Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 14:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 81

FNV vreest banenverlies toeleveranciers door Duitse autocrisis

DEN HAAG – De FNV vreest dat er veel banen verloren zullen gaan bij Nederlandse toeleveranciers door de problemen in de Duitse auto-industrie. “Ik maak me zorgen, de komende maanden zullen cruciaal zijn,” zegt Hans Wijers, vakbondsbestuurder bij FNV Metaal. Volgens hem is de grote vraag welke maatregelen bedrijven en overheden zullen nemen om de situatie het hoofd te bieden.

Duitse autofabrikanten kampen met tegenvallende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrisch rijden. Tegelijkertijd stagneert ook de buitenlandse afzetmarkt, met name in China. Zowel Mercedes als BMW heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Volkswagen wordt geconfronteerd met forse financiële tegenvallers als gevolg van zwakke autoverkopen. Voor het eerst in de geschiedenis overweegt VW zelfs fabrieken in Duitsland te sluiten.

Deze ontwikkelingen hebben een grote impact op Nederlandse toeleveranciers die sterk afhankelijk zijn van de Duitse auto-industrie. “De orders stromen momenteel niet binnen bij deze bedrijven. Als het in Duitsland stormt, hebben wij hier een zware stortbui”, waarschuwt Wijers. Hij voorziet dat de productie van sommige bedrijven mogelijk naar het buitenland zal worden verplaatst.

Nedschroef

Volgens hem is Nedschroef, gevestigd in het Brabantse Helmond, een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat lijdt onder de problemen in Duitsland. “Ze nemen al langere tijd in kleine stappen afscheid van medewerkers. Waar er ooit zo’n 300 mensen werkten, zijn dat er nu nog maar 125”, zegt hij. “Elke keer verdwijnt er weer een stukje productie.”

Nedschroef, fabrikant van bevestigingsmaterialen voor auto’s, wil niet inhoudelijk reageren. “De directie onderzoekt momenteel de gevolgen en op dit moment kunnen wij hier verder geen commentaar op geven”, aldus het bedrijf.

NSC wil innen eigen bijdrage Oekraïners regelen via spoedwet

DEN HAAG – Coalitiepartij NSC wil dat het kabinet met spoedwetgeving komt om een fout in de wet te repareren waardoor gemeenten momenteel geen eigen bijdrage van Oekraïners kunnen innen.

Asielminister Marjolein Faber moet de spoedwet binnen drie weken aan de Kamer voorleggen, wil Kamerlid Diederik Boomsma.

Oekraïense ontheemden die worden opgevangen, moeten sinds deze zomer een eigen bijdrage betalen van 105 euro per maand, met een aanvullend bedrag van 242 als zij via de opvang ook eten krijgen. Maar een fout in de wet maakt dat gemeenten geen toegang hebben tot alle inkomensgegevens. Daardoor kunnen ze niet zien wie de bijdrage moet betalen. Alleen Oekraïense vluchtelingen met een baan of eigen inkomsten moeten de bijdrage betalen.

NSC dient een motie in om via “eenvoudige spoedwetgeving” te regelen dat gemeenten wél “toegang krijgen tot de gegevens die ze effectief nodig hebben om de eigen bijdragen zelf op te leggen en te innen”.

Bert Huisjes ‘komt voorlopig niet terug’ bij WNL

HILVERSUM – Bert Huisjes komt voorlopig niet terug bij WNL. Dat laat de raad van toezicht (rvt) van WNL dinsdag weten. De rvt reageert hiermee op “een verkeerd beeld” dat is ontstaan na een eerdere mail aan WNL-medewerkers die maandag werd verstuurd, laat een woordvoerder weten aan het ANP.

In die mail van maandag werd niets gezegd over de rol die Huisjes als bestuurder had bij de omroep. De rvt leek daarmee de eerdere beslissing intact te houden om Huisjes wel terug te laten keren als bestuurder, maar niet als hoofdredacteur. Over zijn rol als hoofdredacteur kwamen eerder klachten, omdat hij zich schuldig zou hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.

Dinsdag verstuurde de rvt een nieuw bericht aan alle werknemers, waarmee volgens de WNL-woordvoerder “een misverstand uit de weg moest worden geruimd”. “Daarom ter verduidelijking van onze bedoelingen het volgende: Bert Huisjes komt voorlopig niet terug”, staat in dat bericht. “Wij willen eerst dat de gesprekken in rust en zorgvuldigheid gevoerd worden. Voor ons ligt de uitkomst daarvan niet vast.”

