Clicky

woensdag 20 november 2024 - 09:37 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 9

Vijf jaar cel voor Amerikaanse hacker die 120.000 bitcoins stal

WASHINGTON – De bedenker van een van de grootste bitcoinroven ooit is in de Verenigde Staten veroordeeld tot een celstraf van vijf jaar. Ilya Lichtenstein wist in 2016 bijna 120.000 bitcoins te stelen. De opbrengsten daarvan probeerden zijn vrouw en hij vervolgens te verbergen. Dat gebeurde onder meer door witwassen en het openen van bankrekeningen onder valse identiteiten.

Lichtenstein zou verschillende hacktechnieken hebben gebruikt om toegang te krijgen tot handelsplatform Bitfinex. Bij de hack werden 119.754 bitcoins buitgemaakt, die werden overgemaakt naar zijn eigen cryptoportemonnee. De cryptomunten hadden destijds een waarde van ongeveer 71 miljoen dollar, omgerekend zo’n 67 miljoen euro. Met de huidige bitcoinkoers, die sinds vorige week een opmars heeft doorgemaakt, zou de waarde in de vele miljarden dollars lopen.

Lichtenstein en zijn vrouw Heather Morgan werden in 2022 opgepakt op verdenking van samenzwering bij het witwassen van de gestolen bitcoins. Justitie nam daarbij ruim 94.000 van de gestolen cryptomunten in beslag. Volgens de aanklagers hebben Lichtenstein en Morgan onder meer goud en Walmart-cadeaukaarten gekocht met de opbrengsten die zij haalden uit de verkoop van de overige bitcoins.

De twee bekenden vorig jaar al schuld. De 37-jarige Amerikaan riskeerde volgens de richtlijnen een celstraf van maximaal twintig jaar. De aanklagers eisten echter maar vijf jaar, nadat Lichtenstein volgens hen goed had meegewerkt aan de onderzoeken. Die straf heeft hij uiteindelijk dus ook gekregen. Morgan hoort volgende week haar straf. Tegen haar is een celstraf van achttien maanden geëist.

Ammoniak transport via pijpleiding vanuit North Sea Port is technisch uitvoerbaar, kan veilig en is economisch haalbaar

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – North Sea Port, Smart Delta Resources en Provincie Zeeland lieten een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar een ammoniaknetwerk vanuit Vlissingen naar Duitsland, Nederland en België. Het transport ervan via pijpleiding kan veilig en is economisch haalbaar, mits aan enkele voorwaarden wordt voldaan.

Conclusies haalbaarheidsonderzoek

Het onderzoek toont aan dat een pijpleiding technisch mogelijk is en een veilige en economisch haalbare optie kan zijn voor het transport van ammoniak. De onderzochte pijpleiding voldoet daarbij aan de huidige veiligheidsstandaarden. Dit hangt echter sterk af van de hoge standaard van veiligheid waaraan voldaan moet worden. Daarnaast zal er voldoende ammoniak door de leiding getransporteerd moeten worden om economisch rendabel te zijn en om een investering in een speciale ammoniakpijpleiding te rechtvaardigen.

Op lange termijn is een ammoniakpijpleiding de meest kosteneffectieve manier van transport. Dat blijkt uit de transportkosten en de beoordeling van het economisch omslagpunt. De vraag naar ammoniak en het gebruik van ammoniak en waterstof als alternatieve industriële energiebronnen blijft de komende jaren echter onzeker.

De verwachting is dat een dergelijk project een lange doorlooptijd zal kennen. Zeker in de beginfase zal het vervoer van ammoniak per spoor en via binnenvaart daarom zeker nodig zijn om de bevoorradingsketens en een markt met eindgebruikers tot stand te brengen.

De resultaten van de studie zijn voor de consortiumpartners het vertrekpunt voor de verdere verkenning van hoe ammoniak een veilige rol kan spelen in de energietransitie in de haven, in Zeeland, Nederland en het achterland.

