Clicky

woensdag 13 november 2024 - 08:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 9

Commissie en nationale autoriteiten dringen er bij Temu op EU consumentenbescherming te respecteren

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – Vandaag, vrijdag 8 november, heeft het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network van nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie , na een gecoördineerd onderzoek op Europees niveau, de online marktplaats Temu op de hoogte gebracht van een aantal praktijken op haar platform die inbreuk maken op de EU-consumentenwetgeving.

Het CPC Network heeft Temu opgedragen om die praktijken in overeenstemming te brengen met de consumentenwetgeving van de Europese Unie. Temu wordt nog steeds onderzocht en is verzocht om nadere informatie te verstrekken aan het netwerk. De actie van het CPC Network tegen Temu wordt geleid door de bevoegde nationale autoriteiten van België (Directoraat-generaal Economische Inspectie), Duitsland (Federaal Milieuagentschap) en Ierland (Commissie Mededinging en Consumentenbescherming), onder coördinatie van de Europese Commissie.

Het gecoördineerde onderzoek van het CPC Network bestrijkt een breed scala aan praktijken waarmee consumenten worden geconfronteerd tijdens het winkelen op Temu, waaronder praktijken die consumenten kunnen misleiden of hun aankoopbeslissingen onterecht kunnen beïnvloeden. Het CPC Network onderzoekt ook of Temu voldoet aan specifieke informatieverplichtingen voor online marktplaatsen onder consumentenrecht.

Vorige week opende de Commissie een formele procedure tegen Temu onder de Digital Services Act (DSA). De DSA-procedure en de gezamenlijke handhavingsactie van het CPC Network zijn complementair aan elkaar. Ze zijn gericht op het waarborgen van een veilige en betrouwbare online omgeving waarin de rechten van consumenten in Europa volledig worden beschermd.

Vanaf 13 december vereist de Algemene Verordening Productveiligheid (GPSR) dat er een economische operator in de EU is gevestigd die verantwoordelijk is voor het waarborgen van de naleving van productveiligheidseisen, waaronder specifieke verplichtingen voor online marktplaatsen die zich richten op consumenten. Onder de GPSR kunnen de nationale markttoezichtautoriteiten een takedown order uitvaardigen om het product van internet te halen als zij vaststellen dat het onveilig is. Deze verplichtingen zijn complementair aan de DSA.

Belangrijkste elementen van de gecoördineerde actie van het CPC-netwerk

Het CPC-netwerk heeft op Temu verschillende soorten problematische praktijken geïdentificeerd die zij als een schending van de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming beschouwen, zoals:

Nepkortingen: De valse indruk wekken dat producten met korting worden aangeboden, terwijl dat niet het geval is.

Drukverkopen: Consumenten onder druk zetten om aankopen te doen, bijvoorbeeld door valse beweringen te doen over beperkte voorraad of valse aankoopdeadlines.
Gedwongen gamification: Consumenten dwingen om een ​​draai aan het rad van fortuin te spelen om toegang te krijgen tot de online marktplaats, terwijl essentiële informatie over de gebruiksvoorwaarden die gekoppeld zijn aan de beloningen van het spel wordt verborgen.

Ontbrekende en misleidende informatie: Onvolledige en onjuiste informatie weergeven over de wettelijke rechten van consumenten om goederen te retourneren en restituties te ontvangen. Temu informeert consumenten ook niet vooraf dat hun bestelling een bepaalde minimumwaarde moet bereiken voordat ze hun aankoop kunnen voltooien.

Nepbeoordelingen: Onvoldoende informatie geven over hoe Temu de authenticiteit van beoordelingen op haar website waarborgt. Nationale autoriteiten vonden beoordelingen waarvan zij vermoeden dat ze niet authentiek zijn.

Verborgen contactgegevens: Consumenten kunnen Temu niet eenvoudig bereiken voor vragen of klachten.

