Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 12:27 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 9

Celstraffen geëist voor drugssmokkel vanuit containerbedrijf in de Rotterdamse haven

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vorige week celstraffen van 3, 6 en 7 jaar geëist tegen drie mannen die verschillende keren via hun werk bij een containerbedrijf in de Rotterdamse haven drugs smokkelden. Twee verdachten werkten bij een containeronderhoudsbedrijf, een derde fungeerde als uitkijk. “Dit onderzoek heeft een goed inzicht gegeven in hoe corrupte koelmonteurs een grote rol kunnen spelen bij drugssmokkel”, aldus het OM.

De zaak kwam in januari 2022 aan het licht toen in een ander onderzoek Signalchats opdoken dat er één of meerdere corrupte havenmedewerkers betrokken waren bij de invoer van verdovende middelen in de Rotterdamse haven. Drie Rotterdammers, twee van 23 en één van 25 jaar oud, werden daarop langdurig in de gaten gehouden door het HARC-team. Zo werd er afluisterapparatuur in de auto van één van de verdachten geplaatst, werden ze langdurig geobserveerd en werden hun telefoons afgeluisterd. In die periode is er minstens vijf keer drugs ‘uitgehaald’. Het ging om partijen van enkele tientallen kilo’s per keer.

Modus operandi

De werkwijze was steeds hetzelfde. De blokken cocaïne werden in Zuid-Amerika achter de inspectieluiken van een koelcontainer verstopt. Als bekend was wanneer het containerschip aanmeerde in de haven, lieten de twee verdachten zich inplannen op een nachtdienst. Nadat de container was gelokaliseerd, schroefden de verdachten snel de luiken van de koelcontainer open en stopten de drugs in tassen. Vervolgens werden die in een dienstvoertuig afgevoerd.

Omdat de mannen werkkleding droegen en toegangspassen voor de terminal hadden, vielen ze niet op. De derde verdachte stond op de uitkijk bij de uitgang van de terminal. Als de douane geen controles uitvoerde, seinde hij zijn maten in dat de kust veilig was en dat ze het terrein konden verlaten.

Veel bewijs

Het onderzoeksteam heeft veel bewijs tegen de verdachten verzameld. Zo werden op telefoons beelden van de containers en de drugs die eruit gehaald werden aangetroffen. Ook zijn er talloze chatgesprekken over de smokkel veiliggesteld. Zo is in een chatgesprek op 19 augustus 2022 te lezen: “Jullie moeten positie geven, dan doe ik die ding en haal ik het eruit. Elke keer wanneer die vol is, is het gelukt”. Verderop in de chat schrijft de 23-jarige Rotterdammer dat hij heeft gefilmd, dat hij de lading in de auto heeft gelegd en hoopt dat er geen douanecontrole is.

Ook camerabeelden van de terminal en het havengebied zijn in het dossier opgenomen. Daarop is de werkwijze van de mannen haarscherp te zien. Tijdens zoekingen in huizen en auto’s werden na de arrestaties daarnaast grote sommen contant geld, een wapen en verdovende middelen aangetroffen.

Op basis van de informatie die de verdachten uitwisselden, voerde de douane gericht verschillende controles van koelcontainers uit. In de genoemde containers was drugs aanwezig of bleek er met de containers te zijn gerommeld. Ook zijn aangetroffen drugs door de douane vervangen door dummypakketten en werden camera’s en peilbakens geplaatst om de blokken te volgen. Ook hieruit werd duidelijk dat de verdachten betrokken waren bij de invoer en handel in verdovende middelen.

Tapgesprekken

Uit de getapte gesprekken tussen de verdachten wordt ook veel duidelijk, zo oordeelt het Openbaar Ministerie. Zo werd er gesproken over het doorverkopen van de blokken coke en is te horen hoe korting wordt afgesproken als er vraag is naar meerdere kilo’s door een klant. Hoewel er in codetaal gesproken werd, kwamen de bedragen die per kilo gevraagd werden overeen met gangbare prijzen voor een kilo onversneden cocaïne.

HARC-team

Het HARC-team draaide dit omvangrijke onderzoek. Het is een speciaal team dat al bijna 30 jaar drugssmokkel in de Rotterdamse haven bestrijdt. Het HARC bestaat uit de Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam

In deze zaak stond eerder al een 22-jarige rotterdammer terecht. Hij werd op 2 maart 2023 veroordeeld tot 24 maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk. Twee andere verdachten, Rotterdammers van 59 en 70, moeten zich later voor de rechter verantwoorden. Begin 2025 staat een regiezitting gepland.

Het effect van een defecte lambdasonde op de prestaties en het brandstofverbruik van vrachtwagens

Voertuigefficiëntie speelt een doorslaggevende rol in de transportsector. Vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven staan voortdurend onder druk om het brandstofverbruik te verlagen en de uitstoot te minimaliseren. Een belangrijk en tegelijkertijd vaak over het hoofd gezien onderdeel dat een grote invloed heeft op deze factoren is de lambdasonde.