Groene ammoniak

De industrie binnen North Sea Port vormt het grootste waterstofcluster van de Benelux. Naast de productie van duurzame waterstof in het havengebied, zal de import van groene ammoniak een cruciale rol spelen in het versnellen van de energietransitie. Ammoniak wordt gezien als een zeer geschikte drager van waterstof en zal gebruikt worden om groene waterstof te importeren vanuit diverse landen. Daarnaast zal ammoniak dienen als duurzame brandstof en grondstof. Binnen North Sea Port is er dan ook een groeiende betrokkenheid van huidige en toekomstige bedrijven bij de productie, overslag, opslag, of doorvoer van ammoniak.

Veilig transport van ammoniak

Een deel van de geïmporteerde ammoniak zal naar verwachting lokaal terug omgezet (‘gekraakt’) worden naar waterstof. Deze waterstof kan als noodzakelijke bouwsteen gebruikt worden in onder meerde raffinage-, chemie- of staalsector. Een ander deel van de ammoniak kan direct verbruikt worden in de regio of via pijpleidingen naar het achterland worden getransporteerd. Omdat een leidingennetwerk op dit moment ontbreekt, spelen nu vooral binnenvaart en spoor een rol in het transport.

Gelet op de mogelijke impact op de externe veiligheid en de relatief beperkte beschikbaarheid van materieel en capaciteit van spoor- en vaarinfrastructuur van deze achterlandverbindingen, is in deze studie de haalbaarheid van een ammoniaknetwerk onderzocht. Dit ammoniaknetwerk zou vanaf Moerdijk aantakken op de ammoniakleiding die is voorzien als onderdeel van de Delta Rhine Corridor, de buisleidingenstrook die wordt ontwikkeld en die loopt van het havengebied Rotterdam via Noord-Brabant naar Limburg en Duitsland.

Het onderzoek is uitgevoerd door consultants WSP en Aviv, met deelname van verschillende marktpartijen binnen North Sea Port. Daarnaast is de studie mede mogelijk gemaakt door de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen.

Celstraf geëist voor op Telegram bedreigen voormalig premier Mark Rutte

Een 24-jarige man uit Den Helder stond donderdag terecht voor opruiing en het bedreigen van voormalig premier Mark Rutte.

De man wordt ervan verdacht dat hij op 17 januari 2023 berichten plaatste in een Telegram-kanaal. Hij zei onder meer: “De enige die ik wil is Mark Rutte, ik wil hem live op televisie executeren. En: “Misschien de eliminatie van het volledige parlement.”

Telegram is een chatdienst waarop net als bij WhatsApp berichten, video’s, geluidsfragmenten en gif’jes gedeeld kunnen worden.

De verdachte betuigde tijdens de rechtszaak spijt te hebben van de geuite bedreigingen. Hij liet weten dat hij niet écht van plan was om zijn bedreigingen ook daadwerkelijk uit te voeren. Hij zou de berichten geplaatst hebben als grap om aandacht te vragen.

De verdachte staat sinds hij vrijkwam uit de voorlopige hechtenis onder toezicht van de reclassering en krijgt behandeling voor zijn psychische en sociale problemen.

Het Openbaar Ministerie neemt de spijtbetuiging van de verdachte en het feit dat verdachte volgens de reclassering goed heeft meegewerkt aan de hulpverlening mee in de strafeis. Toch vindt het OM een gevangenisstraf van 382 dagen gevangenisstraf (met aftrek van de tijd dat verdachte in voorarrest heeft gezeten) waarvan 365 dagen voorwaardelijk gepast.

Aan het voorwaardelijk deel verbindt het OM een proeftijd van twee jaar, waarbinnen verdachte zich moet houden aan toezicht en bijzondere voorwaarden, zoals door de reclassering is geadviseerd. Tot slot eist het OM een werkstraf van 240 uur.

Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.

