Clicky

donderdag 14 november 2024 - 08:07 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 85

bpost en Zooplus verlengen hun samenwerking tot 2027

ANTWERPEN – Zooplus, een online dierenwinkel die in 30 landen actief is, zal ook de komende drie jaar op bpost rekenen voor de levering van haar pakjes in België. De samenwerking tussen Zooplus en bpost startte in 2022 en werd nu tot grote tevredenheid van alle partijen verlengd tot april 2027.

Zooplus is een internationale webshop die dierenvoeding en andere accessoires voor huisdieren verkoopt. De voorbije twee jaar was bpost al verantwoordelijk voor het versturen en terugsturen van pakjes van Zooplus.

De samenwerking wordt nu met nog eens drie jaar verlengd, wegens groot succes. Voorafgaand aan de nieuwe overeenkomst bracht een delegatie van Zooplus ook een bezoek aan het sorteercentrum in Antwerpen, waar ze onder de indruk geraakten van het pakjesproces bij bpost.

Snelle leveringen

Betaalbare producten en diensten leveren aan topkwaliteit, dat is wat bpost en Zooplus gemeenschappelijk hebben. “De teams van bpost zijn er de laatste jaren in geslaagd om onze leveringen te verzekeren op de snelle wijze die zo belangrijk is voor ons”, zegt Mirza Ahmad, Senior Procurement Manager van Zooplus.

“We zijn dus blij dat we dit contract kunnen verlengen, want we hebben een groot vertrouwen in bpost.”

Europees Hof bevestigt in grote lijnen Mobiliteitspakket maar zet streep door terugkeerplicht voor vrachtwagens

LUXEMBURG – Het Europese Hof van Justitie in Luxemburg bevestigt in grote lijnen de geldigheid van het mobiliteitspakket. Het vernietigt echter de verplichting voor voertuigen om elke acht weken terug te keren naar het operationele centrum van de vervoersonderneming, aangezien de EU-wetgever niet heeft aangetoond dat hij over voldoende informatie beschikte om de evenredigheid van die maatregel te kunnen beoordelen. Dat blijkt uit een arrest van het Europese Hof van vrijdagochtend.

Litouwen, Bulgarije, Roemenië, Cyprus, Hongarije, Malta en Polen hadden bij het Hof van Justitie beroep tot nietigverklaring ingesteld tegen het mobiliteitspakket dat in 2020 door de wetgever van de Europese Unie, dat wil zeggen het Parlement en de Raad, is aangenomen. Deze lidstaten betwisten met name:

  1. het verbod voor chauffeurs om hun normale of compenserende wekelijkse rusttijd in het voertuig door te brengen;
  2. de verplichting voor vervoersondernemingen om het werk van hun chauffeurs zodanig te organiseren dat zij tijdens de werkuren om de drie of vier weken naar het het hoofdkantoor van het bedrijf of hun woonplaats kunnen terugkeren om daar ten minste hun normale of compenserende wekelijkse rusttijd te beginnen of door te brengen;
  3. de vervroeging van de datum van inwerkingtreding van de verplichting om intelligente tachografen van de tweede generatie te installeren en, in het algemeen, de vaststelling van de datum van inwerkingtreding van het bovengenoemde verbod en de bovengenoemde verplichting;
  4. de verplichting voor voertuigen die voor internationaal vervoer worden gebruikt om om de acht weken terug te keren naar het transportbedrijf dat is gelegen in de lidstaat van vestiging van de betrokken vervoersonderneming;
  5. de wachttijd van vier dagen gedurende welke (niet-ingezeten) vervoerders, na een cabotagecyclus die in een gastlidstaat is uitgevoerd, met hetzelfde voertuig geen cabotageritten in dezelfde lidstaat mogen uitvoeren;
  6. de kwalificatie van chauffeurs als ‘gedetacheerde werknemers’ wanneer zij cabotageritten uitvoeren, vervoersritten van de ene lidstaat naar de andere waarbij geen van beide de lidstaat van vestiging van de vervoersonderneming is (zogenaamde ‘cross trade’-ritten) of bepaalde gecombineerde vervoersritten, zodat zij profiteren van de arbeidsvoorwaarden die in de ontvangende lidstaat gelden, met name wat betreft de beloning.

Met het arrest van vandaag verwerpt het Hof de beroepen, behalve voor zover deze gericht zijn tegen de verplichting tot de terugkeerplicht van voertuigen, die het nietig verklaart. Het Parlement en de Raad hebben niet aangetoond dat zij bij de vaststelling van die maatregel over voldoende informatie beschikten om de evenredigheid ervan te kunnen beoordelen.

