Clicky

maandag 20 januari 2025 - 13:02 uur
Home Blog Pagina 81

Vakbonden en Heineken sluiten cao-akkoord na stakingen

AMSTERDAM – Heineken heeft een akkoord bereikt met de vakbonden over een nieuwe cao, na stakingen in onder meer de bierbrouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch. Het onderhandelingsresultaat tussen Heineken en FNV, CNV en MHP/De Unie zal nu worden voorgelegd aan de leden om over te stemmen.

In het akkoord is een collectieve loonsverhoging van 4 procent per 1 januari 2025 en 3 procent per 1 januari 2026 afgesproken. Ook zijn er afspraken gemaakt over bijvoorbeeld rouwverlof, roosters en een verruiming van het ouderschapsverlof. De cao’s voor de brouwerijen, commerciële tak en het internationale Heineken Group lopen eind dit jaar alle drie af. Die cao’s gelden voor in totaal ongeveer 3700 werknemers.

Eerder deze maand zeiden de bonden al de stakingen op te schorten, omdat er weer gepraat werd met Heineken. De brouwer had eerder geklaagd dat er te snel werd overgegaan tot stakingen en zei verder te willen onderhandelen. De levering van bier kwam door de acties overigens niet in gevaar.

Terugkoppeling

Heineken zegt voor de kerst terugkoppeling te verwachten van de vakbonden over de stemmingen. “Zowel Heineken als de vakbonden hebben gekeken naar de zorgen van de collega’s en de uitdagingen waar Heineken in Nederland mee te maken heeft. Met dit resultaat gaat iedereen erop vooruit, blijft Heineken een aantrekkelijke werkgever en bouwen we samen aan een duurzame toekomst van ons mooie bedrijf”, aldus een verklaring.

“De vakbondsleden hebben er hard voor moeten knokken om de verslechteringen die Heineken wilde doorvoeren van tafel te krijgen. Dat is gelukt. En er ligt nu eindelijk ook een beter loonbod. Jammer dat er zo’n lange staking voor nodig was”, zegt CNV-onderhandelaar Mirjam van Leussen. “We gaan dit resultaat nu aan de leden voorleggen. Als zij ermee instemmen, hebben we een nieuwe cao en zijn nieuwe acties definitief van de baan.”

Grootste overslagkraan voor Haven van Brussel aangekomen vanuit Finland

BRUSSEL – De nieuwe mobiele overslagkraan van Van Moer Logistics, een Mantsinen 300, is per schip aangekomen in Antwerpen na een vijfdaagse reis vanuit de Finse haven van Rauma. De kraan wordt in Antwerpen getest en opgeleverd voordat hij zijn definitieve bestemming in de Haven van Brussel bereikt.

Met een indrukwekkende capaciteit van 80 ton, een bereik van 28 meter en een eigen gewicht van 376 ton behoort deze kraan tot de zwaarste en meest robuuste op de markt. De hybride aandrijving met stage 5 dieselmotor zorgt voor bijzonder lage emissies en is tevens compatibel met HVO-brandstof, welke kan zorgen voor een emissiereductie tot 90 procent.

De kraan is uitgerust met een volautomatische snelwissel, waardoor vanuit de cabine eenvoudig gewisseld kan worden tussen de verschillende aanbouwdelen, zoals een spreader, een bulkgrijper van 14m3 of andere accessoires.

Jo Van Moer, oprichter en CEO van Van Moer Logistics: “De veelzijdigheid van deze kraan is van cruciaal belang voor ons. De Haven van Brussel huisvest een breed scala aan industrieën en projecten, waardoor we onze apparatuur nu nauwkeurig kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van elke sector.”

Nieuwe mogelijkheden haven van Brussel

Deze kraan wordt de grootste mobiele overslagkraan in de Haven van Brussel en biedt aanzienlijke voordelen voor de haven en de omliggende regio. De nieuwe kraan van Van Moer Logistics is geschikt voor het laden en lossen van containers tot bulkgoederen vanuit schepen en wagons.

Van Moer Logistics stelt de kraan beschikbaar voor de omliggende bedrijven in de haven van Brussel, wat de efficiëntie en capaciteit van de haven verder zal vergroten. Deze nieuwe aanwinst speelt een cruciale rol in de modal shift naar meer transport via het water en spoor, wat de drukte op de wegen zal verminderen. Dankzij de mobiliteit van de kraan kan deze flexibel ingezet worden, afhankelijk van de behoeften van de haven en de omliggende industrieën.

