Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 15:33 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 90

Asielspoedwet geeft Kamer mogelijkheid te treuzelen, denkt Faber

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber (PVV) blijft erbij dat het kabinet asielmaatregelen makkelijker via het noodrecht kan regelen dan via een spoedwet.

Een spoedwet geeft de Tweede Kamer volgens haar de mogelijkheid om het proces te vertragen, al dan niet bewust. “Men kan daar gewoon veel langer over doen.”

Bijna de voltallige oppositie wil dat het kabinet voor een spoedwet kiest. Dit voorkomt dat de Tweede Kamer van tevoren niets te zeggen heeft over de ingreep. Partijen hebben ook aangegeven vaart te willen maken met de behandeling van zo’n spoedwet als het kabinet daarvoor kiest. Maar de Kamer heeft bij een spoedwet wel de mogelijkheid een technische briefing of schriftelijke vragenrondes aan te vragen. “Dus dat duurt allemaal gewoon veel en veel langer”, aldus Faber.

Het kabinet wil nu haast maken, maar neemt pas over enige tijd een besluit over de mogelijkheid het spoedrecht in te zetten om stevigere asielmaatregelen te kunnen nemen.

Volgens Faber kon de Kamer het niet van het kabinet verwachten dat het sinds de installatie begin juli al stappen zou zetten om tot andere vormen van wetgeving te komen. “We hebben toen in eerste instantie het meest ingezet op het regeerprogramma”, zei de bewindsvrouw vrijdag na de ministerraad. “Dat kost gewoon ook tijd.

Minder asielzoekers komen naar Europa, daling van 17 procent

BRUSSEL – Het aantal asielaanvragen in landen van de Europese Unie is in juni met 17 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder.

In juni 2023 vroegen 84.730 mensen voor de eerste keer om asiel. In juni dit jaar deden 70.375 mensen dat, meldt het statistisch bureau van de Europese Unie, Eurostat vrijdag.

Nog altijd vragen vooral Syriërs asiel aan. In juni 2024 ging het om ruim 10.000 Syriërs. Ruim 6000 Venezolanen en een krappe 6000 Afghanen dienden in juni een eerste asielaanvraag in.

Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk ontvangen de meeste asielaanvragen. Bij elkaar opgeteld gaat het om 76 procent van het aantal eerste asielaanvragen.

Taakstraf voor Verstappen om ‘grof’ taalgebruik

SINGAPORE – Max Verstappen is mild gestraft voor zijn ‘grove’ taalgebruik in de persconferentie van de internationale autosportfederatie FIA op donderdag bij de Grote Prijs van Singapore.

De stewards oordeelden dat hij een taakstraf krijgt. “Verplicht om werk van openbaar belang te verrichten”, valt te lezen in het vonnis.

Verstappen moest zich vrijdag na de eerste vrije training melden bij de stewards van FIA en zich verantwoorden voor zijn taalgebruik op donderdag in de officiële persconferentie. De drievoudig wereldkampioen gebruikte daar het woord ‘fucked’ toen hij vragen beantwoordde van journalisten. Hij had het over zijn matig presterende Red Bull.

Volgens de stewards heeft de coureur van Red Bull de sportieve gedragsregels overtreden. Normaal wordt een boete gegeven voor grof taalgebruik, maar omdat Verstappen niet heeft gescholden op mensen, valt die straf weg. Omdat minder vloeken de afgelopen periode wel onder de aandacht is gebracht van de coureurs in de Formule 1, vinden de stewards een taakstraf passend.

Levenslang geëist voor moord op Lucas Boom

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft een levenslange gevangenisstraf geëist tegen een 35-jarige man die volgens het OM één van de schutters is die in juni 2015 in Zaandam Lucas Boom heeft doodgeschoten.

Tegen een 32-jarige eiste het OM een gevangenisstraf van 16,5 jaar. Hij zou onder meer nauw betrokken zijn geweest bij voorverkenningen en wordt gezien als medepleger bij de moord op Boom.

Lucas Boom werd op 9 juni 2015 in een woonwijk in Zaandam op klaarlichte dag voor de ogen van bassischoolleerlingen door mannen met automatische wapens neergeschoten. Hij werd geraakt door meerdere kogels en overleed ter plaatse. De schutters vluchtten in een bestelbus die brandend werd teruggevonden in Amsterdam-Noord.

