Clicky

woensdag 13 november 2024 - 08:02 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 86

Hamas eist verantwoordelijkheid terreuraanslag Jaffa op

GAZA – De militaire tak van de Palestijnse Hamas heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de terreuraanslag in de Israëlische plaats Jaffa in de buurt van Tel Aviv.

Twee mannen, een gewapend met een geweer en de ander met een mes, doodden daar dinsdag zeven mensen. Meerdere mensen raakten gewond, van wie een aantal ernstig.

De aanslag vond vlak voor de Iraanse raketaanval op Israël plaats.

De twee Palestijnse daders van rond de twintig zijn gedood. De twee kwamen volgens de politie uit Hebron op de Westelijke Jordaanoever.

BuZa waarschuwt voor gesloten luchtruim en grenzen in Jordanië

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt woensdag dat door de spanningen in het Midden-Oosten mogelijk het luchtruim en grensovergangen van Jordanië kunnen worden gesloten.

Een deel van de maandag door Iran afgevuurde raketten op Israël, werd onderschept boven Jordanië. In Jordanië kwamen ook brokstukken neer en raakten mensen gewond. “Een eventuele aanval kan opnieuw tot schade in Jordanië leiden. Ook kan het luchtruim van Jordanië tijdelijk worden gesloten. Dit kan leiden tot omleiding of annulering van vluchten”, waarschuwt het ministerie.

Het reisadvies voor het land blijft hetzelfde; in het hele land geldt code geel, behalve bij het grensgebied van Jordanië naar Syrië en Irak. Het ministerie waarschuwt voor mogelijke sluiting van drie grensovergangen tussen Jordanië en Israël en de Westelijke Jordaanoever. De kleurcodes van Israël en de Palestijnse gebieden blijven op rood staan.

Het ministerie roept Nederlanders in Jordanië verder op waakzaam te blijven en het lokale nieuws te volgen. “Blijf bij een (aangekondigde) aanval binnen en weg bij de ramen”, schrijft het ministerie op zijn website.

KLM liet dinsdagavond al weten voorlopig niet meer boven Libanon, Israël, Jordanië, Irak en Iran te vliegen.

PostNL krijgt van kabinet extra dag om brieven te bezorgen

DEN HAAG – Als het aan het kabinet ligt, mag PostNL er straks een dag langer over doen om brieven te bezorgen. De termijn gaat van maximaal 24 uur naar 48 uur. Een brief die op maandag op de bus gaat, moet – waarschijnlijk vanaf 2026 – uiterlijk op woensdag worden bezorgd, staat in het voorstel van minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken. De bewindsman verbindt daar wel voorwaarden aan. PostNL moet zich verder wel aan de wettelijke regels houden, en krijgt geen financiële steun van de overheid. Voor medische post en rouwpost blijft gelden dat ze binnen een dag bezorgd moeten zijn.

PostNL heeft het al langer zwaar: er worden minder brieven gestuurd en de kosten van onder meer arbeid zijn hoog voor het bedrijf. Eerder dit jaar vroeg PostNL dan ook al om de wettelijke termijnen op te rekken naar twee dagen, en het bedrijf heeft al besloten om vanaf volgend jaar maximaal 48 uur te doen over zakelijke post. Het liefst wil het bedrijf uiteindelijk naar een termijn van drie dagen voor post. Daar wil Beljaarts nu nog niet aan, laat hij weten.

Beljaarts is, net als zijn voorganger, niet te spreken over de slechte kwaliteit van postbezorging. Deze is “niet langer acceptabel”, vindt hij. Het plan om PostNL voor brieven wat meer tijd te geven, kan erbij helpen de kwaliteit te verbeteren.

Betrouwbaarheid

Hij wijst op onderzoek van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) waaruit blijkt dat consumenten en bedrijven betrouwbaarheid belangrijker vinden dan bezorgsnelheid. Volgens de ACM accepteert een meerderheid van consumenten en bedrijven het als niet-urgente post er twee dagen over doet om op de eindbestemming te komen, maar drie dagen gaat een meerderheid te ver.

De ACM houdt toezicht op de zogeheten Universele Postdienst, waar bijvoorbeeld brieven die in oranje brievenbussen gaan onder vallen. De overheid wees PostNL aan als uitvoerder van dat basispakket aan postdiensten, goed voor ongeveer 15 procent van de nationale postmarkt.

