Clicky

vrijdag 17 januari 2025 - 20:56 uur
Home Blog Pagina 85

Nederlandse landbouw niet blij met Mercosur-deal

DEN HAAG – De Nederlandse agrarische sector reageert afwijzend op de overeenkomst over een handelsverdrag tussen de Europese Unie en Zuid-Amerikaanse Mercosur-landen. Ondanks sussende woorden van Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen vrezen ze de komst van grote hoeveelheden kippen- en rundvlees die aan minder strenge eisen zijn onderworpen. “We zijn voorstander van handel, maar wel op een gelijk speelveld”, zegt Klaas Johan Osinga, adviseur voor internationale zaken van landbouworganisatie LTO.

De Europese Commissie en regeringsleiders van Uruguay, Brazilië, Argentinië en Paraguay kwamen overeen dat veel handelsbarrières moeten verdwijnen, wat de export over en weer moet bevorderen. Om Europese boeren tegemoet te komen zijn er nog wel beperkingen voor ‘gevoelige’ producten. Zo blijft er een, weliswaar lagere, heffing van kracht op Zuid-Amerikaans rundvlees. Ook zit er een limiet aan de hoeveelheid kippenvlees en ethanol die Mercosur-landen heffingsvrij naar de EU mogen exporteren. Die producten moeten aan Europese gezondheidsvoorwaarden voldoen, benadrukte Von der Leyen bij de bekendmaking van het akkoord.

Toch is Osinga sceptisch over de mate waarin die Nederlandse en Europese boeren beschermt. “De Europese Commissie beargumenteert dat producten uit Zuid-Amerika net zo veilig zijn als bij ons, maar het gaat natuurlijk ook over zoiets als dierenwelzijn. Europa gaat daar verder in”, zegt hij. Vooral voor de pluimveesector vreest hij negatieve gevolgen. Ook zijn gewasbeschermingsmiddelen die hier verboden zijn, wel toegestaan in de Zuid-Amerikaanse landen. Die mogen weliswaar niet voorkomen in producten die de EU binnenkomen, maar het zorgt volgens Osinga toch voor oneerlijke concurrentie.

Europabreed klinkt ook onvrede van boeren. In Frankrijk zijn er al plannen om de toch al wijdverbreide protesten tegen de handelsdeal te verhevigen. Copa-Cogeca, een Europese koepelorganisatie voor boeren, is eveneens fel: “Deze overeenkomst verergert de economische zorgen op veel boerderijen die al kampen met hoge inkoopkosten en uitdagende klimatologische omstandigheden.”

Gerritsen Logistics neemt Numan Transport over

GOIRLE – Twee gerenommeerde familiebedrijven in de transportsector, Gerritsen Logistics en Numan Transport, hebben officieel aangekondigd hun krachten te bundelen. Deze overname markeert een belangrijke mijlpaal in de versterking van hun marktpositie en brengt nieuwe kansen voor beide organisaties.

Focus op continuïteit en groei

Met deze samenwerking combineren de bedrijven hun jarenlange expertise en dienstverlening. De overname garandeert de continuïteit van beide organisaties, breidt het dienstenaanbod uit en verhoogt de operationele efficiëntie. Daarnaast wordt verwacht dat het marktaandeel verder zal groeien.

In de overname zitten tien vrachtwagens waarvan zes trekkers en vier kraanauto’s.

Aryan Van Zoest, Director Logistics bij Gerritsen Logistics, licht de overname toe:
“Deze overname stelt ons in staat om nog beter in te spelen op de groeiende vraag naar duurzame transportoplossingen, technologische innovaties en een flexibel logistiek netwerk. We blijven trouw aan onze kernwaarden, visie en identiteit. Bovendien kijken we uit naar de samenwerking met de toegewijde medewerkers van Numan Transport.”

Brede dienstverlening en specialistische kennis

Beide bedrijven zijn actief in uiteenlopende transportdiensten, waaronder:

  • Standaardtransport
  • Exceptioneel transport
  • Autolaadkraantransport
  • Warehousing
  • Containerverschepingen

Daarnaast hebben ze specialistische kennis in industriële verhuizingen en fabrieksontmantelingen. Met een divers wagenpark kunnen zij klanten een totaaloplossing bieden, zowel nationaal als internationaal.

