Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 05:04 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 89

Turkije blokkeert toegang tot Instagram, geeft geen reden

Instagram

ANKARA – Turkije heeft de toegang tot socialmediaplatform Instagram geblokkeerd. Dat meldt de Turkse autoriteit voor informatietechnologie en communicatie, die daarvoor geen reden noemt en ook niet zegt hoelang het verbod geldt. Een hoge Turkse functionaris beschuldigde het platform eerder deze week van “censuur” van posts rond de dood van de Palestijnse ex-premier en Hamasleider Ismail Haniyeh.

Op X schreef Fahrettin Altun, hoofd communicatie van president Recep Tayyip Erdogan, woensdag dat Instagram actief voorkomt dat mensen berichten posten met condoleances voor het overlijden van Haniyeh. Instagram meldt niet welk beleid daarmee geschonden wordt, stelde Altun. “Dit is censuur”, zei hij.

Ook de mobiele app van het platform is ontoegankelijk in het land. Gebruikers in Turkije klagen op X dat hun feed op Instagram niet bijgewerkt wordt. Journalisten van het Franse persbureau AFP bevestigen dat.

Volgens Turkse media zijn er meer dan 50 miljoen Instagramgebruikers in Turkije, op een populatie van 85 miljoen mensen. Het is niet de eerste keer dat de Turkse autoriteiten de toegang tot socialmedia hebben geblokkeerd. Tussen 2017 en 2020 was Wikipedia geblokkeerd vanwege twee artikelen die een link suggereerden tussen Turkije en extremisme.

23-jarige Nederlander in Duitsland opgepakt voor drugshandel

Foto: Duitse politie

LUDWIGSBURG – De Duitse recherche in Ludwigsburg doet momenteel onderzoek naar een 23-jarige Nederlander op verdenking van illegale handel in grote hoeveelheden cocaïne. De man is dinsdag 30 juli aangehouden.

Een tip bracht de recherche ertoe de 23-jarige op te sporen. Toen hij dinsdag op een parkeerplaats bij Filderstadt een verdacht uitziende koffer ophaalde, wist de politie korte tijd later hem aan te houden.

Later bleek dat er 25 pakjes cocaïne in de koffer zaten. In elk pakket zou een kilo cocaïne zitten.

Vervolgens werden de verdachte zelf en zijn voertuig doorzocht. De hulpdiensten hebben gevonden mobiele telefoons in beslag genomen.

Op verzoek van het openbaar ministerie van Stuttgart werd de 23-jarige woensdag (31 juli 2024) voor de rechter van de rechtbank van Stuttgart gebracht. Hij vaardigde een arrestatiebevel uit tegen de verdachte, voerde dit uit en stuurde de man naar een penitentiaire inrichting.

Het onderzoek is nog in volle gang, meldt de Duitse politie.

Moeder British Airways ziet af van overname Air Europa

LONDEN – IAG, het moederbedrijf van British Airways, Vueling en Iberia, ziet af van de geplande overname van Air Europa omdat toezichthouders zich zorgen maken over de concurrentie. Air Europa is na Iberia en Vueling de grootste luchtvaartmaatschappij van Spanje.

De deal stuitte op weerstand van Europese toezichthouders omdat IAG daardoor een te sterke positie op de Spaanse markt zou krijgen. IAG zou wel bepaalde concessies hebben geboden, maar dat was niet voldoende voor Brussel. IAG probeerde eerder ook al eens Air Europa over te nemen.

IAG betaalt nu 50 miljoen euro aan Air Europa-eigenaar Globalia omdat de overnamepoging is stopgezet en behoudt een belang van 20 procent in de maatschappij dat twee jaar geleden werd genomen. Met de overname zou een bedrag zijn gemoeid van 400 miljoen euro. Volgens IAG is het in het huidige regelgevende klimaat niet in het belang van aandeelhouders om door te gaan met de transactie.

Het luchtvaartconcern kwam ook met cijfers over het afgelopen kwartaal en de eerste helft van dit jaar die eigenlijk voor vrijdag op de agenda stonden. In de eerste zes maanden steeg de omzet naar 14,7 miljard euro, van 13,6 miljard euro een jaar eerder. Daarbij werd een operationele winst behaald van 1,3 miljard euro.