Daarnaast heeft het CPC-netwerk informatie opgevraagd bij Temu om te beoordelen of het bedrijf voldoet aan verdere verplichtingen op grond van het EU-consumentenrecht. Denk hierbij aan de verplichting om consumenten duidelijk te informeren of de verkoper van een product een handelaar is of niet, om ervoor te zorgen dat productranglijsten, beoordelingen en waarderingen niet op een misleidende manier aan consumenten worden gepresenteerd, om ervoor te zorgen dat prijsverlagingen correct worden aangekondigd en berekend, en om ervoor te zorgen dat milieuclaims nauwkeurig en onderbouwd zijn.

Volgende stappen

Temu heeft nu een maand de tijd om te reageren op de bevindingen van het CPC-netwerk en toezeggingen voor te stellen over hoe zij de geïdentificeerde consumentenwetgevingsproblemen zullen aanpakken. Afhankelijk van Temu’s antwoord kan het CPC-netwerk een dialoog aangaan met het bedrijf. Als Temu de zorgen van het CPC-netwerk niet aanpakt, kunnen nationale autoriteiten handhavingsmaatregelen nemen om naleving te waarborgen. Dit omvat de mogelijkheid om boetes op te leggen op basis van de jaarlijkse omzet van Temu in de betrokken lidstaten. Dit doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van nationale autoriteiten om handhavingsmaatregelen te nemen in lopende procedures.

Achtergrondinformatie

Onder de Consumer Protection Cooperation (CPC) Regulation vormen de nationale consumentenautoriteiten van de 27 EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland samen het CPC-netwerk om EU-wetten ter bescherming van consumenten te onderzoeken en te handhaven tegen grensoverschrijdende inbreuken. De Europese Commissie faciliteert en coördineert onder bepaalde omstandigheden ook dergelijke gezamenlijke onderzoeks- en handhavingsacties.

De verplichtingen op het gebied van het consumentenrecht waarop het CPC-netwerk zich jegens Temu beroept, zijn te vinden in de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, de richtlijn consumentenrechten, de richtlijn prijsaanduiding, de richtlijn e-commerce en de richtlijn oneerlijke bedingen.

Temu werd op 31 mei 2024 aangewezen als Very Large Online Platform (VLOP) onder de Digital Services Act (DSA). Vier maanden na de aanwijzing moest Temu voldoen aan de strengste verplichtingen die van toepassing zijn op VLOP’s. Deze omvatten de verplichting om alle systemische risico’s die voortvloeien uit haar diensten naar behoren te beoordelen en te beperken.

Na een voorlopig onderzoek opende de Commissie op 31 oktober 2024 een formele procedure om te beoordelen of Temu mogelijk de DSA heeft geschonden op gebieden die verband houden met de beoordeling, het beheer en de beperking van risico’s, de transparantie van aanbevelingssystemen en de toegang tot gegevens voor onderzoekers.

De gecoördineerde actie van het CPC-netwerk tegen Temu doet geen afbreuk aan lopende procedures door nationale autoriteiten. Nationale procedures naar de commerciële praktijken van Temu zijn tot nu toe aangekondigd door de Hongaarse mededingingsautoriteit , het Poolse Bureau voor concurrentie en consumentenbescherming en het directoraat-generaal voor mededingingsbeleid, consumentenzaken en fraudebestrijding in Frankrijk. Evenzo doet de gecoördineerde actie geen afbreuk aan procedures die de Europese Commissie heeft gestart onder de DSA of in de toekomst kan besluiten te starten. Bovendien sluit de gecoördineerde actie geen lopende of toekomstige handhavingsacties uit door markttoezichtautoriteiten onder productveiligheidswetten.

Burgemeester Halsema: er is genoeg politie-inzet geweest

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam is van mening dat er genoeg politie op de been was rond de wedstrijd van Ajax en Maccabi Tel Aviv. De inzet van achthonderd agenten en zes ME-pelotons was voor Amsterdamse begrippen “uitzonderlijk groot”, zei politiechef Peter Holla van de eenheid Amsterdam.

“We zijn weken bezig geweest met de voorbereidingen. We voorzagen risico’s voor de openbare orde en hebben maximaal ingezet met ruim achthonderd agenten uit het hele land”, zei Holla. “De afgelopen 36 uur hebben mij geschokt. Supporters hebben angstige momenten gekend en zijn op een schandalige manier mishandeld.”

