Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 11:37 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 88

Air Europa optimistisch ondanks afgeketste overname door IAG

MADRID – Luchtvaartmaatschappij Air Europa blijft optimistisch, ondanks het stoppen van de overname door luchtvaartconcern IAG. De Spaanse airline blijft naar eigen zeggen “voldoende levensvatbaar”, meldde zij vrijdag.

IAG, het moederbedrijf van British Airways, Vueling en Iberia meldde donderdag van de overname af te zien. Dat besluit volgde nadat toezichthouders zorgen hadden geuit over de concurrentie. De deal stuitte op weerstand van Europese toezichthouders omdat IAG daardoor een te sterke positie op de Spaanse markt zou krijgen.

IAG zou wel bepaalde concessies hebben geboden, maar dat was niet voldoende voor Brussel. IAG probeerde eerder ook al eens Air Europa over te nemen. Omdat de overname niet doorgaat, betaalt het luchtvaartconcern 50 miljoen euro aan Air Europa-eigenaar Globalia.

De toekomst van Air Europa oogt nog steeds “duurzaam en bemoedigend”, stelt de airline verder. Air Europa werd hard getroffen door de coronacrisis en moest in 2020 worden gered door de Spaanse overheid met een lening van 475 miljoen euro. In 2022 ging een winst van 472.000 euro in de boeken, waarmee de luchtvaartmaatschappij net een verlies wist te voorkomen. Vorig jaar boekte Air Europa een winst van 165 miljoen euro.

15 jaar gevangenisstraf in strafzaak verdwijning Wico van Leeuwen uit Borculo

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 30-jarige man uit Borculo voor het opzettelijk om het leven brengen van Wico van Leeuwen en het wegmaken van zijn lichaam. Hij krijgt een celstraf van 15 jaar.

Uit sporenonderzoek volgt dat Van Leeuwen in zijn woning ernstig gewond is geraakt. De Borculoër heeft veel werk verricht om de bloedsporen te wissen. Van Leeuwen verdween na 17 mei 2022. Er is sindsdien geen contact meer met zijn familie, hij neemt geen geld meer op, logt niet meer in. Het kan niet anders dan dat Van Leeuwen dood is, ook al is zijn lichaam nog steeds niet gevonden. Dat verklaart de Borculoër zelf ook.

In de avond van 17 mei 2022 waren Borculoër en Van Leeuwen in een woning in Borculo, waar zij beiden verbleven. De 30-jarige man sneed Van Leeuwen met een mes de keel door. Daarna wiste hij de sporen in de woning en maakte het lichaam van Van Leeuwen weg.

In een laat stadium wees de Borculoër een ander als dader aan. Die andere man was toen al overleden. Volgens de rechtbank is dit alternatieve scenario niet aannemelijk. De Borculoër verklaarde namelijk wisselend over de toedracht, dan wel zweeg hierover.

De Borculoër toonde een stuitend gebrek aan respect voor het leven van een ander. Hij brengt de familie van het slachtoffer ook door zijn proceshouding ernstig en onherstelbaar leed en verdriet toe. Zij moeten leven met het gemis van het slachtoffer en verkeren al ruim 2 jaar in onzekerheid over waar zijn lichaam is verborgen. Dat bemoeilijkt de verwerking van het verlies.

De Borculoër weigerde mee te werken aan het onderzoek in het Pieter Baan Centrum. Daardoor ligt er geen advies over eventuele persoonlijkheidsproblematiek, toerekeningsvatbaarheid en behandeling. Die proceshouding is een bewuste keuze. De rechtbank acht de man dus volledig toerekeningsvatbaar.

Een lange celstraf is nodig. De ernst van de feiten rechtvaardigt dit. En de samenleving moet beveiligd worden. De maximale celstraf is in dit geval 17 jaar. De rechtbank legt de Borculoër 2 jaar minder op, namelijk 15 jaar, omdat hij geen ernstige geweldsdocumentatie heeft. Deze straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

Tot slot wijst de rechtbank de vorderingen tot schadevergoeding van de benadeelde partijen toe.

Overleg over schaderegeling Julianakanaal levert niets op

MAASTRICHT – Er komt geen aanvullende compensatieregeling voor bedrijven die schade ondervinden door de sluiting van het Julianakanaal. Overleg hierover met Rijkswaterstaat heeft donderdag niets opgeleverd. Bedrijven rest nu alleen de mogelijkheid om naar de rechter stappen.

