Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 15:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 82

Wilders: we hebben probleem als kabinet niet voor noodwet gaat

DEN HAAG – Als het kabinet niet kiest voor een noodwet om snel verregaande asielmaatregelen te nemen, “dan hebben we een probleem”, vindt PVV-leider Geert Wilders. “Als ze daar niet toe zouden besluiten is het niet zeker of wij dat kunnen dragen.”

Mocht het kabinet toch voor een spoedwet gaan, waar de oppositie op aandringt, moet de PVV zich beraden. Coalitiepartner NSC denkt juist niet dat het kabinet tot noodwetgeving kan komen.

Wilders benadrukte nog maar eens dat er maandenlang is onderhandeld over de afspraken in het coalitieakkoord en het regeerprogramma. In beide documenten, uiterst belangrijk voor het kabinet-Schoof, staat de route voor het noodrecht. “Dus laten we daar nu voor gaan. Het kabinet is nu aan zet”, zei Wilders hierover.

Mocht het kabinet toch voor spoedwetgeving kiezen, dan “weet ik niet of ik dat steun”. Hij wees, net als PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) eerder, op de mogelijkheden van de oppositiefracties in de Tweede Kamer om het proces vervolgens alsnog te vertragen. De Kamer kan schriftelijke vragenrondes eisen en vragen om technische briefings.

Dode na aanrijding met vrachtwagen op A1 bij De Lutte is 26-jarige man

Foto: Rijkswaterstaat

DE LUTTE – Het dodelijke slachtoffer van het verkeersongeluk dat maandag gebeurde op de A1 bij De Lutte (Overijssel) is een 26-jarige man uit Hengelo. Dat meldt de politie.

Het slachtoffer kwam met zijn auto onder de achterkant van een trailer van een vrachtwagen terecht.

Volgens verschillende media gebeurde dit in een file voor de Duitse grenscontroles, maar de politie kan dit niet bevestigen.

De bestuurder van de vrachtwagen is een 32-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Gemeente: stikstofregels verhinderen asielzoekerscentrum ‘t Harde

OLDEBROEK – Bij het dorp ‘t Harde in Gelderland komt toch geen asielzoekerscentrum. Onder meer door de regels over de uitstoot van stikstof en eisen voor bescherming van planten en dieren zijn de plannen niet haalbaar, liet de gemeente Oldebroek dinsdag weten. De geplande opvang leidde tot veel onrust in het dorp.

Bij ‘t Harde hadden ongeveer driehonderd asielzoekers moeten worden opgevangen. De beoogde locatie ligt net buiten het dorp, tussen de snelweg A28 en de Bovendwarsweg. Het terrein grenst aan de Veluwe, een beschermd natuurgebied. In de buurt ligt ook een schietterrein van de Koninklijke Landmacht.

Volgens Oldebroek, waar ‘t Harde in ligt, geven de natuur- en milieuregels “te veel onzekerheden om een vergunning aan te vragen”. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft die conclusie getrokken “na vijftien onrustige maanden”, aldus de gemeente.

Het COA had de plannen voor de opvang in juni vorig jaar aangekondigd. “We kijken terug op een onrustige periode, voor ons als gemeente maar zeker voor onze inwoners”, laat burgemeester Tanja Haseloop-Amsing weten.

Oldebroek ergerde zich al langer aan de gang van zaken. Zo meldde de gemeente in maart dat het COA niet op tijd informatie had gegeven over het asielzoekerscentrum. “Het is niet de eerste keer dat u de aan ons toegezegde datums overschrijdt. Dit draagt bij aan negatieve beeldvorming”, schreef de burgemeester toen in een brief aan het COA.

Begin dit jaar sloot een noodopvang bij het strand in het Noord-Hollandse Petten in verband met de uitstoot van stikstof. Voor de stroomvoorziening moest de opvang gebruikmaken van generatoren. Die lieten te veel stikstof in het naastgelegen Natura 2000-gebied terechtkomen. De asielzoekers verhuisden naar Schagen in dezelfde gemeente. Ook in Nieuw-Milligen (gemeente Apeldoorn) ging een noodopvang in een natuurgebied niet door om de uitstoot van stikstof.

Zwitserland meldt aanhoudingen na eerste dode zelfmoordcapsule

SCHAFFHAUSEN – Voor het eerst heeft iemand een einde aan haar leven gemaakt met een in Nederland ontwikkelde zelfmoordcapsule. De Volkskrant berichtte als eerste over de dood van de vrouw, die nu door de politie in Zwitserland en een organisatie die bij de zelfmoord was betrokken is bevestigd. Er zijn “meerdere mensen” aangehouden en de capsule is in beslag genomen.

