklijke RAI Vereniging is erg verheugd dat het nieuwe kabinet het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing in stand houdt en ziet dit als een belangrijke stap voor de verduurzaming voor de sector.

“Dit is een broodnodige ontwikkeling voor de Nederlandse vervoerssector,” aldus Frits van Bruggen, Algemeen Voorzitter van RAI Vereniging. Tot 2030 is er nu zicht op subsidiebudgetten, waarop de sector aanspraak kan maken. Dat betekent meer houvast voor bedrijven met verduurzamingsplannen.

“Met dit programma krijgen bedrijven de kans om te investeren in emissievrije vrachtwagens, laadpalen, en de bouw van waterstoftankstations. De sector staat onder grote druk om te verduurzamen, en zonder deze financiële steun zijn de hoge investeringen simpelweg niet haalbaar.”

Keijzer ziet geen bezwaar tegen ‘terugkeerborden’ in azc’s

DEN HAAG – Minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) ziet geen bezwaren tegen het idee van haar collega Marjolein Faber (Asiel) om in asielzoekerscentra borden op te hangen waarop mensen te verstaan wordt gegeven dat ook aan hun terugkeer wordt gewerkt. “Er zijn ook mensen die hier niet horen te zijn, en daar kan je niet duidelijk genoeg tegen zijn”, aldus de BBB-vicepremier voor aanvang van de wekelijkse ministerraad

Keijzer gelooft niet dat dergelijke borden mensen die echt op de vlucht zijn voor geweld of vervolging, angst zullen aanjagen. “Ik kan me dat niet voorstellen. Als je vlucht uit oorlogsgebied, heb je echt wel voor hetere vuren gestaan.”

Faber zei onlangs na een bezoek aan Denemarken dat zij daar inspiratie heeft opgedaan voor manieren om het voor asielzoekers minder aantrekkelijk te maken om naar Nederland te komen. De borden zouden een idee zijn dat daaruit is voortgekomen.

De strenge boodschap moet in “diverse talen” op de borden komen, zei minister Faber voor aanvang van de ministerraad. Ze heeft nog niet bedacht welke. De bewindsvrouw ontkent dat ze het plan heeft geopperd om even in de aandacht te komen, maar dat er niets van terechtkomt. “Ga er maar van uit dat er wel wat van terecht gaat komen”, zei ze. De minister wil beginnen in de asielzoekerscentra in Ter Apel en Budel.

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) laat in een reactie op de borden weten de voorkeur te geven aan “gerichte communicatie aan de betreffende doelgroepen”. Snelle besluitvorming en duidelijkheid voor asielzoekers is hierbij belangrijk, aldus het COA. Verder geeft het COA aan geen zicht te hebben op wat voor impact dit op vluchtelingen zou hebben, “de borden staan er ook nog niet”.

Heinen vindt het ‘natuurlijk uitstekend’ dat KLM snijdt in kosten

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) vindt het “natuurlijk uitstekend” dat KLM kosten bespaart om zijn financiële positie te verbeteren. De luchtvaartmaatschappij, die deels eigendom is van de Nederlandse staat, kondigde daar eerder deze week maatregelen voor aan.

De overheid moest tijdens de coronapandemie financieel bijspringen om KLM op de been te houden. “Ik heb geen signalen dat dat nu nodig is”, zegt Heinen.

Dat het bedrijf plannen maakt om de winstgevendheid te verbeteren, “juich ik alleen maar toe”, aldus de minister.

Aan de noodsteun die KLM in coronatijd kreeg was al de voorwaarde verbonden dat het bedrijf maatregelen zou nemen om de winstgevendheid ook op de langere termijn te verbeteren.

Een staatsagent die was aangesteld om daarop toe te zien, concludeerde evenwel dat daar te weinig van terecht was gekomen. Heinen zegt zich “als aandeelhouder” te laten informeren over deze nieuwe besparingsoperatie.

Hongarije wil niet meedoen aan ‘koude oorlog’ van EU tegen China

BOEDAPEST – De Europese Unie is op weg naar een “economische koude oorlog” als invoerheffingen voor elektrische voertuigen uit China worden goedgekeurd, meent de Hongaarse premier Viktor Orbán. Hij zei vrijdagochtend op een staatsradiozender dat die tarieven een “grote bedreiging” vormen voor zijn land, dat met “beide blokken” wil blijven handelen.

