Clicky

woensdag 25 december 2024 - 20:08 uur
BAS World
Home Blog Pagina 83

TLN in gesprek met Belastingdienst: ‘eigen rijder is geen schijnzelfstandige’

ZOETERMEER – Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer handhaven op schijnzelfstandigheid. De lopende modelovereenkomsten blijven geldig tot de einddatum. De modelovereenkomst voor het inzetten van zzp-ers in het beroepsgoederenvervoer met materieel boven de 3.500 kg is nog geldig tot 15 oktober 2025.

Werken volgens deze overeenkomst is niet verplicht maar geeft wel de zekerheid dat er geen sprake is van een dienstverband, meldt TLN. De basis van de overeenkomst is een eigen vrachtwagen en vervoersvergunning. Of de vrachtwagen in eigendom is of dat er sprake is van lease maakt niet uit. Wil je zekerheid? Gebruik dan de modelovereenkomst nog zolang het kan.

De Belastingdienst wil bestaande overeenkomsten niet langer verlengen. TLN voert gesprekken met de Belastingdienst om de duidelijkheid vooraf op een andere manier te verkrijgen.

Het standpunt van TLN is dat een eigen wagen met een vervoersvergunning voldoende moet zijn om aan te tonen dat er sprake is van zelfstandig ondernemers. Dat is altijd al zo geweest. Wat onze sector anders maakt dan andere sectoren is de aard en omvang van de investering die een zzp-er moet doen in een eigen vrachtwagen (lease of koop maakt niet uit, het gaat om de financiële verplichting), in combinatie met de NIWO-vergunning (en dus de eis van vakbekwaamheid, kredietwaardigheid, betrouwbaarheid en reële vestiging). Daarmee lopen zzp-ers in onze sector ook echt ondernemersrisico, debiteurenrisico etc., dat is wezenlijk anders dan een schijnzelfstandige.

TLN streeft ernaar om ook in de toekomst deze duidelijkheid te krijgen. Dat is de inzet in de gesprekken met de Belastingdienst die lopen. Dit is immers een heel andere situatie dan zzp-ers in de zorg of het onderwijs, waar er nauwelijks sprake is van een investering of verschillen met werknemers.

Monaco behoudt Formule 1-race zeker tot en met 2031

MONACO – De Formule 1 blijft in ieder geval tot en met 2031 in Monaco. De organisatie van de hoogste raceklasse heeft het na volgend jaar aflopende contract met het prinsdom met zes jaar verlengd, maakte de organisatie bekend op haar website. In 2025 is het 75 jaar geleden dat de eerste GP van Monaco werd georganiseerd.

Daarmee was het prinsdom al onderdeel van het eerste Formule 1-seizoen. Monaco, waar wordt geracet in de smalle straten van Monte Carlo, heeft sinds 1955 een vaste plek op de kalender.

Max Verstappen won de race in zijn woonplaats vorig jaar en in 2021. Dit seizoen schreef de Monegask Charles Leclerc voor het eerst de GP voor eigen publiek op zijn naam.

Voorspelbaar

Er waren de afgelopen jaren regelmatig geruchten over de toekomst van de race in Monaco. Inhalen is er moeilijk, waardoor de GP’s regelmatig voorspelbaar verlopen. Ook zou de Formule 1 meer geld van de organisatoren hebben geëist, omdat de GP’s van bijvoorbeeld Saudi-Arabië en Bahrein een grotere eigen bijdrage leveren.

Formule 1-baas Stefano Domenicali zegt blij te zijn met de verlenging van het contract. “De straten van Monte Carlo zijn uniek en een beroemd onderdeel van de Formule 1. De GP van Monaco blijft een race waar alle coureurs van dromen deze te winnen”, stelt de Italiaan in een verklaring.

De GP van Monaco is volgend jaar van 23 tot en met 25 mei, in de jaren erna steeds in het eerste volledige weekend van juni.

Bijna 65.000 ton vracht vervoerd op Brussels Airport in oktober

ZAVENTEM – De gevlogen vrachtvolumes op Brussels Airport stegen in oktober met 1 procent om uit te komen op 53.960 ton. Ook voor het globale vrachtvolume is er een toename van 1 procent ten opzichte van oktober 2023, naar een totaal van 64.646 ton.

Het volvrachtsegment kent een stijging van 2 procent, terwijl het vrachtvervoer aan boord van passagierstoestellen een daling kende van 3 procent. Voor de expressdiensten is er een toename van 1 procent, en we zien een toename van de getruckte volumes met 1 procent.

De voornaamste importregio’s zijn Azië, Afrika en Noord-Amerika. Voor wat de export betreft, staat opnieuw Azië op de eerste plaats, gevolgd door Noord-Amerika en dan Afrika.

Het aantal cargovluchten is met 12 procent gestegen ten opzichte van oktober 2023.

Emma Heesters (28) heeft baarmoederhalskanker

Emma Heesters heeft baarmoederhalskanker. De 28-jarige zangeres deelt dat bericht via Instagram. “Dit was uiteraard een enorme shock”, aldus Heesters.

