Clicky

donderdag 26 december 2024 - 07:58 uur
BAS World
Home Blog Pagina 82

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

Foto: Adobe Stock | PoppyPix

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze week op om het Rotterdamse havengebied opnieuw zeewaarts uit te breiden en kreeg ruime steun binnen Provinciale Staten voor het voorstel om dit begin 2025 met alle betrokken partijen te bespreken.

VVD-gedeputeerde Arne Weverling kondigde donderdag aan onder meer het Rijk, gemeenten, het bedrijfsleven, wetenschappers, de visserijsector en natuurorganisaties uit te nodigen. “We willen dat Rotterdam een wereldhaven blijft, daarom is het goed om een discussie over zeewaartse uitbreiding te voeren. Zodat Rotterdam ook in 2050 nog die wereldhaven heeft”, aldus Weverling.

De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam laten weten open te staan voor zo’n gesprek. “De haven staat voor grote ruimtelijke uitdagingen. Goed dat het onderwerp geagendeerd wordt, we gaan het bespreken”, aldus wethouder Robert Simons. In het eind vorig jaar gepubliceerde toekomstplan voor de haven staat dat na 2030 een gebrek aan ruimte dreigt te ontstaan. “Het Rijk en de regio hebben inderdaad afgesproken behoefte en mogelijkheden van eventuele uitbreiding te onderzoeken”, aldus een woordvoerster van het Havenbedrijf. “Dit is een eerste verkenning van de ruimtevraag.” De Nederlandse Vissersbond noemt mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte “een horrorscenario” voor vissers op onder meer garnalen, schol en schelpdieren.

Rotterdam wil een belangrijke haven worden voor de import van duurzame energie. Ook moet er ruimte zijn voor de elektriciteitskabels van de windparken op zee en waterstoffabrieken. Het Rijk heeft de Maasvlakte als alternatief in beeld voor de bouw van een kerncentrale en ook voor extra activiteiten van Defensie.

Het haven- en industriegebied rond Rotterdam is in de afgelopen zestig jaar al twee keer uitgebreid op zee. Via opspuiting van zand ontstonden de Eerste en Tweede Maasvlakte. Het ruim 40 kilometer lange havengebied beslaat nu 12.500 hectare aan land en water, waarvan bijna de helft aan bedrijventerreinen. Ongeveer 500 hectare heeft formeel nog geen bestemming, al is een deel wel al gereserveerd. Volgens de VVD moet nu al werk worden gemaakt van een Derde Maasvlakte, om Zuid-Holland “klaar te maken voor de toekomst”.

Rijkswaterstaat meldt drukste spits van het jaar

DEN HAAG – De avondspits van donderdag was de drukste spits van het jaar, meldt Rijkswaterstaat. Op het hoogtepunt stond er 763 kilometer file. Daarmee is het record van 21 mei verbroken. Toen was er een spitspiek van 723 kilometer.

Vooral in Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland was het extra druk op de weg. Rijkswaterstaat wijt de vele files aan “de grote hoeveelheid weggebruikers in combinatie met een paar impactvolle incidenten”.

Zo gebeurde er nog voor de spits een ongeluk op de Merwedebrug (A27) bij Gorinchem. De weg was daarna lang tijd helemaal gesloten, wat tijdens de spits voor files op omliggende wegen zorgde.

En in het zuiden is de A76 vanuit de richting Heerlen helemaal dicht door een ongeval bij Geleen. Dat levert momenteel een vertraging op van meer dan een uur.

De ANWB, die ook files op N-wegen meerekent, meldde eerder dat de avondspits van donderdag met een piek van 1159 kilometer file de op een na drukste van het jaar was.

Vakbond dreigt met stakingen bij bierbrouwer Heineken

UTRECHT – Vakbond FNV dreigt met stakingen bij bierbrouwer Heineken. De bond eist dat Heineken voor maandag 17.00 uur akkoord gaat met eisen van werknemers voor een nieuwe cao, anders komen er acties.