Beide verdachten waren in 2015 al voor de betrokkenheid op de moord van Boom aangehouden. Dat resulteerde toen niet tot een vervolging omdat de verklaring van een anonieme getuige onvoldoende was om tot een vervolging over te gaan. De strafzaak tegen hen werd resp. in 2016 en 2018 beëindigd. Het onderzoek werd echter in 2021 heropend na een verklaring van een andere anonieme getuige. Dit leidde tot de aanhouding van beide verdachten en een nu 43-jarige man die ook betrokken zou zijn bij de moord op Mohamed Bouchikhi in 2017 in Amsterdam.

Deze man werd in augustus 2023 door de rechtbank in Amsterdam vrijgesproken voor zijn betrokkenheid bij de moord op Boom, maar wel tot 29,5 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor de moord in Amsterdam. Tegen de vrijspraak heeft het OM hoger beroep ingesteld en dat loopt. De zaken van de 32-jarige en 35-jarige verdachten werden door de rechtbank afgesplitst na een verzoek van hun advocaten. Dit is de reden dat zij nu terecht staan voor de betrokkenheid bij de dood van Boom.

De verklaringen van de anonieme getuigen zijn niet uitsluitend en bepalend voor het bewijsmateriaal, zeiden de officieren van justitie vandaag op zitting. De belastende verklaringen dat beide verdachten actief betrokken zijn bij de moord op Lucas Boom worden bevestigd door objectieve bewijsmiddelen zoals historische telecomgegevens, ARS-gegevens, mastgegevens en camerabeelden. Het OM maakt in hun zaken gebruik van schakelbewijs, aangezien beide verdachten een klein half jaar later een soortgelijke moordpoging hebben gepleegd in Diemen. Ze zijn hiervoor tot resp. 13,5 en 20 jaar gevangenisstraf veroordeeld.

De 35-jarige verdachte heeft volgens het OM zijn recht op vrijheid verspeeld: “Als je kennelijk zo lichtvaardig, weloverwogen en berekenend, niets ontziend, roekeloos en grensoverschrijdend overgaat tot het begaan van zulke gruwelijke feiten. Kil en gewetenloos meent te kunnen beschikken over leven en dood en je niets aantrekt van eerdere veroordelingen, dan is er geen ruimte meer voor enige strafmatiging.” Tegen hem eiste het OM een levenslange gevangenisstraf.

Tot die straf komt het OM niet bij de 32-jarige verdachte die tijdens de moord op Boom slechts 22 jaar oud was. Op zijn strafblad staan veel minder veroordelingen voor zwaardere misdrijven waarbij vuurwapens zijn betrokken. Vanwege de eerdere veroordeling van 13,5 jaar en een overschrijding van de redelijke termijn met zeven jaar, komt het OM uit op een gevangenisstraf van 16,5 jaar.

De rechtbank doet op 19 november uitspraak.

Staat verwacht dit jaar minder te hoeven lenen dan voorspeld

DEN HAAG – De Nederlandse staat hoeft dit jaar waarschijnlijk miljarden euro’s minder te lenen dan eerder voorspeld.

Dat komt vooral doordat de overheid niet alle uitgaven kan doen die gepland stonden, meldt het Agentschap van de Generale Thesaurie van het ministerie van Financiën. Daarnaast leveren belastingen de schatkist waarschijnlijk meer op dan verwacht.

De beheerder van de schatkist en de staatsschuld denkt in heel 2024 in totaal 70,7 miljard euro te moeten lenen, meldt het Agentschap in zijn kwartaalbericht. Dat is bijna 8 miljard euro minder dan de instantie, internationaal ook bekend als DSTA, in zijn vorige kwartaalbericht voorspelde. In vergelijking met de prognoses die het Agentschap aan het begin van dit jaar afgaf, gaat het om 5 miljard euro minder aan geleend geld.