Voor schade door infrastructurele projecten bestaat een standaardregeling, waar Rijkswaterstaat niet van af wil wijken. Brancheverenigingen en bedrijven hadden aangedrongen op een aanvullende regeling, voordat het kanaal op 12 augustus dicht gaat.

Nu dat niet mogelijk is, ligt een gang naar de rechter voor de hand, bevestigt directeur Loek Radix van industrieterrein Chemelot, waar grote bedrijven als SABIC, OCI Nitrogen, Fibrant en AnQore zijn gevestigd. Ook de branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft al laten weten dat de huidige compensatieregeling ontoereikend is.

Het Julianakanaal moet maandenlang drooggelegd worden om een kapotte bouwkuip die verwijderd moet worden. Ook moet het kanaal worden verbreed. De werkzaamheden zullen maanden in beslag nemen, zodat schepen via Antwerpen zullen moeten omvaren.

Wessem Port Services, verantwoordelijk voor een groot deel van de logistiek in de haven van Chemelot, vreest dat de schade voor bedrijven en verladers in de vele tientallen miljoenen kan lopen. Rijkswaterstaat blijft zich “star” opstellen, vindt commercieel directeur Peter van Gemert. Wessem Port Services zal voor het vervoer van zand en grind de komende maanden kiezen voor vervoer over de weg, zegt Van Gemert. “Omvaren wordt te duur en die kosten kunnen we moeilijk doorberekenen aan klanten.”

Veel bedrijven, waaronder Chemelot en Wessem Port Services, zijn van mening dat het kanaal niet helemaal afgesloten hoeft te worden. Van Gemert wijst naar de werkzaamheden die nu plaatsvinden aan de Oosterweelverbinding in België, die slechts half afgesloten is en waar wel scheepvaartverkeer mogelijk is.

KNVB wil meer uitleg Vitesse en beslist zaterdag over licentie

ARNHEM – Vitesse krijgt zaterdag duidelijkheid van de KNVB over de proflicentie voor komend voetbalseizoen.

De beroepscommissie licentiezaken van de KNVB heeft nog vragen over één onderdeel van de documenten die de club heeft aangeleverd. Het gaat om een wijziging in de overeenkomst met de Common Group, de partij die de aandelen van de Arnhemse club overneemt.

Dat heeft de licentiecommissie van de KNVB vrijdag laten weten. Vitesse vecht voor haar bestaan en wacht op duidelijkheid van de KNVB met betrekking tot de proflicentie. Die wordt mogelijk afgenomen als Vitesse niet snel aan de voorwaarden voldoet.

“Vanochtend heeft de beroepscommissie licentiezaken van de KNVB een verhelderend gesprek gevoerd met Vitesse en de licentiecommissie van de KNVB. Daarbij zijn de stukken besproken die Vitesse op 31 juli heeft aangeleverd. De beroepscommissie heeft Vitesse laten weten dat het tot morgen 3 augustus 12.00 uur heeft om schriftelijke duidelijkheid te geven op één onderdeel van de aangeleverde documenten.”

De beroepscommissie komt dit weekend met een definitief besluit, staat in de verklaring.

Strafbeschikking voor dodelijk arbeidsongeval bij onkruidbestrijdingswerkzaamheden

Openbaar Ministerie

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een strafbeschikking in de vorm van een geldboete van 30.000 euro opgelegd aan een aannemersbedrijf in infrastructuur en groenvoorziening uit Alphen aan den Rijn, wegens een dodelijk arbeidsongeval. Tevens heeft het bedrijf aan de nabestaanden van het slachtoffer een schadevergoeding betaald.

Op 19 juni 2019 werd een 27-jarige werknemer van het bedrijf, tijdens het uitvoeren van onkruidbestrijdingswerkzaamheden op een midden geleider tussen de rijbanen van de Middel Broekweg in Naaldwijk, aangereden door een auto en kwam hierbij om het leven.

Naar aanleiding van dit ongeval heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) een strafrechtelijk onderzoek verricht. Op grond van de resultaten van het strafrechtelijk onderzoek is het OM van oordeel dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen.

