Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 11:33 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 80

Twee zware aardbevingen voor de kust van Japan

Aardbeving

TOKIO – Voor de kust van Japan zijn twee zware aardbevingen geweest. Daarom werd een tsunamiwaarschuwing afgegeven voor de kustgebieden van de eilanden Kyushu en Shikoku. Er zouden golven tot 1 meter aan land kunnen komen.

De twee bevingen waren niet ver van elkaar in het zuidoosten van het land. De eerste beving had volgens de Amerikaanse dienst USGS een kracht van 6.9 op een diepte van 33 kilometer, ongeveer 29 kilometer uit de kust van Miyazaki.

De tweede beving was ongeveer een minuut later op 20 kilometer uit de kust van Nichinan. Die had een kracht van 7.1 op een diepte van 25 kilometer.

Er zijn nog geen meldingen van grote schade. Japan wordt vaak getroffen door aardbevingen. Ook zwaardere bevingen als deze twee veroorzaken doorgaans weinig schade.

Urkers voorlopig nog in Duitsland om ‘zorgelijke’ toestand vader

URK – De drie Urkers die onder het puin van het ingestorte hotel in het Duitse Kröv werden gehaald keren “niet op korte termijn” terug naar Nederland omdat de situatie van de vader “zorgelijk” is, laat de lokale krant Het Urkerland donderdag weten.

Eerder werd duidelijk dat de 26-jarige man zijn linkerarm had gebroken en dat hij een beschadiging aan zijn slokdarm had opgelopen, maar nu meldt Het Urkerland dat hij ook geen gevoel in zijn voeten heeft en een nierdialyse moet ondergaan.

De 23-jarige moeder en het kind van bijna twee mankeren volgens de krant “vrijwel niks”. De vader ligt in het ziekenhuis, maar is wel bij. Hij werd later bevrijd dan zijn vrouw en kind.

Bij het incident kwamen twee mensen om het leven. Bijna 24 uur na het instorten werd de laatste overlevende onder het puin gehaald. In totaal kwamen veertien mensen vast te zitten.

Qantas stopt met directe vluchten naar Groot-Brittannië vanwege onrust Midden-Oosten

SYDNEY – De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas stopt voorlopig met rechtstreekse vluchten vanuit de Australische stad Perth naar Londen door de spanningen in het Midden-Oosten.

Qantas wil het luchtruim boven het Midden-Oosten vermijden. Dat betekent dat de vliegtuigen moeten omvliegen en bijtanken in Singapore.

De directe vlucht vanuit Perth aan de westkust van Australië naar Londen duurt normaal ongeveer 17,5 uur. Om toch met een volledige lading passagiers te kunnen vliegen, komt er nu een tussenstop in Singapore om bij te tanken. De retourvlucht van Londen naar Perth kan wel gewoon non-stop vliegen dankzij gunstige windstromen.

Qantas spreekt van een voorzorgsmaatregel. Eerder dit jaar paste de maatschappij het vluchtschema ook al aan om de onrust in het Midden-Oosten.

ILT: Overtredingen vertrekroutes en lesvlucht bij Groningen Airport Eelde

DEN HAAG – In gebruiksjaar 2023-2024 was op Groningen Airport Eelde (GAE) sprake van overtredingen bij vertrekprocedures en tijdens een lesvlucht. De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft de betrokken partijen een waarschuwing gegeven. De luchthaven bleef – net als vorig jaar – binnen de geluidsgrenzen. Dit staat in de handhavingsrapportage die vandaag door minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Toezicht op regionale luchthavens

Voor alle Nederlandse regionale luchthavens zoals Groningen Airport Eelde (GAE) gelden geluidsnormen en regels voor het gebruik van de luchthaven. Daarnaast zijn er voor GAE aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes. Deze regels zijn ingesteld, zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of GAE en de partijen die vluchten uitvoeren op GAE, zich aan de geluidsnormen en regels houden. Gebeurt dat niet, dan kan de luchtvaartautoriteit een maatregel, dwangsom of boete opleggen. Na afloop van een gebruiksjaar stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht. Deze rapportage gaat over de periode 1 april 2023 tot en met 31 maart 2024.