Gert Van der Eeken, CEO van Port of Brussels: “De komst van deze nieuwe Mantsinen 300-kraan betekent een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van de Brusselse haveninfrastructuur. De Haven van Brussel wil zo volop inzetten op efficiënte en duurzame logistieke oplossingen voor het Brussels Gewest en verder koers zetten naar een echte modal shift.”

Rebellen Syrië vinden tientallen gemartelde lichamen in hospitaal

DAMASCUS – De rebellen in Syrië hebben maandag in het mortuarium van een ziekenhuis in de buurt van Damascus ongeveer veertig lichamen aangetroffen die sporen van marteling vertoonden.

Aan persbureau AFP laten ze weten dat de lichamen opgestapeld lagen in zakken met daarop nummers en soms namen.

AFP zag tientallen foto’s en videobeelden die een van de rebellen naar eigen zeggen zelf heeft gemaakt. Daarop zijn volgens het persbureau lichamen te zien met duidelijke tekenen van marteling.

De slachtoffers zijn door de Syrische tak van hulporganisatie Rode Halve Maan overgebracht naar een ziekenhuis in Damascus, waar aan identificatie wordt gewerkt.

Het regime van de verdreven Bashar al-Assad was berucht om de inhumane manier waarop dissidenten werden behandeld.

Reddingswerkers doorzochten maandag ook de beruchte gevangenis Sednaya, even buiten Damascus. Rebellen hebben daar de afgelopen dagen veel politieke gevangenen vrijgelaten, maar hulporganisatie De Witte Helmen zoekt nog naar mensen in het afgesloten ondergrondse gedeelte van de gevangenis.

Handhaving schijnzelfstandigheid raakt mogelijk 250.000 zzp’ers

AMSTERDAM – Nu de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger gaat handhaven op ‘schijnzelfstandigheid’ onder zzp’ers, moeten werkgevers hun arbeidsrelaties kritisch onder de loep nemen. De handhaving kan in talrijke sectoren leiden tot grote veranderingen in de arbeidsrelatie als zzp’ers juridisch en fiscaal als werknemers worden beschouwd. Werkgevers lopen risico op naheffingen en boetes; zzp’ers riskeren dat ze belastingvoordelen mislopen.

ABN AMRO verwacht dat de impact van de handhaving vooral groot is in de zorg, de kinderopvang, het onderwijs en zelfs bij de overheid zelf. Nederland telt nu een recordaantal van 1,25 miljoen zzp’ers. Bijna één op de acht werkzame personen is zelfstandige zonder personeel. Circa 250.000 zzp’ers zijn mogelijk schijnzelfstandige, schat ABN AMRO in haar Sectorprognoses 2025-2026, die vandaag worden gepubliceerd.

Inventarisatie aantal zzp’ers in risicovolle sectoren cruciaal

Werkgevers in alle sectoren doen er volgens ABN AMRO goed aan het aantal werkzame zzp’ers en de voorwaarden waaronder zij werken kritisch te bekijken. Vragen die hierbij een rol spelen, zijn onder meer of zij onder gezag van de opdrachtgever staan en of zij een vast aantal uren werken. Met name in de zorg, waar het aantal zzp’ers in de afgelopen vijf jaar met 60 procent is gestegen, komt schijnzelfstandigheid vermoedelijk veel voor. Zo is vaak sprake van een gezagsverhouding; werkzaamheden zijn doorgaans onderdeel van vaste roosters en hebben een structureel karakter. Voor zzp’ers die in de bouw werken, geldt daarentegen dat zij vooral worden ingezet voor specialistische en tijdelijke klussen. Toch komt ook in de bouw schijnzelfstandigheid voor. Het is aan opdrachtgevers om na te gaan of zzp’ers bijvoorbeeld hun eigen materialen gebruiken en niet langere tijd meedraaien in een vast team.

Grenzen van ondernemerschap niet vastomlijnd

Werkgevers hebben een aantal opties om het risico op een verkapt dienstverband te beperken, bijvoorbeeld door zzp’ers een vast dienstverband aan te bieden. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om zzp’ers via een uitzend- of detacheringsbureau in te huren of de samenwerking zelfs helemaal te staken.

“De grenzen van zelfstandig ondernemerschap zijn niet vastomlijnd. Zo dragen opdrachten aan zzp’ers vaak de kenmerken van zowel een vast arbeidscontract als een opdrachtovereenkomst. Hoewel de belastingdienst heeft aangekondigd terughoudend te zijn met boetes, moeten werkgevers wel serieuze stappen zetten om schijnzelfstandigheid te vermijden”, zegt Mario Bersem, sectoreconoom Technologie, Media & Telecom en Zakelijke dienstverlening van ABN AMRO. “Tegelijkertijd moet de overheid meer duidelijkheid bieden om te zorgen dat de rust in de arbeidsmarkt terugkeert. Zo is het belangrijk dat de nieuwe wet die strikter onderscheid maakt tussen werknemers en zzp’ers er snel komt.”

