Clicky

donderdag 14 november 2024 - 07:56 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 87

Duitse Simon Hegele wordt onderdeel van Japanse Nippon Express Group

De Simon Hegele Group uit Duitsland kondigt wijzigingen aan in haar aandeelhoudersstructuur als onderdeel van haar strategische ontwikkeling. De aandeelhouders van SH Holdco GmbH, het moederbedrijf van de Simon Hegele Group, hebben een overeenkomst getekend om honderd procent van hun aandelen te verkopen aan Nippon Express Holdings, het beursgenoteerde Japanse moederbedrijf van de NX Group.

De Simon Hegele Groep heeft bijna 2.800 medewerkers, is actief op meer dan 50 locaties wereldwijd en heeft de omzet in de afgelopen vijf jaar zien stijgen van 200 miljoen euro naar ruim 300 miljoen euro.

De Simon Hegele Groep biedt haar internationale klanten uit de sectoren gezondheidszorg, industrie, detailhandel en farmacie een breed scala aan diensten en op maat gemaakte oplossingen voor complexe toeleveringsketens.

“Wij zijn al geruime tijd intensief bezig met het onderzoeken van verschillende opties voor de duurzame toekomst van ons bedrijf en onze groep, waarbij wij van onze meerderheidsaandeelhouders grotendeels de vrije hand hebben gekregen”, aldus Stefan Ulrich, CEO van de Simon Hegele Groep.

“Het was voor ons duidelijk dat we op zoek waren naar een strategische partner die goed bij ons paste, met een complementair dienstenportfolio en een sterke internationale aanwezigheid. Die onze onafhankelijkheid en flexibiliteit waardeert en tegelijkertijd gepassioneerd is om met ons samen te werken om op maat gemaakte oplossingen voor onze internationaal actieve klanten op mondiaal niveau verder te ontwikkelen. We zijn er zeker van dat we in NX Group de ideale partner hebben gevonden!”

“Samen kunnen we aanzienlijke synergieën realiseren, met name op het gebied van onze wereldwijde aanwezigheid, ons brede dienstenportfolio, onze technische expertise en regionale knowhow.”

“Klanten van de NX Group profiteren van onze onderscheidende locatiestructuur in Duitsland en ons uitgebreide dienstenportfolio, terwijl we samen met de NX Group al onze klanten uitgebreide end-to-end transportoplossingen op wereldwijd niveau kunnen bieden. Samen zullen we bijzondere aandacht besteden aan het pad dat we de afgelopen jaren al hebben bewandeld richting de voortdurende internationale uitbreiding van onze gezondheidszorgdivisie; met name in Azië heeft de NX Group toegang tot de lokale markt en heeft de Simon Hegele Group unieke technische expertise en ervaring.”

“We zijn ook met NX Group overeengekomen dat de Simon Hegele-organisatie behouden blijft en dat het actieve management aan boord blijft. Deze continuïteit schept vertrouwen bij alle betrokken partijen en als vertegenwoordiger van mijn managementcollega’s kan ik zeggen dat het komende nieuwe partnerschap ons volledig nieuwe kansen biedt voor bedrijfsontwikkeling en wij en onze medewerkers kijken uit naar de komende samenwerking met NX Group”, aldus Ulrich.

De overeenkomst werd op 30 september 2024 ondertekend en zal, onder voorbehoud van de gebruikelijke goedkeuringen van de toezichthouder (voornamelijk antitrust), naar verwachting binnen drie tot vijf maanden van kracht worden, samen met de daaropvolgende afsluiting.

Simon Hegele werd bij de transactie geadviseerd door Lincoln International (M&A), Latham & Watkins (juridisch, belasting), Seitz (juridisch), Deloitte (boekhouding).

De NX Group is een in Japan gevestigde wereldwijde logistieke dienstverlener met een sterk wereldwijd netwerk dat meer dan 50 landen beslaat. Het bedrijf biedt luchtvracht, zeevracht, zwaar transport, warehousing en distributieafhandeling, logistiek ontwerp, IT-services, vrachtwagencharterdiensten en verhuisservices.

Huiselijk geweld vaak laat aangepakt, aldus IGJ

UTRECHT – Kinderen en huishoudens moeten nog vaak lang wachten op actie van Veilig Thuis, het advies- en meldpunt dat aan de slag moet met berichten over huiselijk geweld. Dat meldt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). “Ze krijgen niet op tijd de hulp die nodig is om hun thuissituatie weer veilig te maken. Hierdoor leven zij te lang met een constante dreiging van huiselijk geweld of kindermishandeling.”

“Melders vertelden de inspectie dat ze twijfelen of het wel zin heeft om te melden bij Veilig Thuis”, hoort de inspectie zelfs. Alleen als acuut onveiligheid ontstaat, wordt een melding daarover wel meteen opgepakt.