Het bedrijf had onvoldoende maatregelen genomen om een veilige werkplek voor de werknemer te creëren. De werknemer droeg een veiligheidshesje, maar er was niet gekozen voor een rijdende afzetting of andere maatregelen om het aanrijdgevaar op een adequate wijze te beperken.

Het bedrijf heeft vanaf het begin van het onderzoek medewerking verleend. Bovendien zijn de benodigde lessen getrokken en passende maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. Zo is het bedrijf gecertificeerd op trede 3 van de veiligheidsladder en voert het continu verbeteringen door met het oog op de veiligheid.

Een strafbeschikking ter hoogte van 30.000 euro is volgens het OM, gelet op alle feiten en omstandigheden, een passende afdoening van deze strafzaak.

Halsema: hoop op menselijkheid in reactie Faber over Mikael

AMSTERDAM – De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zegt nog te wachten op een officiële reactie van migratieminister Marjolein Faber over de zaak rond de in Nederland geboren Mikael (11) en zijn Armeense moeder. “We wachten op de officiële reactie van de minister en hopen dat daaruit wel de menselijkheid spreekt die zo node mist in de persreactie”, aldus de burgemeester.

De Raad van State bepaalde eerder deze week dat de twee niet in Nederland mogen blijven. Een woordvoerder van Faber liet vrijdag weten niets te kunnen doen voor Mikael en zijn moeder en dat de verantwoordelijkheid ligt bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Halsema riep Faber eerder op om te overleggen met de IND over de zaak, maar Fabers woordvoerder zei daar geen ruimte voor te zien.

Ook Mikael zelf en zijn moeder blijven afwachten, laat woordvoerder van de familie Guy Loyson weten. “We hopen nog steeds op een wondertje.”

Faber zei vrijdag op X verder dat ze “strijdbaar” is om “het stapelen van gerechtelijke procedures aan te pakken”. Defence for Children wijst erop dat het de toenmalige staatssecretaris zelf was die in hoger beroep ging nadat de rechtbank in 2021 had geoordeeld dat de IND Mikaels verblijfsaanvraag niet had mogen afwijzen. “De procedure bij de Raad van State heeft vervolgens meer dan 2,5 jaar geduurd.”

“De minister is politiek eindverantwoordelijk”, zegt een woordvoerster van de kinderrechtenorganisatie verder. “Als ze kan beslissen tot een afwijzing van de verblijfsvergunning, kan ze ook iets anders beslissen.” Volgens de organisatie moet Faber “het belang van het kind in ogenschouw nemen”.

Rode Kruis: vluchtelingenkamp in Soedan wordt grote begraafplaats

AL FASHER – Het Nederlandse Rode Kruis noemt het “verschrikkelijk nieuws” dat er in het vluchtelingenkamp Zamzam officieel hongersnood is uitgebroken. Dat maakte de IPC Famine Review Committee, een initiatief dat wereldwijd voedselzekerheid monitort, eerder op vrijdag bekend.

“Het vluchtelingenkamp, waar 400.000 mensen verblijven, verandert langzaam in een grote begraafplaats”, zegt Derk Segaar, hoofd Internationale Hulpverlening bij het Nederlandse Rode Kruis. “Dat kan en mag niet gebeuren.” Sinds april zijn er geen hulpgoederen meer binnengekomen in Zamzam.

Volgens het Rode Kruis blijft de Soedanese Rode Halve Maan, de lokale tegenhanger van het Rode Kruis, op andere plekken wel “zo goed en zo kwaad mogelijk voedsel, water en hulpgoederen uitdelen”, maar is het moeilijk om die op de juiste plek te krijgen. In het geval van Zamzam, in de buurt van de stad Al Fasher in de regio Darfur, lukt dat helemaal niet meer. Ook zijn al een aantal hulpverleners van de Soedanese Rode Halve Maan omgekomen tijdens pogingen hulp te verschaffen.

Strijdende partijen

Het Rode Kruis roept de strijdende partijen op hulporganisaties hun werk te laten doen. “We kunnen veel meer doen als de toegang en veiligheid in heel Soedan worden vergroot. Mensen, onder wie veel kinderen, kunnen geen minuut langer wachten”, zegt Segaar, die lang zelf actief was in Soedan.

De strijd in Soedan tussen het overheidsleger en de paramilitaire groep Rapid Support Forces (RSF) brak uit in april 2023. Als gevolg van die oorlog ligt volgens het Rode Kruis de gezondheidszorg in het land bijna volledig plat en hebben inmiddels 25 miljoen mensen dringend hulp nodig.