Topman Luis Gallego sprak van goede prestaties door een sterke vraag naar vliegreizen in de markten waar IAG actief is. Het bedrijf zei ook weer dividend te gaan uitkeren. Dat zou voor het eerst sinds eind 2019 zijn. IAG is ook eigenaar van het Ierse Aer Lingus.

NYT: Haniyeh gedood met verborgen explosief in complex in Iran

TEHERAN – Ismail Haniyeh is gedood met een explosief dat zijn tijdelijke verblijf in was gesmokkeld, meldt The New York Times (NYT) op gezag van zeven anonieme bronnen. De hoge Hamasfunctionaris werd gedood tijdens een bezoek aan de Iraanse hoofdstad Teheran. Hij verbleef in een complex dat door de Iraanse Revolutionaire Garde werd bewaakt.

Vijf bronnen zeggen tegen de NYT dat twee maanden geleden een explosief werd verstopt in het complex waar Haniyeh zou verblijven. De bom werd al die tijd niet opgemerkt. Anonieme overheidsfunctionarissen in het Midden-Oosten en in de Verenigde Staten zeggen dat Israël erachter zat.

Haniyeh woonde in Qatar, maar Israël zou hem daar volgens de krant niet hebben willen doden. Mogelijk heeft dat te maken met de rol die Qatar speelt in de onderhandeling over een mogelijk bestand.

De Israëlische inlichtingendiensten zouden de VS kort nadat Haniyeh werd gedood hebben geïnformeerd over de operatie, aldus de NYT. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zei niet van tevoren op de hoogte geweest te zijn.

Voormalig CNN-presentator Don Lemon klaagt Elon Musk aan om afgeblazen deal

NEW YORK – Voormalig CNN-presentator Don Lemon heeft donderdag miljardair Elon Musk en zijn socialenetwerksite X aangeklaagd. Lemon beweert dat Musk weigerde hem te betalen nadat de topman een geplande samenwerkingsovereenkomst tussen hem en X had afgeblazen, meldt The New York Times.

De presentator stemde in januari in om zijn nieuwe show op X uit te brengen. Musk zou hem jaarlijks 1,5 miljoen dollar betalen voor het exclusief produceren van video’s op X en hem laten delen in de advertentie-inkomsten. Ook zou Lemon extra financiële beloningen krijgen, naarmate zijn account meer volgers kreeg. Musk stemde ook in om de eerste gast in de show van Lemon te zijn.

Het interview in maart liep echter snel uit de hand toen Lemon de miljardair en Tesla-topman vroeg naar zijn drugsgebruik en politiek. Kort daarna annuleerde Musk de deal. Hij stuurde een sms naar het management van Lemon om te melden dat het contract was geannuleerd.

Nadat de deal was afgezegd, zei Musk in een bericht op X dat Lemons show gebrek aan originaliteit had. “Zijn aanpak was in wezen gewoon CNN, maar dan op sociale media, wat niet werkt, zoals blijkt uit het feit dat CNN aan het verdwijnen is”, schreef Musk.

“De bestuurders van X hebben Don gebruikt om hun advertentieverkopen op te krikken, waarna ze hun samenwerking annuleerden en Dons naam door het slijk haalden”, zegt een advocaat van Lemon, in een verklaring.

Lemon, een van de bekendste CNN-presentatoren, werd in april vorig jaar ontslagen bij de omroep, na zeventien jaar bij het kabeltelevisienetwerk. Hij is naar eigen zeggen aan de kant geschoven zonder dat iemand van CNN het had aangekondigd of erover had overlegd. Lemon raakte eerder in opspraak over vermeende seksistische uitspraken en vermeend grensoverschrijdend gedrag tegenover vrouwen tijdens zijn loopbaan bij CNN.

Maiden flight Airbus A321neo van KLM geslaagd

HAMBURG/AMSTELVEEN – De eerste KLM-vlucht met de nieuwe Airbus A321neo op Hamburg-Finkenwerder Airport is met succes voltooid.

Deze cruciale vlucht werd uitgevoerd door een bekwame bemanning van Airbus-testpiloten en testingenieurs, met als hoofddoel het testen van waarschuwings- en waarschuwingssystemen en het uitvoeren van controles die op de grond niet mogelijk zijn.

Het vliegtuig werd gevlogen van de laagste vliegbare snelheid naar de maximaal toegestane snelheid, zodat alle systemen optimaal functioneren.

“Dit is nog maar het begin van vele testvluchten voordat we dit geavanceerde vliegtuig de komende weken officieel verwelkomen in onze vloot”, meldt KLM op LinkedIN.