De inspectie controleerde bij drie van de 25 Veilig Thuis-organisaties en vroeg informatie op bij allemaal. Over 2024 blijkt dat het maar vijf Veilig Thuis-organisaties lukt om ten minste 80 procent van de meldingen binnen de wettelijke termijnen te beoordelen.

Toename en ernst

Oorzaken van de traagheid zijn toename en ernst van de meldingen, onvoldoende deskundigheid en beschikbaarheid van de lokale hulpverlening en onvoldoende beschikbaarheid van personeel.

Als er geen onmiddellijke onveiligheid dreigt, moet de aanpak van meldingen wachten. Daar zitten echter ook berichten bij over ernstige structurele mishandeling of verwaarlozing. De IGJ maakt zich ernstig zorgen over de kinderen, gezinnen en huishoudens voor wie niet tijdig een veiligheidsbeoordeling of onderzoek wordt uitgevoerd.

Wachtlijsten

IGJ vraagt Veilig Thuis de eigen afdelingen, maar ook andere partners in de sector, niet alleen bezig te zijn met het wegwerken van de eigen wachtlijsten. “Want een huishouden is niet geholpen als het wordt doorgeschoven van de wachtlijst van Veilig Thuis naar de wachtlijst van bijvoorbeeld vrijwillige hulpverlening.”

De inspectie benadrukt dat ook gemeenten en diverse andere organisaties een verantwoordelijkheid hebben om het werk van Veilig Thuis beter mogelijk te maken.

Gedeelde zorgen

Het Landelijk Netwerk Veilig Thuis “deelt de zorgen” en neemt de bevindingen “dan ook zeer serieus”.

“We zien wachttijden oplopen door onder andere een forse toename en complexiteit van meldingen, bezuinigingen, krapte op de arbeidsmarkt en een tekort aan deskundige en beschikbare hulpverlening om de zorg aan over te dragen” verklaart het netwerk de situatie.

Regionaal wordt er al wel zoveel mogelijk aangepakt, maar “er is een vernieuwende aanpak en manier van samenwerken nodig tussen alle betrokken partijen, landelijk en lokaal”, zegt het netwerk.

Luchtvaart gruwt van berichten over ticketbelasting Frankrijk

BRUSSEL – Belangenorganisaties voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens hebben met afgrijzen gereageerd op mediaberichten over extra ticketbelastingen in Frankrijk. De Franse regering zou met zo’n luchtvaarttaks 1 miljard euro willen ophalen, als onderdeel van de belastingplannen van premier Michel Barnier om de begroting op orde te krijgen.

Volgens de internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA dreigen belastingen op luchtvaart de Franse economie te schaden. Duurdere tickets zouden doelstellingen van het ministerie voor Toerisme om meer toeristen naar Frankrijk te lokken schaden.

“Als deze belastingmaatregelen worden ingevoerd, is dat een ramp voor Frankrijk. Je kunt jezelf niet naar meer welvaart belasten”, stelt directeur-generaal Willie Walsh van IATA. De lobbygroepen voor Europese luchtvaartmaatschappijen, A4E, en luchthavens, ACI Europe, spreken van kortetermijndenken en stellen dat een extra belasting investeringen in verduurzaming hindert. Ook beweren ze dat Frankrijk een minder aantrekkelijk land wordt voor het bedrijfsleven.

Barnier kondigde deze week aan dat extra belastingen en bezuinigingen 60 miljard euro moeten opleveren. Frankrijk heeft een begrotingstekort dat volgens afspraken binnen de Europese Unie veel te groot is. Om het tekort op termijn terug te dringen tot 3 procent van de omvang van de economie wil hij 20 miljard euro ophalen door hogere belastingen voor grote bedrijven en vermogende Fransen.

Vakbond cabinepersoneel vreest niet voor banenverlies bij KLM

AMSTELVEEN – De vakbond voor cabinepersoneel, VNC, maakt zich geen zorgen dat bij KLM mogelijk banen verdwijnen door de maatregelen om kosten terug te dringen en de financiën van de luchtvaartmaatschappij te verbeteren. KLM wil daarbij onder meer de organisatie vereenvoudigen en onderzoeken in hoeverre het mogelijk is dubbele functies samen te voegen.

De luchtvaartmaatschappij zei donderdag nog niet te weten of dit betekent dat banen verloren gaan. “Cabinepersoneel is absoluut nodig aan boord en vrees voor verlies van banen hebben wij absoluut niet”, meldt VNC-voorzitter Chris van Elswijk.