Voor het overige verwerpt het Hof de argumenten van de verzoekende lidstaten met betrekking tot met name de beginselen van evenredigheid, gelijke behandeling en non-discriminatie, het gemeenschappelijk vervoerbeleid, de vrijheid van dienstverlening, de vrijheid van vestiging, het vrije verkeer van goederen, de beginselen van rechtszekerheid en bescherming van het gerechtvaardigd vertrouwen en de bescherming van het milieu.

Het Hof is van oordeel dat de EU-wetgever de grenzen van zijn ruime beoordelingsvrijheid in deze kwestie niet kennelijk heeft overschreden. Het Hof wijst erop dat de vrijheid om diensten te verlenen op het gebied van vervoer onderworpen is aan een bijzonder regime. Vervoersondernemingen hebben slechts het recht om vrij diensten te verlenen voor zover dat recht hun is verleend door maatregelen die door de EU-wetgever zijn vastgesteld, zoals die welke binnen de werkingssfeer van het mobiliteitspakket vallen.

Bovendien verbiedt dit pakket maatregelen vervoersondernemingen niet om hun vrijheid van vestiging uit te oefenen door dochterondernemingen op te richten in de lidstaten waar zij vervoersdiensten willen verlenen en zich zo dichter bij de werkelijke vraag naar hun diensten te vestigen.

Het Hof is ook van oordeel dat de EU-wetgever met het mobiliteitspakket een nieuw evenwicht heeft willen bereiken tussen de verschillende betrokken belangen, namelijk met name het belang van chauffeurs bij betere sociale arbeidsvoorwaarden en het belang van werkgevers bij het uitvoeren van hun vervoersactiviteiten onder eerlijke commerciële voorwaarden. De wegvervoersector moet, volgens het Hof, veiliger, efficiënter en maatschappelijk verantwoorder worden.

De EU-wetgever had het recht om te overwegen dat, met het oog op die noodzakelijke herverdeling, een grotere sociale bescherming voor chauffeurs zou kunnen leiden tot een stijging van de kosten die bepaalde vervoersondernemingen dragen. De regels die voor dat doel zijn aangenomen, zijn evenredig aan het nagestreefde doel. Bovendien zijn ze zonder onderscheid van toepassing in de hele Europese Unie en discrimineren ze niet ten opzichte van vervoersondernemingen die gevestigd zijn in lidstaten die naar verluidt ‘aan de periferie van de Unie’ liggen.

Als die regels een grotere impact hebben op bepaalde ondernemingen, komt dat doordat zij hebben gekozen voor een economisch exploitatiemodel dat bestaat uit de meeste, zo niet alle, van hun diensten te verlenen aan ontvangers die gevestigd zijn in lidstaten die ver verwijderd zijn van hun lidstaat van vestiging.

Wat het verbod betreft om de normale of compenserende wekelijkse rusttijd in het voertuig te nemen, is dat verbod niet nieuw, maar vloeide het reeds voort uit de eerdere wetgeving zoals uitgelegd door het Hof. De verplichting voor vervoersondernemingen om bestuurders regelmatig naar het transportbedrijf of hun woonplaats te laten terugkeren om ten minste hun normale of compenserende wekelijkse rusttijd te beginnen of door te brengen, belet bestuurders niet om zelf de plaats te kiezen waar zij hun rusttijd willen nemen.

Bovendien kunnen ondernemingen die terugkeer combineren met een terugkeer van de voertuigen naar hun exploitatiecentrum als onderdeel van hun gebruikelijke activiteiten of dit organiseren met behulp van het openbaar vervoer, zodat die verplichting niet noodzakelijkerwijs negatieve gevolgen heeft voor het milieu.

Wat de regels inzake terbeschikkingstelling betreft, heeft de EU-wetgever voor elk type wegvervoer rekening gehouden met de band tussen de geleverde dienst en hetzij de ontvangende lidstaat, hetzij de lidstaat van vestiging, om een ​​eerlijk evenwicht te bereiken tussen de verschillende betrokken belangen. Deze regels zijn, wat cabotage betreft, niet gewijzigd door het mobiliteitspakket en zijn in wezen reeds afgeleid van het eerdere regelgevingskader wat betreft ‘cross trade’-operaties.

