Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 05:25 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 80

ILT-Luchtvaartautoriteit: vooralsnog geen overschrijding van normen door Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – In de eerste helft van 2024 overschrijdt Schiphol vooralsnog geen normen voor het maximum aantal vluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies), geluid en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Wel signaleert de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) dat de geluidruimte in vier handhavingspunten halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan 50 procent is verbruikt.

In twee gevallen is zonder geldige reden afgeweken van een vertrekroute voor de nacht. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft de betreffende luchtvaartmaatschappij een waarschuwingsbrief en een voornemen last onder dwangsom gestuurd. Voor wat betreft het ongeoorloofd gebruik van de hulpmotor is de inspectie overgegaan tot het invorderen van een eerder opgelegde dwangsom tegen KLM en legde de ILT-Luchtvaartautoriteit een last onder dwangsom op aan Turkish Airlines. Dit staat in het Halfjaarverslag milieu en externe veiligheid Schiphol dat minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Anticiperend handhaven

Op aanwijzing van de minister handhaaft de ILT-Luchtvaartautoriteit anticiperend op het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS), zoals vastgelegd in de ontwerpwijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De luchtvaartautoriteit toetst aan het eind van het gebruiksjaar of handhavingspunten zijn overschreden. Als een overschrijding op een handhavingspunt het gevolg is van vliegen volgens het NNHS, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit niet handhavend optreden.

Overschrijding handhavingspunt 25

Over gebruiksjaar 2023 constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit een overschrijding van de geluidsgrenswaarde bij handhavingspunt 25 (Uithoorn) met 19,1 procent. Uit onderzoek van de luchtvaartautoriteit naar de oorzaak blijkt dat dit vrijwel geheel (19 procent) komt door het vliegen volgens het NNHS.

Vanwege de aanwijzing van de minister kan de ILT-Luchtvaartautoriteit hier niet handhavend optreden. Maar de luchtvaartautoriteit signaleert opnieuw dat het huidige stelsel onvoldoende individuele bescherming biedt voor omwonenden. Nu voor de mensen in de hoek van Uithoorn en Aalsmeer.

Luchthavenverkeerbesluit

Voor Schiphol gelden normen voor geluid, het maximum aantal nachtvluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies) en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Daarnaast gelden er regels voor het baan- en routegebruik en voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen op het luchtvaartterrein.

Deze normen en regels staan in het LVB. De ILT-Luchtvaartautoriteit ziet toe op naleving van deze normen en regels door Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van Schiphol.

Complexere regelgeving stadslogistiek uitdaging voor beleggers en ontwikkelaars

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM- De afgelopen jaren is de logistiek in en rondom de steden steeds meer toegenomen. Die groei zal de komende jaren verder doorzetten, simpelweg doordat er steeds meer mensen in de stad wonen. De toename van al deze vormen van logistiek in de stad gaat gepaard met meer regelgeving. Voor beleggers en ontwikkelaars creëert dit een complexe situatie waarin zij beter inzicht moeten krijgen in de supply chain van bedrijven en regulering vanuit overheden om te bepalen of een ontwikkeling of belegging op de lange termijn interessant is. Vastgoedadviseur CBRE roept daarom op tot uniforme en duidelijke regelgeving zodat beleggers en ontwikkelaars de verwachte groei in de markt kunnen realiseren.

‘Stadslogistiek steeds complexer’

Naar verwachting stijgt de stadslogistiek tot 2035 met 19 procent. Op dit moment rijden er elke dag meer dan 680.000 bestelbusjes en 53.000 vrachtwagens in, door en uit Nederlandse steden. Deze stadslogistiek bestaat uit verschillende vormen. De grootste groep is facilitair & service, onder andere bevoorrading van grote instellingen, gevolgd door stukgoederen, onder andere bevoorrading van winkels, en vers, onder andere bevoorrading van supermarkten.

De toename van deze vormen van logistiek gaat gepaard met meer regelgeving. Denk hierbij aan zero-emissiezones. Vervuilende voertuigen mogen deze zones niet meer in, wat veel bedrijven dwingt tot een extra overslagmoment naar emissieloos transport. De vraag naar distributiecentra aan stadsranden zal op korte termijn toenemen door de uitbreiding van deze zones, maar op de lange termijn afnemen naarmate het aandeel emissieloze voertuigen groeit en hun actieradius verbetert. Beleggers moeten de behoefte goed inventariseren. Op gemeenteniveau lijkt het verstandig vooral optimaal gebruik te maken van de bestaande distributiecentra of – waar mogelijk met beperkte ingrepen – bedrijfsruimten geschikt te maken.

