Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 06:32 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 88

Rode Kruis: vluchtelingenkamp in Soedan wordt grote begraafplaats

AL FASHER – Het Nederlandse Rode Kruis noemt het “verschrikkelijk nieuws” dat er in het vluchtelingenkamp Zamzam officieel hongersnood is uitgebroken. Dat maakte de IPC Famine Review Committee, een initiatief dat wereldwijd voedselzekerheid monitort, eerder op vrijdag bekend.

“Het vluchtelingenkamp, waar 400.000 mensen verblijven, verandert langzaam in een grote begraafplaats”, zegt Derk Segaar, hoofd Internationale Hulpverlening bij het Nederlandse Rode Kruis. “Dat kan en mag niet gebeuren.” Sinds april zijn er geen hulpgoederen meer binnengekomen in Zamzam.

Volgens het Rode Kruis blijft de Soedanese Rode Halve Maan, de lokale tegenhanger van het Rode Kruis, op andere plekken wel “zo goed en zo kwaad mogelijk voedsel, water en hulpgoederen uitdelen”, maar is het moeilijk om die op de juiste plek te krijgen. In het geval van Zamzam, in de buurt van de stad Al Fasher in de regio Darfur, lukt dat helemaal niet meer. Ook zijn al een aantal hulpverleners van de Soedanese Rode Halve Maan omgekomen tijdens pogingen hulp te verschaffen.

Strijdende partijen

Het Rode Kruis roept de strijdende partijen op hulporganisaties hun werk te laten doen. “We kunnen veel meer doen als de toegang en veiligheid in heel Soedan worden vergroot. Mensen, onder wie veel kinderen, kunnen geen minuut langer wachten”, zegt Segaar, die lang zelf actief was in Soedan.

De strijd in Soedan tussen het overheidsleger en de paramilitaire groep Rapid Support Forces (RSF) brak uit in april 2023. Als gevolg van die oorlog ligt volgens het Rode Kruis de gezondheidszorg in het land bijna volledig plat en hebben inmiddels 25 miljoen mensen dringend hulp nodig.

Het is al zeven jaar geleden dat de internationale voedselwaakhond IPC nog een hongersnood heeft uitgeroepen. Dat gebeurde in 2017 in Zuid-Soedan, na jaren van burgeroorlog. In 2011 was er hongersnood in Somalië, door een combinatie van conflicten en aanhoudende droogte.

Nieuwe routes voor busbedrijven: veiling na de reorganisatie in de fabriek in Słupsk (Polen) van een Zweedse fabrikant van stadsbussen

Door technische ontwikkelingen en de aanhoudende gevolgen van de coronapandemie staat de busproductie voor grote uitdagingen, die de fabrikanten ertoe dwingen hun strategie te herzien. Zo is een toonaangevende Zweedse fabrikant gestopt met de productie van volledige bussen, en concentreert het bedrijf zich in de fabriek in Słupsk, Polen, nu op de productie van chassis met verschillende soorten aandrijvingen. Door deze reorganisatie worden van 13 tot 15 augustus zo’n 1150 artikelen geveild bij veilinghuis Surplex.

De transitie naar andere aandrijvingen en de nawerkingen van de coronapandemie zijn de twee grootste uitdagingen voor de productie van bussen. Het wegvallen van passagiers tijdens de coronapandemie heeft de sector zwaar geraakt. De economie herstelt zich weliswaar, maar wel langzaam. In deze lastige omstandigheden zijn de publieke middelen voor het openbaar vervoer op veel plekken beperkt. Hierdoor is de onderlinge concurrentie bij busfabrikanten nog harder geworden. Ook beleidsveranderingen op EU-niveau om CO2-neutraliteit te bereiken maken de situatie moeilijker. Dit alles zorgt ervoor dat sommige fabrikanten van bussen hun bedrijfsstrategie moeten herzien en aanpassen.