In dit artikel belichten we het belang van een goed functionerende lambdasonde voor de efficiënte werking van vrachtwagens, meer bepaald hoe het onderdeel bijdraagt aan de vermindering van het brandstofverbruik en de uitstoot. We kijken ook naar de gevolgen van een defecte sensor en hoe dit van invloed is op de voertuigdynamica.

De functie van de lambdasonde

De lambdasonde, ook wel zuurstofsensor genoemd, controleert het lucht-brandstofmengsel in de verbrandingsmotoren van voertuigen. Zijn taak bestaat erin de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen te meten en deze informatie door te geven aan het motormanagement. Op basis van deze gegevens kan de regeleenheid de lucht-brandstofverhouding optimaliseren voor een zo volledig mogelijke verbranding. Met deze nauwkeurige regeling wordt het brandstofverbruik geminimaliseerd en tegelijkertijd de hoeveelheid uitstoot verlaagd.

Een goed functionerende lambdasonde is daarom essentieel voor een optimale werking van de motor. Als deze goed draait, draagt hij bij aan een efficiënte verbranding ten behoeve van een lagere brandstofconsumptie en een langere levensduur van de motor. Je kunt meer te weten komen over de lambdasonde voor de BMW E90 op deze pagina.

Effecten van een defecte lambdasonde op de dynamiek en efficiëntie van vrachtwagens
Een defecte of niet goed werkende lambdasonde kan ernstige gevolgen hebben voor de dynamiek en efficiëntie van een vrachtwagen. De meest voorkomende problemen zijn slechtere motorprestaties, een hoger brandstofverbruik en een toename van de uitstoot. Een defecte sensor levert onjuiste informatie aan de regeleenheid en dit resulteert in een onevenwichtig lucht/brandstofmengsel. Het gevolg is een vette (teveel brandstof) dan wel magere (te weinig brandstof) verbranding in de motor.

Bij een te vet mengsel verbruikt de motor meer brandstof dan hij eigenlijk nodig heeft. Tegelijkertijd wordt er meer schadelijke uitstoot geproduceerd omdat de overtollige brandstof niet volledig verbrandt. Aan de andere kant kan een mager mengsel leiden tot oververhitting van de motor en in extreme gevallen zelfs tot motorschade. Beide hebben een negatief effect op de dynamiek van het voertuig, omdat de motor niet goed werkt en dit gaat ongetwijfeld ten koste van de rijervaring.

Brandstofefficiëntie en terugdringing van emissie in de transportsector

Het terugdringen van het brandstofverbruik heeft hoge prioriteit in de transportsector, omdat dit de operationele kosten verlaagt en tevens een belangrijke bijdrage levert aan de bescherming van het milieu. Een goed functionerende lambdasonde is een onmisbaar element bij het bereiken van deze doelen. Met een afgewogen lucht-brandstofverhouding kan de brandstof zo volledig mogelijk worden verbrand. Dit leidt tot een lagere hoeveelheid onverbrande koolwaterstoffen in de uitlaatgassen en ook tot een lagere CO2-uitstoot.

De bijdrage van de lambdasonde aan het verminderen van de uitstoot is vandaag de dag bijzonder relevant, aangezien de milieuvoorschriften voor bedrijfswagens steeds strenger worden. Het gebruik van een intacte sensor draagt ertoe bij dat aan de wettelijke limieten voor vervuilende emissies wordt voldaan. Dit vermijdt ook mogelijke boetes. Meer informatie over hoe een lambdasonde werkt en hoeveel het kost om hem te vervangen, kun je vinden op AUTODOC.

Veiligheidsaspecten in het wegverkeer

Behalve op de efficiëntie van een vrachtwagen heeft een defecte lambdasonde ook invloed op de verkeersveiligheid. Als de motor niet goed loopt, kan dit een nadelige uitwerking hebben op het rijgedrag en de controle over de auto. Een verminderd motorvermogen kan vooral gevaarlijk zijn in situaties waarin de motor snel moet reageren, zoals bij inhalen of een noodstop. In combinatie met andere veiligheidsrelevante factoren, zoals de dode hoek van een vrachtwagen, neemt het risico op ongelukken toe. Een goed onderhouden vrachtauto is daarom niet alleen efficiënter, maar ook veiliger.

Conclusie

De lambdasonde speelt een centrale rol bij het optimaliseren van het brandstofverbruik en het verlagen van de uitstoot in vrachtwagens. Een goed functionerende sensor levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de motorprestaties en de veiligheid. Om ervoor te zorgen dat vrachtwagens efficiënt en milieuvriendelijk rijden, moet de conditie van de lambdasonde regelmatig worden gecontroleerd en indien nodig moet het onderdeel worden vervangen. Vooral met het oog op de stijgende brandstofprijzen kan er met een goed functionerende lambdasonde flink worden bespaard.