“De afgelopen weken zijn intens geweest, met aan de ene kant veel ziekenhuisafspraken en behandelingen, en aan de andere kant optredens in GelreDome, Ahoy en mijn eigen tour”, vertelt Heesters. “Ik heb ontzettend veel energie en kracht geput uit het op het podium staan tijdens deze emotionele periode.”

Heesters moet chemotherapie ondergaan, waardoor ze haar agenda voor de komende drie maanden leeg moet maken. “Ik weet nog niet hoe het zal gaan, en ik wil mezelf de beste kans geven om mijn lichaam zo positief mogelijk te laten reageren op de behandeling.”

Heesters schrijft dat ze er “alle vertrouwen” in heeft dat ze weer “gezond zal worden”. “Ik hoop dat ik jullie snel een positieve update kan geven.”

BD Logistics neemt expresskoerier Top-Speed over en lanceert nieuwe pijler rond spoedleveringen

BORNEM – BD Logistics, Belgisch specialist in logistiek met toegevoegde waarde, kondigt met trots de overname aan van Top-Speed, een expert in dringende en tijdgevoelige leveringen uit Mechelen. Met de integratie van Top-Speed zal BD Logistics een aparte pijler rond expressleveringen uitbouwen, wat hun dienstverlening verder zal versterken.

BD Logistics en Top-Speed: een perfecte match

Top-Speed, actief sinds 2001, heeft een sterke reputatie opgebouwd in transport, met een focus op flexibiliteit en betrouwbaarheid. Het bedrijf biedt oplossingen voor klanten die snelle en tijdgevoelige leveringen vereisen, en heeft door de jaren heen bewezen een betrouwbare partner te zijn in de logistieke sector.

Een perfecte match met BD Logistics, aldus managing director Kristof Gouvaerts: “Bij BD Logistics draait het rond waarde creëren voor onze klanten. Tijdig en snel leveren hoort hier dan ook vaak bij. Met de integratie van Top-Speed halen we hier heel wat extra ervaring en klanten rond binnen. We gaan onze dienstverlening dus nog verder kunnen optimaliseren.”

De overname van Top-Speed biedt BD Logistics de kans om haar “sneltransportdiensten” verder te ontwikkelen en een nieuwe strategische pijler rond expressleveringen te introduceren.

Een nieuwe pijler: focus op expressleveringen

Door de ervaring en expertise van Top-Speed te integreren, kan BD Logistics nu een nog grotere focus leggen op expressleveringen. Deze nieuwe pijler zal zich richten op goederen die snel geleverd of opgehaald moeten worden, wat een waardevolle aanvulling vormt op het bestaande dienstenaanbod van BD Logistics.

Ambitieuze groeistrategie

De overname van Top-Speed sluit aan bij de ambitieuze groeistrategie van BD Logistics. Met strategische acquisities zoals deze versterkt BD Logistics haar marktpositie en breidt zij haar dienstenaanbod verder uit. In september nam BD Logistics fietskoerier Foodsprint over.

Met de overname van Top-Speed zet BD Logistics opnieuw een stap vooruit in haar streven naar voortdurende groei en innovatie. De combinatie van Top-Speed’s expertise in expressleveringen en BD Logistics’ bestaande logistieke capaciteiten zorgt voor een nog breder aanbod aan logistieke oplossingen.

Eigenaar David Roeis stapt samen met 14 medewerkers over naar BD Logistics. “Ik ben zeer tevreden dat Top-Speed bij BD Logistics onder de vleugels komt. Hun ambitieuze groeistrategie stelt ons in staat om de activiteiten verder uit te bouwen en onze oplossingen te versterken. Ik kijk ernaar uit om mee te schrijven aan dit verhaal”, aldus Roeis.

Fietser in Smilde overleden, mogelijk aanrijding met doorrijder

SMILDE – Het lichaam van een 60-jarige fietser uit Smilde is in de nacht van woensdag op donderdag gevonden aan de Boerenlaan in het Drentse dorp.

De politie zegt rekening te houden met een aanrijding waarbij de andere partij is vertrokken.

De man was uren vermist totdat hij rond 02.30 uur met zijn fiets werd gevonden langs de landweg, meldde de politie donderdagochtend.

Op de plek van de mogelijke aanrijding werd volgens een politiewoordvoerder een autospiegel gevonden.

Getuigen wordt gevraagd zich te melden. Ook vraagt de politie om dashcambeelden, beelden van videodeurbellen en bewakingsbeelden uit de omgeving.

ILT constateert tekortkomingen bij driekwart van de geïnspecteerde chemische groothandels

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet streng toe op naleving van de Wet precursoren voor explosieven (Wpe) om te voorkomen dat gevaarlijke stoffen eventueel in verkeerde handen vallen. Tijdens inspecties in het tweede en derde kwartaal van 2024 constateerde de ILT bij chemische groothandels diverse tekortkomingen in de naleving van de regels.

Veel bedrijven voerden geen verplichte controle uit op klantidentiteit en eindgebruik van stoffen, verkochten stoffen aan particulieren zonder vergunning of waren onvoldoende op de hoogte van de regels. Van de 27 geïnspecteerde groothandels ontvingen 20 een waarschuwingsbrief. Om de veiligheidsrisico’s te verkleinen, moeten zij hun werkwijze aanpassen vóór de herinspecties in 2025.

