Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 11:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 85

Madlener wil op vier stukken snelweg terug naar 130 per uur

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) onderzoekt of de maximumsnelheid op vier “kansrijke” stukken snelweg weer terug naar 130 kilometer per uur kan. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Het gaat om de A7 op de Afsluitdijk, de A7 tussen Zuidbroek en de Duitse grens, de A37 tussen knooppunt Holsloot en Zwartemeer en de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug.

Het is nog niet zeker of de maximumsnelheid op die vier trajecten daadwerkelijk naar 130 kilometer per uur kan, schrijft Madlener. De volgende stap is een “verkennend onderzoek” naar de gevolgen voor de stikstofneerslag op beschermde natuur. De minister hoopt dat hij begin volgend jaar een besluit kan nemen.

Madlener komt uit op een totaal van 133 kilometer snelweg, waarbij hij elke rijrichting los meetelt. Op de 25 kilometer van de Afsluitdijk scheelt een verhoging van 100 naar 130 kilometer per uur zo’n 3,5 minuten.

In maart 2020 ging de maximumsnelheid tussen 06.00 en 19.00 uur naar 100 kilometer per uur. Die maatregel nam het kabinet destijds om de stikstofuitstoot van het verkeer terug te dringen. Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben afgesproken om de snelheidslimiet “daar waar dat kan” terug omhoog te brengen.

Het is “niet realistisch” om dat op alle snelwegen te doen, erkent minister Madlener. Dat komt doordat hij op veel plekken weer maatregelen zou moeten nemen om de gevolgen van de stikstofuitstoot op de natuur tegen te gaan. “Een grootschalige aanpak zal jaren duren.” Madlener kiest daarom voor een “gefaseerde aanpak” waarbij hij sneller vooruitgang kan boeken.

520 pk sterke MAN Lion’s Coach voor FL Reizen

MIDDELHARNIS – Michel de Bruin van FL Reizen uit Middelharnis heeft een Nederlandse primeur met zijn nieuwe MAN Lion’s Coach. Dit is namelijk de eerste van het nieuwe model dat in ons land geleverd werd.

Michel de Bruin begon drie jaar geleden met FL Reizen in Middelharnis. “Mijn vader reed ook op de bus, het zit me kennelijk in het bloed,” aldus Michel. Hij begon met een gebruikte MAN touringcar met meerdaagse groepsreizen en schoolreizen. Verder wordt FL Reizen regelmatig ingezet voor het transport van- en naar cruiseschepen.

Michel: “Ik werk soms in opdracht van grote organisaties maar ik heb ook mijn eigen klanten met bedrijfsuitjes. Verder werk ik regelmatig voor cruisemaatschappijen.”

MAN OptiView

Onlangs nam Michel zijn nieuwe MAN Lion’s Coach in gebruik. Een 14 meter lange drie- assige hoogdekker met ruimte voor 61 passagiers. De nieuwe MAN is uitgerust met het MirrorCam systeem van MAN. “Dat werkt perfect en scheelt schade aan die grote spiegels zoals op de vorige generatie” vertelt Michel. De MAN is voorzien van een gedwongen bestuurde naloopas waarmee de 14 meter lange touringcar verrassend wendbaar is.

Compleet MAN product

De keuze op MAN lag voor de hand na uitstekende ervaringen met de vorige touringcar. Michel: “Ik vind het een mooi product en dit is precies wat ik wilde. MAN bouwt niet alleen het chassis maar de complete bus en dat merk je gewoon. Verder is het nieuwe dashboard erg fraai. Ik heb gekozen voor veel vermogen, veel ruimte voor bagage en de mogelijkheid om een skibox te monteren. Ook heb ik een vangmuil laten monteren voor een aanhangwagen, bijvoorbeeld voor fietsen.”