Rijkswaterstaat breidt vernieuwing sluizen en bruggen in Brabant en Midden-Limburg uit

UTRECHT – Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Orion zorgen de komende jaren voor het onderhoud en de vernieuwing van tientallen sluizen, bruggen en waterreguleringswerken in de Noord-Brabantse en Midden-Limburgse kanalen. In juni werd dit bekendgemaakt. Nu is de opdracht uitgebreid met 13 objecten op de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal.

Uitbreiding van het aantal objecten

In juni werd de opdracht voor de uitvoering van het project Tilburg 3 gegund aan aannemerscombinatie Orion (bestaande uit Istimewa Elektro B.V., Mourik Infra B.V. en Yunex Traffic B.V.). Orion gaat tot en met 2032 zorgen voor het onderhoud en de vernieuwing van de kanaalobjecten in Noord-Brabant en Midden-Limburg. In eerste instantie ging het om 21 waterreguleringswerken, 11 sluisobjecten en 8 beweegbare bruggen.

Deze opdracht is inmiddels uitgebreid. Nu bevestigt directeur-generaal van Rijkswaterstaat Martin Wijnen dat hier 9 sluis- en 4 bruggen bij komen. Martin Wijnen: “Ik ben blij dat we als Rijkswaterstaat de opdracht aan Orion voor de vernieuwing van nog eens 13 objecten hebben kunnen uitbreiden. Voor de bereikbaarheid en beschikbaarheid van de Midden-Limburgse en Brabantse kanalen is dit een enorme impuls. Samen met opdrachtpartner Orion gaan we de komende jaren aan de slag om het vaarwegennet in Zuid-Nederland nog veiliger, betrouwbaarder en toekomstbestendiger te maken.”

De uitbreiding betekent een bredere opdracht voor Orion. Ook zij zijn blij met deze uitkomst, stelt Richard Pijpelink namens Orion: “Als combinatie Orion zijn wij Rijkswaterstaat dankbaar voor het vertrouwen dat in ons gesteld is voor het opdragen van de uitgebreide opdracht binnen het project Tilburg 3. Zo blijven wij efficiënt werken aan een veilig en bereikbaar Zuid-Nederland voor scheepvaart en wegverkeer. Ook geven we daarmee een mooie impuls aan de totale instandhoudingsopgave die Rijkswaterstaat de komende jaren moet gaan uitvoeren.”

Schop in de grond

Orion gaat medio 2025 starten met de werkzaamheden. Tot en met 2029 moderniseren zij de beweegbare objecten, zoals bruggen en sluizen. Er worden o.a. aandrijvingen, camera’s en geluid- en marifooninstallaties vernieuwd en de bediening en besturing wordt gemoderniseerd. Van 2025 tot en met 2032 onderhoudt Orion zowel de aangepaste objecten als de objecten die niet gerenoveerd worden.

Vernieuwing van het areaal

Het project Tilburg 3 valt binnen het programma Vernieuwing wegen en vaarwegen. Hierbinnen pakken we een groot deel van de objecten op de vaarwegen in Zuid Nederland aan. De vernieuwing zorgt voor verbeterde techniek, veiligheid en betrouwbaarheid om de vaarwegen begaanbaar te houden.

NAM gestopt met meebetalen aan verbetermaatregelen Groningen

DEN HAAG – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wil niet langer meebetalen aan de verbetering van de leefbaarheid en het economisch perspectief in Groningen. Het bedrijf heeft laten weten dat het zich niet langer gehouden acht aan afspraken die daarover in 2018 zijn gemaakt, omdat de gaswinning in de provincie jaren eerder is gestopt dan destijds het plan was.

Dat bevestigt een woordvoerder van staatssecretaris Eddie van Marum (Herstel Groningen) na een bericht van de Volkskrant. De bewindsman vindt de opstelling van de NAM “uiterst teleurstellend” en vindt dat het bedrijf voorbijgaat aan de grote problemen die de gaswinning uit het Groningenveld nog altijd veroorzaakt. De NAM blijft overigens wel juridisch aansprakelijk voor directe mijnbouwschade.