Afgeweken van vertrekroutes

De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 78 vluchten die van de vertrekroutes afweken. De luchtvaartautoriteit constateerde voor het correct vliegen van de vertrekprocedures 6 overtredingen. De gezagvoerders van deze vluchten waren zonder geldige reden afgeweken van de aan hun opgedragen vertrekroute. De luchtvaartmaatschappijen die deze overtredingen begingen, kregen hierover een waarschuwing van de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Overtreding minimale vlieghoogte

In Nederland geldt boven de aaneengesloten bebouwing een minimale vlieghoogte van 1000ft (300 meter). Buiten de aaneengesloten bebouwing geldt een minimale vlieghoogte van 500ft (150 meter) voor vluchten waarbij op zicht wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit ontving een melding over het overtreden van de minimale vlieghoogte door een lesvlucht. Uit onderzoek bleek dat het ging om een trainingsvlucht die boven Donderen en Ten Boer onder de minimale vlieghoogte van 1000ft (300 meter) had gevlogen. Deze plaatsen liggen niet in een laagvlieggebied. Voor de lesvlucht is door de luchtvaartautoriteit geen laagvliegontheffing afgegeven. Ook was de afwijking van de minimale vlieghoogte niet naar aanleiding van aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding of meteorologische condities. De betrokken vlieginstructeur ontving hierover een waarschuwing van de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Gebruik luchthaven

Op de luchthaven waren in totaal 374 vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Deze vluchten voldeden aan de regels, want het ging om vluchten die vallen in de categorie reddingsacties, hulpverlening of medische vluchten waarbij een onmiddellijke start of landing is vereist.

De ILT-Luchtvaartautoriteit ontving 8 klachten over circuitvluchten (proef-, les- of oefenvluchten). De luchtvaartautoriteit onderzocht of hier in strijd met de Omzettingsregeling en de Wet Luchtvaart was gehandeld. Dit bleek niet het geval. In gebruiksjaar 2023-2024 hebben er geen (ongeoorloofde) parachutespringvluchten plaatsgevonden op GAE. Van de maximaal 400 toegestane militaire vluchten zijn er in totaal 50 uitgevoerd. De ILT-Luchtvaartautoriteit constateerde geen onrechtmatigheden bij de gecontroleerde militaire les- en oefenvluchten.

Van Rouwendaal zwemt naar tweede olympische goud in open water

PARIJS – Sharon van Rouwendaal is voor de tweede keer olympisch kampioene in het openwaterzwemmen geworden. Dat lukte nog nooit iemand eerder. De in Soest opgegroeide zwemster klopte na 10 kilometer in de Parijse Seine haar Australische trainingsmaatje Moesha Johnson na een late inhaalactie. De Italiaanse Ginevra Taddeucci werd derde.

De 30-jarige Van Rouwendaal pakte in 2016 in Rio haar eerste olympische titel, vijf jaar later in Tokio gevolgd door een zilveren medaille achter de Braziliaanse Ana Marcela Cunha.

De Spelen in Parijs zijn waarschijnlijk de laatste voor Van Rouwendaal, die het na jaren hard trainen in het buitenland rustiger aan wil gaan doen.

Trainingsmaatje

Cunha (32) als meervoudig wereldkampioene en de Duitse Leonie Beck (27) als winnares van WK-goud vorig jaar leken in Parijs op voorhand de grootste concurrenten voor Van Rouwendaal. De Nederlandse won in februari in Doha haar tweede wereldtitel op de 10 kilometer door de Spaanse María de Valdés te kloppen in de sprint.

In de schoon bevonden Seine, waar de 24 zwemsters zes rondjes aflegden tussen start- en finishplaats Pont Alexandre III en Pont de l’Alma, bepaalde Van Rouwendaals trainingsmaatje Moesha Johnson uit Australië aanvankelijk echter het tempo.

Andere lijn

Van Rouwendaal begon rustig, maar werkte zich in het tweede rondje op naar voren. In de eerste helft van de race bleef een wat grotere groep bij elkaar, maar met de leidende Van Rouwendaal, Johnson en Taddeucci bleef er een kopgroep van drie over. Cunha kon verrassend genoeg niet mee, Beck was al eerder afgehaakt.