Omslag veiligheidscultuur Boeing kan jaren duren, zegt hoofd FAA

Boeing

WASHINGTON – Het kan tot vijf jaar duren voordat de bedrijfscultuur rond veiligheid bij Boeing helemaal is veranderd. Dit stelde het hoofd van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA, Mike Whitaker, over de kwaliteitsverbeteringen bij het geplaagde bedrijf. De vliegtuigbouwer moet van de waakhond de kwaliteitscontroles in zijn fabrieken verbeteren sinds verschillende kwaliteitsproblemen bij Boeing-toestellen aan het licht kwamen.

“Het is geen programma van zes maanden, het is een drie tot vijf jaar durend programma”, zei hij tijdens een hoorzitting van het Congres over de kwaliteitsverbeteringen bij Boeing. Na gesproken te hebben met de top van Boeing zei hij dat de vliegtuigbouwer op de korte termijn flinke verbeteringen heeft doorgevoerd. Een verandering van de bedrijfscultuur is volgens hem echter een langetermijnproject. “Er is vooruitgang, maar ze zijn nog niet waar ze moeten zijn”, aldus Whitaker.

De kwaliteitsproblemen kwamen aan het licht sinds een toestel van Boeing begin dit jaar een noodlanding moest maken nadat het een deurpaneel was verloren. Daarna zijn in meerdere vliegtuigen losse onderdelen gevonden. Sindsdien houdt de FAA Boeing extra scherp in de gaten en zijn steeds meer zorgen ontstaan over de veiligheidscultuur bij Boeing. Zo stelde een kwaliteitsinspecteur eerder dit jaar dat Boeing tot eind vorig jaar vierhonderd onderdelen van de 737 MAX met gebreken is kwijtgeraakt. Ook zou de vliegtuigfabrikant de documentatie rond veel van die onderdelen hebben gewist uit een intern registratiesysteem. Informatie over defecte onderdelen moet juist goed worden bijgehouden om er zeker van te zijn dat ze niet alsnog worden gebruikt voor de productie van vliegtuigen.

De toezichthouder heeft ook productiebeperkingen opgelegd voor de 737 MAX-toestellen, een van de bestverkopende vliegtuigen van Boeing. De beperkingen worden opgeheven als de kwaliteit en veiligheid bij de vliegtuigbouwer genoeg zijn verbeterd. Die maatregel “geeft ons echt de slagkracht die we nodig hebben om er zeker van te zijn dat deze veranderingen plaatsvinden”, zei Whitaker verder.

Brede Kamermeerderheid voor leeftijdsgrens en helm op fatbikes

DEN HAAG – Een brede Kamermeerderheid wil een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. Nagenoeg de hele Tweede Kamer steunde een motie van VVD en NSC die het kabinet verzoekt deze maatregelen in te voeren. Ook in de Eerste Kamer zou daarmee een meerderheid voor de maatregelen zijn.

De leeftijdsgrens en helmplicht moeten alleen voor fatbikes gelden, staat expliciet in de motie. Daar wringt het: volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) is een juridisch onderscheid met andere e-bikes lastig te maken. Fabrikanten zouden fatbikes kunnen aanpassen om onder de regels uit te komen, vreest Madlener. “Je begint dan natuurlijk een kat-en-muisspel”, zei hij eerder.

De Kamer steunde ook een motie om de politie de mogelijkheid te geven in het menu van fatbikes te kijken, om te bepalen of die is opgevoerd. Dat kan al, zei Madlener twee weken geleden, maar VVD-Kamerlid Hester Veltman weersprak dat.

Brekr

Niels Willems, medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, vindt de Kamermeerderheid “enigszins teleurstellend”. “Aparte regels voor fatbikes lossen de problemen niet op, maar verschuiven die. Mensen zullen overstappen van een fatbike naar een andere fiets”, zegt hij namens het Convenant Veilige Fatbikes. Net als de minister voorziet hij dat fabrikanten fietsen zo ontwikkelen dat ze niet onder de regels vallen, bijvoorbeeld door ze met dunnere banden te maken. Hij betwijfelt daarom of Madlener de motie wil uitvoeren.