Tot slot merkt het Hof op dat de wetgever van de Unie met het mobiliteitspakket ook een nieuw evenwicht heeft bereikt dat rekening houdt met de belangen van de verschillende vervoersondernemingen door de moeilijkheden te verhelpen die zich bij de toepassing van Verordening nr. 1072/2009 16 hebben voorgedaan als gevolg van praktijken die in strijd zijn met het tijdelijke karakter van cabotageoperaties.

Wat meer specifiek de wachttijd voor cabotage betreft, merkt het Hof op dat deze periode, overeenkomstig het doel dat reeds door de eerdere wetgeving werd nagestreefd, bedoeld is om ervoor te zorgen dat cabotageoperaties niet op zodanige wijze worden uitgevoerd dat er een permanente of continue activiteit in de ontvangende lidstaat ontstaat. Die periode is beperkt tot het verbieden van cabotageritten in dezelfde gastlidstaat gedurende die periode, maar verhindert niet dat andere vervoersactiviteiten, zoals internationale vervoersactiviteiten, hetzij naar de lidstaat van vestiging, hetzij naar andere lidstaten worden verricht, gevolgd, indien van toepassing, door cabotageritten in die andere lidstaten.

Oostbuis Westerscheldetunnel in 2026 vier maanden dicht voor herstel

MIDDELBURG – De oostbuis van de Westerscheldetunnel gaat in 2026 vier maanden dicht voor het repareren van de betonschade die vorig jaar is geconstateerd. De kosten van de reparatie bedragen naar schatting tussen de 13,5 en 19,5 miljoen euro en komen voor rekening van de exploitant N.V. Westerscheldetunnel.

Directeur Harald Schoenmakers van de Westerscheldetunnel kon nog niet melden hoe het het verkeer wordt afgewikkeld als de oostbuis dichtgaat. Hij zei dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over het eventueel openstellen van de westbuis van de tunnel voor verkeer in beide richtingen.

Om de overlast door de afsluiting te voorkomen is gekozen voor een technisch gedetailleerde voorbereiding. Ook moet in de komende anderhalf jaar een overeenkomst met een aannemer worden gesloten en is het noodzakelijk een vergunningsprocedure te doorlopen.

Vorig jaar augustus meldde de N.V. Westerscheldetunnel dat er een scheur en een breuk in de oostbuis waren aangetroffen. Onderzoek wees uit dat onder meer de druk van de bovenliggende grond en de samenstelling van de wapening in de betonnen segmenten samen tot de schade hebben geleid.

Bij de reparatiewerkzaamheden wordt gekozen voor het aanbrengen van een nieuwe betonnen ring over een lengte van 30 meter. Volgens de N.V. Westerschelde is de reparatie complex en “de enige oplossing voor duurzaam herstel”. In de periode tot de werkzaamheden is de veiligheid van het verkeer dat door de tunnel rijdt niet in het geding, verzekert de exploitant. Sinds het ontdekken van de schade, wordt de situatie in de tunnel voortdurend gemonitord.

De in 2003 geopende Westerscheldetunnel is 6,6 kilometer lang en verbindt Zeeuws-Vlaanderen met Zuid-Beveland. Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 1 januari 2025 niet meer te betalen voor het rijden door de tunnel. Zeeland krijgt van het Rijk 146 miljoen euro om de gemiste inkomsten door het deels tolvrij maken van de tunnel op te vangen. Vrachtverkeer blijft wel betalen voor de tunnel.

CleanLease verlengt samenwerking met Profile

John Loos (Profile) en Menno Versteeg (CleanLease) bij de contractverlenging tussen de twee bedrijven. Foto: Erna Böhre

VEENENDAAL – De samenwerking met Profile Truck is CleanLease goed bevallen. Zó goed dat deze specialist in textielverzorging het contract met Profile Truck met drie jaar heeft verlengd. Dat CleanLease opnieuw kiest voor Profile Truck is een bevestiging van de fijne samenwerking tussen de twee bedrijven, zegt John Loos, salesmanager Profile Truck Nederland.

Profile Truck is marktleider in de Benelux voor bandenonderhoud en -service voor vrachtwagens, waaronder het wagenpark van CleanLease. Profile Truck biedt deskundig advies om slijtage te verminderen, brandstofverbruik te optimaliseren en CO₂-uitstoot te reduceren. Bovendien biedt het eigen softwareprogramma TYMACON de klant inzicht in kosten en budgetten waardoor aanzienlijke besparingen kunnen worden gerealiseerd en dankzij Profile Euroservice (PES) bedraagt de gemiddelde ‘downtime’ bij bandenpech binnen de Benelux slechts 1:39 uur. In de 34 andere Europese landen waar PES actief is, is de gemiddelde downtime iets meer dan twee uur.

