Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 15:42 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 89

Tien jaar cel voor man die zijn vrouw in Bovenkarspel doodde

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland veroordeelt een 54-jarige man tot 10 jaar gevangenisstraf voor doodslag op zijn echtgenote en het verbranden en wegvoeren van haar lichaam. Hij heeft in april 2023 zijn vrouw gedood in Bovenkarspel en probeerde daarna haar dood te verhullen. Na de celstraf krijgt hij een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel opgelegd. Ook moet hij de nabestaanden in totaal 55 duizend euro betalen aan schadevergoeding.

De relatie van de man en de vrouw stond al enige tijd onder spanning. In de ochtend van 10 april 2023 is het slachtoffer naar de schuur gegaan en dacht de verdachte dat zijn vrouw hem wilde verlaten. De verdachte is achter haar aangegaan. Zij waren samen in de schuur en de vrouw is daar om het leven gekomen doordat met kracht haar neus, mond en hals zijn dichtgedrukt.

Na haar dood heeft de verdachte geprobeerd haar lichaam te verbranden. Vervolgens legde hij haar lichaam in de achterbak van de auto en reed hij, naar eigen zeggen, naar een voetbalvereniging om daar in haar bijzijn zichzelf van het leven te beroven. Omdat het daar te druk was, is hij terug naar huis gereden. Ondertussen gaf de verdachte zijn vrouw als vermist op bij de politie.

De rechtbank vindt doodslag bewezen en stelt ook vast dat er sprake is van het verhullen van haar dood. De verklaring dat de verdachte na haar dood zelfmoord wilde plegen, gelooft de rechtbank niet. Het heeft nog bijna drie dagen geduurd voordat de politie hem aanhield en in die periode heeft hij geen zelfmoordpoging gedaan. In die drie dagen liet hij wel iedereen denken dat zijn vrouw was weggelopen na een ruzie.

Zelfs nadat hij was aangehouden, bleef hij iedere betrokkenheid bij haar dood ontkennen en probeerde hij nog de suggestie te wekken dat een ander verantwoordelijk zou kunnen zijn voor haar overlijden.

De verdachte heeft zijn echtgenote, de moeder van zijn kinderen, van het leven beroofd. In een opwelling heeft hij het slachtoffer haar adem ontnomen, toen hij dacht dat ze bij hem wegging. De verdachte lijkt constant bang te zijn geweest dat zijn echtgenote hem zou verlaten en kon dit niet verdragen.

De verdachte heeft een onomkeerbaar verlies en leed toegebracht aan de nabestaanden, zoals ter zitting is gebleken uit de slachtofferverklaring van één van zijn zoons. De zoons moeten omgaan met de wetenschap dat hun moeder door toedoen van hun eigen vader niet meer in leven is. Dat de verdachte geen openheid van zaken heeft gegeven over waarom en hoe hij hun moeder heeft gedood, bemoeilijkt de rouwverwerking van de nabestaanden.

De rechtbank houdt rekening met een verminderde toerekeningsvatbaarheid en een blanco strafblad en vindt daarom een gevangenisstraf van tien jaar passend. De verdachte krijgt geen tbs met voorwaarden, omdat dat alleen kan als er maximaal vijf jaar gevangenisstraf wordt opgelegd, en dat zou geen recht doen aan de ernst van de feiten en het leed van de nabestaanden. In plaats daarvan legt de rechtbank hem een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel op. Met deze maatregel kan toezicht op de verdachte worden gehouden na afloop van zijn gevangenisstraf.

Nieuwe voorzitter OV-NL: Hatte van der Woude

De branchevereniging van het openbaar vervoer, OV-NL, heeft Hatte van der Woude benoemd tot haar nieuwe voorzitter. Het voormalig Tweede Kamerlid en wethouder uit Delft is als voorzitter verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van OV-NL en vertegenwoordigt de OV-bedrijven.

Jaap Bierman, CEO van HTM en bestuurslid van OV-NL: “We zijn blij met Hatte van der Woude als nieuwe voorzitter van OV-NL. Met haar bestuurlijke en politieke kennis en ervaring is zij goed in staat de gezamenlijke belangen van de vervoerbedrijven op specifieke thema’s als veiligheid, duurzaamheid, toegankelijkheid en betaalbaarheid op de politieke en maatschappelijke agenda te krijgen en te houden. De afgelopen twee jaar is de rol van OV-NL als branchevereniging steeds relevanter geworden, en we zijn ervan overtuigd dat Hatte ons kan helpen om deze ingeslagen weg voort te zetten en de zichtbaarheid van OV-NL verder kan uitbreiden.”

