Clicky

zaterdag 6 juli 2024 - 13:20 uur
Home Blog Pagina 85

Douane onderschept 100 kilo cocaïne in Rotterdamse haven [+foto’s]

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Tijdens een controle in de Rotterdamse haven heeft de douane op 23 mei 100 kilo verdovende middelen aangetroffen. Het werd aangetroffen in twee partijen van elk 50 kilogram. De straatwaarde van de drugs ligt rond de 7,5 miljoen euro.

De eerste partij coke werd gevonden in een container uit Costa Rica en de tweede in een container uit Ecuador. Beide partijen waren verstopt in de ruimte van de koelmotor van een koelcontainer.

De beide containers waren geladen met bananen. De bananen waren bestemd voor bedrijven in Nederland die niets met de smokkel te maken hebben.

Foto: Openbaar Ministerie

Het HARC-team, een samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Terugleveren zonnestroom mag toch geld blijven kosten

DEN HAAG – Energieleveranciers mogen toch geld blijven vragen van huishoudens die zonnestroom terugleveren aan het stroomnet, bevestigt VVD-Kamerlid Silvio Erkens in een debat. Over een voorstel dat NSC donderdagochtend presenteerde samen met coalitiepartijen PVV, VVD en BBB is verwarring ontstaan. Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA) beschuldigt de coalitie van “iets verkopen wat niet helemaal waar is”.

“Volgens mij lopen een paar dingen door elkaar in de pers”, reageert Erkens. “Je hebt de terugleverheffing en de terugleververgoeding.” De heffing wil hij later afschaffen, de vergoeding mag volgens het donderdag aangekondigde voorstel niet negatief zijn.

De terugleverheffing draait om geld dat energieleveranciers innen bij mensen met zonnepanelen die stroom terugleveren. Volgens vergelijkingssite energievergelijk.nl liggen de kosten rond enkele tientjes per maand.

Dit geld heffen energieleveranciers vanwege de salderingsregeling. Onder die regeling mogen huishoudens teruggeleverde elektriciteit wegstrepen tegen de stroom die ze zelf verbruiken. Dat kost de energiebedrijven veel geld, omdat de zonnestroom in de regel binnenkomt op momenten dat de energieprijs lager is. Om de kosten terug te leggen bij eigenaren van zonnepanelen, vragen energieleveranciers geld. Die heffing wordt ook wel een ‘boete’ op het terugleveren van stroom genoemd.

Als een huishouden meer elektriciteit teruglevert dan het gebruikt, kan het die extra stroom niet meer wegstrepen. Voor dat overschot aan elektriciteit moeten energieleveranciers volgens de wet een “redelijke vergoeding” betalen, de ‘terugleververgoeding’ waar Erkens op doelt. Deze vergoeding kan op momenten dat de zon hard schijnt negatief zijn. Dan moet een huishouden nog meer betalen voor de elektriciteit die zonnepanelen opleveren.

Deze “redelijke vergoeding” mag niet negatief zijn, staat in het coalitievoorstel. Energieleveranciers mogen in de nieuwe wet dus geen geld innen voor stroom die huishoudens meer terugleveren dan ze gebruiken, maar andere kosten voor terugleveren mogen ze blijven rekenen.

Het overgrote deel van de huishoudens krijgt hoe dan ook geld voor de zonnestroom die ze over hebben, zegt Koen Kuijper van energievergelijk.nl. Volgens een grove schatting hebben slechts zo’n 100.000 huishoudens een contract waarop ze mogelijk moeten betalen voor stroom die ze terugleveren. De heffingen die energieleveranciers mogen blijven rekenen, kosten zo’n 2,5 miljoen huishoudens intussen honderden miljoenen per jaar, schat Kuijper.

Een “niemendalletje”, noemt Pieter Grinwis (ChristenUnie) het voorstel dan ook. Ilana Rooderkerk (D66) sprak van een “bliksemafleider”.