Een minimumleeftijd op alle soorten elektrische fietsen werkt beter omdat juridisch onderscheid maken tussen fatbikes en andere e-bikes lastig is, zegt ook Willems. Daarnaast kunnen mensen niet alleen fatbikes, maar ook andere soorten e-bikes opvoeren, zegt hij.

Hoop op grotere meerderheid

Wel is Willems blij dat de motie om de politie in het menu van fatbikes te laten kijken het heeft gehaald. Met die maatregel kan de politie meer doen tegen opgevoerde fatbikes, beredeneert hij. Wel had hij gehoopt op een grotere meerderheid.

Ministerie verwachtte al dat Lelylijn veel duurder zou worden

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

Het vorige kabinet had 3 miljard euro opzijgezet voor de Lelylijn, die Noord-Nederland beter moet verbinden met de Randstad. Maandag bleek dat er naar verwachting 13,8 miljard euro nodig is. Als het meezit, kan dat bedrag uitkomen op 9,8 miljard euro, als het tegenzit op 17,9 miljard euro. Honderden miljoenen euro’s aan jaarlijkse onderhoudskosten komen daar nog bij.

De 3 miljard euro was volgens het ministerie bedoeld als “een eerste begin voor de financiering voor het hele project”. In de lijsten met financiële tegenvallers die dit voorjaar in de kabinetsformatie werden opgevraagd, stond bij de Lelylijn een tegenvaller van 7 miljard euro. Volgens de woordvoerder ging het toen om “globale kosteninschattingen”. Bij de nieuwe berekening is “veel gedetailleerder gekeken en gerekend”.

De Nedersaksenlijn moet Enschede en Groningen via Emmen met elkaar verbinden. Daarvoor heeft de landelijke overheid 85 miljoen euro opzijgezet, terwijl het project naar verwachting 1,7 miljard euro kost.

Tien jaar cel voor man die zijn vrouw in Bovenkarspel doodde

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland veroordeelt een 54-jarige man tot 10 jaar gevangenisstraf voor doodslag op zijn echtgenote en het verbranden en wegvoeren van haar lichaam. Hij heeft in april 2023 zijn vrouw gedood in Bovenkarspel en probeerde daarna haar dood te verhullen. Na de celstraf krijgt hij een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel opgelegd. Ook moet hij de nabestaanden in totaal 55 duizend euro betalen aan schadevergoeding.

De relatie van de man en de vrouw stond al enige tijd onder spanning. In de ochtend van 10 april 2023 is het slachtoffer naar de schuur gegaan en dacht de verdachte dat zijn vrouw hem wilde verlaten. De verdachte is achter haar aangegaan. Zij waren samen in de schuur en de vrouw is daar om het leven gekomen doordat met kracht haar neus, mond en hals zijn dichtgedrukt.

Na haar dood heeft de verdachte geprobeerd haar lichaam te verbranden. Vervolgens legde hij haar lichaam in de achterbak van de auto en reed hij, naar eigen zeggen, naar een voetbalvereniging om daar in haar bijzijn zichzelf van het leven te beroven. Omdat het daar te druk was, is hij terug naar huis gereden. Ondertussen gaf de verdachte zijn vrouw als vermist op bij de politie.

De rechtbank vindt doodslag bewezen en stelt ook vast dat er sprake is van het verhullen van haar dood. De verklaring dat de verdachte na haar dood zelfmoord wilde plegen, gelooft de rechtbank niet. Het heeft nog bijna drie dagen geduurd voordat de politie hem aanhield en in die periode heeft hij geen zelfmoordpoging gedaan. In die drie dagen liet hij wel iedereen denken dat zijn vrouw was weggelopen na een ruzie.

Zelfs nadat hij was aangehouden, bleef hij iedere betrokkenheid bij haar dood ontkennen en probeerde hij nog de suggestie te wekken dat een ander verantwoordelijk zou kunnen zijn voor haar overlijden.

De verdachte heeft zijn echtgenote, de moeder van zijn kinderen, van het leven beroofd. In een opwelling heeft hij het slachtoffer haar adem ontnomen, toen hij dacht dat ze bij hem wegging. De verdachte lijkt constant bang te zijn geweest dat zijn echtgenote hem zou verlaten en kon dit niet verdragen.