Verder wil KLM de arbeidsproductiviteit verhogen door bijvoorbeeld automatisering en het verlagen van het ziekteverzuim. Van Elswijk denkt niet dat een hogere productiviteit leidt tot een hogere werkdruk onder cabinepersoneelsleden. Ook wil KLM volgens hem al jaren het ziekteverzuim omlaag brengen. “Maar ze krijgt er niet de vinger achter. 1 procent minder ziekteverzuim levert heel veel geld op.” De luchtvaartmaatschappij heeft donderdag niet bekendgemaakt welke concrete maatregelen ze wil nemen om het verzuim omlaag te brengen.

FNV-bestuurster Hacer Karadeniz kan nog niet zeggen welke gevolgen zij verwacht voor het grondpersoneel van KLM, omdat de luchtvaartmaatschappij daar volgens haar nog niet duidelijk over is. “In de plannen staat wel dat de luchtvaartmaatschappij het personeelstekort onder vliegers en technici terug wil dringen. Daar zijn wij uiteraard voorstander van. Wel hopen we dat dit niet ten koste gaat van de rest van het personeel en dat KLM blijft investeren in het gehele personeelsbestand.”

Karadeniz stelt verder dat de FNV “nauwlettend” in de gaten houdt of de plannen gevolgen hebben voor werknemers. De vakbond gaat daarover volgens haar in gesprek met KLM. “Het valt ons overigens wel op dat de vliegtuigmaatschappij gewoon winst draait en erg in trek is bij aandeelhouders”, voegt ze daaraan toe. Het aandeel van moedermaatschappij Air France-KLM steeg donderdag op de beurs in Amsterdam ruim 3 procent.

PreZero breidt elektrisch wagenpark uit met dertig inzamelwagens

Foto: PreZero | Dennis Vloedmans

AMSTERDAM – PreZero breidt haar wagenpark dit jaar met maar liefst dertig nieuwe elektrische voertuigen uit en voorziet negen locaties van ieder zes nieuwe laadpunten. De nieuwe elektrische voertuigen gaan bedrijfsafval inzamelen in en om Amsterdam, Utrecht, Dordrecht, Alphen aan den Rijn, Berkel en Rodenrijs, Duiven, Helmond, Hengelo en Apeldoorn en vervangen inzamelwagens die nog op diesel reden.

Deze nieuwe mijlpaal volgt op een uitbreiding in 2023, toen PreZero al tien elektrische vrachtwagens toevoegde aan haar wagenpark in Duiven. Door de uitbreiding van de elektrische vloot zet PreZero een volgende stap in het verder beperken van de CO2-uitstoot van haar voertuigen.

Op verschillende locaties van PreZero bevindt de laadvoorziening zich boven de elektrische voertuigen. In vergelijking met gangbare laadpalen heeft dit als groot voordeel dat hierdoor slechts de helft van de ruimte nodig is voor het plaatsen van de laadinfrastructuur. Voorheen stond tussen elke twee voertuigen een laadpaal, nu kunnen zes vrachtwagens naast elkaar worden geparkeerd. In de zomerperiode legde PreZero nieuwe laadpleinen aan op haar locaties in Berkel en Rodenrijs en Amsterdam.

Verduurzaming gaat door

In de komende maanden volgen de laadpleinen op de overige locaties. De dertig nieuwe elektrische inzamelwagens vervangen dertig trucks die nog op diesel reden en gaan in de verschillende gemeenten afval van zakelijke klanten inzamelen. Rond het plaatsen van laadpalen, speelt in heel Nederland het dilemma van netcongestie.

Foto: PreZero | Dennis Vloedmans

“Stilstaan in verduurzaming is geen optie. Met zijn allen hebben we ambitieuze doelstellingen te behalen, vanuit het belang van de aarde. Ondanks de huidige problematiek rondom netcongestie, vinden wij het daarom geen optie om de elektrificatie van ons wagenpark uit te stellen,” aldus Iwan te Winkel, COO van PreZero Nederland.

Belangrijke stap naar duurzame stadslogistiek

Duurzame stadslogistiek is een belangrijke pijler binnen de ambities van PreZero. “Als aanjager van de circulaire economie streven we ernaar om van afval nieuwe grondstoffen te maken. Want wij geloven in Zero Waste. Daarbij beperken we ook bij het inzamelen van afval onze CO2-uitstoot én het aantal transportbewegingen steeds verder tot een minimum. De aanschaf van deze zero emissie-voertuigen past hier goed bij”, vertelt Iwan te Winkel.

“Ik ben trots op de stappen die PreZero zet. Gemeenten werken toe naar uitstootvrije binnensteden in 2025. Deze doelstellingen staan scherp op ons netvlies. We doen er dan ook alles aan om ons wagenpark te verduurzamen en kijken hierbij naar slimme logistieke oplossingen, de schoonste kilometer is immers de kilometer die je niet rijdt.”