Sectorprognoses: gematigde groei dit jaar, vooruitzichten in 2025 gunstiger

De invoering van de verscherpte controle op schijnzelfstandigheid vindt plaats tegen de achtergrond van een economie die naar verwachting in 2025 sterker gaat groeien. Dit jaar is nog sprake van gematigde economische groei, maar de vooruitzichten voor 2025 zijn iets gunstiger. Op de agrarische sector na (-2,5 procent), verwacht ABN AMRO dat alle sectoren volgend jaar groeien.

Met name de Technologie, Media en Telecomsector (+5 procent), Industrie (+4 procent) en de Zorg (+4 procent) groeien in 2025. In bijgaand rapport ‘Sectorprognoses 2025-2026’ staan vanaf pagina 10 de volumeprognoses per sector beschreven en zijn deze voorzien van duiding.

Onderzoek: 34 procent ondernemers ziet problemen rond invoering zero-emissiezones

De invoering van zero-emissiezones in 14 grote steden op 1 januari 2025 kan op steun van veel ondernemers en bedrijven rekenen. Door de politiek wordt daaraan getwijfeld, vanwege de benodigde investeringen in elektrische voertuigen. Echter, uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens blijkt dat slechts 34 procent van de ondernemers en bedrijven de zero-emissiezones als hinderlijk ervaren bij het uitvoeren van de bedrijfsvoering.

Het onderzoek van Ayvens is uitgevoerd onder zo’n 400 ondernemers en bedrijven. Hoewel veruit de meesten de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen voor hun bedrijfsvoering, bestaan er wel zorgen. Zo’n 46 procent ziet het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging.

Roy Driessen, Segment Director Light Commercial Vehicle bij Ayvens Nederland, “Veel bedrijven zijn jaren geleden al begonnen met het verduurzamen van hun wagenpark. De investering die gedaan is kan moeilijk terugverdiend worden als ze moeten concurreren met anderen, die geen kosten hebben gemaakt voor duurzaam vervoer.”

Daarbij zien bedrijven ook de voordelen van elektrisch rijden. Ondernemer Tonnie Soares van Soares Parket is al overgestapt op elektrisch vervoer en zegt daarover. “Het is overzichtelijker. We gebruiken een systeem waarbij alle laadtransacties automatisch worden geregistreerd en gefactureerd. Dat is een stuk efficiënter. En qua kosten ben ik er tot nu toe goedkoper mee uit, zeker als je de korting op de wegenbelasting meerekent.”

En hij is niet de enige die overgestapt is. John van den Dungen van The Operations Company: “We hebben straks 12 elektrische bedrijfswagens operationeel. De rest is nog diesel, maar we werken aan verdere stappen in de elektrificatie. Mijn advies aan ondernemers die de overstap nog moeten maken: begin gewoon. Zelfs al is het maar met een voertuig. Elektrisch rijden vraagt om een andere aanpak en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals laadbeheer en kosten. Hoe eerder je begint, hoe meer ervaring je opdoet.”

Zero-emissiezones in meer steden

Opvallend is verder dat een grote groep ondernemers niet negatief is over verdere uitbreiding van de zero emissie zones. Zo’n 48 procent geeft aan dat die in meer steden mogen worden ingevoerd, slechts 23 procent vindt dat geen goed idee, de rest staat daar neutraal in.

Roy Driessen: “Er is een groep ondernemers voor wie een elektrische bestelwagen echt geen optie is, daar moeten we ook niet de ogen voor sluiten, maar in de meeste gevallen is er voor hen een ontheffing mogelijk. Voor uitstel van de zero-emissiezones is het wat ons betreft inmiddels te laat. Zowel bedrijven als gemeentes hebben al flinke investeringen gedaan.”

Overgangsjaar

Ondernemers en bedrijven die hun wagenpark nog moeten verduurzamen krijgen daar de tijd voor. Euro 5-dieselvoertuigen mogen tot 2027 in de zero-emissiezones blijven rijden en Euro 6-dieselvoertuigen zelfs tot 2028. Voor vrachtwagens geldt een nog ruimere regeling, Euro 6-bakwagens van maximaal 5 jaar oud hebben toegang tot 2030, net als Euro 6-opleggertrekkers van maximaal 8 jaar oud.

