Clicky

zaterdag 6 juli 2024 - 05:52 uur
Home Blog Pagina 86

Meeste verdiensten cocaïnehandel stromen naar het buitenland

DEN HAAG – In 2021 werd binnen de Nederlandse grenzen 17 miljard euro verdiend met illegale activiteiten. De meeste verdiensten stroomden naar het buitenland. Illegale activiteiten droegen in 2021 4,5 miljard euro bij aan de Nederlandse economie. Het grootste deel van de illegale activiteiten binnen de landsgrenzen was de handel in cocaïne, waarmee 10,7 miljard euro werd verdiend. Bijna 90 procent van de opbrengst van de cocaïnehandel stroomde naar buitenlandse opdrachtgevers van de drugshandel.

Dit blijkt uit een schatting van het CBS in het artikel ‘de raming van illegale activiteiten in de nationale rekeningen’.

Veel activiteiten rondom de internationale drugshandel in Nederland staan onder leiding van opdrachtgevers die geen Nederlands ingezetenen zijn. De handel in en productie van drugs kan hierdoor deels buiten de Nederlandse economie vallen, waarbij Nederlands ingezetenen enkel diensten verlenen aan het buitenland. Alleen de opbrengsten van die verleende diensten vallen binnen de Nederlandse economie, oftewel het bruto binnenlands product (bbp).

Illegale economie vormt 0,5 procent van Nederlandse economie

Naast de cocaïnehandel doet het CBS ook een schatting voor productie en handel in synthetische drugs, productie en handel in cannabis, prostitutie en illegale productie en handel in tabak. In het geval van cannabis en prostitutie meet het CBS niet alleen het deel dat tot de illegale economie behoort, maar ook het legale en gedoogde gedeelte. De totale toegevoegde waarde van illegale activiteiten was 4,5 miljard euro in 2021. Dit komt neer op 0,5 procent van het bruto binnenlands product.

Binnen de Nederlandse grenzen werd in 2021 ruim 3 miljard euro verdiend met de handel en productie van synthetische drugs. Net als bij de cocaïnehandel stroomt een groot deel weg naar het buitenland. Bijna een derde van deze verdiensten draagt bij aan het bruto binnenlands product.

Van de verdiensten van cannabis blijft het grootste deel van de in Nederland gegenereerde inkomsten ook in de Nederlandse economie. De verdiensten van prostitutie en illegale handel in tabak blijven volledig onderdeel van de Nederlandse economie. In 2021 droegen de cannabis, prostitutie en illegale tabakshandel activiteiten 2,4 miljard euro bij aan de Nederlandse economie.

Volvo ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Waterstof

GÖTEBORG – Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren. Vrachtwagens die rijden op groene waterstof zijn een belangrijke stap voor Volvo om de netto nul-doelstelling te bereiken en om klanten te ondersteunen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. In 2026 zullen de eerste klantentests plaatsvinden, ter voorbereiding op de start van de serieproductie die daarna volgt.

Het gebruik van groene waterstof in plaats van fossiele brandstoffen past binnen Volvo’s strategie om transport koolstofvrij te maken met een mix van verschillende technieken en brandstoffen. Vrachtwagens die rijden op waterstof (H2) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden. Het kan het een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is voor het opladen van de accu’s.

In 2026 begint Volvo met klantentests met trucks die zijn uitgerust met een waterstofverbrandingsmotor. De trucks met waterstofverbrandingsmotor vormen een aanvulling op Volvo’s aanbod van andere alternatieven, zoals batterij-elektrische trucks, elektrische trucks op brandstofcellen en trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas en HVO. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

“Trucks waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks. Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot whell-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dit is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt, om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de bewezen betrouwbare techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren kennen een zeer lage CO2-uitstoot en kunnen worden gecategoriseerd als een ‘Zero Emission Vehicle’ (ZEV) onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

“Het is duidelijk dat verschillende soorten technologie nodig zijn om de uitstoot in het wegtransport drastisch te verlagen. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant ondersteunen wij onze klanten door verschillende oplossingen aan te bieden. Klanten kunnen hun alternatief kiezen op basis van de inzet, de beschikbare infrastructuur en de prijzen van (groene) brandstof en energie,” zegt Jan Hjelmgren.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten, om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

 

59-jarige vrouw rijdt met auto tegen boom en overlijdt bij Baarle-Nassau

Politie

BAARLE-NASSAU – Bij een eenzijdig ongeval op de Voske is woensdagavond 22 mei rond 20.30 uur een 59-jarige vrouw uit Tilburg om het leven gekomen.

