Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 07:27 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 82

Hongarije vraagt net als Nederland om opt-out asiel aan EU

BRUSSEL – Hongarije heeft maandag, net zoals Nederland eerder deed, aan de Europese Commissie officieel laten weten een uitzonderingspositie te willen op het Europees asielbeleid, ook wel een opt-out genoemd. De Hongaarse minister van Europese Zaken, János Bóka, heeft EU-Commissaris Ylva Johansson (Binnenlandse Zaken) maandag een brief gestuurd dat zijn land eigen asielbeleid wil voeren en af wil van het Europese asiel- en migratiebeleid. Dat wil Hongarije regelen als er een verdragswijziging komt. Het land lijkt daar, anders dan Nederland, ook het initiatief toe te willen nemen.

In zijn brief schrijft Bóka dat Hongarije “hiertoe de juiste procedures zal opstarten”. Op vragen over de exacte betekenis van deze passage aan een Hongaarse woordvoerder is vooralsnog geen antwoord gekomen.

Het is ook niet duidelijk of Hongarije zo’n initiatief voor een verdragswijziging wil agenderen op de top van regeringsleiders van 17 en 18 oktober. Asiel en migratie is een van de belangrijke onderwerpen op die top in Brussel. Donderdag komen de EU-ministers van asiel en migratie in Luxemburg bijeen, onder wie Marjolein Faber.

Krachtige maatregelen

“Hongarije is vastbesloten om krachtige maatregelen te nemen om zijn grenzen te beschermen en illegale migratie, die een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid, te beteugelen”, beargumenteert Bóka op X de wens van Hongarije. “Hongarije gelooft dat het herstellen van een sterkere nationale controle over migratie nu de enige optie is om dit te bereiken.”

In zijn brief aan Johansson refereert Bóka aan die van minister Faber van 18 september, waarin zij schreef dat Nederland bij een verdragswijziging van de Europese Unie een opt-out wil. Niet veel later zei Hongarije dat ook te willen. Nu is er dus een officiële brief.

Enkele uren nadat Faber de brief had gestuurd, liet de Europese Commissie weten dat er voorlopig geen verdragswijziging op stapel staat en dat Nederland zich moet houden aan de Europese afspraken. Los daarvan moeten alle 27 lidstaten instemmen met een opt-out voor een lidstaat.

Pro-Palestijnse demonstranten ingesloten bij Amsterdam CS

AMSTERDAM – Tientallen pro-Palestijnse demonstranten zijn door de mobiele eenheid (ME) ingesloten bij het Amsterdam Centraal Station, ziet een ANP-verslaggever ter plaatse. De politie is met zo’n twintig busjes en met paarden aanwezig, ook zijn er meerdere politiehonden.

Het tramverkeer aan de westzijde van het station is geblokkeerd.

De demonstranten wilden aanvankelijk naar de Dam. Daar begint elk moment een herdenking van de Israëlische slachtoffers door de aanval van Hamas, maandag precies een jaar geleden. De burgemeester van Amsterdam Femke Halsema heeft de tegendemonstranten een eigen plek aangewezen, de pro-Palestijnse groep mocht iets verderop op het Damrak actievoeren. Daar verzamelden ze zich, maar de groep is intussen verplaatst naar de straat voor het station.

Verboden

Hoewel dit was verboden door Halsema, dragen veel actievoerders gezichtsbedekkende kleding. Ze hebben Palestijnse vlaggen bij zich en onder meer een groot spandoek met daarop in het Engels de tekst ‘1 jaar genocide, 41.000+ vermoord door Israël. Hoelang nog?’ Ze roepen onder andere ‘From the river to the sea, Palestine will be free’.

Amnesty International is met zeker zes waarnemers aanwezig om te zien hoe de actie en politie-inzet verloopt. Dat doet de mensenrechtenvereniging vaker bij demonstraties.

Autodealers vragen Brussel voor uitstel van nieuwe uitstootregels

HOOFDDORP – Autodealers van Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, hebben de Europese Unie opgeroepen de invoering van strengere CO2-uitstootregels uit te stellen. Ze voeren aan dat er te weinig vraag is naar elektrische auto’s en dat strengere regels de hele auto-industrie schaden.

