UTRECHT – Nederland zet belangrijke stappen in de verduurzaming van de energie- en transportsector. Als onderdeel hiervan start Rijkswaterstaat op maandag 23 september 2024 een week lang praktijkexperiment naar laadpleinen voor elektrische vrachtwagens.
Tijdens deze testweek worden allerlei alledaagse scenario’s nagebootst om laadpleinen te testen in realistische situaties. Dit experiment, onderdeel van de pilot Living Lab Heavy Duty Laadpleinen, draagt bij aan een efficiënte en duurzame uitbreiding van de laadinfrastructuur, essentieel voor de groei van elektrisch vrachtvervoer in Nederland.
Testen op zes laadpleinen
Tijdens het experiment rijden vier elektrische vrachtwagens van DAF, Daimler, Renault en Volvo langs zes verschillende laadlocaties in Nederland. Deze locaties variëren van publieke laadpleinen, zoals Shell Eindhoven Acht en CircleK in Sevenum, tot semipublieke laadpleinen, bijvoorbeeld WattHub in Geldermalsen en het Brabants Afval Team in Tilburg, en truckparkings in Venlo (Milence) en Rotterdam (Truckparking Rotterdam Exploitatie).
Wat wordt er getest?
De elektrische vrachtwagens bootsen verschillende realistische situaties na. Zo wordt bijvoorbeeld onderzocht wat er gebeurt als meerdere trucks tegelijk aankomen of als een vrachtwagen te laat komt. Ook wordt gekeken of chauffeurs de laadplek makkelijk kunnen vinden en een laadsessie kunnen reserveren.
Verder onderzoeken we de technische interactie tussen laadpalen en vrachtwagens, en de impact op het elektriciteitsnet (samen met ElaadNL) bij verschillende bezettingsgraden. De gebruikerservaring van de chauffeurs speelt ook een belangrijke rol in het onderzoek.
Inzichten voor de toekomst
“Door realistische situaties na te bootsen, kunnen we waardevolle inzichten verzamelen die direct bijdragen aan de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke en efficiënte laadinfrastructuur. We zijn enthousiast om samen met onze partners deze belangrijke stap te zetten naar duurzaam transport”, aldus Nuance Namara, omgevingsmanager Living Lab Heavy Duty Laadpleinen bij Rijkswaterstaat.
De resultaten van dit onderzoek zullen bijdragen aan de optimalisatie van laadpleinen, wat essentieel is voor de verdere uitrol van elektrische vrachtwagens in Nederland. Het experiment ondersteunt de ambitie om in 2030 16.000 zware elektrische voertuigen op de weg te hebben. De testweek duurt van maandag 23 september tot en met maandag 30 september 2024.