Verwachte ingebruikname Wunderline verschoven naar midden 2025

GRONINGEN – Provincie Groningen, Land Niedersachsen en Bremen werken met Deutsche Bahn (DB) en ProRail intensief samen aan de realisatie van de “Wunderline”, de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Met deze realisatie wordt de snelheid op het traject verhoogd en wordt de reistijd voor passagiers verkort. Vanwege vertragingen in de uitvoering van het werk verschuift de oorspronkelijke geplande ingebruikname van december 2024 naar midden 2025.

Zware regenval en hoogwater hebben aan de Duitse zijde de bodemgesteldheid aanzienlijk verslechterd, waardoor de bouwwerkzaamheden zijn vertraagd. Aan de Nederlandse zijde is de slechte kwaliteit van de ondergrond een belangrijke oorzaak. Daarnaast hebben ook leveringsproblemen en tekorten aan essentiële bouwmaterialen bijgedragen aan de vertraging.

Vervangend busvervoer

De huidige trein op het traject Groningen – Bad Nieuweschans zal zoveel mogelijk blijven rijden. Op delen van het traject waar door werkzaamheden geen trein rijdt, blijft er vervangend busvervoer beschikbaar. Ook de snelbus Groningen – Leer blijft rijden. Reizigers zullen tijdig worden geïnformeerd over de dienstregelingen. In de zomer van 2025 gaat naar verwachting een rechtstreekse trein rijden tussen Groningen en Leer.

Verschillende bouwfasen

De realisatie van de Wunderline wordt in meerdere bouwfasen uitgevoerd. Er wordt onder andere gewerkt aan sporen, wissels, bovenleidingen en seinen. In Duitsland werkt DB aan het trajectgedeelte tussen Ihrhove en de grens met Nederland. De Friesenbrücke bij Weener (Duitsland) is een essentieel onderdeel van het traject.

Deze wordt momenteel opnieuw gebouwd als Europa’s grootste hef-draaibrug en is gelijktijdig met de ingebruikname van de Wunderline klaar. Fietsers en voetgangers kunnen de brug mogelijk al in het voorjaar van 2025 gebruiken. In Nederland werkt ProRail aan het traject tussen Hoogezand en Zuidbroek, Scheemda en Winschoten en Bad Nieuweschans en de grens met Duitsland.

Toezichthouder FAA: Boeing heeft ‘lange weg’ te gaan

WASHINGTON – Vliegtuigfabrikant Boeing heeft “een lange weg” te gaan om de veiligheidsproblemen bij het concern op te lossen. Dat heeft het hoofd van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) gezegd.

De toezichthouder ontvangt binnenkort plannen van Boeing om de tekortkomingen aan te pakken.

Eind februari gaf FAA-directeur Mike Whitaker Boeing negentig dagen om met een uitgebreid plan te komen om de “systemische kwaliteitscontroleproblemen” bij het bedrijf aan te pakken. Ook mocht Boeing de productie van de 737 MAX niet uitbreiden.

Whitaker heeft aan ABC News verteld dat het plan, dat volgende week aangeleverd moet worden, “niet het einde van het proces is”.

“Het is het begin en het wordt een lange weg om Boeing terug te krijgen naar waar het moet zijn om veilige vliegtuigen te maken”, aldus het hoofd van de luchtvaartautoriteit.

Storing bij SNS Bank, RegioBank en ASN Bank voorbij

Volksbank

UTRECHT – De storing met het inloggen en internetbankieren bij SNS Bank, RegioBank en ASN Bank is voorbij. Dat meldt een woordvoerder van moederbedrijf de Volksbank.

De oorzaak van de storing wordt nog onderzocht.

Op de website allestoringen.nl kwamen in de loop van de ochtend en aan het begin van de middag veel meldingen binnen van klanten van SNS Bank, RegioBank en ASN Bank over problemen met het inloggen en onlinebetalingen via iDEAL.

Overleg partijen over premierschap eindigt in stilzwijgen

partijleiders bij formateur

DEN HAAG -De partijleiders van de nieuwe coalitie zijn klaar met hun overleg met formateur Richard van Zwol over de invulling van het premierschap.

