Clicky

zondag 22 september 2024 - 16:40 uur
Home Blog Pagina 81

Ook Burger King worstelt met dalende verkopen

TORONTO – Net als andere fastfoodketens heeft Burger King last van consumenten die minder vaak snacken en bezuinigen op restaurantbezoeken. De hamburgerketen zag de verkopen van onder meer Whoppers, Twister Fries en Long Chickens in het afgelopen kwartaal met 0,7 procent teruglopen, beneden de verwachtingen van marktkenners. Het gaat om verkopen van restaurants die langer dan een jaar open zijn.

Hoewel het bedrijf extra moeite deed om locaties te renoveren, meer reclame te maken en het aantal klachten van klanten te verminderen, werd er toch minder verkocht. Burger King presteerde echter minder slecht dan concurrent McDonald’s, waar de omzet harder afnam.

Restaurant Brands International, het Canadese moederbedrijf van Burger King, behaalde een omzet in het tweede kwartaal van 2,1 miljard dollar (1,9 miljard euro), 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Die groei kwam hoofdzakelijk door de opening van nieuwe restaurants. Het concern is ook eigenaar van koffie- en donutketen Tim Hortons en fastfoodrestaurants Popeyes en Firehouse Subs.

Tim Hortons presteerde afgelopen kwartaal het best met een groei van 4,6 procent. De nettowinst van het moederconcern steeg van 351 miljoen dollar in het tweede kwartaal vorig jaar tot 399 miljoen dollar.

Maximale taakstraf voor het veroorzaken ongeluk waarbij vriend overleed

BREDA – De rechtbank in Breda heeft een 28-jarige man uit die stad veroordeeld tot onder meer 240 uur taakstraf voor het veroorzaken van een auto-ongeluk waarbij de 24-jarige bijzitter om het leven kwam. Francois L. reed veel te hard – drie keer harder dan was toegestaan – en hij was onder invloed van alcohol.

Het ongeval gebeurde in december 2022 ‘s ochtends vroeg op de Heerbaan, vlak bij de kruising met de Claudius Prinsenlaan in Breda. Daar mag 50 kilometer per uur worden gereden, L. reed bijna 150 kilometer per uur. De ravage was enorm. De auto vloog over de berm, en raakte een verkeerspaal en een reclamezuil. Het slachtoffer, de beste vriend van L., werd door de klap uit de auto geslingerd en overleed korte tijd later.

De verdachte had de paar uur voor het ongeluk in de auto liggen slapen. Ze waren op stap geweest en het latere slachtoffer was nog doorgegaan met feesten. L. bleef in de auto om verder te slapen. Toen het slachtoffer hem wekte met de vraag of hij hem thuis kon brengen, was hij in de veronderstelling dat hij weer fit genoeg was om te rijden.

L. heeft veel spijt betuigd voor de dood van zijn vriend. Tijdens de behandeling van de zaak, twee weken geleden, kon hij geregeld zijn tranen niet bedwingen. De familie van het slachtoffer had de rechtbank laten weten dat ze L. eigenlijk niet veel kwalijk nemen. Er is ook nog steeds onderling contact. De moeder en zus van het slachtoffer lieten weten dat ze L. nooit zouden laten vallen.

De rechtbank legde naast de hoogst mogelijke taakstraf ook een voorwaardelijke celstraf van vier maanden op, met een proeftijd van een jaar. Ook is L. anderhalf jaar zijn rijbewijs kwijt.

Er was twee jaar cel waarvan een half jaar voorwaardelijk geëist. Volgens de officier van justitie was er sprake van roekeloos rijgedrag, juridisch de zwaarste verdenking. De rechtbank ziet dat echter anders. Volgens de rechter heeft L. “zeer onoplettend en onvoorzichtig” gereden, maar niet roekeloos. De straf valt daarom lager uit dan de eis. De rechter benadrukte echter dat er wel een signaal gegeven moet worden aan de verdachte en de maatschappij, vandaar de maximale taakstraf.