Nieuwe dienstregeling voor de toekomst

Ook een gerenommeerde Zweedse busfabrikant heeft op deze uitdagingen gereageerd en is al vorig jaar gestart met een uitgebreide reorganisatie van zijn fabriek in Słupsk. Als onderdeel van een duurzame bedrijfsstrategie is met de eigen productie van bussen gestopt. In plaats daarvan investeert het bedrijf sterker op samenwerking met zorgvuldig gekozen, lokale fabrikanten en partners voor de opbouw van de bussen. Deze aanpak is al met succes ingevoerd in het grootste deel van het bedrijf en wordt nu verder doorgezet. Het bedrijf concentreert zich op de productie van chassis met een uiteenlopende keuze uit aandrijftechnieken. De carrosserieproductie werd daarentegen in het eerste kwartaal van 2024 stopgezet.

Driedaagse veiling voor meer dan 1000 overtollige kavels

Om deze reden organiseert veilinghuis Surplex van 13 tot 15 augustus een driedaagse veiling. “Door de reorganisatie van de fabriek zijn bijna 1150 kavels beschikbaar gekomen, die nu worden geveild. Daarom hebben wij ervoor gekozen de veiling over drie dagen te verdelen”, legt Marcin Kocurek, Country Manager van Surplex in Polen, uit.

“De veilingcatalogus bestaat overwegend niet uit grote machines, maar uit veel kleine kavels met handmachines, elektrisch gereedschap en meer. Maar vanzelfsprekend zijn er ook grotere items als hefbruggen, werkplatformen, lasmachines, lasdraaibanken en vorkheftruck.”

De highlights van deze veiling:
• ELUMATEC CNC universeel bewerkingscentrum
• Meerdere elektrische vorkheftrucks
• Verschillende metaalzagen
• Lasapparaten
• Kranen en hefinstallaties
• Daarnaast beschikbaar: andere werktuigmachines, accessoires en werkplaatsinrichting

Bezichtiging van de machines is op afspraak mogelijk.

Surplex heeft de uitgerangeerde machines opgekocht

De uitgerangeerde machines en kavels zijn opgekocht door Surplex. “Want bij Surplex kunnen de verkopers kiezen uit twee verkoopopties”, legt Kocurek uit. “Enerzijds is er de mogelijkheid, machines rechtstreeks aan ons te verkopen. Door een faire prijs en snelle afwikkeling van de betaling komt er dan direct liquiditeit beschikbaar. Anderzijds kunnen de verkopers ook zelf gebruikmaken van het bereik en de verkoopkracht van het veilingplatform, door de machines en installaties door ons te laten verkopen.”


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Roeisters Clevering en Meester pakken goud in tweezonder

VAIRES-SUR-MARNE – Roeisters Ymkje Clevering en Veronique Meester zijn met groot vertoon van macht olympisch kampioen geworden in de tweezonder. Het Nederlandse duo hield op de roeibaan in Vaires-sur-Marne in de finale Roemenië en Australië ruim achter zich.

Het betekende al de derde gouden medaille voor de Nederlandse roeiploeg in Parijs. Eerder was Nederland de beste in de dubbelvier voor mannen en de vierzonder voor vrouwen.

Het Nederlandse tweetal ging hard van start en had al na 200 meter een gaatje geslagen. Clevering en Meester lagen halverwege 3,78 seconden voor en hielden het tempo vast. Na 1000 meter was het gat al bijna twee bootlengtes.

Ongeloof

Aan de finish was het verschil met de Roemeense boot 4,3 seconden en met de Australische boot 4,87 seconden. De Nederlandse roeisters, die uitkwamen op een tijd van 6.58,67, leken het machtsvertoon zelf ook niet te kunnen geloven en vielen elkaar in de armen.

Op de tribune waren duizenden Nederlandse fans aanwezig, veelal in het oranje gekleed. In totaal zijn er ruim 20.000 toeschouwers op iedere finaledag.

Zilver

Clevering en Meester, beiden 29 jaar oud, pakten drie jaar geleden op de Spelen van Tokio nog zilver in de vierzonder. Ze zaten toen in een boot met Ellen Hogerwerf en Karolien Florijn. Bondscoach Eelco Meenhorst besloot echter, in samenspraak met de roeiers, voor andere formaties te kiezen.

Meenhorst deed dat volgens het credo: liever één keer goud dan drie keer zilver. Clevering en Meester werden vorig jaar in Belgrado al wereldkampioen. In totaal pakte de Nederlandse ploeg toen vijf wereldtitels.