De verdachte heeft een onomkeerbaar verlies en leed toegebracht aan de nabestaanden, zoals ter zitting is gebleken uit de slachtofferverklaring van één van zijn zoons. De zoons moeten omgaan met de wetenschap dat hun moeder door toedoen van hun eigen vader niet meer in leven is. Dat de verdachte geen openheid van zaken heeft gegeven over waarom en hoe hij hun moeder heeft gedood, bemoeilijkt de rouwverwerking van de nabestaanden.

De rechtbank houdt rekening met een verminderde toerekeningsvatbaarheid en een blanco strafblad en vindt daarom een gevangenisstraf van tien jaar passend. De verdachte krijgt geen tbs met voorwaarden, omdat dat alleen kan als er maximaal vijf jaar gevangenisstraf wordt opgelegd, en dat zou geen recht doen aan de ernst van de feiten en het leed van de nabestaanden. In plaats daarvan legt de rechtbank hem een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel op. Met deze maatregel kan toezicht op de verdachte worden gehouden na afloop van zijn gevangenisstraf.

Nieuwe voorzitter OV-NL: Hatte van der Woude

De branchevereniging van het openbaar vervoer, OV-NL, heeft Hatte van der Woude benoemd tot haar nieuwe voorzitter. Het voormalig Tweede Kamerlid en wethouder uit Delft is als voorzitter verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van OV-NL en vertegenwoordigt de OV-bedrijven.

Jaap Bierman, CEO van HTM en bestuurslid van OV-NL: “We zijn blij met Hatte van der Woude als nieuwe voorzitter van OV-NL. Met haar bestuurlijke en politieke kennis en ervaring is zij goed in staat de gezamenlijke belangen van de vervoerbedrijven op specifieke thema’s als veiligheid, duurzaamheid, toegankelijkheid en betaalbaarheid op de politieke en maatschappelijke agenda te krijgen en te houden. De afgelopen twee jaar is de rol van OV-NL als branchevereniging steeds relevanter geworden, en we zijn ervan overtuigd dat Hatte ons kan helpen om deze ingeslagen weg voort te zetten en de zichtbaarheid van OV-NL verder kan uitbreiden.”

Hatte van der Woude kijkt uit naar haar nieuwe rol: “Betaalbaar, veilig en toegankelijk openbaar vervoer is cruciaal voor de bereikbaarheid van Nederland. Het is voor mensen belangrijk bij het maken van keuzes over waar ze gaan wonen, werken of studeren. Investeringen in het OV zijn essentieel voor het oplossen van maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, klimaat en economie. Daarbij is het belangrijk dat er concrete doelstellingen geformuleerd worden door dit kabinet: Wat willen we op welke plaats bereiken, ook op lange termijn? In slecht bereikbare huizen wil je tenslotte niet wonen.”

Het bestuur van OV-NL bestaat verder uit Jaap Bierman (HTM), Wouter Koolmees (NS) en Wilko Mol (EBS).

Hatte van der Woude was van 31 maart 2021 tot 6 december 2023 Tweede Kamerlid voor de VVD. Zij was daar woordvoerder hoger onderwijs, wetenschapsbeleid en emancipatie. Van juni 2018 tot maart 2021 was zij wethouder onderwijs, jeugd, integratie en emancipatie in Delft. Eerder werkte zij bij de AIVD, in diverse rollen binnen De Haagse Hogeschool en als business research consultant in Azië. Hatte is getrouwd en moeder van twee dochters en een zoon.

OV-NL is de branchevereniging waar alle openbaarvervoerbedrijven bij zijn aangesloten: Arriva Nederland, EBS Public Transportation BV, GVB, HTM Personenvervoer N.V., Keolis Nederland, NS, Qbuzz b.v., RET en Transdev

 

Fietser overleden na ernstig verkeersoverval in Roermond

ROERMOND – Een 53-jarige man uit Roermond is maandagavond in het ziekenhuis in Maastricht overleden aan de verwondingen die hij opliep bij een verkeersongeval eerder op de dag in Roermond.

Maandagmiddag tussen 13:30 en 14:00 uur ontstond er op de Godsweerdersingel een aanrijding tussen een man op de fiets en een bus.

De fietser raakte daarbij gewond waarop de traumahelikopter werd opgeroepen om assistentie te verlenen. De trauma arts verleende ondersteuning en het slachtoffer is per ambulance naar het ziekenhuis in Maastricht gebracht.

De politie, Opsporing Team Verkeer, onderzoekt wat er precies is gebeurd.

