Clicky

donderdag 28 november 2024 - 08:49 uur
BAS World
Home Blog Pagina 9

Aanvaring watertaxi en waterbus in Rotterdam, drie lichtgewonden

ROTTERDAM – Op de Nieuwe Maas in Rotterdam, ter hoogte van de Erasmusbrug, zijn een watertaxi en een waterbus met elkaar in aanvaring gekomen. Drie mensen raakten lichtgewond.

De gewonden zijn twee passagiers en de schipper van de watertaxi. Ze zijn nagekeken door ambulancepersoneel.

De Zeehavenpolitie onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.

Bosch kondigt na reorganisatie ook kortere werkweek aan

STUTTGART – Industrieconcern Bosch verkort de werktijd van ongeveer 10.000 werknemers in Duitsland, meldt een woordvoerder van het bedrijf aan persbureau dpa. Het is een besparingsmaatregel die bovenop het schrappen van 5500 arbeidsplaatsen komt.

Die forse ingreep in het personeelsbestand, die vrijdag bekend werd, raakt vooral divisies die onderdelen en technologie leveren voor de auto-industrie. Europese autofabrikanten hebben het zwaar door overcapaciteit en afzwakkende verkopen, wat ook bij toeleveranciers voor problemen zorgt.

De meeste werknemers van wie Bosch de werktijd wil verkorten hebben een contract voor een 40- of 38-urige werkweek. Het gaat onder meer om personeel van Bosch’ hoofdkantoor in Stuttgart. Het concern wil hun werktijd vanaf 1 maart inkorten naar 35 uur per week, waarbij het salaris ook meedaalt. Het gaat om een verlaging van de lonen van ongeveer 12,5 procent, meldt Bosch.

Nauwelijks overleg

Ook bij dochterbedrijf Bosch Engineering moeten werknemers minder uren per week werken. Dit onderdeel verlaagde in oktober de werktijd ook al.

De ondernemingsraad van Bosch is boos over de nieuwe bezuinigingsstap, omdat er nauwelijks overleg aan vooraf zou zijn gegaan. “We hebben een nieuw dieptepunt bereikt in onze samenwerking met de directie als gevolg van de eenzijdige beslissing over de lonen van medewerkers”, zei or-voorzitter Frank Sell. “We zullen verzet organiseren op alle niveaus.”

Bosch telde eind vorig jaar ongeveer 429.000 werknemers wereldwijd, van wie 134.000 mensen in Duitsland werken.

Voormalig tv-weerman John Bernard overleden

Voormalig tv-weerman John Bernard is op 87-jarige leeftijd overleden. Dat hebben zijn familie en oud-werkgever RTL laten weten. Bernard overleed vorige week in het bijzijn van zijn familie.

Bernard begon in 1984 bij de NOS, maar ging later als weerman aan de slag bij RTL 4. In 2002 ging hij met pensioen.

Hij zette zich jarenlang in voor het Nationaal Ouderenfonds, waarbij hij onder meer hittegolftips aan ouderen gaf. Voor zijn werk kreeg hij in 2007 de MAX Award.

“John Bernard was jarenlang namens het RTL Weer een bekend gezicht in vele huiskamers. Sinds de start van RTL werkte John als meteoroloog en weerpresentator bij ons”, reageert RTL Nieuws-hoofdredacteur Ilse Openneer.

“Hoewel hij al een tijd geleden afscheid nam van zijn werk als weerman, kunnen wij op de redactie zijn vriendelijke en kundige voorkomen nog heel goed herinneren. We wensen zijn nabestaanden sterkte, namens iedereen bij RTL Nieuws en RTL Weer.”

Omtzigt: ook bij arrestatiebevel Netanyahu wordt de wet nageleefd

NIEUWEGEIN – De wet moet ook worden nageleefd bij de uitvoering van de arrestatiebevelen van het Internationaal Strafhof tegen onder anderen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, vindt NSC-leider Pieter Omtzigt.

Bij het ledencongres van zijn partij zei hij dat de tussen de coalitiepartijen afgesproken rechtstaatverklaring ook op dit punt moet worden nageleefd.