Tegelijkertijd beschermt hij het milieu door bij te dragen aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en andere vervuilende stoffen. Uiteindelijk voorkomt hij ook onnodige reparaties en langere stilstandtijden die mogelijk het gevolg zijn van motorschade vanwege onevenwichtige brandstofmengsels. In een industrie die zo afhankelijk is van efficiëntie, is de lambdasonde daarom van onschatbare waarde.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Onderzoek: kwart organisaties niet voorbereid op cyberaanval

DEN HAAG – Ongeveer een kwart van alle middelgrote en grote Nederlandse organisaties is onvoldoende voorbereid op een cyberdreiging, komt naar voren uit een onderzoek van Motivaction in opdracht van KPN. IT-managers maken zich vooral zorgen over mogelijke diefstal van privacygevoelige gegevens. Ook zijn er zorgen over bedrijfsonderbrekingen, reputatieschade, financiële verliezen door omzetderving en diefstal van bedrijfsgevoelige informatie.

In de gezondheidszorg geeft 40 procent van de ondervraagde IT-beslissers aan onvoldoende voorbereid te zijn op cyberdreiging. Ook de financiële sector (29 procent) en overheid (27 procent) scoren relatief hoog in vergelijking met het gemiddelde van alle onderzochte organisaties. Opvallend is dat de transport- en logistieksector aangeeft stukken beter voorbereid te zijn.

Voor de overheid zitten de “grote uitdagingen” volgens de onderzoekers in een “gebrek aan kennis en gekwalificeerd personeel, evenals de aanwezigheid van oudere systemen”. De overheid heeft cyberrisico’s over het algemeen wel goed op de radar en de mogelijk grote gevolgen hiervan.

In de zorg vrezen IT’ers vooral voor diefstal van gevoelige patiëntgegevens. De financiële sector maakt zich vooral veel zorgen over reputatieschade als gevolg van een cyberaanval. Bij Nederlandse industriële bedrijven gaan deze zorgen vooral over het stilvallen van bedrijfsprocessen.

Motivaction ondervroeg 456 IT-verantwoordelijken uit verschillende sectoren voor dit onderzoek.

Meer ziekenhuizen in financiële problemen

DEN HAAG – Een toenemend aantal ziekenhuizen heeft financiële problemen, schrijft BDO Accountants & Adviseurs in de jaarlijkse ‘benchmark’ van het bedrijf. Acht ziekenhuizen schreven over het vorige jaar rode cijfers, aldus BDO, terwijl het er een jaar daarvoor nog maar twee waren. En bijna de helft van de ziekenhuizen haalde een resultaat van minder dan 1 procent van de omzet. Gemiddeld zijn de marges ‘flinterdun’. De financiële toestand maakt het erg lastig om investeringen voor de toekomst te doen.

BDO geeft de financiële prestaties van de algemene ziekenhuizen over 2023 het cijfer 5,5, na de 7,1 over 2022. Er zijn wel andere dingen verrekend in de beoordeling, zoals de ouderdom van het vastgoed van ziekenhuizen. Met de universitaire ziekenhuizen is het minder slecht gesteld, die krijgen van BDO een 7,0 , al was dat eerder nog een 7,6. De cijfers zijn gemiddelden. Als een ziekenhuis een onvoldoende haalt voor zijn financiën, zegt dat volgens BDO niets over de continuïteit en kwaliteit van de zorg.

In het Integraal Zorgakkoord (IZA) van 2022 is afgesproken meer doeltreffendheid van de zorg en ook preventie na te streven, maar die overgang zal wel tien tot vijftien jaar in beslag nemen, denkt BDO. Intussen zijn er de structurele problemen als stijgende kosten, personeelstekorten en dus ook investeringsachterstanden. BDO adviseert onder meer om geld in digitalisering en automatisering te steken “om passende zorg te bieden en het personeelstekort te verminderen”. Ook moet er volgens de accountants en adviseurs nadruk worden gelegd op behoud van personeel.

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen wil van politiek Den Haag “meer financiële slagkracht om de ziekenhuiszorg toegankelijk, betaalbaar en van hoge kwaliteit te houden”, laat ze weten. “Het is urgent dat we deze negatieve tendens op korte termijn keren. Anders loopt de zorg uiteindelijk vast”, aldus voorzitter Ad Melkert.

Hij ziet ook “dat geld voor ziekenhuiszorg op de plank blijft liggen bij zorgverzekeraars”. Dat moet anders, vindt hij.

Orbán in Georgië: verkiezingen waren vrij en democratisch

TBILISI – De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft de bekritiseerde verkiezingen in Georgië omschreven als “vrij en democratisch”. Hij prees de Georgiërs tijdens een bezoek aan het land omdat ze “voor vrede hebben gestemd” en niet toestaan dat hun land “een tweede Oekraïne” wordt.

Orbán bezoekt hoofdstad Tbilisi in de nasleep van de parlementsverkiezingen van afgelopen weekend. Die zijn volgens de officiële uitslag gewonnen door Georgische Droom, een partij die toenadering zoekt tot Rusland. De pro-Europese oppositie denkt dat is gesjoemeld en ook westerse landen zijn kritisch.