Kleine Nederlandse bedrijven omzeilen mogelijk sancties Rusland

DEN HAAG – Kleine Nederlandse bedrijven hebben mogelijk de handelssancties tegen Rusland omzeild door meer te exporteren naar landen die nog wel handel drijven met Rusland. Volgens onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Rijksuniversiteit Groningen is er een sterke toename te zien van de Nederlandse export naar landen met een “verhoogd risico op sanctieomzeiling”. Het gaat dan om Armenië, Kazachstan, Kirgizië, Mongolië, Servië, Turkije en Turkmenistan.

De EU legde in 2022 strikte sancties tegen Rusland op in verband met de oorlog in Oekraïne, waardoor de Nederlandse goederenexport naar dat land sterk daalde. Vergeleken met de periode 2018-2021 daalde de exportwaarde van gesanctioneerde goederen naar Rusland in 2023 met 86 procent. Daarnaast viel ook een kwart van de export van niet-gesanctioneerde goederen weg. Een deel van de goederen zou via derde landen, die wel naar Rusland zijn blijven exporteren, echter alsnog in Rusland terecht kunnen komen.

Volgens de onderzoekers zijn er “opvallend veel jonge, kleine bedrijven” die voor 2022 gesanctioneerde producten nog niet exporteerden naar Armenië, Kazachstan, Kirgizië, Mongolië, Servië, Turkije en Turkmenistan begonnen met het uitvoeren naar die landen. Die bedrijven treden volgens de onderzoekers vaak als tussenhandelaar op voor de export van goederen die zij niet zelf produceren. Op de EU-sanctielijst staan bijvoorbeeld elektronica, industriële machines, chips en andere technologie.

De export uit die landen naar Rusland is gegroeid, wat erop kan wijzen dat gesanctioneerde goederen vanuit Nederland via deze landen alsnog Rusland bereiken. Zo groeide bijvoorbeeld de Turkse export van machines naar Rusland het sterkst. In 2022 en 2023 waren bulldozers, shovels, graafmachines en dergelijke de meest geëxporteerde machines (qua waarde) vanuit Turkije naar Rusland.

Nog de hele dag problemen op spoor tussen Schiphol en Utrecht

AMSTERDAM – Het treinverkeer tussen Schiphol en Utrecht kampt nog de hele dag met problemen door een wisselstoring.

Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail rijden de rest van de dag “veel minder treinen” tussen de stations. Ook treinen tussen Schiphol en station Amsterdam Sloterdijk vallen door de wisselstoring uit.

Dinsdagochtend was er ook een stroomstoring bij station Amsterdam RAI, waardoor nauwelijks treinen reden tussen de stations Amsterdam Bijlmer en Schiphol. Die verstoring is inmiddels opgelost, meldt een woordvoerder van ProRail.

Wat er precies aan de hand was, weet hij niet. De storing kan door van alles zijn veroorzaakt, zoals een kapotte zekering of een defecte printplaat.

Reizigers krijgen het advies om vooraf de reisplanner te raadplegen.

Murdoch verliest van kinderen in zaak opvolging media-imperium

RENO – De Australische mediamagnaat Rupert Murdoch heeft een juridische strijd met zijn eigen kinderen verloren over de opvolging van zijn bedrijven. Murdoch probeerde de statuten van de familietrust te laten aanpassen, zodat zijn favoriete zoon Lachlan er na zijn dood met het hele imperium vandoor zou gaan. Drie van zijn andere kinderen stapten naar de Amerikaanse rechter en kregen gelijk in een tussentijdse uitspraak, schrijft The New York Times.

De 93-jarige Murdoch is “teleurgesteld” en van plan in beroep te gaan tegen de beslissing, reageerde zijn advocaat. De Australiër was lang van plan om zijn oudste vier kinderen allemaal evenveel macht te geven over zijn media, maar heeft zich enkele jaren geleden bedacht. Hij maakte Lachlan al de voorzitter van News Corp en Fox News.

Toen hij ook nog de familietrust wilde wijzigen, begonnen de andere drie (Prudence, Elisabeth en James) zich te verzetten tot de familieruzie moest worden uitgevochten in de rechtbank. Dat gebeurde, tot frustratie van Amerikaanse media, achter gesloten deuren.

De media van Murdoch worden gezien als invloedrijk in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. De meeste zenders en kranten hebben een uitgesproken rechts-conservatief karakter en volgens de NYT was Murdoch er met de wijziging van de statuten van verzekerd geweest dat dat zo zou blijven. Lachlan staat politiek gezien het dichtst bij zijn vader, terwijl James en Elisabeth een stuk minder conservatief zijn. James sprak zich tijdens de presidentsverkiezingen bijvoorbeeld uit voor de Democraat Kamala Harris.