Het slachtoffer is met haar auto tegen een boom gebotst. De reden van de botsing is niet duidelijk.

Omstanders zagen het ongeluk gebeuren en hebben gelijk 112 gebeld.

De hulpdiensten waren snel aanwezig, maar helaas mocht dit niet meer baten.

Van Zwol kan met instemming van Kamer kabinet gaan samenstellen

Richard van Zwol

DEN HAAG – De Tweede Kamer stemt in met de aanstelling van Richard van Zwol als formateur. Hij moet de regeringsploeg gaan samenstellen die het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB verder gaat uitwerken. PVV-leider Geert Wilders had hem voor deze rol voorgedragen.

Van Zwol gaat donderdagochtend allereerst met de vier partijleiders om tafel over de vraag wie premier moet worden. Wilders had daar aanvankelijk Ronald Plasterk voor op het oog. De kandidatuur van de voormalig PvdA-minister en wetenschapper stuitte evenwel op bezwaren omdat hij nog verwikkeld is in een dispuut over patenten.

Plasterk ontkent dat hij iets fout heeft gedaan, maar trok maandag toch zelf zijn conclusies en liet weten niet langer beschikbaar te zijn voor het premierschap. Dat betekent dat een nieuwe kandidaat moet worden gezocht. De partijleiders hadden eerder in het formatieproces al afgesproken dat zij allemaal in de Tweede Kamer blijven.

Van Zwol krijgt voor zijn opdracht vijf weken de tijd. NSC-leider Pieter Omtzigt sprak tijdens het debat over het hoofdlijnenakkoord de verwachting uit dat de partijen die volledige periode wel nodig zullen hebben.

497 kilo cocaïne onderschept in haven van Vlissingen

Foto: Douane

VLISSINGEN – Tijdens een controle in de haven van Vlissingen heeft de Douane zaterdag 18 mei 497 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten verstopt in een lading bananen afkomstig uit Ecuador.

Politie en Koninklijke Marechaussee hebben de Douane bijgestaan bij het bewaken en beveiligen van het havengebied.

De lading waarin de cocaïne zat, was onderweg naar een bedrijf in Duitsland. Dat bedrijf heeft waarschijnlijk niets met de smokkel te maken.

De verdovende middelen, met een geschatte straatwaarde van ruim 37 miljoen euro, zijn zaterdag vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

Veroordeling voor dodelijke aanrijding parkeerplaats Ede

ARNHEM – Het gerechtshof veroordeelt een 38-jarige vrouw uit Ede tot een gevangenisstraf van zes jaar voor het plegen van doodslag. Ook moet de vrouw haar rijbewijs voor tien jaar inleveren en schadevergoedingen betalen aan de nabestaanden van het slachtoffer.

Op 19 maart 2022 veroorzaakt verdachte op een parkeerplaats bij een winkelcentrum in Ede parkeerschade aan het busje van het latere slachtoffer. Als zij daarop wordt aangesproken, probeert verdachte met haar auto van de parkeerplaats weg te rijden. Het slachtoffer probeert dat te voorkomen door voor de auto te gaan staan. Verdachte rijdt dan drie keer over het slachtoffer heen, eerst vooruit. Als ze dan vastzit, rijdt ze achteruit en dan nogmaals vooruit.

Het slachtoffer is zwaargewond en overlijdt later die dag. Verdachte zegt dat ze het slachtoffer niet heeft gezien en niet heeft gemerkt dat zij over hem heen reed. Zij was in paniek geraakt en wilde koste wat het kost weg.

De psycholoog die verdachte onderzocht, komt tot de conclusie dat verdachte onder meer lijdt aan PTSS, vanwege een jarenlange gewelddadige relatie die kort daarvoor was beëindigd. De psycholoog oordeelt dat verdachte verminderd toerekeningsvatbaar is.

De rechtbank heeft bij vonnis van 28 maart 2023 verdachte veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar. Het openbaar ministerie had negen jaar geëist. Zowel de verdachte als het openbaar ministerie zijn in hoger beroep gegaan.

Het hof is het met de rechtbank eens dat uit de bewijsmiddelen blijkt dat verdachte het slachtoffer heeft kunnen zien en feitelijk ook heeft gezien voordat zij is gaan rijden. Het hof wil wel aannemen dat verdachte in paniek was en weg wilde. Het hof gelooft echter niet dat verdachte zodanig in paniek was dat zij niet heeft gemerkt dat zij drie keer over het slachtoffer heen is gereden.