De deze week naar politiek Den Haag teruggekeerde partijleider zei dat er “meer dan genoeg grenzen” zijn en de rechtstaatverklaring daarbij “ons houvast” is. “Dat heeft u bijvoorbeeld deze week goed gezien”, aldus Omtzigt. Hij verwees daarbij naar de verklaring van NSC-minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) dat Nederland Netanyahu en zijn gewezen defensieminister zou aanhouden als zij het land in zouden komen.

De houding ten opzichte van Israël is een gevoelig punt in de coalitie, omdat PVV-leider Geert Wilders regelmatig opkomt voor de politiek van Netanyahu. “De wereld is gek geworden”, reageerde de radicaal-rechtse politicus vrijdag op het arrestatiebevel.

Selectiecommissie songfestival heeft 331 inzendingen ontvangen

HILVERSUM – De Nederlandse selectiecommissie van het Eurovisie Songfestival heeft 331 inzendingen ontvangen. Dat heeft de AVROTROS bekendgemaakt. De inschrijving sloot vrijdag op zaterdag om middernacht.

“Een enorm en fantastisch aantal gezien de korte periode dat de inschrijving open was en de extra voorwaarden die aan een inzending gekoppeld waren”, reageert de omroep. “Nederlands, Engels maar ook andere talen. Ballads, uptempo, rock.”

De inschrijving opende dit jaar later dan normaal, omdat lange tijd niet bekend was of Nederland komend jaar mee zou doen aan het evenement. Dat had te maken met de volgens de AVROTROS onterechte diskwalificatie van Joost Klein dit jaar.

De selectiecommissie bepaalt in de komende weken welke artiest namens Nederland naar het songfestival in het Zwitserse Basel gaat. Vorig jaar was een recordaantal van meer dan zeshonderd liedjes ingezonden.

Doden en gewonden bij Israëlische luchtaanval op Beiroet

BEIROET – Bij een Israëlische luchtaanval op Libanon zijn ten minste elf doden gevallen, meldt het Libanese gezondheidsministerie. 63 mensen raakten gewond.

Volgens Libanese media stortte een flatgebouw van acht verdiepingen in. Reddingswerkers zoeken in het puin nog naar overlevenden en slachtoffers. Het Libanese staatspersbureau NNA zegt dat Israël zes raketten heeft afgevuurd op het gebouw in de wijk Basta. Daar zou niet van tevoren een evacuatiebevel zijn geweest.

Volgens de Israëlische nieuwssite The Times of Israel was de aanval gericht op Muhammad Haydar, een hoge Hezbollahcommandant. Het is onduidelijk of hij daar inderdaad aanwezig was en of hij is omgekomen.

Noorden wil dat Den Haag doorgaat met Lely- en Nedersaksenlijn

Foto: Transport Online

DEN HAAG – Overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit het noorden van het land roepen Den Haag zaterdag in een advertentie in De Telegraaf op om door te gaan met de verkenning en voorbereiding van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn.

De advertentie is onder meer ondertekend door de Rijksuniversiteit Groningen, de Politie Noord-Nederland, de noordelijke provincies en verschillende noordelijke gemeenten, zoals Leeuwarden, Groningen, Assen en Emmen.

De instanties zeggen “met verbaasde ogen” naar Den Haag te kijken. “De spoorlijnen waren prominent in het hoofdlijnenakkoord, het regeringsprogramma en zelfs in de troonrede. Maar nu ineens aarzelt het kabinet over de volgende stap in de voorbereiding. Omdat het geld nog niet is geregeld”, staat in de advertentie. De regio zegt “verbaasd en teleurgesteld” te zijn over dit argument.

Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) liet eerder deze maand weten nog geen definitief besluit te hebben genomen over de vraag of de plannen voor de Lely- en de Nedersaksenlijn naar de volgende fase kunnen. De twee spoorlijnen moeten de verbindingen met en binnen Noord-Nederland verbeteren. Beide projecten komen echter miljarden euro’s tekort.

“Regeren is niet alleen vooruitzien. Regeren is ook doen wat je zegt en schrijft”, stellen de noordelijke partijen in de advertentie. De ondertekenaars bieden aan in beeld te brengen hoe ze de komende jaren kunnen sparen en meebetalen.