De premier stelt dat de verkoop van EU-producten moeizamer gaat als de wereldwijde economie is verdeeld in twee blokken en dat het onduidelijk is of zijn land dan kan doorgaan met zijn beleid van “economische neutraliteit”. De Hongaarse economie is sterk afhankelijk van de auto-industrie en Orbán wil meer Chinese autoproducenten naar zijn land halen.

EU-lidstaten stemmen later op vrijdag over heffingen van tientallen procenten op Chinese elektrische voertuigen. Volgens onderzoek van de Europese Commissie subsidieert China zijn industrie voor elektrische voertuigen en moeten Europese automakers daarom worden beschermd. Beijing ontkent zich schuldig te maken aan oneerlijke praktijken en dreigt met vergeldingsheffingen op Europese producten.

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz gaat tegen de heffingen op elektrische auto’s uit China stemmen, meldt het Duitse persbureau dpa op basis van ingewijden. Er was onenigheid binnen de coalitie en de bondskanselier heeft nu het laatste woord, aldus dpa. Minister van Economische Zaken Robert Habeck zou de beslissing van Scholz hebben geaccepteerd. Duitse automakers hebben zich de afgelopen tijd kritisch uitgesproken over de heffingen, omdat China een belangrijke afzetmarkt is. Zij vrezen een handelsoorlog.

Schoof: Wilders houdt ook achter de schermen vast aan noodwet

DEN HAAG – Geert Wilders houdt niet alleen stevig vast aan de veel bediscussieerde asielnoodwet als de camera’s draaien, zei premier Dick Schoof voor aanvang van de ministerraad.

Ook achter de schermen blijft de PVV-leider volhouden dat hij alleen op deze manier het aantal asielzoekers omlaag wil brengen, en niet via een spoedwet. De minister-president zegt te werken aan een “goede landing” van de plannen en spreekt van “spannende weken”.

Vorige week zei Schoof dat hij in overleg wilde met de vier fracties over de asielaanpak, om ervoor te zorgen dat de kabinetsplannen kunnen rekenen op voldoende steun. Het is volgens de premier een “misverstand” dat hij hier doelde op een gesprek met de vier vicepremiers en vier fractievoorzitters van de coalitiepartijen. Deze week heeft hij elk van de vier (interim-)fractievoorzitters individueel gesproken.

“Ik ga niet ontkennen dat het spannende weken zijn”, aldus Schoof.

Meer nieuwbouwwoningen verkocht in tweede kwartaal

DEN HAAG – In het tweede kwartaal van 2024 werden 6,1 duizend nieuwbouwkoopwoningen verkocht. Dat is 30 procent meer dan een kwartaal eerder, en bijna 84 procent meer dan een jaar eerder. De verkoopprijs van een nieuwbouwwoning is vergeleken met het tweede kwartaal van 2023 vrijwel gelijk gebleven. Bestaande koopwoningen werden voor het vierde kwartaal op rij duurder. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, Kadaster en Eurostat.

Het was het derde kwartaal op rij dat er een positieve jaar-op-jaar ontwikkeling te zien was in het verkochte aantal nieuwbouwwoningen. Daarvoor was juist zes kwartalen op rij sprake van een negatieve jaar-op-jaar ontwikkeling. Ook het aantal verkochte bestaande koopwoningen zit in de lift: er werden er in het tweede kwartaal 47,9 duizend verkocht, 7,7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023.

Prijsontwikkeling nieuwbouwkoopwoningen vlakt af

Het prijsniveau van nieuwbouwkoopwoningen is, vergeleken met een jaar eerder, met 0,2 procent licht toegenomen. Dit blijkt uit de prijsindex voor nieuwbouwkoopwoningen, die corrigeert voor de kwaliteit en type van de verkochte nieuwbouwwoningen. De jaar-op-jaar ontwikkeling van de prijzen van nieuwbouwwoningen ligt nu voor het vierde kwartaal op rij onder de 5 procent toename. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwbouwwoning bedroeg in het tweede kwartaal van 2024 ruim 479 duizend euro.

Het prijsniveau van bestaande koopwoningen laat juist een stijgende trend zien. De prijsindex voor bestaande koopwoningen steeg voor het vierde kwartaal op rij. Vergeleken met een kwartaal eerder lag het prijsniveau 2,9 procent hoger en vergeleken met een jaar eerder 8,6 procent hoger. De gemiddelde verkoopprijs van een bestaande koopwoningen bedroeg in het tweede kwartaal 441 duizend euro.