Verkoop aan niet-vergunninghouders

Sommige stoffen zoals bijvoorbeeld waterstofperoxide kunnen dienen als grondstof (precursor) voor explosieven. Op zichzelf zijn deze stoffen vaak niet gevaarlijk, maar in bepaalde combinaties kunnen ze veel schade aanrichten. Precursoren waar een beperking voor geldt staan in lijst 1 (bijlage I van de EU Verordening 2019/1148).

Voor de lijst 1-stoffen geldt dat ze niet aan particulieren zonder vergunning mogen worden verkocht. 11 chemische groothandels hadden dit wel gedaan, waardoor onbevoegden de beschikking kregen over grondstoffen waarmee explosieven kunnen worden gemaakt.

Verificatieplicht

Chemische bedrijven zijn verplicht om bij iedere transactie het legitimatiebewijs van zowel de particuliere als zakelijke klant te controleren. Daarnaast moeten zij verifiëren en registreren of het eindgebruik van de precursor overeenkomt met de bedrijfsactiviteiten van de zakelijke klant. Er waren 18 chemische groothandelaren die de verificatieplicht niet uitvoerden. Alle 18 hadden het legitimatiebewijs van de klant niet fysiek gecontroleerd en 13 bedrijven hadden ook niet of onvoldoende gecontroleerd of geregistreerd of het eindgebruik klopte met de bedrijfsactiviteiten van de klant.

Informeren, opleiden en trainen

Bedrijven die handelen in precursoren voor explosieven moeten hun werknemers uitleg geven en trainen, zodat het personeel de verplichtingen die gelden bij de verkoop van precursoren kent en toepast. 6 chemische groothandels hadden het eigen personeel niet opgeleid of geïnformeerd over wet- en regelgeving.

Zakelijke klanten moeten door een chemische groothandel worden geïnformeerd over de regels en verplichtingen die gelden voor de handel in precursoren voor explosieven. Er waren 2 groothandels die hun zakelijke kopers onvoldoende hadden geïnformeerd.

Meldplicht ‘verdachte transacties’

Om illegale vervaardiging van explosieven te voorkomen en op te sporen, geldt er een meldplicht bij verdachte transacties. Deze transacties moeten binnen 24 uur worden gemeld bij het meldpunt Verdachte Transacties Chemicaliën van de Belastingdienst. Er waren 5 chemische groothandels die niet (voldoende) op de hoogte waren van deze meldplicht.

Over het toezicht van de ILT

Als toezichthouder op de naleving van de Wet precursoren voor explosieven (Wpe) kijkt de ILT of producenten, distributeurs, groothandel en detailhandel een systeem hebben voor registratie van en controle op verkoophandelingen van precursoren voor explosieven. En in hoeverre het personeel dit systeem op de juiste manier uitvoert. Het gaat daarbij om verkoop van precursoren aan andere marktdeelnemers (verkopers), professionele gebruikers en particulieren.

BLAD Rijopleidingen zet eerste Volvo FH Aero-lestruck met Camera Monitor System op de weg

ROTTERDAM – BLAD Rijopleidingen uit Rotterdam heeft een nieuwe Volvo FH Aero 420 4×2-lestruck in gebruik genomen. Het is voor BLAD Rijopleidingen de eerste lestruck die is voorzien van een Camera Monitor System in plaats van traditionele spiegels. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Rotterdam.

“Kandidaten zijn enthousiast over het zicht dat het Camera Monitor System biedt”, vertelt Boris van den Bosch, instructeur bij BLAD Rijopleidingen. “De eerste tien minuten is het ontbreken van spiegels even wennen, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het Camera Monitor System beter zicht biedt dan traditionele spiegels.”

“Hét grote voordeel van het Camera Monitor System is dat je zoveel meer ziet en veel minder dode hoek hebt. Als je een rotonde oprijdt of een weg oversteekt, belemmeren spiegels soms het zicht: er verdwijnt wel eens een auto of een fietser achter een spiegel. Bij een lestruck speelt dat nog eens extra omdat je normaal gesproken dubbele spiegels hebt, voor zowel de leerling als de instructeur. Met het camerasysteem is dat probleem helemaal verdwenen. Wat mij ook opvalt is dat je haarscherp beeld hebt, ook als het buiten grauw en miezerig weer is. Dat geldt ook voor rijden in het donker, dan kun je night vision inschakelen. We hebben een extra camerasysteem laten monteren dat de resterende dode hoek in beeld brengt. Hiermee zie je als chauffeur meer dan met front- en trottoirspiegels.”

Veilig onderweg

De nieuwe Volvo FH Aero biedt meer voordelen, vertelt Van den Bosch. “Het goede van de Volvo FH is behouden en verder verbeterd met functies die voor ons nieuw zijn, zoals Intelligent Speed Assist dat een signaal geeft als je te hard rijdt. Met de vernieuwde geavanceerde I-See software wordt de kandidaat nu ook ondersteund bij het nemen van bochten en rotondes, doordat de cruise control de snelheid tijdig reduceert.”

