Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 01:42 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 89

Kabinet zet in op vrachtwagens die rijdend opladen

Foto: Siemens

DEN HAAG – Het kabinet zet in op vrachtwagens die kunnen opladen tijdens het rijden. Tot en met 2030 gaat 115 miljoen euro naar deze zogeheten Electric Road Systems (ERS), heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) bekendgemaakt.

ERS werken bijvoorbeeld via bovenleidingen waarop vrachtwagens kunnen aansluiten. Een kilometer rijden zou de accu van een vrachtwagen genoeg moeten opladen om daarna nog eens twee kilometer te rijden, staat in een plan dat Madlener naar de Kamer heeft gestuurd.

In onder meer Duitsland zijn al proeven geweest met bovenleidingen op de snelweg, maar de techniek staat hoe dan ook nog in de kinderschoenen. “ERS werpt nog de nodige vragen op over veiligheid en uitvoerbaarheid”, staat in Madleners plan.

Op dit moment loopt al een onderzoek naar een elektrische snelweg tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, en van Rotterdam naar Venlo.

LEES OOK
'Meerjarenprogramma Terugsluis' gepubliceerd, wat gebeurt er met de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing?

Het geld komt uit de opbrengst van de vrachtwagenheffing, een heffing per kilometer die andere belastingen grotendeels vervangt. In totaal brengt deze nieuwe belasting van 2026 tot en met 2030 ruim 1,6 miljard euro op, maakte het kabinet deze vrijdag bekend. De aanleg van 180 kilometer aan elektrische snelweg zou zo’n 600 miljoen euro kosten. Het kabinet wil dat bedrijven ook bijdragen.

Vier ton cocaïne bij Lanzarote onderschept, Nederlander vast [+video]

MADRID – Patrouilleboten van de Spaanse en Franse douane hebben vier ton cocaïne onderschept in een vrachtschip in de buurt van de Canarische Eilanden. De tien bemanningsleden, onder wie een Nederlander, zijn gearresteerd.

Het schip voer onder Tanzaniaanse vlag op grote afstand van Lanzarote, het oostelijkste eiland van de Atlantische archipel voor de kust van Noordwest-Afrika. Onder de andere arrestanten zijn Turken en Azerbeidzjanen.

Het vrachtschip trok de aandacht omdat het van Turkije naar West-Afrika ging zonder goederen te laden of te lossen en vervolgens, na het maken van “grillige manoeuvres”, koers zette naar het Iberisch schiereiland, aldus de autoriteiten.

Spanje is een belangrijke toegangspoort voor drugs naar Europa door de nauwe banden met voormalige koloniën in Latijns-Amerika en de nabijheid van Marokko, een belangrijke cannabisproducent.

Ierse waakhond onderzoekt gegevensverwerking Ryanair na klachten

DUBLIN – De Ierse toezichthouder voor privacy onderzoekt of Ryanair zich wel aan de regels houdt rond de verwerking van persoonsgegevens. Aanleiding zijn klachten van klanten die extra identiteitscontroles moesten ondergaan voor tickets die ze via externe boekingswebsites hadden gekocht.

De Data Protection Commission (DPC) heeft vrijdag in een verklaring aangekondigd een onderzoek te starten naar Ryanairs verificatieproces voor passagiers die vluchten boeken via websites en onlinereisbureaus van derden. Dat verificatieproces zou ook gebruikmaken van gezichtsherkenning met biometrische gegevens van klanten.

Volgens Graham Doyle, bestuurder bij de DPC, hebben talrijke klanten geklaagd. Hij geeft aan dat de toezichthouder graag wil weten of Ryanairs gebruik van deze verificatiemethoden in overeenstemming is met de Europese regels voor gegevensbescherming.

Ryanair heeft in reactie laten weten het onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien. Het verificatieproces is volgens de maatschappij bedoeld ter bescherming van de klanten zelf.

Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. ondertekenen contract voor aanleg eerste spoorbundel Emplacement Maasvlakte Zuid

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. ondertekenen contract voor aanleg eerste spoorbundel Emplacement Maasvlakte Zuid
Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. hebben het contract ondertekend voor de aanleg van een bundel van zes opstelsporen geschikt voor 740 meter treinen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ).