AED aan boord

Naast een toilet is zijn er twee koelkasten en is er zelfs een AED aan boord. “Dat vind ik belangrijk, vooral als je zoals ik ook met ouderen rijdt.” besluit Michel. De MAN Lion’s Coach werd geleverd door MAN Truck & Bus. Voor service maakt FL Reizen gebruik van de diensten van Van Leeuwen Trucks & Vans in Maasdijk.

Kamerleden willen dat brede opkoopregeling boeren sneller opent

DEN HAAG – De nieuwe brede opkoopregeling voor veehouders moet volgend jaar al opengaan, vindt een groot deel van de Tweede Kamer. Landbouwminister Femke Wiersma verwacht dat boeren zich begin 2026 kunnen melden, maar daar namen zowel coalitie- als oppositieleden in een commissiedebat geen genoegen mee. Onder meer NSC, BBB, CDA en ChristenUnie maanden de minister tot haast.

Door dreigende mestoverschotten dringt de tijd. Volgend jaar gaan landelijke plafonds voor de productie van mest omlaag. Het jaar daarop valt de Nederlandse uitzonderingspositie weg op basis waarvan boeren meer mest mogen uitrijden dan Europese regels eigenlijk toestaan. De vrees is een “generieke korting” waardoor alle boeren moeten krimpen, als er dan nog steeds te veel mest is.

Twee opkoopregelingen die bedoeld waren om de stikstofcrisis tegen te gaan, helpen ook om de mestoverschotten te beperken. Het vorige kabinet wilde daar nog een “brede beëindigingsregeling” aan toevoegen. Toenmalig minister Piet Adema zei dat de regeling begin 2025 zou kunnen beginnen, maar zijn opvolger Wiersma heeft het over begin 2026. Het uitwerken van de regeling “moet zorgvuldig gebeuren”, schreef ze eerder aan de Kamer.

“Te laat”, zei Harm Holman (NSC). “Die moet eerder”, zei ook Cor Pierik (BBB) over de regeling. Pieter Grinwis (ChristenUnie) vond het “bizar” om het jaartal 2026 te lezen, en hij noemde Wiersma’s antwoorden tot dan toe “niet acceptabel”. “Ik deel vanuit mijn tenen de frustratie”, zei Eline Vedder (CDA).

RAI Vereniging: Belangrijk dat invoering zero-emissiezones geen vertraging oploopt

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – RAI Vereniging is positief dat staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (IenW) de bezwaren in lijkt te trekken tegen de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025.

RAI Voorzitter Frits van Bruggen: “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Daarom is het belangrijk dat de zero-emissiezones doorgaan.”

In de afgelopen maanden heeft RAI Vereniging er steeds op gewezen dat het belangrijk is dat het kabinet het beleid op het gebied van zero-emissiezones doorzet. Op basis van dat beleid hebben veel ondernemers immers al investeringen gedaan en plannen gemaakt. Hoewel gemeenten gaan over de emissievrije zones in hun stad, probeerde het kabinet de invoering ervan uit te stellen.

Veertien gemeenten

De NOS meldde dat staatssecretaris Jansen op 4 oktober 2024 met gemeenten heeft gesproken over de zero-emissiezones en dat de bezwaren van het kabinet van tafel zijn.

Dit betekent dat bestelwagens en vrachtwagens met een verbrandingsmotor geleidelijk uit de binnensteden worden geweerd. Vanaf 1 januari 2025 hebben nieuw geregistreerde bedrijfswagens alleen toegang tot de zero-emissiezones als ze volledig uitstootvrij zijn. Voor oudere bedrijfsvoertuigen geldt een overgangsregeling. Per 1 januari 2025 gaan veertien gemeenten met de zero-emissiezone van start en in de loop van 2025 zullen nog vier gemeenten volgen. Per 1 januari 2030 gaan de zero-emissiezones gelden in dertig tot veertig gemeenten.