De truck is verder uitgerust met de nieuwe veiligheidssystemen die sinds juli verplicht zijn in het kader van de GSR-veiligheidsregelgeving, zoals Driver Alert Support en Side Collision Avoidance Support. Verder is de truck voorzien van Adaptive Cruise Control met Stop & Go die bij alle snelheden werkt. Dat systeem helpt om een veilige afstand te houden tot het voertuig dat voor de truck rijdt.

Ruimte voor vier personen

De Volvo FH Aero Globetrotter is helemaal ingericht als lestruck. De nieuwste aanwinst van BLAD Rijopleidingen is voorzien van dubbele bediening en biedt ruimte aan vier personen. Op de plek waar normaal het bed zit, zijn af fabriek twee extra stoelen voor passagiers geplaatst. Van den Bosch: “Als instructeur gaan we altijd mee met examens en dankzij de vierde stoel is er ruimte voor een extra persoon, zoals een examinator in opleiding.”

De nieuwe lestruck is overal welkom

Met de nieuwe Volvo FH Aero is BLAD Rijopleidingen klaar voor de toekomst. “We rijden veel in en rond Rotterdam en hier gaat vanaf 1 januari een zero-emissiezone in. Dat was een van de redenen om nu een lestruck te vervangen want met deze truck mogen we ook de komende jaren zero-emissiezones in. Ook voor de examens willen we een truck die een CBR-examinator overal naartoe kan sturen, zonder eerst na te hoeven denken of de truck daar wel mag komen.”

Service van de dealer

BLAD Rijopleidingen heeft twee Volvo-lestrucks in de vloot. “We rijden al vele jaren met Volvo-trucks: het zijn betrouwbare voertuigen waar een goede dealerorganisatie achter staat. We hebben nagenoeg nooit technisch malheur met een truck, maar als dat wel het geval is dan moet dat snel worden verholpen. We kunnen het richting een kandidaat niet maken om een examen te moeten afzeggen omdat er iets is met de truck. Bij Volvo Group Truck Center is de service goed geregeld. Als je belt, staan ze meteen voor je klaar.”

BLAD Rijopleidingen is in 1952 opgericht in Rotterdam. BLAD Rijopleidingen biedt rijopleidingen voor het motor-, auto-, aanhangwagen- en truckrijbewijs en heeft een ruim aanbod Code 95-chauffeurstrainingen. Het bedrijf verhuist begin volgend jaar naar een nieuw pand in Hoeksche Waard.

Hoofdeconoom CBS: consument is somber, maar gedraagt zich niet zo

DEN HAAG – De Nederlandse consument heeft flink bijgedragen aan de economische groei in het derde kwartaal. Zo gaven zij meer uit aan kleding en spulletjes voor in huis. Toch is het consumentenvertrouwen nog altijd relatief laag. “Het sentiment is nog altijd somber”, erkent ook hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “Maar zo gedragen we ons niet.”

De consumptie van huishoudens steeg in het derde kwartaal met 0,8 procent. In de drie maanden daarvoor daalde de consumptie nog, met 0,8 procent. “Wat daarbij mee kan spelen, is dat mensen meer te besteden hebben”, legt Van Mulligen uit. “De lonen stijgen harder dan de prijzen, ook al is de inflatie nog aan de hoge kant. Maar de inflatie zit onder meer bij de woninghuur en tabak. Dus als men niet rookt of huurt, hebben zij geen last van deze gestegen prijzen.”

Het consumentenvertrouwen is daarentegen nog altijd negatief en lag in september op min 21, meldde het CBS eerder. Een getal onder de 0 duidt daarbij op een overwegend negatieve stemming, boven de 0 op een overwegend positieve stemming. Het vertrouwen verbeterde in september licht ten opzichte van augustus, maar viel in oktober opnieuw wat terug naar min 22.

Een door Van Mulligen veelgehoorde verklaring voor het sombere sentiment is dat de prijzen nog altijd hoog zijn, bijvoorbeeld in de supermarkt. “De piek in de inflatie is achter de rug, maar de consument schrikt nog altijd bij het doen van boodschappen, hoe hoog de prijzen zijn. Alles voelt nog steeds heel erg duur”, aldus de CBS-hoofdeconoom. “Mensen hebben een referentie van wat iets normaal zou moeten kosten. Dat kader is nog niet meegegroeid: zo vinden we het niet normaal dat een brood op sommige plekken 5 euro kost.”

Financial Times: Duitse terminals moeten Russisch gas weigeren

BERLIJN – Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft het staatsbedrijf Deutsche Energy Terminal (DET) opgedragen leveringen van Russisch gas te weigeren. Ook andere Duitse gasterminals is gevraagd geen Russische ladingen vloeibaar gemaakt aardgas (lng) meer aan te nemen. Dit meldt zakenkrant Financial Times.

DET had het ministerie laten weten dat bij de terminal in Brunsbüttel in de deelstaat Sleeswijk-Holstein zondag een Russische lading lng was aangekomen. Vorige week opperde Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen het idee om Russisch gas te vervangen door meer import uit de Verenigde Staten.