Wat eruit is gekomen, is niet duidelijk. Na ruim twee uur kwamen Geert Wilders (PVV), Dilan Yeşilgöz (VVD), Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) naar buiten zonder iets te zeggen.

Van Zwol zegt dat hij “nog minder kan vertellen” in de formatiefase. “Want ja, het gaat over een persoon, dus dan moet je daar ook voorzichtig en vertrouwelijk mee omgaan. Dus we hebben gezamenlijk met de vier fractievoorzitters afgesproken om de komende weken geheel en al radiostilte en ook tv-stilte te bewaren.”

Het gezelschap komt donderdag niet meer bijeen in het formatiegebied. De vier fractieleiders worden vrijdagochtend weer ontvangen door de formateur. Later die ochtend wordt Yeşilgöz verwacht bij de wekelijkse ministerraad, in haar rol van demissionair justitieminister.

International Car Logistics overgenomen door Logicx Berging

AMSTERDAM/LOTTUM – Logicx Berging B.V., dochteronderneming van de ANWB, heeft vorige week International Car Logistics B.V. van Hendriks Lottum overgenomen. De overname betekent voor Logicx een verdere versterking van haar Europees transportnetwerk.

De compound in Lottum, de internationale transportcapaciteit, het Europees transportnetwerk en de ervaring van International Car Logistics zijn een waardevolle aanvulling op het bestaande netwerk en de locaties van Logicx. Logicx kan hiermee nog efficiënter werken en de kwaliteit en service van haar dienstverlening voor het Europees netwerk voor de toekomst borgen.

Met deze overname komen chauffeurs, overig personeel en materieel onder de vlag van Logicx.

Logicx is één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Logicx helpt in binnen-en buitenland gestrande reizigers met vervangend vervoer en zorgt tevens voor berging en transport van voertuigen.

In totaal verzorgt Logicx ruim 325.000 voertuigverplaatsingen en levert circa 120.000 keer vervangend vervoer per jaar. Logicx telt ruim 400 medewerkers.

Koning hoort van chauffeurs over agressie in openbaar vervoer

HAARLEM – Koning Willem-Alexander heeft donderdag een bezoek gebracht aan het opleidingscentrum van Transdev in Haarlem. De koning woonde onder meer een les bij over hoe chauffeurs moeten omgaan met agressie.

In de les ging het onder meer over wat chauffeurs zelf kunnen doen om agressie te voorkomen. Daarbij werd het belang van lichaamstaal besproken.

Tijdens zijn bezoek aan de Transdev Academy hoorde Willem-Alexander ook over vervelende situaties die chauffeurs hebben meegemaakt. Zo vertelde iemand dat een boze weggebruiker, die verhaal kwam halen, naar haar spuugde. Een ander vertelde dat iemand ooit een pistool op hem had gericht.

Transdev is het moederbedrijf van onder meer busbedrijf Hermes en bus- trein- en taxibedrijf Connexxion. Het werkbezoek van de koning stond in het teken van de bereikbaarheid van Nederland. Eerder op de dag ging Willem-Alexander langs bij een onderhoudsbedrijf van de NS.

Duncan Laurence verhuist binnenkort naar Los Angeles

Duncan Laurence verhuist naar Los Angeles

AMSTERDAM – Duncan Laurence en zijn Amerikaanse man verhuizen binnenkort naar Los Angeles. “Binnen een week stappen we op het vliegtuig”, vertelt de zanger in de podcast Lightless Lounge van Nikkie de Jager en Wes van Os.

Laurence heeft altijd al in de stad willen wonen. “Het was mijn grootste droom om daarheen te gaan, te wonen en te schrijven. Om gewoon in Hollywood te zijn en even dat leven te leiden.”

De 30-jarige songfestivalwinnaar, die nu in Zweden woont, weet niet of het een permanente emigratie is. “We weten niet of we daar voor altijd blijven, in ieder geval zolang we geen kinderen hebben. We willen voor nu gewoon onze droom leven.”