Betrouwbaar

Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring over de invoering van de zero-emissiezones. Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Als RAI Vereniging zullen wij hierover goed in gesprek blijven met het ministerie van IenW, zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelwagen, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”

Nu doorpakken

Wat RAI Vereniging betreft is het tijd om door te pakken:

  1. Om ondernemers te helpen de overstap te maken naar schone bestelwagens en vrachtwagens, blijft (financiële) ondersteuning nodig. Een goed voorbeeld is de AanZet-subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens die voor de komende periode tot 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing conform de ‘Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing’.
  2. Om ervoor te zorgen dat elektrische bestelwagens en vrachtwagens kunnen laden, moet prioriteit gegeven worden aan de aanleg van energienetwerken met voldoende capaciteit voor private en publieke laadinfrastructuur. Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) kunnen dan sneller worden aangelegd.

Man overleden na botsing met landbouwvoertuig op N248

Politie

MIDDENMEER (ANP) – Een 84-jarige man uit Middenmeer is maandag overleden nadat hij rond het middaguur met zijn auto frontaal op een landbouwvoertuig botste dat langs de weg gras aan het maaien was, meldt de politie.

Een woordvoerder laat weten dat de maaier stilstond of met lage snelheid reed. Het ongeluk gebeurde op de N248, waarover de man van Schagen naar de Noord-Hollandse plaats Middenmeer reed.

Een politiewoordvoerder laat weten dat de weg nog afgesloten is zolang het onderzoek naar het ongeluk loopt. Een mogelijk scenario voor de fatale botsing is dat de man onwel is geworden achter het stuur, aldus de politiewoordvoerder.

Voor de bestuurder van de maaier is opvang geregeld. Hij testte negatief op alcohol en drugs, de man wordt door de politie niet beschouwd als verdachte.

Netanyahu: we zijn verplicht gijzelaars vrij te krijgen

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft beloofd de gijzelaars die vastzitten in de Gazastrook vrij te krijgen. Het is maandag exact een jaar geleden dat zij werden ontvoerd door Hamas en andere Palestijnse militanten, die daarbij ook zo’n 1200 mensen doodden.

“Op deze dag, op deze plek en op vele andere plekken in het hele land, herdenken we onze doden, onze gijzelaars, aan wie we verplicht zijn om ze terug te halen, en onze helden die gevallen zijn bij de verdediging van het thuisland”, zei Netanyahu bij een herdenking in Jeruzalem. “We hebben een jaar geleden een vreselijk bloedbad meegemaakt en we zijn opgestaan als een volk, als leeuwen.”

Ook op andere plaatsen in Israël werden bijeenkomsten georganiseerd om de verrassingsaanval van Hamas te gedenken. Onder meer op de plek waar het muziekfestival Nova werd gehouden, vlak bij de Gazastrook, kwamen honderden mensen samen. Volgens Israëlische media zijn ongeveer 360 festivalgangers daar vorig jaar gedood toen Hamasstrijders Israël binnentrokken.

Hamas en het Libanese Hezbollah zeggen op deze herdenkingsdag raketten te hebben afgevuurd op Israël. Andersom valt Israël ook doelen aan in Gaza en is er een nieuwe eenheid Libanon ingetrokken om de grondoperatie uit te voeren.

Componist en muziekproducent Hans van Hemert (79) overleden

HILVERSUM – Componist en muziekproducent Hans van Hemert is overleden. Dat bevestigt zijn familie maandag na berichtgeving van De Telegraaf. Van Hemert was onder meer bekend als oprichter van de succesvolle meidengroep Luv’. Hij was 79 jaar.

Van Hemert maakte in 2007 bekend dat hij werd behandeld voor prostaatkanker. In 2023 werd bekend dat er uitzaaiingen waren geconstateerd. Hij is nu aan de gevolgen daarvan overleden. Zijn familie laat weten dat hij maandagochtend in het ziekenhuis Tergooi in Hilversum is overleden. Daar was hij sinds een week opgenomen. “We bewonderen zijn kracht en mentaliteit en zullen ons nu richten op zijn afscheid”, aldus de familie.