Organisator truckersprotest Canada schuldig bevonden

OTTAWA – Een van de organisatoren van het truckersprotest in Canada van begin 2022 is schuldig bevonden aan “baldadigheid”, een term die in het Canadese strafrecht wordt gebruikt voor openbare ordeverstoringen en het toebrengen van schade. De 47-jarige Pat King kan tien jaar celstraf krijgen, meldt The New York Times.

De zogenoemde vrijheidskonvooien waarvan King een van de prominentste organisatoren was, legden de Canadese hoofdstad Ottawa twee jaar geleden plat. Wegen werden dagenlang geblokkeerd, net als belangrijke grensovergangen met de VS. Truckers demonstreerden met de konvooien tegen de destijds geldende coronamaatregelen, en dan met name tegen een vaccinatieplicht voor vrachtwagenchauffeurs aan de Amerikaans-Canadese grens.

Het fenomeen werd wereldnieuws en waaide vervolgens ook over naar andere landen, zoals Nederland, waar het in Den Haag tot een demonstratie kwam.

Na zijn arrestatie in 2022 bleef King vijf maanden vastzitten. Naast de strafzaak tegen hem loopt er ook nog een civiele procedure die werd opgestart door inwoners van Ottawa. Zij eisen van de organisatoren van het protest 300 miljoen Canadese dollar (ruim 205 miljoen euro) om geleden schade tijdens de protesten.

Zware aanrijding tussen twee vrachtwagens op Moerdijkbrug [+foto’s]

Foto: MediaTV

MOERDIJK – Op de Moerdijkbrug heeft zaterdagochtend rond 01:00 uur een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij twee vrachtwagens betrokken waren. Volgens eerste bevindingen stond een van de vrachtwagens op de vluchtstrook, toen een tweede vrachtwagen met volle snelheid achterop botste.

De impact van de aanrijding was enorm. Beide voertuigen kwamen dwars op de weg tot stilstand, wat leidde tot een ravage. Beide chauffeurs raakten gewond.

De bestuurder van de stilstaande vrachtwagen kon door hulpdiensten worden bevrijd en werd ter plaatse op het asfalt behandeld voordat hij naar het ziekenhuis werd overgebracht.

Foto: MediaTV

De tweede chauffeur zat ernstig bekneld in zijn cabine. De brandweer had bijna een uur nodig om hem uit het voertuig te bevrijden, terwijl hij zichtbaar veel pijn had.

Meerdere hulpdiensten, waaronder brandweereenheden, ambulances, de politie, Rijkswaterstaat en een traumahelikopter, werden opgeroepen.

Fotograaf vindt filmpjes afspelende smartphone in berm

Opvallend was dat onze fotograaf in de middenberm de mobiele telefoon van een van de chauffeurs vond, waarop nog filmpjes werden afgespeeld. De telefoon is inmiddels aan de politie overgedragen.

De Moerdijkbrug richting Breda is volledig afgesloten voor onderzoek door de Forensische Opsporing Verkeer. Rijkswaterstaat heeft ingesloten verkeer teruggeleid richting Dordrecht. De oorzaak van het ongeval wordt onderzocht.

Inmiddels zou de weg weer vrijgegeven zijn.

Poetin: massaproductie van raket die tegen Oekraïne werd ingezet

MOSKOU – Rusland zal doorgaan met het testen van zijn nieuwste raket, ook tijdens gevechten, afhankelijk van de bedreigingen van de Russische veiligheid, aldus de Russische president Vladimir Poetin. Hij kondigde de massaproductie aan van de hypersonische Oreshnik waarmee donderdag Oekraïne was aangevallen, meldden Russische media.

Hij bedankte de ontwikkelaars en alle teams die hebben meegewerkt aan de creatie van het wapen voor de middellange afstand. Met de experimentele raket werd de Oekraïense stad Dnipro getroffen. Poetin sprak over een reactie op de toestemming van de Verenigde Staten en andere landen aan Oekraïne om hun wapens tegen Russisch gebied te gebruiken.

Onder anderen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Duitse regeringsleider Olaf Scholz zien de inzet van de Oreshnik als verdere escalatie. De NAVO buigt zich dinsdag in Brussel met Oekraïne over de Russische aanval.