Volgens FNV zijn stakingen nu “heel dichtbij gekomen”. Vorige maand stelde de bond al uitonderhandeld te zijn met het bierconcern na “vruchteloze pogingen om een goede cao af te spreken” voor de circa 3700 werknemers in Den Bosch, Zoeterwoude, Wijlre, op Texel en op Schiphol.

FNV-bestuurder Nurettin Altundal zegt dat de werknemers er volgend jaar 7 procent salaris bij willen. Ook streven ze naar automatische prijscompensatie. Dan zouden hun lonen voortaan meestijgen met de prijzen van boodschappen en energie. Maar Heineken wil volgens Altundal niet meer bieden dan 5,5 procent loonsverhoging in twee jaar.

Heineken: biermarkt onder druk

“Veel en veel te weinig”, vindt de vakbondsman. Hij wijst erop dat Heineken wel veel winst maakt. “Maar ze proberen de werknemers af te schepen met een schandalig lage loonsverhoging en verslechtering van verschillende regelingen. Daar gaan wij absoluut niet mee akkoord.”

Heineken betreurt de stap van FNV. “Tweemaal hebben we het bod aangepast op onder andere loon, verlof en roosters, zonder tegenbeweging vanuit FNV. Wat ons betreft waren we nog volop in gesprek”, reageert een woordvoerder. De brouwer roept alle cao-partners op om weer terug te keren naar de onderhandelingstafel. “We roepen op tot realiteitszin: de biermarkt staat onder druk, de kosten stijgen. Heineken betaalt gemiddeld 10 procent boven de markt, lonen zijn in vijf jaar met 23 procent verhoogd”, somt de zegsman daarbij op.

Minister: schrikbarend veel arbeidsmigranten in mentale problemen

DEN HAAG – Laagbetaalde arbeidsmigranten kampen veel vaker dan Nederlandse werkenden met mentale klachten. Dat komt naar voren uit een enquête die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft laten houden onder enkele duizenden mensen, voor het merendeel afkomstig uit Oost-Europese EU-lidstaten. Verantwoordelijk minister Eddy van Hijum noemt de aantallen “schrikbarend hoog”.

De oorzaken worden uit deze enquête niet direct duidelijk, maar de onderzoekers halen eerdere studies aan waarin daar wel beter naar gekeken is. Zo zijn de woon- en werkomstandigheden van negatieve invloed op de mentale gezondheid van arbeidsmigranten. Bijvoorbeeld de flexibiliteit die van hen wordt verwacht in waar zij werken, wanneer en hoelang, zorgt voor stress.

Andere factoren zijn de financiële situatie en angst om werkloos te worden. Ook is er door lange werkdagen vaak weinig ruimte voor sociale contacten en ontspanning. Verder spelen discriminatie, cultuurverschillen, taalbarrières en het gemis van familie en vrienden mogelijk een rol.

Herhalen onderzoek

Het merendeel van de arbeidsmigranten ervaart desondanks een goede gezondheid. Ook over hun werk en de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden oordelen de meesten positief. Maar op al deze terreinen blijft de tevredenheid wel achter bij het Nederlandse gemiddelde, en ook bij werkenden met een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse migratieachtergrond.

Het is volgens Van Hijum de eerste keer dat op deze schaal gevraagd is naar de ervaringen van arbeidsmigranten in Nederland. De komende jaren wordt het onderzoek een paar keer herhaald. “Met de volgende meting in 2026 wordt er hopelijk een verbetering in de positie ervaren door arbeidsmigranten”, schrijft de bewindsman aan de Tweede Kamer. “Arbeidsmigranten zijn en voelen zich nog te vaak tweederangsburgers in Nederland.”

Problemen na faillissement kleine warmteleverancier DEEM NL

DEN HAAG – De kleine warmteleverancier DEEM NL, met circa 300 aansluitingen op verschillende warmtenetten, is failliet. Branchegenoot InWarmte is door de overheid aangewezen als noodleverancier om de warmtelevering voort te zetten, maar voor ongeveer honderd bewoners zijn er toch problemen. De verhuurder van deze woningen heeft in enkele gevallen straalkachels als tijdelijke oplossing geboden.

Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder is het de eerste keer dat een warmteleverancier failliet gaat en er een noodleverancier moet worden aangewezen. Daarmee wordt ook meteen een probleem aan het licht gebracht. Anders dan bij stroom- of gasleveranciers is wettelijk niet goed geregeld dat warmteverbruikers niet in de kou kunnen komen te zitten als hun warmteleverancier omvalt.

De ACM laat weten contact te hebben opgenomen met de regionale netbeheerders en een waterbedrijf om te zorgen dat de levering van stroom en gas die nodig is voor de warmte niet wordt afgesloten. Maar bij twee warmtenetten in IJmuiden lukte het niet alle leveringen vlekkeloos door te laten gaan.

De toezichthouder en het ministerie van Klimaat en Groene Groei hebben contact met noodleverancier InWarmte en de curator van DEEM NL om te zorgen dat de problemen voor de bewoners zo snel mogelijk worden opgelost. De ACM praat ook met het ministerie over de komst van een nieuwe warmtewet waarin de consumentenbescherming beter geborgd zal zijn.

Douane onderschept 755 kilo cocaïne in haven Vlissingen, drietal aangehouden

Foto: Douane

VLISSINGEN – De Douane heeft op woensdag 13 november tijdens een reguliere douanecontrole in de haven van Vlissingen 755 kilo cocaïne gevonden. Er zijn drie aanhoudingen verricht.

De 755 kilo cocaïne zat verstopt in een partij bananen, afkomstig uit Ecuador en met eindbestemming Europa. De drugs hadden een straatwaarde van ruim 56 miljoen euro en zijn inmiddels vernietigd.

In verband met de vangst stelde de Zeehavenpolitie van de eenheid Zeeland-West-Brabant een opsporingsonderzoek in en dat heeft geleid tot drie aanhoudingen.

Door arrestatieteams zijn vannacht twee inwoners (30 en 32) van de gemeente Noord-Beveland aangehouden. In de loop van donderdagmorgen is een 33-jarige inwoner van Zierikzee opgepakt. Alle verdachten zijn ingesloten in Torentijd en zitten in beperkingen.

Tijdens het aantreffen van de cocaïne in de haven van Vlissingen hebben de politie en de Koninklijke Marechaussee ondersteuning verleend met het beveiligen van het terrein en de omgeving.

Supermarktketen PLUS schrapt circa 50 banen op hoofdkantoor

UTRECHT – Supermarktketen PLUS schrapt de banen van circa vijftig vaste medewerkers op zijn hoofdkantoor. Die stap is onderdeel van de al in juni aangekondigde reorganisatie. Destijds was alleen nog niet bekend hoeveel arbeidsplaatsen dit zou kosten.

PLUS wil zijn eerdere fusie met Coop dit jaar versneld afronden en tegelijk zijn hoofdkantoor efficiënter en slagvaardiger organiseren. De keten probeert reorganisaties in beginsel op te lossen door het aantal interimmers en medewerkers met een contract voor bepaalde tijd terug te brengen. Maar nu ontkomt het bedrijf er naar eigen zeggen niet aan om ook tientallen vaste mensen boventallig te verklaren.

“Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste plannen zijn voor de toekomst van PLUS, maar het is natuurlijk ingrijpend om deze beslissingen te nemen”, stelt Aart van Haren, algemeen directeur van PLUS. “De nieuwe organisatiestructuur is echter nodig om in deze competitieve en snel veranderende markt een duurzaam perspectief te creëren.”

40.000 medewerkers

PLUS en Coop gingen al in 2021 samen. Maar de integratie en ombouw van winkels verliep daarna niet soepel. In juni kondigde de keten aan zeventig kleinere Coop-winkels die niet rendabel te krijgen zouden zijn, niet om te bouwen tot PLUS maar in de verkoop te zetten. Bij de overige zestig nog bestaande Coop-filialen wilde de keten sneller de naam PLUS op de gevel hebben.

Bij de keten werken in totaal ongeveer 40.000 mensen. Als alle veranderingen zijn afgerond, telt PLUS circa 480 vestigingen.

