Ben Kouters Bouwmarkt bouwt aan de toekomst met de aanschaf van een Renault Master E-Tech. De bouwmarkt koos voor een elektrische bestelbus voor het transport van bouwmaterialen omdat dit een haalbaar alternatief is voor diesel zonder concessies te hoeven doen aan het laadvolume. De Renault Master E-Tech is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal.
Ben Kouters Bouwmarkt levert hout en bouwmaterialen in een straal van zo’n dertig kilometer rond Oud-Gastel. “We bezorgen bijna alles met een eigen truck en bestelwagen”, vertelt mede-eigenaar Martijn Heijnen.
“Onze oude Renault Master was aan vervanging toe en toen hebben we de tijd genomen om een keuze te maken: gaan we voor een diesel, of zijn er andere mogelijkheden? Bluekens Truck en Bus heeft ons het hele plaatje geschetst en een gedegen advies gegeven. Uit het advies bleek dat we ons werk prima elektrisch kunnen doen. We rijden op een dag maximaal 80 kilometer. De actieradius van de Renault Master E-Tech is daarvoor ruim voldoende.”
De Renault Master E-Tech biedt genoeg laadvolume
Ook het laadvolume was voor Ben Kouters Bouwmarkt een belangrijk punt. “In de Renault Master E-Tech leveren we niets in op de laadmogelijkheden. Met de bestelwagen bezorgen we onder meer inbouwkasten en binnendeuren bij mensen thuis. De laadruimte moet groot genoeg zijn om rechtop in te kunnen staan, lang genoeg voor het vervoer van panelen met een lengte tot 2,80 meter en ruim genoeg voor het transport van schuttingelementen. In de Renault Master E-Tech kan dat allemaal: de laadruimte is net zo groot als van onze diesel Master. De opstaptrede aan de achterkant is zelfs lager dan voorheen en dat maakt het nog makkelijker om in en uit de laadruimte te stappen.”
Elektrische bus is geleverd met laadpaal
Het opladen gebeurt op eigen terrein. “Op onze vestiging liggen zonnepanelen waarmee we groene stroom opwekken. Bluekens heeft helemaal uitgezocht wat wij nodig hebben om op ons eigen terrein te kunnen opladen. Ze hebben gekeken naar onze aansluiting en wat er op basis daarvan mogelijk is, inclusief advies over de laadpaal. Ook het plaatsen van de laadpaal is helemaal geregeld door Bluekens.”
De Renault Master E-Tech mag je met een B-rijbewijs rijden
De Renault Master E-Tech heeft een GVW van 3.500 kg. “Dat betekent dat je hiermee met een B-rijbewijs mag rijden”, zegt Heijnen. “Dat is voor ons ook een voordeel omdat niet iedereen bij ons een C-rijbewijs heeft. In deze bus kan iedereen instappen. Het is heerlijk om met deze bus te rijden. Je rijdt snel en vlot weg en de bus is lekker stil. De bus is geleverd inclusief drie jaar gratis reparatie en onderhoud, dus daar hebben we ook geen omkijken naar.”
‘Goed advies gaf de doorslag’
Welke tip heeft Heijnen voor bedrijven die de stap naar elektrisch willen zetten? “Laat je ondersteunen door een partij met verstand van zaken. Om een goede keuze te maken, is het belangrijk dat je een goed advies krijgt waarin alles wordt meegenomen. Dus niet alleen over het voertuig zelf, maar over alles wat je nodig hebt om elektrisch te kunnen rijden, inclusief het opladen, subsidiemogelijkheden et cetera. Zo wees Bluekens ons op de SEBA-subsidie voor emissieloze bedrijfsauto’s, waarmee we een deel van de meerkosten vergoed hebben gekregen. Op basis van het gedegen advies en het totaalplaatje dat Bluekens schetste, hebben wij besloten om de stap naar elektrisch te zetten. Er rolde een haalbaar TCO-plaatje uit, we kunnen opladen op eigen terrein en zijn voorbereid op de toekomst. We komen ook regelmatig in de binnenstad van Breda en daar komt een nul-emissie zone waar je straks alleen nog met een zero-emissie voertuig in mag.”
Ben Kouters Bouwmarkt is een zelfstandige service-bouwmarkt in West-Brabant. Martijn Heijnen: “Voor zowel interieur-, tuin- als bouwprojecten hebben we een uitgebreid assortiment materialen. We onderscheiden ons door service: op basis van de wens van de klant brengen we advies uit over de meest geschikte materialen. Daarnaast bieden we extra service zoals maatwerk in onze zagerij en het bezorgen van hout en bouwmaterialen door eigen chauffeurs.”