De Hongaarse premier, die zelf vriendschappelijke banden onderhoudt met Moskou, ziet de uitslag niet als problematisch. Hij zei dat de Europese Unie heel anders had gereageerd als andere partijen de verkiezingen hadden gewonnen.

In de EU klonk eerder al kritiek op het bezoek van Orbán aan Georgië. Ook Nederland benadrukte dat de reis van Orbán niet namens de Europese Unie is, waar zijn land momenteel voorzitter van is.

Hezbollah benoemt nieuwe leider: Naim Qassem

BEIROET – Naim Qassem wordt de nieuwe leider van Hezbollah. Dat meldt de Libanese beweging in een verklaring. De 1953 geboren Libanees was ruim dertig jaar de tweede man binnen de organisatie. Hij is volgens de verklaring benoemd door de zogenoemde Shuraraad, die Hezbollah aanvoert.

Hezbollah werd decennia geleid door Hassan Nasrallah. Hij kwam vorige maand om het leven door een Israëlische luchtaanval in een zuidelijke buitenwijk van de Libanese hoofdstad Beiroet.

Qassem is al sinds 1991 de tweede man binnen Hezbollah. Hij was aangewezen door Nasrallahs voorganger, Abbas al-Musawi, die in 1992 werd gedood bij een Israëlische helikopteraanval.

De nieuwe leider trad in het verleden naar buiten als een woordvoerder van de organisatie, onder meer in interviews met internationale media. Eerder deze maand zei hij dat het in de strijd tussen Israël en Hezbollah de vraag is wie zich het eerste zal laten kennen, maar dat dat niet Hezbollah zal zijn.

Qassem draagt een witte tulband. Zijn voorganger Nasrallah droeg een zwarte, waarmee hij aanduidde een afstammeling van de profeet Mohammed te zijn.

Verbeter je efficiëntie: waarom een elektrische pompwagen huren?

Foto: Pexels | TigerLily

Efficiëntie is de sleutel in elke logistieke operatie. Als je regelmatig zware goederen moet verplaatsen, dan is een elektrische pompwagen een onmisbaar hulpmiddel. Het biedt tal van voordelen die niet alleen je werk sneller en gemakkelijker maken, maar ook je werkomgeving veiliger houden. Waarom zou je een elektrische pompwagen huren in plaats van een handmatige gebruiken? Laten we eens kijken naar de voordelen en hoe het huren van zo’n pompwagen in zijn werk gaat.

Wat zijn de voordelen van een elektrische pompwagen ten opzichte van een handmatige pompwagen? Een elektrische pompwagen is ontworpen om zware ladingen met minimale inspanning te verplaatsen. Dit brengt veel voordelen met zich mee:

  • Efficiëntie: Met een elektrische pompwagen verplaats je zware goederen met veel minder fysieke inspanning. Dit verhoogt de productiviteit van je team en verkort de tijd die nodig is voor het laden en lossen.
  • Veiligheid: Omdat de pompwagen elektrisch wordt aangedreven, is er minder risico op blessures door tillen of duwen. De bediener hoeft minder kracht te gebruiken, wat de fysieke belasting vermindert.
  • Gebruiksgemak: Elektrische pompwagens zijn gebruiksvriendelijk en vereisen weinig training. Dit maakt het een ideale keuze voor zowel ervaren medewerkers als nieuwkomers.
  • Milieuvriendelijk: Veel elektrische pompwagens worden aangedreven door oplaadbare batterijen, waardoor ze een duurzamer alternatief zijn dan verbrandingsmotoren.

Hoe werkt het huurproces van een elektrische pompwagen?

Het huren van een elektrische pompwagen is een eenvoudige en snelle manier om toegang te krijgen tot de juiste apparatuur zonder grote investeringen te doen. Het proces is als volgt:

  • Kies de juiste pompwagen: Op basis van de specificaties van je lading, zoals gewicht en afmetingen, kies je een model dat aan je behoeften voldoet.
  • Beschikbaarheid controleren: Neem contact op met de verhuurder, zoals Still Nederland, om te controleren of de pompwagen beschikbaar is op de gewenste data.
  • Huurperiode bepalen: Of je nu voor een korte periode een pompwagen nodig hebt of voor langere tijd, de verhuurperiode is flexibel en aan te passen.
  • Levering of afhalen: Afhankelijk van je locatie kun je ervoor kiezen om de pompwagen te laten leveren of op te halen bij een depot.
  • Terugbrengen: Aan het einde van de huurperiode breng je de pompwagen eenvoudig terug, tenzij er afspraken zijn gemaakt over verlenging.

Zijn er veiligheidsmaatregelen die ik moet nemen bij het gebruik van een elektrische pompwagen?