Over eventuele vervolgstappen tegen de NAM en zijn aandeelhouders, de oliemaatschappijen Shell en ExxonMobil, kan de woordvoerder van Van Marum nog weinig zeggen. Maar: “het houdt hier niet op”. Er loopt al een arbitragezaak over onder meer de afhandeling van aardbevingsschade en de nadeelcompensatie die de NAM wil voor het dichtdraaien van de gaskraan. Daar zal dit onderwerp bij betrokken worden.

De opstelling van de NAM wekt ook in de Tweede Kamer opnieuw veel woede. “Eerst jarenlang winst maken, nu weglopen voor de gevolgen en Groningen laten zakken”, zegt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker. “Je moet maar durven. Wat een schandalig besluit.” SP’er Sandra Beckerman reageert op X nog minder diplomatiek: “de schoften!”

Spoorstaking leidt niet tot extra drukte op de weg

Verkeer A15 bij Rotterdam
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De staking van verkeersleiders van ProRail waardoor het treinverkeer in Midden-Nederland vrijdagochtend stilligt, lijkt niet te zorgen voor extra drukte op de weg.

Een woordvoerder van de ANWB spreekt van een vrij normale vrijdag.

Op vrijdag is het in de ochtendspits nooit echt druk, zegt de woordvoerder. “Van een spits is dan niet echt sprake.” In de regio’s waar wordt gestaakt, staat eigenlijk helemaal geen file, zegt hij.

“De files die er staan, staan er grotendeels door incidenten. Van dagelijkse files is amper tot geen sprake.”

Persoon ernstig gewond bij ongeval op N33 bij Veendam

Foto: Adobe Stock

VEENDAM – Bij een ongeval op de N33 bij Veendam in Groningen is één persoon ernstig gewond geraakt, meldt de politie-eenheid Noord-Nederland op X.

De politie kreeg in de nacht van donderdag op vrijdag rond 00.00 uur een melding van het incident.

“Het lijkt te gaan om een eenzijdig ongeval”, bericht de politie verder. Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis.

De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval.

Kamer: bodem onder prijs zonnestroom na einde salderingsregeling

DEN HAAG – De Tweede Kamer is akkoord met de afschaffing van de salderingsregeling voor zonnestroom vanaf 2027. De eerste jaren wordt wel een bodem gelegd onder de “redelijke vergoeding” die energiebedrijven dan gaan betalen voor stroom die mensen met zonnepanelen op het dak terugleveren. Zij moeten tot 2030 minstens de helft bieden van het tarief dat zij zelf in rekening brengen.

Dit wijzigingsvoorstel van de Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie), Ilana Rooderkerk (D66) en Silvio Erkens (VVD) haalde een meerderheid. De Kamer worstelde lang met het wetsvoorstel, omdat daarmee de salderingsregeling in één keer verdwijnt. Dat stond al jaren te gebeuren. Maar een eerder wetsvoorstel, dat dit voorjaar sneuvelde in de senaat, voorzag nog in een geleidelijke afbouw.

Salderen wil zeggen dat bezitters van zonnepanelen de stroom die zij terugleveren, mogen wegstrepen tegen stroom die zij afnemen op minder zonnige dagen. Ook de verschuldigde belastingen komen daarbij te vervallen. Dat kost de schatkist honderden miljoenen euro’s per jaar. Ook energiebedrijven willen van de regeling af, omdat zij er inkomsten door mislopen. Stroom is bij bewolkt weer duurder dan wanneer de zon volop schijnt.

Bedrijven die actief zijn in de Nederlandse zonne-energiesector reageren verheugd op het akkoord over het afschaffen van de salderingsregeling. Volgens brancheorganisatie Holland Solar komt hiermee eindelijk duidelijkheid. “De politieke discussie over dit onderwerp heeft meer dan tien jaar geduurd en komt nu ten einde. Het politieke gepingpong is nooit goed voor de zonne-energiesector geweest. Dat er nu eindelijk duidelijkheid is, geeft bedrijven in onze sector rust.”