De introductie van de A321neo markeert een belangrijke mijlpaal in de vlootvernieuwing van KLM, in lijn met het sectorplan ‘Schoner, stiller, efficiënter’. Deze nieuwe vliegtuigen zijn aanzienlijk stiller dan de huidige generatie vliegtuigen en resulteren in een vermindering van 21 procent van de CO2-uitstoot per passagierskilometer, aldus KLM.

Volvo FH Aero 460 voor Betten Transport

APPELSCHA – Betten Transport uit Appelscha zet als eerste in Friesland een nieuwe Volvo FH Aero in. De FH Aero 460 Globetrotter werd geleverd door Volvo Trucks dealer LVS.

Betten Transport was ooit één van de eerst klanten voor Volvo Trucks dealer MS. De Vries uit Beetgum. Jannes Betten: “Dat was ergens begin jaren zestig, toen kochten mijn vader en opa een nieuwe Volvo L485 trekker en een jong gebruikte L348 bakwagen met aanhangwagen voor het toen opkomende vervoer van aardappelen.”

Nu, ruim zestig jaar later zien trucks er heel anders uit dan toen en veranderde de Volvo Trucks dealer in Friesland naar LVS, maar Betten rijdt nog steeds met Volvo Trucks. Dat zegt iets over de kwaliteit van de trucks, en de relatie met de dealer.

“Volvo is nooit weg geweest uit onze vloot en op dit moment hebben elf van onze 20 trucks het Volvo logo in de grille”, aldus Piet Betten. Hij runt het bedrijf inmiddels samen met zijn vader Jannes en zijn broer Ewout.

Verschillende transportdisciplines

Betten Transport is een breed transportbedrijf. Het veevervoer wordt alleen nog als hobby uitgeoefend. Daar voor in de plaats kwam landbouwtransport, koeltransport, het vervoer met schuifzeil opleggers met meeneemheftrucks, losgestort aardappeltransport met onderlossers en het transport van grond en granulaat met kipper trailers.

“Wij hebben seizoensgebonden werk en door verschillende transportdisciplines in huis te hebben kunnen we eenvoudig schakelen, waardoor de continuïteit gewaarborgd is”, aldus Piet Betten. Het bedrijf rijdt met name nationaal, maar ook internationale ritten komen regelmatig voor.

Volvo FH Aero 460

De keuze voor de Volvo Aero was snel gemaakt toen er een nieuwe truck nodig was ter vervanging. “Wij hebben uitstekende ervaringen met de nieuwe generatie Turbo Compound motoren van Volvo. Daarmee rijden we tot 4 procent zuiniger dan voorheen. Met nieuwe Volvo FH Aero verwachten we daar weer zo’n zelfde stap te kunnen zetten. Brandstofverbruik is voor ons belangrijk en daarmee wordt ook de CO2 uitstoot verminderd. Onze klanten vragen daar steeds vaker om en met de Aero kunnen wij aan die vraag beantwoorden. De truck is voorzien van conventionele buitenspiegels en een zonneklep.”

“Dat maakt zo’n auto toch af naar onze mening. Verder hebben we een lampenbeugel gemonteerd op het dak. Qua uitstraling past de truck zo helemaal bij ons. Ik heb er net al even mee gereden en wat mij meteen opviel was de verbeterde audio installatie. Dat is echt een enorme verbetering met de vorige generatie”, aldus Piet Betten.

Universeel inzetbaar

De nieuwe Volvo FH Aero is in de strakke Betten huisstijl gespoten, waarbij de grille één geheel vormt qua kleur. Daarmee past de truck naadloos in de Betten vloot. De truck is voorzien van een 9 tons vooras, volledige luchtvering, Volvo Dynamic Steering en een luxe chauffeursstoel. Verder is de truck voorzien van een schuifschotel.

“Daarmee is de trekker voor ons universeel inzetbaar, bijvoorbeeld voor een koeltrailer, maar ook voor een onderlosser. Om die reden is de truck voorzien van een PTO voor een hydrauliekset”, aldus Piet Betten.

Sportief directeur Wheatley na 2024 weg bij F1-team Red Bull

MILTON KEYNES – Sportief directeur Jonathan Wheatley vertrekt na dit seizoen bij het Formule 1-team Red Bull. De directeur van de renstal van wereldkampioen Max Verstappen wordt teambaas bij het Formule 1-project van Audi.