Het project is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ProRail en met gebruik van een Europese Connecting Europe Facility (CEF) subsidie. Swietelsky start in het voorjaar van 2025 met de aanleg van de spoorbundel, die medio 2027 in gebruik wordt genomen. De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren. Door de aanleg wordt het capaciteitsknelpunt opgelost.

Voor de positie van Rotterdam in het Europese achterland is een betrouwbaar en concurrerend spoorproduct onmisbaar. De containeroverslag in de Rotterdamse haven groeit gestaag de komende jaren. Om de toenemende stroom containers op een efficiënte manier naar het achterland te kunnen blijven vervoeren, investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in duurzame en efficiënte spoorontwikkeling.

Bereiken klimaatdoelen

De aanleg van het EMZ past in het streven van het Havenbedrijf om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. Spoorgoederenvervoer heeft een lagere uitstoot van CO₂, NOₓ en fijnstof dan wegtransport. Dit sluit aan bij de klimaatdoelen van de EU Green Deal, die transportemissies tegen 2030 met 55 procent en tegen 2050 met 90 procent wil verminderen.

De ontwikkeling van het EMZ helpt Havenbedrijf Rotterdam om de CO₂-uitstoot van het achterland- en continentaal vervoer met 30 procent te verlagen tegen 2030, conform het Klimaatakkoord. Door de aanleg van het EMZ verwacht het Havenbedrijf jaarlijks de samenstelling van 6.750 extra treinen te stimuleren tussen de Maasvlakte en het achterland. Dit komt overeen met de vervanging van 675.000 vrachtwagenritten per jaar.

Optimaliseren spoorgoederenvervoer

Havenbedrijf Rotterdam en ProRail hebben de Logistieke Visie Havenspoor 2050 opgesteld. Deze visie geeft inzicht in de toekomstige capaciteitsknelpunten op de Havenspoorlijn en hoe deze kunnen worden verholpen. In de periode tot 2040 zijn een aantal infrastructurele projecten voorzien die de bereikbaarheid van de Maasvlakte per spoor zullen vergroten en het logistieke proces optimaliseren en verduurzamen. Deze projecten worden gefaseerd uitgevoerd in samenwerking met ProRail. Naast de aanleg van het EMZ, wordt de C2-bocht aangepast en wordt er ingezet op verdere elektrificatie van de Havenspoorlijn.

OM: twee campagnevideo’s FVD zijn strafbaar

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie in Amsterdam heeft twee campagnevideo’s van Forum voor Democratie (FVD) als strafbaar beoordeeld. Het gaat om een spotje waarin de partij aandacht vraagt voor de gevolgen van de spreidingswet en een over non-binaire en transgender personen, aldus het OM vrijdag.

Justitie beoordeelt het filmpje over de spreidingswet als een uiting die aanzet tot haat tegen asielzoekers en groepsbelediging van asielzoekers. De andere video is volgens het OM een uiting die aanzet tot haat tegen lhbtiq+’ers en als een “discriminatoire belediging van een persoon”.

Het OM is een onderzoek gestart op basis van aangiftes naar aanleiding van de spotjes. De Amsterdamse politie gaat de drie bestuursleden van FVD als verdachten horen over de campagnevideo’s die de partij heeft uitgezonden. Na die verhoren, die deze maand gepland staan, zal het OM een beslissing nemen over een eventuele vervolging, aldus een woordvoerder. Het gaat om voorzitter Thierry Baudet, penningmeester Freek Jansen en vicevoorzitter Joris van den Oetelaar.

Haat

Het OM vindt dat in het filmpje over de spreidingswet asielzoekers als groep tegenover de rest van de Nederlandse bevolking wordt gezet. Het publiek wordt aangezet tot haat tegen asielzoekers, oordeelt het OM. Daarnaast is er sprake van groepsbelediging, omdat de video een negatief beeld schetst van de groep asielzoekers. Volgens eerdere rechterlijke uitspraken valt de groep asielzoekers onder de discriminatiegrond “ras” aldus het OM. De video is meermalen uitgezonden in de zendtijd voor Politieke Partijen.

De video over non-binaire en transgender personen is in november 2023 geplaatst op het Instagramaccount van FVD. Justitie meent dat het filmpje tot doel heeft mensen te overtuigen van het gevaar van transgender en non-binaire personen en zet aan tot haat.