De in Voorburg geboren Van Hemert werkte vanaf de jaren zestig in de muziekindustrie. Eerst als zanger, later als producer. Hij werd onder meer bekend om het samenstellen van succesvolle acts, zoals Sandra & Andres en Mouth & MacNeal. Voor die laatste act was hij medeverantwoordelijk voor de wereldhit How Do You Do. Ook produceerde hij voor Ramses Shaffy & Liesbeth List.

Halverwege de jaren zeventig bedacht Van Hemert het trio Luv’ met daarin onder anderen Patty Brard. De groep scoorde hits met liedjes als You’re The Greatest Lover en Trojan Horse. In 1981 stond Van Hemert ook aan de wieg van de band Vulcano. Voor tv-kinderkoor Kinderen voor Kinderen produceerde hij ook enkele liedjes, waaronder het bekende Meidengroep.

In 2017 kreeg Van Hemert voor zijn hele oeuvre de Buma Lifetime Achievement Award.

Schiphol wijzigt controles niet na walkietalkieverbod Emirates

SCHIPHOL – De controles op Schiphol worden niet aangepast, nadat Emirates heeft aangekondigd dat passagiers geen piepers en walkietalkies mee mogen nemen als zij met de luchtvaartmaatschappij van of naar Dubai vliegen. Recent zijn duizenden van die apparaten van Hezbollahleden in Libanon ontploft.

“Vanzelfsprekend staat veiligheid voorop”, laat een woordvoerster van de luchthaven weten. “We houden de situatie nauwlettend in de gaten. Op dit moment zijn er geen aanpassingen nodig aan de controles. Mocht dit anders worden, dan is dat in overleg met de autoriteiten.”

Emirates vliegt onder meer vanaf Schiphol naar thuisbasis Dubai. Als toch een pieper of walkietalkie in de hand- of ruimbagage van een passagier wordt gevonden neemt de politie van Dubai het apparaat in beslag, meldde Emirates.

KLM en Transavia komen op dit moment niet met soortgelijke maatregelen als Emirates, lieten die luchtvaartmaatschappijen afgelopen weekend al weten.

Man bekneld onder vrachtwagen in IJlst [+foto]

Foto: BTB Fotografie

IJLST – Een ouder man is maandag aan het begin van de middag ernstig gewond geraakt bij een ongeval met een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde rond 12:15 uur aan De Koffe in IJlst.

De man raakte bekneld onder het voertuig. De brandweer heeft de man bevrijd en hij is met ernstig letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

De omgeving is afgesloten voor verkeer. Het incident wordt afgeschermd door de brandweer.

Waakhonden: kinderen herkennen reclame van influencers niet goed

TILBURG – Digitale toezichthouders willen meer maatregelen voor minderjarigen om reclames van influencers te herkennen. Volgens onderzoek van Centerdata in opdracht van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) schieten de huidige regels voor influencermarketing tekort in het beschermen van kinderen en jongeren. Deze groep heeft moeite om deze vorm van reclame te herkennen.

Als influencers producten aanprijzen, moeten ze in veel gevallen bij hun bericht benoemen dat ze daarvoor een vergoeding of ander voordeel ontvangen. Kinderen en jongeren herkennen reclame minder goed en als ze het herkennen, kijken ze er minder kritisch naar, volgens het onderzoek. Dit kan problematisch zijn en hen gevoeliger maken voor beïnvloeding, stellen de digitale toezichthouders.

Voorzitter Amma Asante van het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil dat ook kleinere influencers onder de Mediawet, en daarmee onder het toezicht van het CvdM, gaan vallen. “Uit het onderzoek blijkt dat sponsorvermeldingen zeker ook van belang zijn bij berichten van influencers met een kleiner bereik.” Ook stelt ze voor dat op scholen aandacht wordt besteed aan media-educatie.

Het samenwerkingsplatform bestaat naast het CvdM uit de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

Arriva bestelt 157 elektrische bussen bij VDL

Foto: VDL

EINDHOVEN – Personenvervoerder Arriva heeft 157 nieuwe elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach, de divisie Bussen van VDL Groep. Deze bussen, de nieuwe generatie VDL Citea, zijn bestemd voor de nieuwe concessie West-Brabant, die start per 6 juli 2025.