‘Inzicht in supply chain cruciaal voor beleggers en ontwikkelaars’

Niet alleen de (lokale) regelgeving, maar ook het type gebruiker beïnvloedt welke type(n) distributiecentra het beste is voor een bedrijf. De gewenste en meest efficiënte vorm van transport en eisen waar een distributiecentrum aan moet voldoen, verschillen per bedrijf. Voor beleggers en ontwikkelaars is het belangrijk deze supply chain goed inzichtelijk te krijgen.

Sommige regelgeving heeft alleen op korte termijn impact, terwijl andere ook op lange termijn effect heeft. Een uniforme regelgeving vanuit overheden is cruciaal om de logistiek efficiënt te blijven inrichten, maar begrip van de supply chain geeft meer inzicht in welke ontwikkelingen belangrijk zijn vanuit de behoeften van het bedrijf.

Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands, legt uit: “Nederlandse overheden moeten realiseren dat een duidelijk beleid, aangaande stadslogistiek, cruciaal is om gebruikers, beleggers en ontwikkelaars in actie te laten komen. Met duidelijke wet- en regelgeving voor de lange termijn kunnen logistieke operaties in en rondom de stad efficiënt worden ingericht. Wanneer beleggers en ontwikkelaars een compleet beeld hebben van deze regelgeving en de behoeften en supply chain van hun klanten, dan kunnen ze ook op de lange termijn beter anticiperen.”

Minister: Duitsland alert op geweld na escalatie Midden-Oosten

BERLIJN – De Duitse veiligheidsdiensten zijn alert op extra dreiging door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten.

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser zegt in de krant Rheinische Post dat de situatie in het Midden-Oosten “extreem gevaarlijk” is en kan overslaan.

“We houden nauwgezet in de gaten hoe verdere escalaties de veiligheidssituatie in Duitsland beïnvloeden”, zegt Faeser tegen de krant. “Sinds de terreuraanslagen van Hamas op 7 oktober 2023 en de daaropvolgende Gazaoorlog is het aantal antisemitische misdrijven drastisch toegenomen.”

“Onze veiligheidsdiensten doen alles wat in hun macht ligt om de spiraal te doorbreken die van geweld in het Midden-Oosten leidt tot nog weerzinwekkender antisemitisme hier”, aldus Faeser. De diensten richten zich verder op islamistische krachten in het land. Eerder werd onder meer Hamas verboden in Duitsland.

Stichting daagt Staat voor rechter vanwege amputeren varkensstaarten

AMSTERDAM – Varkens in Nood start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omdat nog altijd illegaal varkensstaarten worden geamputeerd. De stichting wil zo bereiken dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat handhaven bij vijf grote varkenshouders die structureel biggenstaarten afbranden.

Sinds 1991 is het verboden om routinematig varkensstaarten te amputeren. Dat gebeurt om te voorkomen dat de dieren in elkaars staart bijten. Op de wet geldt een uitzondering als alle andere maatregelen tegen het bijten niets uithalen. Maar volgens de stichting negeren varkenshouders vaak maatregelen als het verbeteren van de leefomgeving of het houden van minder varkens per vierkante meter en gaan zij gelijk over tot het afbranden van staarten.

De NVWA treedt nu nog niet op tegen bedrijven die de staarten amputeren. Met de rechtszaak probeert Varkens in Nood af te dwingen dat het landbouwministerie, waar de toezichthouder onder valt, zich aan de wet gaat houden.

Naleefmeting

Directeur Frederieke Schouten van Varkens in Nood noemt het “al gruwelijk genoeg dat bedrijven lichaamsdelen van biggen amputeren voor een rotleven in te kleine en ongeschikte stallen. Maar het is ronduit bizar dat de toezichthouder al jarenlang de andere kant opkijkt, terwijl zoveel bedrijven dagelijks de wet overtreden.”

De NVWA laat weten dat met de huidige wetgeving niet duidelijk wordt wanneer een varkenshouder de staarten mag amputeren. Daardoor kan de toezichthouder niet vaststellen wanneer de regels worden overtreden en ook niet handhaven. Volgens de NVWA mogen de staarten inderdaad worden gecoupeerd als maatregelen om het staartbijten te voorkomen niet hebben geholpen en als kan worden aangetoond dat er schade is ontstaan aan de dieren door het bijten.