Hatte van der Woude kijkt uit naar haar nieuwe rol: “Betaalbaar, veilig en toegankelijk openbaar vervoer is cruciaal voor de bereikbaarheid van Nederland. Het is voor mensen belangrijk bij het maken van keuzes over waar ze gaan wonen, werken of studeren. Investeringen in het OV zijn essentieel voor het oplossen van maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, klimaat en economie. Daarbij is het belangrijk dat er concrete doelstellingen geformuleerd worden door dit kabinet: Wat willen we op welke plaats bereiken, ook op lange termijn? In slecht bereikbare huizen wil je tenslotte niet wonen.”

Het bestuur van OV-NL bestaat verder uit Jaap Bierman (HTM), Wouter Koolmees (NS) en Wilko Mol (EBS).

Hatte van der Woude was van 31 maart 2021 tot 6 december 2023 Tweede Kamerlid voor de VVD. Zij was daar woordvoerder hoger onderwijs, wetenschapsbeleid en emancipatie. Van juni 2018 tot maart 2021 was zij wethouder onderwijs, jeugd, integratie en emancipatie in Delft. Eerder werkte zij bij de AIVD, in diverse rollen binnen De Haagse Hogeschool en als business research consultant in Azië. Hatte is getrouwd en moeder van twee dochters en een zoon.

OV-NL is de branchevereniging waar alle openbaarvervoerbedrijven bij zijn aangesloten: Arriva Nederland, EBS Public Transportation BV, GVB, HTM Personenvervoer N.V., Keolis Nederland, NS, Qbuzz b.v., RET en Transdev

 

Fietser overleden na ernstig verkeersoverval in Roermond

ROERMOND – Een 53-jarige man uit Roermond is maandagavond in het ziekenhuis in Maastricht overleden aan de verwondingen die hij opliep bij een verkeersongeval eerder op de dag in Roermond.

Maandagmiddag tussen 13:30 en 14:00 uur ontstond er op de Godsweerdersingel een aanrijding tussen een man op de fiets en een bus.

De fietser raakte daarbij gewond waarop de traumahelikopter werd opgeroepen om assistentie te verlenen. De trauma arts verleende ondersteuning en het slachtoffer is per ambulance naar het ziekenhuis in Maastricht gebracht.

De politie, Opsporing Team Verkeer, onderzoekt wat er precies is gebeurd.

Bezorgdienst Picnic opnieuw flink verlieslatend in Nederland

AMSTERDAM – Boodschappenbezorger Picnic heeft in Nederland vorig jaar een verlies gedraaid van bijna 78 miljoen euro. Dat komt naar voren uit de jaarrekening van het bedrijf die onlangs werd gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en waar RTL Z als eerste over berichtte.

Picnic wist het verlies wel terug te dringen ten opzichte van vorig jaar. Toen bleef onder de streep een negatief resultaat van ruim 104 miljoen euro over.

Picnic maakte eerder al bekend dat de totale omzet vorig jaar met ruim een derde is gestegen tot meer dan 1,2 miljard euro. De verkoop van boodschappen in Nederland was daarbij goed voor bijna 800 miljoen euro, 28 procent meer dan in 2022.

Ook in Duitsland en Frankrijk groeide Picnic, met respectievelijk 41 procent en 147 procent. Het nettoverlies kwam uit op ruim 220 miljoen euro, tegen bijna 209 miljoen euro een jaar eerder.

Picnic was vooral geld kwijt aan de automatisering van de orderverwerking. Zo werkt het bedrijf met een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht, waardoor Picnic efficiënter is gaan werken. Onder meer de automatisering heeft ertoe geleid dat over de laatste periode aan het einde van het jaar in Nederland een winst in de boeken ging, zei medeoprichter en directeur Michiel Muller eerder tegen Het Financieele Dagblad.

Het gaat dan wel om een brutowinst, waarin onder meer rente en belastingen niet zijn meegenomen.