VDL Bus & Coach start vanaf de eerste helft van 2025 met het leveren van 58 nieuwe generatie VDL Citea’s type LE-122 en 99 bussen van het type LE-135. Deze voertuigen worden ingezet voor het openbaar vervoer in West-Brabant.

Eerder heeft Arriva, samen met provincie Noord-Brabant, voor Oost-Brabant 64 nieuwe generatie Citea’s in verschillende uitvoeringen besteld. Deze voertuigen worden binnenkort ingezet voor openbaar vervoer in de stad Tilburg en op de hoogwaardig openbaarvervoerlijnen (HOV) tussen Uden-Veghel-Eindhoven en Uden-Veghel-Den Bosch.

Alle 157 nieuwe voertuigen zijn voorzien van zowel links als rechts geplaatste laadaansluiting voor optimale laadflexibiliteit op depotlocaties. Daarnaast zijn de voertuigen uitgerust met camera monitoringsystemen in plaats van conventionele spiegels, zijn ze volledig emissievrij en uitgerust met een innovatief klimaatsysteem.

De ergonomische chauffeursomgeving ondersteunt de chauffeur maximaal, waarbij de chauffeurscabine is voorzien van een elektrisch verstelbare, geklimatiseerde chauffeursstoel met geheugenfunctie. Alle voertuigen hebben aanvullende interieurverlichting en kenmerken zich verder door het grote aantal luxe stoelen voorzien van extra dikke zit- en rugkussens met voornamelijk vooruitrijdende zitplaatsen voor optimaal reizigerscomfort.

Naast comfort en huisstijl, is veiligheid een centraal thema in de verdere uitvoering. Zo krijgen alle bussen een elektrische rolstoeloprijplaat, Isofix (systeem voor de bevestiging van kinderzitjes) en een AED. De voertuigen beschikken over diverse veiligheidssystemen en chauffeur-ondersteuningssystemen, zoals: cruise control inclusief snelheidsbegrenzer, bandenspanningscontrolesysteem, cameraspiegels inclusief dode hoek camera, licht- en regensensor, dode hoek waarschuwing, verkeersbord- en snelheidsherkenning, achteruitrijcamera en diverse detectie- en waarschuwingssystemen.

“Met deze uitbreiding zetten we opnieuw een belangrijke stap in onze zero emissie-ambities”, legt Jan Pieter Been, regiodirecteur Arriva Zuid uit. “Ruim 90 procent van het openbaar vervoer in West-Brabant, wat door Arriva verzorgd wordt, is straks elektrisch. Daar zijn we bijzonder trots op. Dat past bij ons doel om in Brabant in 2027 volledig CO2-neutraal te werken.”

“Arriva en VDL zijn al jarenlang partners en trekken gezamenlijk op om de zero-emissie doelstelling van Europa te realiseren. Door de goede samenwerking hebben we samen al vele succesvolle projecten volbracht. Het terugkerende vertrouwen van Arriva in ons product en ons bedrijf, bestempelt deze samenwerking en we zetten ons 100 procent in om naar tevredenheid van Arriva en de provincie onze producten te leveren en in operatie te stellen”, aldus Rob Mol, directeur VDL Bus & Coach Nederland. “Met deze order van Arriva versterken we onze positie verder op het gebied van elektrisch openbaarvervoer.”

Hoge boetes voor chauffeur en werkgever na gebarsten voorruit, versleten banden en rij- en rusttijdovertredingen

Foto: Duitse Politie

BICKENDORF – Tijdens controles op het goederenvervoer, met speciale focus op het zondagsrijverbod door Duitse agenten werd zondagmiddag op de Duitse A60 een koelwagen beladen met kip gestopt, waarbij vier banden op de aandrijfas versleten waren.