Het is al zeven jaar geleden dat de internationale voedselwaakhond IPC nog een hongersnood heeft uitgeroepen. Dat gebeurde in 2017 in Zuid-Soedan, na jaren van burgeroorlog. In 2011 was er hongersnood in Somalië, door een combinatie van conflicten en aanhoudende droogte.

Nieuwe routes voor busbedrijven: veiling na de reorganisatie in de fabriek in Słupsk (Polen) van een Zweedse fabrikant van stadsbussen

Door technische ontwikkelingen en de aanhoudende gevolgen van de coronapandemie staat de busproductie voor grote uitdagingen, die de fabrikanten ertoe dwingen hun strategie te herzien. Zo is een toonaangevende Zweedse fabrikant gestopt met de productie van volledige bussen, en concentreert het bedrijf zich in de fabriek in Słupsk, Polen, nu op de productie van chassis met verschillende soorten aandrijvingen. Door deze reorganisatie worden van 13 tot 15 augustus zo’n 1150 artikelen geveild bij veilinghuis Surplex.

De transitie naar andere aandrijvingen en de nawerkingen van de coronapandemie zijn de twee grootste uitdagingen voor de productie van bussen. Het wegvallen van passagiers tijdens de coronapandemie heeft de sector zwaar geraakt. De economie herstelt zich weliswaar, maar wel langzaam. In deze lastige omstandigheden zijn de publieke middelen voor het openbaar vervoer op veel plekken beperkt. Hierdoor is de onderlinge concurrentie bij busfabrikanten nog harder geworden. Ook beleidsveranderingen op EU-niveau om CO2-neutraliteit te bereiken maken de situatie moeilijker. Dit alles zorgt ervoor dat sommige fabrikanten van bussen hun bedrijfsstrategie moeten herzien en aanpassen.

Nieuwe dienstregeling voor de toekomst

Ook een gerenommeerde Zweedse busfabrikant heeft op deze uitdagingen gereageerd en is al vorig jaar gestart met een uitgebreide reorganisatie van zijn fabriek in Słupsk. Als onderdeel van een duurzame bedrijfsstrategie is met de eigen productie van bussen gestopt. In plaats daarvan investeert het bedrijf sterker op samenwerking met zorgvuldig gekozen, lokale fabrikanten en partners voor de opbouw van de bussen. Deze aanpak is al met succes ingevoerd in het grootste deel van het bedrijf en wordt nu verder doorgezet. Het bedrijf concentreert zich op de productie van chassis met een uiteenlopende keuze uit aandrijftechnieken. De carrosserieproductie werd daarentegen in het eerste kwartaal van 2024 stopgezet.

Driedaagse veiling voor meer dan 1000 overtollige kavels

Om deze reden organiseert veilinghuis Surplex van 13 tot 15 augustus een driedaagse veiling. “Door de reorganisatie van de fabriek zijn bijna 1150 kavels beschikbaar gekomen, die nu worden geveild. Daarom hebben wij ervoor gekozen de veiling over drie dagen te verdelen”, legt Marcin Kocurek, Country Manager van Surplex in Polen, uit.

“De veilingcatalogus bestaat overwegend niet uit grote machines, maar uit veel kleine kavels met handmachines, elektrisch gereedschap en meer. Maar vanzelfsprekend zijn er ook grotere items als hefbruggen, werkplatformen, lasmachines, lasdraaibanken en vorkheftruck.”

De highlights van deze veiling:
• ELUMATEC CNC universeel bewerkingscentrum
• Meerdere elektrische vorkheftrucks
• Verschillende metaalzagen
• Lasapparaten
• Kranen en hefinstallaties
• Daarnaast beschikbaar: andere werktuigmachines, accessoires en werkplaatsinrichting

Bezichtiging van de machines is op afspraak mogelijk.

Surplex heeft de uitgerangeerde machines opgekocht

De uitgerangeerde machines en kavels zijn opgekocht door Surplex. “Want bij Surplex kunnen de verkopers kiezen uit twee verkoopopties”, legt Kocurek uit. “Enerzijds is er de mogelijkheid, machines rechtstreeks aan ons te verkopen. Door een faire prijs en snelle afwikkeling van de betaling komt er dan direct liquiditeit beschikbaar. Anderzijds kunnen de verkopers ook zelf gebruikmaken van het bereik en de verkoopkracht van het veilingplatform, door de machines en installaties door ons te laten verkopen.”