Toekomstgericht en duurzaam

Met de overname onderstrepen Gerritsen Logistics en Numan Transport hun inzet voor een duurzame toekomst. Door de focus op innovatieve transportoplossingen en nauwe samenwerking met klanten blijven zij toonaangevend in de sector.

Deze krachtenbundeling belooft niet alleen een sterke toekomst voor beide bedrijven, maar biedt ook nieuwe voordelen voor klanten en medewerkers. Samen bouwen zij aan een duurzame, innovatieve en efficiënte toekomst in de transportsector.

Hermans stelt besluit gaswinning onder de Waddenzee bij Ternaard uit, verlengt gaswinning Warffum

DEN HAAG – Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) neemt voorlopig nog geen besluit over gaswinning onder de Waddenzee bij het Friese Ternaard. Zij gaat nog een halfjaar met de NAM in gesprek “met als intentie gaswinning te voorkomen”. Ze voldoet daarmee niet aan de wettelijke verplichting om voor de jaarwisseling tot een besluit te komen over de vergunningsaanvraag. De NAM en aandeelhouders hebben aangegeven bereid te zijn tot het gesprek.

Hermans verlengt wel de vergunning voor gaswinning bij het Groningse Warffum tot en met 2032, maakte ze vrijdag bekend.

De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, bepaalde in oktober dat Hermans voor 1 januari moet besluiten over de vergunningsaanvraag van de NAM. “Aan de andere kant”, schrijft Hermans in een persbericht, “stuit de mogelijke gaswinning onder de Waddenzee op grote bezwaren van de politiek en de samenleving, vooral vanwege de impact op het Werelderfgoedgebied”. Volgens de vicepremier zijn er “geen makkelijke keuzes”. Eerder dit jaar adviseerde het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) opnieuw negatief over de aanvraag van de NAM vanwege onzekerheden over de bodemdaling bij gaswinning.

Ook wil ze luisteren naar de zorgen over de gaswinning in de regio. “Tegelijkertijd hebben we de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een stabiele en veilige energievoorziening voor Nederland en minder afhankelijk te worden van andere landen.” Het argument over leveringszekerheid ligt gevoelig. Uit een parlementaire enquête bleek eerder dat dit argument in het Groningse gasdossier als “rookgordijn” is gebruikt.

Het besluit over Warffum is minder complex, legt Hermans uit. Adviseurs TNO, SodM en de Mijnraad zeggen dat gaswinning daar wel veilig kan. Omdat het om een verlenging gaat, zijn er bovendien geen nieuwe boringen nodig. “Ik heb dit besluit niet licht genomen”, zegt Hermans.

De bewindsvrouw gaat later op vrijdag in gesprek met inwoners van zowel Warffum als Ternaard. De Tweede Kamer stemt volgende week over een oproep tegen goedkeuring voor de vergunning bij Ternaard. De coalitiepartijen NSC en BBB hebben die motie medeondertekend.

WeBarge neemt PortConnect over van Port of Antwerp-Bruges en Group De Cloedt

WeBarge, een dochteronderneming van Van Moer Logistics en Manuport Logistics, heeft een principieel akkoord bereikt om 100% van de aandelen in PortConnect over te nemen. De huidige aandeelhouders, Port of Antwerp-Bruges (59%) en Group De Cloedt (41%), verkopen hun belang aan de Antwerpse binnenvaartoperator. De partijen verwachten de transactie in de komende weken af te ronden.

Na de overname zal Group De Cloedt een minderheidsbelang in WeBarge verwerven. Port of Antwerp-Bruges behoudt een zetel in de raad van bestuur van PortConnect om de interconnectiviteit tussen Antwerpen en Zeebrugge te blijven waarborgen.

Strategische waarde van de overname

PortConnect biedt met zijn dagelijkse estuaire vaart een cruciale verbinding tussen de Belgische en Nederlandse kusthavens en het Belgische hinterland. Met WeBarge als nieuwe aandeelhouder wordt niet alleen lading- en dienstzekerheid gegarandeerd, maar ook de toekomst van de estuaire verbinding tussen Antwerpen en Zeebrugge veiliggesteld.