De zelfmoordcapsule is een zogenoemde Sarco. Dat apparaat is ontwikkeld door Philip Nitschke, een Australische arts die in Nederland woont. De gebruiker gaat in de capsule liggen. Na een druk op een knop loopt de capsule vol stikstof. De gebruiker krijgt daardoor geen zuurstof meer binnen, raakt na enige minuten buiten bewustzijn en sterft vervolgens.

De overledene is een 64-jarige vrouw uit het Midwesten van de Verenigde Staten, meldt The Last Resort. Die organisatie heeft de zelfmoord begeleid. De enige aanwezige bij het overlijden, was een van de voorzitters van de organisatie, Florian Willet. Volgens de organisatie leed de vrouw aan een ernstige aandoening aan haar afweersysteem. Ze overleed “vreedzaam, snel en waardig” in een bos op privéterrein, zegt Willet via The Last Resort. De capsule zou zo hebben gewerkt zoals was bedoeld.

De politie zegt door een advocatenkantoor geïnformeerd te zijn dat een Sarco was gebruikt voor een zelfmoord bij een boshut in Merishausen. Het lichaam is meegenomen voor autopsie. Hoeveel mensen precies zijn aangehouden, vermeldt de politie niet. Het strafrechtelijk onderzoek draait volgens het persbericht om aanzetten tot, en hulp bij zelfmoord. Details over de identiteit van de dode heeft de politie niet bekendgemaakt.

De Volkskrant meldde eerder dinsdag dat een fotograaf van die krant is opgepakt “die de zaak van dichtbij volgde en foto’s wilde maken”. Verder is volgens de krant Willet “mogelijk” ook opgepakt. Het Volkskrantartikel werd op X gedeeld door Nitschke en The Last Resort.

Bijna 185.000 mensen lopen zeker 6 maanden achter met zorgpremie

DEN HAAG – Het aantal mensen dat de zorgpremie langer dan zes maanden niet had betaald, bedroeg begin deze maand 184.500, aldus het centrale administratiekantoor CAK. Zorgverzekeraars melden de wanbetalers aan bij deze organisatie, die dan meestal een premie gaat inhouden op uitkering of loon.

Het CAK zag de laatste jaren een stijging in aantal mensen dat niet aan zijn verplichtingen voldeed, tot 178.912 in 2023. De instantie kan niet echt iets zeggen over de oorzaak en al helemaal niet over de gevolgen van de nieuwe stijgingen van de zorgpremie.

Wanbetalers blijven wel verzekerd en hun verzekeraars krijgen daarvoor een compensatie van het CAK. Die komt weer van het door dit kantoor geïnde geld. Dat wordt echter ook deels gestort in het Zorgverzekeringsfonds.

Schuldhulpverlening

Het CAK probeert mensen die hun verzekering niet betalen zo snel mogelijk weer hun verplichtingen op de gewone manier te laten voldoen. Daartoe wordt vaak contact gezocht met gemeenten en gekeken naar mogelijkheden voor schuldhulpverlening.

Zorgverzekeraars melden niet-betalenden pas na zes maanden bij het CAK aan voor de regeling wanbetalers. Voor die tijd wordt er vaak nog wel onderling over een betalingsregeling gesproken.

Tientje

Dat de zorgpremies met ongeveer een tientje zouden stijgen, werd al verwacht. DSW verhoogt in 2025 de premie van de basisverzekering met 9,50 euro per maand, zo maakte deze zorgverzekeraar dinsdag als eerste bekend. Op 12 november moeten alle verzekeraars hun nieuwe premie bekend hebben gemaakt.

Horner denkt dat Red Bull weer op de goede weg is

MILTON KEYNES – Teambaas Christian Horner denkt dat Red Bull weer op de goede weg is. Volgens Horner staat het team van Max Verstappen er een stuk beter voor dan een aantal weken geleden. Het seizoen in de Formule 1 nadert de climax en Verstappen heeft zijn voorsprong zien slinken.

“Ik denk dat er progressie in zit en ik denk dat we een aantal problemen met de auto hebben begrepen. Ik denk dat we begonnen zijn om ze aan te pakken”, zei Horner op een persmoment. “We waren beter in Bakoe en we waren beter in Singapore.” Afgelopen weekend eindigde Verstappen als tweede in Singapore, achter zijn concurrent Lando Norris.