CleanLease is specialist in het reinigen en verhuren van hoge kwaliteit duurzaam textiel aan ziekenhuizen, zorginstellingen en vakantieparken, zowel in Nederland als België. Met een focus op kwaliteitsverbetering, kostenoptimalisatie en het verkleinen van de CO₂-footprint is CleanLease continu bezig met het optimaliseren van zijn dienstverlening, met het oog op klanten en medewerkers, maar zeker ook het milieu. CleanLease staat bekend om zijn betrokkenheid, toegankelijkheid en op maat gemaakte totaaloplossingen; het bedrijf sluit met die werkwijze naadloos aan op de doelstellingen van Profile.

Menno Versteeg, wagenparkbeheerder bij CleanLease is zeer tevreden over Profile Truck. ,,De samenwerking verloopt optimaal. Profile neemt ons enorm veel werk uit handen. De medewerkers in onze vijftien vestigingen weten precies wie ze moeten hebben bij Profile en waar ze naartoe moeten.”

Lachend voegt hij eraan toe: “Ik word door Profile ontzorgd.” Bij Profile Truck is John Loos op zijn beurt blij met het vertrouwen van CleanLease: “Deze verlenging van het contract onderstreept de sterke en langdurige relatie tussen beide bedrijven en hun gezamenlijke toewijding aan kwaliteit, duurzaamheid en klanttevredenheid.”

CNV schort acties vroegpensioen op, FNV vraagt dat aan leden

DEN HAAG – Vakbond CNV heeft vrijdag aangekondigd de geplande acties rond de vroegpensioenregeling voor mensen met zware beroepen op te schorten.

Eenzelfde besluit hangt ook in de lucht bij FNV. Die bond gaat daarover vrijdagavond in gesprek met de zogeheten stakingsraad, waarin afgevaardigde stakingsleiders zitten. Zij beslissen of “het overleg voldoende vertrouwen biedt om nieuwe stakingen op te schorten tot 1 december”, liet een woordvoerder weten.

Volgens de FNV heeft er donderdagavond nog overleg plaatsgevonden over de zogeheten Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU). Daarbij waren onder meer het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en werkgeversorganisatie VNO-NCW aanwezig. “We kunnen geen mededelingen doen over de inhoud van het overleg met minister”, zei de zegsman daarover.

Volgens CNV-voorzitter Piet Fortuin vinden er “constructieve gesprekken” over de RVU plaats. “Deze gesprekken geven ons voldoende vertrouwen om de geplande acties op te schorten. We zijn er echter nog niet”, stelde Fortuin. “CNV zal de schouders er de komende tijd onder blijven zetten om tot de best mogelijke regeling te komen voor onze leden in een zwaar beroep.”

Uitkering

De huidige vroegpensioenregeling, waarmee mensen die langdurig zwaar werk doen eerder met pensioen kunnen, loopt eind volgend jaar af. Zij hebben nu nog recht op een uitkering om de periode tot de AOW-leeftijd te overbruggen. Begin september legden de bonden een nieuw voorstel vanuit het kabinet naast zich neer, omdat de afstand tussen de partijen nog te groot was om verder te onderhandelen.

Daarop volgden acties in meerdere sectoren met grote impact. Politieagenten legden het werk neer tijdens voetbalwedstrijden en spoorwegmaatschappij NS en streekvervoerders kregen te maken met werkonderbrekingen. Nieuwe acties stonden gepland in de week van 14 tot en met 20 oktober.

Facebook mag data over geaardheid niet voor reclames gebruiken

LUXEMBURG – Facebook en Instagram mogen niet zomaar informatie over de geaardheid van mensen gebruiken voor het aanbieden van gerichte reclames. Dit is ook niet toegestaan als een Facebook-gebruiker later zelf openbaar verklaart op mensen van een ander of hetzelfde geslacht te vallen. Het druist namelijk in tegen de Europese regel dat bedrijven niet zomaar alle persoonlijke gegevens mogen opslaan zonder duidelijk doel, oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie.

Het oordeel van de hoogste rechtbank van de EU volgt op een rechtszaak die privacy-activist Max Schrems had aangespannen tegen Facebook-moederbedrijf Meta. Hij kreeg advertenties te zien die gericht waren op homoseksuele personen, hoewel hij op zijn Facebook-profiel nooit zijn geaardheid had gemeld. Hij gaf Meta ook nooit toestemming om dit soort gegevens over hem te gebruiken. Hij spande in Oostenrijk een rechtszaak aan waarmee hij Facebook wilde laten stoppen met de verwerking van gegevens over zijn interesses om zijn geaardheid te bepalen. Dit volggedrag door Meta, ook op basis van surfgedrag op andere sites, zou namelijk tegen Europese privacyregels ingaan.