Duitsland was Europa’s grootste importeur van Russisch gas voordat Vladimir Poetin in 2022 Oekraïne binnenviel. Toen Poetin de gastoevoer via pijpleidingen naar Duitsland en andere Europese landen afsneed, liet bondskanselier Olaf Scholz verschillende lng-terminals bouwen om gas per schip te kunnen blijven ontvangen. Hoewel de VS en het Verenigd Koninkrijk de invoer van Russisch gas hebben verboden, blijft de EU de brandstof importeren.

Het meeste Russische gas gaat naar Frankrijk, Spanje en België. Duitsland heeft sinds de oorlog in Oekraïne geen Russisch gas rechtstreeks geïmporteerd. De instructie van het ministerie “zorgt ervoor dat dit zo blijft”, aldus de brief aan DET, waaruit de Financial Times citeert. Volgens de zakenkrant heeft het Duitse staatsenergieconcern Sefe echter een langetermijncontract om lng in te voeren uit het Russische Jamal-schiereiland, dat in Frankrijk weer omgezet wordt in gas. Sinds oktober 2022 komt dit gas volgens de Financial Times in Duitsland terecht.

Alle PFAS geclassificeerd als Zeer Zorgwekkende Stof

DEN HAAG – Alle PFAS komen in Nederland op de lijst met Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) te staan. Dat wil zeggen dat voor al deze stoffen per direct een minimalisatieplicht gaat gelden.

Bedrijven moeten dus voorkomen dat ze PFAS uitstoten naar lucht en water. Als dat echt niet mogelijk is, moeten bedrijven de emissie zo veel als mogelijk verminderen. Daarvoor moeten ze eens in de vijf jaar een vermijdings- en reductieplan opstellen.

PFAS is recent als prioritaire stof opgenomen in OSPAR, een verdrag ter bescherming van de Noord-Oost Atlantische Oceaan. Alle aangesloten landen, waaronder Nederland, hebben een verplichting om deze stoffen te minimaliseren. Daarmee worden alle PFAS in Nederland nu bestempeld als ZZS. Dat heeft staatssecretaris Jansen vandaag aan de Tweede Kamer gemeld.

ZZS zijn stoffen die gevaarlijk zijn voor mensen en de leefomgeving. Ze kunnen bijvoorbeeld kankerverwekkend zijn of schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid.

Staatssecretaris Jansen: “We weten allemaal dat PFAS een stof is die je liever kwijt dan rijk bent. Daarom werken we samen met gemeenten en provincies aan het verminderen van PFAS in het leefmilieu. Dat alle PFAS nu ZZS zijn, gaat enorm helpen.”

Meer instrumenten voor gemeenten en provincies

Er wordt al lang gevraagd door gemeenten en provincies, en ook door de Tweede Kamer, om meer PFAS op de ZZS-lijst te zetten. Dat geeft meer instrumenten om de uitstoot van PFAS tegen te gaan door middel van vergunningverlening, handhaving en toezicht.

Nederland werkt momenteel in Europa aan een zo breed mogelijk verbod op PFAS. Nederland heeft samen met Zweden, Noorwegen, Denemarken en Duitsland een voorstel voor een Europees verbod voor PFAS ingediend. Het Europese verbod moet gaan gelden voor de productie, gebruik, verkoop en import van PFAS die in de vele duizenden producten zitten die we elke dag gebruiken.

Rijkscoördinator PFAS/Chemours

Staatssecretaris Jansen heeft vandaag ook aan de Tweede Kamer gemeld dat er een centraal aanspreekpunt komt bij de Rijksoverheid voor gemeenten en de provincie Zuid-Holland over de PFAS-problematiek rondom het bedrijf Chemours. Daarvoor wordt een Rijkscoördinator aangesteld.

De PFAS-problematiek raakt meerdere beleidsterrein binnen het ministerie van IenW alsook het beleidsterrein van verschillende ministeries. De Rijkscoördinator zal fungeren als interdepartementaal aanspreekpunt. Judith Elsinghorst, directeur Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s bij het Ministerie van IenW, zal deze rol op zich nemen. Elsinghorst is vanuit haar huidige functie, die ze ook zal blijven vervullen, goed ingevoerd in de PFAS-problematiek. Ze heeft goede contacten bij het lokale en regionale bestuur rondom Chemours en bij de andere betrokken ministeries.

Zorgen van omwonenden centraal stellen

Ze zal samen met de gemeenten en provincie de komende tijd bekijken hoe het Rijkscoördinatorschap precies ingevuld zal worden en wat nodig is om het tot een succes te maken.

Elsinghorst: “De afgelopen jaren is er aantal acties in gang gezet in de regio Dordrecht. Uit een recente verkenning van het RIVM waarbij omwonenden van Chemours zijn geënquêteerd blijkt dat veel omwonenden nog grote zorgen hebben over PFAS en Chemours, en dat ze een grote diversiteit aan vragen hebben en waardevolle ideeën over nader uit te voeren onderzoeken. Rijk, Provincie en Gemeenten zullen ieder vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid verder moeten bouwen om een veilige leefomgeving voor de regio te waarborgen. Als Rijkscoördinator voel ik het als mijn verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede samenwerking tussen alle overheidspartijen en een adequate inbreng vanuit het Rijk in dit proces.”