Ja, het is belangrijk om enkele veiligheidsmaatregelen in acht te nemen wanneer je een elektrische pompwagen gebruikt:

  • Instructie en training: Zorg ervoor dat elke gebruiker goed geïnstrueerd is over de bediening van de pompwagen. Dit voorkomt ongelukken en schade aan de apparatuur.
  • Onderhoud en inspectie: Controleer de pompwagen regelmatig op slijtage en defecten, vooral de batterij en de wielen. Zo voorkom je onverwachte uitval tijdens het werk.
  • Juiste lading: Zorg ervoor dat de lading gelijkmatig verdeeld is op de pallet om te voorkomen dat de pompwagen omkantelt of vastloopt.
  • Werkruimte vrijhouden: Houd de werkruimte vrij van obstakels om ongelukken tijdens het manoeuvreren te voorkomen.
  • Veiligheidsuitrusting: Draag altijd de juiste veiligheidsuitrusting, zoals handschoenen en veiligheidsschoenen, om je te beschermen tegen mogelijke verwondingen.

Het naleven van deze eenvoudige veiligheidsmaatregelen zorgt ervoor dat je de elektrische pompwagen veilig en efficiënt kunt gebruiken.

Waarom een elektrische pompwagen huren?

Een elektrische pompwagen huren is een slimme keuze als je een tijdelijke behoefte hebt aan extra laadcapaciteit. Je kunt profiteren van moderne, goed onderhouden apparatuur zonder de kosten van aanschaf en onderhoud. Daarnaast biedt huren flexibiliteit: je huurt alleen voor de periode waarin je de pompwagen nodig hebt, wat kostenbesparend werkt.

Kortom, als je efficiëntie wilt verbeteren, de veiligheid van je medewerkers wilt waarborgen en wilt besparen op kosten, is het huren van een elektrische pompwagen de ideale oplossing.

Wil je direct aan de slag? Bezoek Still Nederland en ontdek de mogelijkheden voor het huren van een elektrische pompwagen vandaag nog!


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Burgemeester Tubbergen moest verhuizen vanwege bedreigingen

TUBBERGEN – De burgemeester van Tubbergen Anko Postma moest verhuizen vanwege bedreigingen om de komst van asielzoekers in een hotel in het Overijsselse dorp Albergen. Dat bevestigt een woordvoerder van de Twentse gemeente na berichtgeving van Binnenlands Bestuur.

De dochter van Postma ontdekte een gps-tracker onder zijn auto. Een 49-jarige man uit Albergen werd in juli van dit jaar veroordeeld voor vijf maanden cel omdat hij de burgemeester bedreigd had, ook bekende hij tijdens de zitting dat hij de zogenoemde AirTag had geplaatst onder de auto van Postma.

De burgemeester zegt tegen Binnenlands Bestuur dat hij eerst in een appartement op de grens van Tubbergen en Dinkelland woonde, maar dat hij daar weg moest van de politie omdat hij gevolgd werd. Zijn woordvoerder meldt dat de noodzaak om te verhuizen toentertijd met het “totale beeld” rond de bedreigingen te maken had. Postma woont nu aan de rand van Tubbergen.

Het asielhotel Albergen waar plek is voor 150 mensen ging eind september open. De burgemeester was “heel bewust” niet aanwezig bij de opening, zegt hij tegen het magazine. “Het azc is beladen, dan moet je niet op de eerste dag prominent je gezicht laten zien. Je moet er geen pr-moment van willen maken. Ik ga er over een paar weken met de wethouder migratie naartoe. En dat zal de komende tijd vaker gebeuren”, aldus Postma tegen Binnenlands Bestuur.

DHG en Oudendal verwerven 92 hectare potentieel ontwikkelbare grond in Wassenaar en Katwijk

WASSENAAR/KATWIJK – DHG en Oudendal hebben recentelijk aangekondigd de aankoop te hebben voltooid van 92 hectare grond, gelegen in Wassenaar en Katwijk. Deze strategische acquisitie omvat gebieden die direct grenzen aan de toekomstige woonwijk Valkenhorst, waar 5.600 woningen zullen worden gerealiseerd.

Een aanzienlijk deel van de verworven gronden, namelijk 32 hectare, strekt zich uit ten noorden van Valkenhorst, grenzend aan de duinen met uitzicht op zee. Dit gebied maakt integraal deel uit van de geplande gebiedsontwikkeling van de gemeente Katwijk. Aan de zuidelijke zijde van Valkenhorst hebben de partners bovendien nog eens 60 hectare verworven in de gemeente Wassenaar. Deze percelen grenzen aan het Valkenburgse meer en de Maaldrift, waar ook het terrein van Defensie (KMAR) gevestigd is.

David Hart en Johan Oudendal, prominente ondernemers, hebben hun krachten gebundeld om deze verwerving te realiseren en waarde toe te voegen aan de gemeenten Wassenaar en Katwijk. Met beide heren als inwoners van Wassenaar, wordt deze transactie ook persoonlijk gedreven.

Hart en Oudendal benadrukken het belang van overleg met geïnteresseerde partijen en stakeholders, waaronder de gemeente en pachters, met als voornaamste doel het behoud van culturele waarden en het toevoegen van waarde aan de omgeving.