De regering kan op korte termijn lang niet alle uitgaven doen die waren begroot, want door krapte op de arbeidsmarkt is het moeilijk om voldoende mensen te vinden die het werk uitvoeren waar het geld voor was bedoeld. Daardoor valt het begrotingstekort nu nog lager uit, maar het Centraal Planbureau (CPB) waarschuwt geregeld dat die uitgaven naar latere jaren opschuiven en dan wel zwaar op de begroting drukken.

ANWB ziet geen grote problemen door Duitse grenscontroles

DEN HAAG – De ANWB ziet in de eerste week van de grenscontroles die Duitsland heeft ingevoerd weinig grote problemen. De meeste vertraging heeft het verkeer vanuit Nederland volgens ANWB Verkeersinformatie op de A1 bij Oldenzaal in de richting van Duitsland, en dan met name in de middag en avond. Mensen moesten afgelopen week rekening houden met een half uur vertraging tijdens de spits.

Ook bij andere grensovergangen is de Duitse politie actief. Vrijdag nog is er volgens een woordvoerder van de ANWB vertraging op A37 bij Emmen en op de A74 bij Venlo.

“Hier en daar stonden er zeker wat files, maar het liep niet enorm uit de hand”, zegt een woordvoerder van de ANWB over de afgelopen dagen.

De Duitse politie controleert sinds maandag de grenzen, ook met Nederland. De Duitsers willen met de maatregelen naar eigen zeggen terroristen en illegale migranten kunnen tegenhouden.

Eerder zei Transport en Logistiek Nederland ook al geen urenlange vertragingen te zien.

Tientallen raketten uit Libanon afgevuurd op Israël

TEL AVIV – Na een nacht van grootschalige Israëlische luchtaanvallen op Libanon, zegt de Israëlische krijgsmacht vrijdag dat het vanuit dat land wordt aangevallen. Hezbollah bevestigt de aanval, die gericht zou zijn op zeker zes Israëlische militaire bases.

Volgens Israël heeft Hezbollah zo’n 140 raketten afgeschoten op het noorden van Israël. Daar ging het luchtalarm af om burgers te waarschuwen.

Hezbollah stelt dat het een vergeldingsactie is voor de beschietingen op Zuid-Libanon van de afgelopen 24 uur. Israël zei donderdag dat het honderden doelen van Hezbollah had beschoten en ook in de nacht gingen de beschietingen nog door. Volgens Israël waren de aanvallen gericht op raketinstallaties van de militante beweging.

Libanese veiligheidsbronnen verklaarden tegen persbureau Reuters dat dit de zwaarste aanvallen waren sinds het begin van de oorlog in Gaza. Die volgden op eerdere klappen voor Hezbollah.

Dinsdag ontploften duizenden piepers die strijders gebruikten om te communiceren. Woensdag explodeerden ook nog eens de portofoons van de beweging. Duizenden mensen raakten gewond en tientallen werden gedood. Volgens Hezbollah zat Israël daarachter, maar dat land heeft de aanvallen nog niet opgeëist.

XR blokkeert opnieuw zeesluis IJmuiden [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

IJMUIDEN – Extinction Rebellion (XR) is weer vertrokken vanaf de zeesluis IJmuiden, laat een woordvoerder van het havenbedrijf van Amsterdam weten.

Sinds 10.30 uur stond een handjevol demonstranten op de sluis uit protest tegen cruiseschepen die aanmeren in Amsterdam. Een cruiseschip onderweg naar de hoofdstad kon doorvaren via de nabijgelegen Noordersluis.

Behalve de demonstranten was er ook een tegendemonstratie. Ook was de politie aanwezig, was te zien op een livestream van XR.

De demonstranten zijn uit zichzelf vertrokken. Bij eerdere blokkades van de zeesluis waren er arrestaties of werden demonstranten door de politie verplaatst.

Foto: Inter Visual Studio

XR heeft de afgelopen tijd meermaals gedemonstreerd op de zeesluis.

Foto: Inter Visual Studio

De actiegroep wil “een onmiddellijke beëindiging van de cruise-industrie vanwege de urgente en snel escalerende klimaat- en ecologische crisis”.