“Ik vind het bemoedigend dat de auto reageerde zoals we hadden gehoopt en wat onze meetapparatuur ons vertelde. Ik denk dat het team de goede kant opgaat en inzicht begint te krijgen in waar sommige van de beperkingen liggen en ook enkele van de oorzaken van die beperkingen. Dat opent deuren”, aldus Horner.

Hoofdoorzaak

“Ik denk dat wat Monza werkelijk blootlegde misschien een deel van de hoofdoorzaak was, of hielp om de hoofdoorzaak van het probleem te identificeren. Dus ik neem Monza als het dieptepunt en vanaf daar zijn we begonnen te bouwen.” Verstappen eindigde in Monza als zesde.

De volgende Grote Prijs in de Formule 1 is pas op 20 oktober. Dan staat de race in het Amerikaanse Austin op het programma.

Vrachtwagen en bestelbus in brand na aanrijding [+foto]

Foto: HVZeeland

BORSSELE – Een bestelbus en een vrachtwagen zijn dinsdagmiddag in brand gevlogen nadat deze in Borssele met elkaar in aanrijding waren gekomen. Twee personen raakten lichtgewond.

De voertuigen kwamen rond 11.55 uur frontaal met elkaar in botsing op de Westeindsedijk. Twintig minuten na de melding ontstond brand in de bestelbus. Hierop werd de brandweer gealarmeerd.

Het vuur greep al snel om zich heen en zette ook de cabine van de vrachtwagen in brand. De Veiligheidsregio meldt dat de cabine volledig is uitgebrand. Dit resulteerde in de oproep van een extra blusvoertuig en een waterwagen.

Volgens de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) vervoerde de vrachtwagen lege fruitkisten. “We controleren nog of de brand bij de kisten is gekomen”, aldus de VRZ.

De ambulancedienst heeft ter plekke twee personen behandeld. Zij liepen voor zover bekend geen ernstige verwondingen op.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk. De weg is ter plaatse volledig afgesloten.

Vanaf half december rechtstreekse trein tussen Berlijn en Parijs

Deutsche Bahn

BERLIJN – Treinreizigers kunnen vanaf half december overdag rechtstreeks met de trein van Berlijn naar Parijs. De reistijd zal ongeveer acht uur zijn, liet Deutsche Bahn (DB) aan het Duitse persbureau dpa weten.

“Hiermee worden de twee hoofdsteden voor het eerst overdag met elkaar verbonden via hogesnelheidstreinen”, aldus het spoorbedrijf, dat voor de verbinding samen optrekt met de Franse SNCF.

DB en SNCF werken al sinds juni 2007 samen op het gebied van hogesnelheidstreinen tussen Duitsland en Frankrijk. Sindsdien rijden ICE- en TGV-treinen op de routes Frankfurt – Parijs en Stuttgart – Parijs. In de loop der jaren zijn daar ook andere trajecten bijgekomen.

Eind 2007 werd al een dagelijkse verbinding van Parijs naar München via Stuttgart toegevoegd. In maart 2012 kwam ook een dagelijkse rechtstreekse verbinding tussen Frankfurt en Marseille. Sinds 2023 rijden er in de zomer op zaterdag daarnaast ook rechtstreekse treinen tussen Frankfurt en Bordeaux.

Tussen Berlijn en Parijs kan je sinds december vorig jaar ook al met een nachttrein. Die wordt geëxploiteerd door de Oostenrijkse ÖBB, die verspreid over Europa een nachttreinennet heeft opgezet.

Patiëntenfederatie vreest meer zorgmijders door hogere zorgpremie

DEN HAAG – De verhoging van de zorgpremie leidt ertoe dat de toegang tot de zorg verder onder druk komt te staan. Dat zegt Patiëntenfederatie Nederland, die vreest dat mensen minder vaak een aanvullende verzekering nemen en daardoor zorg mijden als ze meer moeten betalen. “We zien de premies elk jaar stijgen. Steeds meer patiënten kunnen die extra kosten er niet bij hebben”, zegt een woordvoerder.

DSW maakte zoals elk jaar als eerste zorgverzekeraar de premie voor volgend jaar bekend. De basisverzekering stijgt met 9,50 euro per maand. Uiterlijk 12 november maken alle zorgverzekeraars hun premie voor 2025 bekend.

De hogere zorgpremie kan volgens de Patiëntenfederatie gevolgen hebben voor het afsluiten van een aanvullende verzekering. “Dat kan heel negatief uitpakken”, zegt de woordvoerder. “Mensen nemen dan de zorg niet af die ze nodig hebben, zoals fysiotherapie. Dat kan heel negatief uitpakken.”