“Dit is een unieke kans die we niet konden laten liggen,” zegt David Hart. “We zijn verheugd om samen te werken met de gemeenten en andere belanghebbenden om deze gebieden op een verantwoorde en duurzame manier te ontwikkelen, met respect voor het cultureel erfgoed en de omgeving.”

Johan Oudendal voegt hieraan toe: “Onze intentie is om op een zorgvuldige en doordachte manier waarde toe te voegen aan deze prachtige regio. We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met alle betrokken partijen om een positieve bijdrage te leveren aan de gemeenschap.”

Tientallen doden gemeld na luchtaanval in noorden Gazastrook

GAZA-STAD – Zeker 93 mensen zijn om het leven gekomen door een Israëlische luchtaanval op een woongebouw in de Gazastrook, melden de Palestijnse autoriteiten in het gebied. Tientallen mensen raakten gewond en er zouden nog ongeveer veertig mensen onder het puin liggen.

De aanval vond plaats in het noordelijke Beit Lahiya. Medisch personeel meldt volgens het Palestijnse nieuwsagentschap WAFA dat veel vrouwen en kinderen zijn omgekomen. Israël zegt de berichten over burgerslachtoffers uit te zoeken.

De Israëlische strijdkrachten probeerden het afgelopen jaar in de Gazastrook de Hamasbeweging uit te schakelen na de bloedige aanval van 7 oktober 2023. De Palestijnse autoriteiten melden dat door die militaire operatie meer dan 43.000 Palestijnen zijn omgekomen in het kustgebied.

Israël is sinds begin deze maand bezig met een groot offensief in het noorden van Gaza, met name rond Jabalia, Beit Lahiya en Beit Hanoun. Volgens de Palestijnse reddingsdiensten zitten zo’n 100.000 mensen vast in dat gebied en kunnen ze door de operatie niet weg.

TMC Wonen blijft inspireren met de nieuwe Renault Master

Een dubbele primeur voor TMC Wonen. De interieurspecialist heeft voor het eerst een Renault Trucks Master in gebruik genomen én is een van de eerste bedrijven die rijden met het nieuwste model van deze bedrijfswagen.

De Renault Master bestelwagen is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus. “Het enthousiaste verhaal van de verkoper over de Renault Master én de service die Bluekens Truck en Bus als bedrijfswagendealer biedt hebben ons overtuigd.”

TMC Wonen heeft vestigingen in Goes, Bergen op Zoom en Kruiningen met een ruim aanbod op het gebied van vloeren, ramen, wanden, slapen, verlichting en meubelen. “Alles voor de complete inrichting van je huis vind je bij ons onder één dak”, zegt Jaap Witte, wagenparkbeheerder van TMC Wonen. “Als familiebedrijf staan we voor een persoonlijke aanpak. Daar hoort ook bij dat we zelf leveren en de montage door eigen vakmensen gebeurt.”

TMC rijdt met het nieuwste model Renault Master

TMC Wonen heeft zeventien voertuigen in de vloot. De laatste aanwinst is een Renault Master gesloten bestelwagen. “We zijn altijd op zoek naar de meest efficiënte manier van vervoer”, vertelt Witte.

“Als bedrijf moet je blijven veranderen, in onze branche is dat echt een must om klanten te blijven inspireren. Als het gaat om ons wagenpark, dan hebben we nu met de Renault Master ook eens wat anders dan wat we kennen. Als bedrijf zijn we vooruitstrevend in alles wat wij doen en daar past het nieuwste model Renault Master bij. Omdat het onze eerste Renault Master is, hebben we nog geen vergelijkingsmateriaal maar wat me wel opvalt is dat de Master standaard alle opties heeft: het is een zeer complete bus.”

Makkelijk laden en lossen

De nieuwe Renault Master is voor TMC Wonen uitbreiding van de vloot. “Met de nieuwe bus gaan we interieurartikelen leveren bij particulieren en bedrijven, zoals vloeren en raamdecoratie. Voordeel van de Renault Master is dat de zijdeuren van de laadruimte breed genoeg zijn om een pallet in te schuiven.”

24/7 service

In de keuze voor de Renault Master heeft TMC Wonen ook de service van dealer Bluekens Truck en Bus meegewogen. “Het contact met de verkoper was zeer goed, hij heeft ons enthousiast gemaakt over de Renault Master. Hij heeft ons uitgelegd wat we van de Renault Master mogen verwachten én hoe Bluekens Truck en Bus service biedt. Dat is ook heel belangrijk geweest in onze keuze. Als er wat is met een bus, dan moet het issue binnen een redelijke termijn opgelost worden en willen we niet een week hoeven wachten. We hebben er alle vertrouwen in dat dat bij een bedrijfswagendealer als Bluekens Truck en Bus, die 24/7 service biedt, in goede handen is.”

Kennispartner voor de stap naar elektrisch

“Bluekens kan ons ook helpen met andere vraagstukken voor ons wagenpark”, vervolgt Witte. “Op enig moment zullen ook wij de stap naar elektrisch moeten zetten. Bluekens heeft veel kennis over elektrisch rijden, met ook een expertisecentrum. Het geeft vertrouwen dat zij ook op dat vlak toekomstgericht denken en ons kunnen adviseren over wanneer en op welke manier het verstandig is om de stap te zetten naar een elektrische vloot.”