De oproep komt van vier brancheverenigingen die de Europese distributeurs van automerken van Stellantis vertegenwoordigen. “Wij hebben dagelijks contact met consumenten die vaak elektrische voertuigen afwijzen vanwege zorgen over de prijs, het bereik en de toegankelijkheid”, schreven de organisaties in een brief aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. In de brief, die persbureau Bloomberg inzag, vragen de verenigingen om uitstel van de regels die op 1 januari ingaan.

Vorige maand riepen Europese autofabrikanten Brussel al op de strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s te versoepelen. Zonder ingrijpen riskeren autoproducenten miljarden euro’s aan boetes als ze de gestelde doelen niet halen, waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA).

De verkoop van elektrische voertuigen in Europa is de afgelopen maanden sterk afgenomen. Dit is vooral het geval in Duitsland, de grootste automarkt van het continent. Door de gedaalde vraag heroverwegen autofabrikanten hun strategieën en plannen om over te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen. De gedaalde vraag wordt mede veroorzaakt door het terugschroeven van financiële prikkels door overheden, waardoor het voor consumenten minder aantrekkelijk is om deze relatief dure elektrische auto’s aan te schaffen.

Eerste paal geslagen van Aers Truck Plaza in haven van Zeebrugge

Aers Truck Plaza

ZEEBRUGGE – Vrijdag 4 oktober sloeg AERS Groep officieel de eerste paal van Aers Truck Plaza, een baanbrekend tankstation van de toekomst. Met ruimte voor een beveiligde parking voor 140 vrachtwagens, een supermarkt en een restaurant wordt Aers Truck Plaza dé plek voor vrachtwagenchauffeurs die de haven in Zeebrugge aandoen.

Om aan de behoefte voor kwalitatieve parkeerruimte voor vrachtwagens te voldoen, ging Port of Antwerp-Bruges op zoek naar een bedrijf om een vrachtwagenparking te bouwen en uit te baten. De parking moest bovendien voorzien in laadmogelijkheden voor elektrische vrachtwagens. Hiermee wil Port of Antwerp-Bruges de patstelling doorbreken dat er geen elektrische vrachtwagens rijden omdat er geen laadstations zijn en omgekeerd.

Het project werd toegewezen aan AERS Groep. Hun plan gaat nog een paar stappen verder en voorziet onder andere ook een supermarkt en een restaurant als bijkomende service voor de chauffeurs. Daarnaast komt er ook een waterstoftankstation waar dagelijks tot 50 vrachtwagens waterstof kunnen tanken.

Jackij Aers, directeur van AERS Groep, benadrukt: “Wat begon als een parkeeroplossing is nu een duurzaam knooppunt geworden, dat niet alleen heel wat diensten aanbiedt voor de chauffeurs, maar ook een cruciale rol speelt in de transitie naar elektrische vrachtwagens dan wel vrachtwagens op waterstof. We zijn trots om met Aers Truck Plaza deze belangrijke stap te zetten. Dit project sluit perfect aan bij onze missie om duurzaam in beweging te blijven en bij te dragen aan de groene transitie van de transportsector.”

Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, wijst op het belang van dit project voor de haven en voor de omgeving: “Deze parking gaat ervoor zorgen dat vrachtwagenchauffeurs geen reden meer hebben om buiten het havengebied te parkeren. Daarnaast blijven de gunstige effecten van meer elektrische vrachtwagens en waterstof vrachtwagens niet beperkt tot het havengebied. De vrachtwagens nemen die mee op hun hele route van en naar de haven.”

Oud-international Johan Neeskens op 73-jarige leeftijd overleden

ZEIST – Voormalig voetballer en trainer Johan Neeskens is zondag op 73-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de KNVB maandag gemeld.

Neeskens was de afgelopen dagen voor KNVB WorldCoaches actief in Algerije waar hij onwel werd. Medische hulp mocht niet baten. Neeskens speelde 49 interlands voor Oranje. In de WK-finale van 1974 tegen West-Duitsland opende de middenvelder al in de tweede minuut de score uit een strafschop. Oranje verloor met 2-1. Vier jaar later was Neeskens ook basisspeler in de WK-finale tegen Argentinië, die na verlenging met 3-1 verloren ging.