Logistieke oplossingen

Eén van die slimme logistieke oplossingen waar Iwan te Winkel aan refereert is Green Collective, een initiatief dat gemeenten helpt met het creëren van schonere en meer veilige binnensteden. “Dat doen we door onze routes te combineren met die van andere inzamelbedrijven, en het bedrijfsafval in te zamelen met een wagen voorzien van een Green Collective-logo,” aldus Iwan te Winkel.

Een ander voorbeeld is retourlogistiek. Hierbij nemen busjes die de stad vol inrijden, afval mee terug van bedrijven in de binnenstad. Dit leveren ze af bij een hub aan de rand van de stad, waar PreZero het verder oppakt. En daarnaast neemt het bedrijf deel aan een internationaal project waar het ervaring opdoet met het inzamelen van afval met wagens die rijden op waterstof. “Mooie, duurzame initiatieven waarbij we gaan voor minder transportbewegingen én minder uitstoot”, besluit Iwan te Winkel.

DHL en PostNL passen duurzaamheidsclaims aan na actie ACM

AMSTERDAM – De pakketbezorgers DHL en PostNL passen hun duurzaamheidsclaims aan na actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM deed onderzoek naar de claims van de drie grootste pakketbezorgers van Nederland. DHL en PostNL zeggen nu dat ze gaan stoppen met het gebruik van bepaalde claims die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu. DPD had intussen al claims verwijderd of aangepast.

Volgens de toezichthouder werd het onderzoek vorig jaar begonnen omdat bij pakketbezorging veel groene claims worden gedaan terwijl deze sector nog altijd vervuilend is. Nadat de ACM DHL en PostNL had gesproken, hebben ze toegezegd claims te verwijderen of aan te passen.

Zo heeft PostNL de claim ‘Je pakket wordt duurzaam bezorgd’ aangepast naar ‘Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof’. DHL heeft toegezegd claims als ‘GoGreen’ en ‘Natuurlijk onderweg’ te verwijderen. Uiterlijk medio volgend jaar zijn alle betreffende groene claims verwijderd, ook die op de bezorgbusjes.

“Consumenten kopen steeds vaker online. Daarmee neemt het bezorgen en versturen van pakketten ook enorm toe. Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers. Gelukkig zijn deze bedrijven zich daarvan bewust en passen zij hun claims nu aan. Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Derde stakingsweek in de baksteenindustrie, vrijdag acties in Groningen en Friesland

UTRECHT – Op vrijdag 4 oktober staken de werknemers van baksteenfabriek Tichelaar in Makkum voor het eerst. Zij leggen het werk voor 24 uur neer. Hun collega’s bij Steenfabriek Strating in Oude Pekela staken voor de tweede keer en leggen het werk langer neer: van 4 oktober tot 8 oktober. De werknemers van beide fabrieken eisen een cao waarin goede afspraken staan over structureel meer loon en maatregelen om gezond hun pensioen te halen.

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: “De werkgevers boden eerst een loonstijging van 7 procent in 15 maanden, maar die is op het laatste moment verlaagd naar 4,25 procent voor een jaar. Daar is men echt boos over, en dat begrijp ik heel goed. Na onze eerdere acties hebben we nog niks van de werkgevers gehoord. Dat is voor deze werknemers olie op het vuur. Ze voelen zich ongehoord en niet gewaardeerd.”

Als de werkgevers niet snel alsnog over de brug komen met een beter cao-bod dan zullen volgens Reus meer en langer durende acties volgen bij andere baksteenbedrijven. Werkgevers mogen er op rekenen dat het werk op verschillende locaties voor meerdere dagen neergelegd zal gaan worden, zoals dat nu al bij Strating gebeurd. Stakingen voor onbepaalde tijd sluit FNV niet uit.

De FNV eist een cao voor een jaar (per 1 mei 2024). Daarin moeten de salarissen met 4,75 procent plus € 100 bruto per maand omhoog. Ook wil de vakbond dat de lonen vanaf 1 mei volgend jaar meestijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie).

Een andere belangrijke afspraak die de FNV in de cao wil vastleggen is het recht voor alle werknemers in de baksteenindustrie op een zogeheten 80-90-100-regeling. Oudere werknemers kunnen daarmee minder gaan werken (80 procent) tegen 90 procent van hun loon en 100 procent pensioenopbouw. Veel mensen in de sector doen of deden zwaar werk.

In de Nederlandse baksteenindustrie werken 1.500 mensen.

Ben Kouters Bouwmarkt timmert aan de weg met overstap naar elektrische bestelwagen

Ben Kouters Bouwmarkt bouwt aan de toekomst met de aanschaf van een Renault Master E-Tech. De bouwmarkt koos voor een elektrische bestelbus voor het transport van bouwmaterialen omdat dit een haalbaar alternatief is voor diesel zonder concessies te hoeven doen aan het laadvolume. De Renault Master E-Tech is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal.