1.000 euro boete voor chauffeur zonder rijbewijs van bus met kinderen

Foto: ILT | X

HEEMSKERK – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft dinsdag in Heemskerk bij een school een controle op rolstoel- en leerlingenvervoer gehouden. Een controle waar de controleurs primair letten op de veiligheid, zoals de bevestiging van de rolstoel, losliggende lading etc.

Een chauffeur van een bus reed kinderen vanuit het asielzoekerscentrum naar school maar bleek bij controle niet te beschikken over een geldig rijbewijs. Het boetebedrag is 1.000 euro, de chauffeur mag niet verder rijden en de verzekering dekt geen schade als het rijbewijs niet geldig is, meldt de ILT op X.

Over het algemeen hadden de vaste chauffeurs het beter voor elkaar en werden er een aantal waarschuwingen gegeven voor losliggende lading, een foutieve versie in de BCT en het rijden zonder gordel, voegt de ILT nog toe.

Verlies NSC zet volgens peiling door, partij komt op 3 zetels

HILVERSUM – Het verlies van coalitiepartij NSC zet verder door volgens een nieuwe zetelpeiling van EenVandaag in samenwerking met onderzoeksbureau Verian.

Als kiezers deze maand naar de stembus zouden gaan, zou de partij 3 zetels halen. Dat is een virtueel verlies van 6 zetels sinds de peiling van een maand geleden.

De partij kreeg bij de Tweede Kamerverkiezingen 20 zetels. Volgens EenVandaag zouden veel van de NSC-stemmers thuisblijven als de stembussen nu geopend waren. Verder blijft de zetelverdeling in de peiling van september aardig gelijk aan de verkiezingsuitslag van 2023. PVV blijft de grootste met nu 41 zetels versus 37 in november. Daarna volgen PvdA-GroenLinks met 27 en VVD met 23 zetels. In november haalden die partijen respectievelijk 25 en 24 zetels. CDA verdubbelt in de peiling naar 10 zetels en lijkt net als de PVV een deel van de NSC-kiezers overgenomen te hebben.

EenVandaag bevroeg daarnaast het eigen Opiniepanel op 22 en 23 september. Daaruit concludeert het programma dat bijna de helft van de 2662 deelnemende NSC-kiezers liever niet zou hebben dat Pieter Omtzigt na zijn wegens ziekte ingelaste pauze terugkomt als partijleider. Hij zou beter zijn in de rol als Kamerlid.

Over zijn vervanger Nicolien van Vroonhoven zijn de deelnemers verdeeld: 45 procent heeft redelijk tot veel vertrouwen in haar als fractievoorzitter, tegenover 43 procent met weinig tot geen vertrouwen. De tijdelijke partijleider werd bij de Algemene Politieke Beschouwingen half september flink bevraagd over de positie van NSC rond de asielnoodwet die het kabinet wil invoeren.

Wilders: we hebben probleem als kabinet niet voor noodwet gaat

DEN HAAG – Als het kabinet niet kiest voor een noodwet om snel verregaande asielmaatregelen te nemen, “dan hebben we een probleem”, vindt PVV-leider Geert Wilders. “Als ze daar niet toe zouden besluiten is het niet zeker of wij dat kunnen dragen.”

Mocht het kabinet toch voor een spoedwet gaan, waar de oppositie op aandringt, moet de PVV zich beraden. Coalitiepartner NSC denkt juist niet dat het kabinet tot noodwetgeving kan komen.

Wilders benadrukte nog maar eens dat er maandenlang is onderhandeld over de afspraken in het coalitieakkoord en het regeerprogramma. In beide documenten, uiterst belangrijk voor het kabinet-Schoof, staat de route voor het noodrecht. “Dus laten we daar nu voor gaan. Het kabinet is nu aan zet”, zei Wilders hierover.

Mocht het kabinet toch voor spoedwetgeving kiezen, dan “weet ik niet of ik dat steun”. Hij wees, net als PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) eerder, op de mogelijkheden van de oppositiefracties in de Tweede Kamer om het proces vervolgens alsnog te vertragen. De Kamer kan schriftelijke vragenrondes eisen en vragen om technische briefings.

Dode na aanrijding met vrachtwagen op A1 bij De Lutte is 26-jarige man

Foto: Rijkswaterstaat

DE LUTTE – Het dodelijke slachtoffer van het verkeersongeluk dat maandag gebeurde op de A1 bij De Lutte (Overijssel) is een 26-jarige man uit Hengelo. Dat meldt de politie.