Bezorgdienst Picnic opnieuw flink verlieslatend in Nederland

AMSTERDAM – Boodschappenbezorger Picnic heeft in Nederland vorig jaar een verlies gedraaid van bijna 78 miljoen euro. Dat komt naar voren uit de jaarrekening van het bedrijf die onlangs werd gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en waar RTL Z als eerste over berichtte.

Picnic wist het verlies wel terug te dringen ten opzichte van vorig jaar. Toen bleef onder de streep een negatief resultaat van ruim 104 miljoen euro over.

Picnic maakte eerder al bekend dat de totale omzet vorig jaar met ruim een derde is gestegen tot meer dan 1,2 miljard euro. De verkoop van boodschappen in Nederland was daarbij goed voor bijna 800 miljoen euro, 28 procent meer dan in 2022.

Ook in Duitsland en Frankrijk groeide Picnic, met respectievelijk 41 procent en 147 procent. Het nettoverlies kwam uit op ruim 220 miljoen euro, tegen bijna 209 miljoen euro een jaar eerder.

Picnic was vooral geld kwijt aan de automatisering van de orderverwerking. Zo werkt het bedrijf met een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht, waardoor Picnic efficiënter is gaan werken. Onder meer de automatisering heeft ertoe geleid dat over de laatste periode aan het einde van het jaar in Nederland een winst in de boeken ging, zei medeoprichter en directeur Michiel Muller eerder tegen Het Financieele Dagblad.

Het gaat dan wel om een brutowinst, waarin onder meer rente en belastingen niet zijn meegenomen.

1.000 euro boete voor chauffeur zonder rijbewijs van bus met kinderen

Foto: ILT | X

HEEMSKERK – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft dinsdag in Heemskerk bij een school een controle op rolstoel- en leerlingenvervoer gehouden. Een controle waar de controleurs primair letten op de veiligheid, zoals de bevestiging van de rolstoel, losliggende lading etc.

Een chauffeur van een bus reed kinderen vanuit het asielzoekerscentrum naar school maar bleek bij controle niet te beschikken over een geldig rijbewijs. Het boetebedrag is 1.000 euro, de chauffeur mag niet verder rijden en de verzekering dekt geen schade als het rijbewijs niet geldig is, meldt de ILT op X.

Over het algemeen hadden de vaste chauffeurs het beter voor elkaar en werden er een aantal waarschuwingen gegeven voor losliggende lading, een foutieve versie in de BCT en het rijden zonder gordel, voegt de ILT nog toe.

Verlies NSC zet volgens peiling door, partij komt op 3 zetels

HILVERSUM – Het verlies van coalitiepartij NSC zet verder door volgens een nieuwe zetelpeiling van EenVandaag in samenwerking met onderzoeksbureau Verian.

Als kiezers deze maand naar de stembus zouden gaan, zou de partij 3 zetels halen. Dat is een virtueel verlies van 6 zetels sinds de peiling van een maand geleden.

De partij kreeg bij de Tweede Kamerverkiezingen 20 zetels. Volgens EenVandaag zouden veel van de NSC-stemmers thuisblijven als de stembussen nu geopend waren. Verder blijft de zetelverdeling in de peiling van september aardig gelijk aan de verkiezingsuitslag van 2023. PVV blijft de grootste met nu 41 zetels versus 37 in november. Daarna volgen PvdA-GroenLinks met 27 en VVD met 23 zetels. In november haalden die partijen respectievelijk 25 en 24 zetels. CDA verdubbelt in de peiling naar 10 zetels en lijkt net als de PVV een deel van de NSC-kiezers overgenomen te hebben.

EenVandaag bevroeg daarnaast het eigen Opiniepanel op 22 en 23 september. Daaruit concludeert het programma dat bijna de helft van de 2662 deelnemende NSC-kiezers liever niet zou hebben dat Pieter Omtzigt na zijn wegens ziekte ingelaste pauze terugkomt als partijleider. Hij zou beter zijn in de rol als Kamerlid.

Over zijn vervanger Nicolien van Vroonhoven zijn de deelnemers verdeeld: 45 procent heeft redelijk tot veel vertrouwen in haar als fractievoorzitter, tegenover 43 procent met weinig tot geen vertrouwen. De tijdelijke partijleider werd bij de Algemene Politieke Beschouwingen half september flink bevraagd over de positie van NSC rond de asielnoodwet die het kabinet wil invoeren.