Buiten de roeibaan

TeamNL heeft buiten de roeibaan nog geen gouden plak veroverd op de Spelen in Parijs. Alleen bij het zwemmen werd twee keer brons gepakt.

Zaterdag is de laatste dag van het olympische roeitoernooi.

Dode en zwaargewonde bij frontale aanrijding in Milheeze

MILHEEZE – Door een aanrijding met twee auto’s is in het Brabantse Milheeze een persoon om het leven gekomen.

Volgens de politie zijn de auto’s frontaal op elkaar gereden op de Schutboomsestraat en daardoor in brand gevlogen. De bestuurder van een van de auto’s kwam om het leven, de bestuurder van de tegenligger raakte zwaargewond. Er waren geen andere passagiers.

Het slachtoffer is een 75-jarige man uit Milheeze.

De politie doet onderzoek naar het ongeval en wil daarvoor graag mensen spreken die de auto’s, een grijze Opel en een donkergrijze BMW, voorafgaand aan het ongeluk hebben zien rijden tussen Bakel en Milheeze.

Schadeclaim van 27 miljoen euro voor brandweer na grote brand bij Van der Heijden

HAPERT – Op 29 mei 2020 brak er een zeer grote brand uit bij Van der Heijden Transport in Hapert. De brand ontstond op het dak en leek in eerste instantie vrij snel onder controle maar laaide even later snel weer op.

Dat laatste is waar het in een rechtszaak om draait. Wie is er nu verantwoordelijk voor de grote brand en daarmee gepaard gaande schade? De dakdekker die aan het werk was, de eigenaar van het pand of toch de brandweer? In elk geval heeft de brandweer, volgens het Eindhovens Dagblad, een schadeclaim van 27 miljoen euro gekregen van het dakdekkersbedrijf.

De brandweer kwam tijdens de brand ook al in opspraak. Een video, gemaakt in de brandweerwagen, ging viraal waarin een aantal brandweerlieden juichten en de brand ‘mooi’ noemden.

In oktober 2020 startte het Hapertse transportbedrijf met de nieuwbouw van het afgebrande transportbedrijf.

Het familiebedrijf Van der Heijden Transport is ruim 89 jaar geleden opgericht en intussen uitgegroeid tot een modern vervoersbedrijf met legio logistieke faciliteiten waaronder internationaal transport, distributie, opslag en expeditie.

MOB eist natuurvergunning voor vliegvelden Eindhoven en Rotterdam

EINDHOVEN/ROTTERDAM – De milieuorganisatie MOB (Mobilisation for the Environment) van Johan Vollenbroek heeft officieel bezwaar gemaakt tegen het besluit dat Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport geen natuurvergunning hoeven te verwerven. Ze mogen van het kabinet op basis van milieutoestemmingen uit het verleden opereren. Vollenbroek vindt dat niet meer kunnen en stapt naar de rechtbank in Arnhem, met verschillende andere organisaties in zijn kielzog.

“De vliegvelden Eindhoven en Rotterdam zijn sinds de jaren negentig gestaag gegroeid. Op dit moment vinden er dan ook veel meer vliegtuigbewegingen plaats dan in het verleden was toegestaan. Daardoor zijn ook de negatieve effecten vanuit deze luchthavens voor de omliggende natuur toegenomen”, schrijft hij.

De schadelijke effecten komen volgens de milieuvoorvechter niet alleen door de neerslag van stikstof, maar ook door verstoring door geluid en licht van bijvoorbeeld het leven van vogelsoorten. “Dit maakt dat beide luchthavens wel degelijk een natuurvergunning nodig hebben om legaal te opereren.”

In juni stelde de toenmalige (demissionaire) minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) dat ze de twee luchthavens wel een bovengrens oplegt voor de stikstofuitstoot van het vliegverkeer. Ze schreef echter ook dat “bestaande rechten” onherroepelijk zijn. Daarom is volgens haar een natuurvergunningplicht niet aan de orde.

Grote zorgen bij reizigers over fors duurdere treinkaartjes

AMSTERDAM – Rover maakt zich grote zorgen over de aangekondigde prijsverhoging bij NS en vreest dat de trein voor veel reizigers te duur wordt. Rover roept NS en de politiek op tot maatregelen: “een forse prijsstijging en nog steeds minder leveren, hier moet een halt aan worden toegeroepen.”