Bij controle van de koelwagen ontdekten de agenten een gebarsten voorruit en vier versleten banden op de aandrijfas van de trekker. Twee banden bereikten niet de vereiste minimale profieldiepte van 1,6 mm en bij één van de vier banden was het ijzergaas (karkas) al over het gehele loopvlak zichtbaar. Dat de band nog niet was gesprongen, was waarschijnlijk slechts een gelukkige omstandigheid.

Verder rijden werd onmiddellijk verboden en alle vier de banden moesten worden vervangen. Deze moeten in de loop van maandag ter plaatse worden vervangen.

Foto: Duitse Politie

De koeling van de lading is nog steeds gegarandeerd.

Tegen de chauffeur en het bedrijf is een administratieve overtredingsprocedure gestart, die voor beiden waarschijnlijk een hoge boete zal opleveren. Er wordt zelfs gekeken naar een procedure waarbij de vrachtopbrengsten kunnen worden geïnd.

Pas nadat alle vier de banden zijn vervangen, mag de chauffeur weer verder rijden.

Bij verdere controle kwamen ook nog enkele overtredingen van de rij- en rusttijden aan het licht.

Röhlig Logistics en Hapag-Lloyd gaan strategisch partnerschap aan voor biobrandstof om scheepvaartemissies te verminderen

BREMEN – Röhlig Logistics en Hapag-Lloyd, een van ‘s werelds grootste containerrederijen, zijn een strategisch partnerschap aangegaan om scheepvaartemissies te verminderen door de integratie van biobrandstoffen.

Onder de overeenkomst zal Röhlig het geavanceerde biobrandstofproduct “Ship Green” van Hapag-Lloyd gebruiken voor emissiearm zeetransport. Door biobrandstof te kopen die is afgeleid van afval- en reststoffengebaseerde grondstoffen, zorgt Röhlig ervoor dat emissies gelijk aan 100% van de well-to-wake*-voetafdruk van zijn zendingen worden vermeden binnen de Hapag-Lloyd-vloot.

Deze samenwerking is afgestemd op de voortdurende inspanningen van beide bedrijven om duurzame logistieke oplossingen te bieden en bij te dragen aan wereldwijde klimaatbescherming.

“Bij Röhlig Logistics is duurzaamheid een integraal onderdeel van onze bedrijfscultuur en leidt het ons bij alles wat we doen. Daarom zijn we verheugd om samen te werken met Hapag-Lloyd voor dit belangrijke initiatief. Door biobrandstoffen op te nemen in onze zeevrachtoplossingen, stellen we onze klanten in staat om hun duurzaamheidsdoelen te behalen en ondersteunen we tegelijkertijd de transitie naar groenere toeleveringsketens. Dit hernieuwbare alternatief voor traditionele brandstoffen zal beschikbaar zijn voor alle klanten van Sea Freight”, zegt Simon Albrecht, Global Sea Freight Director bij Röhlig Logistics.

“We zijn er trots op om samen te werken met Röhlig Logistics om duurzame transportoplossingen te bevorderen via ons Ship Green-product. Deze samenwerking benadrukt onze gedeelde toewijding om emissies te verminderen en is een belangrijke stap in de reis van Hapag-Lloyd om netto-nul scheepsoperaties te bereiken tegen 2045”, zegt Tom De Wilde, Senior Director Global Account Management bij Hapag-Lloyd.

*Well-to-wake (WTW): Alle directe emissies van scheepsoperaties, inclusief upstream emissies van de productie, het transport en de distributie van brandstoffen.

OM eist boete tegen FVD’er Van Houwelingen om hakenkruis-tweet

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie heeft een boete van 450 euro geëist tegen FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen voor een “onnodig grievende” tweet over voormalig ministers Ernst Kuipers en Karien van Gennip. Hierop is een bewerkte foto te zien van de toenmalige bewindspersonen met een hakenkruisvlag.