De toezichthouder grijpt wel in bij te volle hokken en hokken die geen rechtdoen aan het welzijn van de varkens, factoren die ook kunnen bijdragen aan het staartbijten. Ook is de NVWA bezig met een zogenoemde naleefmeting om vast te stellen of de welzijnsregels in de varkenshouderij worden nageleefd. Hierbij wordt ook gekeken naar de omgang met bijtgedrag.

Nieuwe strategie ForFarmers leidt tot hogere winst

LOCHEM – Veevoerbedrijf ForFarmers heeft de winst dit jaar verder zien stijgen. Het bedrijf uit Lochem zette wel nog altijd minder om dan een jaar eerder.

Vorig jaar belandde ForFarmers nog in de rode cijfers, maar door een nieuwe werkwijze met een lokale marktaanpak gaat het nu een stuk beter. ForFarmers-topman Pieter Wolleswinkel is “trots op de sterke prestatie in het eerste halfjaar”, zegt hij. “De positieve trends van het eerste kwartaal hebben zich doorgezet.”

ForFarmers besloot vorig jaar de strategie om te gooien. De voorheen sterk centraal geleide werkwijze werd ingeruild voor een meer lokale aanpak. “De wijze waarop boeren hun veevoer inkopen, kan sterk verschillen”, legt Wolleswinkel uit. “De een gaat voor langere afspraken, de ander voor dagprijzen. Daar kunnen we nu meer op inspelen.”

De reorganisatie die vorig jaar plaatsvond, wierp de eerste zes maanden van dit jaar zijn vruchten af. De brutowinst steeg met 6 procent naar 249 miljoen euro. De omzet daalde met 15,6 procent door de grondstofprijzen, die na een lange periode van daling weer gestegen zijn, maar de verkopen namen toe.

Wolleswinkel verwacht dat de goede resultaten voorlopig aanhouden. “Ondanks de macro-economische en geopolitieke onzekerheid hebben we vertrouwen in de toekomst.”

Het begin dit jaar overgenomen Poolse mengvoerbedrijf Piast draagt bij aan de goede resultaten. ForFarmers heeft ook hoge verwachtingen van de onlangs aangekondigde overname van Van Triest Veevoeders uit Hoogeveen.

NTSB-voorzitter: incident met deurpaneel Boeing was vermijdbaar

WASHINGTON – Het incident met een Boeing-vliegtuig van Alaska Airlines begin dit jaar, waarbij het toestel tijdens een vlucht een deurpaneel verloor, was vermijdbaar. Dat zegt voorzitter Jennifer Homendy van de NTSB, de Amerikaanse organisatie die vliegtuigongelukken onderzoekt. Volgens haar had fabrikant Boeing productieproblemen met de 737 MAX 9 veel eerder moeten aanpakken.

“Dit ongeluk had nooit mogen gebeuren. Dit had jaren eerder ontdekt moeten worden”, stelt Homendy. Zij verwijst daarbij naar de “talrijke” onderzoeken en controles die bij Boeing hebben plaatsgevonden. Volgens Homendy komt daaruit naar voren dat de fabrikant “een geschiedenis” heeft als het gaat om het uitvoeren van werkzaamheden die niet volgens de regels waren.

Het incident met de Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines vond plaats in januari van dit jaar. Het vliegtuig moest een noodlanding maken in de Amerikaanse staat Oregon. Niemand raakte gewond. De NTSB kwam daarna tot de conclusie dat het losgeraakte deurpaneel vier bouten miste. Sindsdien ligt Boeing onder een vergrootglas bij toezichthouders, ook omdat verschillende andere incidenten volgden.

De NTSB hield dinsdag en woensdag een hoorzitting naar aanleiding van het incident.

Taylor Swift annuleert concerten Wenen na verijdeld aanslagplan

WENEN – Taylor Swift heeft alle drie haar concerten in Wenen geannuleerd, nadat de politie een aanslagplan had verijdeld. De Oostenrijkse politie heeft twee verdachten opgepakt die banden zouden hebben met Islamitische Staat, schrijven Oostenrijkse media. Het eerste concert in de Oostenrijkse hoofdstad zou donderdag zijn.