NS heeft aangekondigd volgens jaar met een extra inflatiecorrectie van 8,7 procent te komen bovenop de reguliere prijsstijging. Naar verwachting zullen de treinkaartjes daardoor meer dan 10 procent duurder worden. Vorig jaar werd een grote prijsstijging voorkomen toen de Tweede Kamer financieel te hulp schoot. Deze steun is er nu echter niet meer waardoor de rekening naar de reiziger doorschuift.

Rover is bang dat de hogere prijzen alleen maar meer reizigers zullen wegjagen. “Een aantrekkelijk product zorgt er voor dat reizigers terugkomen bij de NS, door de prijzen steeds maar te verhogen wordt een negatieve spiraal ingezet”, vreest Rover-directeur Freek Bos. Rover wijst erop dat de beschikbaarheid van openbaar vervoer noodzakelijk is voor de bereikbaarheid van het land: “een voor velen onbetaalbare trein is echter nog nauwelijks openbaar vervoer te noemen”.

De reiziger wordt bovendien dubbel gedupeerd: ook volgend jaar rijden er namelijk op een aantal trajecten minder treinen dan afgesproken in het contract tussen NS en het ministerie. Dit omdat NS nog steeds niet alle reizigers van de pre-coronaperiode heeft weten terug te winnen. Reizigers gaan dus fors meer betalen van een product dat nog steeds niet voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen.

“Prijsverhogingen zetten de betaalbaarheid onder te grote druk en is voor reizigers een van belangrijkste zorgpunten in het openbaar vervoer”, waarschuwt Freek Bos. Hij roept NS en de politiek op om te zorgen voor een goed en betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen.

VS erkennen winst voor Maduro’s tegenstander in Venezuela

CARACAS – Oppositiekandidaat Edmundo González Urrutia en niet president Nicolás Maduro is de winnaar van de Venezolaanse verkiezingen van zondag, heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken gezegd.

“Gezien het overweldigende bewijsmateriaal is het voor de Verenigde Staten en, nog belangrijker, voor de Venezolaanse bevolking duidelijk dat González de meeste stemmen heeft gewonnen bij de Venezolaanse presidentsverkiezingen van 28 juli”, zei Blinken donderdagavond (Amerikaanse tijd).

Daarmee erkennen de VS González nog niet als officiële nieuwe leider van Venezuela. Wel feliciteerde Blinken Urrutia met het voeren van “een succesvolle campagne”. Blinken hintte ook dat de VS Venezuela nieuwe sancties kunnen opleggen na de betwiste verkiezingen.

Twijfel

Volgens de kiescommissie van Venezuela won Maduro de verkiezingen met 51 procent van de stemmen. Maar de oppositie en veel landen trekken die uitslag in twijfel. Volgens hen haalde de oppositiekandidaat dubbel zoveel stemmen als Maduro. Maduro zei donderdag bereid te zijn om “100 procent van de gegevens te presenteren”.

De prominente Venezolaanse oppositieleider, María Corina Machado, schreef in een opiniestuk in The Wall Street Journal dat volgens haar González de verkiezingen won met 67 procent van de stemmen, en Maduro verloor met slechts 30 procent. Ook zei Machado dat ze zich schuilhoudt uit angst voor haar leven gezien het gespannen politieke klimaat in het land.

Reisbranche wil oplossingen na Transavia-problemen in hoogseizoen

Transavia

LEUSDEN – Reisorganisaties willen weten hoe de problemen bij Transavia in de toekomst voorkomen kunnen worden. Zij hebben in het hoogseizoen een dagtaak aan het zoeken naar alternatieven door vluchtwijzigingen en lastminute-annuleringen bij de luchtvaartmaatschappij, ziet reisbranchevereniging ANVR.

Het “potje begint redelijk vol te raken” bij reisorganisaties die de dupe worden van de verstoringen bij Transavia, stelt de ANVR. Vorige week moest de luchtvaartmaatschappij door technische problemen met vliegtuigen opnieuw vluchten schrappen. “Je moet de klant geruststellen en je moet op zoek naar een alternatief”, somt een woordvoerster van de brancheclub op. “Onze leden hebben zoiets van: midden in het hoogseizoen, poeh. Wanneer houdt het op?”