De Patiëntenfederatie maakte zich al zorgen over de wachtlijsten en de stijgende zorgkosten, die volgens de woordvoerder eveneens leiden tot het mijden van zorg. “Mensen gaan niet meer naar de dokter of tandarts uit angst voor de rekening.” De organisatie vindt het goed dat het nieuwe kabinet het eigen risico wil verlagen, maar er is volgens de woordvoerder meer nodig om “de stapeling van zorgkosten aan te pakken”. “De mondzorg en fysiotherapie moeten deels terug in het basispakket. Ook zijn wij voorstander van afschaffing van het vrijwillig eigen risico, voor meer solidariteit in het stelsel.”

Ongeval met bijtende stof bij FrieslandCampina in Beilen [+foto]

Foto: Noordernieuws

BEILEN – Dinsdagochtend omstreeks 11:18 uur is de brandweer opgeroepen voor een incident met gevaarlijke stoffen aan de De Perk in Beilen.

De brandweer rukte uit naar FrieslandCampina waar zich een incident met een bijtende stof heeft afgespeeld, daarbij raakten twee personen gewond.

Meerdere ambulances en ook een traumahelikopter uit Volkel zijn opgeroepen. De traumahelikopter kon na een korte vlucht weer terug naar zijn standplaats.

Het ambulancepersoneel en een officier van dienst geneeskunde(OVDG) ontfermen zich over de slachtoffers. Beiden kwamen in aanraking met de gevaarlijke stof en zijn onder een douche gezet om af te spoelen, aldus Veiligheidsregio Drenthe.

De toedracht van het ongeval is onbekend. De omgeving en de straat zijn afgezet door de Politie.

Vrachtwagen aanhanger vast onder viaduct in Rijswijk [+foto]

Vrachtwagen vast onder viaduct in Rijswijk
Foto: regio15.nl

RIJSWIJK – Onder het viaduct nabij de Hoornbrug in Rijswijk is dinsdagmiddag de aanhanger van een vrachtwagen vast komen te zitten.

Voor zover bekend si er niemand gewond geraakt.

De politie is ter plaatse om een plan van aanpak de bedenken om de aanhanger weer onder het viaduct weg te krijgen.

BuZa aan Nederlanders: verlaat Libanon nu het nog kan

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken roept Nederlanders die in Libanon zijn nogmaals op om het land te verlaten. De kleurcode voor Libanon staat al sinds oktober vorig jaar op rood vanwege het conflict met Israël.

Het ministerie staat in contact met Nederlanders die zich geregistreerd hebben in Libanon, maar heeft nog geen hulpverzoeken gekregen om te helpen het land te verlaten, aldus een woordvoerder.

De woordvoerder laat weten dat er geen sprake is van evacuatie van Nederlanders, omdat er nog commerciële vluchten gaan. “Maar het worden er wel steeds minder, de tickets worden duurder en met veel overstappen. Daarom zeggen we tegen Nederlanders: grijp nu je kans om het land te verlaten. Wacht niet op een eventuele evacuatie, want dat is een onprettige situatie. Je mag dan weinig spullen meenemen, huisdieren mogen vaak niet mee. Wacht daar dus niet op”, aldus de woordvoerder.

Nederlanders zijn niet verplicht zich te registreren, waardoor niet precies bekend is hoeveel mensen er in Libanon verblijven.

Ernstig ongeval tussen auto en vrachtwagen op N785 [+foto’s]

Foto: ASMedia

ROZENDAAL – Dinsdagochtend rond 11.40 uur vond een ernstig ongeval plaats op de Schelmseweg (N785) in Rozendaal.

Bij het ongeval waren een vrachtwagen en een personenauto betrokken.

Verschillende hulpdiensten, waaronder ambulances, brandweer en politie, zijn ter plaatse gekomen om assistentie te verlenen.

(tekst gaat verder onder de foto’s)

In de personenwagen zaten twee personen, deze zijn met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Door het ongeval is de Schelmseweg (N785) compleet afgesloten.

Peter Gillis moet dwangsom betalen vanwege illegale bewoning op vakantiepark Prinsenmeer

ASTEN – Ondernemer Peter Gillis moet een dwangsom van 50.000 euro betalen aan de gemeente Asten, omdat er nog altijd illegaal mensen wonen op het vakantiepark Prinsenmeer in Ommel. Bij een controle vorige week maandag trof de gemeente de illegale bewoning aan.