De hoogste rechtbank van Oostenrijk vroeg het EU-hof om meer duidelijkheid over de uitleg van Europese privacywetgeving. Het ging om de vraag of Meta alle soorten informatie over gebruikers mag verzamelen en voor altijd opslaan voor het aanbieden van gerichte reclame. Ook was het de vraag of Schrems niet zelf afstand had gedaan van het recht op afscherming van informatie over zijn geaardheid, omdat hij bij een rondetafelgesprek in Wenen zelf openlijk zei homoseksueel te zijn.

Gegevensminimalisering

Het EU-hof geeft Schrems op alle punten gelijk. Volgens Europese privacyrichtlijnen moeten bedrijven zich namelijk houden aan ‘gegevensminimalisering’. Ze mogen data slechts verwerken die strikt noodzakelijke doelen dienen. Mogelijk gevoelige gegevens over seksuele of politieke voorkeuren vallen daar dus buiten. De uitspraak kan voor veel internetbedrijven grote gevolgen hebben voor de manier waarop ze geld verdienen aan advertenties in de Europese Unie.

“Meta heeft de afgelopen twintig jaar een gigantische verzameling aan gegevens opgebouwd, en die groeit iedere dag”, legt Schrems’ advocaat Katharina Raabe-Stuppnig uit. “Na dit oordeel mag alleen een klein deel van Meta’s gegevens worden gebruikt voor advertenties, zelfs als gebruikers toestemming geven voor advertenties”.

EU-hof haalt streep door FIFA-regels bij transfers profvoetbal

LUXEMBURG – Het Europese Hof van Justitie heeft een streep gehaald door FIFA-regels over afkoopsommen als speler voortijdig hun contract bij een club verbreken.

Wereldvoetbalbond FIFA moet nu de regels over de contracten van profvoetballers, althans in Europa, wellicht aanpassen.

De zaak belandde bij het EU-hof nadat een Belgische rechter vragen had gesteld over de schadevergoeding die de Belgische club Charleroi eventueel zou moeten betalen aan de Russische club Lokomotiv voor de overname van de Franse voetballer Lassana Diarra.

‘Meerjarenprogramma Terugsluis’ gepubliceerd, wat gebeurt er met de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing?

DEN HAAG – Op 4 oktober is het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis VWH 2026-2030’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit maatregelenpakket beschrijft hoe de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden gebruikt om de Nederlandse vervoerssector te verduurzamen en te innoveren. Denk aan subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadpalen bij bedrijven, de bouw van waterstoftankstations, en het realiseren van efficiënter vervoer.

Vrachtwagenheffing

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert.

De netto-opbrengst van de heffing gaat naar de Nederlandse vervoerssector om te verduurzamen en te innoveren. Dit terugspelen van de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing via subsidies voor (transport)ondernemers heet de ‘terugsluis’.

Subsidieregelingen

Van 2026 tot 2030 komt er meer dan € 1,6 miljard beschikbaar voor de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. Het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030, verduurzaming en innovatie van de vervoersector’ bestaat uit de volgende vijf maatregelen:

  1. Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
    AanZET vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe emissievrije vrachtwagen. De subsidie is een percentage van de verkoopprijs van de vrachtwagen en hangt af van de voertuigcategorie en de bedrijfsgrootte.
  2. Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa)
    SPriLa vergoedt een deel van de kosten voor advies over of voor de aanleg van laadinfrastructuur. Ook kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor batterijen, omdat opslag in batterijen soms een oplossing kan bieden bij een tekort aan netcapaciteit.
  3. Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM)
    SWIM geeft subsidie voor het aanschaffen van waterstofvoertuigen en het aanleggen van waterstoftankstations. De regeling stimuleert samenwerkingsverbanden van uitbaters van waterstoftankstations en vervoerders.
  4. Project Electric Road Systems (ERS)
    ERS maakt al rijdend opladen van elektrische vrachtwagens via bovenleidingen mogelijk. Project ERS onderzoekt of ERS een aanvulling kan zijn op stilstaand laden van vrachtwagens.
  5. Stimuleren innovatie en efficiëntie logistieke keten (SILK)
    De logistieke efficiëntie kan omhoog door de volledige laadcapaciteit (in tonnen) beter te gebruiken en/of door minder met een lege vrachtwagen (in volume) te rijden. Deze regeling bestaat uit zes verschillende maatregelen, die de efficiëntie van de logistieke keten verhogen.