Holla kondigde aan dat de politie “de hoogste prioriteit geeft aan de opsporing van verdachten”. De politiechef gaf op de persconferentie van de driehoek een overzicht van de gebeurtenissen, die al op woensdagavond begonnen met opstootjes en incidenten bij Holland Casino in de binnenstad.

Flitsmomenten

Over het verloop op donderdag zei de politiechef dat vechtpartijen plaatsvonden bij een supportersbijeenkomst op de Dam, waar tegenstanders op afkwamen. Daarop volgde een kat-en-muisspel met de politie, waarbij ook zwaar vuurwerk werd afgestoken. “De politie heeft grote groepen uit elkaar kunnen houden.” Donderdagavond was er een demonstratie van pro-Palestijnse betogers op het Anton de Komplein in Amsterdam-Zuidoost. Die groep bleef niet bijeen en wilde op weg naar de Johan Cruijff ArenA, wat de politie “veel werk” opleverde in de omgeving. “We hebben grote incidenten weten te voorkomen”, zei de politiechef daarover.

Na de wedstrijd verliep de uitstroom uit het stadion volgens Holla “rustig”. Volgens hem ontstonden de problemen later in de binnenstad, waarbij relschoppers Israëlische supporters belaagden en ernstig mishandelden volgens het principe ‘hit en run’. “Het is moeilijk om tijdens deze flitsmomenten, die overal in de stad plaatsvonden, op te treden.”

Uiteindelijk zijn supporters van Maccabi Tel Aviv met bussen naar hun hotels gebracht. De politie schaalde rond 03.00 uur af “toen het weer rustig was”, zei Holla. In totaal waren er 2500 tot 3000 supporters van de Israëlische club in Amsterdam.

Halsema: vroeg NCTV om inschatting, zou geen dreiging zijn

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) gevraagd om een dreigingsinschatting te maken van de wedstrijd donderdag in de stad tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv en de herdenking van de Kristallnacht op dezelfde avond.

Dit zei Halsema tijdens een persconferentie over de gewelddadigheden die afgelopen nacht hebben plaatsgevonden. Er zou geen concrete dreiging zijn geweest, aldus de burgemeester.

Vrachtwagenchauffeur speelt Monopoly tijdens het rijden en trekt ‘boetekaart’ [+foto]

Foto: Duitse Politie

WÜRZBURG – Een vrachtwagenchauffeur speelde woensdag tijdens het rijden het bordspelletje Monopoly terwijl hij over de Duitse A3 reed.

De chauffeur had een tablet aan zijn voorruit bevestigd en speelde daarop Monopoly.

De Duitse politie stuurde hem niet direct door naar de gevangenis maar hij kreeg wel een boete van 230 euro.

De Duitse politie benadrukt nogmaals “geen mobiele telefoons of, in dit geval, een tablet tijdens het rijden te gebruiken! Jullie brengen jezelf en anderen in gevaar!”

Tiental kandidaten voor doorstart e-bikemerk Stella Fietsen

NUNSPEET – Zo’n tien gegadigden hebben zich de afgelopen dagen gemeld voor een doorstart van Stella Fietsen, dat eerder deze week uitstel van betaling aanvroeg.

Bewindvoerder Frans van Oss laat weten dat er vrijdagmiddag een beslissing valt over de manier waarop die doorstart moet plaatsvinden. Het zou kunnen dat het e-bikemerk eerst failliet moet gaan, maar het kan ook zijn dat investeerders het aantrekkelijker vinden om het bedrijf nu al over te nemen, inclusief bijvoorbeeld de schulden.

Volgens Van Oss is de ene partij serieuzer dan de andere en kunnen er ook nog kandidaten bijkomen. Pas na het besluit van vrijdagmiddag wordt concreter onderzocht welke overnamekandidaten uiteindelijk een rol zullen kunnen spelen.

De winkels van Stella Fietsen zijn dicht sinds dinsdag, de dag dat het nieuws over het uitstel van betaling naar buiten kwam. Dat blijft volgens Van Oss tot nader order zo.