Ben Kouters Bouwmarkt levert hout en bouwmaterialen in een straal van zo’n dertig kilometer rond Oud-Gastel. “We bezorgen bijna alles met een eigen truck en bestelwagen”, vertelt mede-eigenaar Martijn Heijnen.

“Onze oude Renault Master was aan vervanging toe en toen hebben we de tijd genomen om een keuze te maken: gaan we voor een diesel, of zijn er andere mogelijkheden? Bluekens Truck en Bus heeft ons het hele plaatje geschetst en een gedegen advies gegeven. Uit het advies bleek dat we ons werk prima elektrisch kunnen doen. We rijden op een dag maximaal 80 kilometer. De actieradius van de Renault Master E-Tech is daarvoor ruim voldoende.”

De Renault Master E-Tech biedt genoeg laadvolume

Ook het laadvolume was voor Ben Kouters Bouwmarkt een belangrijk punt. “In de Renault Master E-Tech leveren we niets in op de laadmogelijkheden. Met de bestelwagen bezorgen we onder meer inbouwkasten en binnendeuren bij mensen thuis. De laadruimte moet groot genoeg zijn om rechtop in te kunnen staan, lang genoeg voor het vervoer van panelen met een lengte tot 2,80 meter en ruim genoeg voor het transport van schuttingelementen. In de Renault Master E-Tech kan dat allemaal: de laadruimte is net zo groot als van onze diesel Master. De opstaptrede aan de achterkant is zelfs lager dan voorheen en dat maakt het nog makkelijker om in en uit de laadruimte te stappen.”

Elektrische bus is geleverd met laadpaal

Het opladen gebeurt op eigen terrein. “Op onze vestiging liggen zonnepanelen waarmee we groene stroom opwekken. Bluekens heeft helemaal uitgezocht wat wij nodig hebben om op ons eigen terrein te kunnen opladen. Ze hebben gekeken naar onze aansluiting en wat er op basis daarvan mogelijk is, inclusief advies over de laadpaal. Ook het plaatsen van de laadpaal is helemaal geregeld door Bluekens.”

De Renault Master E-Tech mag je met een B-rijbewijs rijden

De Renault Master E-Tech heeft een GVW van 3.500 kg. “Dat betekent dat je hiermee met een B-rijbewijs mag rijden”, zegt Heijnen. “Dat is voor ons ook een voordeel omdat niet iedereen bij ons een C-rijbewijs heeft. In deze bus kan iedereen instappen. Het is heerlijk om met deze bus te rijden. Je rijdt snel en vlot weg en de bus is lekker stil. De bus is geleverd inclusief drie jaar gratis reparatie en onderhoud, dus daar hebben we ook geen omkijken naar.”

‘Goed advies gaf de doorslag’

Welke tip heeft Heijnen voor bedrijven die de stap naar elektrisch willen zetten? “Laat je ondersteunen door een partij met verstand van zaken. Om een goede keuze te maken, is het belangrijk dat je een goed advies krijgt waarin alles wordt meegenomen. Dus niet alleen over het voertuig zelf, maar over alles wat je nodig hebt om elektrisch te kunnen rijden, inclusief het opladen, subsidiemogelijkheden et cetera. Zo wees Bluekens ons op de SEBA-subsidie voor emissieloze bedrijfsauto’s, waarmee we een deel van de meerkosten vergoed hebben gekregen. Op basis van het gedegen advies en het totaalplaatje dat Bluekens schetste, hebben wij besloten om de stap naar elektrisch te zetten. Er rolde een haalbaar TCO-plaatje uit, we kunnen opladen op eigen terrein en zijn voorbereid op de toekomst. We komen ook regelmatig in de binnenstad van Breda en daar komt een nul-emissie zone waar je straks alleen nog met een zero-emissie voertuig in mag.”

Ben Kouters Bouwmarkt is een zelfstandige service-bouwmarkt in West-Brabant. Martijn Heijnen: “Voor zowel interieur-, tuin- als bouwprojecten hebben we een uitgebreid assortiment materialen. We onderscheiden ons door service: op basis van de wens van de klant brengen we advies uit over de meest geschikte materialen. Daarnaast bieden we extra service zoals maatwerk in onze zagerij en het bezorgen van hout en bouwmaterialen door eigen chauffeurs.”

Snack op vlucht KLM vooralsnog gratis, ondanks besparingsplannen

AMSTELVEEN – Het is nog niet zeker of passagiers op Europese vluchten van KLM binnenkort moeten betalen voor een snack of drankje aan boord. Dat meldt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij.

KLM maakte donderdagochtend bekend het cateringaanbod aan boord te onderzoeken om op termijn jaarlijks minimaal 100 miljoen euro aan extra inkomsten te realiseren.