Daarbij moet PostNL onder de eis voldoen dat minimaal 95 procent van deze post binnen een dag bezorgd moet zijn, maar het postbedrijf haalt die norm sinds 2019 niet meer. De minister stelt als voorwaarde voor de langere bezorgtermijn dat PostNL weer genoeg post op tijd bezorgt.

Ierse vrachtwagenchauffeur krijgt 2,5 jaar cel na drugssmokkel van Nederland naar Noord-Ierland

Foto: NCA

LONDEN – Een Ierse vrachtwagenchauffeur die cannabis ter waarde van £ 620.000 (744.622 euro) van Nederland naar Noord-Ierland probeerde te smokkelen, is na een onderzoek van de National Crime Agency (NCA) veroordeeld tot tweeënhalf jaar gevangenisstraf.

De 42-jarige Sergei Nicola Bacajanov woonachtig in Blanchardstown in de Republiek Ierland, reisde op 4 mei 2023 per veerboot van Nederland naar de haven van Killingholme in Lincolnshire met een lading verse kip in zijn trailer.

Namens de NCA hielden Border Force-agenten Bacajanov aan in de haven. Bij een zoektocht in zijn trailer werden nieuwe las- en verflagen gevonden, wat erop duidde dat er pogingen waren gedaan om twee compartimenten onder de vloer te verbergen.

Elk compartiment bevatte drie schuifladen, elk met vijf metalen laden gevuld met 31 kilo cannabis met een straatwaarde van £ 620.000, omgerekend € 744.622.

Bacajanov ontkende dat hij iets wist van de drugs toen hij door NCA-agenten werd ondervraagd. Hij hield vol dat hij legitieme ladingen ophaalde en afleverde.

Onderzoekers vonden echter DNA-bewijs dat erop wees dat hij op de hoogte was van de drugs en dat hij had geholpen bij het verladen ervan.

Hij bekende schuldig te zijn aan drugssmokkel bij tijdens de rechtszaak in Grimsby Crown Court op 25 september, en vertelde de rechtbank dat hij enige kennis had van de drugs, maar niet van de omvang van de operatie. Hij werd vandaag (2 oktober) door dezelfde rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van tweeënhalf jaar en zal aan het einde van zijn straf worden gedeporteerd.

De commandant van de NCA Belfast-afdeling, David Cunningham, zei: “Sergei Bacajanov was zich niet alleen bewust van de illegale lading die hij smokkelde, maar was ook betrokken bij het laden van de drugs in een geavanceerde schuilplaats onder de vloer van zijn trailer om ontdekking bij de grens te voorkomen.”

“Wij zijn van mening dat deze drugs bestemd waren voor verdere doorvoer naar Noord-Ierland en de Ierse Republiek, waar ze op straat zouden worden verkocht en dat de opbrengsten daarvan zouden worden gebruikt om nog meer ernstige en georganiseerde criminaliteit te plegen.”

“De NCA werkt nauw samen met partners in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten om criminele transporteurs aan te pakken die hun legitieme lading, vaak levensmiddelen, gebruiken om hun illegale goederen naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren.”

“De boodschap aan degenen die ervoor kiezen om betrokken te raken bij dit soort criminaliteit is simpel: de NCA en onze partnerhandhavingsinstanties zullen alle beschikbare tactieken gebruiken om u te identificeren, uw voertuigen in beslag te nemen en u voor de rechter te brengen.”

Ruim 300 mensen willen repatriëren naar Nederland vanuit Libanon

DEN HAAG – Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben zich tot nu toe ruim driehonderd mensen aangemeld voor repatriëring vanuit Libanon. Dat heeft het ministerie woensdag bekendgemaakt.

Vrijdag en zaterdag voert Defensie twee repatriëringsvluchten uit met een speciaal transportvliegtuig. Dat zal landen op de militaire vliegbasis Eindhoven. Ook blijft Nederland zich inspannen om te helpen bij vertrek met commerciële luchtvaartmaatschappijen, aldus het ministerie.