“Het is een lange succesvolle samenwerking van meer dan achttien jaar geweest met Jonathan”, zegt teambaas Christian Horner van Red Bull. “Zijn bijdrage aan zes wereldtitels bij de constructeurs en zeven wereldtitels bij de coureurs zal voor altijd een mijlpaal zijn in de geschiedenis van het team.”

Wheatley blijft tot het eind van het seizoen, waarin Verstappen en het team nog aan de leiding gaan in het kampioenschap.

Hond speelde mogelijk rol bij incident met wolf in Austerlitz

UTRECHT – Bij het incident woensdag in Austerlitz, waarbij een meisje vermoedelijk door een wolf omver is gelopen of geduwd, heeft mogelijk ook een loslopende hond een rol gespeeld. Dat meldt de provincie Utrecht op basis van aanvullende informatie die ze over het incident heeft gekregen. “Deze vermoedelijke wolf heeft daarbij het jonge kind met kracht overlopen”, meldt een provinciewoordvoerder.

Wolvenexpert Dick Klees, een van de adviseurs van de provincie, zei tegen de NOS dat de nieuwe informatie reden is om het eerdere advies om de wolf af te schieten in te trekken. De wolf zou op de hond zijn afgegaan en daardoor “lijkt het incident minder erg dan gedacht”, aldus Klees.

De provincie is nog in afwachting van het volledige op schrift gestelde advies van de Zoogdierenvereniging over de wolf, maar ziet geen reden om te stoppen met het voorbereiden van een vergunningsaanvraag tot afschot. “Het heeft er alle schijn van dat sprake is van een wolf die problematisch gedrag vertoont, namelijk door in meerdere gevallen contact te maken met mensen, waaronder jonge kinderen, en honden”, aldus de provincie. “Door de ernst van de situatie willen we hoe dan ook maximaal voorbereid zijn om te kunnen ingrijpen wanneer het nodig is.”

Na het incident woensdag bij Austerlitz gaf de provincie het “dringende advies” niet met kleine kinderen naar de bossen van de Utrechtse Heuvelrug te komen. “Maar we adviseren ook om extra alert te zijn wanneer je met honden de bossen bij Zeist, Woudenberg, Leusden en Utrechtse Heuvelrug wilt ingaan. Houd daarbij in ieder geval honden aangelijnd en dichtbij”, zegt de provinciewoordvoerder.

Hij voegt eraan toe dat provincie en gemeenten niet gaan controleren op de aanwezigheid van mensen met kleine kinderen in de bossen. Handhaving is er wel op een deel van landgoed Den Treek. De burgemeester van de gemeente Leusden heeft dit gebied na eerdere incidenten met een wolf op 18 juli via een noodbevel tijdelijk afgesloten. Op 6 juli nam een wolf in dit gebied een hondje mee. Anderhalve week later beet een wolf een meisje in haar zij.

Pakketbezorger DHL ziet activiteiten in Duitsland aantrekken

DHL

BONN – De Duitse post- en pakketbezorger DHL Group heeft de activiteiten op de Duitse markt zien aantrekken in de eerste helft van dit jaar. Dat kwam vooral door de grotere vraag naar het verzenden van pakketten op de thuismarkt. Op andere gebieden zoals internationale pakketbezorging, wereldwijde logistieke dienstverlening en vrachtvervoer blijft het moederbedrijf van Deutsche Post last houden van de afkoelende wereldeconomie.

De omzet van Post & Pakket Duitsland steeg in de eerste helft van 2024 met 2,8 procent tot ongeveer 8,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat van de Duitse activiteiten steeg met bijna een kwart naar 324 miljoen euro. Bij de Express-divisie, die zich op het buitenland richt, daalde het bedrijfsresultaat echter met ruim een ​​kwart tot 1,3 miljard euro.

Vooral bedrijven maken gebruik van expresdiensten om belangrijke documenten of reserveonderdelen te verzenden. Nu de wereldeconomie verzwakt, gaat het met de expresdiensten van DHL slechter. Ook de vrachtactiviteiten ontwikkelden zich negatief.

De totale omzet van de groep nam in de eerste zes maanden van het jaar licht af met 0,3 procent tot 40,9 miljard euro. Het bedrijfsresultaat zakte echter met dik 20 procent naar ongeveer 2,7 miljard euro. Voor het hele jaar handhaafde het bedrijf wel de verwachting van een bedrijfsresultaat van tussen de 6 miljard en 6,6 miljard euro.