Van Rouwendaal liet vervolgens het initiatief weer aan Johnson, tot het laatste stuk op weg naar de gouden beelden op de Pont Alexandre III. De Nederlandse koos een andere lijn dan haar trainingsmaatje in Maagdenburg en toonde zich oppermachtig met de Eiffeltoren op de achtergrond. Van Rouwendaal tikte na 2 uur, 3 minuten en ruim 34 seconden aan, 5,5 seconden eerder dan Johnson.

ILT-Luchtvaartautoriteit: vooralsnog geen overschrijding van normen door Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – In de eerste helft van 2024 overschrijdt Schiphol vooralsnog geen normen voor het maximum aantal vluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies), geluid en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Wel signaleert de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) dat de geluidruimte in vier handhavingspunten halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan 50 procent is verbruikt.

In twee gevallen is zonder geldige reden afgeweken van een vertrekroute voor de nacht. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft de betreffende luchtvaartmaatschappij een waarschuwingsbrief en een voornemen last onder dwangsom gestuurd. Voor wat betreft het ongeoorloofd gebruik van de hulpmotor is de inspectie overgegaan tot het invorderen van een eerder opgelegde dwangsom tegen KLM en legde de ILT-Luchtvaartautoriteit een last onder dwangsom op aan Turkish Airlines. Dit staat in het Halfjaarverslag milieu en externe veiligheid Schiphol dat minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Anticiperend handhaven

Op aanwijzing van de minister handhaaft de ILT-Luchtvaartautoriteit anticiperend op het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS), zoals vastgelegd in de ontwerpwijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De luchtvaartautoriteit toetst aan het eind van het gebruiksjaar of handhavingspunten zijn overschreden. Als een overschrijding op een handhavingspunt het gevolg is van vliegen volgens het NNHS, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit niet handhavend optreden.

Overschrijding handhavingspunt 25

Over gebruiksjaar 2023 constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit een overschrijding van de geluidsgrenswaarde bij handhavingspunt 25 (Uithoorn) met 19,1 procent. Uit onderzoek van de luchtvaartautoriteit naar de oorzaak blijkt dat dit vrijwel geheel (19 procent) komt door het vliegen volgens het NNHS.

Vanwege de aanwijzing van de minister kan de ILT-Luchtvaartautoriteit hier niet handhavend optreden. Maar de luchtvaartautoriteit signaleert opnieuw dat het huidige stelsel onvoldoende individuele bescherming biedt voor omwonenden. Nu voor de mensen in de hoek van Uithoorn en Aalsmeer.

Luchthavenverkeerbesluit

Voor Schiphol gelden normen voor geluid, het maximum aantal nachtvluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies) en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Daarnaast gelden er regels voor het baan- en routegebruik en voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen op het luchtvaartterrein.

Deze normen en regels staan in het LVB. De ILT-Luchtvaartautoriteit ziet toe op naleving van deze normen en regels door Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van Schiphol.

Complexere regelgeving stadslogistiek uitdaging voor beleggers en ontwikkelaars

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM- De afgelopen jaren is de logistiek in en rondom de steden steeds meer toegenomen. Die groei zal de komende jaren verder doorzetten, simpelweg doordat er steeds meer mensen in de stad wonen. De toename van al deze vormen van logistiek in de stad gaat gepaard met meer regelgeving. Voor beleggers en ontwikkelaars creëert dit een complexe situatie waarin zij beter inzicht moeten krijgen in de supply chain van bedrijven en regulering vanuit overheden om te bepalen of een ontwikkeling of belegging op de lange termijn interessant is. Vastgoedadviseur CBRE roept daarom op tot uniforme en duidelijke regelgeving zodat beleggers en ontwikkelaars de verwachte groei in de markt kunnen realiseren.

‘Stadslogistiek steeds complexer’

Naar verwachting stijgt de stadslogistiek tot 2035 met 19 procent. Op dit moment rijden er elke dag meer dan 680.000 bestelbusjes en 53.000 vrachtwagens in, door en uit Nederlandse steden. Deze stadslogistiek bestaat uit verschillende vormen. De grootste groep is facilitair & service, onder andere bevoorrading van grote instellingen, gevolgd door stukgoederen, onder andere bevoorrading van winkels, en vers, onder andere bevoorrading van supermarkten.