“Volgens het OM worden met beide video’s op weldoordachte wijze en met gebruikmaking van retoriek, hele groepen in een kwaad daglicht gesteld”, aldus justitie. “Daarmee is de grens van de vrijheid van meningsuiting naar oordeel van het OM overschreden. Het OM vindt het belangrijk dat we een samenleving hebben waarin iedereen zich thuis voelt, ongeacht afkomst of gender. Iedereen moet veilig kunnen leven, zonder zorgen over geweld of uitsluiting.”

Minister Faber komt ‘binnen afzienbare tijd’ met asielnoodwet

DEN HAAG – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) verwacht “binnen afzienbare tijd” klaar te zijn met haar voorstel voor een asielnoodwet, zei ze voor de ministerraad. Op de vraag of het om weken of maanden gaat, antwoordde ze: “in ieder geval geen maanden”. Minister-president Dick Schoof hield het op “voor het herfstreces”, de vakantie van Tweede Kamerleden die op 25 oktober begint.

“Binnen afzienbare tijd kom ik met de noodwet en ondertussen ben ik ook met andere wetgeving bezig”, aldus Faber. Dat verloopt “goed” volgens de minister. Volgens Faber is haar voorstel nog niet helemaal af omdat er “nog wat andere inzichten zijn bijgekomen. Die zijn we nu aan het verwerken”. Ze wil niet zeggen wat die inzichten zijn. Ook doet de langere wachtperiode volgens haar niets af aan de haast die ze heeft om de asielstroom in te perken. “Op het moment dat ik zover ben en het koninklijk besluit wordt geactiveerd, dan kunnen we gelijk onze maatregelen nemen. Dus dat is supersnel.”

Het plan voor een asielnoodwet komt van Fabers partij PVV en leidt tot veel spanningen in de coalitie. Vooral NSC vraagt zich af of het wel rechtsstatelijk is om dit type wetgeving in te zetten dat normaal gesproken bedoeld is voor noodsituaties als oorlogen en natuurrampen. Daarom is op aandringen van de partij afgesproken dat deze wet er alleen komt als deze “gedragen gemotiveerd” is.

Noodwet

Bij de Algemene Politieke Beschouwingen vorige maand kraakten de meeste oppositiepartijen het plan van een noodwet. Het beeld van een asielcrisis wordt naar hun mening gebruikt om het parlement te passeren. Een noodwet gaat namelijk al in werking voordat de Tweede en Eerste Kamer hier hun oordeel over uit kunnen spreken. Hun bezwaren werd kracht bijgezet toen tijdens het debat zeer kritische ambtelijke adviezen werden vrijgegeven over de juridische haalbaarheid van het plan.

Maar wat Geert Wilders betreft moet en zal de noodwet er komen. Schoof zei eerder dat de PVV-leider hier achter de schermen net zo uitgesproken is als daarvoor. Dinsdag zei Wilders dat het kabinet “een probleem” heeft als de spoedwetgeving er niet komt. Deze week heeft Schoof elk van de (interim-)fractieleiders van de vier coalitiepartijen individueel gesproken om te zorgen voor een “goede landing” van het plan.

Khamenei verdedigt aanval op Israël in zeldzame preek

TEHERAN – De Iraanse ayatollah Ali Khamenei heeft de raketaanval van Iran op Israël verdedigd. “De actie van onze strijdkrachten enkele nachten geleden was volledig legaal en gerechtvaardigd”, zei hij tijdens het vrijdaggebed in Teheran. Het was voor het eerst in vijf jaar dat de ayatollah in het openbaar voorging in het gebed.

De opperste leider van Iran sprak een grote menigte toe. Hij haalde meermaals uit naar Israël, dat volgens hem nooit van de Palestijnse beweging Hamas en de Libanese Hezbollah zal winnen. Beide militante groeperingen worden gesteund door Iran. Khamenei sprak ook zijn steun uit voor de dodelijke aanval van Hamas op Israël in oktober vorig jaar.

Iran vuurde dinsdag ongeveer tweehonderd raketten af op Israël als vergelding voor het doden van leiders van Hamas en Hezbollah. Israël dreigt sindsdien met een vergeldingsaanval, maar die heeft nog niet plaatsgevonden. Het was de tweede directe aanval ooit van Iran op Israël. De eerste vond in april plaats. Volgens Khamenei was dit de “minimale straf voor de misdaden” die Israël pleegt.