KLM heeft gemerkt dat passagiers soms niet tevreden zijn over het aanbod aan boord. Daarom worden nu verschillende concepten verkend. “We kijken nu hoe we de catering in Europa kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van meerdere opties. Maar we onderzoeken ook de mogelijkheid om reizigers van tevoren een bestelling te laten plaatsen”, legt de zegsvrouw uit. Het is de bedoeling dat de nieuwe catering eind volgend jaar wordt ingevoerd.

Op dit moment serveert KLM op korte vluchten binnen Europa een drankje en een snack in de economy class. Op iets langere vluchten krijgen passagiers ook een sandwich. Op intercontinentale vluchten krijgen reizigers een maaltijd, maar kunnen zij ook tijdens de vlucht om een extra snack of drankje vragen.

Luchtvaartnieuws meldde vorige maand al dat KLM de aanpassing van de catering in de economy class op Europese vluchten onderzocht. Volgens de vakwebsite was een van de mogelijkheden dat passagiers gratis koffie, thee of water en een kleine snack konden krijgen. Voor andere dranken en maaltijden moest dan wel worden betaald. KLM gaf toen echter aan dat er op korte termijn geen grote veranderingen zouden komen.

Kuehne+Nagel gaat nieuw distributiecentrum voor de LEGO Groep in Australië exploiteren

TRUGANINA – De LEGO Group, ‘s werelds grootste speelgoedbedrijf, breidt zijn samenwerking met Kuehne+Nagel uit door een nieuw distributiecentrum te openen in Truganina, gelegen in de zuidoostelijke staat Victoria in Australië.

Het nieuwe distributiecentrum beslaat 26.500 vierkante meter en is uitgerust met een opslagcapaciteit van 26.000 pallets. Het is ontworpen om LEGO klanten te bedienen voor zowel B2C als B2B in Australië en Nieuw-Zeeland.

De faciliteit maakt gebruik van geavanceerde automatisering om operationele processen te optimaliseren en tegelijkertijd duurzaamheid te waarborgen. De automatisering is ontworpen met duurzaamheid in gedachten, met ultramoderne technologie voor het verminderen van karton om verpakkingen en afval te minimaliseren.

De faciliteit integreert ook een dubbel 100kW zonnepaneelsysteem om het elektriciteitsverbruik te verminderen en overtollige energie terug te leveren aan het net. Waterbesparende technologieën ondersteunen voorzieningen op locatie en irrigatie voor de omliggende planten en bomen. Het distributiecentrum heeft een 5-sterren Green Star Rating behaald, wat staat voor ‘Australische excellentie’ in duurzame bouwpraktijken volgens de normen van de Green Building Council of Australia (GBCA).

Troy Taylor, Vice President & General Manager voor LEGO Australië, zegt: “We zijn verheugd om samen te werken met Kuehne+Nagel als onze nieuwe logistieke partner op de Australische markt. Dit nieuwe distributiecentrum van wereldklasse in Truganina stelt ons in staat om door te gaan met onze uitbreidingsplannen voor deze zeer belangrijke markt, terwijl we ernaar streven om meer kinderen en volwassenen te bereiken met onze iconische LEGO-stenen.”

Francis Murugan, Managing Director voor Kuehne+Nagel Australië zegt: “Dit project toont onze groeistrategie en toewijding om onze voetafdruk en distributiemodel in de Stille Oceaan uit te breiden en onze samenwerking met de LEGO Group te versterken. Naast een fulfilmentcentrum is het een hub van efficiëntie, innovatie en duurzaamheid, uitgerust met de nieuwste technologieën, automatisering en milieuvriendelijke praktijken.”

LEGO® is een geregistreerd handelsmerk van de LEGO Group

Rechter grijpt niet in bij overgang busvervoer Friesland

DEN HAAG – De rechtbank mengt zich niet in de concessieverlening voor het busvervoer in Friesland. Vervoerbedrijf Arriva had hierom verzocht nadat de provincie Friesland had besloten dat Qbuzz het busvervoer vanaf december 2024 gaat verzorgen.

Arriva is het daar niet mee eens. Het bedrijf regelt nu het busvervoer in Friesland en vroeg de rechter de concessieverlening te schorsen en de inschrijvingen opnieuw te laten beoordelen.

De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) wijst dat verzoek af, omdat de beoordelingscommissie niet is afgeweken van de leidraad voor de aanbesteding. Ook is volgens de rechter “niet onbegrijpelijk dat Qbuzz voor haar inschrijving een (hogere) totaalscore dan Arriva heeft gekregen”. En: “voor ingrijpen door de voorzieningenrechter is alleen plaats bij aperte procedurele of inhoudelijke onjuistheden die de deugdelijkheid van de gunningsbeslissing (kunnen) aantasten”. Daar is niets van gebleken, aldus de rechter.

De uitspraak stemt Qbuzz “ontzettend blij”, zegt directeur Annemarie Zuidberg. “We staan in de startblokken om per 15 december het busvervoer in hele provincie Fryslân en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog over te nemen van Arriva.”