William Demoor, Chief Customer Relations Officer bij Port of Antwerp-Bruges, benadrukt het belang van de overname: “We zijn tevreden dat WeBarge aandeelhouder wordt in PortConnect en zo de groei van multimodaal transport versterkt. Met de verankering van een lokale, logistieke topspeler hebben we vertrouwen in een bloeiende toekomst voor PortConnect. Dit biedt de beste garantie voor een vlotte, betrouwbare en marktconforme verbinding tussen Zeebrugge en Antwerpen.”

Duurzaamheid als speerpunt

De overname sluit naadloos aan bij de duurzaamheidsstrategie van WeBarge. Olivier De Smedt, CEO van WeBarge, licht toe:

“WeBarge legt een sterke focus op duurzaamheid binnen zijn havenactiviteiten. Met onze participatie in PortConnect versterken we niet alleen onze positie in de regio, maar dragen we ook bij aan een efficiënter en milieuvriendelijker transportnetwerk.”

De overname onderstreept de inzet van alle betrokken partijen om multimodaal transport verder te ontwikkelen en tegelijkertijd duurzaamheid en efficiëntie in de logistieke keten te verbeteren.

KLM vindt krimp Schiphol ‘onbegrijpelijk’

SCHIPHOL – KLM vindt het maximumaantal van 478.000 vluchten op Schiphol volgend jaar “onbegrijpelijk”. Volgens de grootste gebruiker van de luchthaven is de voorgenomen krimp “naar verwachting juridisch niet houdbaar”. De luchtvaartmaatschappij wacht nu het advies af van de Europese Commissie, die de plannen moet goedkeuren en bij een eerder voorgenomen krimp dwars lag.

KLM wil de vermindering van geluidsoverlast juist bewerkstelligen met schonere en stillere vliegtuigen in plaats van een lager aantal vluchten. “Het beperken van het aantal vluchten brengt een groot risico op vergeldingsmaatregelen van andere landen met zich mee, die niet alleen de luchtvaart maar ook andere Nederlandse bedrijven zullen treffen”, stelt de maatschappij in een bericht op de website.

KLM zet “grote vraagtekens bij de aannames waarmee het ministerie tot dit getal is gekomen”. “Het besluitvormingsproces voldoet niet aan de eisen van een zorgvuldige Balanced Approach-procedure, waarin het bereiken van het beoogde beleidsdoel centraal staat: geluidsreductie”, schrijft de maatschappij.

Ook BARIN, de branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, is fel tegen het besluit. “De minister speelt met vuur. De aannames die ten grondslag liggen aan de berekening zijn incorrect en worden niet gesteund door de sector. BARIN heeft keer op keer gewaarschuwd voor de consequenties van krimp”, zegt voorzitter Marnix Fruitema in een reactie.

Met het aantal van 478.000 voldoet het kabinet nog niet aan de afgesproken 20 procent vermindering geluidshinder. Die gaat niet helemaal overboord, bezweert minister Barry Madlener (Infrastructuur). Het kabinet heeft alleen besloten daar volgend jaar 15 procent van “in te vullen”.

Kabinet wil beter verweer tegen spionage- en cyberaanval

DEN HAAG – Nederland moet zich beter verdedigen tegen militaire dreigingen, maar ook mogelijke aanvallen op belangrijke infrastructuur als internet- en stroomkabels.

Volgens defensieminister Ruben Brekelmans is dit nodig omdat we “niet in een oorlog, maar ook niet in een vredessituatie” leven. “We hebben dagelijks te maken met hybride aanvallen, bijvoorbeeld cyber. Maar ook sabotage, spionage. Daar moeten we onszelf beter tegen verweren.”

Het kabinet maakt zich al langer zorgen over militaire dreigingen of aanvallen waardoor ‘vitale processen’ (zoals financiële diensten en de energiesector) plat komen te liggen. Het heeft daarom in kaart gebracht wat er nodig is om beter bestand te zijn tegen dit soort dreigingen. Betrokken ministers gaan werken aan een plan om “maatschappelijke weerbaarheid en militaire paraatheid” te verbeteren. Hoe dat er precies uit komt te zien, wordt pas later uitgewerkt. De komende maanden gaan ministeries samen met provincies en gemeenten “de weerbaarheidsopgave” verder invullen.