Internationale misdaad

Zelensky bestempelde het testen van een nieuw wapen in een ander land als een internationale misdaad. Hij riep de wereld op serieus te reageren, zodat de Russische leider bang wordt de oorlog uit te breiden en “echte gevolgen” ondervindt van zijn daden. Volgens hem zal Poetin blijven proberen “ons te intimideren. Zo heeft hij zijn macht gevestigd.”

Zelensky hoopt op nieuwe luchtverdedigingssystemen van zijn westerse bondgenoten die de razendsnelle Oreshnik kunnen onderscheppen.

Vrachtwagen in brand op A67 [+foto]

Foto: Keistadnieuws

MAASBREE – Vrijdagavond rond 20:15 uur kreeg de brandweer een melding van een voertuigbrand op de A67 ter hoogte van Maasbree.

Volgens Rijkswaterstaat gaat het om een trekker met trailer die in brand staat. De brand, die vermoedelijk is ontstaan in de trailer, heeft zich snel verspreid.

Meerdere eenheden van de brandweer zijn opgeroepen om het vuur te bestrijden. Door het incident is de A67 in de richting van Venlo, vanaf Sevenum, volledig afgesloten.

De oorzaak van de brand is op dit moment nog onbekend.

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge stopt met hijsactiviteiten hijsbok Brabo

ANTWERPEN – Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kondigt aan dat de drijvende hijsbok Brabo per 31 december 2025 buiten dienst wordt gesteld. Met een hefcapaciteit van 800 ton ondersteunde de Brabo sinds 1981 zowel interne afdelingen van het Havenbedrijf als externe klanten in het Antwerpse havengebied.

Na 43 jaar dienst zijn de kosten voor onderhoud en vernieuwing echter niet langer in verhouding tot de afnemende vraag en beperkte inzetbaarheid van de hijsbok. In de toekomst kunnen private ondernemingen hijstaken uitbesteden aan externe partners, wat meer flexibiliteit en keuze biedt.

Met de buitengebruikstelling van de Brabo zet het Havenbedrijf een stap naar een flexibeler en marktgerichter model voor hijsactiviteiten. Hijsbehoeften van private ondernemingen kunnen worden vervuld door samenwerking met gespecialiseerde externe partners. Deze aanpak biedt meer flexibiliteit om in te spelen op de uiteenlopende behoeften van bedrijven in de haven, zonder de aanzienlijke investeringen die de modernisering van de Brabo zou vereisen. Voor private bedrijven binnen de haven ontstaan nieuwe mogelijkheden; waar de exclusieve inzet van de Brabo beperkingen oplegde, kunnen bedrijven nu vrij samenwerken met hijsspecialisten en profiteren van diverse en gespecialiseerde hijsoplossingen op de markt.

Met de verouderde technologie van de Brabo en een certificaat dat in 2026 afloopt, stond het Havenbedrijf voor de keuze: aanzienlijke investeringen doen om de hijsbok te moderniseren, of toekomstgerichte oplossingen zoeken. Het onderhoud van de Brabo zou hoge kosten met zich meebrengen, wat niet in verhouding staat tot de dalende vraag naar hijsactiviteiten. Ter illustratie: tussen 2000 en 2009 voerde de Brabo gemiddeld 200 hijstaken per jaar uit, terwijl dit aantal tussen 2010 en 2019 afnam naar gemiddeld 138 per jaar.

Na uitgebreid onderzoek concludeerde het Havenbedrijf dat een nieuwe investering in een drijvende hijsbok geen haalbare optie is, gezien de hoge kosten en lange levertijden. De markt beschikt al over tal van hijsmogelijkheden vanaf de wal, met multipurpose terminals in de regio die kranen hebben met een capaciteit tot 400 ton.

TLN kritisch op uitstel zero-emissiezones: “Dit kan niet!”

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland stelt zich achter gemeenten die pleiten voor de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025 zoals al geruime tijd is gepland. Staatssecretaris Jansen pleit vandaag voor een ruimere overgangsregeling én uitstel van handhaving bij de invoering van zero-emissiezones. TLN is niet gehoord in dit voorstel en vindt dat de staatsecretaris voorbijgaat aan alle overleggen en afspraken die in de afgelopen jaren gemaakt zijn, met de gemeenten én met het ministerie van I&W.