Concertorganisator Barracuda Music schrijft op sociale media dat de autoriteiten hebben bevestigd dat er een plan was voor een terroristische aanslag en dat de optredens daarom niet doorgaan. “We hebben voor iedereens veiligheid geen andere keuze dan de drie geplande shows af te zeggen.” Alle mensen met een kaartje krijgen volgens de organisatie binnen tien dagen hun geld teruggestort.

De bedreiging voor de veiligheid was zeer ernstig, zei de Oostenrijkse bondskanselier Karl Nehammer woensdag. “Dankzij de intensieve samenwerking van onze politie en de nieuw opgerichte inlichtingendienst DSN met buitenlandse diensten, werd de dreiging vroegtijdig geïdentificeerd, bestreden en een tragedie voorkomen”, schreef Nehammer in een post op X.

De concerten van Taylor Swift zouden plaatsvinden in het Ernst Happel Stadion, waar zeker 55.000 mensen in kunnen.

Stichting Laurentien spreekt van ‘lasterlijke beschuldigingen’

DEN HAAG – Anonieme ambtenaren zetten prinses Laurentien met “lasterlijke beschuldigingen” in een “kwaad daglicht”, schrijft haar stichting in reactie op berichtgeving door het AD. Laurentiens Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) wil helpen bij het compenseren van slachtoffers van de toeslagenaffaire. “Niemand, in de eerste plaats de benadeelde gezinnen, is gebaat bij nog meer onrust rondom de herstelaanpak.”

Volgens het AD er zijn meerdere meldingen van grensoverschrijdend gedrag door Laurentien binnengekomen bij de ambtelijke top van Financiën. Het ministerie bevestigt dat er mondelinge meldingen zijn gedaan rond de samenwerking met de stichting, maar gaat verder niet in op het aantal of de inhoud van de meldingen. Het departement wil ook niet zeggen of de meldingen over de prinses gaan. In de samenwerking “zijn de emoties wel eens opgelopen”, schrijft Financiën.

SGH ontkent het beeld dat in het AD naar voren komt en brengt de meldingen in verband met de toeslagenaffaire zelf. “Benadeelde ouders binnen en buiten de stichting duiden de persoonlijke aanval als het patroon dat zij zelf ook hebben moeten doorstaan. Het is een patroon van machtsmisbruik, valse aantijgingen en het moeten bewijzen van onschuld.”

‘Emoties’

Wel erkent de stichting in de verklaring dat “emoties” kwamen kijken bij de “intensieve samenwerking” over de herstelmethode van de prinses. “De stichting betreurt dat betrokkenen van beide organisaties het proces op momenten als emotioneel als zwaar hebben ervaren.”

Prinses Laurentien en haar stichting overwegen juridische stappen te ondernemen als het AD niet rectificeert, voegt een woordvoerder woensdagavond toe. “We hebben de vrijheid van pers hoog in het vaandel staan. Maar het AD kan niet zomaar iets zeggen zonder dat te onderbouwen of hard te maken.”

Ruimhartiger

AD-hoofdredacteur Rennie Rijpma laat weten dat “wij nooit ongefundeerde zaken zouden publiceren. Onze journalist heeft goed, inhoudelijk werk geleverd. We zien de stappen met vertrouwen tegemoet.”

De ‘methode-Laurentien’ is ruimhartiger dan herstelprocedures die het ministerie van Financiën zelf heeft opgetuigd. Dat kan volgens berekeningen van ambtenaren miljarden extra kosten, en er bestonden zorgen over de uitlegbaarheid en uitvoerbaarheid van de vergoedingen. In de Tweede Kamer was desondanks ruime steun voor de aanpak.

Laurentiens methode werd tijdelijk opgeschort, maar is deze week volgens SGH weer stapsgewijs opgestart.

Financiën: ’emoties liepen op’ rond stichting prinses Laurentien

DEN HAAG – In de samenwerking tussen het ministerie van Financiën en de stichting van prinses Laurentien voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire “zijn de emoties wel eens opgelopen”. Zo reageert het ministerie op berichtgeving van het AD, dat schrijft dat meerdere meldingen van grensoverschrijdend gedrag over de prinses bij de ambtelijke top zouden zijn binnengekomen.

“Een aantal van onze collega’s” heeft een mondelinge melding gedaan van opgelopen emoties, bevestigt het ministerie, maar een woordvoerder wil niet zeggen hoeveel en of er sprake was van grensoverschrijdend gedrag. “We houden het bij deze tekst.” De woordvoerder laat ook in het midden of de meldingen gingen over prinses Laurentien, zoals het AD meldt, of over andere medewerkers van haar stichting.