Hassan Nasrallah

Khamenei zei dat de zogeheten as van verzet in het Midden-Oosten niet zal terugdeinzen na de dood van meerdere militante leiders en zal winnen. De as van verzet bestaat uit gewapende bewegingen als Hamas in de Gazastrook, Hezbollah in Libanon en Houthi’s in Jemen die door Iran worden gesteund. De ayatollah prees de “hevige verdediging” tegen Israël van afgelopen jaar.

Er werd in Teheran ook stilgestaan bij de dood van Hassan Nasrallah. De leider van Hezbollah stierf vorige week bij een Israëlische luchtaanval op het zuiden van Beiroet, samen met een commandant van de Iraanse Revolutionaire Garde. Volgens Khamenei verleent Hezbollah “een onmisbare dienst aan de hele regio en de gehele islamitische wereld”.

Noorden

Israël maakte vorige maand bekend dat de focus van zijn krijgsmacht voortaan ligt op het noorden, waarmee de strijd met Hezbollah wordt bedoeld. Israël en Hezbollah vallen elkaar al een jaar regelmatig aan en Israëlische grondtroepen zijn nu ook actief in het zuiden van Libanon. Door de toename van geweld zijn de laatste weken vooral doden gevallen in Libanon.

Duitse auto-industrie bezorgd over handelsconflict China

BERLIJN – De Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie VDA is bezorgd dat de fors hogere invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie kunnen leiden tot een handelsconflict met China. Volgens de VDA moeten de partijen escalatie voorkomen door onderhandelingen aan te gaan. Het beste is volgens de VDA om die hogere tarieven gewoon te schrappen.

VDA-president Hildegard Müller zegt dat met de heffingen er verdere afstand wordt genomen van wereldwijde samenwerking en dat de potentiële schade groter kan zijn dan de voordelen. Zo spelen er zorgen over tegenmaatregelen van China tegen Europese autobouwers. Voor de Duitse autobedrijven Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW is China een zeer belangrijke markt.

Volkswagen en BMW zelf kwamen ook met verklaringen. Zo stelt Volkswagen dat importheffingen een verkeerde aanpak zijn en niet helpen bij het versterken van het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie. BMW-topman Oliver Zipse zegt dat een handelsconflict met China alleen maar verliezers zal opleveren en dat er snel een oplossing gevonden moet worden voor het geschil.

Negatieve gevolgen

Mercedes-Benz vindt de heffingen een verkeerd besluit dat verregaande negatieve gevolgen kan hebben, en dat moet worden onderhandeld over een oplossing.

Volgens de VDA werd vorig jaar voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen uit Duitsland naar China geëxporteerd.

Geely

Het Chinese autoconcern Geely, eigenaar van automerk Volvo, zegt teleurgesteld te zijn over de heffingen. Volgens Geely kunnen die tarieven de handelsrelaties tussen de EU en China schade toebrengen, met ook nadelige gevolgen voor Europese bedrijven en consumenten. Volvo zelf hoopt hoge heffingen op zijn elektrische auto’s die in China worden gebouwd te kunnen ontlopen door afspraken over prijzen te maken.

Openbaar trucklaadplein bij Brink XL geopend

Wethouder Kortenhoeven, Bart Leussink van AVIA VOLT en Henk Brink van Brink XL

Donderdag 3 oktober is een openbaar trucklaadplein feestelijk geopend aan De Bleek 8 in Enter, strategisch gelegen nabij de A1. De officiële opening werd verricht door Wethouder Kortenhoeven van Gemeente Wierden, samen met Bart Leussink van AVIA VOLT en Henk Brink van Brink XL.

Innovatieve laadoplossing en capaciteit

Het trucklaadplein is een gezamenlijk project van AVIA VOLT en Brink XL. Het is uitgerust met geavanceerde Kempower-laadoplossingen, waarmee zes trucks gelijktijdig kunnen laden met een maximaal vermogen van 400 kW per truck.

Dankzij de dynamische stroomverdeling kan het beschikbare vermogen optimaal worden benut, zodat de laadsessies efficiënt verlopen. De laadpalen zijn voorzien van een gebruiksvriendelijke interface en het laadproces is eenvoudig te volgen via een QR-code, wat bijdraagt aan het gemak voor chauffeurs.