Als clubvoetballer vierde Neeskens vele successen met Ajax en FC Barcelona. Bij het Nederlands elftal was hij vele jaren assistent-bondscoach, onder meer van Guus Hiddink en Frank Rijkaard. Daarna, van 2000 tot 2004, werkte Neeskens als hoofdtrainer bij NEC.

Bij de KNVB ging Neeskens op latere leeftijd aan de slag bij KNVB WorldCoaches. Daarvoor vloog hij de hele wereld over om coaches in lage- en middeninkomenslanden op te leiden tot coach.

“Op het veld staan met andere voetballiefhebbers vanuit de gedachte om samen iets moois te bereiken, dat was Johan Neeskens ten voeten uit”, aldus de KNVB. “Binnen het veld als speler en later buiten het veld als coach stond Neeskens bekend om zijn onverzettelijkheid. Maar degenen die het geluk hadden om hem beter te leren kennen, zagen vooral ook een wereldburger en een zachtaardige familieman die trots was op zijn kinderen en kleinkinderen en die tot op het allerlaatst met zijn liefde voor het voetbal anderen wist te raken. De KNVB wenst zijn vrouw Marlis, zijn kinderen Christian, Tamara, Bianca en Armand, zijn kleinkinderen Djoy en Lovée, naasten en vrienden heel veel sterkte bij het dragen van dit grote verlies.”

Madlener wil op vier stukken snelweg terug naar 130 per uur

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) onderzoekt of de maximumsnelheid op vier “kansrijke” stukken snelweg weer terug naar 130 kilometer per uur kan. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Het gaat om de A7 op de Afsluitdijk, de A7 tussen Zuidbroek en de Duitse grens, de A37 tussen knooppunt Holsloot en Zwartemeer en de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug.

Het is nog niet zeker of de maximumsnelheid op die vier trajecten daadwerkelijk naar 130 kilometer per uur kan, schrijft Madlener. De volgende stap is een “verkennend onderzoek” naar de gevolgen voor de stikstofneerslag op beschermde natuur. De minister hoopt dat hij begin volgend jaar een besluit kan nemen.

Madlener komt uit op een totaal van 133 kilometer snelweg, waarbij hij elke rijrichting los meetelt. Op de 25 kilometer van de Afsluitdijk scheelt een verhoging van 100 naar 130 kilometer per uur zo’n 3,5 minuten.

In maart 2020 ging de maximumsnelheid tussen 06.00 en 19.00 uur naar 100 kilometer per uur. Die maatregel nam het kabinet destijds om de stikstofuitstoot van het verkeer terug te dringen. Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben afgesproken om de snelheidslimiet “daar waar dat kan” terug omhoog te brengen.

Het is “niet realistisch” om dat op alle snelwegen te doen, erkent minister Madlener. Dat komt doordat hij op veel plekken weer maatregelen zou moeten nemen om de gevolgen van de stikstofuitstoot op de natuur tegen te gaan. “Een grootschalige aanpak zal jaren duren.” Madlener kiest daarom voor een “gefaseerde aanpak” waarbij hij sneller vooruitgang kan boeken.

520 pk sterke MAN Lion’s Coach voor FL Reizen

MIDDELHARNIS – Michel de Bruin van FL Reizen uit Middelharnis heeft een Nederlandse primeur met zijn nieuwe MAN Lion’s Coach. Dit is namelijk de eerste van het nieuwe model dat in ons land geleverd werd.

Michel de Bruin begon drie jaar geleden met FL Reizen in Middelharnis. “Mijn vader reed ook op de bus, het zit me kennelijk in het bloed,” aldus Michel. Hij begon met een gebruikte MAN touringcar met meerdaagse groepsreizen en schoolreizen. Verder wordt FL Reizen regelmatig ingezet voor het transport van- en naar cruiseschepen.

Michel: “Ik werk soms in opdracht van grote organisaties maar ik heb ook mijn eigen klanten met bedrijfsuitjes. Verder werk ik regelmatig voor cruisemaatschappijen.”

MAN OptiView

Onlangs nam Michel zijn nieuwe MAN Lion’s Coach in gebruik. Een 14 meter lange drie- assige hoogdekker met ruimte voor 61 passagiers. De nieuwe MAN is uitgerust met het MirrorCam systeem van MAN. “Dat werkt perfect en scheelt schade aan die grote spiegels zoals op de vorige generatie” vertelt Michel. De MAN is voorzien van een gedwongen bestuurde naloopas waarmee de 14 meter lange touringcar verrassend wendbaar is.