TransportKlok: Tijdsregistratie eenvoudig en efficiënt

Foto: Adobe Stock

GRONINGEN – Veel transportbedrijven ervaren problemen met het efficiënt bijhouden van de urenregistratie voor hun chauffeurs, vooral met de eisen van de CAO Beroepsgoederenvervoer. TransportKlok biedt een gebruiksvriendelijke en betaalbare oplossing.

Peter Bos, TransportKlok, licht toe: “We zagen dat veel transportondernemers nog handmatig bezig waren met urenregistratie en salarisadministratie. Dit kost niet alleen veel tijd, maar is ook foutgevoelig. Met onze software kunnen chauffeurs hun uren eenvoudig via een app registreren, inclusief accordering. Dit bespaart tijd en zorgt voor een overzichtelijke, nauwkeurige loonadministratie.”

Roy van Merode, van Merode Transport, beaamt dit: “Sinds we TransportKlok gebruiken, hebben we met één druk op de knop inzicht in de volledige loonadministratie. De app is eenvoudig in gebruik voor onze chauffeurs en heeft onze maandelijkse administratie sterk vereenvoudigd.”

TransportKlok biedt diverse voordelen. Alle uren worden automatisch berekend en geëxporteerd volgens de CAO-richtlijnen, wat de salarisadministratie aanzienlijk eenvoudiger maakt. Bovendien is het systeem goedgekeurd door de vakbond (VNB), en bedrijven die jaarlijks gecontroleerd worden door PayChecked, slagen moeiteloos voor de audit. Dit biedt transporteurs zekerheid en gemak.

Bos voegt toe: “Bij TransportKlok richten we ons op het vereenvoudigen van het registratieproces, met flexibiliteit en persoonlijke benadering als kernwaarden. We zijn blij dat Roy en vele anderen tevreden zijn met ons product. Voor veel bedrijven is een gebruiksvriendelijke, betaalbare oplossing zoals TransportKlok precies wat ze zoeken: een efficiënt alternatief voor dure boordcomputers die vaak overbodige functies hebben.”

Transportondernemers die hun administratie willen vereenvoudigen, kunnen TransportKlok een maand gratis proberen. Bezoek www.transportklok.nl voor meer informatie of om een demo in te plannen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Scholen in Nijmegen en omgeving bedreigd

Politie

NIJMEGEN – De politie doet onderzoek naar berichten die sinds woensdag rondgaan op sociale media met een dreigende boodschap richting scholen in Nijmegen en omgeving.

Deze berichten zijn bekend bij de politie, die hier zorgvuldig en adequaat nader onderzoek naar doet. Het versturen van dit soort dreigementen is strafbaar. We houden rekening met ‘copycat’ gedrag. Dat betekent dat personen dreigementen uiten via sociale media, in navolging van eerdere verstuurde soortgelijke dreigementen, meldt de politie donderdag.

De politie staat in nauw contact met de scholen en de gemeente en volgt de situatie nauwlettend. Voor de veiligheid van leerlingen en medewerkers zijn op de achtergrond veiligheidsmaatregelen getroffen.

De situatie op de scholen is veilig en in overleg met de schoolbesturen zijn de scholen vandaag geopend en gaan de onderwijsactiviteiten gewoon door.

Lichaamsresten in woning Heerhugowaard zijn van vermiste Albert Visser

HEERHUGOWAARD – De lichaamsresten die dinsdag zijn gevonden in de voormalige woning van de vermiste Albert Visser (67) in Heerhugowaard zijn inderdaad van hem. Dat meldt de politie donderdagmiddag. De identificatie vond plaats via een vingerafdruk van de overleden man.

Maandag is een 31-jarige man opgepakt. De Telegraaf meldt dat het gaat om de zoon van Visser, met wie hij een conflict zou hebben gehad. Een woordvoerder van de politie wil dit niet bevestigen.