Het slachtoffer kwam met zijn auto onder de achterkant van een trailer van een vrachtwagen terecht.

Volgens verschillende media gebeurde dit in een file voor de Duitse grenscontroles, maar de politie kan dit niet bevestigen.

De bestuurder van de vrachtwagen is een 32-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Gemeente: stikstofregels verhinderen asielzoekerscentrum ‘t Harde

OLDEBROEK – Bij het dorp ‘t Harde in Gelderland komt toch geen asielzoekerscentrum. Onder meer door de regels over de uitstoot van stikstof en eisen voor bescherming van planten en dieren zijn de plannen niet haalbaar, liet de gemeente Oldebroek dinsdag weten. De geplande opvang leidde tot veel onrust in het dorp.

Bij ‘t Harde hadden ongeveer driehonderd asielzoekers moeten worden opgevangen. De beoogde locatie ligt net buiten het dorp, tussen de snelweg A28 en de Bovendwarsweg. Het terrein grenst aan de Veluwe, een beschermd natuurgebied. In de buurt ligt ook een schietterrein van de Koninklijke Landmacht.

Volgens Oldebroek, waar ‘t Harde in ligt, geven de natuur- en milieuregels “te veel onzekerheden om een vergunning aan te vragen”. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft die conclusie getrokken “na vijftien onrustige maanden”, aldus de gemeente.

Het COA had de plannen voor de opvang in juni vorig jaar aangekondigd. “We kijken terug op een onrustige periode, voor ons als gemeente maar zeker voor onze inwoners”, laat burgemeester Tanja Haseloop-Amsing weten.

Oldebroek ergerde zich al langer aan de gang van zaken. Zo meldde de gemeente in maart dat het COA niet op tijd informatie had gegeven over het asielzoekerscentrum. “Het is niet de eerste keer dat u de aan ons toegezegde datums overschrijdt. Dit draagt bij aan negatieve beeldvorming”, schreef de burgemeester toen in een brief aan het COA.

Begin dit jaar sloot een noodopvang bij het strand in het Noord-Hollandse Petten in verband met de uitstoot van stikstof. Voor de stroomvoorziening moest de opvang gebruikmaken van generatoren. Die lieten te veel stikstof in het naastgelegen Natura 2000-gebied terechtkomen. De asielzoekers verhuisden naar Schagen in dezelfde gemeente. Ook in Nieuw-Milligen (gemeente Apeldoorn) ging een noodopvang in een natuurgebied niet door om de uitstoot van stikstof.

Zwitserland meldt aanhoudingen na eerste dode zelfmoordcapsule

SCHAFFHAUSEN – Voor het eerst heeft iemand een einde aan haar leven gemaakt met een in Nederland ontwikkelde zelfmoordcapsule. De Volkskrant berichtte als eerste over de dood van de vrouw, die nu door de politie in Zwitserland en een organisatie die bij de zelfmoord was betrokken is bevestigd. Er zijn “meerdere mensen” aangehouden en de capsule is in beslag genomen.

De zelfmoordcapsule is een zogenoemde Sarco. Dat apparaat is ontwikkeld door Philip Nitschke, een Australische arts die in Nederland woont. De gebruiker gaat in de capsule liggen. Na een druk op een knop loopt de capsule vol stikstof. De gebruiker krijgt daardoor geen zuurstof meer binnen, raakt na enige minuten buiten bewustzijn en sterft vervolgens.

De overledene is een 64-jarige vrouw uit het Midwesten van de Verenigde Staten, meldt The Last Resort. Die organisatie heeft de zelfmoord begeleid. De enige aanwezige bij het overlijden, was een van de voorzitters van de organisatie, Florian Willet. Volgens de organisatie leed de vrouw aan een ernstige aandoening aan haar afweersysteem. Ze overleed “vreedzaam, snel en waardig” in een bos op privéterrein, zegt Willet via The Last Resort. De capsule zou zo hebben gewerkt zoals was bedoeld.

De politie zegt door een advocatenkantoor geïnformeerd te zijn dat een Sarco was gebruikt voor een zelfmoord bij een boshut in Merishausen. Het lichaam is meegenomen voor autopsie. Hoeveel mensen precies zijn aangehouden, vermeldt de politie niet. Het strafrechtelijk onderzoek draait volgens het persbericht om aanzetten tot, en hulp bij zelfmoord. Details over de identiteit van de dode heeft de politie niet bekendgemaakt.