“De voltooiing van dit laadplein vormt een cruciale stap in het toegankelijk maken van elektrisch rijden, vooral voor zwaar transport. Het biedt transportbedrijven en andere organisaties die hun wagenpark willen elektrificeren de mogelijkheid om 24/7 op hoge snelheid te laden, langs een belangrijke transportroute (TEN-T),” zegt Bart Leussink van AVIA VOLT.

Henk Brink van Brink XL voegt daaraan toe: “De hoge investeringen en kosten voor elektrische vrachtwagens mogen geen reden zijn om het wagenpark niet te verduurzamen. Met deze samenwerking tonen we aan dat de energietransitie in de transportsector mogelijk is. Wij zijn trots op dit resultaat en kijken uit naar de positieve impact die dit laadplein zal hebben op de branche.”

Tijdens de opening kregen bezoekers inzicht in de totstandkoming van dit innovatieve project en de visie op elektrische mobiliteit. Daarnaast was er de mogelijkheid om deel te nemen aan de EV-truck experience.

Toekomstplannen en verduurzaming van het wagenpark

“We hebben de bouw van het laadplein opgedeeld in twee fases,” vertelt Bart Leussink van AVIA VOLT. “De eerste fase met zes laadplekken is nu voltooid en in de toekomst willen we uitbreiden naar tien laadpunten. Daarnaast werken we aan hogere laadsnelheden én de integratie van energieopslag en -opwekking om de energiestromen slim aan te kunnen sturen.”

Het laadplein is toegankelijk voor zowel nationale als internationale transportbedrijven, waardoor het een belangrijk knooppunt vormt voor elektrische vrachtwagens in Nederland en daarbuiten.

Vanaf nu kunnen alle bestuurders van elektrische vrachtwagens gebruikmaken van de laadmogelijkheden van AVIA VOLT om hun EV-trucks op te laden.

Man (52) gewond door explosie bij woning in Heerhugowaard

Ambulance

HEERHUGOWAARD- Een 52-jarige man uit Heerhugowaard is donderdagavond rond 22.00 uur gewond geraakt bij een explosie.

Dat gebeurde bij een woning aan de Zirkoon in de Edelstenenwijk in de Noord-Hollandse plaats, meldt de politie.

De man bevond zich in de woning toen hij donderdagavond een knal hoorde. Bij de voordeur trof hij een brandend voorwerp aan. Toen hij dat probeerde weg te trappen, ging het explosief af. De man raakte gewond en is ter plekke geholpen door ambulancepersoneel. Ook de woning liep door de ontploffing schade op.

De politie onderzoekt wie het explosief bij de woning heeft geplaatst en waarom.

Vrachtwagenchauffeur slechts lichtgewond nadat zowel zijn trekker als oplegger doorboord worden [+foto’s]

Foto: Johnny Baier | Facebook

OPFENBACH – Een verkeersongeval is afgelopen maandagavond verbazingwekkend goed afgelopen.

Een 57-jarige chauffeur reed met zijn vrachtwagen over de Duitse B32 van Wigratzbad richting Opfenbach toen, volgens de politie, tijdens het rijden de linkerzijklep van zijn aanhanger openging. Een tegemoetkomende 52-jarige vrachtwagenchauffeur kon niet meer tijdig remmen om een ​​aanrijding te voorkomen.

Een staaf van de deur van de aanhanger drong door de voorruit en boorde zich door de cabine rakelings langs de chauffeur, vervolgens boorde deze dwars door wand van de trailer en een gedeelte van de lading.

Wonder boven wonder raakte de chauffeur slechts lichtgewond. De chauffeur plaatste in een Facebookgroep zelf een aantal foto’s van het bizarre ongeval.

De persoon die het ongeval heeft veroorzaakt, wordt nu strafrechtelijk vervolgd wegens nalatigheid met lichamelijk letsel tot gevolg.

IT-storing Duitse luchtverkeersleiding raakt vluchten Frankfurt

FRANKFURT – Een IT-storing bij de Duitse luchtverkeersleiding heeft het vliegverkeer op de luchthaven van Frankfurt ontregeld.