Afstemming

Het meerjarenprogramma is opgesteld na overleg met de vervoerspartijen evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VERN. Zij staan dan ook achter dit programma.
Daarnaast zijn veel andere belanghebbenden betrokken geweest bij het ontwikkelen van het meerjarenprogramma. Dit waren onder andere marktpartijen, maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke en kennisinstellingen, en overheidsorganisaties. Tot slot is er een internetconsultatie geweest, waarbij iedereen heeft kunnen reageren op het concept-meerjarenprogramma.

Start in 2024

Op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector begon het kabinet dit jaar al met het verstrekken van subsidies vanuit de terugsluis, zodat ondernemers niet tot 2026 hoeven te wachten. Dit is mogelijk gemaakt door geld te lenen uit het Mobiliteitsfonds, dat later zal worden terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing.

Reactie Koninklijke RAI Vereniging

Koninklijke RAI Vereniging is erg verheugd dat het nieuwe kabinet het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing in stand houdt en ziet dit als een belangrijke stap voor de verduurzaming voor de sector.

“Dit is een broodnodige ontwikkeling voor de Nederlandse vervoerssector,” aldus Frits van Bruggen, Algemeen Voorzitter van RAI Vereniging. Tot 2030 is er nu zicht op subsidiebudgetten, waarop de sector aanspraak kan maken. Dat betekent meer houvast voor bedrijven met verduurzamingsplannen.

“Met dit programma krijgen bedrijven de kans om te investeren in emissievrije vrachtwagens, laadpalen, en de bouw van waterstoftankstations. De sector staat onder grote druk om te verduurzamen, en zonder deze financiële steun zijn de hoge investeringen simpelweg niet haalbaar.”

Keijzer ziet geen bezwaar tegen ‘terugkeerborden’ in azc’s

DEN HAAG – Minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) ziet geen bezwaren tegen het idee van haar collega Marjolein Faber (Asiel) om in asielzoekerscentra borden op te hangen waarop mensen te verstaan wordt gegeven dat ook aan hun terugkeer wordt gewerkt. “Er zijn ook mensen die hier niet horen te zijn, en daar kan je niet duidelijk genoeg tegen zijn”, aldus de BBB-vicepremier voor aanvang van de wekelijkse ministerraad

Keijzer gelooft niet dat dergelijke borden mensen die echt op de vlucht zijn voor geweld of vervolging, angst zullen aanjagen. “Ik kan me dat niet voorstellen. Als je vlucht uit oorlogsgebied, heb je echt wel voor hetere vuren gestaan.”

Faber zei onlangs na een bezoek aan Denemarken dat zij daar inspiratie heeft opgedaan voor manieren om het voor asielzoekers minder aantrekkelijk te maken om naar Nederland te komen. De borden zouden een idee zijn dat daaruit is voortgekomen.

De strenge boodschap moet in “diverse talen” op de borden komen, zei minister Faber voor aanvang van de ministerraad. Ze heeft nog niet bedacht welke. De bewindsvrouw ontkent dat ze het plan heeft geopperd om even in de aandacht te komen, maar dat er niets van terechtkomt. “Ga er maar van uit dat er wel wat van terecht gaat komen”, zei ze. De minister wil beginnen in de asielzoekerscentra in Ter Apel en Budel.

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) laat in een reactie op de borden weten de voorkeur te geven aan “gerichte communicatie aan de betreffende doelgroepen”. Snelle besluitvorming en duidelijkheid voor asielzoekers is hierbij belangrijk, aldus het COA. Verder geeft het COA aan geen zicht te hebben op wat voor impact dit op vluchtelingen zou hebben, “de borden staan er ook nog niet”.

Heinen vindt het ‘natuurlijk uitstekend’ dat KLM snijdt in kosten

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) vindt het “natuurlijk uitstekend” dat KLM kosten bespaart om zijn financiële positie te verbeteren. De luchtvaartmaatschappij, die deels eigendom is van de Nederlandse staat, kondigde daar eerder deze week maatregelen voor aan.

De overheid moest tijdens de coronapandemie financieel bijspringen om KLM op de been te houden. “Ik heb geen signalen dat dat nu nodig is”, zegt Heinen.