Consumenten die een nieuwe fiets al hebben betaald maar nog wachten op levering, moeten volgens Van Oss nog even geduld hebben. De bewindvoerder is met eigenaar DM Equity Partners (DMEP) en de bank bezig te kijken wat mogelijk is. “Maar juridisch gezien is dit lastig.” Van Oss verwacht hier maximaal over een week duidelijkheid over te kunnen geven.

Het in 2011 opgerichte Stella Fietsen leed dit en vorig jaar miljoenenverliezen. Het bedrijf zelf wijst naar moeilijke omstandigheden op de markt voor elektrische fietsen als oorzaak. Zicht op herstel is er op korte termijn niet, schreef het bedrijf eerder deze week.

Floriway volledig eigendom van Royal FloraHolland

Marc Goudzwaard

AALSMEER – Royal FloraHolland heeft de resterende 15 procent aandelen van Floriway overgenomen en is daarmee nuhonderd procent eigenaar van het sierteelttransportbedrijf.

De afgelopen maanden heeft het managementteam van Floriway onder leiding van waarnemend directeur Marc Goudzwaard een succesvolle basis voor de toekomst neergezet. Tezamen met de overname van de resterende aandelen is ook Marc Goudzwaard definitief benoemd als directeur van Floriway.

Het volledige eigenaarschap en de definitieve benoeming van nieuw management markeren de weg naar verdere herstructurering en hernieuwde positionering van Floriway. Dit omvat de dagelijkse focus op klanten en dienstverlening en nauwere samenwerking en synergie tussen de diensten van Royal FloraHolland en Floriway. Financiële details over deze transactie worden niet bekendgemaakt.

“Deze stap toont allereerst het vertrouwen dat we hebben in de resultaten en de toekomst van Floriway en daarmee in Marc en zijn managementteam,” zegt CEO Steven van Schilfgaarde.

“Daarnaast vinden we het vanuit Royal FloraHolland essentieel dat onze leden met Floriway altijd kunnen rekenen op betaalbaar, efficiënt en duurzaam sierteelttransport. Voor de sierteeltketen is vervoer immers een onlosmakelijk onderdeel van de keten; we werken met verse bloemen en planten die tijdig en betaalbaar moeten worden vervoerd. Het 100% eigenaarschap maakt dat we dit ook altijd aan onze leden kunnen bieden. De gerealiseerde verbeteringen gedurende de afgelopen maanden in combinatie met het eerder aangekondigde plan biedt de directie van Royal FloraHolland vertrouwen in een gezonde toekomst voor Floriway. Belangrijk onderdeel hiervan is de maximale samenwerking en synergie tussen Royal FloraHolland en Floriway in de dienstverlening. Hoewel Floriway nog niet direct winstgevend is, is hiermee de basis gelegd voor een stabiele en gezonde toekomst.”

Benoeming Marc Goudzwaard

Marc Goudzwaard is per direct benoemd tot directeur van Floriway. Hij heeft deze rol de afgelopen 6 maanden waargenomen. Marc is afkomstig van Royal FloraHolland waar hij verantwoordelijk was voor logistieke middelen en hij heeft een achtergrond in de logistieke wereld. De afgelopen maanden heeft het managementteam onder leiding van Marc Goudzwaard tal van concrete ingrepen en verbeteringen doorgevoerd, met een helder plan naar een financieel gezonde toekomst.

Eerste Scania trucks voor Engelen Events maken cirkel rond

PANHEEL – Engelen Hekwerken uit het Limburgse Panheel breidde onlangs uit met twee maal Scania R530B6X2*4NB V8. Voor de leverancier van drang- en bouwhekken voor de evenementen branche zijn het de eerste trucks van dit merk. Met de aankoop bewijst Arnaud Drehmanns dat oude liefde niet roest. “Na 18 jaar bij Scania te hebben gewerkt, is de cirkel rond. Nu ik zelf ondernemer ben, zie ik pas wat een merk met de berijder doet.”

Drehmanns is sinds tien jaar DGA van Engelen Hekwerken. De overname van de eventtak van Heras Mobile resulteerde in een verdubbeling van de activiteiten, waardoor een uitbreiding van het wagenpark onvermijdelijk werd.