De Volkskrant meldde eerder dinsdag dat een fotograaf van die krant is opgepakt “die de zaak van dichtbij volgde en foto’s wilde maken”. Verder is volgens de krant Willet “mogelijk” ook opgepakt. Het Volkskrantartikel werd op X gedeeld door Nitschke en The Last Resort.

Bijna 185.000 mensen lopen zeker 6 maanden achter met zorgpremie

DEN HAAG – Het aantal mensen dat de zorgpremie langer dan zes maanden niet had betaald, bedroeg begin deze maand 184.500, aldus het centrale administratiekantoor CAK. Zorgverzekeraars melden de wanbetalers aan bij deze organisatie, die dan meestal een premie gaat inhouden op uitkering of loon.

Het CAK zag de laatste jaren een stijging in aantal mensen dat niet aan zijn verplichtingen voldeed, tot 178.912 in 2023. De instantie kan niet echt iets zeggen over de oorzaak en al helemaal niet over de gevolgen van de nieuwe stijgingen van de zorgpremie.

Wanbetalers blijven wel verzekerd en hun verzekeraars krijgen daarvoor een compensatie van het CAK. Die komt weer van het door dit kantoor geïnde geld. Dat wordt echter ook deels gestort in het Zorgverzekeringsfonds.

Schuldhulpverlening

Het CAK probeert mensen die hun verzekering niet betalen zo snel mogelijk weer hun verplichtingen op de gewone manier te laten voldoen. Daartoe wordt vaak contact gezocht met gemeenten en gekeken naar mogelijkheden voor schuldhulpverlening.

Zorgverzekeraars melden niet-betalenden pas na zes maanden bij het CAK aan voor de regeling wanbetalers. Voor die tijd wordt er vaak nog wel onderling over een betalingsregeling gesproken.

Tientje

Dat de zorgpremies met ongeveer een tientje zouden stijgen, werd al verwacht. DSW verhoogt in 2025 de premie van de basisverzekering met 9,50 euro per maand, zo maakte deze zorgverzekeraar dinsdag als eerste bekend. Op 12 november moeten alle verzekeraars hun nieuwe premie bekend hebben gemaakt.

Horner denkt dat Red Bull weer op de goede weg is

MILTON KEYNES – Teambaas Christian Horner denkt dat Red Bull weer op de goede weg is. Volgens Horner staat het team van Max Verstappen er een stuk beter voor dan een aantal weken geleden. Het seizoen in de Formule 1 nadert de climax en Verstappen heeft zijn voorsprong zien slinken.

“Ik denk dat er progressie in zit en ik denk dat we een aantal problemen met de auto hebben begrepen. Ik denk dat we begonnen zijn om ze aan te pakken”, zei Horner op een persmoment. “We waren beter in Bakoe en we waren beter in Singapore.” Afgelopen weekend eindigde Verstappen als tweede in Singapore, achter zijn concurrent Lando Norris.

“Ik vind het bemoedigend dat de auto reageerde zoals we hadden gehoopt en wat onze meetapparatuur ons vertelde. Ik denk dat het team de goede kant opgaat en inzicht begint te krijgen in waar sommige van de beperkingen liggen en ook enkele van de oorzaken van die beperkingen. Dat opent deuren”, aldus Horner.

Hoofdoorzaak

“Ik denk dat wat Monza werkelijk blootlegde misschien een deel van de hoofdoorzaak was, of hielp om de hoofdoorzaak van het probleem te identificeren. Dus ik neem Monza als het dieptepunt en vanaf daar zijn we begonnen te bouwen.” Verstappen eindigde in Monza als zesde.

De volgende Grote Prijs in de Formule 1 is pas op 20 oktober. Dan staat de race in het Amerikaanse Austin op het programma.

Vrachtwagen en bestelbus in brand na aanrijding [+foto]

Foto: HVZeeland

BORSSELE – Een bestelbus en een vrachtwagen zijn dinsdagmiddag in brand gevlogen nadat deze in Borssele met elkaar in aanrijding waren gekomen. Twee personen raakten lichtgewond.