Negen EU-landen krijgen hulp bij uitvoeringsplan migratieregels

BRUSSEL – Negen van de 27 EU-lidstaten krijgen ondersteuning bij het opstellen van hun nationale plan om de strengere Europese migratieregels uit te voeren. Het gaat onder meer om Duitsland en België. Nederland heeft bij de Europese Commissie niet om hulp gevraagd. Die strengere regels, zoals afgesproken in het migratiepact, gaan vanaf medio 2026 gelden.

De regels gaan over het opvangen, verdelen en terugsturen van migranten, waarbij asielzoekers die weinig kans maken in detentie moeten worden gezet. Ook moeten alle landen op dezelfde manier asielzoekers registreren.

In december moeten alle EU-landen hun nationale plan indienen bij de Europese Commissie, waarin ze aangeven wat ze gaan regelen om aan het migratiepact te voldoen. Ook Tsjechië, Estland, Griekenland, Ierland, Italië, Portugal en Roemenië krijgen de komende vier maanden op hun verzoek gericht advies.

De adviseurs kijken bijvoorbeeld of en op welke onderdelen de nationale wetgeving en gerechtelijke processen moeten worden aangepast. Ook worden de negen landen geholpen bij het in kaart brengen van benodigd personeel, IT en kosten.

Containervervoerder Maersk verhoogt opnieuw winstverwachting

KOPENHAGEN – De grote Deense containerrederij A.P. Møller-Maersk verhoogt voor de derde keer haar winstverwachting voor het gehele jaar. Dat komt vooral door de hogere vrachttarieven als gevolg van de aanhoudende onrust in de Rode Zee door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart. In mei en juni werd de winstprognose ook al naar boven bijgesteld.

Maersk denkt nu dat de operationele winst zal uitkomen tussen de 9 miljard tot 11 miljard dollar. In juni werd die bandbreedte al verhoogd naar 7 miljard tot 9 miljard dollar. Door de grote vraag naar containerschepen en de langere vaarroute via zuidelijk Afrika stijgen de tarieven voor zeevrachtvervoer en dat stuwt de winstgevendheid van rederijen als Maersk. Het bedrijf heeft ook de verwachtingen voor de groei van de wereldwijde containerhandel voor dit jaar verhoogd.

Het in Kopenhagen gevestigde Maersk verwacht dat de onrust in de Rode Zee door de Houthi-aanvallen tot zeker het einde van dit jaar voortduurt. De door Iran gesteunde Houthi’s vallen schepen in de Rode Zee aan als steun voor Hamas in de oorlog met Israël.

Maersk komt op 7 augustus met volledige cijfers over het tweede kwartaal naar buiten. Het bedrijf zei donderdag al dat de omzet in die periode uitkomt op 12,8 miljard dollar met een bedrijfsresultaat van 2,1 miljard dollar.

Ebusco nog maar iets meer dan 1 euro per aandeel waard

DEURNE – Door zorgen over het voortbestaan is de beurskoers van de elektrischebussenfabrikant Ebusco donderdag opnieuw hard omlaaggegaan, tot onder de 1 euro per aandeel. “Het is een drama geworden. Je bent op een punt gekomen dat mensen zeggen: ik schop het aandeel eruit, ik wil er niets meer mee te maken hebben”, verklaart Cees Smit, beleggingsexpert bij Today’s Group, de koersval.

Het in het Brabantse Deurne gevestigde Ebusco kondigde woensdag aan dat het nettoverlies in de eerste helft van het jaar was opgelopen tot 64,7 miljoen euro, bijna een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder. De omzet daalde verder tot 38 miljoen euro, mede door verschillende productieproblemen.

“Het ziet ernaar uit dat het avontuur over is. We zagen al eerder dat de Vlaamse bussenbouwer Van Hool failliet ging. Het lijkt erop dat dit dezelfde kant op gaat. Hoe lager de koers, hoe minder mensen er nog vertrouwen in hebben”, stelt beursanalist Smit.

Ebusco ging in oktober 2021 voor 23 euro per aandeel naar de beurs, waarna de koers gestaag omlaagging. Donderdag eindigde het aandeel op een dieptepunt van 0,98 euro, een verlies van 16 procent.