De reisorganisaties blijven in gesprek met Transavia, maar “nu is het zoeken naar oplossingen en roeien met de riemen die je hebt”, stelt de zegsvrouw. “En na de zomer zullen we de wonden gaan likken en kijken hoe het in de toekomst anders kan zodat we het kunnen voorkomen. Dat is wel de hamvraag die wij nu hebben.”

Anticiperen

Het is opvallend hoeveel vluchten de vakantievlieger lastminute annuleert, zegt de ANVR. Vakantiegangers zijn soms al op de luchthaven en krijgen dan te horen dat hun vlucht eruit gehaald is. Reisorganisaties kunnen daar niet op anticiperen, legt de woordvoerster uit. “Dat is wel echt uitzonderlijk en dit jaar ook wel meer dan voorgaande jaren.”

Het gaat in zijn totaliteit om een klein percentage van de vluchten dat geschrapt wordt, benadrukt de woordvoerder. Ook is Transavia, dat vliegt op veel verschillende bestemmingen, een grote airline die geliefd is bij reisorganisaties om te boeken. “Als het goed gaat, wat in de meeste gevallen ook zo is, laat ik dat echt vooropstellen, dan is de klant heel tevreden en de reisorganisatie ook.”

Vertrouwen

Toch moet het vertrouwen weer even teruggroeien, merkt ze. “Je maakt een afspraak, je boekt een vlucht en dan ga je ervan uit dat het goed komt. Onze leden hebben nu zoiets van: dat vertrouwen moet ik wel weer even terugkrijgen in Transavia en in het aanbod.”

“Wij vinden het echt heel vervelend als we een vlucht niet kunnen uitvoeren. Dat raakt de passagier, de touroperator, maar ook onze eigen mensen”, reageert Transavia. De maatschappij is naar eigen zeggen druk bezig met het schema voor volgend jaar. “Daarin zullen we, gelet ook op de ontwikkelingen in de sector, de nadruk blijven leggen op het hebben van een stabiele operatie. Dit is ook wat passagiers en touroperators van ons verwachten.”

Migratieministerie: wij kunnen niks doen in zaak Mikael

DEN HAAG – Het ministerie van Migratie kan niets doen in de zaak rond de in Nederland geboren Mikael (11) en zijn Armeense moeder. Dat zegt een woordvoerder van migratieminister Marjolein Faber, twee dagen nadat de Raad van State bepaalde dat de twee niet in Nederland mogen blijven.

De verantwoordelijkheid ligt bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), aldus de woordvoerder. “Natuurlijk wordt hierover gesproken, maar het leidt niet tot een andere uitkomst.”

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema heeft Faber opgeroepen om over de zaak te overleggen met de IND, maar Fabers woordvoerder ziet geen ruimte om iets aan de uitspraak te veranderen. “Wij zijn gewoon een ordinaire beleidsmachine.” Een reactie op de uitspraak van de Raad van State wil hij niet geven. “In principe gaan we nooit op individuele zaken in, dus ook niet op deze.”

Wel wijst de woordvoerder op het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB. Daarin staat dat asielprocedures korter worden en dat de mogelijkheid om herhaalde aanvragen te doen wordt ingeperkt. “De minister wil korte metten maken met eindeloos procederen”, zegt de woordvoerder. “Je laat zo’n kind helemaal wortelen in de samenleving. Dat leidt tot stress, frustratie en een uitzichtloze situatie.”

“Ik kan niet ingaan op individuele zaken zoals die van Mikael”, schrijft minister Faber op X. “Maar ik kan wel zeggen dat ik eraan hecht dat we ons houden aan wet- en regelgeving, zoals ook aan mij is gevraagd.”

Faber: “Ik ben strijdbaar om het stapelen van gerechtelijke procedures aan te pakken conform hoofdlijnenakkoord om schrijnende situaties te voorkomen in de toekomst.”