Verdachte ging een boodschap doen en werd aangesproken vanwege blikschade die zij had veroorzaakt. Verdachte wilde vervolgens koste wat het kost weg uit die situatie. Dit handelen is niet rationeel, het is geen normale reactie. Het hof is net als de rechtbank van oordeel dat dit gedrag voor een deel moet worden toegerekend aan de PTSS waaraan verdachte lijdt. Dat zij helemaal niet wist wat zij deed, gelooft het hof niet. Ze kon haar auto wel doelgericht sturen en heeft allerlei dingen rond de aanrijding opgemerkt, zoals bijvoorbeeld de reactie van een getuige. Ook blijkt uit de bewijsmiddelen dat na het feit de paniek al snel is weggeëbd. Het hof vindt daarom ook dat in dit geval een gevangenisstraf van zes jaar passend is.

Het hof legt daarnaast een ontzegging van de rijbevoegdheid van tien jaar op, omdat verdachte bij het hof heeft laten weten dat zij eigenlijk zo weer de weg op kan. Zij realiseert zich nog altijd niet dat zij gezien haar labiele mentale toestand de weg niet op had mogen gaan, althans niet met een motorrijtuig.

Verenigd Koninkrijk houdt 4 juli parlementsverkiezingen

Rishi Sunak

LONDEN – Het Verenigd Koninkrijk houdt op donderdag 4 juli parlementsverkiezingen. Dat maakte de Britse premier Rishi Sunak bekend buiten zijn ambtswoning in Downing Street in Londen.

Het houden van verkiezingen wordt gezien als een politieke gok voor Sunak. Zijn Conservatieve Partij is al veertien jaar aan de macht, maar inmiddels gaat de linkse oppositiepartij Labour ruim op kop in de peilingen.

De volgende landelijke verkiezingen hadden uiterlijk begin 2025 gehouden moeten worden. Het parlement wordt nu ontbonden op 30 mei om de weg vrij te maken voor een stembusgang in de zomer.

Economische stabiliteit

De premier zei dat hij was aangetreden om in onzekere tijden voor economische stabiliteit te zorgen. Hij stelde dat het nu tijd is om de volgende stap te zetten. “Dit is het moment voor Groot-Brittannië om de toekomst te kiezen.”

Sunak betoogde dat belangrijke successen zijn geboekt op economisch gebied. Hij zei dat de economie snel groeit en dat de inflatie is genormaliseerd.

Makkelijke uitweg

De premier opende ook de aanval op Labour. Hij zei dat onduidelijk is waar die oppositiepartij voor staat en voorspelde dat het land met een Labourregering een onzekere toekomst tegemoet zal gaan. Sunak omschreef Labourleider Keir Starmer als een onbetrouwbare figuur. “Hij heeft keer op keer laten zien dat hij altijd de makkelijke uitweg kiest en alles doet om aan de macht te komen”.

Starmer reageerde met een eigen toespraak en beloofde dat juist Labour voor stabiliteit zal zorgen. Hij waarschuwde dat “niets zal veranderen” als de conservatieven opnieuw de verkiezingen winnen. “Het is tijd voor verandering”, zei de oppositieleider.

Uitgelekt

De verkiezingsdatum was voorafgaand aan de aankondiging al uitgelekt via Britse media. Dat leidde tot veel speculatie over waarom Sunak ervoor kiest om al in de zomer verkiezingen te houden. Dat heeft mogelijk deels te maken met positief nieuws over de economie.

115 wegen in Rotterdam volgend jaar naar 30 kilometer per uur

ROTTERDAM – De gemeente Rotterdam brengt volgend jaar de maximumsnelheid op 115 wegen terug van 50 naar 30 kilometer per uur. Volgens de gemeente gaat het om drukke straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés gevestigd zijn. De gemeente noemt de verkeerssituatie op die plekken “zo onveilig dat er snel iets moet veranderen”. Het gaat onder meer om de West-Kruiskade, delen van de Mathenesserlaan en het Hofplein.

De gemeente zegt dat de ingreep nodig is omdat het niet goed gaat met de verkeersveiligheid in Rotterdam. Vorig jaar waren er 1446 gewonden in het Rotterdamse verkeer, bijna 300 meer dan in 2021. De meeste ongelukken gebeurden op een weg waar het verkeer 50 mag rijden.