Tijdens de beursgang zat er volgens Smit “veel fantasie” in het aandeel, omdat de verwachting was dat dieselbussen in heel Europa vervangen zouden worden door elektrische exemplaren. Daarbij was Ebusco een sterke partij met grootaandeelhouders. “Maar in de praktijk verloopt heel die elektrificatie veel langzamer dan mensen hadden gehoopt. En het geld van Ebusco raakt op. De overheid heeft ook nog niet gezegd dat ze er geld in gaat steken. Ze wil dat de elektrificatie doorgaat, dan moet je zo’n bedrijf ondersteunen en zorgen dat er in Nederland alleen nog maar schone bussen rondrijden. Daar ligt een taak voor de overheid, dat is de hoop voor Ebusco”, stelt de expert van Today’s Group.

Lufthansa schrapt voorlopig alle vluchten van en naar Tel Aviv

FRANKFURT – Lufthansa heeft alle passagiers- en vrachtvluchten van en naar Tel Aviv met onmiddellijke ingang tot en met 8 augustus geannuleerd. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft hiertoe besloten vanwege de oplopende spanningen in het Midden-Oosten.

Ook de vluchten van en naar de Libanese hoofdstad Beiroet worden niet hervat tot 12 augustus, aldus een woordvoerder. Ook andere luchtvaartmaatschappijen zoals Air France en Transavia hebben vluchten naar Libanon geschrapt.

Deze week vonden bombardementen plaats in Libanon en Iran, waarbij kopstukken van de door Iran gesteunde milities Hamas en Hezbollah om het leven kwamen.

Branches eisen toezegging schaderegeling sluiting Julianakanaal

MAASTRICHT – Brancheverenigingen en bedrijven die getroffen worden door de maandenlange sluiting van het Julianakanaal in Limburg dringen aan op een snelle toezegging over een compensatieregeling. Donderdag overleggen alle partijen hierover met Rijkswaterstaat.

Het Julianakanaal gaat vanaf 12 augustus dicht. Bedrijven willen graag dat er voor de afsluiting van het kanaal een akkoord over een compensatieregeling op tafel ligt. Of dat gaat lukken is zeer de vraag, omdat de voorgestelde bedragen ver uiteen liggen. Een gang naar de rechter wordt zelfs niet uitgesloten.

Het Julianakanaal moet maandenlang drooggelegd worden om een kapotte bouwkuip weg te halen. Voormalig minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat liet afgelopen voorjaar weten dat een compensatieregeling bespreekbaar was voor de partijen die hier nadeel van ondervinden. Een daarvoor ingehuurd onderzoeksbureau kwam uit op een schadebedrag van maximaal 7,2 miljoen euro per maand.

Te laag

Volgens branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is dat te laag. “Laten we het zo zeggen: wij hebben ons erg over dat bedrag verbaasd”, zegt beleidsadviseur Leny van Toorenburg. De binnenvaart kan volgens haar aanzienlijke schade oplopen als vervoer over water zo duur wordt dat voor alternatief transport over de weg moet worden gekozen. “Dat zou imagoschade opleveren en dat willen we graag voorkomen.”

Rijkswaterstaat praat donderdag onder meer met Transport en Logistiek Nederland (TLN), de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV), branchevereniging Evofenedex, en de schippers over een compensatieregeling. De LWV wil graag een akkoord hierover voor de afsluiting op 12 augustus, zegt directeur Huub Narinx. Ook hij heeft twijfels over de schadecijfers die nu worden genoemd. “Die bedragen kunnen door onvoorziene omstandigheden fors oplopen, vooral als de weersomstandigheden tegenwerken, bij hoog water of aanhoudende regen.”

Garantie

Grote bedrijven op industrieterrein Chemelot, zoals SABIC, OCI Nitrogen, Fibrant en AnQore, komen zoals het er nu voor staat niet in aanmerking voor een schadevergoeding. Chemelot-directeur Loek Radix wil dat dat verandert. “Bovendien willen we een garantie dat de zuidelijke omvaarroute open blijft. ”

Als Chemelot onbereikbaar wordt, kan de schade oplopen tot tientallen miljoenen, zegt Radix. Chemelot stapt desnoods naar de rechter. “Dat heeft niet onze voorkeur, maar wij zijn van mening dat het Julianakanaal tijdens de werkzaamheden wel degelijk gedeeltelijk open had kunnen blijven”.

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×