Het is nog onduidelijk of alle mensen die zich hebben aangemeld daadwerkelijk op een van de repatriëringsvluchten mogen stappen. Behalve Nederlanders komen ook partners en kinderen van Nederlanders in aanmerking, net als verzorgende ouders van een minderjarig Nederlands kind en personen met een geldige verblijfsvergunning voor Nederland of Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Het ministerie controleert onder meer of de aangemelde personen de juiste documenten hebben.

Nederland roept zijn burgers op om Libanon zo snel mogelijk te verlaten. De toestand in het land is gevaarlijk door luchtaanvallen van Israël. Die hebben tot doel de militante beweging Hezbollah uit te schakelen. Libanon voert op zijn beurt ook raketaanvallen uit op Israël.

Europese luchtvaartautoriteit adviseert luchtruim Iran te mijden

KEULEN – De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft woensdag alle Europese luchtvaartmaatschappijen geadviseerd om het Iraanse luchtruim te mijden, naar aanleiding van de Iraanse aanval op Israël.

“Gezien de Iraanse aanval op Israël op 1 oktober 2024 en Israëls aankondiging van zijn intentie om te vergelden”, waarschuwt het advies luchtvaartmaatschappijen “om geen vluchten uit te voeren in het luchtruim van Iran op alle vlieghoogtes.”

Het advies van EASA is geldig tot eind deze maand. Volgens de organisatie kan het wel “eerder worden herzien, aangepast of ingetrokken, afhankelijk van een nieuwe beoordeling van de situatie”.

KLM

KLM maakte dinsdagavond al bekend het luchtruim van Iran te mijden. Ook vliegt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voorlopig niet meer boven Libanon, Israël, Jordanië, Irak en Iran.

KLM zei ook al de opschorting van vluchten naar Tel Aviv te verlengen tot in ieder geval het einde van dit jaar. Transavia, dat eveneens tot luchtvaartconcern Air France-KLM behoort, vliegt tot in november niet naar de Libanese hoofdstad Beiroet, een bestemming waar KLM überhaupt niet op vloog.

Franse douane vindt 153 kilo cocaïne in lege vrachtwagen [+foto’s]

Foto: Franse Douane

DAX – Op 27 september onderschepte de Franse douane in Dax 153 kilo cocaïne in de trailer van een vrachtwagen die van Spanje naar Roemenië onderweg was. Het gaat om de grootste inbeslagname sinds 2022.

Het was 01.45 uur in de nacht toen de douane actie ondernam. Toen zij een koelvrachtwagen zagen rijden over de Franse A63 hebben ze deze gestopt voor een controle. De chauffeur, die uit Spanje kwam, was onderweg naar Roemenië.

Maar de rit van de chauffeur neemt snel een andere wending als de trailerdeuren worden geopend. “Toen we de oplegger openden, bleek dat er geen goederen aanwezig waren”, legt de douane uit. Vervolgens sloeg de drugshond aan op de binnenkant van de trailer.

Douanebeambten voerden vervolgens een diepgaander onderzoek uit naar het voertuig en ontdekten een verborgen ruimte in de trailer waar de drugs verstopt zaten.

Foto: Franse Douane

“Het is een hele goede vondst, we nemen zelden zulke grote hoeveelheden cocaïne in beslag”, zegt de douane.

In totaal wordt de waarde van de zending geschat op bijna 10 miljoen euro.

Martinair-oprichter Martin Schröder op 93-jarige leeftijd overleden

NOORDWIJK – De Nederlandse luchtvaartondernemer Martin Schröder is op 93-jarige leeftijd overleden, meldt een woordvoerder namens zijn familie. Schröder richtte in 1958 een luchtvaartbedrijf op dat onder de naam Martinair miljoenen Nederlanders naar hun vakantiebestemming vloog.

“Wij zijn dankbaar en trots voor wat Martin heeft betekend voor de Nederlandse luchtvaart. Met het overlijden van onze lieve echtgenoot, vader en opa nemen we afscheid van een echte Nederlandse luchtvaartpionier”, schrijft zijn familie. “Martin is de man geweest die vliegen toegankelijk heeft gemaakt voor een breed Nederlands publiek.”

Volgens de familie had Schröder al enige tijd een broze gezondheid, die verder was verslechterd.