Elisabeth Post, voorzitter van TLN: “Wij zijn verbijsterd dat dit gebeurt. Dit kan niet. Er is jarenlang zeer zorgvuldig gewerkt aan invoering van de zero-emissiezones samen met allerlei partijen. De gemeenten, die gaan over de zero-emissiezones, hebben al laten weten dat zij zich enorm gepasseerd voelen en ik ben het volledig met hen eens.”

Er wordt op basis van de afspraken in het Klimaatakkoord al meer dan vijf jaar gewerkt aan de invoering van de zones door gemeenten, samen met belangenbehartigers van de logistieke sector, ondernemers, de autobranche, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Het jarenlange overleg met alle partijen heeft ertoe geleid dat er tal van overgangsregels en vrijstellingen zijn overeengekomen die gelden in alle gemeenten die de zone gaan invoeren.

Weer geen duidelijkheid voor ondernemers

De beslissing om over te gaan tot invoering ligt bij gemeenten en zij hebben aangegeven dat zij weinig zien in de nu voorgestelde maatregelen van de staatssecretaris. TLN is het eens met de gemeenten en pleit voor vasthouden aan de gemaakte afspraken. Deze afspraken bieden al genoeg garanties en uitzonderingen voor ondernemers.

Het bericht van vandaag zorgt alleen maar voor extra onduidelijkheid en die duidelijkheid is noodzakelijk, bijvoorbeeld omdat ondernemers investeringen hebben gedaan of van plan zijn om deze te doen, aldus TLN. Het last-minute uitstel zal voor deze ondernemers ongetwijfeld financiële gevolgen hebben.

Te veel geweld gebruikt bij demonstratie op Malieveld

Openbaar Ministerie

DEN HAAG – Twee politiemedewerkers hebben volgens het Openbaar Ministerie te veel geweld gebruikt bij een aanhouding tijdens een demonstratie op het Malieveld op 14 maart 2021.

Tegen de hondengeleider die deze aanhouding verrichte, eiste het Openbaar Ministerie daarom een taakstraf. De ME’er die hem bijviel is volgens het OM wel schuldig, maar zou geen straf opgelegd moeten krijgen.

In het voorjaar van 2021 vonden in het hele land demonstraties plaats tegen de beperkende coronamaatregelen van de overheid. Zo ook op 14 maart 2021 in Den Haag. De demonstratie was niet toegestaan, maar werd toch enige tijd gedoogd. Toen de demonstranten uiteindelijk werden gevorderd weg te gaan, voldeed een grote groep niet aan deze vordering.

Tussen de demonstranten viel één man op, die met een startkabel zwaaide. De hondengeleider had een collega al voor hem gewaarschuwd en richting de man geroepen dat hij de kabel moest laten vallen. Op enig moment wierp de man de startkabel naast een ME’er op de grond.

Korte erna rende de hondengeleider met zijn diensthond richting een collega die door een groepje demonstranten werd belaagd. Voordat hij die bereikte, kruiste de man die eerder de startkabel had zijn pad. De man viel op de grond en kreeg de diensthond bovenop hem. Daarop greep hij de kop van de hond vast, die richting zijn gezicht kwam.

De hondengeleider riep dat de man zijn hond moest loslaten en sloeg de man met zijn wapenstok, naar eigen zeggen om te zorgen dat die de hond zou loslaten. Dan komt er een ME’er bij die de hondengeleider wil helpen, ook die slaat met zijn wapenstok. Volgens het Openbaar Ministerie was dit geweld toegestaan en gecontroleerd.

De man liet de hond los, vouwde zijn armen beschermend om zijn hoofd en draaide op zijn buik. De hond was toen los, maar met een commando “vast, vast!” zette de hondengeleider het dier alsnog in het been van de man. Toen die naar zijn been en de hond greep, werd hij weer geslagen door de hondengeleider en de ME’er.