De toename van deze vormen van logistiek gaat gepaard met meer regelgeving. Denk hierbij aan zero-emissiezones. Vervuilende voertuigen mogen deze zones niet meer in, wat veel bedrijven dwingt tot een extra overslagmoment naar emissieloos transport. De vraag naar distributiecentra aan stadsranden zal op korte termijn toenemen door de uitbreiding van deze zones, maar op de lange termijn afnemen naarmate het aandeel emissieloze voertuigen groeit en hun actieradius verbetert. Beleggers moeten de behoefte goed inventariseren. Op gemeenteniveau lijkt het verstandig vooral optimaal gebruik te maken van de bestaande distributiecentra of – waar mogelijk met beperkte ingrepen – bedrijfsruimten geschikt te maken.

‘Inzicht in supply chain cruciaal voor beleggers en ontwikkelaars’

Niet alleen de (lokale) regelgeving, maar ook het type gebruiker beïnvloedt welke type(n) distributiecentra het beste is voor een bedrijf. De gewenste en meest efficiënte vorm van transport en eisen waar een distributiecentrum aan moet voldoen, verschillen per bedrijf. Voor beleggers en ontwikkelaars is het belangrijk deze supply chain goed inzichtelijk te krijgen.

Sommige regelgeving heeft alleen op korte termijn impact, terwijl andere ook op lange termijn effect heeft. Een uniforme regelgeving vanuit overheden is cruciaal om de logistiek efficiënt te blijven inrichten, maar begrip van de supply chain geeft meer inzicht in welke ontwikkelingen belangrijk zijn vanuit de behoeften van het bedrijf.

Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands, legt uit: “Nederlandse overheden moeten realiseren dat een duidelijk beleid, aangaande stadslogistiek, cruciaal is om gebruikers, beleggers en ontwikkelaars in actie te laten komen. Met duidelijke wet- en regelgeving voor de lange termijn kunnen logistieke operaties in en rondom de stad efficiënt worden ingericht. Wanneer beleggers en ontwikkelaars een compleet beeld hebben van deze regelgeving en de behoeften en supply chain van hun klanten, dan kunnen ze ook op de lange termijn beter anticiperen.”

Minister: Duitsland alert op geweld na escalatie Midden-Oosten

BERLIJN – De Duitse veiligheidsdiensten zijn alert op extra dreiging door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten.

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser zegt in de krant Rheinische Post dat de situatie in het Midden-Oosten “extreem gevaarlijk” is en kan overslaan.

“We houden nauwgezet in de gaten hoe verdere escalaties de veiligheidssituatie in Duitsland beïnvloeden”, zegt Faeser tegen de krant. “Sinds de terreuraanslagen van Hamas op 7 oktober 2023 en de daaropvolgende Gazaoorlog is het aantal antisemitische misdrijven drastisch toegenomen.”

“Onze veiligheidsdiensten doen alles wat in hun macht ligt om de spiraal te doorbreken die van geweld in het Midden-Oosten leidt tot nog weerzinwekkender antisemitisme hier”, aldus Faeser. De diensten richten zich verder op islamistische krachten in het land. Eerder werd onder meer Hamas verboden in Duitsland.

Stichting daagt Staat voor rechter vanwege amputeren varkensstaarten

AMSTERDAM – Varkens in Nood start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omdat nog altijd illegaal varkensstaarten worden geamputeerd. De stichting wil zo bereiken dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat handhaven bij vijf grote varkenshouders die structureel biggenstaarten afbranden.

Sinds 1991 is het verboden om routinematig varkensstaarten te amputeren. Dat gebeurt om te voorkomen dat de dieren in elkaars staart bijten. Op de wet geldt een uitzondering als alle andere maatregelen tegen het bijten niets uithalen. Maar volgens de stichting negeren varkenshouders vaak maatregelen als het verbeteren van de leefomgeving of het houden van minder varkens per vierkante meter en gaan zij gelijk over tot het afbranden van staarten.

De NVWA treedt nu nog niet op tegen bedrijven die de staarten amputeren. Met de rechtszaak probeert Varkens in Nood af te dwingen dat het landbouwministerie, waar de toezichthouder onder valt, zich aan de wet gaat houden.