Dat het bedrijf plannen maakt om de winstgevendheid te verbeteren, “juich ik alleen maar toe”, aldus de minister.

Aan de noodsteun die KLM in coronatijd kreeg was al de voorwaarde verbonden dat het bedrijf maatregelen zou nemen om de winstgevendheid ook op de langere termijn te verbeteren.

Een staatsagent die was aangesteld om daarop toe te zien, concludeerde evenwel dat daar te weinig van terecht was gekomen. Heinen zegt zich “als aandeelhouder” te laten informeren over deze nieuwe besparingsoperatie.

Hongarije wil niet meedoen aan ‘koude oorlog’ van EU tegen China

BOEDAPEST – De Europese Unie is op weg naar een “economische koude oorlog” als invoerheffingen voor elektrische voertuigen uit China worden goedgekeurd, meent de Hongaarse premier Viktor Orbán. Hij zei vrijdagochtend op een staatsradiozender dat die tarieven een “grote bedreiging” vormen voor zijn land, dat met “beide blokken” wil blijven handelen.

De premier stelt dat de verkoop van EU-producten moeizamer gaat als de wereldwijde economie is verdeeld in twee blokken en dat het onduidelijk is of zijn land dan kan doorgaan met zijn beleid van “economische neutraliteit”. De Hongaarse economie is sterk afhankelijk van de auto-industrie en Orbán wil meer Chinese autoproducenten naar zijn land halen.

EU-lidstaten stemmen later op vrijdag over heffingen van tientallen procenten op Chinese elektrische voertuigen. Volgens onderzoek van de Europese Commissie subsidieert China zijn industrie voor elektrische voertuigen en moeten Europese automakers daarom worden beschermd. Beijing ontkent zich schuldig te maken aan oneerlijke praktijken en dreigt met vergeldingsheffingen op Europese producten.

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz gaat tegen de heffingen op elektrische auto’s uit China stemmen, meldt het Duitse persbureau dpa op basis van ingewijden. Er was onenigheid binnen de coalitie en de bondskanselier heeft nu het laatste woord, aldus dpa. Minister van Economische Zaken Robert Habeck zou de beslissing van Scholz hebben geaccepteerd. Duitse automakers hebben zich de afgelopen tijd kritisch uitgesproken over de heffingen, omdat China een belangrijke afzetmarkt is. Zij vrezen een handelsoorlog.

Schoof: Wilders houdt ook achter de schermen vast aan noodwet

DEN HAAG – Geert Wilders houdt niet alleen stevig vast aan de veel bediscussieerde asielnoodwet als de camera’s draaien, zei premier Dick Schoof voor aanvang van de ministerraad.

Ook achter de schermen blijft de PVV-leider volhouden dat hij alleen op deze manier het aantal asielzoekers omlaag wil brengen, en niet via een spoedwet. De minister-president zegt te werken aan een “goede landing” van de plannen en spreekt van “spannende weken”.

Vorige week zei Schoof dat hij in overleg wilde met de vier fracties over de asielaanpak, om ervoor te zorgen dat de kabinetsplannen kunnen rekenen op voldoende steun. Het is volgens de premier een “misverstand” dat hij hier doelde op een gesprek met de vier vicepremiers en vier fractievoorzitters van de coalitiepartijen. Deze week heeft hij elk van de vier (interim-)fractievoorzitters individueel gesproken.

“Ik ga niet ontkennen dat het spannende weken zijn”, aldus Schoof.

Meer nieuwbouwwoningen verkocht in tweede kwartaal

DEN HAAG – In het tweede kwartaal van 2024 werden 6,1 duizend nieuwbouwkoopwoningen verkocht. Dat is 30 procent meer dan een kwartaal eerder, en bijna 84 procent meer dan een jaar eerder. De verkoopprijs van een nieuwbouwwoning is vergeleken met het tweede kwartaal van 2023 vrijwel gelijk gebleven. Bestaande koopwoningen werden voor het vierde kwartaal op rij duurder. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, Kadaster en Eurostat.

Het was het derde kwartaal op rij dat er een positieve jaar-op-jaar ontwikkeling te zien was in het verkochte aantal nieuwbouwwoningen. Daarvoor was juist zes kwartalen op rij sprake van een negatieve jaar-op-jaar ontwikkeling. Ook het aantal verkochte bestaande koopwoningen zit in de lift: er werden er in het tweede kwartaal 47,9 duizend verkocht, 7,7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023.