Wilders: we hebben probleem als kabinet niet voor noodwet gaat

DEN HAAG – Als het kabinet niet kiest voor een noodwet om snel verregaande asielmaatregelen te nemen, “dan hebben we een probleem”, vindt PVV-leider Geert Wilders. “Als ze daar niet toe zouden besluiten is het niet zeker of wij dat kunnen dragen.”

Mocht het kabinet toch voor een spoedwet gaan, waar de oppositie op aandringt, moet de PVV zich beraden. Coalitiepartner NSC denkt juist niet dat het kabinet tot noodwetgeving kan komen.

Wilders benadrukte nog maar eens dat er maandenlang is onderhandeld over de afspraken in het coalitieakkoord en het regeerprogramma. In beide documenten, uiterst belangrijk voor het kabinet-Schoof, staat de route voor het noodrecht. “Dus laten we daar nu voor gaan. Het kabinet is nu aan zet”, zei Wilders hierover.

Mocht het kabinet toch voor spoedwetgeving kiezen, dan “weet ik niet of ik dat steun”. Hij wees, net als PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) eerder, op de mogelijkheden van de oppositiefracties in de Tweede Kamer om het proces vervolgens alsnog te vertragen. De Kamer kan schriftelijke vragenrondes eisen en vragen om technische briefings.

Dode na aanrijding met vrachtwagen op A1 bij De Lutte is 26-jarige man

Foto: Rijkswaterstaat

DE LUTTE – Het dodelijke slachtoffer van het verkeersongeluk dat maandag gebeurde op de A1 bij De Lutte (Overijssel) is een 26-jarige man uit Hengelo. Dat meldt de politie.

Het slachtoffer kwam met zijn auto onder de achterkant van een trailer van een vrachtwagen terecht.

Volgens verschillende media gebeurde dit in een file voor de Duitse grenscontroles, maar de politie kan dit niet bevestigen.

De bestuurder van de vrachtwagen is een 32-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Gemeente: stikstofregels verhinderen asielzoekerscentrum ‘t Harde

OLDEBROEK – Bij het dorp ‘t Harde in Gelderland komt toch geen asielzoekerscentrum. Onder meer door de regels over de uitstoot van stikstof en eisen voor bescherming van planten en dieren zijn de plannen niet haalbaar, liet de gemeente Oldebroek dinsdag weten. De geplande opvang leidde tot veel onrust in het dorp.

Bij ‘t Harde hadden ongeveer driehonderd asielzoekers moeten worden opgevangen. De beoogde locatie ligt net buiten het dorp, tussen de snelweg A28 en de Bovendwarsweg. Het terrein grenst aan de Veluwe, een beschermd natuurgebied. In de buurt ligt ook een schietterrein van de Koninklijke Landmacht.

Volgens Oldebroek, waar ‘t Harde in ligt, geven de natuur- en milieuregels “te veel onzekerheden om een vergunning aan te vragen”. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft die conclusie getrokken “na vijftien onrustige maanden”, aldus de gemeente.

Het COA had de plannen voor de opvang in juni vorig jaar aangekondigd. “We kijken terug op een onrustige periode, voor ons als gemeente maar zeker voor onze inwoners”, laat burgemeester Tanja Haseloop-Amsing weten.

Oldebroek ergerde zich al langer aan de gang van zaken. Zo meldde de gemeente in maart dat het COA niet op tijd informatie had gegeven over het asielzoekerscentrum. “Het is niet de eerste keer dat u de aan ons toegezegde datums overschrijdt. Dit draagt bij aan negatieve beeldvorming”, schreef de burgemeester toen in een brief aan het COA.

Begin dit jaar sloot een noodopvang bij het strand in het Noord-Hollandse Petten in verband met de uitstoot van stikstof. Voor de stroomvoorziening moest de opvang gebruikmaken van generatoren. Die lieten te veel stikstof in het naastgelegen Natura 2000-gebied terechtkomen. De asielzoekers verhuisden naar Schagen in dezelfde gemeente. Ook in Nieuw-Milligen (gemeente Apeldoorn) ging een noodopvang in een natuurgebied niet door om de uitstoot van stikstof.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen voor overtredingen tijdens controle havengebied Moerdijk

MOERDIJK - De Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant hield donderdag 31 oktober samen met andere politieteams, Douane, Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst een verkeers- en transportcontrole...