Naleefmeting

Directeur Frederieke Schouten van Varkens in Nood noemt het “al gruwelijk genoeg dat bedrijven lichaamsdelen van biggen amputeren voor een rotleven in te kleine en ongeschikte stallen. Maar het is ronduit bizar dat de toezichthouder al jarenlang de andere kant opkijkt, terwijl zoveel bedrijven dagelijks de wet overtreden.”

De NVWA laat weten dat met de huidige wetgeving niet duidelijk wordt wanneer een varkenshouder de staarten mag amputeren. Daardoor kan de toezichthouder niet vaststellen wanneer de regels worden overtreden en ook niet handhaven. Volgens de NVWA mogen de staarten inderdaad worden gecoupeerd als maatregelen om het staartbijten te voorkomen niet hebben geholpen en als kan worden aangetoond dat er schade is ontstaan aan de dieren door het bijten.

De toezichthouder grijpt wel in bij te volle hokken en hokken die geen rechtdoen aan het welzijn van de varkens, factoren die ook kunnen bijdragen aan het staartbijten. Ook is de NVWA bezig met een zogenoemde naleefmeting om vast te stellen of de welzijnsregels in de varkenshouderij worden nageleefd. Hierbij wordt ook gekeken naar de omgang met bijtgedrag.

Nieuwe strategie ForFarmers leidt tot hogere winst

LOCHEM – Veevoerbedrijf ForFarmers heeft de winst dit jaar verder zien stijgen. Het bedrijf uit Lochem zette wel nog altijd minder om dan een jaar eerder.

Vorig jaar belandde ForFarmers nog in de rode cijfers, maar door een nieuwe werkwijze met een lokale marktaanpak gaat het nu een stuk beter. ForFarmers-topman Pieter Wolleswinkel is “trots op de sterke prestatie in het eerste halfjaar”, zegt hij. “De positieve trends van het eerste kwartaal hebben zich doorgezet.”

ForFarmers besloot vorig jaar de strategie om te gooien. De voorheen sterk centraal geleide werkwijze werd ingeruild voor een meer lokale aanpak. “De wijze waarop boeren hun veevoer inkopen, kan sterk verschillen”, legt Wolleswinkel uit. “De een gaat voor langere afspraken, de ander voor dagprijzen. Daar kunnen we nu meer op inspelen.”

De reorganisatie die vorig jaar plaatsvond, wierp de eerste zes maanden van dit jaar zijn vruchten af. De brutowinst steeg met 6 procent naar 249 miljoen euro. De omzet daalde met 15,6 procent door de grondstofprijzen, die na een lange periode van daling weer gestegen zijn, maar de verkopen namen toe.

Wolleswinkel verwacht dat de goede resultaten voorlopig aanhouden. “Ondanks de macro-economische en geopolitieke onzekerheid hebben we vertrouwen in de toekomst.”

Het begin dit jaar overgenomen Poolse mengvoerbedrijf Piast draagt bij aan de goede resultaten. ForFarmers heeft ook hoge verwachtingen van de onlangs aangekondigde overname van Van Triest Veevoeders uit Hoogeveen.

NTSB-voorzitter: incident met deurpaneel Boeing was vermijdbaar

WASHINGTON – Het incident met een Boeing-vliegtuig van Alaska Airlines begin dit jaar, waarbij het toestel tijdens een vlucht een deurpaneel verloor, was vermijdbaar. Dat zegt voorzitter Jennifer Homendy van de NTSB, de Amerikaanse organisatie die vliegtuigongelukken onderzoekt. Volgens haar had fabrikant Boeing productieproblemen met de 737 MAX 9 veel eerder moeten aanpakken.

“Dit ongeluk had nooit mogen gebeuren. Dit had jaren eerder ontdekt moeten worden”, stelt Homendy. Zij verwijst daarbij naar de “talrijke” onderzoeken en controles die bij Boeing hebben plaatsgevonden. Volgens Homendy komt daaruit naar voren dat de fabrikant “een geschiedenis” heeft als het gaat om het uitvoeren van werkzaamheden die niet volgens de regels waren.

Het incident met de Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines vond plaats in januari van dit jaar. Het vliegtuig moest een noodlanding maken in de Amerikaanse staat Oregon. Niemand raakte gewond. De NTSB kwam daarna tot de conclusie dat het losgeraakte deurpaneel vier bouten miste. Sindsdien ligt Boeing onder een vergrootglas bij toezichthouders, ook omdat verschillende andere incidenten volgden.