Prijsontwikkeling nieuwbouwkoopwoningen vlakt af

Het prijsniveau van nieuwbouwkoopwoningen is, vergeleken met een jaar eerder, met 0,2 procent licht toegenomen. Dit blijkt uit de prijsindex voor nieuwbouwkoopwoningen, die corrigeert voor de kwaliteit en type van de verkochte nieuwbouwwoningen. De jaar-op-jaar ontwikkeling van de prijzen van nieuwbouwwoningen ligt nu voor het vierde kwartaal op rij onder de 5 procent toename. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwbouwwoning bedroeg in het tweede kwartaal van 2024 ruim 479 duizend euro.

Het prijsniveau van bestaande koopwoningen laat juist een stijgende trend zien. De prijsindex voor bestaande koopwoningen steeg voor het vierde kwartaal op rij. Vergeleken met een kwartaal eerder lag het prijsniveau 2,9 procent hoger en vergeleken met een jaar eerder 8,6 procent hoger. De gemiddelde verkoopprijs van een bestaande koopwoningen bedroeg in het tweede kwartaal 441 duizend euro.

Huizenprijzen in EU gemiddeld 2,9 procent gestegen

De prijsindexen van bestaande koopwoningen en nieuwbouwkoopwoningen samen genomen laten in Nederland een stijging van 7,7 procent zien ten opzichte van een jaar eerder. In acht andere EU lidstaten was er sprake van een grotere stijging dan in Nederland. De grootste stijging vond plaats in Polen, waar de huizenprijzen stegen met 17,7 procent. Gemiddeld stegen de huizenprijzen in de EU in het tweede kwartaal van 2024 met 2,9 procent.

Dode bij eenzijdig ongeval in Gelderse Afferden

Politie

AFFERDEN – Bij een eenzijdig auto-ongeluk in het Gelderse dorp Afferden is in de nacht van donderdag op vrijdag een persoon omgekomen, meldt de politie op X.

Het ongeluk gebeurde op de Koningstraat in de plaats in de gemeente Druten.

De automobilist raakte van de weg, kwam tot stilstand tegen een boom en overleed. Het is onduidelijk hoe het ongeval kon gebeuren.

Havenarbeiders VS schorten grote staking op

NEW YORK – Havenarbeiders langs de Amerikaanse oostkust en de Golf van Mexico hebben een grote staking opgeschort nadat er een voorlopige overeenkomst is gesloten over een forse loonsverhoging. De staking begon dinsdag en trof havens die ongeveer de helft van de zeevracht van de Verenigde Staten verwerken.

De staking werd uitgeroepen door de vakbond International Longshoremen’s Association (ILA). Er deden ongeveer 45.000 arbeiders in 36 havens aan mee, waaronder de havens van Boston, New York en Houston. Het ging om de eerste door de ILA opgezette staking sinds 1977.

Door de actie werd bijvoorbeeld het vervoer van containers met bijvoorbeeld kleding en levensmiddelen geraakt, maar ook het transport van auto’s. Economen hadden gezegd dat de staking grote schade aan de Amerikaanse economie zou toebrengen.

Voorlopige deal

De bond heeft volgens bronnen nu met werkgeversorganisatie United States Maritime Alliance een voorlopige deal gesloten over een loonsverhoging van 62 procent over een periode van zes jaar. De staking wordt opgeschort tot 15 januari om de overeenkomst verder uit te werken. Zo moet nog worden besproken hoe banenverlies door automatisering in havens voorkomen kan worden.

De Amerikaanse president Joe Biden liet weten blij te zijn dat de staking voorbij is. Hij had eerder de werkgevers opgeroepen met een goed en eerlijk loonbod te komen om de staking te beëindigen.

Scheepvaart

Het zal naar verwachting wel enige tijd duren voordat de verstoringen van de scheepvaart door de staking opgelost zijn. Er liggen nog minstens 54 schepen te wachten buiten havens om gelost te kunnen worden en er worden meer schepen verwacht die nu nog onderweg zijn.

Door de staking was er ook angst in de VS dat er schappen in winkels leeg zouden raken en dat leveringen van spullen voor het feestdagenseizoen getroffen konden worden. De brancheorganisatie voor de Amerikaanse detailhandel zegt dan ook dat het einde van de staking goed nieuws is voor de economie en Amerikaanse gezinnen.

Rotterdam

De haven van Rotterdam zei dat als de staking langer dan een week zou gaan duren, dat ook gevolgen zou hebben voor die haven. Het systeem zou onder druk komen te staan, omdat goederen bestemd voor de VS zich zouden ophopen.

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...