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Roeisters Clevering en Meester pakken goud in tweezonder

VAIRES-SUR-MARNE – Roeisters Ymkje Clevering en Veronique Meester zijn met groot vertoon van macht olympisch kampioen geworden in de tweezonder. Het Nederlandse duo hield op de roeibaan in Vaires-sur-Marne in de finale Roemenië en Australië ruim achter zich.

Het betekende al de derde gouden medaille voor de Nederlandse roeiploeg in Parijs. Eerder was Nederland de beste in de dubbelvier voor mannen en de vierzonder voor vrouwen.

Het Nederlandse tweetal ging hard van start en had al na 200 meter een gaatje geslagen. Clevering en Meester lagen halverwege 3,78 seconden voor en hielden het tempo vast. Na 1000 meter was het gat al bijna twee bootlengtes.

Ongeloof

Aan de finish was het verschil met de Roemeense boot 4,3 seconden en met de Australische boot 4,87 seconden. De Nederlandse roeisters, die uitkwamen op een tijd van 6.58,67, leken het machtsvertoon zelf ook niet te kunnen geloven en vielen elkaar in de armen.

Op de tribune waren duizenden Nederlandse fans aanwezig, veelal in het oranje gekleed. In totaal zijn er ruim 20.000 toeschouwers op iedere finaledag.

Zilver

Clevering en Meester, beiden 29 jaar oud, pakten drie jaar geleden op de Spelen van Tokio nog zilver in de vierzonder. Ze zaten toen in een boot met Ellen Hogerwerf en Karolien Florijn. Bondscoach Eelco Meenhorst besloot echter, in samenspraak met de roeiers, voor andere formaties te kiezen.

Meenhorst deed dat volgens het credo: liever één keer goud dan drie keer zilver. Clevering en Meester werden vorig jaar in Belgrado al wereldkampioen. In totaal pakte de Nederlandse ploeg toen vijf wereldtitels.

Buiten de roeibaan

TeamNL heeft buiten de roeibaan nog geen gouden plak veroverd op de Spelen in Parijs. Alleen bij het zwemmen werd twee keer brons gepakt.

Zaterdag is de laatste dag van het olympische roeitoernooi.

Dode en zwaargewonde bij frontale aanrijding in Milheeze

MILHEEZE – Door een aanrijding met twee auto’s is in het Brabantse Milheeze een persoon om het leven gekomen.

Volgens de politie zijn de auto’s frontaal op elkaar gereden op de Schutboomsestraat en daardoor in brand gevlogen. De bestuurder van een van de auto’s kwam om het leven, de bestuurder van de tegenligger raakte zwaargewond. Er waren geen andere passagiers.

Het slachtoffer is een 75-jarige man uit Milheeze.

De politie doet onderzoek naar het ongeval en wil daarvoor graag mensen spreken die de auto’s, een grijze Opel en een donkergrijze BMW, voorafgaand aan het ongeluk hebben zien rijden tussen Bakel en Milheeze.

Schadeclaim van 27 miljoen euro voor brandweer na grote brand bij Van der Heijden

HAPERT – Op 29 mei 2020 brak er een zeer grote brand uit bij Van der Heijden Transport in Hapert. De brand ontstond op het dak en leek in eerste instantie vrij snel onder controle maar laaide even later snel weer op.

Dat laatste is waar het in een rechtszaak om draait. Wie is er nu verantwoordelijk voor de grote brand en daarmee gepaard gaande schade? De dakdekker die aan het werk was, de eigenaar van het pand of toch de brandweer? In elk geval heeft de brandweer, volgens het Eindhovens Dagblad, een schadeclaim van 27 miljoen euro gekregen van het dakdekkersbedrijf.

De brandweer kwam tijdens de brand ook al in opspraak. Een video, gemaakt in de brandweerwagen, ging viraal waarin een aantal brandweerlieden juichten en de brand ‘mooi’ noemden.

In oktober 2020 startte het Hapertse transportbedrijf met de nieuwbouw van het afgebrande transportbedrijf.

Het familiebedrijf Van der Heijden Transport is ruim 89 jaar geleden opgericht en intussen uitgegroeid tot een modern vervoersbedrijf met legio logistieke faciliteiten waaronder internationaal transport, distributie, opslag en expeditie.