Lineage breidt voetafdruk in België uit door strategische overname van Luik Natie

AMSTERDAM – Lineage Inc., ’s werelds grootste globale temperatuur gecontroleerde warehouse REIT, maakte vandaag, vrijdag 2 augustus 2024, bekend dat het de overname heeft afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge, België. Deze strategische overname versterkt de aanwezigheid van Lineage in België en vergroot de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Luik Natie exploiteert een verzameling faciliteiten op een campus van meer dan 61.000 vierkante meter en wekt – in lijn met Lineage’s voortdurende focus op het verminderen van emissies – het grootste deel van zijn eigen energie op uit wind, zon en batterijen. De campus voorziet in geavanceerde vries- en koeldiensten om bederfelijke goederen vers te houden en mogelijkheden voor containeropslag. Daarnaast omvat de campus een transportdivisie en biedt zij expeditiediensten aan, waardoor een geïntegreerde oplossing voor de gehele supply chain wordt geboden.

“De strategische ligging van Luik Natie in de haven van Antwerpen-Brugge – de tweede grootste haven in Europa – zal onze huidige transport- en opslagdiensten in Belgie en Europa helpen ondersteunen”, aldus Harld Peters, President van Europa bij Lineage. “Deze overname is een belangrijke stap in onze aanhoudende inspanningen om de wereldwijde voedselconserveringsindustrie te innoveren, met als doel de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen te handhaven.”

“De overname van Luik Natie door Lineage is een strategische zet die de aanwezigheid van Lineage in Europa vergroot en nieuwe kansen biedt voor beide bedrijven. Door onze krachten te bundelen, kunnen we klanten betere en efficiëntere logistieke oplossingen bieden”, aldus Stefaan Verhelst, Managing Director van Luik Natie.

Dit is Lineage’s eerste overname na zijn beursgang op 25 juli 2024 en bouwt voort op Lineage’s sterke track record van groei door middel van kwalitatief hoogwaardige overnames. Deze overname toont Lineage’s commitment om wereldwijde voedsel- en retail sectoren te ondersteunen, met behulp van een netwerk van meer dan 480 faciliteiten wereldwijd.

Lineage werkte nauw samen met Seven Lakes Partners, die optraden als financieel adviseurs voor het verkoopproces.

Vraag naar ‘groene schepen’ stuwt omzet Damen tot boven 3 miljard

GORINCHEM – Nederlands grootste scheepsbouwconcern Damen Shipyards heeft zijn omzet vorig jaar voor het eerst de 3 miljard euro zien overstijgen. De orderportefeuille groeide daarnaast van 8,8 miljard naar 11,3 miljard euro, eveneens een nieuw record, mede dankzij de toenemende vraag naar ‘groene schepen’.

Damen leverde vorig jaar honderd nieuwe schepen af, vrijwel net zoveel als het jaar daarvoor. Het ging onder meer om een patrouillevaartuig voor de Zuid-Afrikaanse marine, zeven binnenvaartschepen, jachten van 75 en 58 meter, twaalf kustvrachtschepen en diverse sleepboten. Voor de Koninklijke Marine werd de Zr. Ms. Johan de Witt gemoderniseerd.

Het opvallendste in 2023 was volgens topman Arnout Damen de verduurzaming van de scheepsbouw. In de orderportefeuille bevinden zich steeds meer ‘groene’ schepen. Zo bestelde Port of Antwerp-Bruges een volledig elektrisch aangedreven havensleepboot. Het is volgens Damen een van de redenen waardoor het orderboek afgelopen jaar met meer dan 25 procent is gegroeid.

Optimistisch

Ook de opdracht van de Belgische en Nederlandse marines voor de bouw van vier fregatten, droeg bij aan de groei. De Portugese marine bestelde een zogenoemd multi-purposevaartuig waarvandaan onbemande drones en helikopters kunnen opstijgen. “Het betekent dat we op dit moment voor zes NAVO-marines schepen aan het bouwen zijn, dan wel recent hebben opgeleverd”, zegt topman Damen.

Damen is een familiebedrijf. Een herfinanciering voor de komende drie jaar zorgde ervoor dat de publicatie van de cijfers over 2023 even op zich liet wachten. “Een aantal vooraanstaande nationale en internationale financiële instituties is aan boord gestapt om met ons mee te investeren”, stelt Damen. Hij is optimistisch over de toekomst. “In veel markten waar wij actief zijn, is de vraag sterk en neemt de interesse in duurzame schepen toe. De seinen voor de toekomst staan op groen.”