Met het vervullen van de rol van Rijkscoördinator wordt invulling gegeven aan een wens van de Tweede Kamer.

Zuidema Groep, Roelofs en Fieten Olie gaan voor zes MAN hTGX waterstoftrucks

MAN gaat begin 2026 naar verwachting zes geavanceerde MAN’s hTGX in Nederland leveren. De nieuwe waterstoftruck van MAN, die recent door een internationale jury werd bekroond met de Truck Innovation Award 2025, zijn voorbestemd voor Zuidema Groep, Roelofs en Fieten Olie, om ingezet te worden in de regio Noordoost-Nederland. Waarmee de drie ondernemingen een duidelijk statement afgeven over de energietransitie die ze doorlopen.

Zuidema Groep, Roelofs en Fieten Olie beschikken begin 2026 naar verwachting alle drie over twee nieuwe MAN hTGX waterstoftrucks, via MAN-dealer Roordink Bedrijfswagens uit Zwolle. Namens de drie ondernemingen waren de directies recent aanwezig bij de presentatie van een MAN hTGX demonstratietruck in Steenwijk, met als decor het recent geopende zeventigste tankstation van Fieten Olie. Deze tankstationexploitant gaat er ook voor zorgen dat er vanaf begin 2026 waterstof kan worden getankt op Bedrijvenpark Eeserwold in Steenwijk, onder andere voor de beoogde MAN’s hTGX.

SWIM-subsidie

Voor de aanschaf van de zes MAN’s hTGX hebben de drie ondernemingen een beroep gedaan op de SWiM-subsidie (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit). Deze subsidie van de Rijksoverheid geeft een impuls aan de ontwikkeling van waterstoftankstations en waterstofvoertuigen in Nederland. Eind 2024 wordt duidelijk welke inschrijvers de subsidie toegekend krijgen.

“Prachtig toch, dat er straks waarschijnlijk zes MAN waterstoftrucks namens onze bedrijven door deze regio gaan rijden”, verklaart algemeen directeur Gerard Hoiting van Roelofs. “Op deze manier worden de mogelijkheden voor het gebruik van waterstof in het zware transport en voor ondernemers heel concreet. In combinatie met een energiehub op Bedrijvenpark Eeserwold maken we samen concrete stappen in de energietransitie.”

MAN hTGX vanaf 2025 leverbaar

Als eerste Europese truckfabrikant brengt MAN Truck & Bus in 2025 een waterstoftruck op de markt. Deze MAN hTGX is voorzien van de H45 waterstofmotor die is gebaseerd op de beproefde D38 dieselmotor. De directe inspuiting van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof, die is gecomprimeerd onder een druk van 700 bar (CG H2) en wordt opgeslagen in tanks van 56 kilogram, kan de hTGX in minder dan 15 minuten worden getankt. MAN’s waterstoftruck wordt leverbaar in 6×2 en 6×4 asconfiguraties, voor een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer. De productie ervan gaat plaatsvinden in de motoren- en accufabriek in Neurenberg.

In eerste instantie wordt de MAN hTGX waterstoftruck in een serie van ongeveer 200 trucks geproduceerd, en vanaf 2025 geleverd aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en specifieke landen buiten Europa. De hTGX kan een alternatief zijn voor volledig elektrische trucks, voor gebruik in gebieden zonder een geschikte laadinfrastructuur of voor markten waar al voldoende waterstof beschikbaar is.

MAN heeft een lange historie op het gebied van waterstofaandrijflijnen, waar de onderneming al tientallen jaren onderzoek naar doet. Tijdens de Hannover Messe in 1996 presenteerde de onderneming bijvoorbeeld al de eerste stadsbus op waterstof, die werd aangedreven door een aardgasmotor die was aangepast voor gebruik op waterstof.

Forse toename aanmeldingen btw-vrijstelling kleine ondernemers

DEN HAAG – Steeds meer Nederlanders melden zich aan voor de kleineondernemersregeling (KOR), waardoor ze worden vrijgesteld voor de btw.

Sinds september, toen de Belastingdienst bekendmaakte dat de regeling versoepeld wordt, hebben ruim 10.000 mensen zich voor de regeling aangemeld. Dat is drie keer zoveel als vorig jaar in dezelfde periode.

De KOR is bedoeld voor ondernemers met een omzet van maximaal 20.000 euro per jaar. De regeling geeft alleen recht op vrijstelling voor de omzetbelasting. Voor andere belastingen zoals inkomstenbelasting, moeten ondernemers aangifte blijven doen.

Vanaf 1 januari 2025 wordt de KOR versoepeld. De verplichte deelnameperiode van drie jaar vervalt en vanaf volgend jaar kunnen ondernemers ook in andere EU-landen gebruikmaken van de regeling.

281 mensen aangehouden rond verboden betoging op de Dam

AMSTERDAM – De politie heeft woensdagavond 281 mensen aangehouden rond de pro-Palestijnse betoging op de Dam in Amsterdam. De meeste van hen zijn inmiddels weer op vrije voeten, maar een onbekend aantal zit volgens een politiewoordvoerder nog vast.