“De mondelinge meldingen zijn vertrouwelijk gedaan en zijn zorgvuldig behandeld”, staat in de reactie van Financiën. “Wij vinden dat onze medewerkers erop moeten kunnen rekenen dat dit zo blijft en we doen daarom hierover ook verder geen uitspraken.”

Toeslagenaffaire

De Rijksvoorlichtingsdienst laat weten dat het ministerie van Algemene Zaken op de hoogte is gesteld van de meldingen, “in het vertrouwen dat het ministerie van Financiën de meldingen zorgvuldig behandelt”.

De Stichting (Gelijk)waardig Herstel, opgericht door prinses Laurentien, helpt ouders die getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Er is veel te doen geweest over de aanpak die de stichting daarvoor hanteert. Ouders waren daar enthousiast over, maar een eerste proef met zo’n driehonderd dossiers wist het ministerie van Financiën niet meteen te overtuigen. Het departement betwijfelde onder meer of de methode op grote schaal toepasbaar was. Vorige maand werd bekend dat de stichting een akkoord heeft gesloten met Financiën, zodat ze door kan gaan met het helpen van gedupeerden.

Kapotte bouwkuip Julianakanaal kost overheid 179 miljoen

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – De werkzaamheden in het Julianakanaal vallen door een kapotte bouwkuip 179 miljoen euro duurder uit dan oorspronkelijk gepland. Dat meldt minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Van dat bedrag is 55 miljoen al opzijgezet.

Het Julianakanaal in Limburg wordt dieper en breder gemaakt zodat er grotere schepen doorheen kunnen. Om het vaarverkeer te laten doorgaan was een bouwkuip in een deel van het kanaal aangelegd, maar die kuip liep in februari vorig jaar vol met water. De kuip veilig weghalen bleek niet mogelijk zonder het kanaal droog te leggen, en om dat te doen wordt het vaarverkeer in het kanaal vanaf aanstaande maandag stilgelegd.

Het hele project kost nu naar verwachting 964 miljoen euro. Dat bedrag kan lager uitvallen omdat nog wordt gekeken naar bezuinigingen, schrijft Madlener. Maar de minister laat ook de mogelijkheid open dat het nog duurder wordt: “Mede gezien de korte voorbereidingstijd en de aard van de werkzaamheden zijn er nog diverse onzekerheden die mogelijk tot extra tegenvallers kunnen leiden.”

De bedragen staan los van kosten die bedrijven maken doordat het kanaal dicht is. Afgelopen maanden klonk daarover frustratie bij de bedrijven, die een hogere vergoeding willen dan de overheid hen biedt. Gesprekken daarover leverden niets op. Ook nu schrijft Madlener dat hij niet kan afwijken van de norm voor zulke vergoedingen.

De voorbereidingen voor de werkzaamheden zijn afgelopen maanden “in razend tempo” uitgevoerd, schrijft Madlener. Om het werk zo snel mogelijk af te maken, worden meer mensen ingezet. In april volgend jaar moet het project klaar zijn.

Faber herhaalt: ik kan Mikael (11) geen hoop geven

ZEVENAAR – Asielminister Marjolein Faber zegt niets te kunnen betekenen voor de in Nederland geboren Mikael (11) en zijn Armeense moeder, die niet in Nederland mogen blijven.

De minister herhaalde dat zij niet langer de bevoegdheid heeft om in schrijnende gevallen een uitzondering te maken, aangezien die verviel in 2019. “Ik kan hem geen hoop geven”, zei Faber tijdens een werkbezoek.

De Raad van State oordeelde dat de moeder van Mikael niet mag blijven in Nederland. Zij kwam in 2010 vanuit Armenië naar Nederland, maar haar asielaanvraag werd afgewezen. Ze bleef toch. In 2012 werd Mikael geboren.

Volgens Faber moeten Mikael en zijn moeder Nederland binnen 28 dagen na de rechtelijke uitspraak het land hebben verlaten. Die uitspraak was op 31 juli. Mikael en zijn moeder moeten dus voor het einde van deze maand het land uit zijn.

Faber wijst onder meer naar Mikaels moeder. “Die heeft er ook een verantwoordelijkheid in. Zij heeft al heel snel gehoord dat ze hier geen recht heeft op verblijf.”