Onderzoek: tienduizenden kinderen tegen hun wil niet naar school

DEN HAAG – Enkele tienduizenden kinderen in Nederland gaan niet naar school, terwijl een groot deel van hen dat wel zou willen. Dat concludeert oudervereniging Balans na onderzoek. De vereniging zegt dat het om meer dan 39.000 kinderen gaat en dat dit “een conservatieve schatting” is. Daarnaast zouden meer dan 30.000 jongeren school hebben verlaten zonder diploma, terwijl ze nog wel onder de leerplicht vallen.

Volgens de oudervereniging zijn er ook ‘verborgen thuiszitters’. Zij gaan nog maar gedeeltelijk naar school. Andere kinderen zouden voor onbepaalde tijd niet meer welkom zijn op hun school, terwijl school registreert dat ze “ziek” zijn. Als zij ook worden meegeteld, zouden er bijna 280.000 kinderen zijn die geen volwaardig onderwijs krijgen, concludeert de studie. Dat komt neer op een op elke negen leerplichtige kinderen.

Bij de thuiszitters gaat het volgens de oudervereniging om jongeren die extra ondersteuning nodig hebben om de stof te begrijpen, maar die dit niet kunnen krijgen in het bestaande stelsel. “Leerkrachten doen hun stinkende best, maar het systeem van onderwijs geven past niet bij een grote groep kinderen en we zien dat zij massaal uitvallen”, zegt Balans-directeur Joli Luijckx. De vereniging vertegenwoordigt onder meer kinderen met dyslexie, ADHD en asperger.

Balans wil onder meer dat de aanpak van onderwijs verandert. Luijckx: “Nederland kent de leerplicht. Vroeger was dat logisch, want toen had je kinderarbeid en wilde je voorkomen dat kinderen moesten werken. Maar het is gericht op het aanwezig zijn. Wij willen toe naar een leerrecht. Kinderen willen floreren. Ze hebben de behoefte te leren en het onderwijs moet daarbij passen.”

Volgens Balans kan het helpen als jeugdwerkers nauwer samenwerken met scholen. “We wachten nu vaak tot het gedrag van een kind escaleert voor we wat doen. Eerst komt er een probleem op school, dan wordt een kind thuiszitter, en achteraf komt de zorg”, stelt Luijckx. “We richten ons op de groep die al is uitgevallen, maar dan ben je te laat, we kijken niet naar de toekomstige uitvallers. Het helpt als je al wat doet wanneer het probleem nog klein is.”

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt de specifieke aantallen niet direct te herkennen, maar vindt wel dat het om te veel leerlingen gaat. Het zegt hard bezig te zijn met verbeteringen. “Tegelijkertijd weten we dat dit een traject van de lange adem is. We gaan daarom graag in gesprek met Balans, en ook met ouders en jongeren, om meer te horen over het onderzoek en ervaringen”, aldus OCW.

Ook mannen van 44 en 63 uit Den Haag omgekomen aan de Tarwekamp

DEN HAAG – Het vijfde en zesde slachtoffer die door de explosies en brand aan de Tarwekamp zijn omgekomen zijn mannen van 44 en 63 jaar uit Den Haag. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

Eerder werd al bekend dat drie mensen uit eenzelfde gezin om het leven zijn gekomen. Het gaat om een 45-jarige vader, de 41-jarige moeder en de 17-jarige dochter uit Den Haag. Alleen het 8-jarige zoontje van het gezin heeft het overleefd. Onder de doden is ook een man van 31 jaar uit Voorburg.

Het zoeken naar slachtoffers is maandag afgerond. Aan het einde van de middag meldde de politie dat nu eerst de omliggende panden gestut gaan worden vanwege instortingsgevaar. Daarna zal een groot forensisch sporenonderzoek plaatsvinden.

De explosies waren zaterdagochtend. Het is nog onduidelijk waar ze door zijn veroorzaakt, maar de politie houdt rekening met een misdrijf. Er zijn geen aanwijzingen dat er aan de Tarwekamp een drugslab zat. De politie heeft aangegeven dat vlak na de explosies een auto hard is weggereden en is op zoek naar tips over het voertuig.

NYT: man vast voor verhoor na moord verzekeringstopman VS

ALTOONA – De Amerikaanse autoriteiten hebben een man vastgezet voor verhoor na de geruchtmakende moord op verzekeringstopman Brian Thompson in New York, zeggen meerdere ingewijden tegen de krant The New York Times. Hij zou een vuurwapen, geluiddemper en valse identiteitsbewijzen bij zich hebben gehad.

De autoriteiten kregen de man in beeld na een tip. Iemand had hem gezien in een restaurant van McDonald’s, zegt een bron. Hij wordt nu vastgehouden in Altoona in de staat Pennsylvania. Rechercheurs uit New York zouden onderweg zijn naar die stad.