“De keuze voor Scania was een logische. Het is een professionele organisatie en fijne samenwerkingspartner. De trucks zijn standaard zeer compleet uitgerust en ontworpen om 60-tons lading te vervoeren. Dat zie je terug in de kwaliteit; ze zijn stil, betrouwbaar economisch en rijden voortreffelijk.”

Wendbare mega motorwagens

Specialiteit van Engelen Events is het al rijdend lossen en laden van dranghekken. Om die reden kiest het bedrijf standaard voor wendbare 3-assige mega bakwagens met een gestuurde naloopas.

“De voertuigen zijn onderdeel van onze dienstverlening. Niet alleen om dranghekken van A naar B te vervoeren, ook om op locatie snel het parcours te kunnen opbouwen en weer afbreken. Dan zijn wendbaarheid en flexibiliteit vereisten, met name tijdens evenementen in krappe binnensteden zoals de marathon van Zurich.”

De Scania R-cabines zijn uitgerust met verschillende comfort verhogende opties, waaronder een standairco en tweede koelkast. De kers op de taart was de achtcilindermotor, die de chauffeurs volgens Drehmanns als secundaire arbeidsvoorwaarde beschouwen. “Een V8-motor rijdt veel comfortabeler. En vergeet de beleving niet… Sinds de ingebruikname krijg ik alleen maar positieve berichten. Omdat we het relatief hoge vermogen van de motor in de praktijk niet nodig hebben, komt dat het brandstofverbruik ook nog eens ten goede.”

‘Alles klopt’

Voor extra gemoedsrust en zekerheid heeft Engelen Hekwerken het volledige pakket aan Scania services afgenomen, bestaande uit een reparatie- en onderhoudscontract, financiering en verzekering. Drehmanns prijst de professionaliteit en betrokkenheid van de Scania organisatie en met name de vestiging in Nuth, die de voertuigen leverde. “De dienstverlening, de begeleiding, de kennis; alles klopt.”

Tijdelijk hekwerk

Opgericht in 1979 als marktkraam bouwer is Engelen Hekwerken doorgegroeid naar commercieel dranghekverhuurder voor evenementen en festivals. Het werkgebied is Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. Met zeven medewerkers en een wagenpark bestaande uit zeven trucks worden zowel kleinere sportwedstrijden als eenmalige grote evenementen, zoals de Giro en het Wereldkampioenschappen wielrennen, in no time van tijdelijke dranghekken, fietsenstallingen en ander hekwerk voorzien. Dankzij het unieke Box-concept, een productielijn die door Engelen Hekwerken zelf werd ontwikkeld, kunnen de hekken ook rijdend gelost worden.

Pro-Palestijnse accounts roepen op tot protest bij Stopera

AMSTERDAM – Pro-Palestijnse accounts op sociale media roepen op om vrijdag te protesteren bij de Stopera, het Amsterdamse stadhuis.

Om 12.00 uur zal de Amsterdamse driehoek (burgemeester, politie en Openbaar Ministerie) daar maatregelen aankondigen naar aanleiding van geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in de nacht van donderdag op vrijdag.

“Vandaag om 12.00 is de persconferentie voor maatregelen van Femke Halsema bij de Stopera. Zien we je daar?” Deze oproep wordt gedeeld via onder meer de accounts free.palestine.nl en Week.4PalestineNL. Het gaat volgens de omschrijving om een “protest tegen de repressieve maatregelen van burgemeester Halsema”.

In de nacht van donderdag op vrijdag werden supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv aangevallen in het centrum van Amsterdam. Daarbij zijn gewonden gevallen.

Acties technici Transavia van de baan door cao-resultaat

SCHIPHOL – Technici van Transavia hebben hun geplande werkonderbrekingen voor vrijdag opgeschort omdat er een voorlopig akkoord is met de luchtvaartmaatschappij over een nieuwe cao. Dat laat voorzitter Piet Visser van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT) weten. Het gunstigere eindbod kwam donderdagavond twaalf minuten voor het verstrijken van het ultimatum binnen.