In 1958 begon Schröder met rondvluchten boven Amsterdam met zijn bedrijf Martin’s Air Charter. Vervolgens vloog het bedrijf van Nederland naar Mallorca met een Dakota. In de daaropvolgende jaren groeide Martinair uit tot een vakantievlieger.

Schröder werd in 1998 door toenmalig KLM-topman Leo van Wijk “een van de grootste luchtvaartpioniers van Nederland” genoemd. Die uitspraak deed hij toen de Martinair-oprichter zijn functie van bestuursvoorzitter opgaf, waarna Martinair nauwer ging samenwerken met KLM.

Een van de dieptepunten voor Schröder was de ramp bij Faro in 1992, waarbij een vliegtuig van Martinair tijdens de landing bij de Portugese plaats neerstortte. Tientallen passagiers overleden en ruim honderd mensen raakten zwaargewond.

RvC Deutsche Bahn keurt verkoop DB Schenker aan DSV goed

BERLIJN – De raad van commissarissen van Deutsche Bahn AG heeft woensdag in een buitengewone vergadering de verkoop van DB Schenker aan de Deense transport- en logistieke groep DSV goedgekeurd. Tegelijkertijd heeft de federale regering vandaag de goedkeuring verleend die vereist is voor de transactie onder de Federal Budget Code (BHO). De verkoop zal naar verwachting in 2025 worden afgerond na ontvangst van alle wettelijke goedkeuringen.

Op 13 september 2024 tekende de directie van DB AG een contract om haar logistieke dochteronderneming aan DSV te verkopen voor een ondernemingswaarde van 14,3 miljard euro. Inclusief de verwachte rentebaten tot aan de oplevering bedraagt ​​de totale verkoopwaarde maximaal 14,8 miljard euro.

“De verkoop van DB Schenker is een belangrijke mijlpaal voor DB om zich consequent te kunnen concentreren op de renovatie van de binnenlandse spoorweginfrastructuur en de exploitatie van klimaatvriendelijk personen- en goederenvervoer in Duitsland en Europa”, aldus Werner Gatzer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van DB.

“We hebben duidelijke doelstellingen geformuleerd om het spoor structureel te renoveren op het gebied van infrastructuur, bedrijfsvoering en winstgevendheid en ons te concentreren op de core business. De opbrengst van de verkoop zal de schuldenlast van DB aanzienlijk verminderen en een belangrijke bijdrage leveren aan de financiële stabiliteit van de DB-groep. Met DSV krijgt Schenker er ook een sterke strategische eigenaar bij”, aldus DB CEO Dr. Richard Lutz.

In december 2023 startte DB een open, transparant en niet-discriminerend proces voor de verkoop van DB Schenker in overeenstemming met de vereisten van de EU-wetgeving. DSV kwam als beste uit de bus met wat duidelijk het economisch meest voordelige aanbod voor het spoor was.

DB Schenker, met ongeveer 72.700 medewerkers op ruim 1.850 locaties in meer dan 130 landen, zal zich in de toekomst in samenwerking met DSV verder kunnen ontwikkelen. Geplande investeringen van circa één miljard euro in de komende jaren zijn bedoeld om extra groeipotentieel te bevorderen. DSV heeft zich duidelijk gecommitteerd aan de Duitse medezeggenschap en aan bestaande cao’s en bedrijfsovereenkomsten. Samen zal een van de toonaangevende transport- en logistieke bedrijven ter wereld ontstaan.

DB Schenker is een van de toonaangevende logistieke dienstverleners wereldwijd. Het bedrijf biedt landtransport, lucht- en zeevracht, evenals uitgebreide logistieke oplossingen en wereldwijd supply chain management vanuit één bron. Met als doel een duurzame toekomst voor de logistieke sector investeert het bedrijf voortdurend in innovatieve transportoplossingen, hernieuwbare energieën en emissiearme producten voor haar klanten.

Rijkswaterstaat gaat, na dodelijke ongevallen, extra waarschuwen voor files bij grenscontroles A1

ARNHEM – Rijkswaterstaat plaatst in de loop van deze week tekstkarren langs de A1 bij de Duitse grens om weggebruikers te waarschuwen voor files die kunnen ontstaan door de grenscontroles daar. Dat bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat Oost-Nederland na berichtgeving door Tubantia.