Rotterdam zegt dat de nieuwe maximumsnelheid “duidelijk zichtbaar” wordt. Zo komen er nieuwe verkeersborden, wordt er belijning op de weg toegevoegd of juist weggehaald en worden soms drempels aangelegd. De maatregel wordt in het derde kwartaal van volgend jaar in één keer ingevoerd.

Eind vorig jaar ging in een groot deel van Amsterdam de maximumsnelheid al terug naar 30 kilometer per uur. Zo’n ingrijpende maatregel in Rotterdam is volgens het college niet nodig, omdat de stad na de oorlog grotendeels opnieuw is opgebouwd. Bovendien kan de maximumsnelheid niet overal terug, bijvoorbeeld vanwege het openbaar vervoer of de hulpdiensten.

In Rotterdam geldt op meer dan de helft van de wegen overigens nu al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, aldus de gemeente.

Gigantische ravage na aanrijding met meerdere vrachtwagens Hoeksebaan Maasdijk [+foto’s]

MAASDIJK – Woensdagavond 22 mei heeft er op de Hoeksebaan bij Maasdijk een ongeval plaatsgevonden tussen drie vrachtwagens. Hierbij ontstond een enorme ravage.

Omstreeks 17:50 ging het door nog onbekende oorzaak gruwelijk mis ter hoogte van het Maasdijkplein/N223. Drie vrachtwagens kwamen daar in botsing.

Tenminste één chauffeur raakte gewond en is per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht.

Na het ongeval werden de hulpdiensten massaal gealarmeerd, de hulpdiensten zijn ter plaatse druk bezig. Er is opgeschaald naar Middel Hulpverlening.

 

Bestelwagen 300 meter vooruit geduwd door trein, bestuurder omgekomen [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

UHLDINGEN-MÜLHOFEN – Woensdagochtend net na 08:00 uur vond er op de overweg Untermaurach tussen het Duitse Überlingen-Nussdorf en Oberuhldingen, een ernstige aanrijding plaats tussen een trein die van Überlingen richting Friedrichshafen reed en een bestelwagen die op de onbeveiligde overweg stond. Als gevolg van de botsing was de chauffeur van de bestelwagen op slag dood en werd uit zijn voertuig geslingerd.

De brandweer trof de bestelwagen bekneld aan onder de trein, omdat de trein het voertuig zo’n 300 meter vooruit had geduwd. Er zaten behalve de bestuurder geen andere mensen in het busje.

De passagiers van de trein en het spoorwegpersoneel raakten bij het ongeval niet gewond.

Foto: Duitse Politie

De locatie lag direct onder de kloosterkerk van Birnau en was alleen via een smalle boerenweg te bereiken. Vijftig passagiers werden door de brandweer via een reddingsplatform uit de trein geëscorteerd en in een bemanningswagen naar de halte Birnau aan de B31 gebracht, waar ze hun reis met vervangend spoorvervoer konden voortzetten.

Foto: Duitse Politie

De politie is begonnen met onderzoek naar de exacte oorzaak van het ongeval. De brandweer was tot 12.00 uur met 32 ​​hulpverleners en acht voertuigen ter plaatse.

Foto: Duitse Politie

Tijdens de operationele maatregelen en daarna werd de Bodensee Belt-spoorlijn voor onbepaalde tijd gesloten.

President Biden wijst eenzijdige erkenning Palestina af

Biden
US President Joe Biden speaks about the PACT Act, which expands coverage for veterans exposed to toxic substances, at a YMCA in Nashua, New Hampshire, on May 21, 2024. Mandel NGAN / AFP

WASHINGTON – President Joe Biden heeft herhaald dat de Verenigde Staten de eenzijdige erkenning van de staat Palestina afkeuren. Ierland, Noorwegen en Spanje hebben besloten Palestina te gaan erkennen.

Volgens Biden is erkenning alleen mogelijk via onderhandelingen over de tweestatenoplossing: een Palestijnse staat naast een Israëlische. Israëli’s en Palestijnen zouden daar een akkoord over moeten bereiken. Ierland heeft bij zijn aankondiging van de erkenning van Palestina beklemtoond dat het gaat om het Palestina dat in 1967 door Israël werd bezet.

De internationale gemeenschap dringt al decennia vergeefs aan op de teruggave van de in 1967 bezette gebieden inclusief Oost-Jeruzalem voor de vestiging van de staat Palestina.