Huizenbezittersorganisatie Vereniging Eigen Huis (VEH) is juist teleurgesteld in de uitkomst van de stemming in de Tweede Kamer. De organisatie vindt het goed dat zonnepaneeleigenaren de eerste jaren verzekerd zijn van een minimumterugleververgoeding en dat terugleverkosten enigszins aan banden worden gelegd. Maar over de gehele linie zouden de maatregelen waarmee de Kamer instemde consumenten onvoldoende beschermen. “Huishoudens hebben hiermee absoluut geen zekerheid dat zonnepanelen aantrekkelijk blijven en dat het loont om erin te investeren.”

1 van 5 in blur getoonde verdachten Amsterdam aangehouden

AMSTERDAM – Van de vijf verdachten van geweld in Amsterdam van wie geblurde foto’s waren getoond, is er één geïdentificeerd en aangehouden. Dat meldt de politie donderdag.

De beelden werden dinsdag getoond in het tv-programma Opsporing Verzocht. De vijf worden ervan verdacht het zwaarste geweld te hebben gepleegd rond de wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv vorige week in Amsterdam.

Als de andere vier zich niet op korte termijn melden, worden hun gezichten vrijdagavond om 20.30 uur herkenbaar getoond. In totaal zijn tot nu toe 29 mensen in beeld die betrokken waren bij de ongeregeldheden in Amsterdam. Beelden van de overige 24 verdachten worden volgens de politie ook “op korte termijn” naar buiten gebracht, in eerste instantie ook vervaagd.

“Ben je zelf betrokken geweest bij deze geweldsincidenten, meld jezelf, om te voorkomen dat het openbaar wordt gemaakt”, aldus de politie in een verklaring.

Boa’s mogen vanaf 2025 geen religieuze symbolen meer dragen

DEN HAAG – Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) mogen vanaf eind volgend jaar volgens minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) “geen zichtbare persoonlijke uitingen” zoals religieuze symbolen meer dragen tijdens hun dienst. Er is veel discussie geweest over het dragen van hoofddoekjes door boa’s.

Hiermee wordt volgens de minister in een brief aan de Tweede Kamer het vertrouwen in de onafhankelijkheid en het gezag van de boa’s versterkt. Zij dragen een zware verantwoordelijkheid, aldus de bewindsman. “Daar hoort een neutraal uniform bij, zonder enige toevoeging.”

Van Weel gaat het regelen via een zogenoemde Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Daar wordt nu nog aan gewerkt. “Naar verwachting zal het proces tot inwerkingtreding ongeveer negen maanden in beslag nemen, waarmee de AMvB eind 2025 in werking zal treden.”

In verscheidene steden is het dragen van een hoofddoek door een boa toegestaan. Het gaat onder meer om Tilburg, Utrecht en Arnhem. Andere gemeenten (Amsterdam, Den Haag) willen volgend jaar volgen. In 2021 nam de Tweede Kamer een motie aan van de PVV waarin werd gevraagd om een neutrale uitstraling van boa’s.

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

Foto: Adobe Stock | PoppyPix

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze week op om het Rotterdamse havengebied opnieuw zeewaarts uit te breiden en kreeg ruime steun binnen Provinciale Staten voor het voorstel om dit begin 2025 met alle betrokken partijen te bespreken.

VVD-gedeputeerde Arne Weverling kondigde donderdag aan onder meer het Rijk, gemeenten, het bedrijfsleven, wetenschappers, de visserijsector en natuurorganisaties uit te nodigen. “We willen dat Rotterdam een wereldhaven blijft, daarom is het goed om een discussie over zeewaartse uitbreiding te voeren. Zodat Rotterdam ook in 2050 nog die wereldhaven heeft”, aldus Weverling.

De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam laten weten open te staan voor zo’n gesprek. “De haven staat voor grote ruimtelijke uitdagingen. Goed dat het onderwerp geagendeerd wordt, we gaan het bespreken”, aldus wethouder Robert Simons. In het eind vorig jaar gepubliceerde toekomstplan voor de haven staat dat na 2030 een gebrek aan ruimte dreigt te ontstaan. “Het Rijk en de regio hebben inderdaad afgesproken behoefte en mogelijkheden van eventuele uitbreiding te onderzoeken”, aldus een woordvoerster van het Havenbedrijf. “Dit is een eerste verkenning van de ruimtevraag.” De Nederlandse Vissersbond noemt mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte “een horrorscenario” voor vissers op onder meer garnalen, schol en schelpdieren.