MOB eist natuurvergunning voor vliegvelden Eindhoven en Rotterdam

EINDHOVEN/ROTTERDAM – De milieuorganisatie MOB (Mobilisation for the Environment) van Johan Vollenbroek heeft officieel bezwaar gemaakt tegen het besluit dat Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport geen natuurvergunning hoeven te verwerven. Ze mogen van het kabinet op basis van milieutoestemmingen uit het verleden opereren. Vollenbroek vindt dat niet meer kunnen en stapt naar de rechtbank in Arnhem, met verschillende andere organisaties in zijn kielzog.

“De vliegvelden Eindhoven en Rotterdam zijn sinds de jaren negentig gestaag gegroeid. Op dit moment vinden er dan ook veel meer vliegtuigbewegingen plaats dan in het verleden was toegestaan. Daardoor zijn ook de negatieve effecten vanuit deze luchthavens voor de omliggende natuur toegenomen”, schrijft hij.

De schadelijke effecten komen volgens de milieuvoorvechter niet alleen door de neerslag van stikstof, maar ook door verstoring door geluid en licht van bijvoorbeeld het leven van vogelsoorten. “Dit maakt dat beide luchthavens wel degelijk een natuurvergunning nodig hebben om legaal te opereren.”

In juni stelde de toenmalige (demissionaire) minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) dat ze de twee luchthavens wel een bovengrens oplegt voor de stikstofuitstoot van het vliegverkeer. Ze schreef echter ook dat “bestaande rechten” onherroepelijk zijn. Daarom is volgens haar een natuurvergunningplicht niet aan de orde.

Grote zorgen bij reizigers over fors duurdere treinkaartjes

AMSTERDAM – Rover maakt zich grote zorgen over de aangekondigde prijsverhoging bij NS en vreest dat de trein voor veel reizigers te duur wordt. Rover roept NS en de politiek op tot maatregelen: “een forse prijsstijging en nog steeds minder leveren, hier moet een halt aan worden toegeroepen.”

NS heeft aangekondigd volgens jaar met een extra inflatiecorrectie van 8,7 procent te komen bovenop de reguliere prijsstijging. Naar verwachting zullen de treinkaartjes daardoor meer dan 10 procent duurder worden. Vorig jaar werd een grote prijsstijging voorkomen toen de Tweede Kamer financieel te hulp schoot. Deze steun is er nu echter niet meer waardoor de rekening naar de reiziger doorschuift.

Rover is bang dat de hogere prijzen alleen maar meer reizigers zullen wegjagen. “Een aantrekkelijk product zorgt er voor dat reizigers terugkomen bij de NS, door de prijzen steeds maar te verhogen wordt een negatieve spiraal ingezet”, vreest Rover-directeur Freek Bos. Rover wijst erop dat de beschikbaarheid van openbaar vervoer noodzakelijk is voor de bereikbaarheid van het land: “een voor velen onbetaalbare trein is echter nog nauwelijks openbaar vervoer te noemen”.

De reiziger wordt bovendien dubbel gedupeerd: ook volgend jaar rijden er namelijk op een aantal trajecten minder treinen dan afgesproken in het contract tussen NS en het ministerie. Dit omdat NS nog steeds niet alle reizigers van de pre-coronaperiode heeft weten terug te winnen. Reizigers gaan dus fors meer betalen van een product dat nog steeds niet voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen.

“Prijsverhogingen zetten de betaalbaarheid onder te grote druk en is voor reizigers een van belangrijkste zorgpunten in het openbaar vervoer”, waarschuwt Freek Bos. Hij roept NS en de politiek op om te zorgen voor een goed en betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen.

VS erkennen winst voor Maduro’s tegenstander in Venezuela

CARACAS – Oppositiekandidaat Edmundo González Urrutia en niet president Nicolás Maduro is de winnaar van de Venezolaanse verkiezingen van zondag, heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken gezegd.

“Gezien het overweldigende bewijsmateriaal is het voor de Verenigde Staten en, nog belangrijker, voor de Venezolaanse bevolking duidelijk dat González de meeste stemmen heeft gewonnen bij de Venezolaanse presidentsverkiezingen van 28 juli”, zei Blinken donderdagavond (Amerikaanse tijd).