Aanleiding voor het plaatsen van de mobiele waarschuwingsborden zijn twee dodelijke ongelukken die de afgelopen anderhalve week gebeurden voor de grensovergang bij het Overijsselse De Lutte.

Sinds 16 september voert de Duitse politie steekproefsgewijs paspoortcontroles uit bij meerdere grensovergangen, onder andere bij De Lutte. De controles leiden regelmatig tot vertraging en drukte op de weg.

Sinds 16 september voert de Duitse politie steekproefsgewijs paspoortcontroles uit bij meerdere grensovergangen, onder andere bij De Lutte. De controles leiden regelmatig tot vertraging en drukte op de weg.

Dinsdag kwam in de avondspits een 31-jarige man uit Polen om het leven door een botsing met een vrachtwagen op de A1 bij De Lutte. Volgens de politie stond het verkeer daar toen in de file door de grenscontroles, hoewel nog niet duidelijk is in hoeverre die een rol hebben gespeeld bij het ongeluk.

Vorige week overleed een 26-jarige man uit Hengelo nadat hij eveneens op een vrachtwagen was gebotst. Ook toen zou er file hebben gestaan door de controles.

Automobilisten worden al vanaf het begin van de grenscontroles gewaarschuwd voor filevorming, onder andere via borden langs de weg. Maar de twee fatale ongevallen zijn voor Rijkswaterstaat reden om die waarschuwingen te intensiveren en het verkeer langs de A1 al eerder op de mogelijke files te attenderen. “We gaan die signalering nu ook wat verder van de grens neerzetten”, zegt de woordvoerder.

De precieze oorzaak van de fatale ongelukken is nog niet bekend. De politie doet onderzoek naar de toedracht.

Nederland vraagt zijn burgers in Iran het land te verlaten

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken roept Nederlanders in Iran op het land te verlaten. “Vertrek nu dat nog kan”, luidt de waarschuwing.

De situatie in Iran is zeer onvoorspelbaar geworden, nu het land raketaanvallen heeft uitgevoerd op Israël. De kans op een tegenaanval en verdere escalatie is groot.

Buitenlandse Zaken zegt dat Nederlanders zelf moeten weten of ze Iran willen verlaten of niet, maar vraagt hen zich in elk geval te registreren bij de ambassade in Teheran. Als de situatie verder verslechtert, kan het zijn dat buitenlanders het land niet meer kunnen verlaten. De ambassade kan dan ook niets meer doen.

Ook andere landen zoals Duitsland roepen hun burgers op uit Iran weg te gaan.

Producent van fatbikemerk Doppio failliet verklaard

AMSTELVEEN – Urban Mobility, het bedrijf achter fatbikes van het merk Doppio, is dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Dat komt naar voren uit een brief van topman en oprichter Peter Eiselin gericht aan aandeelhouders waar RTL Z eerder over berichtte. De belangrijkste oorzaak voor het bankroet is volgens Eiselin het besluit van verzekeraars om geen dekking meer te geven voor fatbikes.

Doordat de dekking wegviel, viel een groot deel van de markt van Urban Mobility weg. “Hierdoor stopten ook leasemaatschappijen met het aanbieden van Doppio’s producten”, legt Eiselin uit in de brief, die ook in handen is van het ANP. Onder andere de verzekeringstak van ANWB en Univé gaven vorig jaar aan dat het risico op diefstal van fatbikes zo groot is dat ze niet te verzekeren zijn.

In overleg met de grootste aandeelhouders en belanghebbenden van het bedrijf heeft Urban Mobility besloten faillissement aan te vragen. Uit het jaarverslag over 2023, dat in september werd gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, wordt al duidelijk dat financiers geen zin meer hadden om extra geld te steken in het bedrijf met een negatief eigen vermogen van zo’n 900.000 euro. Een bron dicht bij het bedrijf vertelt dat alle bestelde Doppio-fatbikes zijn geleverd aan klanten.