Damen viste onlangs naast het net bij een grote Nederlandse miljardenorder voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten. De opdracht ging naar de Franse concurrent Naval.

Van Moer Logistics bouwt samen met Bnewable slimme laadpleinen voor elektrisch vrachtverkeer

ANTWERPEN – De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics zal in 2025 starten met de bouw van de eerste privaat beheerde slimme laadpleinen voor vrachtverkeer in de Antwerpse haven. In totaal omvat het project zes publieke snelladers en dertig traagladers voor eigen gebruik. Samen met hun partner Bnewable willen ze de groene energiestromen afkomstig van hun eigen zonnepanelen optimaal regisseren dankzij slimme batterijsturing.

Eerste privaat beheerde publieke laadplein binnen de Antwerpse haven

Het logistiek bedrijf Van Moer Logistics kondigt een eerste investering van ongeveer € 1,2 mio aan in de bouw van een laadplein voor elektrisch vrachtverkeer op zijn site langsheen de Keetberglaan op de Antwerpse linkeroever (Zwijndrecht). Dit wordt het eerste privaat beheerde publieke laadplein voor vrachtverkeer binnen de Antwerpse haven.

Het project omvat twee elementen. Enerzijds wordt er een publiek toegankelijk laadplein gradueel gebouwd met zes snelladers van 400kW. Anderzijds zal de logistieke dienstverlener ook een privé laadplein bouwen met op termijn dertig traagladers van 50 kW voor zijn eigen vrachtwagens en terminal trekkers die ’s nachts kunnen opladen.

De energie voor deze laders wordt enerzijds opgewekt door de eigen zonnepanelen op het terrein van Van Moer Logistics in combinatie met batterijtechnologie, anderzijds wordt er ook energie ingekocht via groene energiecontracten. In de nabije toekomst wordt de huidige capaciteit van de zonnepanelen ook verder uitgebreid met ongeveer 3,5 MWp.

Partnership met Bnewable

Om deze projecten te realiseren, heeft de logistieke dienstverlener een samenwerking opgezet met het Belgische energiebedrijf Bnewable. Zij zijn gespecialiseerd in energieopslag en -opwekking voor de commerciële en industriële markt en ondersteunen bedrijven met het optimaal regisseren van hun energiestromen. In dit project neemt Bnewable de batterijtechnologie en de slimme sturing ervan voor hun rekening.

“Het complexe aan een batterij is dat ze enkel opbrengt met een goede optimalisatie strategie,” zegt Kristof Vereenooghe, co-founder van Bnewable. “Dat vangen wij op met ons eigen ontwikkelde, slimme en unieke Energie Management Systeem. Dankzij het EMS van Bnewable wordt de batterijopslag van de verschillende laadpleinen continu slim aangestuurd en kan Van Moer Logistics ook extra inkomsten genereren. Zo ontzorgen we hen in hun energietransitie, meteen de kern van ons bedrijf.”

“De integratie van de energiesector in de logistiek markeert een nieuwe fase. Dankzij de expertise van Bnewable kunnen we onze focus houden op logistiek, terwijl we onze ecologische voetafdruk verkleinen via elektrificatie. Door ons geïntegreerd intermodaal netwerk krijgt onze elektrificatiestrategie de nodige steun om de supply chains van onze klanten duurzamer te maken,” aldus Jo Van Moer, Founder & CEO van Van Moer Logistics.

Het project wordt mede gerealiseerd met de steun van het Agentschap Mobiliteit en Openbare Werken (Clean Power for Transport). De voorbereidingen zullen eind dit jaar nog starten en men schat het nieuwe laadplein gradueel in gebruik te kunnen nemen in 2025.

Elektrificatiestrategie

De bouw van het laadplein kadert in de algemene duurzaamheidsstrategie van Van Moer Logistics. Op deze manier zet de logistieke dienstverlener de eerste stappen richting het behalen van hun doelstellingen om tegen 2030 een CO2-reductie te bekomen van 45 % binnen de transportafdeling. Dit willen ze verwezenlijken door een combinatie van intermodaal transport, elektrificatie en gebruik van transitie technologieën (zoals HVO en dual-fuel waterstof).