De NTSB hield dinsdag en woensdag een hoorzitting naar aanleiding van het incident.

Taylor Swift annuleert concerten Wenen na verijdeld aanslagplan

WENEN – Taylor Swift heeft alle drie haar concerten in Wenen geannuleerd, nadat de politie een aanslagplan had verijdeld. De Oostenrijkse politie heeft twee verdachten opgepakt die banden zouden hebben met Islamitische Staat, schrijven Oostenrijkse media. Het eerste concert in de Oostenrijkse hoofdstad zou donderdag zijn.

Concertorganisator Barracuda Music schrijft op sociale media dat de autoriteiten hebben bevestigd dat er een plan was voor een terroristische aanslag en dat de optredens daarom niet doorgaan. “We hebben voor iedereens veiligheid geen andere keuze dan de drie geplande shows af te zeggen.” Alle mensen met een kaartje krijgen volgens de organisatie binnen tien dagen hun geld teruggestort.

De bedreiging voor de veiligheid was zeer ernstig, zei de Oostenrijkse bondskanselier Karl Nehammer woensdag. “Dankzij de intensieve samenwerking van onze politie en de nieuw opgerichte inlichtingendienst DSN met buitenlandse diensten, werd de dreiging vroegtijdig geïdentificeerd, bestreden en een tragedie voorkomen”, schreef Nehammer in een post op X.

De concerten van Taylor Swift zouden plaatsvinden in het Ernst Happel Stadion, waar zeker 55.000 mensen in kunnen.

Stichting Laurentien spreekt van ‘lasterlijke beschuldigingen’

DEN HAAG – Anonieme ambtenaren zetten prinses Laurentien met “lasterlijke beschuldigingen” in een “kwaad daglicht”, schrijft haar stichting in reactie op berichtgeving door het AD. Laurentiens Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) wil helpen bij het compenseren van slachtoffers van de toeslagenaffaire. “Niemand, in de eerste plaats de benadeelde gezinnen, is gebaat bij nog meer onrust rondom de herstelaanpak.”

Volgens het AD er zijn meerdere meldingen van grensoverschrijdend gedrag door Laurentien binnengekomen bij de ambtelijke top van Financiën. Het ministerie bevestigt dat er mondelinge meldingen zijn gedaan rond de samenwerking met de stichting, maar gaat verder niet in op het aantal of de inhoud van de meldingen. Het departement wil ook niet zeggen of de meldingen over de prinses gaan. In de samenwerking “zijn de emoties wel eens opgelopen”, schrijft Financiën.

SGH ontkent het beeld dat in het AD naar voren komt en brengt de meldingen in verband met de toeslagenaffaire zelf. “Benadeelde ouders binnen en buiten de stichting duiden de persoonlijke aanval als het patroon dat zij zelf ook hebben moeten doorstaan. Het is een patroon van machtsmisbruik, valse aantijgingen en het moeten bewijzen van onschuld.”

‘Emoties’

Wel erkent de stichting in de verklaring dat “emoties” kwamen kijken bij de “intensieve samenwerking” over de herstelmethode van de prinses. “De stichting betreurt dat betrokkenen van beide organisaties het proces op momenten als emotioneel als zwaar hebben ervaren.”

Prinses Laurentien en haar stichting overwegen juridische stappen te ondernemen als het AD niet rectificeert, voegt een woordvoerder woensdagavond toe. “We hebben de vrijheid van pers hoog in het vaandel staan. Maar het AD kan niet zomaar iets zeggen zonder dat te onderbouwen of hard te maken.”

Ruimhartiger

AD-hoofdredacteur Rennie Rijpma laat weten dat “wij nooit ongefundeerde zaken zouden publiceren. Onze journalist heeft goed, inhoudelijk werk geleverd. We zien de stappen met vertrouwen tegemoet.”

De ‘methode-Laurentien’ is ruimhartiger dan herstelprocedures die het ministerie van Financiën zelf heeft opgetuigd. Dat kan volgens berekeningen van ambtenaren miljarden extra kosten, en er bestonden zorgen over de uitlegbaarheid en uitvoerbaarheid van de vergoedingen. In de Tweede Kamer was desondanks ruime steun voor de aanpak.