De politie zoekt al dagen naar de schutter die topman Thompson van UnitedHealthcare doodschoot bij een hotel. Het vermoeden bestaat dat de dader New York per bus heeft verlaten. Het is nog onduidelijk wat het motief was voor de moord. De dood van Thompson maakte veel los in de VS, waar een hoop mensen negatieve ervaringen hebben met zorgverzekeraars. De krant schreef eerder dat de dood van Thompson online leidde tot een “stroom van haat” richting de sector.

“Ik betaal 1300 dollar per maand voor mijn gezondheidsverzekering, met een eigen risico van 8000 dollar”, citeerde de NYT uit een boze reactie. “Als ik eindelijk op mijn eigen risico zit, wordt mijn claim geweigerd. En hij verdiende een miljoen per maand.”

Vrachtwagens zwaarder dan 45 ton mogen niet meer over de A12-viaducten in knooppunt Velperbroek

A12

UTRECHT – De A12-viaducten in knooppunt Velperbroek ten oosten van Arnhem kunnen zware vrachtvoertuigen niet meer voldoende veilig dragen. Uit onderzoek blijkt dat de stalen wapening in het beton, zoals in het verleden is ontworpen, sneller veroudert dan gepland.

Om de veiligheid op het viaduct te waarborgen, neemt Rijkswaterstaat nu maatregelen. Vanaf donderdagochtend 19 december 2024 mag verkeer zwaarder dan 45 ton, zoals vrachtwagens met zware ladingen, niet meer over deze A12-viaducten rijden.

Verder gaat Rijkswaterstaat binnen enkele maanden een ondersteuningsconstructie onder de viaducten plaatsen als extra veiligheidsmaatregel.

Maatregelen A12

De gewichtsbeperking wordt met borden naast de A12 aangegeven. Bij het knooppunt Velperbroek rijdt het zware verkeer van de A12 af en kan via de rotonde in het knooppunt, het zogenaamde Velperbroek-circuit, weer de A12 oprijden.

Als extra veiligheidsmaatregel gaan we binnen enkele maanden een ondersteuningsconstructie plaatsen onder de viaducten. Dit kan niet direct omdat de constructie nog moet worden ontworpen.

Knooppunt Velperbroek

Dagelijks rijden gemiddeld 65.000 voertuigen over de A12-viaducten in knooppunt Velperbroek ten oosten van Arnhem. De gewichtsbeperking treft ongeveer 1.000 voertuigen zwaarder dan 45 ton gemiddeld per werkdag. Knooppunt Velperbroek is een belangrijke schakel in het wegennetwerk in Gelderland.

Drie doden Tarwekamp uit zelfde gezin, alleen zoon (8) overleeft

DEN HAAG – Drie slachtoffers van de explosies aan de Tarwekamp in Den Haag komen uit hetzelfde gezin.

De 45-jarige vader, de 41-jarige moeder en de 17-jarige dochter kwamen om het leven, alleen het 8-jarige zoontje heeft het overleefd. Dat meldt Namens de Familie. De jongen wordt opgevangen door familie.

De organisatie laat in een verklaring weten dat de familie “aangeslagen” is door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen. “Het verdriet om het verlies van de familieleden is groot. Tegelijk vraagt de zorg voor de jonge zoon uit het gezin hun liefde en aandacht.” De familie spreekt ook haar dank uit aan alle hulpverleners en voor het medeleven op de scholen van de kinderen.

Bij de explosies van zaterdagochtend kwamen zes mensen om het leven. Van vier slachtoffers is de identiteit bekend. Naast de drie gezinsleden uit Den Haag gaat het om een man van 31 uit Voorburg.

Crimineel ‘transportbedrijf’ voerde meer dan 100 internationale drugstransporten uit

ZWOLLE – Het Openbaar Ministerie Oost-Nederland eist een gevangenisstraf van 8,5 jaar tegen een 40-jarige verdachte uit Naarden voor zijn leidinggevende rol aan een criminele organisatie die zich bezig hield met grootschalige internationale drugstransporten.

“Hier was sprake van een goed georganiseerde, professionele en helaas succesvolle organisatie die meer dan 100 transporten naar en vanuit Nederland heeft verzorgd. Vier transporten zijn onderschept in Oldenzaal, Zwolle, Stockholm en Dublin. De handel in verdovende middelen was de ‘core business’”, aldus de officier van justitie vandaag tijdens de motivering van de strafeis.

De Naardenaar is één van de negen verdachten die zich vandaag moest verantwoorden voor de rechtbank in Zwolle. Het OM is ervan overtuigd dat hij katvangers heeft geworven, andere verdachten aanstuurde en nam daarnaast initiatieven tot en beslissingen over de drugstransporten.