Vervuilende bedrijven betalen meer voor leningen door CO2-risico

AMSTERDAM – Europese bedrijven die veel CO2 uitstoten, moeten steeds hogere rentes betalen op obligatieleningen die zij uitgeven op financiële markten. Dit komt doordat beleggers een renteopslag vragen als compensatie voor de extra risico’s voor deze bedrijven, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) na onderzoek.

Door obligaties uit te geven kan een bedrijf geld lenen van beleggers. Die ontvangen hiervoor periodieke betalingen. De hoogte van deze rente wordt mede bepaald door de risico’s van de obligatie en het bedrijf dat deze uitgeeft. De Europese obligatiemarkt, met een omvang van 1600 miljard euro, is voor veel bedrijven een belangrijke bron van financiering.

De risico’s voor vervuilende bedrijven zijn onder meer technologische veranderingen, een stijgende CO2-belasting en klimaatregelgeving. Deze factoren hebben invloed op de winst van het bedrijf en de concurrentiepositie.

“Sinds 2020 is er een duidelijk prijsverschil ontstaan tussen de leenkosten voor bedrijven die relatief veel CO2 uitstoten, en die dat niet of minder doen. Het verschil is intussen opgelopen tot ruim 40 basispunten (0,4 procent)”, aldus DNB.

Spaanse autoriteiten maken jacht op Puigdemont

BARCELONA – De Spaanse autoriteiten zoeken naarstig naar de voortvluchtige ex-premier van Catalonië, Carles Puigdemont. “Ik kan bevestigen dat wegblokkades zijn opgezet om hem te vinden”, zei een woordvoerder van het Catalaanse ministerie van Binnenlandse Zaken.

Puigdemont keerde na een jarenlang verblijf terug uit België en maakte donderdagochtend zijn opwachting in Barcelona. Daar sprak hij duizenden aanhangers toe vanaf een podium. “Lang leve een vrij Catalonië”, riep de ex-premier, die verdween voordat de politie hem kon oppakken.

De 61-jarige politicus wordt in Spanje vervolgd voor zijn betrokkenheid bij een verboden referendum over de onafhankelijkheid van Catalonië, een welvarende kustregio. De aanleiding voor zijn terugkeer is de geplande aanstelling van een nieuwe regionale regeringsleider.

Puigdemont leek na een korte toespraak richting het regioparlement te lopen, maar het is onduidelijk waar hij vervolgens is gebleven. Bij het parlement zou de politie klaar hebben gestaan om hem te arresteren. Hij was voor zover bekend ook niet bij de parlementszitting.

Air France stelt vluchten naar Libanon langer uit

PARIJS – Air France stelt vluchten naar Libanon vanuit Parijs langer uit. Volgens de Franse luchtvaartmaatschappij wordt nu tot komende zondag niet gevlogen naar de Libanese hoofdstad Beiroet in verband met de spanningen in het Midden-Oosten.

Air France heeft sinds 29 juli alle vluchten naar Libanon geschrapt en zei eerder deze week nog dit te verlengen tot donderdag. Nu worden de vluchten dus pas zondag hervat.

Transavia heeft deze week gezegd het hele zomerseizoen niet naar Beiroet te vliegen vanaf Schiphol. Transavia was de enige maatschappij die vanaf Schiphol naar de Libanese hoofdstad vloog.

In een verklaring stelt Air France dat hervatting van vluchten naar Libanon afhangt van verdere inschattingen over de lokale situatie in het land. De maatschappij zegt dat de veiligheid van bemanningen en passagiers de hoogste prioriteit heeft.

De zorgen over een escalatie van het conflict tussen Israël en de Libanese beweging Hezbollah zijn de laatste tijd toegenomen. Meerdere landen, waaronder Nederland, roepen hun burgers op Libanon te verlaten.