De VS hebben in april nog een veto uitgesproken over een voorstel bij de Verenigde Naties om Palestina als staat volwaardig lid te maken van de VN. Die tellen 193 lidstaten waarvan er 143 Palestina als staat erkennen. Palestina is bij de volkerenorganisatie een ‘waarnemerstaat’ en stemt niet mee als lid.

Topman: VAE in verzet als Emirates dupe wordt van krimp Schiphol

AMSTERDAM -Emirates en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) gaan zich verzetten tegenover de Nederlandse overheid als de luchtvaartmaatschappij minder op Schiphol mag vliegen door de voorgenomen krimp. Hiervoor waarschuwt de topman van Emirates, Tim Clark, woensdag tijdens een luchtvaartcongres in Amsterdam.

“Ik denk dat de Verenigde Arabische Emiraten heel sterk zijn vertegenwoordigd. Als de Nederlandse overheid een besluit toepast, is het aan hun adviseur om te vertellen: ‘doe dit niet, want dan wacht jullie een rechtszaak’.”

Hij wijst erop dat dit vorig jaar is gebeurd. Toen dreigde de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue de net in gebruik genomen start- en landingsrechten op Schiphol te verliezen door de krimp. JetBlue en Washington dreigden daarop de landingsrechten voor KLM op Amerikaanse luchthavens in te perken. Kort daarna werd de krimp van Schiphol uitgesteld. Andere overheden, zoals de Verenigde Arabische Emiraten, kunnen ook met vergeldingsacties komen, aldus Clark. “Als je gaat belemmeren, moet er een wederkerige actie op de nationale luchtvaartmaatschappij komen.”

Overheden zouden daarom voorzichtiger moeten zijn als ze het aantal vliegtuigbewegingen willen verminderen, vindt Clark. “Er is niets mis met proberen om te gaan met lawaai, luchtvervuiling en emissies, maar je moet gewoon slim zijn in de manier waarop je het doet. Schiphol is een van de grootste internationale knooppunten van de wereld, geen vliegveldje achteraf.”

Heel schadelijk

Momenteel vliegt de luchtvaartmaatschappij twee tot drie keer per dag van Schiphol naar Dubai en terug. Het zou voor Emirates volgens de topman “heel schadelijk” zijn als de maatschappij minder op Schiphol kan vliegen. Hij vreest echter niet dat dit gaat gebeuren.

Mocht Emirates wel start- en landingsrechten verliezen, dan zal de maatschappij grotere vliegtuigen inzetten bij de resterende vluchten. “Ik denk dat als we wel slots verliezen, we de maat veranderen. We vervangen gewoon de 777 door de 380”, zegt Clark. De A380 van vliegtuigbouwer Airbus is het grootste passagierstoestel van de wereld. Daarin passen meer passagiers dan in een Boeing 777.

Coalitie kon het niet eens worden over luchtvaart

DEN HAAG – Het is de coalitiepartijen niet gelukt om duidelijke afspraken te maken over luchtvaart, geeft VVD-leider Dilan Yeşilgöz toe tijdens het debat woensdag. Er is onder meer gepraat over het verminderen van overlast voor omwonenden en over het al dan niet openen van Lelystad Airport, maar de partijen konden er geen concrete afspraken over maken.

In het hoofdlijnenakkoord staat slechts dat de komende jaren ingezet wordt op “het op orde brengen van de rechtsbescherming van omwonenden (geluidshinder), met behoud van de netwerkkwaliteit van Schiphol. Zo is op langere termijn doorgroei mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen.”

Volgens Yeşilgöz is het aan de volgende minister van Infrastructuur om concretere invulling te geven aan het onderwerp. Overigens heeft de Tweede Kamer zich al uitgesproken tegen het openen van Lelystad Airport voor commerciële vluchten.

Meer onderwerpen een zogeheten “vrije kwestie”, al dan niet omdat de partijen het niet eens werden of omdat ze het er niet over hebben gehad. Het pensioenstelsel valt daar ook onder.

De PVV was faliekant tegen het nieuwe stelsel en ook Pieter Omtzigt heeft zich er vaak kritisch over uitgelaten. Maar in het hoofdlijnenakkoord wordt er niets over gezegd. De VVD is altijd voor het nieuwe stelsel geweest.

Coalitiepartijen mogen wel voorstellen indienen om te proberen het nieuwe stelsel tegen te houden, zegt Yeşilgöz.