Uit het dossier komt een effectieve modus operandi van een crimineel ‘transportbedrijf’ naar voren: de organisatie fabriceerde zelf hockers (een soort poefjes) die waren voorzien van een sluitingssysteem die alleen met een bijbehorende keycard -of bruut geweld- open konden worden gemaakt.

Die geprepareerde meubelstukken, met daarin grote partijen hard- en softdrugs, werden door nietsvermoedende transporteurs naar een gehuurde locatie in het buitenland vervoerd en daar door de criminelen weer opgevangen.

Leden van de organisatie leverden vervolgens de drugs uit aan hun criminele contacten aldaar. Daarna werden de hockers weer op transport gezet naar Nederland, waar nieuwe transporten werden voorbereid. Er werden diverse rechtspersonen (op naam van katvangers) misbruikt om als denkmantel te fungeren bij de transporten, voor uitbetalingen aan de leden van de organisatie, en voor het verwerven van diverse (veelal luxe) personenauto’s.

Vier van dergelijke transporten zijn onderschept: in Oldenzaal, In Zwolle, in Zweden en in Ierland. Veel van het bewijs in dit proces is afkomstig uit de telefoon van de 40-jarige verdachte. In onderlinge communicatie werd gebruik gemaakt van codenamen, eerst vogels (onder meer ‘Meeuw’ en ‘Reiger’) en daarna roofdieren (‘Leeuw’, ‘Wolf’ en ‘Lynx’).

In dit onderzoek werden in november 2021 op diverse locaties (onder meer in het hoofdkwartier van de organisatie in Blaricum, maar ook in Leiderdorp en Ede) invallen gedaan. Daarbij werden onder meer 247 kilo harddrugs, 660 kilo softdrugs, meerdere auto’s en cryptovaluta aangetroffen en in beslag genomen. Er werden meer dan 20 verdachten aangehouden.

Het OM: “Deze georganiseerde vorm van internationale drugscriminaliteit heeft in ons land grote vormen aangenomen en gaat met grote regelmaat gepaard met zware, vaak gewelddadige criminaliteit illegale geldstromen, en zelfs corruptie.”

Deze maand vinden meerdere zittingsdagen plaats in het strafproces met de naam Pimpelmees. In totaal komen 13 verdachten aan bod: het gaat daarbij om drie leiders, maar ook om verdachten van wie de betrokkenheid en/of verantwoordelijkheid minder groot was. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om degenen die volgens het OM bij transporten betrokken waren, onder schuilnamen meepraatten in de chats en meedeelden in de winst.

De officier van justitie vandaag: “Veel verdachten hebben in hun verklaringen hun eigen rol kleiner proberen te maken. Het OM kijkt daar anders naar. Wat misschien is begonnen met een domme fout om in te stemmen met het op naam zetten van een bedrijf, mondde uit in een opeenstapeling van foute keuzes om telkens handelingen te verrichten voor deze criminele organisatie, en eindigden voor veel van de verdachten in een criminele carrière.”

Met vijf van de dertien verdachten is het gekomen tot procesafspraken. Een dergelijke overeenkomst tussen OM en verdediging houdt onder meer in dat verdachten de strafbare feiten niet ontkennen en ook geen verweer voeren op zitting, en afzien van hoger beroep, in ruil voor een minder hoge straf dan dat het OM zou eisen in een reguliere rechtsgang. Op die manier ontstaat er in de ogen van het Openbaar Ministerie proceswinst en kunnen zaken sneller en effectiever worden afgedaan. Een rechtbank buigt zich wel over de gemaakte afspraken en komt tot een onafhankelijk oordeel.

Inzake een 43-jarige verdachte uit Ede die wordt gezien als één van de aanstuurders legde het OM samen met de verdediging afgelopen 2 december procesafspraken aan de rechtbank voor. Als het aan beide partijen ligt krijgt de Edenaar een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 6 jaar opgelegd. Er ligt ook een ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel van 332.277 euro voor, waarbij de verdachte al afstand heeft gedaan van ruim 35.000 euro aan waardebeslag.

De strafeisen tegen de overige verdachten, die hebben deelgenomen aan de criminele organisatie variëren van 5 tot 7 jaren gevangenisstraf. Ook zij moeten wat het OM betreft veel geld aan de Staat in het kader van de ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel terugbetalen.