Volgens luchthavenexploitant Fraport zijn er flinke vertragingen en zijn ongeveer zestig vluchten geannuleerd op het grootste vliegveld van Duitsland.

Naar verluidt werd ook het vliegverkeer op de luchthaven van Keulen-Bonn gehinderd door de storing. Volgens de luchtverkeersdienst was er een probleem met het uitwisselen van data en is de storing inmiddels verholpen.

Op de website van Schiphol is te zien dat verschillende vluchten uit Duitsland naar de luchthaven vertraging hebben, waaronder vluchten uit Frankfurt. Een vlucht uit Düsseldorf is geannuleerd.

bpost en Zooplus verlengen hun samenwerking tot 2027

ANTWERPEN – Zooplus, een online dierenwinkel die in 30 landen actief is, zal ook de komende drie jaar op bpost rekenen voor de levering van haar pakjes in België. De samenwerking tussen Zooplus en bpost startte in 2022 en werd nu tot grote tevredenheid van alle partijen verlengd tot april 2027.

Zooplus is een internationale webshop die dierenvoeding en andere accessoires voor huisdieren verkoopt. De voorbije twee jaar was bpost al verantwoordelijk voor het versturen en terugsturen van pakjes van Zooplus.

De samenwerking wordt nu met nog eens drie jaar verlengd, wegens groot succes. Voorafgaand aan de nieuwe overeenkomst bracht een delegatie van Zooplus ook een bezoek aan het sorteercentrum in Antwerpen, waar ze onder de indruk geraakten van het pakjesproces bij bpost.

Snelle leveringen

Betaalbare producten en diensten leveren aan topkwaliteit, dat is wat bpost en Zooplus gemeenschappelijk hebben. “De teams van bpost zijn er de laatste jaren in geslaagd om onze leveringen te verzekeren op de snelle wijze die zo belangrijk is voor ons”, zegt Mirza Ahmad, Senior Procurement Manager van Zooplus.

“We zijn dus blij dat we dit contract kunnen verlengen, want we hebben een groot vertrouwen in bpost.”

Europees Hof bevestigt in grote lijnen Mobiliteitspakket maar zet streep door terugkeerplicht voor vrachtwagens

LUXEMBURG – Het Europese Hof van Justitie in Luxemburg bevestigt in grote lijnen de geldigheid van het mobiliteitspakket. Het vernietigt echter de verplichting voor voertuigen om elke acht weken terug te keren naar het operationele centrum van de vervoersonderneming, aangezien de EU-wetgever niet heeft aangetoond dat hij over voldoende informatie beschikte om de evenredigheid van die maatregel te kunnen beoordelen. Dat blijkt uit een arrest van het Europese Hof van vrijdagochtend.

Litouwen, Bulgarije, Roemenië, Cyprus, Hongarije, Malta en Polen hadden bij het Hof van Justitie beroep tot nietigverklaring ingesteld tegen het mobiliteitspakket dat in 2020 door de wetgever van de Europese Unie, dat wil zeggen het Parlement en de Raad, is aangenomen. Deze lidstaten betwisten met name:

  1. het verbod voor chauffeurs om hun normale of compenserende wekelijkse rusttijd in het voertuig door te brengen;
  2. de verplichting voor vervoersondernemingen om het werk van hun chauffeurs zodanig te organiseren dat zij tijdens de werkuren om de drie of vier weken naar het het hoofdkantoor van het bedrijf of hun woonplaats kunnen terugkeren om daar ten minste hun normale of compenserende wekelijkse rusttijd te beginnen of door te brengen;
  3. de vervroeging van de datum van inwerkingtreding van de verplichting om intelligente tachografen van de tweede generatie te installeren en, in het algemeen, de vaststelling van de datum van inwerkingtreding van het bovengenoemde verbod en de bovengenoemde verplichting;
  4. de verplichting voor voertuigen die voor internationaal vervoer worden gebruikt om om de acht weken terug te keren naar het transportbedrijf dat is gelegen in de lidstaat van vestiging van de betrokken vervoersonderneming;
  5. de wachttijd van vier dagen gedurende welke (niet-ingezeten) vervoerders, na een cabotagecyclus die in een gastlidstaat is uitgevoerd, met hetzelfde voertuig geen cabotageritten in dezelfde lidstaat mogen uitvoeren;
  6. de kwalificatie van chauffeurs als ‘gedetacheerde werknemers’ wanneer zij cabotageritten uitvoeren, vervoersritten van de ene lidstaat naar de andere waarbij geen van beide de lidstaat van vestiging van de vervoersonderneming is (zogenaamde ‘cross trade’-ritten) of bepaalde gecombineerde vervoersritten, zodat zij profiteren van de arbeidsvoorwaarden die in de ontvangende lidstaat gelden, met name wat betreft de beloning.