Daarmee erkennen de VS González nog niet als officiële nieuwe leider van Venezuela. Wel feliciteerde Blinken Urrutia met het voeren van “een succesvolle campagne”. Blinken hintte ook dat de VS Venezuela nieuwe sancties kunnen opleggen na de betwiste verkiezingen.

Twijfel

Volgens de kiescommissie van Venezuela won Maduro de verkiezingen met 51 procent van de stemmen. Maar de oppositie en veel landen trekken die uitslag in twijfel. Volgens hen haalde de oppositiekandidaat dubbel zoveel stemmen als Maduro. Maduro zei donderdag bereid te zijn om “100 procent van de gegevens te presenteren”.

De prominente Venezolaanse oppositieleider, María Corina Machado, schreef in een opiniestuk in The Wall Street Journal dat volgens haar González de verkiezingen won met 67 procent van de stemmen, en Maduro verloor met slechts 30 procent. Ook zei Machado dat ze zich schuilhoudt uit angst voor haar leven gezien het gespannen politieke klimaat in het land.

Reisbranche wil oplossingen na Transavia-problemen in hoogseizoen

Transavia

LEUSDEN – Reisorganisaties willen weten hoe de problemen bij Transavia in de toekomst voorkomen kunnen worden. Zij hebben in het hoogseizoen een dagtaak aan het zoeken naar alternatieven door vluchtwijzigingen en lastminute-annuleringen bij de luchtvaartmaatschappij, ziet reisbranchevereniging ANVR.

Het “potje begint redelijk vol te raken” bij reisorganisaties die de dupe worden van de verstoringen bij Transavia, stelt de ANVR. Vorige week moest de luchtvaartmaatschappij door technische problemen met vliegtuigen opnieuw vluchten schrappen. “Je moet de klant geruststellen en je moet op zoek naar een alternatief”, somt een woordvoerster van de brancheclub op. “Onze leden hebben zoiets van: midden in het hoogseizoen, poeh. Wanneer houdt het op?”

De reisorganisaties blijven in gesprek met Transavia, maar “nu is het zoeken naar oplossingen en roeien met de riemen die je hebt”, stelt de zegsvrouw. “En na de zomer zullen we de wonden gaan likken en kijken hoe het in de toekomst anders kan zodat we het kunnen voorkomen. Dat is wel de hamvraag die wij nu hebben.”

Anticiperen

Het is opvallend hoeveel vluchten de vakantievlieger lastminute annuleert, zegt de ANVR. Vakantiegangers zijn soms al op de luchthaven en krijgen dan te horen dat hun vlucht eruit gehaald is. Reisorganisaties kunnen daar niet op anticiperen, legt de woordvoerster uit. “Dat is wel echt uitzonderlijk en dit jaar ook wel meer dan voorgaande jaren.”

Het gaat in zijn totaliteit om een klein percentage van de vluchten dat geschrapt wordt, benadrukt de woordvoerder. Ook is Transavia, dat vliegt op veel verschillende bestemmingen, een grote airline die geliefd is bij reisorganisaties om te boeken. “Als het goed gaat, wat in de meeste gevallen ook zo is, laat ik dat echt vooropstellen, dan is de klant heel tevreden en de reisorganisatie ook.”

Vertrouwen

Toch moet het vertrouwen weer even teruggroeien, merkt ze. “Je maakt een afspraak, je boekt een vlucht en dan ga je ervan uit dat het goed komt. Onze leden hebben nu zoiets van: dat vertrouwen moet ik wel weer even terugkrijgen in Transavia en in het aanbod.”

“Wij vinden het echt heel vervelend als we een vlucht niet kunnen uitvoeren. Dat raakt de passagier, de touroperator, maar ook onze eigen mensen”, reageert Transavia. De maatschappij is naar eigen zeggen druk bezig met het schema voor volgend jaar. “Daarin zullen we, gelet ook op de ontwikkelingen in de sector, de nadruk blijven leggen op het hebben van een stabiele operatie. Dit is ook wat passagiers en touroperators van ons verwachten.”

LAATSTE NIEUWS

Brug Uitwellingerga wordt niet meer bediend voor de scheepvaart

UTRECHT - Rijkswaterstaat stopt per direct voor onbepaalde tijd met de bediening voor de scheepvaart van brug Uitwellingerga over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Door bediening...
×