Maar de bewindspersonen kijken ook naar inwoners zelf. Mensen moeten volgens minister David van Weel (Justitie) “in alle aspecten van het leven gaan nadenken: wat zijn de kwetsbaarheden en wat kunnen we ertegen doen”. Mensen moeten nagaan of ze genoeg houdbaar eten in huis hebben en of er genoeg zaklampen en extra batterijen op zolder liggen. “Stap één is: wees je bewust. Stap twee is: wat kan je er dan tegen doen.”

Kabinet ontziet luchtvaart, krimp Schiphol niet nog groter

Schiphol

DEN HAAG – Het kabinet wil volgend jaar 478.000 vliegbewegingen toestaan op Schiphol. Daarmee accepteert het dat het aantal omwonenden met ernstige geluidshinder door vliegverkeer, voorlopig minder daalt dan de afgesproken 20 procent.

In september gaf het kabinet al aan dat het aantal toegestane vluchten waarschijnlijk tussen de 475.000 en 485.000 zou komen te liggen. Om dichter in de buurt te komen van het geluidsdoel, hadden dat er eigenlijk nog minder moeten worden, bleek uit nieuwe berekeningen.

Minister Barry Madlener (Infrastructuur) vreest echter dat een maximumaantal onder de eerder afgegeven bandbreedte opnieuw moeilijkheden kan geven met de Europese Commissie, die de plannen moet goedkeuren. Ook zou het “nu een te grote belasting voor de sector zijn”.

‘Goede balans’

“Ik begrijp dat sommige omwonenden hadden gehoopt dat het geluid rond Schiphol verder zou worden ingeperkt”, zegt Madlener. “Aan de andere kant zijn dit voor de sector ingrijpende maatregelen. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit besluit een goede balans hebben bereikt.”

De beoogde afname van de geluidshinder met 20 procent gaat niet helemaal overboord, bezweert Madlener. Het kabinet heeft alleen besloten daar volgend jaar 15 procent van “in te vullen”. De rest moet later worden behaald, maar nog tijdens de huidige kabinetsperiode.

‘Enorme prestatie’

Madlener vindt het “een enorme prestatie” dat de geluidshinder volgend jaar met 15 procent afneemt. “Ook mede dankzij de investeringen van bijvoorbeeld KLM in stillere vliegtuigen. Dus ja, je kunt zeggen het glas is half leeg, maar voor mij is die half vol.”

Ook met het economische belang is volgens Madlener genoeg rekening gehouden. Hij denkt dat een maximum van 478.000 vluchten “ruim voldoende” is voor Schiphol om de rol van overstapluchthaven voor passagiers die naar verre oorden vliegen te kunnen behouden.

Schiphol heeft nu formeel nog ruimte voor 500.000 vluchten per jaar. De verlaging van dat plafond betekent nog niet dat er ook direct minder wordt gevlogen, omdat het huidige maximum niet wordt gehaald. Het aantal vliegbewegingen dit jaar is nog niet bekend, maar vorig jaar waren het er een kleine 442.000.

Europese Commissie sluit langverwacht handelsakkoord met Mercosur

MONTEVIDEO – De Europese Commissie heeft een handelsakkoord gesloten met de landen van Mercosur. Dat heeft voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie vanuit de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo bekendgemaakt.

Over een handelsverdrag tussen de Europese Unie en Argentinië, Brazilië, Uruguay en Paraguay wordt al ruim twintig jaar gepraat.

Met het handelsakkoord verdwijnen importheffingen op diverse producten. Voor EU-landen wordt het onder meer goedkoper en makkelijker om kaas, wijn, medicijnen en auto’s naar de Zuid-Amerikaanse landen uit te voeren. Zuid-Amerika kan op zijn beurt goedkoper vlees, soja, auto-onderdelen en grondstoffen exporteren.

Het akkoord moet nu eerst juridisch worden getoetst en worden vertaald in alle officiële EU-talen. Daarna wordt het voorgelegd aan de 27 EU-lidstaten. Hier gaan naar verwachting enkele maanden overheen.

Nog geen onderwijsakkoord, maandag weer overleg over financiering

DEN HAAG – De coalitie en de onderhandelende oppositiepartijen zijn nog niet tot een akkoord gekomen om een deel van de onderwijsbezuinigingen tegen te houden.