Compleet MAN product

De keuze op MAN lag voor de hand na uitstekende ervaringen met de vorige touringcar. Michel: “Ik vind het een mooi product en dit is precies wat ik wilde. MAN bouwt niet alleen het chassis maar de complete bus en dat merk je gewoon. Verder is het nieuwe dashboard erg fraai. Ik heb gekozen voor veel vermogen, veel ruimte voor bagage en de mogelijkheid om een skibox te monteren. Ook heb ik een vangmuil laten monteren voor een aanhangwagen, bijvoorbeeld voor fietsen.”

AED aan boord

Naast een toilet is zijn er twee koelkasten en is er zelfs een AED aan boord. “Dat vind ik belangrijk, vooral als je zoals ik ook met ouderen rijdt.” besluit Michel. De MAN Lion’s Coach werd geleverd door MAN Truck & Bus. Voor service maakt FL Reizen gebruik van de diensten van Van Leeuwen Trucks & Vans in Maasdijk.

Kamerleden willen dat brede opkoopregeling boeren sneller opent

DEN HAAG – De nieuwe brede opkoopregeling voor veehouders moet volgend jaar al opengaan, vindt een groot deel van de Tweede Kamer. Landbouwminister Femke Wiersma verwacht dat boeren zich begin 2026 kunnen melden, maar daar namen zowel coalitie- als oppositieleden in een commissiedebat geen genoegen mee. Onder meer NSC, BBB, CDA en ChristenUnie maanden de minister tot haast.

Door dreigende mestoverschotten dringt de tijd. Volgend jaar gaan landelijke plafonds voor de productie van mest omlaag. Het jaar daarop valt de Nederlandse uitzonderingspositie weg op basis waarvan boeren meer mest mogen uitrijden dan Europese regels eigenlijk toestaan. De vrees is een “generieke korting” waardoor alle boeren moeten krimpen, als er dan nog steeds te veel mest is.

Twee opkoopregelingen die bedoeld waren om de stikstofcrisis tegen te gaan, helpen ook om de mestoverschotten te beperken. Het vorige kabinet wilde daar nog een “brede beëindigingsregeling” aan toevoegen. Toenmalig minister Piet Adema zei dat de regeling begin 2025 zou kunnen beginnen, maar zijn opvolger Wiersma heeft het over begin 2026. Het uitwerken van de regeling “moet zorgvuldig gebeuren”, schreef ze eerder aan de Kamer.

“Te laat”, zei Harm Holman (NSC). “Die moet eerder”, zei ook Cor Pierik (BBB) over de regeling. Pieter Grinwis (ChristenUnie) vond het “bizar” om het jaartal 2026 te lezen, en hij noemde Wiersma’s antwoorden tot dan toe “niet acceptabel”. “Ik deel vanuit mijn tenen de frustratie”, zei Eline Vedder (CDA).

RAI Vereniging: Belangrijk dat invoering zero-emissiezones geen vertraging oploopt

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – RAI Vereniging is positief dat staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (IenW) de bezwaren in lijkt te trekken tegen de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025.

RAI Voorzitter Frits van Bruggen: “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Daarom is het belangrijk dat de zero-emissiezones doorgaan.”

In de afgelopen maanden heeft RAI Vereniging er steeds op gewezen dat het belangrijk is dat het kabinet het beleid op het gebied van zero-emissiezones doorzet. Op basis van dat beleid hebben veel ondernemers immers al investeringen gedaan en plannen gemaakt. Hoewel gemeenten gaan over de emissievrije zones in hun stad, probeerde het kabinet de invoering ervan uit te stellen.

Veertien gemeenten

De NOS meldde dat staatssecretaris Jansen op 4 oktober 2024 met gemeenten heeft gesproken over de zero-emissiezones en dat de bezwaren van het kabinet van tafel zijn.