In de tweet uit 2022 is ook de originele, onbewerkte foto te zien, waarop Kuipers een vlag hijst over de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Dit zijn zeventien doelen, zoals het uitbannen van armoede, die de lidstaten proberen te behalen.

Van Houwelingen vindt deze doelen “totalitair” en “utopisch” en heeft hiertegen willen waarschuwen, zei hij tijdens een zitting van de meervoudige kamer in van de rechtbank Den Haag. Dat vindt hij zijn taak als Kamerlid en vallen onder vrijheid van meningsuiting. Zijn advocaat verdedigt dat het bericht niet op de man is gericht, maar op de bal.

Daar is de officier van justitie het niet mee eens. Op de fotobewerking is namelijk te zien dat Kuipers de vlag met een hakenkruis hijst, met Van Gennip ernaast. Op deze manier worden de ministers geassocieerd met het “dood en verderf” van het naziregime, redeneert ze.

De officier gaat niet mee in de uitleg van Van Houwelingen dat het hem om de SDG’s en niet de ministers te doen was, omdat hij de doelen expliciet benoemt in het twitterbericht. Op het toenmalige Twitter – inmiddels X – zullen de meeste mensen het bericht maar vluchtig hebben gezien, denkt ze. Daarom gaat deze bedoeling van het Kamerlid naar haar inschatting aan de meesten voorbij.

Achteraf gezien vindt Van Houwelingen het “politiek gezien een onhandige tweet”, omdat deze zijn politieke tegenstanders “een stok om mee te slaan” gaf. Hij bedoelde het hakenkruis niet als een “letterlijke gelijkstelling” met de ministers, maar als een symbool van het kwaad gericht op de VN-doelen. Aanhangers van Van Houwelingen waren ook aanwezig, van wie een tot stilte werd gemaand door de rechter.

Een dag na plaatsing heeft hij het bericht overigens verwijderd en vervangen door een bewerking van dezelfde foto, maar dan met een communistenvlag.

“Het was een beetje dom, of onhandig misschien. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee strafbaar is”, sprak zijn advocaat.

Het OM heeft vorig jaar hetzelfde boetebedrag van 450 euro tegen Van Houwelingen gevraagd voor de tweet. Daartegen kwam hij in verzet en daarom is er een rechtszaak. De rechtbank doet op 21 oktober een uitspraak.

Hamas ziet in aanval 7 oktober overwinning voor zelfbehoud

DUBAI/GAZA-STAD – De aanval van Hamas op Israëlisch grondgebied rond de Gazastrook van een jaar geleden heeft Israël volgens een topman van de Palestijnse beweging “terug naar af” gebracht.

De voormalige leider van Hamas, Khaled Meshaal, stelt dat “de operatie Vloed van al Aqsa” voor de bezettingsmacht een enorme klap is geweest die een bedreiging vormt voor het bestaan van Israël.

De aanval van 7 oktober 2023 was naar het zich laat aanzien een verrassing voor de Israëlische strijdkrachten en inlichtingendiensten, ondanks waarschuwingen uit eigen gelederen en uit onder meer Egypte. In de kleine Gazastrook zitten de Palestijnen sinds 2007 over het algemeen opgesloten, maar er zijn maar weinig aanvallen van betekenis door de versperringen en afrasteringen heen geweest.

De beweging Hamas ziet de aanvallen van een jaar geleden daarom als een groot succes. De beweging stelt maandag om het succes te vieren tientallen raketten te hebben afgevuurd op centraal Israël, inclusief Tel Aviv. Er ging ook een luchtalarm af in centraal Israël.

Volgens Hamas was de aanval van 7 oktober “een noodzakelijke reactie op de Israëlische plannen om de Palestijnen en hun eigendommen te elimineren en alle Palestijnse grond en heiligdommen inclusief het complex van moskee al Aqsa Joods te maken”. Eind 2022 kreeg Israël een nieuwe coalitieregering onder leiding van premier Benjamin Netanyahu die te boek staat als de meest rechtse regeringsploeg ooit in het land.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...