Met het arrest van vandaag verwerpt het Hof de beroepen, behalve voor zover deze gericht zijn tegen de verplichting tot de terugkeerplicht van voertuigen, die het nietig verklaart. Het Parlement en de Raad hebben niet aangetoond dat zij bij de vaststelling van die maatregel over voldoende informatie beschikten om de evenredigheid ervan te kunnen beoordelen.

Voor het overige verwerpt het Hof de argumenten van de verzoekende lidstaten met betrekking tot met name de beginselen van evenredigheid, gelijke behandeling en non-discriminatie, het gemeenschappelijk vervoerbeleid, de vrijheid van dienstverlening, de vrijheid van vestiging, het vrije verkeer van goederen, de beginselen van rechtszekerheid en bescherming van het gerechtvaardigd vertrouwen en de bescherming van het milieu.

Het Hof is van oordeel dat de EU-wetgever de grenzen van zijn ruime beoordelingsvrijheid in deze kwestie niet kennelijk heeft overschreden. Het Hof wijst erop dat de vrijheid om diensten te verlenen op het gebied van vervoer onderworpen is aan een bijzonder regime. Vervoersondernemingen hebben slechts het recht om vrij diensten te verlenen voor zover dat recht hun is verleend door maatregelen die door de EU-wetgever zijn vastgesteld, zoals die welke binnen de werkingssfeer van het mobiliteitspakket vallen.

Bovendien verbiedt dit pakket maatregelen vervoersondernemingen niet om hun vrijheid van vestiging uit te oefenen door dochterondernemingen op te richten in de lidstaten waar zij vervoersdiensten willen verlenen en zich zo dichter bij de werkelijke vraag naar hun diensten te vestigen.

Het Hof is ook van oordeel dat de EU-wetgever met het mobiliteitspakket een nieuw evenwicht heeft willen bereiken tussen de verschillende betrokken belangen, namelijk met name het belang van chauffeurs bij betere sociale arbeidsvoorwaarden en het belang van werkgevers bij het uitvoeren van hun vervoersactiviteiten onder eerlijke commerciële voorwaarden. De wegvervoersector moet, volgens het Hof, veiliger, efficiënter en maatschappelijk verantwoorder worden.

De EU-wetgever had het recht om te overwegen dat, met het oog op die noodzakelijke herverdeling, een grotere sociale bescherming voor chauffeurs zou kunnen leiden tot een stijging van de kosten die bepaalde vervoersondernemingen dragen. De regels die voor dat doel zijn aangenomen, zijn evenredig aan het nagestreefde doel. Bovendien zijn ze zonder onderscheid van toepassing in de hele Europese Unie en discrimineren ze niet ten opzichte van vervoersondernemingen die gevestigd zijn in lidstaten die naar verluidt ‘aan de periferie van de Unie’ liggen.

Als die regels een grotere impact hebben op bepaalde ondernemingen, komt dat doordat zij hebben gekozen voor een economisch exploitatiemodel dat bestaat uit de meeste, zo niet alle, van hun diensten te verlenen aan ontvangers die gevestigd zijn in lidstaten die ver verwijderd zijn van hun lidstaat van vestiging.

Wat het verbod betreft om de normale of compenserende wekelijkse rusttijd in het voertuig te nemen, is dat verbod niet nieuw, maar vloeide het reeds voort uit de eerdere wetgeving zoals uitgelegd door het Hof. De verplichting voor vervoersondernemingen om bestuurders regelmatig naar het transportbedrijf of hun woonplaats te laten terugkeren om ten minste hun normale of compenserende wekelijkse rusttijd te beginnen of door te brengen, belet bestuurders niet om zelf de plaats te kiezen waar zij hun rusttijd willen nemen.

