HANNOVER – Volkswagen heeft woensdag tijdens de cao-onderhandelingen de looneisen van de Duitse vakbonden afgewezen. De partijen stonden al lijnrecht tegenover elkaar omdat de autofabrikant de kosten flink wil terugdringen en daarbij mogelijk veel banen schrapt en fabrieken sluit.
Tijdens de onderhandelingen met de vakbonden hamerde Volkswagen opnieuw op kostenbesparingen. “We hebben geen kostenverzwaringen nodig, maar kostenverlichting”, zei personeelshoofd Arne Meiswinkel van de autofabrikant. “Dit vereist ook een bijdrage van de werknemers.”
Vakbond IG Metall, die een groot deel van de werknemers vertegenwoordigt, heeft een loonsverhoging van 7 procent geëist. De bond wil dat de salarissen in de hele Duitse autobranche met dat percentage omhooggaan. De vakbonden eisten van Volkswagen ook meer informatie over de mogelijke banenreductie en fabriekssluitingen. Maar dat weigerde de top van het bedrijf, aldus vakbondsvertegenwoordigers.
Ontslagronde
Duizenden medewerkers van Volkswagen hebben geprotesteerd tegen de kostenbesparingsplannen van Volkswagen voor het gebouw in Hannover waar de onderhandelingen plaatsvonden. IG Metall-districtsleider Thorsten Gröger zegt dat de vakbond bij de looneis van 7 procent blijft en dat werknemers bereid zijn tot “felle weerstand” als de kostenbesparingen doorgaan. Daarbij waarschuwde hij voor mogelijke stakingen na 1 december.
De nieuwe cao moet gelden voor zo’n 120.000 werknemers in de zes grote fabrieken van Volkswagen in het westen van Duitsland. De hoofdonderhandelaar namens de vakbonden meldt dat vervolgafspraken met de autofabrikant nog niet zijn gepland, maar hij hoopt dat die voor eind november plaatsvinden. De onderhandelingen zouden eigenlijk pas in oktober beginnen, maar zijn naar voren gehaald om de ingrijpende bezuinigingsplannen.
Eerder deze maand had Volkswagen een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst opgezegd, waardoor het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde zou kunnen doorvoeren. Het Duitse vaktijdschrift Manager Magazin meldde vorige week op basis van bronnen dat Volkswagen overweegt 30.000 van de 130.000 banen te schrappen in Duitsland.