Rotterdam wil een belangrijke haven worden voor de import van duurzame energie. Ook moet er ruimte zijn voor de elektriciteitskabels van de windparken op zee en waterstoffabrieken. Het Rijk heeft de Maasvlakte als alternatief in beeld voor de bouw van een kerncentrale en ook voor extra activiteiten van Defensie.

Het haven- en industriegebied rond Rotterdam is in de afgelopen zestig jaar al twee keer uitgebreid op zee. Via opspuiting van zand ontstonden de Eerste en Tweede Maasvlakte. Het ruim 40 kilometer lange havengebied beslaat nu 12.500 hectare aan land en water, waarvan bijna de helft aan bedrijventerreinen. Ongeveer 500 hectare heeft formeel nog geen bestemming, al is een deel wel al gereserveerd. Volgens de VVD moet nu al werk worden gemaakt van een Derde Maasvlakte, om Zuid-Holland “klaar te maken voor de toekomst”.

Rijkswaterstaat meldt drukste spits van het jaar

DEN HAAG – De avondspits van donderdag was de drukste spits van het jaar, meldt Rijkswaterstaat. Op het hoogtepunt stond er 763 kilometer file. Daarmee is het record van 21 mei verbroken. Toen was er een spitspiek van 723 kilometer.

Vooral in Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland was het extra druk op de weg. Rijkswaterstaat wijt de vele files aan “de grote hoeveelheid weggebruikers in combinatie met een paar impactvolle incidenten”.

Zo gebeurde er nog voor de spits een ongeluk op de Merwedebrug (A27) bij Gorinchem. De weg was daarna lang tijd helemaal gesloten, wat tijdens de spits voor files op omliggende wegen zorgde.

En in het zuiden is de A76 vanuit de richting Heerlen helemaal dicht door een ongeval bij Geleen. Dat levert momenteel een vertraging op van meer dan een uur.

De ANWB, die ook files op N-wegen meerekent, meldde eerder dat de avondspits van donderdag met een piek van 1159 kilometer file de op een na drukste van het jaar was.

Vakbond dreigt met stakingen bij bierbrouwer Heineken

UTRECHT – Vakbond FNV dreigt met stakingen bij bierbrouwer Heineken. De bond eist dat Heineken voor maandag 17.00 uur akkoord gaat met eisen van werknemers voor een nieuwe cao, anders komen er acties.

Volgens FNV zijn stakingen nu “heel dichtbij gekomen”. Vorige maand stelde de bond al uitonderhandeld te zijn met het bierconcern na “vruchteloze pogingen om een goede cao af te spreken” voor de circa 3700 werknemers in Den Bosch, Zoeterwoude, Wijlre, op Texel en op Schiphol.

FNV-bestuurder Nurettin Altundal zegt dat de werknemers er volgend jaar 7 procent salaris bij willen. Ook streven ze naar automatische prijscompensatie. Dan zouden hun lonen voortaan meestijgen met de prijzen van boodschappen en energie. Maar Heineken wil volgens Altundal niet meer bieden dan 5,5 procent loonsverhoging in twee jaar.

Heineken: biermarkt onder druk

“Veel en veel te weinig”, vindt de vakbondsman. Hij wijst erop dat Heineken wel veel winst maakt. “Maar ze proberen de werknemers af te schepen met een schandalig lage loonsverhoging en verslechtering van verschillende regelingen. Daar gaan wij absoluut niet mee akkoord.”