Huizenprijzen in EU gemiddeld 2,9 procent gestegen

De prijsindexen van bestaande koopwoningen en nieuwbouwkoopwoningen samen genomen laten in Nederland een stijging van 7,7 procent zien ten opzichte van een jaar eerder. In acht andere EU lidstaten was er sprake van een grotere stijging dan in Nederland. De grootste stijging vond plaats in Polen, waar de huizenprijzen stegen met 17,7 procent. Gemiddeld stegen de huizenprijzen in de EU in het tweede kwartaal van 2024 met 2,9 procent.

Dode bij eenzijdig ongeval in Gelderse Afferden

Politie

AFFERDEN – Bij een eenzijdig auto-ongeluk in het Gelderse dorp Afferden is in de nacht van donderdag op vrijdag een persoon omgekomen, meldt de politie op X.

Het ongeluk gebeurde op de Koningstraat in de plaats in de gemeente Druten.

De automobilist raakte van de weg, kwam tot stilstand tegen een boom en overleed. Het is onduidelijk hoe het ongeval kon gebeuren.

Havenarbeiders VS schorten grote staking op

NEW YORK – Havenarbeiders langs de Amerikaanse oostkust en de Golf van Mexico hebben een grote staking opgeschort nadat er een voorlopige overeenkomst is gesloten over een forse loonsverhoging. De staking begon dinsdag en trof havens die ongeveer de helft van de zeevracht van de Verenigde Staten verwerken.

De staking werd uitgeroepen door de vakbond International Longshoremen’s Association (ILA). Er deden ongeveer 45.000 arbeiders in 36 havens aan mee, waaronder de havens van Boston, New York en Houston. Het ging om de eerste door de ILA opgezette staking sinds 1977.

Door de actie werd bijvoorbeeld het vervoer van containers met bijvoorbeeld kleding en levensmiddelen geraakt, maar ook het transport van auto’s. Economen hadden gezegd dat de staking grote schade aan de Amerikaanse economie zou toebrengen.

Voorlopige deal

De bond heeft volgens bronnen nu met werkgeversorganisatie United States Maritime Alliance een voorlopige deal gesloten over een loonsverhoging van 62 procent over een periode van zes jaar. De staking wordt opgeschort tot 15 januari om de overeenkomst verder uit te werken. Zo moet nog worden besproken hoe banenverlies door automatisering in havens voorkomen kan worden.

De Amerikaanse president Joe Biden liet weten blij te zijn dat de staking voorbij is. Hij had eerder de werkgevers opgeroepen met een goed en eerlijk loonbod te komen om de staking te beëindigen.

Scheepvaart

Het zal naar verwachting wel enige tijd duren voordat de verstoringen van de scheepvaart door de staking opgelost zijn. Er liggen nog minstens 54 schepen te wachten buiten havens om gelost te kunnen worden en er worden meer schepen verwacht die nu nog onderweg zijn.

Door de staking was er ook angst in de VS dat er schappen in winkels leeg zouden raken en dat leveringen van spullen voor het feestdagenseizoen getroffen konden worden. De brancheorganisatie voor de Amerikaanse detailhandel zegt dan ook dat het einde van de staking goed nieuws is voor de economie en Amerikaanse gezinnen.

Rotterdam

De haven van Rotterdam zei dat als de staking langer dan een week zou gaan duren, dat ook gevolgen zou hebben voor die haven. Het systeem zou onder druk komen te staan, omdat goederen bestemd voor de VS zich zouden ophopen.

Verdachte schiet met vermoedelijk een Kalasjnikov op agenten in Brussel

BRUSSEL – Agenten in Brussel zijn woensdag tijdens een achtervolging beschoten met vermoedelijk een Kalasjnikov, een aanvalsgeweer dat ook wel een AK-47 wordt genoemd. Niemand raakte gewond, heeft het Openbaar Ministerie donderdag bekendgemaakt.

De politie wilde aan het begin van de avond een voertuig met twee inzittenden controleren in het stadsdeel Anderlecht voor het overtreden van de verkeersregels. De twee gingen in het voertuig ervandoor, waarop de achtervolging werd ingezet.