Dit betekent dat bestelwagens en vrachtwagens met een verbrandingsmotor geleidelijk uit de binnensteden worden geweerd. Vanaf 1 januari 2025 hebben nieuw geregistreerde bedrijfswagens alleen toegang tot de zero-emissiezones als ze volledig uitstootvrij zijn. Voor oudere bedrijfsvoertuigen geldt een overgangsregeling. Per 1 januari 2025 gaan veertien gemeenten met de zero-emissiezone van start en in de loop van 2025 zullen nog vier gemeenten volgen. Per 1 januari 2030 gaan de zero-emissiezones gelden in dertig tot veertig gemeenten.

Betrouwbaar

Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring over de invoering van de zero-emissiezones. Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Als RAI Vereniging zullen wij hierover goed in gesprek blijven met het ministerie van IenW, zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelwagen, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”

Nu doorpakken

Wat RAI Vereniging betreft is het tijd om door te pakken:

  1. Om ondernemers te helpen de overstap te maken naar schone bestelwagens en vrachtwagens, blijft (financiële) ondersteuning nodig. Een goed voorbeeld is de AanZet-subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens die voor de komende periode tot 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing conform de ‘Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing’.
  2. Om ervoor te zorgen dat elektrische bestelwagens en vrachtwagens kunnen laden, moet prioriteit gegeven worden aan de aanleg van energienetwerken met voldoende capaciteit voor private en publieke laadinfrastructuur. Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) kunnen dan sneller worden aangelegd.

Man overleden na botsing met landbouwvoertuig op N248

Politie

MIDDENMEER (ANP) – Een 84-jarige man uit Middenmeer is maandag overleden nadat hij rond het middaguur met zijn auto frontaal op een landbouwvoertuig botste dat langs de weg gras aan het maaien was, meldt de politie.

Een woordvoerder laat weten dat de maaier stilstond of met lage snelheid reed. Het ongeluk gebeurde op de N248, waarover de man van Schagen naar de Noord-Hollandse plaats Middenmeer reed.

Een politiewoordvoerder laat weten dat de weg nog afgesloten is zolang het onderzoek naar het ongeluk loopt. Een mogelijk scenario voor de fatale botsing is dat de man onwel is geworden achter het stuur, aldus de politiewoordvoerder.

Voor de bestuurder van de maaier is opvang geregeld. Hij testte negatief op alcohol en drugs, de man wordt door de politie niet beschouwd als verdachte.

Netanyahu: we zijn verplicht gijzelaars vrij te krijgen

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft beloofd de gijzelaars die vastzitten in de Gazastrook vrij te krijgen. Het is maandag exact een jaar geleden dat zij werden ontvoerd door Hamas en andere Palestijnse militanten, die daarbij ook zo’n 1200 mensen doodden.

“Op deze dag, op deze plek en op vele andere plekken in het hele land, herdenken we onze doden, onze gijzelaars, aan wie we verplicht zijn om ze terug te halen, en onze helden die gevallen zijn bij de verdediging van het thuisland”, zei Netanyahu bij een herdenking in Jeruzalem. “We hebben een jaar geleden een vreselijk bloedbad meegemaakt en we zijn opgestaan als een volk, als leeuwen.”

Ook op andere plaatsen in Israël werden bijeenkomsten georganiseerd om de verrassingsaanval van Hamas te gedenken. Onder meer op de plek waar het muziekfestival Nova werd gehouden, vlak bij de Gazastrook, kwamen honderden mensen samen. Volgens Israëlische media zijn ongeveer 360 festivalgangers daar vorig jaar gedood toen Hamasstrijders Israël binnentrokken.

Hamas en het Libanese Hezbollah zeggen op deze herdenkingsdag raketten te hebben afgevuurd op Israël. Andersom valt Israël ook doelen aan in Gaza en is er een nieuwe eenheid Libanon ingetrokken om de grondoperatie uit te voeren.

Componist en muziekproducent Hans van Hemert (79) overleden

HILVERSUM – Componist en muziekproducent Hans van Hemert is overleden. Dat bevestigt zijn familie maandag na berichtgeving van De Telegraaf. Van Hemert was onder meer bekend als oprichter van de succesvolle meidengroep Luv’. Hij was 79 jaar.