De technici waren van plan vrijdag op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport de eerste werkonderbrekingen uit te voeren als Transavia niet zou reageren op hun eisen voor een betere beloning. Dat zou dan waarschijnlijk hebben geleid tot vertraagde of geannuleerde vluchten.

Maar in het eindbod van Transavia zag het actiecomité volgens Visser genoeg aanleiding de werkonderbrekingen voorlopig op te schorten. Zo wordt door een toeslag van 8,5 procent het gat met de beloningen voor technici van moedermaatschappij KLM nagenoeg volledig gedicht.

Ook heeft Transavia voorgesteld elk half jaar met technici in gesprek te gaan over hun toekomst bij de maatschappij, onder meer op het gebied van opleidingen. Toekomstperspectief was ook een belangrijk pijnpunt voor de NVLT in de onderhandelingen.

Leden van de vakbond moeten volgende week nog wel instemmen met het onderhandelingsresultaat, maar Visser verwacht dat dat geen probleem wordt. De nieuwe cao moet met terugwerkende kracht vanaf juni gaan gelden, tot begin 2026.

IDF verbiedt militairen om naar Nederland te reizen

JERUZALEM – De Israëlische krijgsmacht (IDF) verbiedt voorlopig al het militaire personeel om af te reizen naar Nederland.

De krijgsmacht zou aanvankelijk twee reddingsvliegtuigen naar Nederland sturen om Israëliërs op te halen na de ongeregeldheden in Amsterdam afgelopen nacht, maar dat besluit werd teruggedraaid.

De IDF geeft geen specifieke reden voor de maatregel, maar zegt dat het om een politieke beslissing gaat. “Buitengewone verzoeken zullen individueel worden behandeld”, staat in de verklaring op X.

Dat er geen militaire vluchten meer naar Nederland gaan om Israëliërs op te halen, betekent dat ze gebruik moeten maken van commerciële reguliere vluchten.

Transport in Nood claimt overwinning in zaak Londense boetes

WEESP – Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hoeven bijna 3 miljoen euro aan boetes voor het rijden in milieuzones in Londen waarschijnlijk niet te betalen. Belangenorganisatie Transport in Nood heeft daar naar eigen zeggen na onderhandelen een akkoord over gesloten met Transport for London (TfL). De transportautoriteit heeft erkend dat de bijna 3000 boetes onrechtmatig zijn opgelegd en scheldt deze voor nu kwijt, bevestigt advocaat Kevin Vierhout na berichtgeving van RTL Nieuws.

Volgens Vierhout is TfL wel van plan de boetes opnieuw op te leggen, maar dan in ponden in plaats van euro’s. Onder meer omdat de boetes al waren omgerekend in euro’s, waren deze onrechtmatig. Volgens Vierhout is de kans dat de boetes juridisch gezien opnieuw kunnen worden opgelegd echter minimaal, omdat deze nu al zijn kwijtgescholden.

Een ander verweer dat Transport in Nood al sinds ongeveer een jaar bij de Britse rechter aanvoert, is dat een incassobureau de verzamelde boetes pas na jaren naar de Nederlandse transportbedrijven opstuurde. Daardoor vielen de boetes hoger uit en wisten de chauffeurs ook tot het binnenkomen ervan niet dat ze in overtreding waren. Inmiddels zijn de overtredingen mogelijk verjaard.

Engelse rechter

Transport in Nood en TfL hebben nu twee maanden om tot overeenstemming te komen over de te betalen advocaatkosten in deze zaak en wat er moet gebeuren met de ongeveer 130.000 euro aan milieuboetes die Nederlandse chauffeurs al hadden betaald. Als de partijen er onderling niet uitkomen, volgt een zitting bij de Britse rechter.

Hierna gaat Transport in Nood zich ook nog richten op andere boetes die Londen oplegde, zoals voor het betalen van tol, parkeren en veiligheidsvoorschriften. Met alle ongeveer 10.000 boetes samen is volgens de belangenorganisatie meer dan 7,5 miljoen euro gemoeid.

Heinen: Kamer zelf wilde af van regelingen als laag btw-tarief

DEN HAAG – De Tweede Kamer zelf heeft het kabinet juist steeds aangemoedigd om belastingregelingen af te bouwen, waaronder ook het lage btw-tarief valt. Dat benadrukte minister van Financiën Eelco Heinen in een debat waarin hij het besluit van het kabinet verdedigde om het lage tarief af te schaffen voor boeken, sport en cultuur.