Het Openbaar Ministerie meent dat de man aangehouden mocht worden, maar ziet geen noodzaak voor het geweld dat daarbij in tweede instantie werd toegepast. “Een diensthond is na het vuurwapen het zwaarste geweldsmiddel dat de politie tot zijn beschikking heeft,” zeiden de officieren van justitie. “Het is aan de hondengeleider om een moment te nemen en bewust te beslissen of het nodig is de hond opnieuw in te zetten. Als hij dit had gedaan, had hij gezien dat de man slechts afwerende bewegingen maakte en zich al op zijn buik draaide. Maar hij heeft min of meer blind de hond opnieuw laten bijten.”

De ME’er begon toen ook weer met slaan, omdat de man zich volgens hem verzette tegen zijn aanhouding. Het Openbaar Ministerie vindt dat een verkeerde conclusie. De man bleef inderdaad niet helemaal stil liggen – niet uit verzet maar omdat hij zich wilde beschermen tegen de hond die zojuist in zijn been was gezet. De laatste klappen van de ME’er waren daarom volgens het Openbaar Ministerie onrechtmatig.

In het bepalen van de strafmaat weegt het Openbaar Ministerie mee dat de belasting op de politie in het voorjaar van 2021 enorm was. Er waren wekelijks demonstraties, waarbij de politie keer op keer werd ingezet. Dit speelde bij beiden politiemedewerkers een rol en met die persoonlijke omstandigheid houdt het Openbaar Ministerie in de strafmaat rekening. “Ter illustratie van de zware wissel die dit trok: dat jaar maakten politiemedewerkers samen achthonderdduizend overuren.”

Tegelijk stelt het Openbaar Ministerie vast dat juist over deze demonstratie meer dan honderd aangiften tégen de politie werden gedaan. Dat benadrukt het belang dat een rechter het toegepaste geweld beoordeelt. Dat dit nu pas gebeurt, is aan het Openbaar Ministerie te wijten en moet ook meewegen in de strafmaat.

Tegen de hondengeleider eiste het Openbaar Ministerie een taakstraf van 20 uur. Bij de ME’er houdt het OM meer rekening mee dat hij reageerde op een situatie die door zijn collega werd veroorzaakt. Het OM vroeg hem schuldig te verklaren zonder oplegging van straf. Op 19 december doet de rechtbank uitspraak.

Daimler Truck viert de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth

WÖRTH – De elektrificatie van het productaanbod bij Daimler Truck vordert: het bedrijf heeft vandaag de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth gevierd. Het startschot viel in aanwezigheid van Karin Rådström, CEO van Daimler Truck, en Daniela Schmitt, minister van Economische Zaken, Vervoer, landbouw en wijnbouw van het land Rijnland-Palts, en Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations, Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek in Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks, en Michael Brecht, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van Daimler Truck.

Karin Rådström, CEO van Daimler Truck: “De start van de serieproductie van onze eActros 600 is wederom bewijs van onze ambitie om de industrie te transformeren. Met een actieradius van 500 kilometer op één enkele acculading richt onze eActros 600 zich op het langeafstands transport in Europa, dat verantwoordelijk is voor twee derde van de CO2-uitstoot in het zware transport. Onze batterij-elektrische vrachtwagen voor het langeafstandstransport zal daarom een echt verschil maken.”

Daniela Schmitt, minister van Economie, Vervoer, Landbouw en Wijnbouw van de deelstaat Rijnland-Palts: “Met de serieproductie van de eActros 600 bewijst Daimler Truck opnieuw dat CO2-neutraal goederentransport vandaag al realiteit is. Hier in Wörth zal in de toekomst een voertuig van de band rollen dat aan de top van de technologische ontwikkeling staat. Voor de tweede keer binnen een week geeft deze locatie een sterk signaal aan de truck industrie. Samen willen we ervoor zorgen dat het internationale concurrentievermogen en de industriële waardecreatie in Rijnland-Palts ook in de toekomst behouden blijven.”

Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations: “Als primaire fabriek in het productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks speelt de vestiging in Wörth een centrale rol, vooral wat betreft de integratie van de batterij-elektrische modellen zoals de eActros 600. Maar we pakken de transformatie op alle niveaus van ons productienetwerk aan – ook op het gebied van CO2-neutrale productie en onze eigen toeleveringsketen: we worden nu al beleverd door elektrische vrachtwagens, de volledige elektrificatie van het leveringsverkeer in de fabriek in Wörth moet tegen eind 2026 plaatsvinden – hier zal de eActros 600 een beslissende rol spelen.”

Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks: “Met de start van de serieproductie van de eActros 600 breiden we ons productportfolio in Wörth uit met een belangrijk voertuig voor de toekomst. Als eerste batterij-elektrische vrachtwagen made in Wörth zal zijn opbouw volledig in de bestaande montagehal worden geïntegreerd, flexibel naast de productie van vrachtwagens met verbrandingsmotor. Zo zijn we uitstekend gepositioneerd voor de productie van grotere aantallen. Ons productieteam is uitstekend voorbereid op de geleidelijke opstart in de komende maanden.”

Flexibele productie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth

De eActros 600 wordt op de bestaande assemblagelijn van de A-serieproductie in Wörth geproduceerd, parallel naast de vrachtwagens die een dieselaandrijving krijgen. In deze productiehal ontvangt hij ook alle elektrische componenten. Aan het einde van de band vindt de inbedrijfstelling van het totale systeem plaats. Dan is de vrachtwagen klaar om te rijden en doorloopt hij uiteindelijk het finishproces en de eindafname, net als alle andere vrachtwagens.

De eActros 600 is daarmee de eerste elektrische vrachtwagen uit Wörth waarvan de complete opbouw in een productiehal plaatsvindt. De ombouw van de montagebanden en de integratie van de eActros 600 in de lijnproductie zijn stapsgewijs gebeurd. De huidige elektrische vrachtwagenmodellen eActros 300/400 en eEconic verlaten voor de montage van de elektrische aandrijfcomponenten de productiehal om in het Future Truck Center in Wörth te worden geëlektrificeerd.

Ook de Daimler Truck-fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen een belangrijke rol bij de productie van de eActros 600. Ze leveren de voor de batterij-elektrische aandrijving benodigde componenten zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en in de voormalige inbouwruimte van de verbrandingsmotor zit.

Ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers op de locatie Wörth

Daimler Truck bevindt zich midden in de transformatie naar emissievrij transport. Deze kan alleen plaatsvinden met zeer goed opgeleide medewerkers. Daarom stelt het bedrijf alles in het werk om de knowhow binnen het concern verder uit te breiden: door medewerkers te kwalificeren en gericht nieuw talent aan te werven, bijvoorbeeld op het gebied van geëlektrificeerde aandrijflijnen. De productieprocessen voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen stellen immers bijzondere eisen aan het personeel.

Het doel van het eigen opleidings- en bijscholingscentrum in Wörth is het personeel optimaal voor te bereiden op het werken aan de nieuwe voertuigen. Alleen al in 2023 werden op de vestiging in Wörth ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers georganiseerd over onder andere de nieuwe batterij technologieën. Het trainingscentrum in Wörth levert dus belangrijk werk in het kader van de transformatie, want de vaardigheden in de omgang met hoogspanningsvoertuigen en -componenten zijn een onmisbare voorwaarde voor de montage van elektrisch aangedreven vrachtwagens.

Op weg naar een CO2-neutrale fabriek

Daimler Truck zet zich in voor duurzaamheid bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen zoals de eActros 600, maar ook bij de productie van deze voertuigen. De Mercedes-Benz fabriek in Wörth werkt intensief aan een klimaatvriendelijke productie op de locatie: al sinds 2022 produceert de fabriek CO2-neutraal, onder meer door de aankoop van CO2-vrije stroom uit zonne-, wind- en waterkracht en door de aankoop van compensatiecertificaten.

Naast de inkoop van groene stroom stimuleert de locatie ook de eigen opwekking van energie voor de productie, bijvoorbeeld door het gebruik van fotovoltaïsche installaties. In 2023 heeft Daimler Truck samen met EnBW en de stad Wörth am Rhein de joint venture ‘WärmeWerk Wörth’ opgericht, die de mogelijkheden van een klimaatneutrale energievoorziening van de fabriek in Wörth en de stad Wörth am Rhein door geothermie moet onderzoeken.

×