Laurentiens methode werd tijdelijk opgeschort, maar is deze week volgens SGH weer stapsgewijs opgestart.

Financiën: ’emoties liepen op’ rond stichting prinses Laurentien

DEN HAAG – In de samenwerking tussen het ministerie van Financiën en de stichting van prinses Laurentien voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire “zijn de emoties wel eens opgelopen”. Zo reageert het ministerie op berichtgeving van het AD, dat schrijft dat meerdere meldingen van grensoverschrijdend gedrag over de prinses bij de ambtelijke top zouden zijn binnengekomen.

“Een aantal van onze collega’s” heeft een mondelinge melding gedaan van opgelopen emoties, bevestigt het ministerie, maar een woordvoerder wil niet zeggen hoeveel en of er sprake was van grensoverschrijdend gedrag. “We houden het bij deze tekst.” De woordvoerder laat ook in het midden of de meldingen gingen over prinses Laurentien, zoals het AD meldt, of over andere medewerkers van haar stichting.

“De mondelinge meldingen zijn vertrouwelijk gedaan en zijn zorgvuldig behandeld”, staat in de reactie van Financiën. “Wij vinden dat onze medewerkers erop moeten kunnen rekenen dat dit zo blijft en we doen daarom hierover ook verder geen uitspraken.”

Toeslagenaffaire

De Rijksvoorlichtingsdienst laat weten dat het ministerie van Algemene Zaken op de hoogte is gesteld van de meldingen, “in het vertrouwen dat het ministerie van Financiën de meldingen zorgvuldig behandelt”.

De Stichting (Gelijk)waardig Herstel, opgericht door prinses Laurentien, helpt ouders die getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Er is veel te doen geweest over de aanpak die de stichting daarvoor hanteert. Ouders waren daar enthousiast over, maar een eerste proef met zo’n driehonderd dossiers wist het ministerie van Financiën niet meteen te overtuigen. Het departement betwijfelde onder meer of de methode op grote schaal toepasbaar was. Vorige maand werd bekend dat de stichting een akkoord heeft gesloten met Financiën, zodat ze door kan gaan met het helpen van gedupeerden.

Kapotte bouwkuip Julianakanaal kost overheid 179 miljoen

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – De werkzaamheden in het Julianakanaal vallen door een kapotte bouwkuip 179 miljoen euro duurder uit dan oorspronkelijk gepland. Dat meldt minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Van dat bedrag is 55 miljoen al opzijgezet.

Het Julianakanaal in Limburg wordt dieper en breder gemaakt zodat er grotere schepen doorheen kunnen. Om het vaarverkeer te laten doorgaan was een bouwkuip in een deel van het kanaal aangelegd, maar die kuip liep in februari vorig jaar vol met water. De kuip veilig weghalen bleek niet mogelijk zonder het kanaal droog te leggen, en om dat te doen wordt het vaarverkeer in het kanaal vanaf aanstaande maandag stilgelegd.

Het hele project kost nu naar verwachting 964 miljoen euro. Dat bedrag kan lager uitvallen omdat nog wordt gekeken naar bezuinigingen, schrijft Madlener. Maar de minister laat ook de mogelijkheid open dat het nog duurder wordt: “Mede gezien de korte voorbereidingstijd en de aard van de werkzaamheden zijn er nog diverse onzekerheden die mogelijk tot extra tegenvallers kunnen leiden.”

De bedragen staan los van kosten die bedrijven maken doordat het kanaal dicht is. Afgelopen maanden klonk daarover frustratie bij de bedrijven, die een hogere vergoeding willen dan de overheid hen biedt. Gesprekken daarover leverden niets op. Ook nu schrijft Madlener dat hij niet kan afwijken van de norm voor zulke vergoedingen.

De voorbereidingen voor de werkzaamheden zijn afgelopen maanden “in razend tempo” uitgevoerd, schrijft Madlener. Om het werk zo snel mogelijk af te maken, worden meer mensen ingezet. In april volgend jaar moet het project klaar zijn.

LAATSTE NIEUWS

Elektrische vrachtwagens

Praktijktest laadpleinen e-trucks van start

UTRECHT - Nederland zet belangrijke stappen in de verduurzaming van de energie- en transportsector. Als onderdeel hiervan start Rijkswaterstaat op maandag 23 september 2024...
×