Verdachte van steekpartij Rotterdam is bekende van politie

ROTTERDAM – De 22-jarige man uit Amersfoort die is opgepakt voor de dodelijke steekpartij van donderdagavond bij de Erasmusbrug in Rotterdam, is een bekende van de politie. Dat meldt een politiewoordvoerster. Waar de politie hem van kent, wil de woordvoerster nu niet zeggen. “Het gaat niet om het stelen van een rolletje pepermunt”, wil de politie wel kwijt.

Bij de steekpartij kwam een 32-jarige Rotterdammer om het leven. Hij werd nog gereanimeerd, maar overleed ter plekke aan zijn verwondingen. Een man van 33 uit Zwitserland raakte zwaargewond en ligt in het ziekenhuis. Een slachtoffer werd in een parkeergarage gestoken, een ander er dicht bij, aan de voet van de Erasmusbrug. De verdachte raakte bij de overmeestering door agenten en omstanders ook gewond, en ligt ook in het ziekenhuis. Over het motief is nog niets bekend.

Getuigen zeiden donderdagavond tegen de politie dat de verdachte ‘Allahu akbar’ (God is de grootste) riep tijdens het incident. Die uitspraak wordt ook meegenomen in het onderzoek, zegt de politiewoordvoerster. Verder zeiden getuigen tegen de politie dat de man had ingestoken op willekeurige mensen. Ook dat wordt onderzocht.

De steekpartij is door veel mensen gezien. Voor hen is opvang geregeld, aldus de politie.

Fietser zwaargewond na aanrijding met vrachtwagen op N358

Foto: Noordernieuws

ALDWÂLD – Omstreeks 11:30 uur heeft er een aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een fietser op de kruising van de N358 en de Allemawei ter hoogte van het Friese Aldwâld.

Hierbij is de fietser zwaargewond geraakt.

Hulpdiensten zijn ter plaatse en de politie doet onderzoek.

Spoedwet over asiel duurt langer dan noodwet, verdedigt Faber

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber blijft sterke voorkeur houden voor een noodwet boven een spoedwet om snel strenge asielregels in te voeren. Het traject om een spoedwet te maken duurt “veel langer”, motiveert de bewindsvrouw. Dat is in tegenspraak met de ambtelijke stukken over het kabinetsvoornemen die donderdag met de Tweede Kamer zijn gedeeld. “Een spoedwet kan ook snel, dus alleen snelheid is geen dragend motief”, luidde bijvoorbeeld een van de adviezen aan het kabinet.

“Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er een crisis is, en een crisis moet je zo snel mogelijk aanpakken”, zei Faber voor aanvang van de ministerraad. Ze reageert ontkennend op de vraag of haar sterke voorkeur bij een asielcrisiswet ligt omdat het beter past bij het beeld dat ze op wil roepen. “Nee, dat is niet het beeld. Dat is gewoon de keiharde werkelijkheid.”

Desgevraagd zei de bewindsvrouw dat ze het gebruik van het spoedrecht – wat de voorkeur heeft van de bijna voltallige oppositie en NSC – niet uitsluit. Even later kwam Faber daarop terug en zei ze dat ze daar toch niet op vooruit wil lopen. “Ik ga ervan uit dat het lukt”, zei ze over de asielnoodwet.

Niet aanvaardbaar

De suggestie dat ze democratische stappen overslaat met een noodwet, werpt de bewindsvrouw verre van zich. Want, zo redeneerde Faber, ze activeert een noodknop in de Vreemdelingenwet, waar de Eerste en Tweede Kamer in het verleden mee hebben ingestemd. Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken schrijven in de vrijgegeven stukken dat deze manier van handelen “democratisch en rechtsstatelijk niet aanvaardbaar” is.

“Ik waardeer de ambtenaren zeer, maar de ambtenaren hebben een adviserende taak en het is uiteindelijk aan het bestuur”, zei de minister toen haar werd gevraagd naar de ambtelijke adviezen.

Duitse minister wil verkoop elektrische auto’s aanjagen

EMDEN – De Duitse minister voor Economische Zaken Robert Habeck wil nieuwe steunmaatregelen nemen om de verkoop van elektrische auto’s aan te jagen. Dat zei hij bij een bezoek aan werknemers van een fabriek van Volkswagen, dat met grote financiële tegenslag kampt door zwakke autoverkopen in Duitsland.