Het verlaagde btw-tarief is ondoelmatig, bleek uit de evaluaties. En belastingregelingen die niet goed werken maken het stelsel alleen maar ingewikkelder, en moeten worden afgeschaft, is afgesproken. “Dit zijn gewoon feiten. Die liggen voor ons.” Het kabinet neemt volgens de bewindsman de “eerste stappen” richting vereenvoudiging van de btw.

Heinen erkende wel dat het kabinet er toch voor kiest om allerlei uitzonderingen in stand te houden. Voor een museumkaartje geldt straks het hogere btw-tarief van 21 procent, maar een ticket voor de bioscoop valt nog wel onder het lage tarief van 9 procent. Veelgenoemd in de politiek is het verschil tussen glampings (hoger tarief) en campings waar je zelf je tent moet opzetten (lager tarief). “Hier zie je het probleem: je gaat uitzonderen en het wordt weer complexer.”

De opmerkingen van Heinen waren dan ook tegen het zere been van sommige partijen. Pieter Grinwis (ChristenUnie) hield de minister voor dat het kabinet er dan voor had moeten kiezen om toe te werken naar volledige afschaffing van het lagere tarief. D66-Kamerlid Hans Vijlbrief vindt het kabinet “totaal niet consequent” en noemde het ook een verkeerde keuze om dan wel boeken onder het hogere tarief te laten vallen.

Meerdere gewonden A’dam naar ziekenhuis, onderzoek berichten gijzeling

AMSTERDAM – Vijf gewonden van het geweld dat in Amsterdam heeft plaatsgevonden, zijn afgevoerd naar het ziekenhuis. Dit meldt de politie. Er zijn 62 mensen opgepakt. De politie zegt verder op de hoogte te zijn van de berichten over een mogelijke gijzeling en vermiste Israëliërs, maar heeft “momenteel geen bevestiging dat dit daadwerkelijk is gebeurd”.

Burgemeester Femke Halsema zei eerder op vrijdagochtend dat Maccabi Tel Aviv-supporters op meerdere plekken in de stad zijn belaagd, mishandeld en met vuurwerk zijn bekogeld. De ME moest de Israëlische supporters beschermen “en naar hotels begeleiden”.

Het is onbekend waar de berichten over de gijzeling en de vermissingen op gebaseerd zijn. “Een aantal mensen dat als vermist was opgegeven, is inmiddels weer teruggevonden”, zegt de politie, die de kwestie verder onderzoekt.

De politie kan vrijdagochtend nog niks zeggen over hoe het is met de gewonde supporters. Onder de 62 mensen die zijn opgepakt, vallen ook de 57 aangehouden mensen waarvan de politie eerder melding maakte. Die 57 aanhoudingen werden verricht vanaf het moment dat Maccabi-supporters en andere groepen voorafgaand aan de wedstrijd op de Dam waren tot aan het einde van de wedstrijd. Waarvoor de 62 mensen zijn aangehouden, wist een politiewoordvoerder niet. Ook kon hij niet zeggen hoeveel mensen er nog vast zitten en of verwacht wordt dat melding wordt gemaakt van nog meer aanhoudingen.

Schiphol opent nieuw deel: veel meer ruimte voor passagiers in Lounge 1

SCHIPHOL – In Lounge 1 wordt meer dan 20.000 vierkante meter aan passagiersgebied vernieuwd en weer toekomstbestendig gemaakt. Ook de technische ruimtes en installaties worden aangepakt. Met de toegevoegde 5.000 vierkante meter is Lounge 1 nu aanzienlijk groter, met een ruimere uitstraling.

De extra ruimte zorgt met een nieuwe looproute voor een betere doorstroming van de passagiers die reizen naar Europese bestemmingen. Het nieuwe plein biedt meer zitplaatsen voor passagiers en ruimte voor nieuwe voorzieningen. Zo komen er diverse nieuwe horecagelegenheden en winkels, waar de komende maanden nog aan wordt gewerkt door ESAP (een bouwcombinatie van Equans en SPIE Nederland).