Als kind was Laurence al geïntrigeerd door Los Angeles. “Ik zag die alternatieve rockbands skaten bij Venice Beach. De palmbomen en zon trokken me”, vertelt hij. Tijdens eerdere bezoeken aan L.A. bleek zijn gevoel te kloppen. “Ik hou van de mentaliteit die mensen er hebben, iedereen zegt: hallo, hoe gaat het. Niets is er te gek of te groot.”

Tesla begint met bouw Megapack-fabriek in Shanghai

SHANGHAI – De Amerikaanse elektrische autofabrikant Tesla is donderdag begonnen met de bouw van een fabriek in Shanghai waar Megapack-energieopslagsystemen worden gemaakt.

De fabriek moet begin volgend jaar operationeel zijn. De Chinese vicepresident Tao Lin spreekt van een “mijlpaal”.

De nieuwe fabriek wordt ongeveer 200.000 vierkante meter groot en de bouw gaat meer dan 200 miljoen dollar kosten. De fabriek is de eerste in zijn soort voor Tesla buiten de Verenigde Staten.

Het is de bedoeling dat er jaarlijks 10.000 Megapacks geproduceerd gaan worden in Shanghai, waar Tesla ook een enorme fabriek voor elektrische auto’s heeft.

Megapack-batterijen zijn bijna net zo groot als een zeecontainer en kunnen worden gebruikt voor wind- en zonneparken om tijdelijk energie in op te slaan. Een Megapack kan gemiddeld 3600 huizen een uur lang van energie voorzien. Tesla heeft al een Megapack-fabriek in het Californische Lathrop.

Politie doet onderzoek naar zwaargewond 10-jarig meisje

VLAARDINGEN – De politie doet uit voorzorg onderzoek naar een 10-jarig meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond en niet aanspreekbaar is opgenomen in het ziekenhuis.

Zij werd daar in de nacht van maandag op dinsdag gebracht door bekenden, meldt de politie.

Het is onduidelijk wat zich heeft voorgevallen. De woning waar het meisje verbleef is onderzocht. Verder kan de politie niks zeggen over de zaak.

Aanrijding vrachtwagen en bestelbus op Duitse B216, één dode en zwaargewonde [+foto’s]

Foto: Marlies Meyer, Feuerwehr Göhrde-Metzingen

LÜCHOW-DANNENBERG – Op de B 216 tussen Metzingen en Göhrde vond woensdag een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en een bestelwagen. De vrachtwagen botste na de aanrijding tegen een boom.

De vrachtwagenchauffeur, die ernstig gewond raakte, kon zich met behulp van EHBO-ers uit de zwaar beschadigde voertuigcabine bevrijden en werd daarna door de hulpdiensten en twee spoedartsen behandeld en voor verdere behandeling naar een ziekenhuis gebracht.

De bestuurder van het busje raakte dermate ernstig gewond dat hij ter plekke aan zin verwondingen overleed.

Foto: Marlies Meyer, Feuerwehr Göhrde-Metzingen

De hulpdiensten van de brandweer zorgden voor de brandbeveiliging en namen de berging van het slachtoffer over. Daarnaast is een deel van de lekkende bedrijfsstoffen opgevangen met bindmiddelen.

Tijdens de reddings- en bergingswerkzaamheden was de B216 enkele uren volledig gesloten. Na ongeveer drie uur werd de plaats van het ongeval overgedragen aan de politie, die een onderzoek begon naar de oorzaak van het ongeval.

VN-hof besluit vrijdag over maatregelen om Rafah-offensief Israël

Internationaal Gerechtshof

DEN HAAG – Het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag besluit vrijdag of het Israël aanvullende maatregelen oplegt vanwege het offensief in Rafah.

Zuid-Afrika heeft het VN-hof verzocht om actie te ondernemen, omdat er een genocide zou dreigen in de Gazastrook.