Turkije blokkeert toegang tot gameplatform Roblox

ANKARA – Turkije heeft de toegang tot het populaire gameplatform Roblox geblokkeerd omdat er zorgen zijn dat content op het platform kan leiden tot kindermisbruik. Minister van Justitie Yılmaz Tunç kondigde de stap aan.

Op het virtuele platform van Roblox kunnen gamers hun eigen wereld bouwen. Volgens Turkije zijn er risico’s voor misbruik van kinderen op het platform, zonder daar nader op in te gaan.

“Zoals onze grondwet voorschrijft, is de staat verplicht om noodzakelijke maatregelen te nemen om onze kinderen te beschermen. Gebruik van technologie op een negatieve manier kan niet worden geaccepteerd”, aldus de minister.

Onderzoek

De blokkade volgt op onderzoek door autoriteiten in de zuidelijke Turkse provincie Adana. Naar verluidt hangt de kwestie samen met zorgen over mogelijke seksuele inhoud op het platform van Roblox.

Roblox was niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar. Op de website staat wel een verklaring dat het bedrijf zijn systemen voor privacy constant innoveert en ontwikkelt om iedereen veilig te laten voelen op Roblox.

Vorige week blokkeerde Turkije ook de toegang tot socialmediaplatform Instagram. Een hoge Turkse functionaris had Instagram beschuldigd van “censuur” van posts rond de dood van Hamasleider Ismail Haniyeh.

Twee zware aardbevingen voor de kust van Japan

Aardbeving

TOKIO – Voor de kust van Japan zijn twee zware aardbevingen geweest. Daarom werd een tsunamiwaarschuwing afgegeven voor de kustgebieden van de eilanden Kyushu en Shikoku. Er zouden golven tot 1 meter aan land kunnen komen.

De twee bevingen waren niet ver van elkaar in het zuidoosten van het land. De eerste beving had volgens de Amerikaanse dienst USGS een kracht van 6.9 op een diepte van 33 kilometer, ongeveer 29 kilometer uit de kust van Miyazaki.

De tweede beving was ongeveer een minuut later op 20 kilometer uit de kust van Nichinan. Die had een kracht van 7.1 op een diepte van 25 kilometer.

Er zijn nog geen meldingen van grote schade. Japan wordt vaak getroffen door aardbevingen. Ook zwaardere bevingen als deze twee veroorzaken doorgaans weinig schade.

Urkers voorlopig nog in Duitsland om ‘zorgelijke’ toestand vader

URK – De drie Urkers die onder het puin van het ingestorte hotel in het Duitse Kröv werden gehaald keren “niet op korte termijn” terug naar Nederland omdat de situatie van de vader “zorgelijk” is, laat de lokale krant Het Urkerland donderdag weten.

Eerder werd duidelijk dat de 26-jarige man zijn linkerarm had gebroken en dat hij een beschadiging aan zijn slokdarm had opgelopen, maar nu meldt Het Urkerland dat hij ook geen gevoel in zijn voeten heeft en een nierdialyse moet ondergaan.

De 23-jarige moeder en het kind van bijna twee mankeren volgens de krant “vrijwel niks”. De vader ligt in het ziekenhuis, maar is wel bij. Hij werd later bevrijd dan zijn vrouw en kind.

Bij het incident kwamen twee mensen om het leven. Bijna 24 uur na het instorten werd de laatste overlevende onder het puin gehaald. In totaal kwamen veertien mensen vast te zitten.

Qantas stopt met directe vluchten naar Groot-Brittannië vanwege onrust Midden-Oosten

SYDNEY – De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas stopt voorlopig met rechtstreekse vluchten vanuit de Australische stad Perth naar Londen door de spanningen in het Midden-Oosten.

Qantas wil het luchtruim boven het Midden-Oosten vermijden. Dat betekent dat de vliegtuigen moeten omvliegen en bijtanken in Singapore.

De directe vlucht vanuit Perth aan de westkust van Australië naar Londen duurt normaal ongeveer 17,5 uur. Om toch met een volledige lading passagiers te kunnen vliegen, komt er nu een tussenstop in Singapore om bij te tanken. De retourvlucht van Londen naar Perth kan wel gewoon non-stop vliegen dankzij gunstige windstromen.