Habeck wees op plannen om belastingvoordelen in te voeren voor elektrische bedrijfsauto’s. Hij kondigde ook een “autotop” aan, waarvoor fabrikanten, vakbonden en toeleveranciers maandag bijeenkomen om te praten over de crisis in de Duitse auto-industrie. Volkswagen is voor het eerst in zijn geschiedenis van plan Duitse fabrieken te sluiten door de tegenvallende verkopen in Europa.

Vooral op de markt voor elektrische auto’s heeft Volkswagen last van overcapaciteit, wat betekent dat fabrieken veel meer kunnen produceren dan waar vraag naar is. De Duitse regering beëindigde in december vrij abrupt een subsidieregeling voor elektrische auto’s. Dat was het gevolg van een groot gat in de begroting door een ongunstige uitspraak van het Duitse grondwettelijke hof.

Problemen

Eerder deze week zei Habeck dat zijn ministerie Volkswagen wil helpen. Tijdens zijn bezoek aan de fabriek in Emden benadrukte hij dat Volkswagen zelf het grootste deel van de problemen moet oplossen. In Duitse media verschenen deze week berichten dat de fabrikant bij een reorganisatie overweegt om 30.000 Duitse banen te schrappen. Habeck wilde niet reageren op vragen over die aantallen en zei zich “niet te kunnen mengen” in het beleid van het bedrijf.

Donderdag kwam Mercedes-Benz met nieuws dat de crisissfeer in de Duitse auto-industrie versterkt. Het autoconcern uit Stuttgart is veel somberder over zijn winstmarges dit jaar, vooral als gevolg van problemen in China. Door de crisis in de vastgoedsector van dat land zijn Chinese consumenten onzekerder geworden, wat drukt op de verkoop van luxeauto’s. Eerder gaf ook BMW een winstwaarschuwing.

Van Hijum: kabinet in discussie over keuze spoedwet of noodwet

DEN HAAG – Na een zwaar debat voor het kabinet en zijn partij NSC zegt vicepremier Eddy van Hijum dat het kabinet in gesprek gaat over de keuze voor een noodwet of een spoedwet om asielmaatregelen snel te kunnen nemen. “We zullen hier in het kabinet een goede, gezonde, volwassen discussie over voeren”, zegt Van Hijum. Hij benadrukt dat alle vier de partijen in de regeringscoalitie migratie willen verminderen, “een heel ingewikkeld vraagstuk”.

Premier Dick Schoof wees gisteren een voorstel van de oppositie af om toch over te gaan op spoedwetgeving. Ook NSC had, in navolging van coalitiepartner VVD, gevraagd of een spoedwet niet parallel kan worden voorbereid. Mocht het noodrecht dan inderdaad niet te rechtvaardigen zijn, kan het kabinet daarop terugvallen. Schoof raadde die motie af. “Op dit moment kiezen we ervoor om in eerste instantie het traject van 110 en 111 te volgen”, zei hij wijzend naar de wetsartikelen in de vreemdelingenwet die de noodgrepen mogelijk maken.

“We gaan die discussie voeren”, houdt Van Hijum vol. Maar waar geen discussie over kan bestaan, waar ik ook geen enkele twijfel over wil laten bestaan, is dat we ons met elkaar verantwoordelijk voelen voor een stevig pakket op het gebied van asiel en migratie”, benadrukte hij voorafgaand aan de ministerraad op vrijdag. Zijn partij NSC liet weten moeite te hebben met de greep naar het noodrecht, en staat in die discussie lijnrecht tegenover de PVV, die daar juist aan vasthoudt.

Asielteksten

NSC-ministers, onder wie Van Hijum, hebben de afgelopen maanden ook geprobeerd de scherpe randen van de asielteksten in het regeerprogramma te halen. Van Hijum benadrukte vanuit zijn rol als minister van Sociale Zaken ook de veel grotere arbeidsmigratiestroom. Dat doet hij vrijdag weer: “Ik blijf erbij zeggen: het gaat niet alleen om asiel, het gaat ook over arbeidsmigratie.”

Wel erkent de bewindsman dat in het kabinet en de coalitie “totaal verschillende partijen en ook verschillende mensen” samenwerken.