Om de gewelddadigheden van vorige week is in Amsterdam een noodverordening van kracht, met onder andere een demonstratieverbod. Voor de betoging van woensdagavond gold een uitzondering, op voorwaarde dat deze op het Westergasterrein zou plaatsvinden. “Desondanks verzamelde een groep demonstranten zich rond 18.00 uur op de Dam. De politie heeft hen meermaals gevorderd de Dam te verlaten. Een deel van de groep gaf hier gehoor aan, maar 265 personen bleven staan en zijn aangehouden voor het overtreden van de noodverordening”, meldt de politie.

De overige aanhoudingen waren om het bezit van “voorwerpen die de openbare orde konden verstoren of letsel konden veroorzaken”, belediging, openlijke geweldpleging, vernieling, baldadigheid en het opzettelijk negeren van een bevel of vordering.

De 265 personen die op de Dam bleven staan zijn per bus naar het Westergasterrein of het Westelijk Havengebied gebracht. De politie onderzoekt beelden van geweld door agenten van de Mobiele Eenheid in het Westelijk Havengebied.

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal van 2024, minder vacatures in vervoer en opslag

DEN HAAG – Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met 5 duizend en het aantal werklozen nam toe met 4 duizend. De arbeidsmarkt werd hierdoor iets minder krap. Met 106 vacatures per 100 werklozen is de spanning echter nog steeds hoog. Het aantal banen nam opnieuw toe (+18 duizend). Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Aan het einde van het derde kwartaal van 2024 stonden er 397 duizend vacatures open. Het aantal vacatures daalt nu al ruim twee jaar vrijwel onafgebroken, alleen in het eerste kwartaal van 2024 was nog een lichte toename. De meeste vacatures zijn in de handel, de zorg en de zakelijke dienstverlening. Gezamenlijk zijn deze drie bedrijfstakken goed voor de helft van alle openstaande vacatures.

Vacatures in vervoer en opslag nemen af

In de vervoer en opslag nam het aantal vacatures af met ruim 1 duizend tot 17 duizend. Ook in de bouw en de financiële dienstverlening nam het aantal vacatures af met 1 duizend, tot 26 duizend en 9 duizend vacatures. Vervoer en opslag en de bouw behoorden tot de weinige bedrijfstakken waar vorig kwartaal het aantal vacatures nog toenam.

Meer vacatures in de handel

Na negen kwartalen van afname nam het aantal vacatures in de handel in het derde kwartaal toe met ruim 1 duizend vacatures tot 73 duizend. In de horeca was er na twee kwartalen van afname ook een toename van 1 duizend vacatures tot 28 duizend. Ook in de verhuur en handel van onroerend goed en in de industrie nam het aantal vacatures toe. De toename was in deze bedrijfstakken kleiner dan duizend vacatures.

Minder nieuwe vacatures

In het derde kwartaal ontstonden minder nieuwe vacatures: 346 duizend, 1 duizend minder dan in het tweede kwartaal. Er werden ook minder vacatures vervuld (inclusief vervallen vacatures), 351 duizend ten opzichte van 357 duizend in het tweede kwartaal.

Vacaturegraad neemt af

De vacaturegraad nam in het afgelopen kwartaal iets af tot 44. Dit betekent dat er per duizend banen van werknemers 44 vacatures open stonden. De bedrijfstak met de hoogste vacaturegraad blijft de bouw (72). Al langere tijd is de vacaturegraad in het onderwijs het laagst. In het derde kwartaal ging het om 18 vacatures per duizend banen.

Meer banen in derde kwartaal 2024

Met een groei van 18 duizend (0,2 procent) kwam het totaal aantal banen op 11,6 miljoen. In deze cijfers zijn alle banen meegeteld, voltijd en deeltijd. Zowel bij werknemers als bij zelfstandigen nam het aantal banen toe in het derde kwartaal. Het aantal werknemersbanen steeg slechts minimaal (1 duizend), een toename van afgerond 0,0 procent. Het totaal kwam daarmee uit op ruim 9 miljoen. Het aantal banen van zelfstandigen nam toe met 17 duizend (+0,6 procent) naar 2,6 miljoen. Ruim 1 op de 5 banen is een zelfstandigenbaan.

Minder banen bij uitzendbureaus

Bij de uitzendbureaus waren in het derde kwartaal 10 duizend banen minder dan in het voorgaande kwartaal, een daling van 1,5 procent. In het tweede kwartaal van 2024 daalde het aantal banen in de uitzendbranche ook, met 12 duizend.

In het openbaar bestuur kwamen er 8 duizend banen bij, 1,1 procent meer. Ook in de handel, vervoer en horeca (7 duizend), de zakelijke dienstverlening exclusief de uitzendbureaus (5 duizend) en de zorg (4 duizend) kwamen er banen bij. Naast de uitzendbureaus daalde het aantal banen ook in de landbouw (-2 duizend) en het onderwijs (-2 duizend).

Minder gewerkte uren

Werknemers en zelfstandigen werkten in het derde kwartaal van 2024 in totaal ruim 3,7 miljard uur. Dat is, gecorrigeerd voor seizoensinvloeden, 0,2 procent minder dan een kwartaal eerder.