Bovendien kunnen ondernemingen die terugkeer combineren met een terugkeer van de voertuigen naar hun exploitatiecentrum als onderdeel van hun gebruikelijke activiteiten of dit organiseren met behulp van het openbaar vervoer, zodat die verplichting niet noodzakelijkerwijs negatieve gevolgen heeft voor het milieu.

Wat de regels inzake terbeschikkingstelling betreft, heeft de EU-wetgever voor elk type wegvervoer rekening gehouden met de band tussen de geleverde dienst en hetzij de ontvangende lidstaat, hetzij de lidstaat van vestiging, om een ​​eerlijk evenwicht te bereiken tussen de verschillende betrokken belangen. Deze regels zijn, wat cabotage betreft, niet gewijzigd door het mobiliteitspakket en zijn in wezen reeds afgeleid van het eerdere regelgevingskader wat betreft ‘cross trade’-operaties.

Tot slot merkt het Hof op dat de wetgever van de Unie met het mobiliteitspakket ook een nieuw evenwicht heeft bereikt dat rekening houdt met de belangen van de verschillende vervoersondernemingen door de moeilijkheden te verhelpen die zich bij de toepassing van Verordening nr. 1072/2009 16 hebben voorgedaan als gevolg van praktijken die in strijd zijn met het tijdelijke karakter van cabotageoperaties.

Wat meer specifiek de wachttijd voor cabotage betreft, merkt het Hof op dat deze periode, overeenkomstig het doel dat reeds door de eerdere wetgeving werd nagestreefd, bedoeld is om ervoor te zorgen dat cabotageoperaties niet op zodanige wijze worden uitgevoerd dat er een permanente of continue activiteit in de ontvangende lidstaat ontstaat. Die periode is beperkt tot het verbieden van cabotageritten in dezelfde gastlidstaat gedurende die periode, maar verhindert niet dat andere vervoersactiviteiten, zoals internationale vervoersactiviteiten, hetzij naar de lidstaat van vestiging, hetzij naar andere lidstaten worden verricht, gevolgd, indien van toepassing, door cabotageritten in die andere lidstaten.

Oostbuis Westerscheldetunnel in 2026 vier maanden dicht voor herstel

MIDDELBURG – De oostbuis van de Westerscheldetunnel gaat in 2026 vier maanden dicht voor het repareren van de betonschade die vorig jaar is geconstateerd. De kosten van de reparatie bedragen naar schatting tussen de 13,5 en 19,5 miljoen euro en komen voor rekening van de exploitant N.V. Westerscheldetunnel.

Directeur Harald Schoenmakers van de Westerscheldetunnel kon nog niet melden hoe het het verkeer wordt afgewikkeld als de oostbuis dichtgaat. Hij zei dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over het eventueel openstellen van de westbuis van de tunnel voor verkeer in beide richtingen.

Om de overlast door de afsluiting te voorkomen is gekozen voor een technisch gedetailleerde voorbereiding. Ook moet in de komende anderhalf jaar een overeenkomst met een aannemer worden gesloten en is het noodzakelijk een vergunningsprocedure te doorlopen.

Vorig jaar augustus meldde de N.V. Westerscheldetunnel dat er een scheur en een breuk in de oostbuis waren aangetroffen. Onderzoek wees uit dat onder meer de druk van de bovenliggende grond en de samenstelling van de wapening in de betonnen segmenten samen tot de schade hebben geleid.

Bij de reparatiewerkzaamheden wordt gekozen voor het aanbrengen van een nieuwe betonnen ring over een lengte van 30 meter. Volgens de N.V. Westerschelde is de reparatie complex en “de enige oplossing voor duurzaam herstel”. In de periode tot de werkzaamheden is de veiligheid van het verkeer dat door de tunnel rijdt niet in het geding, verzekert de exploitant. Sinds het ontdekken van de schade, wordt de situatie in de tunnel voortdurend gemonitord.

De in 2003 geopende Westerscheldetunnel is 6,6 kilometer lang en verbindt Zeeuws-Vlaanderen met Zuid-Beveland. Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 1 januari 2025 niet meer te betalen voor het rijden door de tunnel. Zeeland krijgt van het Rijk 146 miljoen euro om de gemiste inkomsten door het deels tolvrij maken van de tunnel op te vangen. Vrachtverkeer blijft wel betalen voor de tunnel.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...