Ook Sixt gaat minder elektrische auto’s verhuren

MÜNCHEN – Net als Hertz, gaat ook het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt minder elektrische auto’s verhuren. De reden is volgens het bedrijf dat klanten liever een auto met een verbrandingsmotor willen.

“Wij passen ons aandeel elektrisch aangedreven auto’s aan op basis van de vraag van consumenten en kunnen zeer snel reageren op veranderingen in de vraag”, maakte Europa’s grootste autoverhuurbedrijf woensdag bekend. Vorig jaar had Sixt net iets minder dan 10.000 stekkerauto’s, op een totale vloot van bijna 170.000 voertuigen.

Aankopen door verhuurbedrijven zijn een zegen voor autofabrikanten die grote aantallen willen verkopen. Voor de verhuurders blijken deze aankopen echter vaak geen goede investeringen te zijn. Zowel Hertz als Sixt gaven in de afgelopen maanden aan dat ze af willen van Tesla’s omdat ze duur zijn in onderhoud. Daarbij ondermijnden de agressieve prijsverlagingen van de autofabrikant de restwaarde van de auto’s. De waarde van zo’n auto aan het einde van de verhuurperiode is een belangrijk risico voor een verhuurbedrijf.

Hertz kondigde in april aan dat het van plan was om zo’n 10.000 elektrische auto’s uit zijn vloot te verwijderen. De lagere huurtarieven en hogere onderhoudskosten hadden de winstgevendheid van het bedrijf onder druk gezet. De restwaarde van elektrische modellen daalt volgens de verhuurder sneller dan die van vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor.

Vrouw (84) slaat buurvrouw (82) met bijl op haar hoofd

Ambulance

HELLEVOETSLUIS – Een 82-jarige vrouw uit Hellevoetsluis is vanmorgen door haar buurvrouw met een bijl op haar hoofd geslagen.

De vrouw raakte daarbij gewond en is naar een ziekenhuis gebracht, meldt de politie.

Het slachtoffer werd door buurtbewoners op de P.A de Genestetlaan in Hellevoetsluis gevonden. Zij waarschuwden de hulpdiensten en verleenden eerste hulp.

De verdachte, een 84-jarige vrouw, belde zelf ook 112. Zij werd in haar woning aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. De politie doet onderzoek naar de achtergrond van de ruzie.

A2 richting Eindhoven bij Maastricht Airport weer open

A2

MAASTRICHT – De snelweg A2 in de richting van Eindhoven is woensdag rond 18.00 uur weer vrijgegeven bij het knooppunt Kruisdonk, meldt Rijkswaterstaat Verkeersinformatie.

De weg werd na 15.30 uur afgesloten tussen de knooppunten Kruisdonk en Ulestraten, ter hoogte van Maastricht Aachen Airport, nadat een persoon vanaf een viaduct op het wegdek terecht was gekomen.

Wat er precies is gebeurd, is onduidelijk. De politie zei eerder rekening te houden met meerdere scenario’s, waaronder een ongeluk of suïcide.

Dodelijk slachtoffer bij verkeersongeval A73 was spookrijdster

Politie

CUIJK – Het dodelijke slachtoffer van een ernstig verkeersongeval op de A73 bij Cuijk was een spookrijdster, zo blijkt uit een verklaring van de politie. Zij veroorzaakte het ongeval. Een passagier die bij haar in de auto zat raakte zwaargewond.

Ook de inzittende van een voertuig waarmee ze frontaal botste, raakte gewond en moest overgebracht worden naar het ziekenhuis. De passagier van een derde betrokken voertuig werd nagekeken door ambulancepersoneel, maar hoefde niet naar het ziekenhuis.

De politie kreeg woensdagochtend rond 05.30 uur een melding van een spookrijder ter hoogte van Cuijk, met kort daarna meldingen van een aanrijding waarbij de drie auto’s waren betrokken. Hulpdiensten gingen ter plekke en troffen daar de zwaar beschadigde auto’s aan. Voor de spookrijdster mocht medische hulp niet meer baten.

De snelweg werd enige tijd afgesloten om hulpdiensten de ruimte te geven. Ook is er onderzoek gedaan naar de toedracht van het incident. Waarom de bestuurster ging spookrijden, is nog niet duidelijk. De A73 werd rond 10.00 uur weer vrijgegeven.

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×