Nadat de regeringscoalitie een voorstel had gedaan om het verzachten van de bezuinigingen te betalen, kwam het oppositieverbond met een tegenvoorstel. Volgens JA21-leider Joost Eerdmans zit er nog verschil tussen die twee dekkingsvoorstellen.

Maandag gaan ze verder in overleg, is de bedoeling.

Vrachtschip ‘Valday’ stuurloos op Noordzee door storm

ROTTERDAM – Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

Bij de poging om een sleepverbinding te maken is een bemanningslid van de noodhulpsleper Multraship Commander gewond geraakt. Het slachtoffer is met de kustwachthelikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Het schip heeft geen lading maar wel zeven bemanningsleden aan boord en bevindt zich op 22 kilometer voor de Rotterdamse kust, stelt de Kustwacht. Sleepboten zijn onderweg naar het vrachtschip. Een reddingboot van het KNRM-station in Stellendam lost de reddingboot uit Hoek van Holland af om als “veiligheidsvaartuig” in de buurt te liggen.

De golven op de Noordzee kunnen momenteel bij een windkracht van 8 à 9 zo’n 4 meter hoog worden. Volgens de Kustwacht ondervinden behalve de Valday meer schepen hinder van de storm. Hun motoren vielen uit of ze bleven niet op hun ankerplaats liggen. De Kustwacht staat in contact met deze schepen.

Later op dag waarschijnlijk meer vliegverkeer op Schiphol na wind

SCHIPHOL – Op Schiphol kunnen naar verwachting vanaf vrijdagmiddag weer meer vliegtuigen starten en landen.

Vrijdagochtend was er door de harde wind maar één start-en-landingsbaan open, maar dat worden er waarschijnlijk vanaf 14.00 uur twee. Het lijkt er bovendien niet op dat er meer vertraging bij komt, laat een woordvoerster weten.

Vrijdagochtend werden voor de hele dag ruim honderd vluchten geannuleerd op de luchthaven door zware windstoten. Daar komen naar verwachting niet nog meer annuleringen bij, maar reizigers moeten in elk geval vrijdagmiddag nog rekening houden met annuleringen en vertragingen.

KLM zag zich genoodzaakt meer dan negentig vluchten te schrappen, zei de luchtvaartmaatschappij vrijdagochtend.

Niet alleen de luchtvaart heeft vrijdag last van de harde wind, waarvoor het KNMI voor een groot deel van Nederland code geel had afgegeven. Ook op het spoor en op de weg was er hinder.

Loods van bouwmaterialen groothandel in Groningen ingestort door storm

Foto: Persbureau Meter

GRONINGEN – Een loods aan de Ulgersmaweg in Groningen is vrijdagochtend ingestort vanwege de harde winddoor de storm.

Hulpdiensten werden omstreeks 10:55 uur gealarmeerd.

De omgeving rondom de loods is groots afgezet.

De loods is volledig ingestort.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

ACM: ProRail moet besluit over spoortoegang Arriva herzien

DEN HAAG – ProRail moet opnieuw een besluit nemen over het verlenen van toegang aan Arriva op het spoor in het noorden van het land. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de spoorbeheerder bij een eerder besluit onvoldoende transparant geweest. Arriva had een klacht ingediend bij de markttoezichthouder nadat ProRail een deel van de aangevraagde treindiensten, die de vervoerder vanaf begin volgend jaar wilde verzorgen, had afgewezen.

ProRail heeft Arriva doordeweekse ritten tussen Zwolle en Groningen toegewezen. Van maandag tot en met vrijdag mag de vervoerder twee ritten in de ochtend en twee in de middag uitvoeren. Op vrijdagen komen daar nog negen ritten bij, waarvan vier in de ochtend en vijf in de middag. Maar dat zijn er een stuk minder dan de 22 dagelijkse ritten waarvoor Arriva een aanvraag bij ProRail had ingediend. Zo wilde Arriva ook rijden tussen Leeuwarden en Heerenveen.