Het bedrijf is al een tijd bezig met de voorbereidingen en heeft een programma opgezet om de Friese collega’s te verwelkomen. Qbuzz probeert de overgang ook voor reizigers zo soepel mogelijk te laten verlopen. Onlangs werden al nieuwe bussen onthuld. Het ov-bedrijf belooft de komende tien jaar een ruimere dienstregeling, snellere en nieuwe rechtstreekse busverbindingen en betere aansluitingen op regionale en landelijke treindiensten.

Arriva denkt dat het Qbuzz niet lukt om die beloftes waar te maken, onder meer omdat er te weinig chauffeurs zijn.

Vrachtwagen op hol in Roosendaal na onwel geworden chauffeur [+foto]

Foto: Politie Roosendaal

ROOSENDAAL – Woensdagavond werd door diverse melders een vreemde situatie gemeld vanuit de wijk Langdonk in Roosendaal. Hier zou een witte vrachtwagen al geruime tijd dezelfde rondjes in de wijk rijden. Hierbij zou het voertuig behoorlijk hard rijden.

Toen de politie de wijk inreed zagen zij het voertuig direct. Het viel op door de hoge snelheid (circa 70 km/h) en het slingerende rijgedrag. Door het rijgedrag reed de vrachtauto rakelings langs geparkeerde auto’s en reed hij bijna een fietsend kind aan.

De politie heeft direct een stopteken gegeven. De chauffeur leek dit echter niet te zien, waarop de politie ook de blauwe lichten en de sirene heeft aangezet.

Hoewel de vrachtwagen diverse keren heel kort stopte, reed hij ook direct weer door. Ter hoogte van de Renatusdonk stopte de vrachtwagen net lang genoeg om zijn weg met de politieauto te blokkeren.

De chauffeur werd gesommeerd om uit te stappen en de sleutels werden door de politie direct uit het contact gehaald. Eenmaal uit het voertuig werd de chauffeur, een 67-jarige Roemeense man, getest op het gebruik van alcohol. Hij bleek geen alcohol te hebben gedronken.

Al snel kreeg de politie het vermoeden dat er medisch iets aan de hand was met de chauffeur. Met spoed is er toen een ambulance ter plaatse gekomen. De man is nagekeken door het personeel van de ambulance. Hierna is de man met enige spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Door melding te maken is er waarschijnlijk veel leed voorkomen, voor zowel de chauffeur als voor de omgeving. “Top gedaan van de melders! We hopen dat de chauffeur het goed maakt en snel opknapt”, aldus de agenten van de politie Roosendaal.

Belgische verslaggevers gewond geraakt in Beiroet

BEIROET – De Belgische oorlogsjournalist Robin Ramaekers en zijn vaste cameraman Stijn De Smet zijn gewond geraakt in de Libanese hoofdstad Beiroet. DPG Media meldt dat beiden in veiligheid zijn gebracht en worden verzorgd. Het zou naar omstandigheden goed met ze gaan.

De twee Belgen zijn sinds 26 september in Libanon om verslag te doen voor VTM Nieuws. Ze werden volgens de Belgische omroep VRT aangevallen door een “woedende menigte”. “Ramaekers en zijn cameraman werden daarbij afgetuigd. Ze waren, voor alle duidelijkheid, in een wijk waar heel wat aanhangers van Hezbollah zijn”, aldus een VRT-verslaggever vanuit Beiroet.

Israël viel in de nacht van woensdag op donderdag een aan Hezbollah gelinkt gezondheidscentrum aan in het hart van Beiroet. Daarbij vielen meerdere doden. “Toen Robin en Stijn daar een reportage over wilden draaien, raakten ze gewond. Verdere details over de omstandigheden zijn nog niet bekend”, verklaarde DPG Media eerder.

Verwondingen

De mannen liggen in verschillende ziekenhuizen. Ramaekers wordt behandeld aan een verwonding aan zijn been. De Smet heeft onder meer enkele breuken in zijn gezicht. De Belgische ambassade begeleidt de mannen ter plaatse, zegt Nicholas Lataire, de directeur van de overkoepelende nieuwsredactie van VTM en Het Laatste Nieuws (HLN). “We doen er alles aan om hen zo snel mogelijk terug thuis te brengen. Onze volledige aandacht gaat nu naar hen uit.”

Ramaekers en De Smet zijn volgens Belgische media ervaren verslaggevers die al tien jaar berichten over conflicten in de wereld. Ze waren eerder bijvoorbeeld in Oekraïne om verslag te doen van de Russische invasie. Volgens HLN krijgen de mannen “op geregelde basis speciale trainingen in oorlogsjournalistiek”.

Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025: loonkosten drijvende factor

ZOETERMEER – De verwachte kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2025 ten opzichte van 2024 varieert tussen de plus 3,6 procent en plus 5,1 procent. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025” van onderzoeksbureau Panteia.

De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2024 varieert tussen de plus 3,0 procent en plus 5,2 procent. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2025 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2024 varieert van 3,7 procent tot 5,0 procent, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten.

Loonkostenontwikkeling

De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2024 ten opzichte van 2023 is plus 5,47 procent. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2025 is plus 5,52 procent. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4 procent per 1 januari 2024, 2 procent per 1 juli 2024 en 4 procent per 1 januari 2025.

Brandstofkostenontwikkeling

De brandstofkosten zijn in 2024 ten opzichte van 2023 met gemiddeld met 0,8 procent gestegen. De gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2024 varieert tussen de plus 4,1 procent en plus 5,2 procent. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om fluctuaties in de prijs van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie 2024 in lijn met de raming 2024

De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2024 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober vorig jaar.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2025

De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2 procent toe en de verzekeringskosten met 5,6 procent. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8 procent toe. Voor bestelauto’s rijdend op diesel neemt de aanschafprijs fors toe als gevolg van het vervallen van de vrijstelling BPM in 2025.

Specifieke marktomstandigheden

Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling bijvoorbeeld duurzaamheidsverplichtingen (CSRD), Smart tacho 2 en cybersecurity. Deze ontwikkelingen worden in de rapportage uitvoerig beschreven. Bedrijven nemen diverse maatregelen die leiden tot verbetering van de efficiency en wat resulteert in kostenbesparing, denk hierbij aan maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.

Tolkosten

In de wijziging van de tolkosten zien we differentiatie naar CO2-emissieklassen waardoor de tolkosten voor zero emissie voertuigen en euro 6 voertuigen steeds meer verschillen. In Nederland zal met de introductie van de vrachtwagenheffing dit vanaf 2026 ook gaan spelen.

Lonen bijna 7 procent hoger dan jaar eerder, na inflatie nog zo’n 3 procent

DEN HAAG – De stijging van de Nederlandse cao-lonen evenaarde afgelopen kwartaal de sterkste toename in meer dan veertig jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kregen werknemers gemiddeld 6,8 procent meer salaris dan in het derde kwartaal van vorig jaar.

In de laatste drie maanden van vorig jaar werd ook al een loonstijging van die omvang gemeten. Eerder rekende het CBS voor die periode zelfs op een plus die nog net iets sterker was, maar dat cijfer werd later naar beneden bijgesteld.

Dat de lonen hard blijven oplopen, komt onder meer door de eerder flink gestegen inflatie. De vakbonden grijpen dat aan om forse loonsverhogingen af te dwingen, en dat lukt ze ook.

Inhaalslag

Vooral in de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed zijn medewerkers er flink op vooruitgegaan, namelijk meer dan 12 procent. Dat zijn de woningcorporaties, legt CBS-econoom Frank Notten uit. Personeel daar had eerder nog niet zoveel loonstijging ontvangen. Volgens Notten is dit dus een soort inhaalslag.

De horeca behoort met een plus van bijna 11 procent ook tot de grootste stijgers van het derde kwartaal. Dat is vooral te danken aan het opgeschroefde minimumloon, stelt Notten.

Stevige looneisen

Werkgevers uitten onlangs hun zorgen over het feit dat de lonen hard omhoog blijven gaan. “De sterk stijgende loonkosten kunnen de concurrentiepositie en gezondheid van Nederlandse bedrijven verzwakken”, waarschuwde werkgeversvereniging AWVN.

De vakbonden kwamen recent weer met stevige looneisen voor het komende cao-seizoen. FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha voerde daarbij aan dat er nog steeds koopkrachtherstel nodig is. “Terwijl de rijken rijker worden, zijn er grote groepen mensen die amper kunnen rondkomen.”

Inflatie

Wanneer de loonstijging van afgelopen kwartaal wordt gecorrigeerd voor de inflatie, bedraagt de gemiddelde toename overigens maar 3,1 procent. Volgens Notten is het flinke oplopen van de prijzen na de Russische inval in Oekraïne ook nog steeds niet helemaal met hogere lonen gecompenseerd. Vanaf het eerste kwartaal van 2022 lopen de lonen in die vergelijking nog zo’n 2 procent achter op de inflatie.

Een sterke loongroei zou de inflatie mogelijk weer kunnen aanwakkeren, is ook een zorg die geregeld klinkt. Notten heeft evenwel niet de indruk dat er sprake is van een dergelijke loon-prijsspiraal. “Dan zou het echt uit de hand moeten lopen”, zegt hij. “Wat we wel zien is dat sommige diensten in prijs zijn gestegen nadat in die sector de lonen sterk zijn verhoogd.”

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...