Op weg naar vijftigjarig bestaan

TMC Wonen is op weg naar een bijzonder jubileum. In 1975 begon Jewannes Witte een tapijtwinkel in Goes. Kort daarna namen de zonen Adrie en Jaap het bedrijf over. Onder hun leiding is het bedrijf verder gegroeid. Anno 2024 heeft TMC Wonen vier woonwinkels in Bergen op Zoom, Kruiningen en Goes (2), een logistiek centrum en een projectafdeling. De dagelijkse leiding is nu in handen van Jewannes Witte, Johan Witte Jr., en Aart-Jan Witte, zonen van Johan sr. en Jaap. “Inrichten zit onze familie in de genen”, vertelt Jaap Witte.

“Het bijzondere is er dat er nog heel veel ‘Witte’s’ van de tweede en derde generatie in de zaak werken. Wij maken het verschil door een persoonlijke aanpak, woonwinkels die inspireren en dankzij bekwame vakmensen. In 2025 vieren we ons vijftigjarig bestaan, een jubileum dat we onder andere hebben gehaald omdat we in de loop der jaren in staat zijn gebleken om te blijven veranderen. Onze filosofie: als bedrijf moet je in staat zijn om méér te veranderen dan dat er verandert. Als je dat doet, loop je voorop en blijf je je klanten inspireren.”

Koninklijke familie weer rijker, vermogen Mabel stijgt flink

DEN HAAG – De koninklijke familie is dit jaar weer een stukje rijker dan het voorgaande jaar. De familie Van Oranje-Nassau heeft een geschat vermogen van 1,4 miljard euro. Dat is een stijging van 100 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder, is te lezen in de Quote 500 van het tijdschrift Quote.

De familie van koning Willem-Alexander staat op plek acht in de lijst van rijkste families. Vorig jaar was dat nog plek elf.

Prinses Mabel en prins Bernhard komen ook individueel voor in de lijst van rijkste Nederlanders. De vrouw van de overleden prins Friso staat met haar geschatte vermogen van 455 miljoen euro op plek 121. Dat vermogen heeft ze te danken aan haar aandeel in betaalplatform Adyen.

Vijfhonderd rijksten

Prins Bernhard staat met een geschat vermogen van 150 miljoen euro op de 450e plek in de lijst. Dat verdiende hij onder meer met vastgoed, als mede-eigenaar van het circuit in Zandvoort en met zijn softwarebedrijf Levi9.

De vijfhonderd rijkste Nederlanders bezitten samen bijna 253 miljard euro, een record voor de Quote 500. Om in de lijst te komen, moesten mensen een geschat vermogen van minimaal 130 miljoen euro hebben, en die ondergrens was ook nog nooit zo hoog.

Bunq-topman

De grootste stijger is Ali Niknam van de onlinebank bunq. Hij staat nu twaalfde op de ranglijst. Zijn vermogen groeide met 800 miljoen euro naar 2,5 miljard. Heineken-erfgename Charlene de Carvalho-Heineken blijft de rijkste persoon uit Nederland. Haar vermogen is opnieuw iets gedaald, naar 12,1 miljard euro.

Bunq-topman Ali Niknam grote stijger in opnieuw rijkere Quote 500

AMSTERDAM – Bunq-oprichter Ali Niknam is een opvallende stijger in de nieuwe Quote 500. De topman van de onlinebank klimt van plek 28 naar plek 12 met een vermogen van 2,5 miljard euro. Zijn vermogenstoename van 800 miljoen euro betekent de op een na grootste absolute stijging in de lijst van vijfhonderd rijkste Nederlanders, na vastgoedondernemer Remon Vos (plus 1,5 miljard euro).

Niknam (42) profiteerde volgens Quote van een waardestijging van het Belgische webdienstenbedrijf Team.blue, waar hij voor een vijfde eigenaar van is. In Nederland is Niknam vooral bekend als oprichter van bunq. De onlinebank boekte vorig jaar met 53 miljoen euro zijn eerste jaarwinst, maar zag zich afgelopen juni wel genoodzaakt klanten te compenseren die slachtoffer waren geworden van phishing en helpdeskfraude, na kritiek op de bereikbaarheid van de klantenservice en beveiligingsmaatregelen. Een schadebedrag werd niet bekend, maar volgens verschillende media verloren 28 slachtoffers samen in ieder geval ruim 1,6 miljoen euro.

De vijfhonderd rijkste Nederlanders werden afgelopen jaar opnieuw rijker. Hun vermogen steeg met een kleine 5 procent tot bijna 253 miljard euro. Er was 130 miljoen euro nodig om een plek in de lijst te bemachtigen.