“Het opgeleverde plein is een nieuw stuk Schiphol om trots op te zijn en een belangrijke stap in de vernieuwing van de luchthaven. Het is de transformatie van ons oudste luchthavengebied tot een moderne, lichte ruimte, waarbij we ook fundamentele delen hebben vervangen. Letterlijk en figuurlijk een sterk staaltje werk. Dit nieuwe gebied zet een nieuwe standaard voor hoe we passagiers willen verwelkomen: met meer ruimte, comfort en eigentijdse voorzieningen. Het is een van onze inspanningen om de ruimte op Schiphol meer in lijn te brengen met het aantal passagiers. We blijven hard werken om Schiphol toekomstbestendig te maken, waarbij kwaliteit en ervaring centraal staan”, Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

Efficiënt omgaan met schaarse ruimte

De extra ruimte is gecreëerd door een parkeerplaats en delen van vier bestaande gebouwen te transformeren tot een nieuw passagiersgebied. Door de bouwdelen met elkaar te verbinden, ontstond een ruim plein met veel natuurlijk licht. Drie grote bomen van vier tot zes meter zorgen voor een natuurlijke, rustgevende sfeer. Voor de inrichting is gekozen voor meer duurzame materialen zoals bamboe wandpanelen en is op Schiphol gemaaid gras verwerkt in de zitmeubels.

Groot investeringsplan

De vernieuwing van Lounge 1 is een belangrijke mijlpaal, op weg naar meer kwaliteit op de luchthaven. Daarin investeert Schiphol de komende vijf jaar 6 miljard euro. Met dit grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven wil Schiphol de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning, waaronder de vernieuwing van de C-pier en Lounge 2.

Netanyahu spreekt over “serieus” geweld in Amsterdam, stuurt twee vliegtuigen

TEL AVIV – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zegt te zijn geïnformeerd over een “zeer gewelddadig incident” tegen Israëlische burgers in Amsterdam. Dat meldt hij vrijdag in een verklaring aan persbureau Reuters. In Amsterdam ontstond vrijdag aan het begin van de nacht onrust nadat Ajax had gespeeld tegen de Israëlische club Maccabi Tel Aviv.

Netanyahu meldt verder dat twee vliegtuigen naar Amsterdam zijn gestuurd vanuit Israël om de Israëlische burgers in kwestie van hulp te voorzien.

Aan het begin van de nacht was het op verschillende plekken in Amsterdam onrustig. “Er zijn wat opstootjes geweest tussen mensen op en rond de Dam”, aldus een politiewoordvoerster eerder. De politie kon niet zeggen of het om voetbalsupporters ging. “Dat is voor ons lastig om te bepalen, omdat we aan de hand van kleding of uiterlijk niet kunnen beoordelen waar ze bij horen.” Er werden volgens de woordvoerster in totaal 57 aanhoudingen verricht, “vanaf het moment dat de voetbalsupporters en andere groepen op de Dam waren tot aan het einde van de wedstrijd.” Volgens de politiewoordvoerster is het momenteel rustig in Amsterdam.

Progrom

De Amsterdamse zender AT5 schreef dat er aan het begin van de nacht met stoelen werd gegooid. Ook werden er vernielingen aangericht. Dat gebeurde toen supporters van Maccabi met de metro naar het centrum waren gekomen. De mobiele eenheid heeft de Israëliërs beschermd en hen terug naar hun hotel begeleid, aldus AT5.

De Israëlische ambassade in de Verenigde Staten deelt op X dat “honderden fans” van Maccabi zijn aangevallen toen ze het stadion verlieten. De aanvallers zouden beelden hiervan trots gedeeld hebben. De ambassade deelt ook beelden waarop gewelddadigheden te zien zijn. Die beelden zijn niet geverifieerd.

De Israëlische oud-premier Naftali Bennett spreekt op X van een pogrom in Amsterdam. Hij schrijft erbij dat hij wil dat de Nederlandse autoriteiten “nu handelen”. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kon niet direct vragen beantwoorden over de kwestie.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...