Visser werd in oktober 2021 als vermist opgegeven, maar werd al sinds 10 januari 2021 vermist. De politie gaat ervan uit dat hij door een misdrijf is omgekomen. Hij woonde aan de C. van Everdingenlaan in Heerhugowaard.

Geen explosief aangetroffen in boegschroef van vrachtschip in Amsterdam

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – In de boegschroef van een vrachtschip in de Amsterdamse haven is donderdagmiddag geen explosief aangetroffen. Dat meldt de politie na onderzoek van de Explosieven Opruimingsdienst.

Het scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal was stilgelegd, maar is nu weer vrijgegeven.

Onderhandelingsresultaat voor één sector-cao voor luchtvrachtafhandeling

UTRECHT – De luchtvrachtsector zet een historische stap: vanaf 2025 gaan werknemers er gemiddeld meer dan 10 procent op vooruit dankzij een nieuwe, sectorbrede cao. Deze baanbrekende overeenkomst, gesloten door de Werkgeversvereniging Luchtvaart Vracht Afhandeling (WLVA) en vakbond FNV, maakt dat alle luchtvrachtbedrijven vanaf januari 2025 onder één gezamenlijke cao vallen wanneer de vakbondsleden instemmen. Voor de werknemers van de grote luchtvrachtbedrijven Menzies World Cargo, Swissport, dnata en Worldwide Flight Services gelden hiermee straks uniforme afspraken op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

Een belangrijke mijlpaal voor de sector

Michel van de Stolpe, voorzitter van de WLVA, noemt de overeenkomst een doorbraak: “Dit is een mijlpaal voor onze sector. We hebben allemaal het belang van goede arbeidsvoorwaarden en een duurzaam toekomstperspectief voor onze werknemers vooropgezet. Collectieve afspraken vragen om samenwerking en soms om concessies. Met deze cao hebben we laten zien wat mogelijk is als de sector samen optrekt. Daar zijn we ongelooflijk trots op.”

De sector-cao heeft structureel positieve impact

Van de Stolpe vervolgt: “Met deze sector-cao zetten we een enorme stap vooruit. Dankzij deze afspraken kunnen bedrijven niet langer concurreren op arbeidsvoorwaarden. Dit maakt onze sector sterker en toekomstbestendiger. Bovendien biedt dit onze medewerkers zekerheid en reële groeikansen.”

De nieuwe sector-cao garandeert dat werknemers minimaal 6 procent meer loon krijgen in 2025 ten opzichte van 2024. In 2026 komt daar nog eens minimaal 4,5 procent bij. Voorheen had elk luchtvrachtafhandelingsbedrijf zijn eigen cao-afspraken, met de invoering van deze sector-cao komt daar verandering in. Deze afspraken hebben positieve impact en versterken de sector structureel. Voortaan werken alle medewerkers onder dezelfde arbeidsvoorwaarden in deze branche.

Deze historische sector-cao markeert een nieuw tijdperk in de luchtvrachtsector, waarin de focus ligt op sterke en eerlijke arbeidsvoorwaarden en een gezonde toekomst voor zowel bedrijven als werknemers. De vakbondsleden mogen de komende tijd stemmen over de gemaakte afspraken.

Halsema: politiegeweld lijkt ernstig en wordt onderzocht

AMSTERDAM – Beelden waarop te zien is dat de politie in de hoofdstad geweld gebruikt tegen demonstranten “zien er ernstig uit”, zegt burgemeester Femke Halsema in een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad.

“Op basis van filmpjes op social media en zonder de context goed te kennen, kunnen we dit nu niet goed beoordelen”, voegt ze daar wel aan toe.

De burgemeester gaat in de brief in op filmpjes die opdoken van politiegeweld tijdens een verboden demonstratie op de Dam zondag. Daar zou de politie een persoon hebben geslagen, waardoor diegene gewond raakte.

Ook doelt Halsema op beelden van het politieoptreden na een verboden demonstratie woensdagavond op de Dam. Hierop is te zien hoe agenten van de Mobiele Eenheid schreeuwen tegen opgepakte demonstranten en ze slaan met wapenstokken.