Een derde verdachte tegen wie, net als de Edenaar en de verdachte uit Naarden de zwaarste verdenkingen liggen, een 39-jarige man uit de gemeente Blaricum, moet zich op 18 december verantwoorden voor de rechtbank in Zwolle. Het Openbaar Ministerie heeft ook met hem afspraken gemaakt die worden voorgelegd aan de meervoudige strafkamer. Met deze verdachte is door het OM overeengekomen dat hij een gevangenisstraf van 6 jaar en 9 maanden accepteert en 850.000 euro aan wederrechtelijk verkregen voordeel zal betalen. Namens deze verdachte en diens ex-partner is er eind oktober al 600.000 euro bij het OM ingeleverd ter afbetaling van de betalingsverplichting. Ook is er afstand gedaan van waardebeslag.

Van de drie verdachten in de zwaarste categorie is het alleen de 40-jarige verdachte uit Naarden met wie het niet is gekomen tot het maken van procesafspraken.

De inhoudelijke behandeling van de laatste verdachte in dit proces, de partner van de Naardenaar die vandaag een strafeis hoorde, staat op 19 december gepland. De rechtbank heeft aangegeven op 27 januari 2025 uitspraak te gaan doen. Het OM heeft gevorderd dat alle verdachten vanaf dat moment weer in voorlopige hechtenis moeten worden genomen.

Twee ongevallen op Duitse A2: zware verkeershinder en problemen met reddingsstrook [foto’s]

Foto: Duitse Politie

HELMSTEDT, Duitsland – Maandagochtend 9 december vonden twee ernstige verkeersongevallen plaats op de A2 tussen Helmstedt-Zentrum en Helmstedt-West. Beide incidenten veroorzaakten aanzienlijke verkeershinder en legden opnieuw problemen bloot met het vormen van een reddingsstrook.

Eerste ongeval: botsing tussen auto en vrachtwagen

Rond 13:00 uur werd de Ortsfeuerwehr Helmstedt gealarmeerd voor een ongeval waarbij een personenauto en een vrachtwagen betrokken waren. Soldaten van de Bundeswehr, die in de buurt van het ongeval waren, verleenden eerste hulp aan de betrokkenen. Er zat niemand bekneld. De brandweer zorgde voor het veiligstellen van de plaats van het ongeval en controleerde op lekkende vloeistoffen.

Tweede ongeval in de file: bestelwagen botst op vrachtwagen

Foto: Duitse Politie

In de file die ontstond door het eerste incident, vond rond 13:43 uur een tweede, veel ernstiger ongeval plaats. Een bestelwagen reed vrijwel ongeremd op een vrachtwagen met oplegger in. De bestuurder van de bestelwagen raakte zwaar bekneld in zijn cabine, maar bleef aanspreekbaar.

Met zwaar hydraulisch reddingsmaterieel en een lier slaagde de brandweer erin de bestuurder na een complexe reddingsoperatie van 45 minuten te bevrijden. De zwaargewonde persoon werd met een traumahelikopter, “Christoph 30”, naar het ziekenhuis gebracht. Voor de reddingsoperatie en de landing van de helikopter was een volledige afsluiting van de snelweg noodzakelijk.

Problemen met de reddingsstrook

Het vormen van een reddingsstrook bleek opnieuw problematisch. Meerdere vrachtwagens stonden naast elkaar, waardoor hulpdiensten nauwelijks toegang hadden tot de plaats van het ongeval. Alleen de dienstdoende brandweercommandant (BvD) wist met zijn voertuig door de file te komen. Dit dwong de overige hulpdiensten om via een alternatieve oprit tegen het verkeer in naar de plaats van het ongeval te rijden, wat kostbare minuten vertraging opleverde.

Een reddingsstrook (Rettungsgasse in het Duits) is een speciale ruimte die wordt gecreëerd door bestuurders op meerbaanswegen, zoals snelwegen, om hulpdiensten snel toegang te geven tot de plaats van een ongeval. Het is in Duitsland verplicht om een reddingsstrook te vormen zodra verkeer begint te vertragen of tot stilstand komt, zelfs als er nog geen hulpdiensten zichtbaar zijn.

Boetes voor het niet vormen van een reddingsstrook

Het niet correct vormen van een reddingsstrook is in Duitsland een ernstige overtreding. De boetes kunnen oplopen tot €320, plus punten in het strafregister en eventueel een rijverbod. Dit geldt ook als je de reddingsstrook gebruikt om zelf sneller door te rijden, wat streng verboden is.

Foto: Duitse Politie

Verkeershinder

Door beide incidenten bleef de snelweg in de richting van Helmstedt lange tijd volledig afgesloten. Automobilisten werden geadviseerd om de omgeving te mijden en een alternatieve route te kiezen. De Duitse hulpdiensten benadrukken opnieuw het belang van het correct vormen van een reddingsstrook om kostbare tijd te besparen en levens te redden.

×