Minder flexwerknemers

Van de 9,8 miljoen mensen met betaald werk in het derde kwartaal van 2024 waren er bijna 2,7 miljoen werknemers met een flexibele arbeidsrelatie. Dit aantal daalde ten opzichte van het voorgaande kwartaal met 39 duizend. Het aantal werknemers met een vaste arbeidsrelatie steeg vrijwel voortdurend vanaf het vierde kwartaal van 2015. In het derde kwartaal van 2024 waren er 5,5 miljoen werknemers met een vaste arbeidsrelatie, 9 duizend meer dan een kwartaal eerder. Het aantal zelfstandigen nam met 5 duizend af, en kwam uit op 1,6 miljoen. Het totale aantal werkenden daalde in het derde kwartaal voor het eerst sinds 2020 weer, na een gestage toename in de afgelopen jaren. Ook de nettoarbeidsparticipatie nam in het derde kwartaal af, van 73,4 naar 73,1 procent.

Werkloosheid licht toegenomen

Het aantal werklozen nam in het derde kwartaal toe met 4 duizend. Er waren 374 duizend mensen werkloos, dat is 3,7 procent van de beroepsbevolking. Hiermee is het werkloosheidspercentage hoger dan een kwartaal eerder (3,6). Het gaat bij werklozen om mensen die geen betaald werk hebben, maar daar wel recent naar hebben gezocht en op korte termijn beschikbaar zijn.

Onder jongeren is sinds het eerste kwartaal van 2024 sprake van een toename van de werkloosheid. In het derde kwartaal van 2024 nam deze ten opzichte van een kwartaal eerder toe van 8,6 naar 8,8 procent. Onder 25- tot 45- jarigen en 45- tot 75-jarigen bleef de werkloosheid gelijk met respectievelijk 3,0 en 2,1 procent. Zowel bij jongeren als 45-plussers ging de daling van het aantal werkenden gepaard met een toename van de niet-beroepsbevolking; oftewel meer niet-werkenden die niet op zoek zijn naar werk en/of niet beschikbaar zijn voor werk.

Minder baanvinders en meer baanverliezers

De toename van de werkloosheid in het derde kwartaal van 2024 is het resultaat van onderliggende stromen tussen de werkzame, de werkloze en de niet-beroepsbevolking. Het onderstaande schema laat die stromen zien.

Aan de ene kant kwamen er werklozen bij doordat mensen zonder direct resultaat op zoek gingen naar werk (van niet-beroepsbevolking naar werkloos). Deze stroom was aanzienlijk groter dan de tegenovergestelde stroom van werkloos naar niet-beroepsbevolking. Per saldo was er daardoor in het derde kwartaal van 2024 een toestroom van 29 duizend werklozen vanuit de niet-beroepsbevolking. Dit is ongeveer evenveel als in het vorige kwartaal.

Aan de andere kant daalde de werkloosheid doordat meer werklozen werk vonden dan er werkenden werkloos raakten. Hierdoor liep de werkloosheid in het derde kwartaal terug met 25 duizend. Dit is minder dan een kwartaal eerder. Er waren minder werklozen die een baan vonden, en meer werkenden die werkloos werden.

Bij elkaar resulteerden de vier stromen in een toename van het aantal werklozen met 4 duizend. Vooral de stromen tussen werk en de niet-beroepsbevolking veranderden sterk, waardoor de niet-beroepsbevolking in het afgelopen kwartaal toenam met 33 duizend.

Aantal langdurig werklozen toegenomen

Het aantal langdurig werklozen, degenen die al een jaar of langer op zoek zijn naar werk, nam in het derde kwartaal van 2024 toe, van 61 duizend naar 68 duizend. Het aantal werklozen die korter dan een jaar zonder werk zitten, daalde licht van 309 duizend naar 306 duizend. Het percentage van alle werklozen die een jaar of langer op zoek zijn naar werk, was met 18 procent hoger dan in de voorgaande kwartalen.

Onbenut arbeidspotentieel

Mensen zonder werk die óf niet recent naar werk hebben gezocht óf die niet direct zouden kunnen beginnen, zijn niet opgenomen in de werkloosheidscijfers. Bovendien blijven deeltijdwerkers die meer uren willen werken buiten beschouwing. Het CBS brengt de omvang en samenstelling van deze deelgroepen van het zogenoemde onbenut arbeidspotentieel in kaart.

Het onbenut arbeidspotentieel bestaat uit vier deelgroepen. Het ging in het derde kwartaal naast 374 duizend werklozen om 183 duizend mensen die direct beschikbaar waren voor werk, maar niet recent hebben gezocht. Dat zijn er 6 duizend meer dan het vorige kwartaal. Het aantal mensen die niet beschikbaar waren, maar wel hebben gezocht bleef gelijk (106 duizend). Deze twee laatste groepen worden ook wel semiwerklozen genoemd. De vierde groep bestaat uit 504 duizend onderbenutte deeltijdwerkers. In tegenstelling tot de andere groepen hebben zij wél betaald werk. Zij geven aan in deeltijd te werken, meer uren te willen werken en hiervoor ook direct beschikbaar te zijn.

Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024 nam het aantal onbenutte deeltijdwerkers af (-9 duizend).

×