Yeşilgöz verwacht opnieuw ‘grasslapers’ bij Ter Apel

asielzoekers Ter Apel

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz gaat ervan uit dat ook deze zomer asielzoekers in het gras slapen bij het aanmeldcentrum Ter Apel, omdat er geen opvang voor ze is. In het debat over het hoofdlijnenakkoord zegt ze “dat ze bang is dat het deze zomer helaas niet anders zal zijn”. Tegelijk zegt ze “er alles aan te doen om dit te voorkomen, omdat dit niet hoort in een fatsoenlijk land”. De opmerkingen vallen verkeerd bij onder meer het CDA, ChristenUnie en D66 die denken dat de opvangsituatie de komende periode juist nog zal verslechteren.

Ze wijzen erop dat de maatregelen die PVV, VVD, NSC en BBB voorstellen om de instroom omlaag te krijgen nog lang niet zijn ingevoerd. Bovendien denken ze dat de nieuwe aanpak (juridisch) niet altijd mogelijk is. Ook leidt alleen al de aankondiging dat de spreidingswet van tafel zal gaan, tot minder opvangplaatsen omdat gemeenten nu al stoppen met de voorbereidingen voor opvanglocaties.

Yeşilgöz gaat amper op die verwijten in, maar wijst er vooral op dat het belangrijk is dat Nederland voor asielzoekers minder aantrekkelijk wordt om naar toe te gaan. Op die manier gaat de instroom omlaag en zal er meer ruimte komen om echte vluchtelingen te helpen, stelt ze. Ze waagde zich niet aan een mogelijk gewenst maximaal aantal asielzoekers.

Aankomend oppositiepartijen als CDA, ChristenUnie en D66 vinden dat de VVD meewerkt aan “cynische politiek” door de spreidingswet in te trekken voordat de instroom van asielzoekers is teruggebracht. Yeşilgöz gaat niet in op het verzoek van Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) om deze volgorde om te draaien.

Rob Jetten (D66) en Mirjam Bikker (ChristenUnie) wrijven de VVD-leider in dat het kabinet vorig jaar is gevallen over migratie, terwijl er nagenoeg een pakket strengere maatregelen voor lag. Yeşilgöz zegt dat die maatregelen wat haar betreft niet ver genoeg gingen. Ze noemt een reeks maatregelen op die volgens haar het aantal asielzoekers snel omlaag kan brengen, maar waar toen geen draagvlak voor was. Volgens Bikker hadden veel problemen met de opvang voorkomen kunnen worden door de spreidingswet – waar de VVD na veel interne discussie mee instemde – sneller aan te nemen.

Waardevolle in Oosterhout gestolen lading uit trailer snel teruggevonden

OOSTERHOUT – Door speurwerk van politiespecialisten is een waardevolle in Oosterhout gestolen vrachtwagenlading binnen enkele dagen teruggevonden in een bedrijfspand in Berkel en Rodenrijs. Het onderzoek naar de betrokken ladingdieven wordt voortgezet.

Agent met portofoon en andere communicatiemiddelen

In de nacht van zaterdag 18 op zondag 19 mei werd vanaf een terrein van een transportbedrijf in Oosterhout een trailer gestolen met een zeer waardevolle lading. Het ging onder meer om pallets met warmtepompen en duizenden kilo’s aan koper en kabelhaspels. De waarde van de gestolen goederen werd geschat op circa 500.000 euro.

Onderzoek

De politie van het team Dongemond nam een uitgebreide aangifte op en stelde direct een onderzoek in. Daarbij werden diverse camerabeelden bekeken. De recherche riep de hulp in van agenten van de dienst Infrastructuur van de Landelijke Expertise en Operaties (LX). Zij kwamen op het spoor van de door de dieven gebruikte trekker waarna ook een bedrijfspand in Berkel en Rodenrijs in beeld kwam. Daar werden 86 pallets met de in Oosterhout gestolen goederen aangetroffen. Het onderzoek naar de betrokken ladingdieven wordt voortgezet.

Prioriteit

Ladingdiefstal is een van de geprioriteerde onderwerpen van de dienst Infrastructuur van de eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX). Daarbij ligt de focus voor een groot deel in de heterdaad aanpak gerelateerd aan de hoofdvervoerstromen.

LAATSTE NIEUWS

Drie Britse luchthavens mogen klimaatdemonstranten weren

LONDEN - Drie luchthavens in het Verenigd Koninkrijk mogen klimaatdemonstranten weren om mogelijke verstoringen van vluchten tijdens het drukke zomerseizoen te voorkomen. Een rechter heeft...
×