Eiselin schrijft ook dat “de aanhoudende negatieve publiciteit rond fatbikes en de toestroom van illegaal geïmporteerde en opgevoerde modellen” de verkoop van de fietsen dwarszaten. De negatieve publiciteit rond fatbikes waar Eiselin over schrijft, ging onder andere over onveilig rijgedrag van jongeren op de elektrische fietsen met dikke banden. Een grote meerderheid in de Tweede Kamer dringt aan op strengere regels voor specifiek fatbikes, namelijk een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) waarschuwde dat het onderscheid tussen fatbikes en e-bikes juridisch lastig te verdedigen is.

Vrouw aangehouden voor koperdiefstal langs spoor in Borne [+video]

ALMELO – De Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) heeft dinsdag een vrouw van 28 jaar uit Almelo aangehouden die wordt verdacht van koperdiefstal langs het spoor.

De politie kreeg op 5 juli van dit jaar een melding van diefstal van koper op het spoor in Borne. De LX startte een onderzoek en kreeg ook een belangrijke tip van een getuige. Op dinsdag zijn meerdere locaties doorzocht en is de eerste verdachte in deze zaak aangehouden, meldt de politie woensdag.

ProRail deed aangifte van de diefstal. Met het herstel en storingen zijn veel kosten en overlast gemoeid. Mirjam de Witte, woordvoerder ProRail zegt: “Wij zijn blij met deze aanhouding. Vooral in de noordelijke en oostelijke provincies hebben we met enige regelmaat last van koperdiefstal. Dat zorgt ervoor dat er vaak uren geen treinen kunnen rijden en dat er een aannemer naar de plek van de diefstal moet voor reparatie. Bovendien is het stelen van koper uit het spoor levensgevaarlijk. Er kan altijd een trein komen en de koperdief weet niet of er nog ergens spanning op staat.”

De LX handhaaft op de hoofdvervoersstromen van ons land, waaronder snelwegen, waterwegen én spoorwegen. Het waarborgen van de veiligheid op het spoor en het tegengaan van criminaliteit zijn daar een belangrijk onderdeel van. Het opsporingsonderzoek naar deze koperdiefstal is nog niet afgerond en loopt nog, aldus de politie.

Vrachtwagenchauffeur van de weg nadat hij werd afgesneden door auto op Duitse A1 [+foto]

Foto: Duitse Politie

HARPSTEDT – Woensdagochtend om 06.00 uur raakte de chauffeur van een trekker met oplegger van de Duitse A1 ter hoogte van Harpstedt. Voor de berging moest een volledige afsluiting worden opgezet.

De 66-jarige Duitse chauffeur reed in een trekker met oplegger over de A1 richting Osnabrück. Hij verklaarde tegenover de politie dat hij bij de wegwerkzaamheden tussen de knooppunten Groß Ippener en Wildeshausen-Nord werd ingehaald door een donkere Mercedes personenwagen en vervolgens werd afgesneden. Hierdoor kwam zijn vrachtwagen, beladen met 24 ton meel, in de doorweekte grasberm terecht. Na ongeveer 50 meter botste de trekker tegen een boom.

De 66-jarige chauffeur bleef ongedeerd.

Om de trekker met oplegger te bergen moest vanaf 10.00 uur een volledige afsluiting van de A1 in de richting van Osnabrück worden ingesteld.

ACM wil energiebedrijven laten meebetalen voor gebruik stroomnet

DEN HAAG – De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil grote energiebedrijven voortaan laten meebetalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet.

De mededingingswaakhond vindt het belangrijk dat zij op een eerlijke manier bijdragen aan de stijgende kosten voor het verzwaren en uitbreiden van het elektriciteitsnet. Nu worden de kosten van het elektriciteitsnet alleen door Nederlandse afnemers betaald.

De kosten voor het verzwaren en uitbreiden van het elektriciteitsnet zullen de komende jaren fors stijgen. “Het is belangrijk dat die kosten eerlijk over alle gebruikers van het elektriciteitsnet worden verdeeld”, zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten.

De ACM heeft berekend dat de kosten voor alle gebruikers van het elektriciteitsnet de komende 25 jaar van circa 7 miljard euro naar tussen de 18 en 25 miljard euro per jaar zullen stijgen. De waakhond heeft onderzocht hoe elektriciteitscentrales, zonneparken, opslagpartijen en windparken via een zogenoemd ‘invoedingstarief’ kunnen bijdragen aan de stijgende netkosten.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...