UTRECHT – Het totaal aantal schoenenwinkels in Nederland is de afgelopen vijf jaar flink afgenomen. Eind tweede kwartaal 2019 stonden er 2.403 schoenenwinkels in het Handelsregister van KVK, eind tweede kwartaal van dit jaar zijn dat er 1.853. Een daling van maar liefst 23 procent.
Woordvoerder Paul te Grotenhuis van INretail, de branchevereniging voor ondernemers in de non-food detailhandel, herkent zich in de cijfers. “Het is geen verrassing dat het aantal schoenenwinkels is afgenomen. Dit proces is al langer gaande en schoenenwinkels spelen daar met eigen webshops op in. Er is niet heel veel sprake van faillissementen. Volgens Te Grotenhuis zijn er vooral andere redenen te noemen, zoals: tijdens en na de coronaperiode stopten ondernemers er mee, of omdat de pensioenleeftijd wordt bereikt, vanwege afloop van huurcontracten en de keuze om niet nog eens vijf of tien jaar door te gaan. Maar ook ketens maken de keuze om op basis van de resultaten met bepaalde locaties te stoppen.”
Corona, energieprijzen en huurstijgingen
De coronaperiode heeft volgens Te Grotenhuis zeker invloed gehad op het dalende aantal schoenenwinkels. “In die periode is de schuldenlast enorm toegenomen en daarna kregen retailers de enorme prijsverhogingen voor energie en extreme huurstijgingen voor de kiezen. Als dan je huurcontract eindigt, kan dat een goed moment zijn om te stoppen”, aldus Te Grotenhuis.
Grootste procentuele afname in Flevoland en Limburg
In Flevoland daalde het aantal schoenenwinkels in vijf jaar tijd met 33 procent en ook in Limburg daalde het aantal winkels de afgelopen vijf jaar flink (-29 procent).
Te Grotenhuis kan die regionale verschillen niet verklaren, maar ziet dat veel winkels ook online aanwezig zijn en dat consumenten daar ook veel gebruik van maken.
Schoenenketens
Of INretail bang is dat er straks alleen nog maar zogeheten ketens overblijven? “Daar ben ik absoluut niet bang voor. Goede winkels zullen er altijd zijn. Als je aanbod klopt, als je op de goede manier jouw doelgroep weet te prikkelen en inspireren en als je dan als klant ook nog op de beste manier geholpen wordt, dan is er plek in de winkelstraat voor de schoenenwinkel. Die klantenreis stopt niet daar, maar gaat ook na de aankoop door. Daarom zijn een seintje voor schoenonderhoud, enkele tips voor de herfst of een impressie van de nieuwe collectie slimme en prettige manieren om bij de klant in beeld te blijven”, aldus Te Grotenhuis.
Startende ondernemers
Hoewel er in vijf jaar tijd bijna een kwart minder schoenenwinkels zijn, zijn er ook nog altijd ondernemers die een schoenenwinkel starten. Alleen dit jaar zijn er al 47 nieuw-gestarte vestigingen in het Handelsregister bijgekomen.
Volgens Te Grotenhuis zijn dit vooral ondernemers met lef, ondernemingszin, met een goed doordacht plan en een duidelijke doelgroep voor ogen.
“Er bestaat altijd een markt voor nichemarkten. Voor hele bijzondere sneakers, wandelschoenen, bijzondere selectieve merken etc. En met oog op de vergrijzing zie je dat schoenspeciaalzaken met podologische kennis of die een samenwerking hebben met pedicuren en fysiotherapeuten ook een groeiende klantenkring hebben.”