Qantas spreekt van een voorzorgsmaatregel. Eerder dit jaar paste de maatschappij het vluchtschema ook al aan om de onrust in het Midden-Oosten.

ILT: Overtredingen vertrekroutes en lesvlucht bij Groningen Airport Eelde

DEN HAAG – In gebruiksjaar 2023-2024 was op Groningen Airport Eelde (GAE) sprake van overtredingen bij vertrekprocedures en tijdens een lesvlucht. De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft de betrokken partijen een waarschuwing gegeven. De luchthaven bleef – net als vorig jaar – binnen de geluidsgrenzen. Dit staat in de handhavingsrapportage die vandaag door minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Toezicht op regionale luchthavens

Voor alle Nederlandse regionale luchthavens zoals Groningen Airport Eelde (GAE) gelden geluidsnormen en regels voor het gebruik van de luchthaven. Daarnaast zijn er voor GAE aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes. Deze regels zijn ingesteld, zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of GAE en de partijen die vluchten uitvoeren op GAE, zich aan de geluidsnormen en regels houden. Gebeurt dat niet, dan kan de luchtvaartautoriteit een maatregel, dwangsom of boete opleggen. Na afloop van een gebruiksjaar stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht. Deze rapportage gaat over de periode 1 april 2023 tot en met 31 maart 2024.

Afgeweken van vertrekroutes

De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 78 vluchten die van de vertrekroutes afweken. De luchtvaartautoriteit constateerde voor het correct vliegen van de vertrekprocedures 6 overtredingen. De gezagvoerders van deze vluchten waren zonder geldige reden afgeweken van de aan hun opgedragen vertrekroute. De luchtvaartmaatschappijen die deze overtredingen begingen, kregen hierover een waarschuwing van de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Overtreding minimale vlieghoogte

In Nederland geldt boven de aaneengesloten bebouwing een minimale vlieghoogte van 1000ft (300 meter). Buiten de aaneengesloten bebouwing geldt een minimale vlieghoogte van 500ft (150 meter) voor vluchten waarbij op zicht wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit ontving een melding over het overtreden van de minimale vlieghoogte door een lesvlucht. Uit onderzoek bleek dat het ging om een trainingsvlucht die boven Donderen en Ten Boer onder de minimale vlieghoogte van 1000ft (300 meter) had gevlogen. Deze plaatsen liggen niet in een laagvlieggebied. Voor de lesvlucht is door de luchtvaartautoriteit geen laagvliegontheffing afgegeven. Ook was de afwijking van de minimale vlieghoogte niet naar aanleiding van aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding of meteorologische condities. De betrokken vlieginstructeur ontving hierover een waarschuwing van de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Gebruik luchthaven

Op de luchthaven waren in totaal 374 vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Deze vluchten voldeden aan de regels, want het ging om vluchten die vallen in de categorie reddingsacties, hulpverlening of medische vluchten waarbij een onmiddellijke start of landing is vereist.

De ILT-Luchtvaartautoriteit ontving 8 klachten over circuitvluchten (proef-, les- of oefenvluchten). De luchtvaartautoriteit onderzocht of hier in strijd met de Omzettingsregeling en de Wet Luchtvaart was gehandeld. Dit bleek niet het geval. In gebruiksjaar 2023-2024 hebben er geen (ongeoorloofde) parachutespringvluchten plaatsgevonden op GAE. Van de maximaal 400 toegestane militaire vluchten zijn er in totaal 50 uitgevoerd. De ILT-Luchtvaartautoriteit constateerde geen onrechtmatigheden bij de gecontroleerde militaire les- en oefenvluchten.