“Op een bepaald moment, toen het verdachte voertuig wat voorsprong zou hebben gekregen, zou de passagier uit het voertuig zijn gestapt en verschillende keren met een wapen in de richting van de agenten hebben geschoten”, zegt een woordvoerster van het Brusselse parket.

Schietpartij

De agenten konden zichzelf op tijd beschermen. Eén kogel raakte ook een voertuig achter de politiewagen. “De bestuurder van dat voertuig kon zich net op tijd in veiligheid brengen en werd niet geraakt door een kogel”, zegt de woordvoerster, die aangeeft dat mogelijk een wapen van het “type Kalasjnikov” is gebruikt.

Het OM denkt dat er een mogelijk verband is met een schietpartij op dezelfde avond vlak bij een metrostation in Anderlecht. Daarbij raakte een persoon gewond.

Vrachtwagen uitgebrand op parkeerplaats langs A59 [+foto]

Foto: X | WIS_IVO

OOSTERHOUT – Op parkeerplaats van tankstation Hespelaar langs de A59 bij Oosterhout is donderdag aan het begin van de avond een vrachtwagen in vlammen opgegaan. Dat meldt een weginspecteur op X.

De oorzaak van de brand is op dit moment niet bekend. De chauffeur zou gewond zijn geraakt bij de brand. Hoe ernstig is op dit moment niet bekend.

Het bergen van de vrachtwagen en de opruimwerkzaamheden zullen nog enige tijd in beslag nemen.

Olieprijzen lopen op door angst voor Israëlische aanval op Iran

AMSTERDAM – De wereldwijde olieprijzen zijn donderdag stevig opgelopen, omdat de financiële markten zich voorbereiden op een mogelijke Israëlische aanval op de Iraanse olie-industrie. Dat lijkt ook zijn weerslag te hebben op het sentiment op de beursvloer in Amsterdam, waar olie- en gasconcern Shell een van de weinige winnaars was in de lijst met hoofdfondsen.

De prijs van Amerikaanse olie noteerde in de loop van de dag een plus van wel 5,5 procent tot bijna 74 dollar per vat. Later zwakte de prijsstijging wel weer wat af. Brentolie, oftewel de olie in onder meer het Midden-Oosten en de Noordzee, klom tot bijna 77 dollar in prijs.

Shell kreeg er op de Amsterdamse beurs 0,6 procent aan beurswaarde bij. Ook andere olieconcerns werden door beleggers hoger gezet. Zo ging BP bijna 1 procent vooruit op de beurs in Londen. Het aandeel TotalEnergies kreeg er ruim 1 procent bij in Parijs.

Geschrokken van Biden

Beleggers lijken vooral geschrokken van opmerkingen van de Amerikaanse president Joe Biden. Toen hem gevraagd werd of hij een Israëlische aanval op Iraanse olie-installaties zou steunen, antwoordde hij: “We bespreken dat.” Biden zei ook dat hij niet verwachtte dat de Israëlische vergelding donderdag zou plaatsvinden.

“Het feit dat energie-infrastructuur nu als potentieel doelwit wordt gezien, is niet helemaal verrassend voor de markt, maar Bidens opmerkingen hierover maken de mogelijkheid reëler”, zegt een energiehandelaar tegen persbureau Bloomberg. Als er zo’n aanval plaatsvindt, zorgt dat waarschijnlijk voor minder olietoevoer uit Iran.

PostNL

De belangrijkste beursgraadmeters in Europa eindigden met verlies. De AEX-index in Amsterdam zakte 0,7 procent tot 910,35 punten. De MidKap ging 0,2 procent omlaag naar 891,66 punten en in Londen, Frankfurt en Parijs was sprake van verliezen tot 1,3 procent. De euro leverde in vergeleken met de dollar en was 1,1016 dollar waard.

Air France-KLM begon de sessie met een koerswinst, maar uiteindelijk zakte het aandeel toch 0,1 procent. Het luchtvaartconcern kondigde een groot pakket aan maatregelen aan bij KLM om de kosten te verlagen en de financiën te verbeteren.

PostNL boekte eveneens een klein verlies op Beursplein 5. Het kabinet wil het bedrijf toestaan om niet-urgente brieven en kaarten binnen twee dagen te bezorgen in plaats van een dag. PostNL moet zich wel aan de wettelijke regels houden en krijgt geen financiële steun van de overheid.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...