Van Hemert maakte in 2007 bekend dat hij werd behandeld voor prostaatkanker. In 2023 werd bekend dat er uitzaaiingen waren geconstateerd. Hij is nu aan de gevolgen daarvan overleden. Zijn familie laat weten dat hij maandagochtend in het ziekenhuis Tergooi in Hilversum is overleden. Daar was hij sinds een week opgenomen. “We bewonderen zijn kracht en mentaliteit en zullen ons nu richten op zijn afscheid”, aldus de familie.

De in Voorburg geboren Van Hemert werkte vanaf de jaren zestig in de muziekindustrie. Eerst als zanger, later als producer. Hij werd onder meer bekend om het samenstellen van succesvolle acts, zoals Sandra & Andres en Mouth & MacNeal. Voor die laatste act was hij medeverantwoordelijk voor de wereldhit How Do You Do. Ook produceerde hij voor Ramses Shaffy & Liesbeth List.

Halverwege de jaren zeventig bedacht Van Hemert het trio Luv’ met daarin onder anderen Patty Brard. De groep scoorde hits met liedjes als You’re The Greatest Lover en Trojan Horse. In 1981 stond Van Hemert ook aan de wieg van de band Vulcano. Voor tv-kinderkoor Kinderen voor Kinderen produceerde hij ook enkele liedjes, waaronder het bekende Meidengroep.

In 2017 kreeg Van Hemert voor zijn hele oeuvre de Buma Lifetime Achievement Award.

Schiphol wijzigt controles niet na walkietalkieverbod Emirates

SCHIPHOL – De controles op Schiphol worden niet aangepast, nadat Emirates heeft aangekondigd dat passagiers geen piepers en walkietalkies mee mogen nemen als zij met de luchtvaartmaatschappij van of naar Dubai vliegen. Recent zijn duizenden van die apparaten van Hezbollahleden in Libanon ontploft.

“Vanzelfsprekend staat veiligheid voorop”, laat een woordvoerster van de luchthaven weten. “We houden de situatie nauwlettend in de gaten. Op dit moment zijn er geen aanpassingen nodig aan de controles. Mocht dit anders worden, dan is dat in overleg met de autoriteiten.”

Emirates vliegt onder meer vanaf Schiphol naar thuisbasis Dubai. Als toch een pieper of walkietalkie in de hand- of ruimbagage van een passagier wordt gevonden neemt de politie van Dubai het apparaat in beslag, meldde Emirates.

KLM en Transavia komen op dit moment niet met soortgelijke maatregelen als Emirates, lieten die luchtvaartmaatschappijen afgelopen weekend al weten.

Man bekneld onder vrachtwagen in IJlst [+foto]

Foto: BTB Fotografie

IJLST – Een ouder man is maandag aan het begin van de middag ernstig gewond geraakt bij een ongeval met een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde rond 12:15 uur aan De Koffe in IJlst.

De man raakte bekneld onder het voertuig. De brandweer heeft de man bevrijd en hij is met ernstig letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

De omgeving is afgesloten voor verkeer. Het incident wordt afgeschermd door de brandweer.

Waakhonden: kinderen herkennen reclame van influencers niet goed

TILBURG – Digitale toezichthouders willen meer maatregelen voor minderjarigen om reclames van influencers te herkennen. Volgens onderzoek van Centerdata in opdracht van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) schieten de huidige regels voor influencermarketing tekort in het beschermen van kinderen en jongeren. Deze groep heeft moeite om deze vorm van reclame te herkennen.

Als influencers producten aanprijzen, moeten ze in veel gevallen bij hun bericht benoemen dat ze daarvoor een vergoeding of ander voordeel ontvangen. Kinderen en jongeren herkennen reclame minder goed en als ze het herkennen, kijken ze er minder kritisch naar, volgens het onderzoek. Dit kan problematisch zijn en hen gevoeliger maken voor beïnvloeding, stellen de digitale toezichthouders.

Voorzitter Amma Asante van het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil dat ook kleinere influencers onder de Mediawet, en daarmee onder het toezicht van het CvdM, gaan vallen. “Uit het onderzoek blijkt dat sponsorvermeldingen zeker ook van belang zijn bij berichten van influencers met een kleiner bereik.” Ook stelt ze voor dat op scholen aandacht wordt besteed aan media-educatie.

Het samenwerkingsplatform bestaat naast het CvdM uit de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...