Van Rouwendaal zwemt naar tweede olympische goud in open water

PARIJS – Sharon van Rouwendaal is voor de tweede keer olympisch kampioene in het openwaterzwemmen geworden. Dat lukte nog nooit iemand eerder. De in Soest opgegroeide zwemster klopte na 10 kilometer in de Parijse Seine haar Australische trainingsmaatje Moesha Johnson na een late inhaalactie. De Italiaanse Ginevra Taddeucci werd derde.

De 30-jarige Van Rouwendaal pakte in 2016 in Rio haar eerste olympische titel, vijf jaar later in Tokio gevolgd door een zilveren medaille achter de Braziliaanse Ana Marcela Cunha.

De Spelen in Parijs zijn waarschijnlijk de laatste voor Van Rouwendaal, die het na jaren hard trainen in het buitenland rustiger aan wil gaan doen.

Trainingsmaatje

Cunha (32) als meervoudig wereldkampioene en de Duitse Leonie Beck (27) als winnares van WK-goud vorig jaar leken in Parijs op voorhand de grootste concurrenten voor Van Rouwendaal. De Nederlandse won in februari in Doha haar tweede wereldtitel op de 10 kilometer door de Spaanse María de Valdés te kloppen in de sprint.

In de schoon bevonden Seine, waar de 24 zwemsters zes rondjes aflegden tussen start- en finishplaats Pont Alexandre III en Pont de l’Alma, bepaalde Van Rouwendaals trainingsmaatje Moesha Johnson uit Australië aanvankelijk echter het tempo.

Andere lijn

Van Rouwendaal begon rustig, maar werkte zich in het tweede rondje op naar voren. In de eerste helft van de race bleef een wat grotere groep bij elkaar, maar met de leidende Van Rouwendaal, Johnson en Taddeucci bleef er een kopgroep van drie over. Cunha kon verrassend genoeg niet mee, Beck was al eerder afgehaakt.

Van Rouwendaal liet vervolgens het initiatief weer aan Johnson, tot het laatste stuk op weg naar de gouden beelden op de Pont Alexandre III. De Nederlandse koos een andere lijn dan haar trainingsmaatje in Maagdenburg en toonde zich oppermachtig met de Eiffeltoren op de achtergrond. Van Rouwendaal tikte na 2 uur, 3 minuten en ruim 34 seconden aan, 5,5 seconden eerder dan Johnson.

ILT-Luchtvaartautoriteit: vooralsnog geen overschrijding van normen door Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – In de eerste helft van 2024 overschrijdt Schiphol vooralsnog geen normen voor het maximum aantal vluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies), geluid en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Wel signaleert de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) dat de geluidruimte in vier handhavingspunten halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan 50 procent is verbruikt.

In twee gevallen is zonder geldige reden afgeweken van een vertrekroute voor de nacht. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft de betreffende luchtvaartmaatschappij een waarschuwingsbrief en een voornemen last onder dwangsom gestuurd. Voor wat betreft het ongeoorloofd gebruik van de hulpmotor is de inspectie overgegaan tot het invorderen van een eerder opgelegde dwangsom tegen KLM en legde de ILT-Luchtvaartautoriteit een last onder dwangsom op aan Turkish Airlines. Dit staat in het Halfjaarverslag milieu en externe veiligheid Schiphol dat minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Anticiperend handhaven

Op aanwijzing van de minister handhaaft de ILT-Luchtvaartautoriteit anticiperend op het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS), zoals vastgelegd in de ontwerpwijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De luchtvaartautoriteit toetst aan het eind van het gebruiksjaar of handhavingspunten zijn overschreden. Als een overschrijding op een handhavingspunt het gevolg is van vliegen volgens het NNHS, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit niet handhavend optreden.

Overschrijding handhavingspunt 25

Over gebruiksjaar 2023 constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit een overschrijding van de geluidsgrenswaarde bij handhavingspunt 25 (Uithoorn) met 19,1 procent. Uit onderzoek van de luchtvaartautoriteit naar de oorzaak blijkt dat dit vrijwel geheel (19 procent) komt door het vliegen volgens het NNHS.