Luchtvracht in augustus toegenomen op Schiphol

SCHIPHOL – Er reisden 6,4 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in augustus 2024. Het is een toename van 6 procent ten opzichte van 2023. De meeste passagiers gingen op reis naar Spanje, Groot-Brittannië, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 43.118. Dat is een stijging van bijna 4 procent ten opzichte van 2023.

Vrachtvervoer

Het aantal volledige vrachtvluchten was 2 procent hoger dan in augustus 2023. In augustus 2023 waren er 1.270 vrachtvluchten, in 2024 waren dat er 1.300. Het totale vervoerde volume was in augustus 2024 126.833 ton. Dat is een toename van 15 procent ten opzichte van 2023.

Aantal passagiers

In augustus 2024 reisden er 6,4 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4,2 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn 1,1 miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Vluchten

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 43.118 in augustus 2024. Dat is een stijging van bijna 4 procent vergeleken met 2023. 35.277 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.841 naar intercontinentale bestemmingen.

MAN hTGX waterstoftruck onderscheiden met Truck Innovation Award 2025

HANNOVER – MAN heeft op de IAA Transportation 2024 in Hannover de Truck Innovation Award 2025 gewonnen voor de MAN hTGX waterstoftruck. Namens MAN Truck & Bus nam Dr. Frederik Zohm, bestuurslid voor Onderzoek & Ontwikkeling, de prestigieuze onderscheiding op de show in ontvangst. Met de hTGX is MAN de eerste Europese truckfabrikant die een kleine serie trucks met waterstofaandrijving op de markt brengt.

“We zijn bijzonder verheugd met deze onderscheiding van de ‘International Truck of the Year’ (IToY) jury. Met de MAN hTGX waterstoftruck bieden we een interessante aanvulling op ons aanbod van elektrische trucks en ronden we ons portfolio aan emissievrije producten voor speciale markten en zware toepassingen af. Dankzij de classificatie als een ‘zero-emissievoertuig’ levert de hTGX een belangrijke bijdrage aan de decarbonisatie van het goederentransport over de weg”, verklaart Dr. Frederik Zohm.

Derde Innovation Award in vijf jaar tijd

Het is de derde keer dat MAN Truck & Bus de Truck Innovation Award heeft gewonnen. Eerder dit jaar ontving de truckfabrikant de prijs al voor zijn onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten ANITA en ATLAS-L4, waarin autonoom rijden centraal staat. In 2019 won het geautomatiseerde bouwplaatsbeveiligingsvoertuig AFAS in zijn allereerste jaar de felbegeerde vakprijs.

Tijdens een recente test in het Oostenrijkse Saalfelden prezen de IToY-journalisten de met diesel te vergelijken prestaties en het rijgedrag van de MAN hTGX, waarvoor de 16,8-liter H4576 zescilinder-in-lijn waterstofmotor verantwoordelijk is. Tevens prees de jury de bijna nulbalans van de zware truck, het rijbereik van ongeveer 600 kilometer dat mogelijk wordt gemaakt door de 56 kilo grote waterstofdruktank met een capaciteit van 700 bar, en het vereenvoudigde uitlaatgasnabehandelingssysteem.

hTGX start met 200 trucks

De kleine serie, met in eerste instantie ongeveer 200 trucks, moet al in 2025 worden geleverd aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en specifieke landen buiten Europa. De MAN hTGX is een alternatieve emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het transport van zware goederen – zoals in de bouw, of tank- en houttransport.

De hTGX kan ook een alternatief zijn voor volledig elektrische trucks, voor gebruik in gebieden zonder een geschikte laadinfrastructuur of voor markten waar al voldoende waterstof beschikbaar is.

De MAN hTGX wordt leverbaar in 6×2 en 6×4 asconfiguraties, voor een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer. De H45 waterstofmotor is gebaseerd op de beproefde D38 dieselmotor. De productie ervan gaat plaatsvinden in de motoren- en accufabriek in Neurenberg.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen voor overtredingen tijdens controle havengebied Moerdijk

MOERDIJK - De Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant hield donderdag 31 oktober samen met andere politieteams, Douane, Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst een verkeers- en transportcontrole...