“In de eerste jaren richten we ons op de elektrificatie van de meest geschikte routes. Hierbij wordt gekeken naar een combinatie van operationele factoren, zoals de afstand van de ritten en het gewicht van de ladingen, en de optimale laadstrategie,” zegt Jo Van Moer, Founder & CEO van Van Moer Logistics. “Deze grondige analyses worden momenteel intern uitgevoerd door ons duurzaamheidsdepartement.”

Ruim 15 procent Nederlanders gelooft in theorie over omvolking

DEN HAAG – Ongeveer een op de zes Nederlanders gelooft in de omstreden omvolkingstheorie. Deze theorie, die de AIVD als rechts-extremistische complottheorie bestempelt, stelt dat de elite opzettelijk probeert de witte westerse bevolking te vervangen door niet-westerse immigranten. Dit blijkt uit een enquête van Kieskompas en het ANP die is ingevuld door bijna 15.000 mensen.

Kiezers van Forum voor Democratie geloven het vaakst in deze theorie. Zo’n driekwart van de mensen die tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen op die partij stemden is het eens met de stelling. PVV en BBB-kiezers volgen op afstand, met respectievelijk 42 en 25 procent. Onder de aanhang van de andere regeringspartijen, NSC en VVD, ligt dit aandeel met beiden zo’n 9 procent een stuk lager. Kiezers van D66, GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren geloven nauwelijks in de theorie.

De aanhang verschilt niet alleen met het stemgedrag, maar ook per provincie. In Zeeland (26 procent), Friesland en Limburg (beiden zo’n 20 procent) stemden relatief de meeste mensen in met de stelling dat de oorspronkelijke Nederlandse bevolking opzettelijk vervangen zou worden door niet-westerse immigranten. In Groningen is dit met nog geen 12 procent het laagst. Overigens is de groep mensen die niet gelooft in de theorie in alle provincies in de meerderheid.

PVV’ers

Eerder deze zomer kwamen PVV’ers Marjolein Faber (Asiel en Migratie) en Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) rond hun aanstelling als minister in opspraak omdat ze de term omvolking in het verleden hadden gebruikt. Later namen ze afstand van hun uitingen. Geert Wilders noemde de omvolkingstheorie destijds “abject”. Volgens hem is het echter niet racistisch om zorgen te uiten over hoe Nederland verandert, doordat er meer mensen met een migratieachtergrond wonen. Al in 2022 noemde de NCTV de normalisering van de omvolkingstheorie een “zorgelijke ontwikkeling”.

De enquête is uitgevoerd tussen eind juni en begin juli en ingevuld door 14.710 volwassen Nederlanders. Zij reageerden op de stelling “Ik denk dat een deel van de politieke elite opzettelijk probeert de oorspronkelijke Nederlandse bevolking te vervangen door niet-westerse immigranten.”

Ook nieuwe kabinet wil beschermde status wolf verlagen

DEN HAAG – Ook het onlangs aangetreden kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB wil dat de beschermde status van de wolf wordt verlaagd. Dat laat BBB-staatssecretaris Jean Rummenie (Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur) via zijn woordvoerder weten. Donderdag was er voor de tweede keer in korte tijd een incident met een wolf op de Utrechtse Heuvelrug.

Er ligt een voorstel in Brussel klaar om de status van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermd’ naar ‘beschermd’. Daarmee komt iets meer ruimte om wolven in sommige gevallen af te schieten. Wanneer over het voorstel wordt gestemd, is nog niet duidelijk. Rummenies voorganger Christianne van der Wal sprak in mei ook al steun uit voor het plan.

Intussen kijkt Rummenie ook nog of er “andere juridische mogelijkheden” zijn om op te treden tegen probleemwolven. Welke dat mogelijk zijn, kon een woordvoerder niet zeggen.

De staatssecretaris heeft inmiddels gesproken met de provincie Utrecht en de gemeente Leusden. Rummenie heeft de provincie en gemeente gecomplimenteerd met het “kordate” optreden. Zo is onder meer opgeroepen om niet met kleine kinderen bepaalde natuurgebieden in te gaan. Eerder werd een landgoed in Leusden gesloten, nadat een meisje daar was gebeten.

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×