De voertuigen kwamen rond 11.55 uur frontaal met elkaar in botsing op de Westeindsedijk. Twintig minuten na de melding ontstond brand in de bestelbus. Hierop werd de brandweer gealarmeerd.

Het vuur greep al snel om zich heen en zette ook de cabine van de vrachtwagen in brand. De Veiligheidsregio meldt dat de cabine volledig is uitgebrand. Dit resulteerde in de oproep van een extra blusvoertuig en een waterwagen.

Volgens de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) vervoerde de vrachtwagen lege fruitkisten. “We controleren nog of de brand bij de kisten is gekomen”, aldus de VRZ.

De ambulancedienst heeft ter plekke twee personen behandeld. Zij liepen voor zover bekend geen ernstige verwondingen op.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk. De weg is ter plaatse volledig afgesloten.

Vanaf half december rechtstreekse trein tussen Berlijn en Parijs

Deutsche Bahn

BERLIJN – Treinreizigers kunnen vanaf half december overdag rechtstreeks met de trein van Berlijn naar Parijs. De reistijd zal ongeveer acht uur zijn, liet Deutsche Bahn (DB) aan het Duitse persbureau dpa weten.

“Hiermee worden de twee hoofdsteden voor het eerst overdag met elkaar verbonden via hogesnelheidstreinen”, aldus het spoorbedrijf, dat voor de verbinding samen optrekt met de Franse SNCF.

DB en SNCF werken al sinds juni 2007 samen op het gebied van hogesnelheidstreinen tussen Duitsland en Frankrijk. Sindsdien rijden ICE- en TGV-treinen op de routes Frankfurt – Parijs en Stuttgart – Parijs. In de loop der jaren zijn daar ook andere trajecten bijgekomen.

Eind 2007 werd al een dagelijkse verbinding van Parijs naar München via Stuttgart toegevoegd. In maart 2012 kwam ook een dagelijkse rechtstreekse verbinding tussen Frankfurt en Marseille. Sinds 2023 rijden er in de zomer op zaterdag daarnaast ook rechtstreekse treinen tussen Frankfurt en Bordeaux.

Tussen Berlijn en Parijs kan je sinds december vorig jaar ook al met een nachttrein. Die wordt geëxploiteerd door de Oostenrijkse ÖBB, die verspreid over Europa een nachttreinennet heeft opgezet.

Patiëntenfederatie vreest meer zorgmijders door hogere zorgpremie

DEN HAAG – De verhoging van de zorgpremie leidt ertoe dat de toegang tot de zorg verder onder druk komt te staan. Dat zegt Patiëntenfederatie Nederland, die vreest dat mensen minder vaak een aanvullende verzekering nemen en daardoor zorg mijden als ze meer moeten betalen. “We zien de premies elk jaar stijgen. Steeds meer patiënten kunnen die extra kosten er niet bij hebben”, zegt een woordvoerder.

DSW maakte zoals elk jaar als eerste zorgverzekeraar de premie voor volgend jaar bekend. De basisverzekering stijgt met 9,50 euro per maand. Uiterlijk 12 november maken alle zorgverzekeraars hun premie voor 2025 bekend.

De hogere zorgpremie kan volgens de Patiëntenfederatie gevolgen hebben voor het afsluiten van een aanvullende verzekering. “Dat kan heel negatief uitpakken”, zegt de woordvoerder. “Mensen nemen dan de zorg niet af die ze nodig hebben, zoals fysiotherapie. Dat kan heel negatief uitpakken.”

De Patiëntenfederatie maakte zich al zorgen over de wachtlijsten en de stijgende zorgkosten, die volgens de woordvoerder eveneens leiden tot het mijden van zorg. “Mensen gaan niet meer naar de dokter of tandarts uit angst voor de rekening.” De organisatie vindt het goed dat het nieuwe kabinet het eigen risico wil verlagen, maar er is volgens de woordvoerder meer nodig om “de stapeling van zorgkosten aan te pakken”. “De mondzorg en fysiotherapie moeten deels terug in het basispakket. Ook zijn wij voorstander van afschaffing van het vrijwillig eigen risico, voor meer solidariteit in het stelsel.”

LAATSTE NIEUWS

Aantal reizigers luchthaven Frankfurt toegenomen

FRANKFURT - De reizigersaantallen op de luchthaven van Frankfurt zijn in de eerste negen maanden van dit jaar toegenomen in vergelijking met dezelfde periode...