ProRail wees de aanvragen af omdat hiervoor onvoldoende capaciteit zou zijn. Ook treinen van de NS rijden op deze trajecten. Volgens de ACM moet de spoorbeheerder zijn besluit verduidelijken, onder meer omdat onduidelijk is hoe technische beperkingen de spoorcapaciteit beïnvloeden. De toezichthouder geeft ProRail tot het einde van dit jaar de tijd om de procedure opnieuw te doorlopen en een besluit te nemen. De spoorbeheerder kan dan alsnog hetzelfde besluit nemen.

Arriva weet pas eind dit jaar of er eventueel extra ritten bij komen. “Voor de planning betekent dit dat Arriva 2 januari 2025 niet van start gaat met de eerder toegewezen vier ritten tussen Zwolle en Groningen”, laat het bedrijf weten. “Een aantal dat zo gering is dat een betrouwbare, rendabele dienstverlening niet mogelijk is. Arriva wacht nu eerst het nieuwe besluit van ProRail af en kijkt dan opnieuw naar de planning.”

Regionale vervoerders proberen al langer meer toegang tot het Nederlandse spoor te krijgen. Eind 2023 gunde het vorige kabinet de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet opnieuw aan de Nederlandse Spoorwegen (NS). Hierdoor mag NS tot en met 2033 reizigers vervoeren op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. De regionale vervoerders, waaronder ook Connexxion en Keolis, verzetten zich hiertegen.

Vrachtwagenchauffeur belandt in berm langs L135 bij Bremerhaven, weg urenlang afgesloten

Foto: Duitse Politie

BREMERHAVEN – Donderdagavond 5 december 2024 is rond 19:30 uur een 64-jarige vrachtwagenchauffeur met zijn trekker met oplegger van de weg geraakt nabij een parkeerplaats langs de L135, ter hoogte van de aansluiting Bremerhaven-Zuid van de BAB27. De chauffeur verwarde vermoedelijk de rijstrook met de rand van de weg.

Complexe berging en wegafsluiting

De vrachtwagen moest met veel moeite geborgen worden, wat leidde tot een volledige afsluiting van de L135 in beide richtingen. De afsluiting duurde ongeveer vier uur. De chauffeur kwam met de schrik vrij.

Schade geschat op €12.000

Bij het incident ontstond naar schatting een schade van ongeveer €12.000. Het voorval benadrukt opnieuw het belang van alertheid, vooral op smalle wegen en in donkere omstandigheden.

Man die echtgenote doodde heeft definitief geen recht op erfenis

DEN HAAG – Een man die bijna tien jaar geleden in een psychose zijn vrouw doodde, heeft definitief geen recht op haar erfenis. Dat volgt uit een beslissing van de Hoge Raad. Volgens de wet kan de man aanspraak maken op de nalatenschap, maar de hoogste rechter ziet omstandigheden waarom hij daarop toch geen recht heeft.

De rechtbank oordeelde dat de man ontoerekeningsvatbaar was toen hij in 2015 zijn vrouw doodde, en daarmee niet strafbaar. Hij kreeg daarom geen celstraf maar een tbs-maatregel. Vervolgens maakte de man aanspraak op de erfenis van zijn vrouw en raakte verwikkeld in een juridische strijd met de broer van het slachtoffer, die daartegen is.

Een rechtbank vond dat hij mocht erven omdat hij niet veroordeeld was, maar ontoerekeningsvatbaar was verklaard. Het gerechtshof oordeelde in hoger beroep echter anders en ontzegde de man het recht op de erfenis.

Gruwelijke wijze

De man stapte daarop naar de Hoge Raad. Die bevestigt nu het oordeel van het hof. Volgens de Hoge Raad heeft de man zijn vrouw op “gruwelijke wijze” om het leven gebracht. “Hij heeft zich jarenlang op agressieve, grensoverschrijdende en angstwekkende wijze gedragen tegen de vrouw, de broer en andere familie van de vrouw. Hij heeft haar geïsoleerd van haar familie en vrienden.”

Daarnaast heeft hij zich “op zeer agressieve wijze bemoeid met de afwikkeling van de nalatenschap”, schrijft de Hoge Raad. En daarbij waren de man en vrouw maar twee jaar getrouwd. “Onder meer deze omstandigheden maken het volgens de Hoge Raad onaanvaardbaar dat hij aanspraak zou hebben op de nalatenschap van de vrouw”, luidt het eindoordeel.

×