“Beide incidenten worden met hoge prioriteit door de politie en het OM onderzocht”, schrijft Halsema. “Daarbij zal worden onderzocht of het ingezette geweld overeenkomstig de ambtsinstructie was.”

DB Schenker gaat Roadtrains testen in Zweden

DB Schenker gaat in Zweden Roadtrains testen. Deze Roadtrains zijn vrachtwagens van 35 meter lang.

“Met Roadtrains testen we speciaal transport op de weg in Zweden en combineren we hoge volumes met een lage CO2-uitstoot. Dat is de kracht van Roadtrains”, aldus DB Schenker.

“Na uitgebreide inspanningen van onze teams hebben we de nodige goedkeuringen van de Zweedse overheid gekregen om Roadtrains op vooraf bepaalde routes te laten rijden. In samenwerking met een toonaangevende autofabrikant, een trailerverhuurbedrijf en een toegewijde transporteur voeren we dit project uit tussen Trelleborg en Göteborg.”

Omdat de dienst contractueel voor drie jaar is vastgelegd, is er voldoende tijd om waardevolle ervaring op te doen, aldus DB Schenker. “Op dit moment rijden we uitsluitend met de Roadtrain tussen Trelleborg en Göteborg, maar we zijn actief op zoek naar mogelijkheden om Roadtrains op extra routes te introduceren en zelfs elektrische trekkers te gebruiken om de uitstoot verder te verminderen.”

Kabinet biedt opening: gesprek over alternatief btw-verhoging

DEN HAAG – Het kabinet gaat de komende maanden in gesprek met de oppositie over alternatieven voor de btw-verhoging op sport en cultuur. Minister van Financiën Eelco Heinen was voorzichtig, maar sprak van een “mooi voorstel” vanuit de oppositie. Als er een alternatief wordt gevonden, blijven sportscholen, kranten en concertkaartjes dus onder het lage btw-tarief vallen.

De btw-verhoging zou pas vanaf 1 januari 2026 ingaan. Het CDA kwam op de valreep met een voorstel, gesteund door onder meer ChristenUnie, SGP en D66, om meer tijd te kopen voor een besluit hierover. In de aanloop naar de voorjaarsnota gaan de coalitie en het kabinet in gesprek met de oppositie over alternatieven. Het kabinet zal zelf ook voorstellen doen. Voorwaarde is dat de 2,3 miljard euro wordt opgehaald én er genoeg steun in de Kamer is.

Het alternatief om dat bedrag te vinden moet waarschijnlijk alsnog vanuit de btw komen. Door onduidelijke uitzonderingen op andere terreinen af te schaffen, hoopt de politiek het geld elders vandaan te halen. Het kabinet gaf toe aan de oproep van de oppositie, omdat het geen meerderheid in de Eerste Kamer heeft. Zonder deze toezegging zou het belastingplan niet door de senaat komen.

Belastingplan

Er is al lange tijd veel te doen om de afschaffing van het verlaagde btw-tarief op sport, boeken en cultuur. Enerzijds omdat de prijs van een leesboek en een museumbezoek fors zal stijgen, anderzijds omdat het kabinet wel met allemaal nieuwe uitzonderingen komt. Zo zal een bioscoopkaartje onder het lage tarief blijven vallen, maar een theatervoorstelling onder het hoge.

De oppositie twijfelde nog lang in het debat, omdat steun voor het belastingplan vooralsnog wel steun voor de btw-verhoging betekent. Er blijft een risico bestaan dat de btw op sport en cultuur alsnog omhoog gaat, als de regeringscoalitie, de oppositie en het kabinet niet tot een akkoord komen.

De afgelopen tijd sprak het kabinet al langer met oppositiepartijen over het gehekelde voorstel, niet alleen in debat, maar ook achter de schermen. Toch lukte het nog niet om tot een akkoord te komen. Door mee te gaan in het voorstel van de oppositie, doet het kabinet een belangrijke handreiking. Heinen hoopt ook het “spaghettimonster” van de btw, met eindeloos veel uitzonderingen en grensgevallen, op deze manier te kunnen vereenvoudigen.

×