Heineken-telg aan kop

Heineken-erfgename Charlene de Carvalho-Heineken voert de lijst nog steeds aan met ruim 12 miljard euro, ondanks een vermogensdaling van 4 procent. Luxaflex-oprichter Ralph Sonnenberg (7 miljard euro) en vastgoedondernemer Vos (6 miljard euro) zijn de nummers 2 en 3. Vorig jaar stond Randstad-oprichter Frits Goldschmeding nog derde, maar na zijn overlijden in juli ging zijn vermogen naar zijn stichting Goldschmeding Foundation.

De hoogste nieuwe binnenkomer is Pim van Agtmael, met 800 miljoen euro op plek 63. Hij vergaarde zijn vermogen met de Duitse warenhuisketen Breuninger.

Max Verstappen

Onder anderen Peter Bijvelds, oprichter van de noodlijdende bussenfabrikant Ebusco, en oprichter Michiel Langezaal van laadpalenuitbater Fastned verloren hun plek in de lijst. Adriaan Mol van betaalbedrijf Mollie was de grootste daler met het verlies van bijna de helft van zijn vermogen, maar staat met 1,5 miljard euro nog op de 38e plek.

Bekende Nederlanders in de lijst zijn onder anderen John de Mol (21e met 2 miljard euro) en Joop van den Ende (met 1,6 miljard euro 32e). Formule 1-coureur Max Verstappen (27) is de jongste in de lijst met een vermogen van 210 miljoen euro, een stijging van 40 procent. Hij staat 322e.

Flink meer bestelbussen, maar minder vrachtwagens, verkocht in Nederland

Lichte Bedrijfswagens

BRUSSEL – De verkoop van nieuwe bestelbusjes in Nederland is fors toegenomen, maar elektrische varianten zijn minder gewild. In de eerste negen maanden van het jaar zijn bijna 71.000 bestelbusjes verkocht, volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Dat is zo’n 32 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Vooral dieselbusjes waren in trek: daarvan zijn er meer dan 60.000 verkocht. Het aantal elektrische busjes daalde juist een fractie, tot 7358 busjes. Ook zijn er iets minder hybride varianten verkocht. Vorig jaar was nog sprake van een verdubbeling van het aantal verkochte elektrische bestelbusjes in Nederland.

Het gaat om de categorie lichte bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton. Bij hogere gewichten spreekt ACEA van vrachtwagens. Daarvan zijn er 11.610 verkocht, een afname van ruim 11 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarvan waren er nog geen 500 elektrisch.

Uitstootvrije zones

Vorige week werd nog bekend dat de Tweede Kamer de invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens wil uitstellen. Veertien gemeenten willen ondanks de weerstand van Den Haag de zogeheten zero-emissiezones vanaf de jaarwisseling invoeren, waardoor de meest vervuilende bedrijfswagens niet meer welkom zijn. Stapsgewijs worden steeds meer bedrijfsauto’s en vrachtwagens uit de gebieden geweerd, tot er alleen nog bedrijfswagens zonder uitstoot de zones in mogen. Ondernemers kunnen om allerlei redenen een uitzondering aanvragen, waaronder geldgebrek.

ACEA houdt voor heel Europa bij hoe het gaat met de verkoop van bedrijfsvoertuigen. In de hele Europese Unie nam het aantal verkochte elektrische bestelbusjes in de eerste negen maanden af, signaleert de organisatie. Het marktaandeel ging omlaag naar 5,7 procent, tegenover 7,1 procent vorig jaar.

Zorgwekkend signaal

De brancheclub spreekt van een “zorgwekkend signaal” op het moment dat de markt voor elektrische voertuigen juist vaart zou moeten maken. Zonder de juiste omstandigheden, zoals een wijdverspreid netwerk van oplaadpunten, “zal de marktadoptie ver achterblijven bij wat nodig is”, aldus ACEA.

Recordomzet Lufthansa door meer boekingen voor first class

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft een recordomzet behaald in het afgelopen kwartaal, grotendeels door een toename in boekingen van passagiers die kozen voor de luxe van businessclass en first class.

Europa’s grootste luchtvaartconcern meldde dat de vraag van reizigers boven het niveau van vorig jaar ligt en dat het de capaciteit in het vierde kwartaal zal uitbreiden.

Toch staan de resultaten onder druk als gevolg van scherpe concurrentie van internationale luchtvaartmaatschappijen en stijgende kosten. De operationele winst daalde hierdoor in het derde kwartaal met 9 procent. De omzet kwam uit op een recordbedrag van 10,7 miljard euro.

Lufthansa voorziet dat het concern in heel 2024 winstgevend zal zijn.

“We verwachten dat de vraag naar vliegreizen sterk zal blijven in de resterende maanden van het jaar. De bezettingsgraden voor november en december liggen ruim boven het niveau van dezelfde periode vorig jaar.”

LAATSTE NIEUWS

Twee doden nadat auto op vrachtwagen botst op A4 [+foto’s]

WOENSDRECHT - Door een ernstig ongeluk op de A4 bij Woensdrecht zijn vrijdagochtend twee mensen om het leven gekomen, meldt de politie. Een derde...