Vanwege de aanwijzing van de minister kan de ILT-Luchtvaartautoriteit hier niet handhavend optreden. Maar de luchtvaartautoriteit signaleert opnieuw dat het huidige stelsel onvoldoende individuele bescherming biedt voor omwonenden. Nu voor de mensen in de hoek van Uithoorn en Aalsmeer.

Luchthavenverkeerbesluit

Voor Schiphol gelden normen voor geluid, het maximum aantal nachtvluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies) en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Daarnaast gelden er regels voor het baan- en routegebruik en voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen op het luchtvaartterrein.

Deze normen en regels staan in het LVB. De ILT-Luchtvaartautoriteit ziet toe op naleving van deze normen en regels door Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van Schiphol.

Complexere regelgeving stadslogistiek uitdaging voor beleggers en ontwikkelaars

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM- De afgelopen jaren is de logistiek in en rondom de steden steeds meer toegenomen. Die groei zal de komende jaren verder doorzetten, simpelweg doordat er steeds meer mensen in de stad wonen. De toename van al deze vormen van logistiek in de stad gaat gepaard met meer regelgeving. Voor beleggers en ontwikkelaars creëert dit een complexe situatie waarin zij beter inzicht moeten krijgen in de supply chain van bedrijven en regulering vanuit overheden om te bepalen of een ontwikkeling of belegging op de lange termijn interessant is. Vastgoedadviseur CBRE roept daarom op tot uniforme en duidelijke regelgeving zodat beleggers en ontwikkelaars de verwachte groei in de markt kunnen realiseren.

‘Stadslogistiek steeds complexer’

Naar verwachting stijgt de stadslogistiek tot 2035 met 19 procent. Op dit moment rijden er elke dag meer dan 680.000 bestelbusjes en 53.000 vrachtwagens in, door en uit Nederlandse steden. Deze stadslogistiek bestaat uit verschillende vormen. De grootste groep is facilitair & service, onder andere bevoorrading van grote instellingen, gevolgd door stukgoederen, onder andere bevoorrading van winkels, en vers, onder andere bevoorrading van supermarkten.

De toename van deze vormen van logistiek gaat gepaard met meer regelgeving. Denk hierbij aan zero-emissiezones. Vervuilende voertuigen mogen deze zones niet meer in, wat veel bedrijven dwingt tot een extra overslagmoment naar emissieloos transport. De vraag naar distributiecentra aan stadsranden zal op korte termijn toenemen door de uitbreiding van deze zones, maar op de lange termijn afnemen naarmate het aandeel emissieloze voertuigen groeit en hun actieradius verbetert. Beleggers moeten de behoefte goed inventariseren. Op gemeenteniveau lijkt het verstandig vooral optimaal gebruik te maken van de bestaande distributiecentra of – waar mogelijk met beperkte ingrepen – bedrijfsruimten geschikt te maken.

‘Inzicht in supply chain cruciaal voor beleggers en ontwikkelaars’

Niet alleen de (lokale) regelgeving, maar ook het type gebruiker beïnvloedt welke type(n) distributiecentra het beste is voor een bedrijf. De gewenste en meest efficiënte vorm van transport en eisen waar een distributiecentrum aan moet voldoen, verschillen per bedrijf. Voor beleggers en ontwikkelaars is het belangrijk deze supply chain goed inzichtelijk te krijgen.

Sommige regelgeving heeft alleen op korte termijn impact, terwijl andere ook op lange termijn effect heeft. Een uniforme regelgeving vanuit overheden is cruciaal om de logistiek efficiënt te blijven inrichten, maar begrip van de supply chain geeft meer inzicht in welke ontwikkelingen belangrijk zijn vanuit de behoeften van het bedrijf.

Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands, legt uit: “Nederlandse overheden moeten realiseren dat een duidelijk beleid, aangaande stadslogistiek, cruciaal is om gebruikers, beleggers en ontwikkelaars in actie te laten komen. Met duidelijke wet- en regelgeving voor de lange termijn kunnen logistieke operaties in en rondom de stad efficiënt worden ingericht. Wanneer beleggers en ontwikkelaars een compleet beeld hebben van deze regelgeving en de behoeften en supply chain van hun klanten, dan kunnen ze ook op de lange termijn beter anticiperen.”

Minister: Duitsland alert op geweld na escalatie Midden-Oosten

BERLIJN – De Duitse veiligheidsdiensten zijn alert op extra dreiging door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten.

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser zegt in de krant Rheinische Post dat de situatie in het Midden-Oosten “extreem gevaarlijk” is en kan overslaan.

“We houden nauwgezet in de gaten hoe verdere escalaties de veiligheidssituatie in Duitsland beïnvloeden”, zegt Faeser tegen de krant. “Sinds de terreuraanslagen van Hamas op 7 oktober 2023 en de daaropvolgende Gazaoorlog is het aantal antisemitische misdrijven drastisch toegenomen.”

“Onze veiligheidsdiensten doen alles wat in hun macht ligt om de spiraal te doorbreken die van geweld in het Midden-Oosten leidt tot nog weerzinwekkender antisemitisme hier”, aldus Faeser. De diensten richten zich verder op islamistische krachten in het land. Eerder werd onder meer Hamas verboden in Duitsland.

Stichting daagt Staat voor rechter vanwege amputeren varkensstaarten

AMSTERDAM – Varkens in Nood start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omdat nog altijd illegaal varkensstaarten worden geamputeerd. De stichting wil zo bereiken dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat handhaven bij vijf grote varkenshouders die structureel biggenstaarten afbranden.

Sinds 1991 is het verboden om routinematig varkensstaarten te amputeren. Dat gebeurt om te voorkomen dat de dieren in elkaars staart bijten. Op de wet geldt een uitzondering als alle andere maatregelen tegen het bijten niets uithalen. Maar volgens de stichting negeren varkenshouders vaak maatregelen als het verbeteren van de leefomgeving of het houden van minder varkens per vierkante meter en gaan zij gelijk over tot het afbranden van staarten.

De NVWA treedt nu nog niet op tegen bedrijven die de staarten amputeren. Met de rechtszaak probeert Varkens in Nood af te dwingen dat het landbouwministerie, waar de toezichthouder onder valt, zich aan de wet gaat houden.

Naleefmeting

Directeur Frederieke Schouten van Varkens in Nood noemt het “al gruwelijk genoeg dat bedrijven lichaamsdelen van biggen amputeren voor een rotleven in te kleine en ongeschikte stallen. Maar het is ronduit bizar dat de toezichthouder al jarenlang de andere kant opkijkt, terwijl zoveel bedrijven dagelijks de wet overtreden.”

De NVWA laat weten dat met de huidige wetgeving niet duidelijk wordt wanneer een varkenshouder de staarten mag amputeren. Daardoor kan de toezichthouder niet vaststellen wanneer de regels worden overtreden en ook niet handhaven. Volgens de NVWA mogen de staarten inderdaad worden gecoupeerd als maatregelen om het staartbijten te voorkomen niet hebben geholpen en als kan worden aangetoond dat er schade is ontstaan aan de dieren door het bijten.

De toezichthouder grijpt wel in bij te volle hokken en hokken die geen rechtdoen aan het welzijn van de varkens, factoren die ook kunnen bijdragen aan het staartbijten. Ook is de NVWA bezig met een zogenoemde naleefmeting om vast te stellen of de welzijnsregels in de varkenshouderij worden nageleefd. Hierbij wordt ook gekeken naar de omgang met bijtgedrag.

LAATSTE NIEUWS

Botlekbrug A15 zondagmiddag afgesloten voor wegverkeer door storing

UTRECHT - Door een technische storing kan de Botlekbrug niet meer "normaal bediend worden", meldde Rijkswaterstaat zondag. Omdat zeeschepen wachten op doorgang, wordt de...
×