Volgens Zuid-Afrika schendt Israël het genocideverdrag bij de oorlog in Gaza. Het ICJ oordeelde in januari al dat Israël er alles aan moet doen om genocide op de Palestijnse bevolking te voorkomen, maar volgens Zuid-Afrika is de situatie nu veranderd doordat Israël Rafah is binnengevallen. In die stad zitten veel Palestijnse burgers, die juist gevlucht waren voor de oorlog in andere delen van de Gazastrook.

Israël ontkent dat er sprake is van een genocide en noemt de klacht van Zuid-Afrika “totaal losgezongen van de feiten en omstandigheden”. Volgens de Israëlische premier Benjamin Netanyahu zitten er veel strijders van Hamas in Rafah en is het dus nodig om Rafah binnen te vallen. Hij heeft opgeroepen tot een gedeeltelijke evacuatie van de stad. Volgens humanitaire organisaties zijn er nauwelijks gebieden waar ze naartoe kunnen als ze Rafah moeten verlaten.

Vrachtwagen gekanteld in slootje in ‘t Veld [+foto’s]

IN ‘T VELD – Donderdagochtend is aan de Moerbeek in ‘t Veld een vrachtwagen gekanteld in een sloot.

De vrachtwagen kwam in de zachte berm van dit landweggetje en kantelde. Het voertuig ligt in de sloot.

De chauffeur kwam er zonder letsel vanaf. Hij kreeg schone kleren en is door de ambulancedienst teruggebracht naar zijn werkgever.

Een bergingsbedrijf moet het voertuig bergen en dat gaat een groot deel van de dag duren.

Het is op dit moment niet bekend of de vrachtwagen ook geladen was.

Volgens gegevens van de RDW was de trekker van de combinatie nog maar een paar maanden oud.

Economische bedrijvigheid eurozone neemt opnieuw toe

LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in mei verder toegenomen, tot het hoogste niveau in een jaar tijd. Dat kwam vooral doordat de activiteit in de industriesector sterker toenam dan in april en de bedrijvigheid in Duitsland sterker groeide dan verwacht, meldt marktonderzoeker S&P Global.

De index van S&P Global die de algehele bedrijvigheid in het eurogebied meet, klom deze maand naar een stand van 52,3, van 51,7 een maand eerder. Economen hadden gerekend op een stand van 52. Een niveau van 50 of meer duidt op groei, daaronder op krimp. De economische bedrijvigheid laat daarmee voor de derde maand op rij groei zien. De groei van de dienstensector bleef ongewijzigd ten opzichte van april, terwijl de industrie minder sterk kromp dan een maand eerder.

In Duitsland, de grootste economie van de eurozone en de belangrijkste handelspartner van Nederland, werd de groei gedreven door de dienstensector. De Duitse industrie bleef krimpen, maar wel in een langzamer tempo dan de maand ervoor. In april liet Duitsland al voor het eerst sinds juni vorig jaar weer een groei zien van de bedrijvigheid. In mei kwam de bedrijvigheid in Duitsland ook uit op het hoogste niveau in een jaar. De Franse economie kromp daarentegen onverwacht, na een groei in april. Dat kwam vooral door een afname van de activiteit in de dienstensector. De krimp van de industrie viel minder sterk uit dan voorzien.

De positieve cijfers duiden erop dat de eurozone in het tweede kwartaal waarschijnlijk met 0,3 procent zal groeien, wat overeenkomt met het groeitempo in het eerste kwartaal, zei hoofdeconoom Cyrus de la Rubia van Hamburg Commercial Bank. Ook volgens ING-econoom Bert Colijn tonen de cijfers aan dat het economische herstel in de eurozone aan kracht wint. Hij voorziet een groei van 0,3 tot 0,4 procent in het tweede kwartaal.

LAATSTE NIEUWS

Klimaatactivisten demonstreren zaterdag op Malieveld en willen A12 op

DEN HAAG - Klimaatactivisten gaan zaterdag op twee manieren demonstreren in Den Haag. Actiegroep Extinction Rebellion (XR) is wederom van plan de A12 te...
×