Om hoeveel mensen het toen ging, wil een woordvoerster van de Noord-Brabantse gemeente niet zeggen. Volgens haar waren het “enkele bewoners”. “Over het exacte aantal kunnen we geen uitspraken doen. Ook is dit niet van belang bij het constateren van de overtreding.”

In maart legde Asten op dat er na 15 september niemand meer mag wonen op Prinsenmeer, op straffe van de dwangsom.

Woensdag dient in de rechtbank een kort geding van Gillis tegen negen bewoners die nog op het vakantiepark zitten. Gillis wil dat zij vertrekken, de bewoners zeggen dat ze geen ander onderdak hebben.

Farizon’s Homtruck doet intrede op Europese markt bij Duitse Duvenbeck Group

HANNOVER – Tijdens de IAA TRANSPORTATION 2024, ondertekende Farizon New Energy Commercial Vehicle Group (Farizon) een samenwerkingsmemorandum met de Duvenbeck Group in Hannover, gericht op een samenwerking in de logistieke sector in Europa.

Mike Fan, CEO van Farizon, en Hakan Bicil, CEO van Duvenbeck Group, ondertekenden het contract namens hun respectievelijke partijen. Vice President van Farizon Shangguan Yunfei, General Manager van International Marketing Company Cook Xue, Duvenbeck Group CPO Wolfgang Kortus, Head of Corporate Development Moritz Kiepen en andere leiders woonden de ondertekeningsceremonie bij.

Als strategische partner zal Farizon prioriteit geven aan logistieke diensten die Duvenbeck in Europa levert. Daarnaast is Duvenbeck van plan om een ​​grote bestelling te plaatsen bij Homtruck, met de eerste levering van 50 eenheden voor het komende jaar, wat de expansie van Farizon op de Europese markt versnelt en tegelijkertijd bijdraagt ​​aan de groene en koolstofvrije transformatie van het Europese logistieke en transportsysteem.

Homtruck is de technische ruggengraat van Farizon New Energy Commercial Vehicle, opgericht in China en ontworpen om een ​​wereldwijde markt te bedienen. De kern van het concurrentievermogen ligt in veiligheid, intelligentie en hoge efficiëntie.

Deze samenwerking markeert niet alleen Farizon’s eerste grote bestelling voor elektrische zware vrachtwagens op de overzeese markt, maar betekent ook de toetreding van de Homtruck tot de Europese markt.

Het is opmerkelijk dat in het vierde kwartaal van dit jaar de eerste exclusief ontwikkelde grote elektrische bestelwagen ter wereld, de Farizon SV, officieel in Europa wordt gelanceerd. Dit uitgebreide productportfolio verbetert niet alleen de wereldwijde concurrentiekracht en invloed van Farizon, maar zet ook een nieuwe maatstaf voor hoogwaardige internationale expansie onder Chinese autofabrikanten.

Farizon New Energy Commercial Vehicle Group is de eerste commerciële voertuiggroep in China die zich richt op het nieuwe energieveld. Het heeft het grootste nieuwe energie commerciële voertuig onderzoeksinstituut in China opgericht en is ook het eerste nieuwe energie commerciële voertuigmerk ter wereld dat de mijlpaal van 300.000 voertuigen heeft bereikt.

Momenteel heeft Farizon een nieuwe energieproductmatrix opgezet die zware vrachtwagens, lichte vrachtwagens, microtrucks, LCV’s en bussen omvat. Veel van zijn producten zijn geëxporteerd naar de regio Azië-Pacific, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en andere landen.

Duvenbeck is een vooraanstaande leverancier van oplossingen voor binnenlands transport en logistiek in Europa. Het bedrijf is opgericht in 1932 en kan bogen op uitgebreide ervaring in de sector en een breed scala aan marktbronnen. Het biedt een uitgebreid scala aan intelligente logistieke diensten, waaronder binnenlands transport, contractlogistiek en optimalisatie van de toeleveringsketen, terwijl het ook ondersteuning biedt aan klanten in de automobiel-, industriële en agrarische sector met een eigen wagenpark.

De samenwerking zal de elektrische zware vrachtwagens van Farizon robuuste ondersteuning bieden bij hun internationale expansie. Door de integratie van bronnen wil Farizon de toepassing van nieuwe energiecommerciële voertuigen in overzeese logistieke scenario’s verder bevorderen en zo een groen bedrijfsmodel creëren.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen voor overtredingen tijdens controle havengebied Moerdijk

MOERDIJK - De Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant hield donderdag 31 oktober samen met andere politieteams, Douane, Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst een verkeers- en transportcontrole...