Heineken betreurt de stap van FNV. “Tweemaal hebben we het bod aangepast op onder andere loon, verlof en roosters, zonder tegenbeweging vanuit FNV. Wat ons betreft waren we nog volop in gesprek”, reageert een woordvoerder. De brouwer roept alle cao-partners op om weer terug te keren naar de onderhandelingstafel. “We roepen op tot realiteitszin: de biermarkt staat onder druk, de kosten stijgen. Heineken betaalt gemiddeld 10 procent boven de markt, lonen zijn in vijf jaar met 23 procent verhoogd”, somt de zegsman daarbij op.

Minister: schrikbarend veel arbeidsmigranten in mentale problemen

DEN HAAG – Laagbetaalde arbeidsmigranten kampen veel vaker dan Nederlandse werkenden met mentale klachten. Dat komt naar voren uit een enquête die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft laten houden onder enkele duizenden mensen, voor het merendeel afkomstig uit Oost-Europese EU-lidstaten. Verantwoordelijk minister Eddy van Hijum noemt de aantallen “schrikbarend hoog”.

De oorzaken worden uit deze enquête niet direct duidelijk, maar de onderzoekers halen eerdere studies aan waarin daar wel beter naar gekeken is. Zo zijn de woon- en werkomstandigheden van negatieve invloed op de mentale gezondheid van arbeidsmigranten. Bijvoorbeeld de flexibiliteit die van hen wordt verwacht in waar zij werken, wanneer en hoelang, zorgt voor stress.

Andere factoren zijn de financiële situatie en angst om werkloos te worden. Ook is er door lange werkdagen vaak weinig ruimte voor sociale contacten en ontspanning. Verder spelen discriminatie, cultuurverschillen, taalbarrières en het gemis van familie en vrienden mogelijk een rol.

Herhalen onderzoek

Het merendeel van de arbeidsmigranten ervaart desondanks een goede gezondheid. Ook over hun werk en de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden oordelen de meesten positief. Maar op al deze terreinen blijft de tevredenheid wel achter bij het Nederlandse gemiddelde, en ook bij werkenden met een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse migratieachtergrond.

Het is volgens Van Hijum de eerste keer dat op deze schaal gevraagd is naar de ervaringen van arbeidsmigranten in Nederland. De komende jaren wordt het onderzoek een paar keer herhaald. “Met de volgende meting in 2026 wordt er hopelijk een verbetering in de positie ervaren door arbeidsmigranten”, schrijft de bewindsman aan de Tweede Kamer. “Arbeidsmigranten zijn en voelen zich nog te vaak tweederangsburgers in Nederland.”

Problemen na faillissement kleine warmteleverancier DEEM NL

DEN HAAG – De kleine warmteleverancier DEEM NL, met circa 300 aansluitingen op verschillende warmtenetten, is failliet. Branchegenoot InWarmte is door de overheid aangewezen als noodleverancier om de warmtelevering voort te zetten, maar voor ongeveer honderd bewoners zijn er toch problemen. De verhuurder van deze woningen heeft in enkele gevallen straalkachels als tijdelijke oplossing geboden.

Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder is het de eerste keer dat een warmteleverancier failliet gaat en er een noodleverancier moet worden aangewezen. Daarmee wordt ook meteen een probleem aan het licht gebracht. Anders dan bij stroom- of gasleveranciers is wettelijk niet goed geregeld dat warmteverbruikers niet in de kou kunnen komen te zitten als hun warmteleverancier omvalt.

De ACM laat weten contact te hebben opgenomen met de regionale netbeheerders en een waterbedrijf om te zorgen dat de levering van stroom en gas die nodig is voor de warmte niet wordt afgesloten. Maar bij twee warmtenetten in IJmuiden lukte het niet alle leveringen vlekkeloos door te laten gaan.

De toezichthouder en het ministerie van Klimaat en Groene Groei hebben contact met noodleverancier InWarmte en de curator van DEEM NL om te zorgen dat de problemen voor de bewoners zo snel mogelijk worden opgelost. De ACM praat ook met het ministerie over de komst van een nieuwe warmtewet waarin de consumentenbescherming beter geborgd zal zijn.

LAATSTE NIEUWS